Het is nu 13 dec 2017, 10:06

Pagina 3 van 3 [ 49 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Alternatief traject En 16 jaar... Hoe verder...
BerichtGeplaatst: 12 jun 2017, 15:04 
Volwassene

Hoi Spitsmuis,

Ik denk dat 3 havo ook niet de meest logische optie is. Maar het is wel een optie. Ik vind bijv. het verhaal van Tijl Koenderink, die een hele aparte school loopbaan heeft doorlopen heel inspirerend. Jij krijgt de motor van het hb-brein misschien juist op gang door het uitdaging en een stuk autonomie te geven. Inderdaad is het voor een school die afgerekend wordt op de resultaten een risico maar kan wel de beste weg zijn voor het kind. Passend Onderwijs zou moeten zorgen voor out of the box oplossingen. Daarom is het ook niet eerlijk dat scholen/docenten erop afgerekend worden als ze een kind een kans geven. Deze optie hangt ook af van wat er thuis aan lesstof is gedaan. Het gaat mij er bovendien niet om of hij in de klas functioneert maar wel is staat is om de proefwerken te maken. Kortom bewijzen dat hij voldoende theoretisch niveau heeft om door te stromen. Links of rechtsom moet hij voor mbo 3 of 4 op voldoende theoretisch niveau hebben, havo 3 kan dan een optie zijn. En met een lange vakantie voor de boeg, een goed stel hersens en voldoende motivatie moet veel mogelijk zijn. Het gaat mij niet om de weg maar om het doel namelijk om op op niveau 3 op het MBO te starten. Het mbo loopt in principe hetzelfde risico. Dit kan echter een betere match zijn omdat je meteen met je handen kan werken. Ook bij mij gaat daar de voorkeur naar uit maar je moet je binnen zien te praten.

Tijl Koenderink:
https://www.youtube.com/watch?v=epA6OGra9tk

BerichtGeplaatst: 12 jun 2017, 18:51 
Volwassene

Zoonmoeder, passend onderwijs betekent helaas niet dat een leerling onderwijs op maat krijgt. Het betekent alleen maar dat een school zorgplicht heeft.

Ik ben het met je eens dat het de moeite waard is om de havo3 optie te onderzoeken. Wel ben ik bang dat er bijzonder weinig scholen zijn die het avontuur met deze jongen aan zullen durven. Maar wie weet!

Wel denk ik dat mbo's meer ervaring zullen hebben met zorgleerlingen en daardoor meer open zullen staan om deze jongen op te vangen. Dit is echter meer boerenverstand dan wijsheid van mijn kant.

Profiel Stuur privébericht  

BerichtGeplaatst: 12 jun 2017, 18:53 
Volwassene

Zou een vmbo-opleiding op het Scheepvaart en Transportcollege iets zijn? Dan gaat hij verder op het niveau waar hij gebleven is met een vakgebied dat hem interesseert. En deze school heeft zowel vmbo, mbo als hbo in eigen huis.

BerichtGeplaatst: 12 jun 2017, 21:48 
Volwassene

Na een periode opvang voor hoogbegaafden zou wellicht voortgezet speciaal onderwijs op havo/vwo-niveau een optie kunnen zijn als mbo niet lukt.

BerichtGeplaatst: 12 jun 2017, 23:12 
Volwassene

Het speciaal onderwijs vind ik persoonlijk geen plek voor hoogbegaafden. Ik ga daarbij af op mijn ervaringen. Het gaan niet alleen over mijn mening maar ik luisterde ook naar wat de leerkrachten op het VSO er zelf over aangaven. De waarheid is dat op het VSO vooral Pabo- leerkrachten lesgeven want dat is in de wet zo geregeld. In verhouding zijn er weinig vakkrachten en vaak worden op zo'n school ook niet alle vakken gegeven. In de bovenbouw moet je soms overtappen naar regulier en/of eerst de havo doen als er al een vwo afdeling is. Eigenlijk is de situatie (het aantal plaatsen) alleen maar afgenomen door Passend Onderwijs, een aparte school/afdeling is voor veel samenwerkingsverbanden veel te duur. De leerkrachten gaven ook aan dat die hoogbegaafden kinderen intelligenter waren dan dat ze zelf zijn, ze kunnen wat deze hb-jongen hebben gewoon niet bieden. Vaak worden het profiel N&T of NG niet gegeven omdat een apart lokaal + bijbehorende leerkrachten te duur is. Mijn ervaring is dat creativiteit (creatief denken) en autonomie maar weinig kans krijgt op het VSO alles hangt juist aan elkaar van structuur. In het algemeen wordt er in stapje voor stapje/opbouwend lesgegeven en niet top-down. En dan heb ik het nog niet over de leerlingen met hun specifieke problemen. Maar het belangrijkste tegenargument is dat de zoon van muziekschuur het daar nog geen dag uit houdt. Er was een beschikking voor speciaal onderwijs. Volgens mij liep hij juist daar helemaal vast. Maar gezien mijn argumenten vind ik dat ook helemaal niet gek.

Zoonmoeder.

BerichtGeplaatst: 12 jun 2017, 23:28 
Volwassene

Spitsmuis schreef:
Zoonmoeder, passend onderwijs betekent helaas niet dat een leerling onderwijs op maat krijgt. Het betekent alleen maar dat een school zorgplicht heeft.

Naar mijn idee is Passend Onderwijs meer dan zorgplicht.
Willekeurig:
http://www.lvgs.nl/portfolio/leerlingen ... onderwijs/

Wel denk ik dat mbo's meer ervaring zullen hebben met zorgleerlingen en daardoor meer open zullen staan om deze jongen op te vangen. Dit is echter meer boerenverstand dan wijsheid van mijn kant.

Ik denk dat ook maar de andere waarheid is (naar mijn mening) dat sommige leerlingen van de havo na 3 of 4 jaar op het mbo worden gedumpt. Bovendien krijgt het mbo naar mijn mening wel erg veel verschillende soorten problematiek op hun bordje.

Zoonmoeder.

BerichtGeplaatst: 13 jun 2017, 08:07 
Volwassene

Volgens mij wordt er in deze discussie een beetje voorbij gegaan aan het feit wat Muziekschuur in de openingspost schreef:
Muziekschuur schreef:
Onze zoon heeft nu 2 jaar geen onderwijs gehad. En dat bevalt. Terugkeer zou misschien kunnen. Maar niet nu.
Ik kan me herinneren dat Muziekschuur ergens eind vorig jaar zoekende was om een invulling voor zijn zoon te vinden en hij schrijft dat hij deze heeft gevonden in het laatste half jaar bij de "ontwikkelingsomgeving" waar hij begeleid wordt/werd. Een half jaar is m.i. pas het eerste deel van een traject dat de zoon van Muziekschuur is ingegaan en zoals hij zelf al aangeeft zal (eventueel) onderwijs pas het laatste onderdeel van dit traject worden. Dit is een lange weg, waaraan mogelijk voorbij wordt gegaan, want jongeren die dit pad bewandelen zijn vaak danig beschadigd. Daar zijn jaren voor nodig geweest en dat heb je niet even in een half jaartje gefixt.

Volgens mij vraagt Muziekschuur juist naar mogelijke alternatieve wegen, geen havo of mbo dus. Nu nog niet in ieder geval. Om tot die beslissing te komen zal hij eerst een duidelijker doel voor zichzelf moeten hebben, en voor zover ik dat begrijp heeft hij dat nog niet geheel helder. Wellicht is een democratische school een optie als verlengde van de begeleiding die hij nu volgt? Maar dan moet hij eerst "genezen" zijn en klaar om weer te (willen) leren.

Ik kan Muziekschuur aardig volgen trouwens. :wink:

BerichtGeplaatst: 13 jun 2017, 09:14 
Volwassene

Iedereen in dit draadje vriendelijk bedankt.

BerichtGeplaatst: 14 jun 2017, 09:52 
Volwassene

Hoi Chloé,

De zoon van muziekschuur is in mijn ogen een creatief begaafde leerling. Ik sprak laatst telefonisch een "deskundige" die een lezing op het MBO had gegeven. De leerkrachten van niveau 2 gaven eigenlijk dat al hun leerlingen in de klas creatief begaafd waren. Ik heb het dus niet meteen over hoogbegaafd maar wel over de manier dat deze kinderen leren. Zeker in het BBL traject (werken/leren) zou het kunnen zijn dat de zoon van Muziekschuur (voorlopig) voldoende aan zijn trekken komt. Ik geef als advies pak die dag theorie dan ook mee. Het maakt mij niet uit of hij die dag ook daadwerkelijk in de schoolbanken zit en mijn adveis is onderhandel daarover. Die dag wordt besteed aan Engels, Nederlands, "Burgerschap" en een stuk technische theorie. In ieder geval vakken waarvan ik inschat dat een intelligent persoon die vakken ook zonder de benodigde lessen kan halen. (Persoonlijk vind ik dat vaak ook het verschil tussen (v)mbo en havo of vwo, waar bv. op het mbo ontzettend veel aandacht wordt besteed hoe je je tegenover andere mensen moet gedragen, beleefd e.d. terwijl dat voor vwo-ers vaak vanzelfsprekend is. Deze vwo-jongeren zie je dan vaak ook als student in de bediening terug terwijl er op het mbo intensief op die vaardigheden moet worden getraind) Mijn advies is inderdaad haal je startkwalificatie. Daarna laat de overheid je met rust en daarmee koop je vrijheid. Op het moment dat je je startkwalificatie heb gehaald kan je daarna je eigen "opleiding" vorm geven zoals hij het wil. Mijn buurjongens zijn allemaal laag opgeleid (niveau 2) maar redden zich toch aardig als ZZP-er. We hoeven niet allemaal hoogopgeleid te zijn om te slagen in het leven. Maar ik wijs dus wel op het belang van een startkwalificatie en met zijn 16 jaar dringt de tijd. Ik weet nu niet wat de huidige regels zijn maar er is wel eens gesproken om de leerplicht op te rekken tot 23 jaar zolang je je niet je startkwalificatie heb gehaald. Die (terechte) bemoeienis van de overheid lijkt mij verschrikkelijk zeker als je een grote drang tot autonomie hebt en dan kan je maar beter die kwalificatie tijdig behalen. Waar je vroeger met een mavo en een typ-diploma nog wel op kantoor terecht kom komen is dat nu onmogelijk. Vroeger (mijn tijd) ging men vaak na de LTS aan het werk maar tegenwoordig moet je toch echt eerst naar het mbo. Een (technisch) bedrijf moet vaak bewijzen dat hun personeel voor bepaalde werkzaamheden is gecertificeerd. Het verschil met vroeger moet de zoon van Muziekschuur goed in de gaten hebben. Inderdaad kan het zijn dat de zoon van muziekschuur aan die stap nog niet aan toe is maar hij is beslist niet de enige creatief begaafde (hoogbegaafde) leerling en er zijn meerdere wegen naar Rome. Zoek naar die wegen. Naast zijn welbevinden moet naar mijn mening de hoofdfocus een startkwalificatie zijn. Ook op een democratische school lijkt het mij dat je aan het eind objectief moet bewijzen door op een bepaald niveau eindexamen te doen. Als dat de weg naar een startkwalificatie is dan is dat natuurlijk prima.

Ook bij mijn zoon gaat het allemaal niet zo lekker. Met man en macht probeer ik dat hij niet in een drop-out situatie terecht komt. Voor mij zelf vind ik het heel fijn om te beseffen dat het doel niet een havo of vwo-diploma is maar dat het uiteindelijk om de startkwalificatie gaat. Links om of rechtsom moet ik hem helpen dat te behalen. Natuurlijk stelt dat niveau niet per se zoveel voor, maar daarna ben je vrij van overheidsbemoeienis.

Zoonmoeder.

Pagina 3 van 3 [ 49 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3