Het is nu 26 sep 2018, 10:40

Pagina 1 van 2 [ 21 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Te jong voor V.O. - wat is wijsheid?
BerichtGeplaatst: 03 maart 2010, 14:13 
inactief

Een kind bij mij op school is versneld van groep 3 naar groep 5 gegaan. Het was al een jonge leerling (november), dus hij zal straks met 10 jaar klaar zijn met groep 8. De versnelling is destijds ingezet in goed overleg met de ouders en betreffend kind voelt zich goed thuis in zijn huidige groep en ontwikkelt zich goed. Er is steeds ook ingezet op compacten/verrijken/plusklas. Wat resultaten betreft valt op dat hij met de Cito begr. lezen geen A score haalt, verder zijn alle resultaten ook prima. Er is nooit officiëel getest of er sprake is van hoogbegaafdheid.
Het betreffende kind heeft goede contacten met zijn klasgenoten en valt daartussen ook niet op als erg jong. Hij is natuurlijk nog wel jong. Ouders zien het eigenlijk niet zitten om hem volgend jaar na groep 8 naar het V.O. te laten gaan. (Als zijn klasgenoten straks brommer mogen rijden moet hij nog twee jaar wachten.) Als school hebben we steeds de insteek gehad dat de versnelling op dat moment de beste optie was en dat het mogelijk zou moeten zijn om aan het eind van de rit dan alsnog te besluiten om hem een jaar langer op school te laten.
Nu dit speelt is mijn vraag, wie heeft ervaring met een soortgelijke situatie en hoe is dat aangepakt? Wat lijkt jullie het beste in deze situatie? Groep 7 nogmaals doen? Groep 8 nogmaals doen? Wat bieden we aan in dat extra jaar?

Profiel Stuur privébericht  

Berichttitel: Re: Te jong voor V.O. - wat is wijsheid?
BerichtGeplaatst: 03 maart 2010, 14:45 
Volwassene

Wat vind het kind zelf? Ik heb ervaring met mijn oudste dochter, ook een jonge leerling (van oktober). Zij was alleen niet 1 keer, maar 2 keer versneld dus negen toen ze naar het VWO ging. Destijds hebben we wel gekeken naar de mogelijkheden van een tussenjaar. Maar uiteindelijk was daar niet een echt goede oplossing voor, die beter was dan jong naar het voortgezet onderwijs gaan. Als het kind goed past tussen zijn klasgenootjes is meegaan met de rest naar het VO wellicht ook voor hem de beste oplossing. Zeker aangezien hij of zijn dan al bijna 11 is. Onze ervaring is dat zeker op het VWO in iedere klas wel een aantal versnelde kinderen zitten.

Wijsheid verwerven, inzicht verkrijgen, dat moet je boven alles gaan. Houd de wijsheid in ere, dan zal ze je groot maken; omhels haar, dan zal ze je aanzien geven. Zij zal de kroon op je hoofd zijn, de krans om je schouders.De Bijbel, Spreuken 4:7-9

BerichtGeplaatst: 03 maart 2010, 15:52 
Volwassene

Hier in de buurt is een middelbare school waar kinderen uit groep 8 twee ochtenden in de week mee mogen draaien met de gewone lessen. Misschien is er zoiets ook in de buurt bij jou zodat, als er besloten wordt tot het overdoen van groep 8, hij wel nieuwe dingen kan leren?

'I so informed you thusly.' Sheldon Cooper, the Big Bang Theory.

BerichtGeplaatst: 03 maart 2010, 17:18 
inactief

Begrijp ik goed dat dit kind dan aan het eind van dit schooljaar klaar is met de basisschool en dat hij eigenlijk nog een jaar zou moeten blijven ivm zijn leeftijd? terwijl hij met de stof klaar is?

Mijn advies, nooit doen! Dit gaat leiden tot frustratie en onderpresteren. In mijn beleving is 10 ook helemaal niet te jong om naar het VO te gaan, zeker omdat hij toch al heel snel 11 wordt in dat jaar.

Er zijn gelukkig tegenwordig ook meerdere scholen voor VO waar kinderen jonger naartoe kunnen.
Het enige dat ik kan bedenken is een leonardojaar tussendoor, daar kan men hem misschien nog een jaartje bezighouden. Dit overwegen we voor mijn zoon, zodat hij pas op z'n 10e naar het VO hoeft en niet al op z'n 9e......

BerichtGeplaatst: 03 maart 2010, 19:29 
inactief

Een klas doubleren zou ik persoonlijk niet voor zijn. De stof wordt dan een herhaling en mij lijkt het dat het een mega opgave voor je gaat worden om dan nog gepaste verrijking aan te kunnen bieden. Je begeeft je dan al erg ver op het Leonardo pad zeg maar waar ze bv Spaans en Chinees aanbieden.

Het zal ook voor een groot deel van zijn karakter en sociale ontwikkeling afhangen wat ik zou doen. Past hij goed tussen oudere kinderen (zoals je nu al aangaf) dan is VO zeker het overwegen waard.

Een "tussenjaar Leonardoschool" zoals door schildpad gezegd wordt, zou ik zelf niet aanbevelen. Leonardo onderwijs is een compleet concept wat een kind van A naar B leidt en niet gelijk opgaat met het reguliere onderwijs. Een "tussenjaar" (voor zover Leonardo daarmee akkoord ozu gaan) kan dan ook verwarring geven omdat het zoveel meer is dan alleen een schoolklas.
Een overstap naar Leonardo zou wel het overwegen waard zijn.

Hem laten testen zou ik sowieso doen, dat schept duidelijkheid naar zowel leerling, als ouders, als school en kan je een handvat bieden voor een vervolg.

BerichtGeplaatst: 03 maart 2010, 19:37 
Volwassene

Lastig. Even for the record: begrijp ik goed dat het betreffende jongetje nu in groep 7 zit?

Eigenlijk vind ik het een beetje onzin om een kind dat goede resultaten haalt en goed functioneert binnen zijn groep een heel jaar over te laten doen. Je kunt er gevoeglijk van uit gaan dat hij aan het eind van het volgende schooljaar (meer dan) klaar zal zijn met de stof van het PO. Dat extra jaar zul je dus moeten 'vullen' met een geheel eigen programma, en dan ontkom je er bijna niet aan om alvast te gaan snoepen aan de stof van het VO. Kortom: je schuift het probleem voor je uit. Bovendien vindt lang niet ieder kind het leuk om zo'n eigen programma te volgen... het maakt je toch een uitzondering binnen de groep, hoe je het ook wendt of keert.

Ik vraag me ook af onder welke condities die afspraak met de ouders is gemaakt. Ik kan me voorstellen dat er een gedachte achter zat van 'en als ie het toch niet blijkt te kunnen bolwerken, hetzij didactisch, hetzij sociaal, kunnen we hem altijd nog gewoon acht jaar over de basisschool laten doen'. Op zich een loffelijk streven. Maar een dergelijke afspraak (als mijn veronderstelling juist is natuurlijk) is wat mij betreft niet meer zo goed houdbaar als het kind in kwestie het gewoon prima blijkt te doen ondanks zijn leeftijd. Eerlijk gezegd heb ik het vermoeden dat de betreffende ouders ineens last krijgen van koudwatervrees... maar ze hadden toch van tevoren kunnen weten dat hun kind ijs en weder dienende op zijn tiende naar het VO zou gaan?

Maar goed... leuke overdenkingen allemaal maar jullie kunnen de ouders nu natuurlijk moeilijk verplichten hun kind op zijn tiende naar het VO te sturen. Groep 7 over laten doen lijkt mij geen optie. Dat voelt voor het jongetje als 'blijven zitten' en daar is dus geen enkele reden toe. Groep 8 zo maar over laten doen zal waarschijnlijk evenmin een optie zijn, zoals het er nu naar uit ziet zal daar geen enkele reden toe zijn.

Blijft over een extra-jaar. Ik weet van de HB-profielschool (VO) in mijn stad dat ze een 8+ project hebben... een soort plusklas voor excellerende achtstegroepers. Misschien valt er zo iets te regelen, al is het maar voor 1 of 2 dagdelen? Op zich is er ook heel veel VVV te vinden... kijk es bij de Werkgidsen van Kinheim (Amsterdam en Evolutie). Wisschriften (Vierkant voor Wiskunde) zijn ook heel goed. Een vreemde taal die op het VO niet onderwezen wordt (bijvoorbeeld Spaans of Chinees) is ook een idee, het vergt wat organisatie maar het kan wel :mrgreen:. Je zou kunnen overwegen hem regelmatig, zeg eens per maand, een dag 'stage' te laten lopen in een beroepsgroep die hij interessant vindt en hem daar Powerpointpresentaties over te laten maken voor de hele klas/school.

Naja... ik roep maar wat hoor. Scroll maar door als je het niks vindt :wink:.

-ouder-

Dochter Tweety apr 2001, Slim, regulier onderwijs, 1x versneld
Zoon Calimero aug 2004, Slim & ADHD, cluster 4, 1x versneld

BerichtGeplaatst: 03 maart 2010, 20:06 
inactief

:yay: zo bedoel ik het met ondertagje
& niet te bescheiden hè... :wink: :lol:
je onderbouwt super.

BerichtGeplaatst: 03 maart 2010, 20:06 
inactief

Wat zijn jullie allemaal al snel met jullie reacties. Fijn!

Destijds toen besloten is tot versnellen hadden ouders deze bedenkingen ook al. Er is toen toch voor versnellen gekozen, omdat het ons haalbaarder leek om in de bovenbouw een jaar te 'vullen' met alleen verrijkingsstof, dan in groep 4.
Als het mijn eigen kind zou zijn, zou ik, denk ik, kiezen voor door naar het V.O., maar het is niet mijn kind en ik kan me de bezwaren van ouders ook wel indenken. De beslissing hoeft ook niet persé nu al genomen te worden, we blijven in gesprek.
Wat het V.O. hier betreft, de scholen hier in de omgeving doen hoegenaamd niets met slimme kinderen. Ik vraag me weleens af of ze überhaupt hebben gehoord van het verschijnsel hoogbegaafdheid. De dichtsbijzijnde havo/vwo vertelt me al jaren trots dat ze liever kinderen hebben met een wat minder hoog IQ, maar wel met een goede werkhouding, dan de kinderen met een hoog IQ, want die stromen veel vaker af :cry:
Daar verwacht ik niet zoveel van dus. We hebben op school de 'Topklassers', dus er is zowieso wel wat mogelijk met talen en wiskunde.
Voor de duidelijkheid: het betreffende kind zit nu in groep 7, dus blijft nu zowieso nog een jaar.
Bedankt voor alle antwoorden zover, ik neem ze mee.

BerichtGeplaatst: 03 maart 2010, 20:07 
inactief

Daar sluit ik me bij aan, Kakelot ik vind je reactie juist erg zinvol!

BerichtGeplaatst: 03 maart 2010, 22:33 
­

Ik heb een zoon die in dezelfde situatie zit: een versnelde najaarsleerling. Hij zal zoals het er nu uitziet ook met 10 jaar naar het VO gaan. Toen we de voorgenomen versnelling bespraken met de IB-er, zei zij hetzelfde als ik in jouw openingspost las, nl. dat hij aan het eind van het PO er wel een extra jaar bij aan zou kunnen plakken. (ik dacht zelfs even: de situatie is wel heel erg identiek, je bent toch niet onze IB-er. Maar wees gerust, het klopt toch niet, mijn zoon is jonger. :) )
Ik vind dat extra jaar niet reeel, in ons geval zal de school nog moeite genoeg hebben om mijn zoon de komende jaren zinvol bezig te houden, laat staan als je er nog een jaar bij aan plakt.
Citaat:
Het betreffende kind heeft goede contacten met zijn klasgenoten en valt daartussen ook niet op als erg jong. Hij is natuurlijk nog wel jong. Ouders zien het eigenlijk niet zitten om hem volgend jaar na groep 8 naar het V.O. te laten gaan. (Als zijn klasgenoten straks brommer mogen rijden moet hij nog twee jaar wachten.)

Er zijn natuurlijk situaties waarin het lastig is dat je jonger bent dan je klasgenoten, brommer rijden is daar een voorbeeld van. Ik denk dat dat op het VWO, waarvan ik verwacht dat hij daar wel terecht zal komen, niet zo'n issue is. Er zijn zat VWO-ers die geen brommer rijden, dat zie ik tenminste in mijn omgeving.
Ik kan me het gevoel van die ouders goed voorstellen, je moet je kind vervroegd loslaten. Toch moeten ze hun zoon niet tekort doen door hun eigen onzekerheid.
Ik heb geen betere oplossingen dan die hierboven al geschreven zijn. Ik kan alleen maar herhalen dat mij een extra jaar op het PO niet erg zinvol lijkt.

-ouder-

BerichtGeplaatst: 04 maart 2010, 13:40 
inactief

Omdat ik bang ben dat ik het straks onderaan vergeet alvast meteen maar even:-ouder-

Jongste is van november vroege leerling. Toen uit didactisch onderzoek bleek dat hij meer dan 2 jaar voor liep hebben we een versnelling overwogen. Hij gaf zelf aan niet nog jonger dan de rest van de klas te willen zij en wij twijfelden of hij als 10-jarige wel klaar zou zijn voor het VO omdat hij door zijn Add met de nodige problemen kampte. Er is toen gekozen voor veel verrijking, en dat is goed bevallen en een gerichte aanpak voor zijn ADD. Maar hadden wij hem wel laten versnellen dan zou ik hem nooit laten blijven zitten enkel omdat hij dan jonger was en ik daar allerlei vage probelemen bij zou zien. Wie weet wil het kind straks helemaal geen brommer rijden :wink: Als hij het verder op alle vlakken prima doet.

Ik denk dat het belangrijk is te kijken naar wat het kind zelf wil. Eventueel aangevuld met door hem ingevulde vragen lijsten over school motivatie, werkhouding en sociaal welbevinden. Weet de juiste benamingen niet meer, maar toen de oudste in groep 7 met het plan kwam om groep 8 over te slaan heeft de ib-er hem die lijsten laten invullen. Misschien heb je dan iets in handen om te zien of er daadwerkelijk problemen zijn of te verwachten zijn of dat die zich enkel in de beleving van de ouders afspelen.
Bovendien kun je dan nog kijken of zitten blijven het beste is of een gerichte aanpak op zijn zwakke plekken beter zou zijn. Tenslotte heeft hij nog een heel jaar om te groeien. En als ik zie hou die van mij dat laatste schooljaar met VO in het vooruitzicht nog zijn gegroeid!!

BerichtGeplaatst: 04 maart 2010, 13:50 
­

Ik sluit mij bij mijn voorgangers aan. Er kan best veel gebeuren in overleg met het kind zelf, situatie schetsen van met 10 naar het VO en nog een jaartje basisschool. Het kind kan immers ook niet direct alles overzien.
Waar je wel rekening mee moet houden, is dat in groep 8 de voorbereiding op het VO plaats vindt. De leerlingen groeien vaak zichtbaar naar het VO toe. Ze praten erover met elkaar, gaan met de klas op bezoek bij scholen. Bovendien heb je dingen als de musical, verkeersexamen, EHBO en dergelijke zaken die ze soms in groep 8 doen (ik weet natuurlijk niet hoe het op jouw school is).
Áls jullie (de ouders) besluiten hem een jaar over te laten doen, denk ik niet dat het verstandig is om groep 8 over te doen. De kans bestaat dat de jongen na het eerste jaar zodanig is meegegroeid/-gesleurd dat hij teleurgesteld zal zijn dat hij niet naar het VO kan, ookal is het aangekondigd. Ik denk dat je beter op een wat vrije manier groep 7 in kunt vullen, dan groep 8 met de herhaling van de 'leuke dingen'. Maar dat is ook iets waar ik zeker het kind bij zou betrekken.

-kind-

BerichtGeplaatst: 04 maart 2010, 14:00 
Quality advisor

Het is afhankelijk van zoveel meer dan alleen kijkend naar de leerstof. Wat kun je als school extra bieden om hem nog een jaar te houden? Want alleen topklassers, daar ga je het niet mee redden.
Wat kan het VO bieden? Zijn zij ermee bekend, komen daar meerdere 1 x versnelde leerlingen? Hoe is hij fysiek? Wat voor type kind is het? Wat wil de leerling zelf? Waarom toen voor versnellen gekozen? In welke klas komt hij dan terecht? Heeft hij aansluiting met de andere leerlingen?

Er zullen veel van deze vragen al beantwoord zijn in het bovenstaande gedeelte. En inderdaad je hebt nog een jaar, dus alle opties ruim op tijd langsgaan is een goed punt!
Maar praten met alle partijen, ook de ontvangende school. En wees er van bewust, dat als er gekozen wordt voor een 'tussenjaar', dan moeten er ook veel andere zaken worden uitgewerkt. Een gedegen plan, dat het ook echt een zinvol tussenjaar is.

Als ouder van een jonge versnelde leerling heb ik de ervaring, dat het best goed te doen is, als iedereen er maar van bewust is. Hij mag dan wel 10 zijn, maar al snel is hij 11 jaar. Het is 1 versnelling en mogelijk komt hij bij andere versnellers in de klas. Dus erg opvallen zal hij dan niet.
Bij onze oude basisschool waren verschillende leerlingen, die een tussenjaar deden. Eerder 1x versneld, daarna nog niet naar het VO willen. Daar is een prima jaar voor opgezet. Veel andere begeleiding, plusklas en andere werkjes, meer de verbreding in. Voor deze kinderen heeft het goed uitgepakt. Ze zitten nu prima in hun vel en voelen zich sterk genoeg voor de volgende stap. Voor mijn oudste hebben wij wel deze afweging gemaakt, maar kijkend naar mijn oudste was de beste keuze om door te gaan. Vooral haar wil en motivatie maakte mij sterk om achter haar te staan.

BerichtGeplaatst: 04 maart 2010, 14:30 
Volwassene

Ik ben 't met Dorine eens. Het gaat niet alleen om de stof, maar ook om andere faktoren. Wat deze jongen zelf wil, is zeker ook van belang.

Als ouder van twee versnelde leerlingen op het VO kan ik ook uit ervaring zeggen dat het goed te doen is. Mits je tijdig op zoek gaat naar een geschikte school. Wij deden dat al in groep 6/7. Als scholen op fietsafstand niet geschikt zijn/lijken, is het de moeite waard om verder op te kijken. Goed onderwijs voor hb leerlingen zit nu eenmaal niet altijd om de hoek.

Wij wisten dat onze kinderen jong naar het VO zouden gaan. Dat was inherent aan de eerdere versnellingen. Een jaar Leonardo-onderwijs als 'tussenjaar' had nog een optie kunnen zijn, ware het niet dat we geen Leonardo in de buurt kregen (die kwam een jaar te laat).
In groep 7/8 zijn ze dus zo goed mogelijk voorbereid op wat ze te wachten stond. We hebben ze in groep 8 enorm zien groeien, aan het eind waren ze er echt klaar voor. Ik heb er geen spijt van dat we het zo hebben gedaan.

Maar elk kind is natuurlijk anders, elke school is anders (mogelijkheden), elke situatie is anders. Ik kan dus niet zeggen wat wijsheid is. Alleen wel dat veel bedenkingen en angsten onterecht zijn en vooral bij ouders liggen ipv bij de kinderen.

Norman schreeft 't op het oude forum wel eens: "laat je eigen angsten niet de rem op de ontwikkeling van je kind worden". Ouders die benauwd zijn voor de overstap naar het VO, hebben in feite zelf een probleem :wink: . Loslaten is moeilijk, zeker als 't in versneld tempo moet. Toch zou het jammer zijn als hun angst de ontwikkeling van hun kind in de weg zou staan. Ik zou uitgebreid met ze in gesprek gaan. Samen alle voors en tegens van nog een jaar BO/naar het VO op een rijtje zetten. En dan strepen zodat alleen de echt belangrijke dingen overblijven (dingen als nog niet mogen brommer rijden als de rest dat al wel mag zijn m.i. geen echte argumenten!). En vergeet niet: je kijkt nu naar een jongen die nog 1,5 jaar de tijd heeft om te groeien. Hij gaat niet naar het VO zoals hij nu is, maar pas over 1,5 jaar, met de bagage die hij nog gaat verzamelen in groep 7 en 8.

-edit: -ouder -
(neem ik maar even aan, zie info in topic 'let op!' behorende bij dit deel van het forum)

BerichtGeplaatst: 04 maart 2010, 15:32 
inactief

Het meeste is al gezegd. Ik zou zeker niet een klas overdoen. Je kunt de ouders wijzen op deze site, daar zullen ze veel herkenning vinden. Ik ga ervan uit dat 90% van de versnelde kinderen hoogbegaafd zijn (als het niet meer is), dus dit kind zal dat ook wel zijn. Je kunt het als bevestiging laten testen. Dat kost iets van 400 euro, door de ouders te betalen. Het kan nuttig zijn als ze erg twijfelen of hun kind het wel aan kan, maar zo van afstand lijkt het me geen enkel probleem.

Als het kind is versneld van 3 naar 5, dan is dat al een tijd geleden. Hoogst waarschijnlijk is het nu een van de beste in z'n klas en loopt het al weer flink voor.

Een klas dubbel doen levert meer problemen op dan met z'n klasgenootjes mee naar het VWO.

Een klas dubbel doen betekend dat je het kind erg lui maakt. Want wat wil de school dan gaan doen. Misschien wel een goed idee om eens een studieplanning te maken voor dat jaar dubbel. Maak dat maar concreet. Welke boeken, welke hoofdstukken, hoe de begeleiding en toetsing.

Eventueel kan met de ouders op het VWO een vergelijkbare afspraak gemaakt worden, namelijk dat als het allemaal erg problematisch wordt dat ze het kind op het VWO ergens laten zitten.

Verderop op deze site staat een onderwerp over de problemen die versnelde kinderen tegenkomen, of verwachtten. Allemaal niet extreem.

(neem ik maar even aan, zie info in topic 'let op!' behorende bij dit deel van het forum)

BerichtGeplaatst: 04 maart 2010, 18:00 
inactief

Een hoop is al geschreven. MIjn dochter zal ook met haar 10 jaar naar het VO gaan en pas in maart 11 worden. Toch hebben we vorig jaar besloten haar voor de 2e keer te laten versnellen. Ik moet er als ouder niet aan denken haar nu ergens een jaar extra te laten doen, hoe de invulling ook zou zijn. Eindelijk zit ze nu een beetje op haar plek, gaat ze met plezier naar school. Ze zag erg op tegen het VO, maar nadat we vorige maand naar 2 open dagen zijn geweest, heeft ze er nu al helemaal zin in. Maarja, 10 minuten fietsen vanaf hier is een middelbare school met hoogbegaafdheidsprofiel, dat maakt het wel makkelijker. Natuurlijk maak ik me nu al zorgen dat ze zo jong gaat, maar ooit las ik dat versnellen dat wel als direct gevolg heeft. Ze zit nu tussen kinderen van 10,11 en 12 en zij zelf functioneert ook op die leeftijd, ook al moet ze nog 9 worden. En ik ga ervan uit dat er veel te begeleiden valt als het gaat over brommer rijden, nog niet laat mogen uitgaan e.d. Ik hoop dat het de ouders van deze jongen gaat lukken om hem los te laten, hoe moeilijk het ook zal zijn. Misschien zit juist daar wel de insteek, hulp bieden bij het proces wat zo veel sneller gaat als dat ze hadden gedacht.

Saskia

BerichtGeplaatst: 06 maart 2010, 16:34 
inactief

Dank voor jullie inbreng. Ik neem alles mee in de gesprekken die we hierover gaan voeren.
Zal de ouders ook op dit forum wijzen.

BerichtGeplaatst: 07 maart 2010, 11:18 
inactief

overigens kan ik me voorstellen dat het niet mogen brommer rijden 1 van de minste zorgen van een ouder is, het drinken van je klasgenoten als die 16 zijn en jij nog ( lang) niet, is er ook 1. Op de school waar onze zoon zit is dat opgelost door -16 feesten (alle leeftijden, geen alcohol, op schoolterrein) en 16+ feesten. waarbij aangetekend zij dat school aangeeft daar geen verantwoording voor neemt, dit zijn feesten door lln zelf georganiseerd, maar er zijn wel 2 of 3 leerkrachten aanwezig. deze feesten worden dan ook niet op school gehouden. Als ouder weet je dan wel duidelijk waar je aan toe bent :D
-ouder-

BerichtGeplaatst: 10 maart 2010, 09:07 
inactief

Ik ben met deze leeftijd nog bepaald geen ervaringsdeskundige, maar ik moet door dit verhaal wel denken aan het boek van Tessa Kieboom (Hoogbegaafd, als je een kind (g)een einstein is). Dit boek is gericht op zowel kinderen in het primair als het voortgezet onderwijs. Eén van de belangrijkste tips die ik me uit het boek herinner, is als je een kind 'groot genoeg' vind om een klas over te slaan, dan is hij ook 'groot genoeg' om de dingen te doen die anderen uit zijn klas doen. Alcohol drinken en brommer rijden zijn daar natuurlijk een uitzondering op, maar als je het hebt over naar het voortgezet onderwijs of een schoolfeest gaan, zou je dit wel moeten doortrekken, aldus Tessa Kieboom. Misschien kan dit boek een tip zijn voor de ouders van deze jongen en ook voor de mensen op school die hierbij betrokken zijn. Het heeft mij erg geholpen om mijn jongens af en toe wat meer vrijheden te gunnen dan ik soms geneigd ben afgaand op hun leeftijd.

-ouder-

BerichtGeplaatst: 18 dec 2012, 17:56 
inactief

Als ouder

Mijn zoon wordt ook tien volgend jaar in groep 8 en dus pas elf in het VO.
Hij is niet versneld, maar vervroegd begonnen. Doet dit jaar een dag in de week VO en begint nu eindelijk lekker in zijn vel te zitten.

Als IBer
wij hebben een nog jongere leerling in groep 7, pas versneld. Ik wil er niet te veel over kwijt. Zijn er mensen die mij via PB tips zouden kunnen geven over de emotionele ontwikkeling? Bijvoorbeeld: nog niet tegen verlies kunnen, tranen in gymles.

Pagina 1 van 2 [ 21 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende