Het is nu 19 nov 2018, 12:30

Pagina 1 van 1 [ 16 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Leidt passend onderwijs ook tot betere cito's?
BerichtGeplaatst: 27 apr 2013, 10:47 
inactief

Mag ik iets aan jullie voorleggen wat ik me afvraag?
Ik ben me als leerkracht aan het verdiepen in passend onderwijs voor (hoog)begaafde leerlingen. Puur uit interesse, maar het is nu opeens heel actueel door het excellentiestreven van de overheid. Nu had ik het idee dat ik enigszins voor ogen begon te krijgen waaruit passend onderwijs voor (hoog)begaafde leerlingen zou kunnen bestaan en hoe het vorm zou kunnen krijgen: hogere denkordevragen, open opdrachten, probleemgestuurde ideeën, tegemoet komen aan behoefte aan autonomie en relatie, enz.
Maar nu zat ik het actieplan van de overheid nog eens door te lezen en daar wordt 'excellentie' vooral gemeten als hogere scores op de cito's. Aan de ene kant denk ik: als je voorkómt dat leerlingen gaan onderpresteren en hen meer uitdaagt, zullen die cito-scores ook wel stijgen. Aan de andere kant: er zijn veel hb-lln die moeite hebben met dergelijke gesloten cito-vragen omdat ze te moeilijk denken. Zouden al die verrijkende opdrachten er nu wel voor zorgen dat zij de cito's beter gaan maken? Natuurlijk zijn goede cito's niet echt een doel in het leven, maar ja, scholen worden hier steeds meer op afgerekend en zullen dus naar mijn idee geneigd zijn om zich hier bij het aanbieden van verrijkingsstof en pluswerk wel op te richten.
Wat denken jullie: Leidt het aanbieden van onderwijs dat goed aansluit bij de leereigenschappen van hb'ers ook tot betere cito-scores?

Lerares basisschool, moeder van twee geweldige dochters
 Profiel Stuur privébericht  

Berichttitel: Re: Leidt passend onderwijs ook tot betere cito's?
BerichtGeplaatst: 27 apr 2013, 12:02 
­

Ik denk dat passend onderwijs op de manier die je beschrijft voor een bepaalde groep HB-ers (en ook daarbuiten trouwens) zeker meer leerrendement zal opleveren. Mijn eigen zoon bijvoorbeeld; doet het slecht op het reproductieve, lagere orde werk dat hij nu krijgt voorgeschoteld.

Maar ik denk ook dat je gelijk hebt dat dat niet automatisch leidt tot hogere CITO-scores. Er zijn inderdaad kinderen die slecht scoren op CITO's doordat ze te ingewikkeld denken of onzeker worden. Maar ik ben ervan overtuigd dat je onze slimme kinderen prima kunt leren omgaan met die toetsen. Als de getoetste vaardigheden op niveau zijn, moet het mogelijk zijn om ze te leren hoe dat te laten zien op een toets.
Je zou bijvoorbeeld oude toetsvragen met de antwoorden erbij kunnen voorleggen, en ze laten analyseren (hogere orde denken dus) wat de redenering bij de vraag geweest kan zijn. En vervolgens gezamenlijk de conclusie trekken dat het bij CITO vaak Echt Zo Simpel als je in de eerste seconde denkt kan zijn. En concluderen dat als er staat: 6 kinderen verdelen 48 knikkers, dat ze dan Gewoon bedoelen: verdelen eerlijk, ieder krijgt evenveel, en dat je niet hoeft te bedenken dat het mogelijk is dat er 1 asociale etter in dat groepje kinderen zit dat er 43 pakt en de rest ieder 1 geeft.
Ook maken kinderen nog weleens fouten doordat ze te gehaast werken. Lezen ze over een stukje opgave heen, schrijven ze een antwoord op in cm ipv in meters. Ook daar valt gewoon aan te werken natuurlijk.

Voor spelling kan het handig zijn om het werk wat ze doen meer uit te lijnen met de methode van toetsen; ik ken weinig spellingmethodes die kinderen uit 4 zinnen er steeds eentje laten aanwijzen waar een fout in zit. In feite is dat ook hogere orde denken: evalueren. En dat is ook precies de vaardigheid die ze nodig hebben in het echte leven: beoordelen of je eigen geschreven teksten juist gespeld zijn. Dus dat valt mooi samen: hogere orde werk doen, en beter voorbereid zijn op de CITO, en het echte leven.

(ik ben bezig met de afronding van mijn pabo-opleiding. Jaaaren geleden een TU opleiding afgerond, en 10 jaar gewerkt op academisch niveau).

BerichtGeplaatst: 01 mei 2013, 07:56 
inactief

"Natuurlijk zijn goede cito's niet echt een doel in het leven, maar ja, scholen worden hier steeds meer op afgerekend en zullen dus naar mijn idee geneigd zijn om zich hier bij het aanbieden van verrijkingsstof en pluswerk wel op te richten."

Ik denk dat je als leerkracht ook een verantwoordelijkheid hebt, om je niet achter de CITO te verstoppen en je ipv je op de CITO te richten, je op het kind te richten.

BerichtGeplaatst: 01 mei 2013, 10:12 
Volwassene

Ik denk dat passend onderwijs, als het goed gegeven wordt, niet leidt tot betere citoscores maar waarschijnlijk slechtere scores. Citotraining zal wel leiden tot een betere score.

Ik zag laatst een filmpje van TEDex van Claire Boonstra (link via dit forum). Hier gaf zij een voorbeeld van een vraag die gesteld wordt in de CITO van groep 3:
In de vraag stond het woord IGLO met de vraag of dit een rood of blauw woord was.
Het juiste antwoord volgens CITO was Blauw (omdat een iglo van ijs is en op een koude plek staat).
Het neefje van Claire had als antwoord Rood, omdat een eskimo een iglo bouwt om warm te blijven omdat de temparatuur in de iglo hoger is dan buiten.
Volgens de citotoets weet het neefje van Claire dus niet wat een iglo is, terwijl hij juist meer over iglo's weet en begriijpt dan de meeste kinderen van zijn leeftijd.
Hier op het forum hebben we tal van bovenstaande voorbeelden meegemaakt, het 'te ver' doordenken op een toets.

Passend onderwijs is onderwijs op niveau (vaak een hoger niveau dan gemiddeld) en daagt het kind uit verder te denken. Dit zou bovenstaande situaties waarschijnlijk alleen maar verergeren. Als een kind dat passend onderwijs krijgt ook citotraining krijgt zal dit wel helpen. Het leert dan de door cito gewenste antwoorden te geven. Maar dit kan toch niet de bedoeling zijn van een toets?
Het goed maken van de cito wordt op deze manier een doel/schoolvak opzich en wat is op deze manier de echte waarde van de cito en wat meet je nu eigenlijk? Kinderen die 'leren' hoe ze een cito goed kunnen maken, leren 'gewenste' antwoorden te geven, binnen de (cito)lijntjes te denken en vooral niet verder te denken dan hun neus lang is. Ik vind dit, net als Claire, erg zorgwekkend.

Hoe en waarom je tot een antwoord bent gekomen is veelal belangrijker dan het antwoord zelf, maar dit wordt niet 'gemeten' bij een cito. Natuurlijk moet een kind leren om zich aan de opdracht te houden en te begrijpen wat er in sommige situaties van hem/haar verwacht wordt, maar om daar nu zijn hele schoolcarriere aan op te hangen gaat veel te ver.

Momenteel zie ik CITO grotendeels als 'pleasing the system'.

BerichtGeplaatst: 01 mei 2013, 11:38 
Volwassene

Ik heb me afgelopen tijd juist in dit onderwerp verdiept, niet bewust maar omdat ik passend onderwijs zoek voor mijn dochter en er tegen aanloop dat in de stad waar ik woon dit onderwijs net is afgeschaft.

Ik ben wat rond gaan bellen, vervolgens gaan inlezen op de onderwijsvisie van de stad, beleidsregels, subsidiemogelijkheden. En dan lees ik termen als topklasarrangementen, excellente scholen, beter presteren. Alleen als je de stukken goed leest dan wordt het streven naar 'excellentie' puur gekoppeld aan betere cito's. In een voortgangsrapportage wordt alleen de cito score als meetwaarde gebruikt. Hier in deze stad willen ze dit bereiken door meer leertijd (oa groep 0) en meer opbrengstgericht te gaan werken (ik lees dit als meer cito training); ik vind dit een zorgelijke ontwikkeling, dit heeft in mijn ogen niets te maken met passend onderwijs. En ik ben juist bang dat er hierdoor minder ruimte zal zijn voor hb-beleid (hier in deze stad is dit zeker het geval). Juist in de stukken over excellentie wordt passend onderwijs nergens genoemd.

@Pompom; dat wat je schrijft over hoe je slimme kinderen kunt leren omgaan met die toetsen vind ik mooi en hoop dat leerkrachten zo initiatiefrijk zijn om ze dit op deze wijze aan te bieden, maar dit is eigenlijk 'alleen maar een oplossing' voor deze kinderen om met de totale focus op cito scores om te leren gaan ipv te richten op het kind dat het werkelijk de basisvaardigheden onder de knie krijgt, echt leert leren en zelfvertrouwen verstevigt. (dat zijn de wensen die ik voor mijn dochter heb tav de basisschooltijd)

BerichtGeplaatst: 01 mei 2013, 12:45 
inactief

M-I schreef:
"Natuurlijk zijn goede cito's niet echt een doel in het leven, maar ja, scholen worden hier steeds meer op afgerekend en zullen dus naar mijn idee geneigd zijn om zich hier bij het aanbieden van verrijkingsstof en pluswerk wel op te richten."

Ik denk dat je als leerkracht ook een verantwoordelijkheid hebt, om je niet achter de CITO te verstoppen en je ipv je op de CITO te richten, je op het kind te richten.

Uiteraard, dat is ook precies de reden van deze vraag. Ik heb net een scriptie afgerond over passend onderwijs aan hoogbegaafde leerlingen en de mogelijkheden voor een hb-beleid op deze school. En toen las ik dus het voornemen van de overheid om het resultaat van al deze mooie onderwijsaanpassingen te meten met...cito-toetsen.
Ik vroeg me af of daar wel zo'n eenduidig verband tussen zou bestaan en ik vind het fijn om te lezen dat anderen zich dat ook hebben afgevraagd. Ik kan me idd voorstellen dat de 'afstand' tussen deze leerlingen en de cito's alleen maar vergroot wordt door passend onderwijs.

Overigens worden scholen door de inspectie volgens mij (onder andere, uiteraard) afgerekend op de mate waarin ze constructief werken aan de door de overheid gestelde doelen voor het onderwijs, in dit geval dus hogere cito-scores. Dat heeft dus niet zoveel met verstoppen te maken naar mijn idee. Het is eerder jammer dat de overheid doelen formuleert die niet volledig in één lijn liggen met waar de kinderen behoefte aan hebben.

Lerares basisschool, moeder van twee geweldige dochters

BerichtGeplaatst: 01 mei 2013, 14:32 
­

Poppiesmam schreef:
@Pompom; dat wat je schrijft over hoe je slimme kinderen kunt leren omgaan met die toetsen vind ik mooi en hoop dat leerkrachten zo initiatiefrijk zijn om ze dit op deze wijze aan te bieden, maar dit is eigenlijk 'alleen maar een oplossing' voor deze kinderen om met de totale focus op cito scores om te leren gaan ipv te richten op het kind dat het werkelijk de basisvaardigheden onder de knie krijgt, echt leert leren en zelfvertrouwen verstevigt. (dat zijn de wensen die ik voor mijn dochter heb tav de basisschooltijd)

Ik denk ook niet dat daarop de totale focus moet liggen; integendeel. Ik vind dat je kinderen passend onderwijs moet bieden zodat ze de vaardigheden (en attitudes etc) daadwerkelijk ontikkelen.

Vervolgens vind ik ook dat je die vaardigheden op één of andere wijze moet beoordelen. Dat kan met CITO, maar dat hoeft niet. Doe je het wel met CITO, dan vind ik dat je de kinderen daarop moet voorbereiden, zodat je daadwerkelijk de te toetsen vaardigheid meet, zonder 'ruis' van dingen als te ver doordenken.
Het voorbereiden mag uiteraard er niet toe leiden dat kinderen een hoge toetsscore halen voor zeg, spelling, terwijl ze helemaal niet kunnen spellen. Maar het moet voorkomen dat ze een lage score halen doordat ze 'fout' denken, terwijl ze uitstekend kunnen spellen.

Ik ben overigens erg benieuwd uit welke toets die vraag over blauwe en rode woorden en Iglo's komt! Heb helaas geen tijd om alle CITO's erop door te spitten; Zo zonder context klinkt ie erg idioot. Maar als ie uit een begrijpend lezen of begrijpend lusiteren komt, waaruit uit de tekst blijkt wat er wordt bedoeld, zou het nog best te verdedigen kunnen zijn; kan ik zo niet beoordelen.

Voor de duidelijkheid: ik ben geen groot fan van CITO toetsen, of andere toetsen, for that matter. Maar ik ben wel een groot fan van het (helpen) ontwikkelen van kinderen, en daarbij is het volgen van de ontwikkeling imho erg nuttig. Ik zou willen dat er een effectieve, objectieve, overdraagbare manier was om die ontwikkeling te volgen zonder toetsen, maar ik heb helaas niet de illusie dat alle leerkrachten in Nederland er A. zo over denken en B. er op korte termijn toe in staat zullen zijn. Ook denk ik niet dat ik de komende jaren (als invaller of nieuwkomer) binnen mijn eigen werkkring veel zal kunnen veranderen aan het toets-regime. Vandaar dus dat ik pragmatisch omga met die toetsen: bereid kinderen voor, zodat je de vaardigheid toetst die je wilt toetsen.

BerichtGeplaatst: 02 mei 2013, 10:15 
Volwassene

Als ik bijvoorbeeld kijk naar mijn neefje, die in groep 2 al aardig kon lezen maar toen in een spiraal van onderpresteren terecht is gekomen, dan zou ik zeggen: ja. Hij probeert nu voor de tweede keer zijn HAVO te halen, maar het is maar de vraag of hij slaagt. Op een schoolonderzoek verschijnen terwijl je niet 1 boek van de literatuurlijst hebt gelezen, is natuurlijk de ultieme foute strategie. Mijn schoonzus en zwager zitten met de handen in het haar. Zou het anders hebben uitgepakt als hij vanaf groep 3 VVV / plusklas / etc had gehad? Je zou het toch mogen hopen...

Verder herpost ik nog eens mijn eerdere verhaal over 'Amerikaanse praktijken'. In de VS is enkele jaren geleden 'No Child Left Behind' ingevoerd, waar in het hele land standaard tests worden afgenomen (vergelijkbaar met Cito). Het is daar een slagje erger, omdat slecht presterende scholen financieel gekort worden. Iedereen is het er wel over eens dat een van de bijverschijnselen is dat leerlingen vooral zo goed mogelijk worden getraind in het behalen van een goede testscore. In scholen in achterstandswijken gaat dit ten koste van vrijwel alle andere extra's (zelfs pauzes en gym). Daar is het curriculum nu examentraining, examentraining en nog eens examentraining.

Dat zal in Nederland vast zo'n vaart niet lopen, maar ook op de vorige school van mijn zoontje heb ik gehoord dat er toch wel erg werd ingezet op hoge Cito's en dat er daarom vrij star aan de leerlijnen werd vastgehouden.

Artikelen:
http://www.nytimes.com/2006/01/11/educa ... =all&_r=2&
http://www.wilsonquarterly.com/article.cfm?AID=2014

BerichtGeplaatst: 02 mei 2013, 10:20 
Volwassene

Poppiesmam schreef:
M.i. kun je dat prima combineren: je biedt passend onderwijs, laat kinderen op het juiste niveau werken, zorgt voor uitdaging etc., zodat ze leren leren en de vaardigheden ontwikkelen die ze verderop in hun schoolcarrière en hun leven ook nodig hebben.
Daarnaast kun je ze leren hoe ze met die citotoetsen, die nu eenmaal als meetinstrumenten gebruikt worden, moeten omgaan. Het zijn trucjes, een manier van lezen, niet teveel achter de vraag zoeken, etc. Dat kun je gewoon leren, ook als je niet alleen maar gericht op citotoetsen werkt.

Mijn jongste had in eerste instantie ook moeite met die toetsvragen. Al in groep 3 hebben we hem duidelijk gemaakt dat zodra hij dacht "ja maar" hij eigenlijk al verkeerd ging. De vragen zijn simpel, de antwoorden zijn simpel. Want ze zijn bedoeld om te meten wat gemiddelde kinderen met een gemiddeld aanbod geleerd hebben. Doordenken is dus niet nodig. Onze 5-jarige had daar dus geen problemen mee, al moesten we hem er dat eerste jaar wel regelmatig aan herinneren dat het echt recht-toe-recht-aan was.
In de bovenbouw werkte hij nauwelijks met de klas samen, had een aangepast programma met veel verrijking, 1x per week externe plusklas, 1x per week fysio en 1x per week therapie tijdens schooltijd. Weinig reguliere zaken dus. Toch heeft hij keurig geleerd hoe hij met citovragen moest omgaan. De leerkracht ging naast de klassikale momenten gewoon regelmatig even met hem apart zitten, besprak de manier van denken van zoon én de manier van denken die door cito verwacht werd. Zoon heeft dat prima opgepikt en scoorde uitstekend op zijn eindcito. Terwijl hij over sommige vragen echt een heel andere mening had dan het antwoord dat hij 'volgens de regels' had uitgekozen :mrgreen: .

PS Ik ben ouder en autodidact :wink: .

BerichtGeplaatst: 02 mei 2013, 10:59 
­

Zo bedoel ik het inderdaad, Paula.
Passend onderwijs geven zodat de vaardigheden op orde zijn.
En 'citodenken' ernaast om te zorgen dat die vaardigheden ook getoond worden tijdens de toetsen.

BerichtGeplaatst: 02 mei 2013, 13:32 
Volwassene

@Paula en PomPom; ik denk dat we het eens zijn, een goede combinatie van beide ( juiste niveau werken/leren leren èn leren om te gaan met citotoetsen) dat zou mooi zijn. En natuurlijk besef ik dat er eenmaal meetinstrumenten nodig zijn, alleen vind ik het zo jammer dat daar waar het gaat over excellent onderwijs alleen maar over hogere cito scores wordt gesproken, passend onderwijs zou hier ook een plek moeten hebben. Ik ben bang dat er alleen maar nog meer gefocust gaat worden op de cito resultaten.

Voor de stad waar ik woon vind ik het een gemiste kans dat nu er blijkbaar meer aandacht ook vanuit de overheid is voor 'excellentie' hb onderwijs niet wordt meegenomen, maar zelfs sinds dit jaar is afgeschaft. Binnen dit streven zou juist wat aandacht voor HB onderwijs zo goed passen.

(Ps ik ben een ouder, die zich normaal niet zo mengt in dit soort discussies maar me hierover zo verbaasd heb dat ik binnenkort bij onze wethouder op de koffie wil)

Laatst bijgewerkt door Poppiesmam op 02 mei 2013, 13:45, in totaal 1 keer bewerkt

BerichtGeplaatst: 02 mei 2013, 13:42 
Volwassene

Poppiesmam schreef:
alleen vind ik het zo jammer dat daar waar het gaat over excellent onderwijs alleen maar over hogere cito scores wordt gesproken, passend onderwijs zou hier ook een plek moeten hebben.
Dat ben ik met je eens hoor. Bij excellentie wordt in mijn ogen ook vooral ingezet op hoge scores, leerlingen en studenten die presteren. Het gaat veel minder om passend onderwijs, en veel meer om prestaties. Waarbij kinderen die zouden kúnnen excelleren maar niet tot prestaties komen, nog steeds tussen wal en schip vallen.

BerichtGeplaatst: 02 mei 2013, 17:05 
­

Dan zijn we het gezellig allemaal ket elkaar eens geloof ik!

BerichtGeplaatst: 02 mei 2013, 17:07 
Volwassene

Wat saai :roll:

BerichtGeplaatst: 03 mei 2013, 09:22 
­

Pompom schreef:
Dan zijn we het gezellig allemaal ket elkaar eens geloof ik!

Nou, dan sla ik deze discussie maar over. :mrgreen:

BerichtGeplaatst: 03 mei 2013, 10:11 
Volwassene

Welke discussie. Hoe kunnen we nou discussiëren als we het met elkaar eens zijn. :lol:

Pagina 1 van 1 [ 16 berichten ]