Het is nu 15 okt 2019, 09:21

Pagina 1 van 1 [ 4 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Visueel-ruimtelijk begaafd maar weinig inzicht
BerichtGeplaatst: 25 sep 2019, 17:19 
Volwassene

Iemand zin om even mee te denken?

Kind in 6de leerjaar (groep 8 ) met een vrij complex profiel. Eind vorig schooljaar werd een IQ-test afgenomen waaruit een zeer duidelijke discrepantie bleek tussen het verbale (gemiddeld) en de verwerkingssnelheid en het visueel-ruimtelijke (bovengemiddeld begaafd).

Grote faalangst. Sommige stukken leerstof wiskunde 6de (vooral meetkunde en metend rekenen) zijn al volledig beheerst. Volgt kangoeroeklas mee. Andere stukken (breuken, kommagetallen, procenten, tafels) blijven ondanks intensieve remediëring telkens opnieuw voor moeilijkheden zorgen. Hij ziet het echt niet, hoe hij ook zijn best doet. Zelfs met concreet materiaal blijft het moeilijk.

Hij maakt ook heel vaak (onbewust) geluidjes.

Hij is ook heel bang voor uitdagingen. Komt heel graag naar de kangoeroeklas maar wanneer hij alleen aan de slag moet, blokkeert hij regelmatig of moffelt zijn werk weg. Bij confrontatie met het "niet werken" kan hij beginnen wenen.

Enige tips of ideetjes om hem verder op weg te helpen?

Profiel Stuur privébericht  

Berichttitel: Re: Visueel-ruimtelijk begaafd maar weinig inzicht
BerichtGeplaatst: 25 sep 2019, 22:07 
Volwassene

geen eigen ervaringen, maar heb je gedacht aan dyscalculie gecombineerd met hb? Sterk in ruimtelijk inzicht, maar moeite met getalbegrip. De faalangst en angst voor uitdagingen kunnen daar uiteraard ook mee te maken hebben, en zijn dan eerder symptoom van een onderliggend probleem. De geluidjes herken ik wel, onze dochter doet dat ook. Dat zijn tics, bij haar springen ze soms over naar iets anders (ogen knijpen, handbewegingen, neus ophalen, weet ik veel wat nog meer). Er is niks aan te doen, het beste is het gewoon te negeren. Bij haar is het direct gerelateerd aan spanning.

BerichtGeplaatst: 27 sep 2019, 01:04 
­

Misschien eens naar zijn mindset kijken?

BerichtGeplaatst: 27 sep 2019, 17:28 
Volwassene

Jana schreef:
Sommige stukken leerstof wiskunde 6de (vooral meetkunde en metend rekenen) zijn al volledig beheerst. Volgt kangoeroeklas mee. Andere stukken (breuken, kommagetallen, procenten, tafels) blijven ondanks intensieve remediëring telkens opnieuw voor moeilijkheden zorgen. Hij ziet het echt niet, hoe hij ook zijn best doet.

Mijn zoon heeft hetzelfde. Meetkunde gaat prima, net als afstanden inschatten, incl. absoluut gehoor. Algebra is echter een ramp. Net wat je zegt, hij ziet het echt niet. Wat niet helpt, is dat leerlingen in veel basisschool-metodes worden aangemoedigd om verschillende strategieën uit te proberen om te ontdekken welke strategie het beste bij ze past. Mijn zoon heeft juist een duidelijke structuur nodig: bij dit soort som moet ik precies deze stappen doorlopen.

Op advies van de wiskundeleraar hebben we hem laten testen. Ondanks zijn sterke meetkundige inzicht bleek hij inderdaad dyscalculie te hebben. Op grond daarvan krijgt hij extra tijd bij toetsen en mag hij bij alle vakken waarbij gerekend wordt, dus ook bijv. economie, een rekenmachine gebruiken. Daarnaast oefent hij voor iedere wiskundetoets waarbij algebra komt kijken de stappen die hij moet doorlopen. Hiervoor hebben we de zéér duidelijke boeken van Van de Craats aangeschaft: Basisboek rekenen en Basisboek wiskunde.

De tester is momenteel bezig een boek te schrijven over de combinatie van hoge intelligentie en dyscalculie, aangezien ze dat regelmatig in de praktijk tegenkwamen. Als je interesse hebt in haar contactgegevens: stuur maar een PB.

Pagina 1 van 1 [ 4 berichten ]