Het is nu 20 aug 2018, 10:10

Pagina 2 van 3 [ 49 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Alternatief traject En 16 jaar... Hoe verder...
BerichtGeplaatst: 04 jun 2017, 20:04 
Volwassene

De zoon van Muziekschuur heeft mavo 2 afgerond en twee jaar geen onderwijs gehad. (Wel thuisonderwijs?) Ik denk niet dat dat voldoende is om aan een mbo-opleiding te beginnen. Wellicht zou hij kunnen instromen in een niveau 1 of 2, maar dat zou niet mijn voorkeur hebben.

Is het geen optie dat hij via bijvoorbeeld Luzac zijn mavo diploma haalt?

Profiel Stuur privébericht  

BerichtGeplaatst: 04 jun 2017, 21:59 
Volwassene

Spitsmuis schreef:
Is het geen optie dat hij via bijvoorbeeld Luzac zijn mavo diploma haalt?
Dan mag je rekenen op 10.000-15.000 euro per schooljaar ...

Ik denk dat je echt iemand moet treffen die je zoon een kans wil geven Muziekschuur, iemand die bereid is om out of the box te denken. Want met alleen een 2 mavo "papiertje" en een leeftijd van 16 jaar voldoet je zoon simpelweg niet aan de voorwaarden om weer binnen het reguliere onderwijs toegelaten te worden. Tenzij je inderdaad naar mbo 1 of 2 gaat kijken, en daar gaat hij zeker niet gelukkig worden.

Is het een idee om eens een goede oproep op LinkedIn te plaatsen? Er zijn vast wel ondernemers die bereid zijn om een werkwillige slimme tiener een kans te geven. Maar dan moet je zoon wel echt weten wat hij wil, hij moet zichzelf enigszins kunnen 'verkopen'. Zolang hij nog geen duidelijke richting en/of motivatie heeft, lijkt het me erg moeilijk om iets geschikts te vinden.

BerichtGeplaatst: 04 jun 2017, 23:52 
Volwassene

Nannet schreef:
Werkgevers die out of the box willen denken zullen er niet zijn. Die moeten een toko runnen en zijn geen liefdadigheidsinstelling. Tenzij hij er persoonlijk iemand kent zal hij er niet zomaar aankomen.
Als ervaringsdeskundige in de ondernemerswereld kan ik melden dat die werkgevers er ZEKER wel zijn. Er zijn ondernemers die geen ondernemersmentaliteit hebben en die handelen uit passie voor hun beroep en op zoek zijn naar mensen met dezelfde passie als hen :wink:
Paula schreef:
Ik denk dat je echt iemand moet treffen die je zoon een kans wil geven Muziekschuur, iemand die bereid is om out of the box te denken.
Helemaal mee eens.
Paula schreef:
Is het een idee om eens een goede oproep op LinkedIn te plaatsen? Er zijn vast wel ondernemers die bereid zijn om een werkwillige slimme tiener een kans te geven.
LinkedIn is een goede tip, maar verder ook bedrijven die interessant zijn actief benaderen. Je inlezen, weten wat je wil en wat je kan toevoegen en leren. Zoals Paula al aangeeft moet hij zichzelf goed kunnen verkopen, en daarvoor zal hij eerst zichzelf moeten vinden, maar wellicht is dit een volgende stap in zijn traject!

BerichtGeplaatst: 05 jun 2017, 09:02 
Volwassene

Je zou ook ter voorbereiding kunnen kijken naar online onderwijs dat bij techniek van pas kan komen. Denk aan wiskunde bij Khan Academy. Dat kun je in het Nederlands en Engels volgen. Het start met rekenen en loopt ver door.
Verder zou hij via bijv code Academy kunnen leren programmeren. Met die skills kan hij snel concreet iets doen bij een bedrijf.

Ik denk dat begeleiding op mindset wel belangrijk is om het vol te houden.

Ook bij Coursera , Udacity en bij universiteiten zijn er gratis cursussen. Maar die zijn op een hoger niveau dan MAVO 2. Dus waarschijnlijk pas in tweede instantie interessant.

BerichtGeplaatst: 05 jun 2017, 11:28 
Volwassene

Ik zou proberen een omgeving te vinden waar hij in ieder geval praktisch technisch aan het werk kan op dit gebied:
Citaat:
Onze zoon is goed in techniek en hij wil uiteindelijk best gaan leren.
Hij is met name bezig motoren te doorgronden. turbo's en speciale constructies hebben zijn interesse.

Een leren-werken combinatie"

Ik ga nu wellicht iets heel vreemds opperen, maar als je het stuk ontwikkelingsgelijken helemaal loslaat, maar wel zorgt dat hij met die fascinatie verder kan, kom je dan niet uit op een kader-opleiding voertuigtechniek? Is dat geen optie? Eventueel versneld doorwerken en dan naar MBO voertuigtechniek?

BerichtGeplaatst: 05 jun 2017, 16:37 
Volwassene

Dat is wel erg out of the box denken Sacha :wink: . Alleen ... na de zomervakantie is de zoon van Muziekschuur waarschijnlijk 17. Als hij dan wil instromen op een kaderopleiding, zal hij in de 3e klas en met wat pech misschien zelfs in de 2e klas komen (als een school hem überhaupt al wil toelaten, soms vinden ze het leeftijdsverschil te groot en is dat reden om het niet te doen). Tussen 14-15 jarigen die niet in de buurt van ontwikkelingsgelijken komen. Ik betwijfel of hij daar op zijn plek gaat zijn en het daar 2-3 jaar kan volhouden.
Het stukje ontwikkelingsgelijken kun je (en moet je misschien) wel enigszins loslaten, maar niet helemaal lijkt me.

Als MBO Voertuigtechniek (of een andere richting) een optie is, zou ik me daar op gaan richten. Contact opnemen met MBO's die de opleiding aanbieden, kritische vragen stellen, kijken wat de mogelijkheden zijn. Vragen of ze bereid zijn buiten de gebruikelijke paden te treden. Opleidingen vergelijken, want onderlinge verschillen kunnen groot zijn.

BerichtGeplaatst: 05 jun 2017, 17:24 
Volwassene

An sich vind ik het niet zo'n gek idee van Sacha, maar ik denk niet dat een reguliere vmbo hem aan zal of mag nemen.

Is er een overgansbewijs naar 3 mavo? Je zou wellicht kunnen proberen of je zoon 3 en 4 kader in een jaar mag doen. Ik geef je weinig kans, maar wie weet is het mogelijk als je testuitslagen (IQ) en andere onderzoeksverslagen kan overhandigen. Desalniettemin denk ik wel dat je heel veel vragen zal krijgen over waarom hij twee jaar niet naar school is geweest, wat jullie hebben gedaan om aan de leerplicht te voldoen en waarom je een hoogbegaafd kind een kaderopleiding wil laten volgen.

Wat je ook zou kunnen proberen is naar een niveau 3 opleiding gaan en met een heel goed verhaal (ondersteund door verslagen) hem het mbo op praat.

In het kort: naar welke opleiding jullie ook stappen, ik denk dat je je verhaal heel goed moet kunnen onderbouwen. Anders (met een goed onderbouwd verhaal) een leermeester zoeken, maar dat zal ook niet makkelijk zijn.

BerichtGeplaatst: 05 jun 2017, 17:34 
Volwassene

Eens met Spitsmuis, de onderbouwing van het verhaal is belangrijk. Juist omdat je een school of potentiële werkgever vraagt om buiten het standaard pad te treden.

Daarnaast is motivatie heel belangrijk. Je zoon zal moeten kunnen laten zien dat hij gemotiveerd is om iets nieuws aan te pakken. Hij moet ook kunnen aangeven hoe hij denkt met hobbels op de weg om te gaan, want die hobbels zullen er zeker zijn. Kent hij zijn eigen sterke en minder sterke punten? Hoe gaat hij daarmee om? Kan hij wanneer er een beroep gedaan wordt op een van die mindere punten schakelen zodat hij gebruik kan maken van zijn sterkere kanten? Dat zijn vaardigheden die enorm kunnen helpen als het eens lastig wordt. Hopelijk zijn dat dingen waar ze op de 'opvang' (sorry, ik moet steeds aan Pieterburen denken wanneer ik dit woord lees) ook aandacht aan besteden.

BerichtGeplaatst: 06 jun 2017, 12:56 
Volwassene

http://www.nha.nl/cursus/vmbo-havo-vwo.aspx is misschien iets?

BerichtGeplaatst: 09 jun 2017, 10:24 
Volwassene

Ik ben blij met jullie opmerkingen. En jullie zitten dicht tegen onze ervaringen aan. Waarvoor dank.

Het bijzondere conceptuele denken wat hij laat zien. Het paradoxeren. Het sterke politieke bewustzijn. En zijn drive uit te diepen. Dingen die dan weer wegvallen als hij rustig aan het koken is. En helemaal zich laat gaan met verse ingrediënten en echt smaakvol en met passie kookt.

Ik denk als ("hij moet zichzelf kunnen verkopen") hij een verkoop eigenschap moet hebben, dat hij nog tijd nodig heeft. We gaan de komende gesprekken in.
Jullie opmerkingen geven een goed kader.

BerichtGeplaatst: 09 jun 2017, 11:40 
Volwassene

Muziekschuur, hij hoeft helemaal geen verkoop-eigenschappen te hebben. Hij gaat niet de sales in, hij moet een opleiding gaan doen. Als het goed is, dan kunnen jullie zijn verhaal over het hoe en waarom het niet op school wilde lukken goed genoeg onderbouwen. Het enige wat je zoon moet doen is een school duidelijk maken dat hij zich in wil zetten om de opleiding met goed gevolg af te ronden.

Kan hij geen koksopleiding gaan doen als hij nu al zo goed kookt en daar rustig van wordt? Wellicht is dat iets voor hem.

BerichtGeplaatst: 09 jun 2017, 12:39 
Volwassene

Hij noemt dat nu een hobby. Tijd zal het leren. Als er geen leerplicht zou zijn. Maar een leerrecht zou dit het veel makkelijker maken. Leraren worden beoordeeld op een groepscijfer. Een reden om een intelligent kind kwalijk te nemen dat het niet presteert. Sommige kinderen zoeken juist het fouten maken op. Om er van te leren.

Ik zat net te kijken naar een biografie van David Gilmour. Hij deed bewust geen eind examen. Want hij ging de muziek in:

https://www.youtube.com/watch?v=ibewmq8YQd8

In het boek: Dyslexie een gave

Afbeelding
doet Jan des Bouvrie (interieur ontwerper) een verhaaltje dat hij voortdurend afgeleid is door zijn talent. Het tekenen en het ontwerpen.
Dat zag ik bij mijn broer. En zie ik bij mijn zoon.

BerichtGeplaatst: 09 jun 2017, 14:46 
Volwassene

Muziekschuur, het kan aan mij liggen, maar ik vind het moeilijk om je te begrijpen. Ik snap echt dat je het moeilijk hebt met je zoon, maar ik krijg het idee dat je om de hete brij heen draait. Je geeft geen antwoord op vragen of opmerkingen, maar komt met een nieuw iets of inzicht. Nu is het leerrecht in plaats van leerplicht, terwijl je je de vorige keer afvroeg waarom scheikunde niet was opgenomen in de WISC. Het maakt je verhaal moeilijk om voor mij te volgen en om mee te denken.

Ook ik vind het Nederlands onderwijs niet zaligmakend, maar dat is het nergens en ik heb toch echt in meerdere landen gewoond. Overal zal je je moeten aanpassen en functioneren binnen de kaders en vallen er kinderen buiten de boot. Natuurlijk is er ruimte voor verbetering en vind ik aanpassingen nodig, maar voorlopig is dit wat het is.

BerichtGeplaatst: 11 jun 2017, 21:16 
Volwassene

Spitsmuis,

Ik lees dat je docent bent. Dan snap ik je irritatie. Volgens mij, als ik teruglees, geef ik wel antwoord. Dank je voor het meedenken.

BerichtGeplaatst: 11 jun 2017, 22:24 
Volwassene

Ik ben geen docent maar ik kan je ook niet echt goed volgen.

BerichtGeplaatst: 12 jun 2017, 06:32 
­

Muziekschuur is je zoon überhaupt bereid om zich in te spannen voor een opleiding op dit moment? Wil hij al iets, is hij al in staat om iets te willen?

Persoonlijk denk ik dat je zoon zijn hele leven kwetsbaar zal blijven op de werkvloer als hij niet op welke manier dan ook, toch wat papieren haalt.

Er zijn genoeg voorbeelden van weinig geschoolde mensen die binnen een bedrijf goed doorgroeien, maar als ze om wat voor reden dan ook op straat komen te staan, is het vervolgens wel héél lastig om weer terug op eigen niveau te werken. En ja, dat zal per branche echt verschillen, maar ik zou mijn kind niet bewust dit pad op sturen.

Als je zoon nu nog niet goed weet welke richting hij op wil (techniek is ontzettend breed....) kan hij op dit moment natuurlijk altijd een vakantiebaantje op een technisch bedrijf zoeken. Ook in jullie regio zitten echt mooie technische bedrijven waar op hoog niveau aan technische oplossingen gewerkt wordt. Een vakantiebaantje is een stuk laagdrempeliger voor werkgevers dan 'ik zoek een baan zonder dat ik een opleiding heb omdat school mijn ding niet zo is' maar je zoon rolt zo wel weer het werkzame en leerzame leven in....

En met wat mazzel krijgt hij zo ook weer toekomstperspectief, een reden om een soms niet goed bij zijn behoeften passende opleiding toch af te ronden.

Ik zou me verder toch verdiepen in staatsexamens en op welke leeftijden wat mogelijk is in dat opzicht, VAVO en of jullie school open staat voor detachering, en manieren om in ieder geval dat middelbare schoolpapiertje te bemachtigen. Juist zonder de hele poespas van schoolsysteem kan dat makkelijker voor je zoon zijn, maar ik denk dat hij wel zijn ouders dan nodig heeft om dit vol te houden. Voor een HB-er zonder leerstoornissen en met een beetje motivatie is een MAVO of HAVO-papiertje natuurlijk echt binnen enkele maanden te behalen, als hij zich op eigen tempo door de stof mag werken.
Je zoon zal zichzelf dan waarschijnlijk wel diverse malen tegenkomen en ik zou een psycholoog aan de zijlijn misschien wel handig vinden in jullie geval, om hem te leren met tegenslag en zijn eigen muizenissen in zijn hoofd om te gaan.

Ik zou zeker aansturen op weer iets betekenisvols in de wereld gaan doen en een baantje is daar een mooie stap. Maar tegelijkertijd ook die basis goed proberen te krijgen en voor onze maatschappij is dat echt toch ook scholing. Je zoon is nu nog op de leeftijd dat dit in Nederland nog allemaal bereikbaar is financieel en in tijd. Als hij eenmaal werkt zal hij in zichzelf moeten investeren naast zijn werk en maar moeten afwachten of een werkgever in deze laaggeschoolde kracht wil investeren.... die weg is veel zwaarder.
Ik zou in dit geval zeker aansturen op minimaal dat MAVO-diploma, maar als je het met thuisonderwijs of VAVO kan realiseren zou ik echt aansturen op HAVO gelijk ook maar.

BerichtGeplaatst: 12 jun 2017, 07:58 
Volwassene

Muziekschuur, ik denk dat het belangrijk is realistisch en doel- en oplossingsgericht te werk te gaan. Ik snap dat je enige hoop of troost haalt uit een muzikant die later succesvol bleek te zijn en zijn diploma niet nodig had, of een succesvol ontwerper met een leerstoornis (Jan des Bouvrie/dyslexie), maar ik zie dit net als het boek van Davis wel als afleiding/dwaalsporen. Ik snap wat Spitsmuis bedoelt.

Nu recht vooruit en stappen maken. Je hebt te maken met de reaiteit van deze maatschappij en wat Sjuut daarover zegt, daar ben ik het volledig mee eens.

Of het nou mavo of havo zou worden of zoals ik meer zou denken een praktijkgerichte opleiding (omdat ik denk dat je niet alleen naar IQ moet kijken maar ook naar interesses, en als die sterk op het technische vlak liggen komt hij in mavo/havo niet aan zijn trekken.

Volle kracht vooruit naar dat diploma en niet je bezig houden met succesnummers zonder diploma.

BerichtGeplaatst: 12 jun 2017, 10:15 
Volwassene

Ik ben het met Sjuut en Sacha eens.

Je zoon is zestien en heeft al te lang geen onderwijs gehad. Het is heel begrijpelijk dat dat op dit moment niet mogelijk is geweest, maar voor je het weet zijn er weer twee jaar voorbij. Dan is hij achttien, heeft geen diploma en wordt de leerplicht volgens mij een leerrecht. (of was dat twintig jaar?) Hoe langer je wacht, hoe groter de kans wordt dat hij te oud is om voor een opleiding aangenomen te worden. Hoe slim je zoon ook is, een hoop instellingen en werkgevers zijn bureaucratisch en dat zal niet goed uit pakken voor je zoon.

Voor zowel VAVO als IVIO geldt dat je niet zomaar een niveau kan gaan doen wat jullie passend lijkt. Ze kijken naar de vooropleiding en er zullen rapporten moeten worden overlegd. Er zijn minimale eisen waar je zoon aan moet voldoen als hij dit onderwijs wil volgen. Ik ben bang dat een overgang mavo 2 niet voldoende zal zijn hiervoor...

Wat ik zou doen:
- Contact opnemen met mbo's. Kijken naar wat er mogelijk is op dit moment! Is dit alleen een entree-opleiding, dan is het maar zo. Hij kan dan wel een richting kiezen die hij interessant vindt en zo stap voor stap verder komen.
- Sjuuts idee over een bijbaantje is fantastisch! Zo doet hij ervaring op, verdient wat geld en dat zal zijn zelfbeeld ten goede komen.

Ik zou school stap voor stap aanpakken. Natuurlijk zal hij niet tussen andere hb'ers komen als hij een niveau 2 of een entree doet, maar het is niet anders.

BerichtGeplaatst: 12 jun 2017, 12:36 
Volwassene

Hoi,

Ik denk al een tijdje mee met dit topic. In principe moet jou zoon naar mijn inschatting makkelijk niveau 3 of 4 van het MBO aankunnen. Misschien zit hij dan nog niet met ontwikkelingsgelijken maar hij kan wel praktisch bezig zijn. Op zich is die optie wettelijk mogelijk maar wel afhankelijk van de eisen van de instelling(mbo-school). Ik verwijs daarbij naar punt 6 van de volgende link in de bijlage.

https://www.mboraad.nl/sites/default/fi ... _2_def.pdf

Ik zou dus deze optie onderzoeken.

Op zich heeft een mavo-diploma (vmbo-diploma) tegenwoordig helemaal niet zoveel waarde. Het gaat tegenwoordig om de startkwalificatie. Zelfs als je niet wordt toegelaten tot niveau 3 of 4 kan niveau 2 toch interessant zijn zeker als je de variant BBL (werken leren) kiest. Inderdaad moet je dan één dag naar school maar je haalt wel een erkend diploma. Ik ken een hb-er die het op die manier doet, die vind het heerlijk om met zijn handen te werken, hij werkt in een garage. Via vakdiploma's kan je dan weer verder maar ik denk echter niet dat je via die weg niveau 4 kan behalen en ooit toegang kan krijgen tot het hbo.

Het einddiploma havo is interessant als je rechtstreeks toegelaten wil worden tot het hbo. Maar als je erg praktisch bent ingesteld is dat maar de vraag of dat de beste keus is. Met een overgangsbewijs van havo 3 naar havo 4 wordt je dacht ik ook op de hoogste niveaus van het mbo toegelaten. Dat in overweging nemend lijkt mij het doel om komend schooljaar in havo 3 te beginnen plausibel. Schoolvakantie bijspijkeren en dan komend schooljaar door bikkelen. Met een school die zich enig sinds flexibel opstelt zou dat haalbaar moeten zijn.

Hoewel je beslist ook buiten school om succesvol kan zijn is het minimum doel in Nederland om je startkwalificatie te behalen. Dat kan via het MBO, einddiploma havo of vwo. Het minimum uitgangspunt, de focus van je zoon zou moeten zijn om die startkwalificatie, te behalen. In enkele gevallen kan dat via een bedrijfsschool maar misschien niet in de richting die jou zoon wil. Ik denk echter dat je nog steeds een dag naar school moet. Maar binnen de techniek zijn er hier en daar wel (voormalige) bedrijfsscholen vooral in de scheepsbouw.

Zoonmoeder

BerichtGeplaatst: 12 jun 2017, 12:45 
Volwassene

Zoonmoeder, je zegt wel zinnige dingen. Het enige waarvan ik denk dat het onhaalbaar is, is dat deze jongen komend schooljaar naar havo 3 gaat. Twee jaar geleden zat hij in 2 mavo en daarna is hij niet meer naar school geweest. Hoe goed het verhaal ook is, geen enkele middelbare school gaat een jongen met deze papieren aannemen voor 3 havo. Hij is een te groot risico voor een school om aan te nemen.

Je tips over het mbo zijn goed! Ik zou me daarop focussen als ik Muziekschuur was.

Pagina 2 van 3 [ 49 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende