hb-kind-forum.nl
http://hb-kind-forum.nl/

Verbale en perforatie kloof
http://hb-kind-forum.nl/viewtopic.php?f=51&t=14855
Pagina 1 van 1

Auteur:  Metjor [ 24 aug 2020, 10:15 ]
Berichttitel:  Verbale en perforatie kloof

Hallo allemaal,
Mijn oudste zoon is deze zomervakantie getest omdat hij in aantal dingen vastliep afgelopen jaar. Hij gaat daardoor ook 5 gym nog een keer overdoen ( dat geeft wel rust!). De Corona tijd heeft dat betreft veel los gemaakt..
Uit de de intelligentie test kwam een Verbale-Perforale kloof van 140-115. Er zijn meer onderzoeken gedaan en daaruit kwam ook faal- en sociale angst.
Over een aantal weken gaat hij starten met cognitieve gedragstherapie. Heeft iemand daar ervaring mee en misschien wat tips hoe we er hier als ouders mee om kunnen gaan.
Waarschijnlijk is dit onderwerp al eerder besproken, maar kon het niet zo goed terug vinden..
Groet, Metjor

Auteur:  loekie [ 24 aug 2020, 11:22 ]
Berichttitel:  Re: Verbale en perforatie kloof

Hoi Metjor,
Een performaal IQ van 115 is ten opzichte van andere VWO-leerlingen heel normaal en hoeft op zich niet belemmerend te zijn. Een verbaal IQ van 140 is heel hoog. Faalangst kan met name bij de performale taken zeer belemmerend zijn.
Zijn er duidelijke doelen afgesproken waaraan tijdens de cognitieve gedragstherapie gewerkt gaat worden?

Auteur:  Metjor [ 24 aug 2020, 13:20 ]
Berichttitel:  Re: Verbale en perforatie kloof

Beste Loeki,
Dank je voor je reactie.
Ik heb het verslag er nog even bij gepakt en er staan nog wat uitgebreidere resultaten in:
VBI:140
PRI:108, intern inconsequent
WGl: 135, intern inconsequent
VSl::115

Ik vind het allemaal best ingewikkeld.
De therapie gaat bestaan uit uitleg geven zijn disharmonische intelligentie en Coachen daarvan. Daarnaast voor zijn faalangst en sociale angst.

Auteur:  Bissi [ 24 aug 2020, 19:14 ]
Berichttitel:  Re: Verbale en perforatie kloof

Is degene die therapie gaat geven een hb-specialist?
Want een disharmonisch profiel kun je ook met een laagbegaafd of gemiddeld IQ hebben. Dan heeft het voor een kind weer andere consequenties dan bij iemand met een verbaal IQ van 140.

Ik zag een post van lang geleden van jou: http://www.hb-kind-forum.nl/viewtopic.php?t=3274. Ging die over dezelfde zoon? Herken je intussen een aantal dingen die mensen daarin benoemden? Want als dat zo is, dan is een hb specialist wel een goede optie.

Auteur:  Metjor [ 24 aug 2020, 20:59 ]
Berichttitel:  Re: Verbale en perforatie kloof

Klopt, gaat over hetzelfde kind..Tot de vierde is het eigenlijk best goed gegaan op school. Plannen werd wel steeds lastiger, maar vooral dit jaar liep daar hij enorm tegen aan. Zeker toen de Corona tijd begon. Hij deed helemaal niets meer. ..
Mijn man maakte zich hier al langer zorgen over. Hij is heel gedisciplineerd. Ik zelf helemaal niet en is het tot nu toe ook best goed gekomen :).
Vooral het sociale aspect is het wat uit de pas gaan lopen. Waar andere pubers meer gaan ontdekken en de grenzen opzoeken is onze zoon zich juist erg gaan terug trekken. En hij gaf zelf Ook aan dat hij veel last van concentratie stoornissen heeft.
En dat waren vooral de redenen dat we therapie zijn gaan .

Wat me wel opviel bij het advies gesprek van het bureau over de vervolg stappen van de therapie is dat ze niets konden zeggen over zijn daadwerkelijke intelligentie nivo. Hoogbegaafd werd niet genoemd of konden ze niet noemen.
Weten jullie of daar een reden voor is? En is hij nu hoogbegaafd of niet?
Dan is het misschien wel handig om wat verder te gaan kijken, want volgens mij zijn hier er niet in gespecialiseerd.

Auteur:  Metjor [ 24 aug 2020, 21:34 ]
Berichttitel:  Re: Verbale en perforatie kloof

Excuses voor mijn soms niet helemaal goed lopende zinnen. Ik heb wat moeite om me op papier goed te formuleren.

Auteur:  Drietje [ 24 aug 2020, 22:08 ]
Berichttitel:  Re: Verbale en perforatie kloof

Omdat het verschil zo groot is mogen ze geen gemiddeld iq berekenen, en dus ook niet de conclusie hb trekken.

Op zich is het wel raar dat het plannen pas in de vijfde en probleem is geworden. Of hoefde hij daarvoor niets te doen? Aangezien hij zich ook sinds die tijd terugtrekt vraag ik me af of er niet iets anders aan de hand is. Voelt hij zich wel fijn in de groep? Zit hij verder lekker in zijn vel?

Ik heb twee kinderen met een even groot verschil of zelfs groter, de 1 kan prima plannen, de ander is een chaoot. Dat zagen we al heel jong. Hij heeft ook veel moeite met alles dat in vaste stappen moet. Beiden hebben wel moeite met het overzien van taken.

Auteur:  Metjor [ 25 aug 2020, 18:51 ]
Berichttitel:  Re: Verbale en perforatie kloof

Het was al wel eerder een probleem, maar we dachten meer aan de puberteit en als je hem wat aanspoorde trok hij het wel weer recht.
Er is ook wel wat meer aan de hand. Faalangst vooral..
Help jij je zoon bij het plannen en hoe die je dat dan?

Auteur:  Drietje [ 25 aug 2020, 20:43 ]
Berichttitel:  Re: Verbale en perforatie kloof

Als hij het wel weer recht trok, dan kan hij het dus wel.

Ik heb de jongste twee jaar geholpen met plannen. Door samen in magister te kijken en het werk in brokjes te verdelen en per dag precies aan te geven wat hij moest doen. In de derde zat hij op huiswerkbegeleiding, maar dat werkte eigenlijk minder goed dan mijn hulp.

Auteur:  Bissi [ 27 aug 2020, 20:03 ]
Berichttitel:  Re: Verbale en perforatie kloof

Hier vind je bijv tips over kinderen met een verschil in scores vergelijkbaar met jouw zoon: https://www.jongbegaafd.nl/verbaal-performaal-kloof-bij-hoogbegaafde-kinderen/.

Auteur:  Metjor [ 29 aug 2020, 15:38 ]
Berichttitel:  Re: Verbale en perforatie kloof

Dank jullie wel voor de reacties.
De site had ik inderdaad al gevonden en is heel duidelijk. Heb deze ook doorgestuurd naar mijn zoon.
Voor hem is het lastig te begrijpen.. “het is alsof het over iemand anders gaat”.
De onderzoekster gaf aan dat de problemen die nu zijn ontstaan toch een gevolg zijn van die kloof.
Lastig als hij zichzelf hier niet in herkend hoe hij de hulp dan gaat inzetten, maar goed daar start hij pas in oktober mee (ivm wachtlijst).

Auteur:  loekie [ 29 aug 2020, 16:18 ]
Berichttitel:  Re: Verbale en perforatie kloof

Als je zoon zich niet herkent in de beschrijving op die site is de vraag of de problemen worden veroorzaakt door de kloof of dat de gemeten kloof wordt veroorzaakt door iets anders wel een belangrijke vraag. Faalangst of 'niet doorzetten als het lastig wordt' kan ook voor een gemeten kloof zorgen. Waren er toen hij jonger was ook al signalen van een groot verschil tussen verbale en performale vaardigheden? Had hij bijvoorbeeld geen duidelijke voorsprong bij puzzelen, werken met constructiemateriaal, plattegronden lezen etc.?
Kan de onderzoeker duidelijk maken welke vaardigheden die hij nodig heeft voor school minder goed ontwikkeld zijn?

Pagina 1 van 1 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/