Het is nu 19 sep 2018, 10:11

Pagina 1 van 1 [ 13 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: hoe ib-er overtuigen
BerichtGeplaatst: 30 maart 2018, 14:58 
Volwassene

In mijn groep 1 is in februari een kleuter binnengestroomd die ver voor loopt op de rest. Het is een NT2 leerling. Zijn Nederlands is nog niet goed, maar hij kent veel Engels via Dora en andere filmpjes. Hij kent alle letters van het alfabet (in het Engels en helaas niet als klank maar als letter) kan zijn eigen naam schrijven en nog enkele andere woorden. Is zeer geinteresseerd in letters. Hij kan alle cijfers tot in ieder geval 50 benoemen (in het engels). Overziet kleine hoeveelheden in een keer. Kan een kralenplank maken met het voorbeeld erna. Kan voorbeelden nabouwen, ook als er gedeeltes niet te zien zijn. En dit doet hij heel snel en zeer gestructureerd. Bij nieuw materiaal is hij zeer geinteresseerd. Hij houdt van nieuwe dingen en is zeer enthousiast. Puzzelen gaat ook zeer gestructureerd. Weet heel duidelijk wat hij wanneer wil doen. Nu wil ik hem volgend jaar graag naar groep 2 hebben, want wat heb ik hem te bieden in een groep 1 waar de instroom zeer zwak is (Achterstandschool, NT-2 problematiek). Wij zijn voornamelijk bezig met het aanleren van de telrij tot en met 10 en dan nog niet eens cijferherkenning en aanleren van kleuren. We hebben nu geen kinderen die hun naam of laat staan letters kunnen schrijven of kinderen die iets na kunnen bouwen. Puzzels maken is ook lastig voor heel veel kinderen.

De ib-er wil dit liever niet, want ze wil dat hij de tijd krijgt. Dat hij er nog uitziet als een peuter en dat hij dwingend kan zijn. Dingen moeten direct. Tja soms zit hem de kennis van het Nederlands in de weg en hij is inderdaad heel koppig. Wat hij niet wil krijg je niet snel gedaan (hou ik persoonlijk wel van). Heeft mijn inziens ook met taal te maken. De uitleg wordt niet altijd begrepen.

Volgens ouders trekt hij ook juist naar oudere kinderen toe. Ik denk, weet eigenlijk wel zeker, dat hij veel meer aan zijn trekken gaat komen in groep 2 volgend jaar. Heb dit al duidelijk gemaakt naar de ib-er toe. Helaas wordt hier niet echt op ingegaan. Hij is nog te jong, lichaam van een peuter en hij heeft die boze buien nog (wordt als peuterpubergedrag gezien).

Profiel Stuur privébericht  

Berichttitel: Re: hoe ib-er overtuigen
BerichtGeplaatst: 30 maart 2018, 15:21 
­

Misschien lukt het wel als hij formeel in groep 1 blijft, maar fysiek in groep 2? Dan stel je een definitieve beslissing als het ware uit, dat voelt veiligernvoor de IB-er?
Of op proef, na de herfstvakantie terug?

Of: qua taal en gedrag zal hij zich in groep 2 meer kunnen optrekken.
Uiterlijk heeft er niet veel mee te maken: ik heb achtste groepers die in de middenbouw niet zouden opvallen, bij wijze van spreken. Maar die gaan uiteraard gewoon naar het VO volgend jaar.

BerichtGeplaatst: 30 maart 2018, 16:27 
Volwassene

solba1 schreef:
In mijn groep 1 is in februari een kleuter binnengestroomd die ver voor loopt op de rest. Het is een NT2 leerling. Zijn Nederlands is nog niet goed, maar hij kent veel Engels via Dora en andere filmpjes. Hij kent alle letters van het alfabet (in het Engels en helaas niet als klank maar als letter) kan zijn eigen naam schrijven en nog enkele andere woorden. Is zeer geinteresseerd in letters. Hij kan alle cijfers tot in ieder geval 50 benoemen (in het engels). Overziet kleine hoeveelheden in een keer. Kan een kralenplank maken met het voorbeeld erna. Kan voorbeelden nabouwen, ook als er gedeeltes niet te zien zijn. En dit doet hij heel snel en zeer gestructureerd. Bij nieuw materiaal is hij zeer geinteresseerd. Hij houdt van nieuwe dingen en is zeer enthousiast. Puzzelen gaat ook zeer gestructureerd. Weet heel duidelijk wat hij wanneer wil doen. Nu wil ik hem volgend jaar graag naar groep 2 hebben, want wat heb ik hem te bieden in een groep 1 waar de instroom zeer zwak is (Achterstandschool, NT-2 problematiek). Wij zijn voornamelijk bezig met het aanleren van de telrij tot en met 10 en dan nog niet eens cijferherkenning en aanleren van kleuren. We hebben nu geen kinderen die hun naam of laat staan letters kunnen schrijven of kinderen die iets na kunnen bouwen. Puzzels maken is ook lastig voor heel veel kinderen.

De ib-er wil dit liever niet, want ze wil dat hij de tijd krijgt. Dat hij er nog uitziet als een peuter en dat hij dwingend kan zijn. Dingen moeten direct. Tja soms zit hem de kennis van het Nederlands in de weg en hij is inderdaad heel koppig. Wat hij niet wil krijg je niet snel gedaan (hou ik persoonlijk wel van). Heeft mijn inziens ook met taal te maken. De uitleg wordt niet altijd begrepen.

Volgens ouders trekt hij ook juist naar oudere kinderen toe. Ik denk, weet eigenlijk wel zeker, dat hij veel meer aan zijn trekken gaat komen in groep 2 volgend jaar. Heb dit al duidelijk gemaakt naar de ib-er toe. Helaas wordt hier niet echt op ingegaan. Hij is nog te jong, lichaam van een peuter en hij heeft die boze buien nog (wordt als peuterpubergedrag gezien).

Wat heerlijk, een leerkracht die zo naar de kinderen kijkt!
Werken jullie met een signaleringsinstrument, zoals Kijk!? Misschien dat je daarin goed zichtbaar kunt maken wat zijn voorsprong is ten opzichte van klasgenoten.
En die koppigheid, is dan niet typisch de drang naar autonomie die je vaak ziet bij kinderen met een ontwikkelingsvoorsprong? Verwacht de IB-er dat dit vanzelf minder wordt of zo?

BerichtGeplaatst: 30 maart 2018, 16:58 
Volwassene

Rozemarijntje schreef:
En die koppigheid, is dan niet typisch de drang naar autonomie die je vaak ziet bij kinderen met een ontwikkelingsvoorsprong? Verwacht de IB-er dat dit vanzelf minder wordt of zo?

Zoja, wanneer? Ik wil dat graag weten voor mijn kinderen en mijn vrouw. Mijn vrouw wil dat graag weten voor mijn kinderen en mij.

[propeller]

BerichtGeplaatst: 30 maart 2018, 18:08 
Volwassene

Heb je zelf een groep 1?
Wij hebben namelijk een combi klas en kun je het kind dus gewoon werk van groep 2 geven...
Maar als dat niet kan... Dan zijn er toch ook tests voor?
Die van mij heeft iig ook iets gedaan in groep 1 waarbij hij die van eind groep 2 deed en zeer hoog scoorde.
Heb alleen geen idee meer hoe die test werd genoemd. Misschien wel gewoon de cito...
Maar hij trok niet naar oudere kinderen en heeft in de klas gewoon uitdaging gehad ipv versnelling.
Nu deels versnelling en veel verrijking in groep 3/4.

BerichtGeplaatst: 30 maart 2018, 19:22 
Volwassene

@rozemarijntje: we werken inderdaad met kijk, daar zet ik alle opvallende dingen al in. Misschien dat dat haar kan overtuigen. En die koppigheid zie ik inderdaad ook als drang naar autonomie. Hij weet heel goed wat hij wil.
@lantaarn: we hebben gesplitste groepen. Voor deze doelgroep wel handig, nu kunnen we veel tijd besteden aan groep 1 die anders toch een beetje buiten de boot viel, vanwege de citostress in groep 2 :( :oops: . Als het de cito is dan wordt het lastig, want op woordenschat gaat hij niet goed scoren (nt2 leerling) en fonemisch is hij nog niet zover dat hij de cito van groep 2 kan doen. Ik wil hem graag uitdaging bieden in mijn groep, maar hij past qua kennis goed in groep 2 en we kunnen hem ook prima koppelen aan een lief meisje dat ook naar groep 2 gaat. Ze spreekt ook nog eens zijn taal. Hij gaat sociaal gewoon niet aan zijn trekken komen in groep 1.

@moloch: ik zal je teleur moeten stellen, koppigheid gaat noooooit over. :mrgreen:

kennis van hb is gewoon nog zo schaars in onderwijsland, vooral als je op een achterstandschool werkt en buiten de hokjes denken is natuurlijk helemaal lastig.

@pompom; op papier blijft het qua leeftijd inderdaad een groep 1 leerling. Het probleem ligt hem denk ik vooral in weinig kennis van hb en ik lig niet zo goed bij de ib-er. Iets met eigenwijs zijn (niet zomaar iets aannemen) en van sommige dingen wat meer afweten. Heb zelf twee versnelde kinderen en krijg toch vaak te horen: zo fijn dat mijn kinderen lang gekleuterd hebben, zo moeten al zo snel zoveel. Laat ze lekker spelen enz. En het idee dat slimme kinderen sociaal achterlopen is op scholen een algemene stelling.

BerichtGeplaatst: 30 maart 2018, 20:02 
Volwassene

solba1 schreef:

Ook ik vind het mooi hoe jij je als leerkracht voor een kind met een voorsprong durft in te zetten.

Ik vertel jou mijn ervaring en daarna zal je misschien mijn advies begrijpen.

Mijn oudste was een "bijzonder" kind en ik snapte niet goed wat er met hem aan de hand was. Na drie maanden (hij was nog maar een baby) liep hij mij al uit te dagen. Elke deskundige zei dat dit niet kon toch terwijl hij zijn handelingen heel doelbewust uitvoerde.. Hij had een eigen willetje, toch de verkeerde kant de glijbaan oplopen, terwijl de andere peuters op de peuterspeelzaal netjes in de rij gingen staan enz. Hoewel ik al snel dacht dat hij behoorlijk slim was viel zijn gedrag het meeste op. Hij leek als hij thuis was soms wel ADHD te hebben (niet te houden) terwijl al hij bij de oppas zat stilletjes in een hoekje zat te spelen. Totdat hij daar ook in opstand kwam als er ook een ander oppas kindje was. Laat ik het kort maken mijn zijn kwam in een ontwikkelingsklasje terecht. Dat klasje was op een achterstandsschool waar natuurlijk ook kinderen zaten die achterstand hadden in de Nederlandse taal. Juist omdat mijn zoon pas laat ging spreken leek dit ontwikkelingsklasje een goede omgeving. Binnen enkele maanden zat hij op A niveau van groep 2. Lekker toch als je kind zo goed meekomt maar sociaal-emotioneel had hij nog voldoende te leren. Ik zag er destijds geen kwaad in om hem in zijn kleuterjaren op die plek te laten zitten. We waren ondertussen bezig met een betere plek te zoeken maar dat viel niet mee met de zware diagnose die hij had gekregen. (Tegenwoordig denk ik dat het een misdiagnose is geweest) In groep 3 ging het helemaal mis en werd hij zelf agressief. We begrepen er niks van en het werd een enkeltje speciaal onderwijs. Inmiddels studeert hij op het hbo commerciële economie maar heeft eigenlijk nooit geleerd op te leren, heeft een enorme faalangst en blijkt een top-down denker te zijn. Pas toen ik met hb-deskundigen in contact kwam (voor zijn broertje) begreep ik dat ook hij meer- of hoogbegaafd is ondanks dat geen enkele intelligentietest dat heeft uit gewezen. (Hij heeft nog nooit een score van boven de honderd gehad) Mijn oudste zoon bleek een patroon te volgen, waarbij het rond groep 3 volledig mis gaat. Het kind heeft dan al jaren niet voldoende uitdaging gekregen. Op een achterstandsschool krijgt een kind nog minder uitdaging en mijn kind was dus volledig gefrustreerd. In groep 3 hielden ze zich bezig met hij of zij omdat dat verschil er blijkbaar in het Turks niet is. Ik kwam ouders tegen die zelf nauwelijks ooit met speelgoed hadden gespeeld, hoe kunnen ze dan hun eigen kinderen stimuleren? (Ik praat over 15 jaar terug) Ondertussen ging mijn zoon steeds meer Turks-Nederlands praten. In groep 2 haalde hij al lang niet meer hetzelfde goede resultaat als in groep 1. Het proces van onderpresteren en aanpassen was toen al lang begonnen.

Op basis van mijn ervaring zou ik het advies aan ouders geven om een school te zoeken waar meer kinderen Nederlands spreken. Als dit jongetje zo snel Engels op pikt dat zal hij ook snel Nederlands op pikken. Maar hij moet dan wel in een omgeving zitten waar Nederlands gesproken wordt.

De koppigheid kan inderdaad samen hangen met mogelijke (hoog) begaafdheid. Zelfs de asynchrone ontwikkeling kan samen hangen met (hoog)begaafdheid. Een goede hb-deskundige kan je al snel vertellen of je misschien aan hoogbegaafdheid moet denken. In ieder geval is dat mijn ervaring. Terwijl ik 10 jaar ivoor mijn jongste in de reguliere GGZ heb rondgedwaald herkennen de hb-deskundige(n) binnen enkele minuten de hb-peuter. (Ik had dus niet de standaard hb-peuter die overal zo snel mee had. ik had de peuter de eerst observeerde tot hij het goed kon) In het belang van jou kind in de klas is het belangrijk om dit zo snel mogelijk (mijn mening) te identificeren. Ook bij mij jongste is het te laat ontdekt en we zitten al jaren met de ellende. De ib-er op de basisschool heeft daar een grote rol in gespeeld. Ook deze zoon heeft op een crashdieet gestaan ondanks dat hij niet op een achterstandsschool zat.

Samengevat: Het is in het belang van dit kind dat hij naar een andere school gaat. Het is niet onverstandig om eens vrijblijvend bij een goede hb-deskundige te informeren.

Het zal erg lastig worden de ib-er van iets te overtuigen.

Zoonmoeder

.

BerichtGeplaatst: 31 maart 2018, 14:06 
Volwassene

Moloch schreef:
Rozemarijntje schreef:

Zoja, wanneer? Ik wil dat graag weten voor mijn kinderen en mijn vrouw. Mijn vrouw wil dat graag weten voor mijn kinderen en mij.

[propeller]
:lol: :lol: :lol:

BerichtGeplaatst: 31 maart 2018, 14:29 
Volwassene

Maar serieus: misschien kun je er wat onderbouwing bijhalen rond onderzoek naar taalontwikkeling bij tweetalige kinderen. Ik heb gelezen dat taal en spraakontwikkeling vaak wat langer duurt, omdat het kind twee keer zoveel woorden moet leren dan ééntalige kinderen. Daarom worden deze kinderen vaak onderschat omdat je er met de 'ééntalige maat' naar kijkt. Als je de woordenschat van deze kinderen onderzoekt, moet je eigenlijk de woorden in beide talen optellen om een goed beeld te krijgen.
Oké, dat wat betreft onderbouwing.
Heb je ook gekeken naar wat de zorg is van de ib-er? Ik ga ervan uit dat zij ook het beste voor heeft met het kind. Wat is haar zorg, waardoor ze zegt: in groep 1 blijven? of is er misschien nog een 'zorg' die buiten het kind zelf ligt (wat zullen anderen zeggen, wat als het mis gaat, risico nemen etc). Neem haar 'zorg' serieus, praat erover. Wat zouden jullie kunnen doen om die zorg weg te nemen?
Probeer een gemeenschappelijk uitgangspunt te vinden in het gesprek met haar. Jullie willen beiden dat het 't kind goed gaat. Een gemeenschappelijk belang is een beter uitgangspunt om samen ergens uit te komen, dan overtuigen vanuit een conflict (ookal ben jij overtuigd van je gelijk).
Ik ben zelf van de overtuiging: laten we éérst kiezen voor welke richting we in principe in willen, en daarna vinden we wel oplossingen voor de problemen die we tegenkomen. Maar veel mensen denken eerst in problemen en gevaren. Dus ik heb me aangeleerd om op een andere manier hiermee om te gaan. Eerst het gezamenlijk belang zoeken (bv: we willen dat dit jongetje optimaal voorbereid het reguliere onderwijs in kan stromen) en vanuit dat gemeenschappelijke uitgangspunt de weg zoeken, waarbij je aangehaalde problemen benadert als 'zorg die aandacht verdient'. Maar goed... de ib-er weet hoe jij er in staat, dus ik weet niet of je deze kant nog uit kunt :wink: .

En weet je hoe de juf van groep 2 er tegenover staat?

BerichtGeplaatst: 06 apr 2018, 07:14 
Volwassene

@zoonmoeder01: Dank je voor je verhaal. Dit gevoel speelt bij mij ook. Dit kind zal meer toch zijn recht komen op een andere school. Ik zie namelijk ook hoe in de hogere groepen het aanbod voor deze kinderen is. Toch is het moeilijk om dat uit te spreken hier.

@yolalala: leerpuntje voor mij, samen het belang zoeken. Meestal krijg ik direct tegengas van haar en dan schiet ik de andere kant op. Ze heeft nu zelf informatie opgezocht: de kijkkaart kleuters met een ontwikkelingsvoorsprong. Het is alleen jammer van deze kaart dat de tips gaan over het verbaal laten verwoorden van denkprocessen. Dit is lastig vanwege het taalprobleem.

We gaan in ieder geval het er nog over hebben. We hebben in ieder geval iemand in onze groep aan wie hij eventueel gekoppeld kan worden als hij toch naar groep 2 gaat. Een kind dat ook zijn taal spreekt en ook in veel geïnteresseerd is.

BerichtGeplaatst: 06 apr 2018, 10:09 
Volwassene

Nou, fijn dat jullie nu samen ergens heen lijken te gaan.
Mag ik vragen hoe hij bij jullie is beland?
bij ons in de (reguliere) kleuterklas zitten namelijk verschillende kinderen die gewoon meegaan in de klas. Een Frans manneke, twee meiden met poolse ouders, een meisje uit Kurdistan. De ouders spreken geen nederlands, of een hakkelend zinnetje. De kinderen zijn hier soms op de peuterschool geweest, maar soms ook pas hier gekomen als kleuter. De ouders zijn hier gekomen voor werk (misschien alleen het koerdische meisje niet). zou dat dan de reden zijn dat ze met het reguliere programma meedoen?

Weet je, hij kan natuurlijk altijd groep 2 nog een keer doen als zijn Nederlands in dat extra jaar nog niet voldoende is om de uitleg in groep 3 aan te kunnen, of als hij er sociaal en emotioneel nog niet aan toe is.
Dat hij klein is kan ook komen door een moeilijke start als kind/groeiachterstand, of genetisch bepaald zijn (hoe groot zijn zijn ouders?). En het koppige kan ook iets zijn van vertrouwen dat nog moet groeien na alle veranderingen die hij heeft doorgemaakt (dat neem ik even aan aangezien hij nt2 is. heeft hij vve gehad voor hij 4 werd?). Je kunt discussieren over wat hem het meeste vertrouwen zal geven: dat hij door mag en uitgedaagd wordt, of dat hij rust krijgt....

BerichtGeplaatst: 05 mei 2018, 11:07 
Volwassene

@yolalala. Hoe hij bij ons is beland?
Ouders zijn voor werk hiereen gekomen en in deze wijk terecht gekomen. Binnenkort gaan we bespreken wat we gaan doen.

BerichtGeplaatst: 05 mei 2018, 23:40 
Volwassene

ik vroeg me laatst al af hoe het nu was afgelopen. Maar het gesprek komt nog dus..

Pagina 1 van 1 [ 13 berichten ]