Het is nu 30 okt 2020, 10:01

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




 Pagina 1 van 7 [ 132 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Dochter loopt vast in 1 gymnasium
BerichtGeplaatst: 13 jan 2020, 10:40 
Volwassene

Geregistreerd: 16 dec 2013, 10:15
Berichten: 4055
Mijn dochter (11) heeft vorig schooljaar tot de kerstvakantie groep 7 gedaan en is daarna doorgestroomd naar groep 8. Ze heeft de M7 en E7 niet gemaakt, maar wel de M8 en daar scoorde ze zeer laag: IV en V scores. Geen alarm bij school, geen extra begeleiding voor eventuele hiaten. Daarvoor scoorde altijd I scores en hoge II scores. Voor de versnelling heeft de school niet doorgetoetst. Ze keken alleen naar de scores tot dan toe voor begrijpend lezen (zou in groep 6 al op brugklasniveau zijn, 2F?). Voornaamste redenen voor de versnelling: verveelde zich in groep 7 (dat inzicht kwam toen ze eenmaal naar de externe plusklas ging) en gebrek aan aansluiting in de klas.

Nu dus de 1e klas gymnasium en we lopen tegen een boel problemen aan.
Ten eerste een forse rekenachterstand en groot vermoeden automatiseringsproblemen. Bij Nederlands doet ze het ook niet goed, ze haalt 3-en en 4-en voor tekstbegrip.
Qua plannen en studievaardigheden gaat het ook niet goed. Ik maak haar wekelijkse planning (ik heb hier speciaal een workshop voor gevolgd), maar moet veel stimuleren. Om te beginnen, om door te gaan, om zich niet telkens te laten afleiden (ze werkt al aan de keukentafel omdat ze in haar kamer niets deed), om te leren hoe je een samenvatting maakt, hoe je zaakvakken leert, hoe je woordjes leert, haar vader helpt elke dag met wiskundeopgaven. Daar gaat allemaal veel tijd in zitten. Dochter is soms 2 uur bezig met 3 vakken. Ze werkt ook vreselijk chaotisch; is vaak spullen kwijt, spullen gaan kapot, schrijft slordig in schriften, etc. Kortom: de executieve functies schieten flink tekort.
Dochter wilde graag Chinees leren en heeft dat een periode gevolgd. Haar cijfers waren goed (7, 8 en 9) maar ze mag niet verder gaan omdat ze zoveel tekorten heeft en dan m.n. bij de kernvakken. Dochter was hier heel teleurgesteld om, ze was erg gemotiveerd voor dit vak.

Sociaal gezien verloopt het ook niet lekker. In week 1 was er al gedoe in de groepsapp. Haar klasgenoten zeiden dat ze kinderachtig deed en dat het wel te zien was dat ze (toen nog) 10 jaar was. Een enkele klasgenoot lacht haar uit om haar lage cijfers of om vragen die ze stelt in de klas. Dochter zegt dat ze deze meiden over haar ziet roddelen. Een jongen had gezegd dat ze raar en irritant is. Heb met dochter een gesprek gevoerd hierover en ze antwoordde met een 'ja' op de vragen of ze zich eenzaam voelt, geen onderdeel van de klas voelt en of ze het gevoel heeft dat ze niet zichzelf kan zijn. Ze durft geen pauze te vieren in de kantine omdat ze bang is voor drie meiden uit de klas en omdat er zoveel herrie is. Hierdoor isoleert ze zichzelf en houdt ze op een rustige plek alleen pauze.
Dochter loopt al bij de school maatschappelijk werkster. Ze vindt het fijn om met deze mevrouw te praten, maar zij kan natuurlijk ook maar zoveel in die paar keer dat ze dochter ziet.
Dochter had 1 goede vriendin in haar nieuwe klas gemaakt, maar die is helaas voor de kerstvakantie weggegaan.
Ze is verder nog steeds behoorlijk moe als ze uit school komt, heeft moeite met het verwerken van alle prikkes.

De tekorten op het rapport lopen op, het zijn er nu 5. We hebben binnenkort een gesprek op school (met o.a. mentor en hb coördinator) en op het volgende rapport zal een 'advies' komen te staan. Ik denk dat dit havo zal zijn. Wij zien dat echter totaal niet zitten en dochter wil ook niet naar de havo. Haar studievaardigheden zullen op de havo ook nog steeds beroerd zijn, op den duur loop je het risico dat de stof te makkelijk is en de kans op ontwikkelingsgelijken neemt heel erg af.
Wij denken zelf dat dochter naar huiswerkbegeleiding moet, waar ze ook studievaardigheden aanleert. Echter, dat kost geld en dat hebben we niet. We hebben wel al bijles wiskunde ingeschakeld omdat er nu al tweemaal een 2 is gehaald.
Doubleren doen ze niet bij ons op school.

Dit is een beetje het verhaal in grote lijnen. Ik zit heel erg met de handen in het haar en ben heel erg bang dat ze haar willen laten afstromen. Misschien is er iemand die iets herkent, die een tip heeft of wat fijn leesmateriaal kan delen (Het boek 'Slim maar....pubereditie' staat hier sinds kort al in de boekenkast).



_________________
Moeder van drie meiden.
Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Dochter loopt vast in 1 gymnasium
BerichtGeplaatst: 13 jan 2020, 10:45 
Volwassene
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 12 apr 2011, 16:35
Berichten: 2274
Woonplaats: Den Haag
Citaat:
Ten eerste een forse rekenachterstand en groot vermoeden automatiseringsproblemen. Bij Nederlands doet ze het ook niet goed, ze haalt 3-en en 4-en voor tekstbegrip.


Verdenking leerprobleem (dyslexie/dyscalculie). Heb je dit wel eens laten onderzoeken?
Misschien zijn deze problemen het gevolg van hiaten, maar dat vermoeden heb ik niet direct.



_________________
ECHA-specialist hoogbegaafdheid en Psycholoog NIP
http://www.sachageerlings.nl
Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Dochter loopt vast in 1 gymnasium
BerichtGeplaatst: 13 jan 2020, 10:51 
Volwassene

Geregistreerd: 16 dec 2013, 10:15
Berichten: 4055
Sacha, bedankt voor je antwoord. Ze is juist altijd bijzonder goed geweest in spelling (in groep 5 heeft ze het PI dictee gedaan en kwam tot groep 8 ). Zelfs nog een tijd A+ scores voor spelling gehaald op de vorige basisschool.
Dyscalculie weet ik niet, ze heeft voor rekenen altijd wel meer inzet moeten tonen dan voor taal, maar kan je dan nog steeds zulke hoge scores halen met een hoog IQ en Cito I scores?
Overigens gaat RT binnenkort ook starten op school.
Wel valt op dat ze heel veel uit haar hoofd uitrekent en dat haar zusje van 9 veel sneller rekent dan zij.



_________________
Moeder van drie meiden.
Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Dochter loopt vast in 1 gymnasium
BerichtGeplaatst: 13 jan 2020, 10:53 
Volwassene
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 12 apr 2011, 16:35
Berichten: 2274
Woonplaats: Den Haag
Je kunt ook dyslexie hebben met leesproblemen en geen spellingsproblemen, soms wordt dit pas duidelijk op het VO of tijdens studie als de eise zo zwaar zijn dat er niet meer gecompenseerd kan worden met intelligentie.

Citaat:
kan je dan nog steeds zulke hoge scores halen met een hoog IQ en Cito I scores?


Ja dus, bij hoge intelligentie zeker.

Als alles haar heel veel energie kost (en dat vermoeden heb ik op basis van wat je schrijft), dan komt ze moe uit school, en dan is het ook de vraag hoe effectief het thuis werken nog verloopt. Ervaart ze zelf voldoende ruimte en rust om bij te komen van school? Ik zou als eerste zorgen voor voldoende rust. Dan is het werk ook effectiever.



_________________
ECHA-specialist hoogbegaafdheid en Psycholoog NIP
http://www.sachageerlings.nl
Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Dochter loopt vast in 1 gymnasium
BerichtGeplaatst: 13 jan 2020, 10:58 
Volwassene

Geregistreerd: 16 dec 2013, 10:15
Berichten: 4055
Sacha, ze heeft een half uur rust voor ze aan haar huiswerk begint. We kunnen er hooguit een uurtje van maken, maar doen we meer dan moet ze wel erg lang doorwerken. Ze maakt lange dagen - 6 uur op, uur reistijd, elke dag 8.10u beginnen en dan elke dag tot 3 uur les en een dag in de week tot kwart voor 4. De school is dus niet heel dichtbij, maar wij kozen voor deze school vanwege een stukje hb begeleiding. Ze gaat overigens om 21.00 uur naar bed en geregeld ook eerder omdat ze zo moe is.

Heb je misschien meer informatie over dyslexie met alleen leesproblemen? Volgens mij is er ook al een dyslexiescreening geweest op school, maar daar heb ik verder niets meer over gehoord.



_________________
Moeder van drie meiden.
Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Dochter loopt vast in 1 gymnasium
BerichtGeplaatst: 13 jan 2020, 11:16 
Volwassene
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 12 apr 2011, 16:35
Berichten: 2274
Woonplaats: Den Haag
Ik ben beslist niet deskundig op het vlak van leerproblematiek en raad je dan ook aan naar een orthopedagoog-generalisat of GZ-psycholoog te gaan voor specifiek onderzoek naar automatiseringsproblemen, problemen met wiskunde en begrijpend lezen. Die professional kan bepalen welke onderzoeken er met welke instrumenten uitgevoerd moeten worden om te bepalen waar de problemen in zitten.

https://braams.nl/files/uploads/documen ... eofnie.pdf

Het lijkt me erg zwaar zo voor je dochter, met die lange dagen en dan zoveel uur thuis moeten werken.. Zoals ik hierboven aan gaf moet er wel voldoende rust en uitrusttijd zijn om effectief te kunnen werken en de accu wel opgeladen te houden.



_________________
ECHA-specialist hoogbegaafdheid en Psycholoog NIP
http://www.sachageerlings.nl
Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Dochter loopt vast in 1 gymnasium
BerichtGeplaatst: 13 jan 2020, 11:20 
Volwassene

Geregistreerd: 16 dec 2013, 10:15
Berichten: 4055
Bedankt voor de link, Sacha.
Ik zou op dit moment niet weten hoe ik meer rust moet inbouwen voor haar. In het weekend maakt ze ook wel iets van huiswerk, maar niet zoveel als doordeweeks. Ze heeft 1 weekendactiviteit en verder heeft ze de tijd aan haar zelf. Ze rommelt dan op haar kamer, leest tijdschriften of gaat naar buiten met buurtkinderen. Ook niet overdreven laat naar bed (meestal half 10). En ze heeft doordeweeks een half uur muziekles.



_________________
Moeder van drie meiden.
Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Dochter loopt vast in 1 gymnasium
BerichtGeplaatst: 13 jan 2020, 11:42 
Volwassene
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 12 apr 2011, 16:35
Berichten: 2274
Woonplaats: Den Haag
en sport/buiten bewegen? heel belangrijk voor de vitaliteit, de doorbloeding van de hersenen (bevordert concentratie), de witte stof in de hersenen!



_________________
ECHA-specialist hoogbegaafdheid en Psycholoog NIP
http://www.sachageerlings.nl
Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Dochter loopt vast in 1 gymnasium
BerichtGeplaatst: 13 jan 2020, 11:45 
Volwassene

Geregistreerd: 16 dec 2013, 10:15
Berichten: 4055
Ze speelt buiten. Op de basisschool had ze nog dat ze met de fiets naar school ging, maar dat kan nu niet meer vanwege de gevaarlijke route.
We hebben wel een leuke sport op het oog, maar op het moment weten we niet waar we de tijd vandaan moeten halen (en het geld).
Overigens ervaart ze ook problemen op het gebied van de grove motoriek, vooral met evenwicht houden.



_________________
Moeder van drie meiden.
Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Dochter loopt vast in 1 gymnasium
BerichtGeplaatst: 13 jan 2020, 11:57 
Volwassene
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 12 apr 2011, 16:35
Berichten: 2274
Woonplaats: Den Haag
Als ik dit erbij hoor, dan denk ik aan: herken je hier iets van: https://www.kinderneurologie.eu/ziekteb ... ng/DCD.php

Ik denk dat het heel belangrijk is goed in beeld te brengen
- op welke vlakken ze nu overvraagd wordt en hoe ze daarin het beste kan worden ondersteund ('draaglast verlagen')
- hoe haar draagkracht kan worden versterkt ('opladen accu')

IK laat het even hierbij, want het is ook mijn werk en ik wil niet al teveel gratis advies geven.

Veel succes verder!



_________________
ECHA-specialist hoogbegaafdheid en Psycholoog NIP
http://www.sachageerlings.nl
Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Dochter loopt vast in 1 gymnasium
BerichtGeplaatst: 13 jan 2020, 12:02 
Volwassene
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 02 feb 2012, 15:21
Berichten: 5364
Heftig verhaal Dee!

Ik heb te weinig kennis van bepaalde zaken om echt tips te hebben voor jullie.

Wel heb ik bepaalde punten die er voor mij uitspringen. Die zal ik met je delen.

Wat mij opvalt is dat de score in groep 8 met Cito opeens zo kelderde, terwijl de eerdere scores altijd heel hoog waren. Natuurlijk is er ook wel een paar maanden instructie tussenuit gegaan (kerst-zomer groep 7), maar het lijkt mij niet heel waarschijnlijk dat dit nu opeens grote hiaten heeft opgeleverd. Een leerling die tot eind groep 6/begin 7 gewoon I en II scoorde, kan niet in een half jaar dusdanige hiaten en achterstanden hebben opgelopen dat het in de brugklas opeens allemaal abracadabra is. Jammer dat de toets niet is geëvalueerd toen. Dat ze geen grote zorgen hadden begrijp ik wel, maar de score moet toch verklaard worden. Faalangst? Te moeilijk gedacht?

Ook de zaken die je noemt als leren plannen, samenvattingen leren maken enz. vind ik op zich niet heel opvallend voor een (hb)brugklasleerling. De meeste brugklasleerlingen beheersen dit niet of onvoldoende. Dat je daar mee aan de gang moet is dus wel gebruikelijk.

Daarnaast lukte het met een vak waar ze plezier in had (chinees) gewoon prima. Het feit dat school haar dit niet laat doen nu, zou mij op scherp zetten over hun kennis van zaken omtrent hb. (komt op mij over als juffen op de basisschool: je mag pas verrijking als je foutloos werkt)
Idem met de houding van klasgenoten in de app, over haar gedrag en dat ze jong is. Op een school waar een goed hb klimaat heerst, verwacht je dat minder. Ik zeg niet dat ze het niet goed doen, maar het maakt mij wel een beetje alert, zulke signalen.

Ik zou denk ik focussen op een paar dingen.

1. Dat ze sociaal (nog) niet op haar plek zit. Dat kan namelijk echt invloed hebben op alles. Weet ik uit eigen ervaring. Ik was ook jong in de brugklas, en hoewel het niveau voor mij prima was, lukte het me niet om het vol te houden. Dat is iets voor de mentor ook, om hiermee te helpen.

2. Waar gaat het mis op een toets. Dus echt een bepaalde periode samen een toets voorbereiden, thuis kijken of ze de stof beheerst, toets laten maken, en dan samen evalueren. Waar gaat het dan mis? Weet ze het op de toets niet meer? Begrijpt ze de vraagstelling niet?

3. Is er een onderliggende oorzaak die uit te sluiten is. Wat Sacha noemt dus.

Ik heb zelf steeds de indruk dat jullie vooral denken aan hiaten die zijn opgelopen op de basisschool.
Ik ken je dochter natuurlijk niet zoals jullie haar kennen, maar als ik je verhaal zie, en lees dat ze in ieder geval tot begin groep 7 I en II scoorde, dan zou dat niet mijn eerste gedachte zijn.
Maar nogmaals, ik ben geen deskundige.

Heel veel sterkte met alles, wat moeilijk als het nog niet loopt zoals je hoopte.

edit: afstromen naar Havo zou voor mij ook wel het laatste scenario zijn.


Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Dochter loopt vast in 1 gymnasium
BerichtGeplaatst: 13 jan 2020, 12:06 
Volwassene

Geregistreerd: 07 jun 2019, 09:15
Berichten: 45
Hi Dee, wat een ontzettende rot situatie. Een paar losse gedachten: Is er een parallelklas, waarnaar ze zou kunnen overstappen? Zodat ze in een andere omgeving komt? En je wilt natuurlijk thuis ook niet steeds met school bezig zijn. Soms is er via de gemeente of via school een potje beschikbaar, zodat ze misschien toch huiswerkbegeleiding zou kunnen krijgen? Die potjes zijn er soms ook voor sport, muziek, etc. En over doubleren, ik weet dat er in onze stad ook scholen zijn waar doubleren in de eerste klas op papier niet mogelijk is, maar waar dit toch bij uitzondering gebeurt, misschien kan dit toch? Er lijkt toch wel iets bijzonders aan de hand te zijn. En ik kan me best voorstellen dat dit voor je dochter fijn zou kunnen zijn, als het allemaal niet lukt dit jaar. Een herkansing. Sterkte!



_________________
Dochter 2012
Zoon 2014
Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Dochter loopt vast in 1 gymnasium
BerichtGeplaatst: 13 jan 2020, 12:18 
Volwassene

Geregistreerd: 16 dec 2013, 10:15
Berichten: 4055
Sacha, begrijp ik. ;) Bedankt voor al je input!

Ik heb al het een en ander over DCD gelezen, maar ik heb het idee dat het telkens niet erg genoeg is. Ze loopt op dit moment bij de fysio, dus ik kan dit stukje dus wel redelijk snel en gemakkelijk oppakken.

Hanneke, ook bedankt voor jou input.
Wat je schrijft over het sociale klimaat en HB klimaat zijn dingen die ons ook zijn opgevallen. Ook wat betreft Chinees...tja, we waren het er eigenlijk niet mee eens, zal ik maar zeggen. Dit vak was voor dochter de voornaamste reden om voor deze school te kiezen.
Er is een andere school met goed HB beleid - wij hebben dit zelf gezien tijdens de open dag en info avond, wij kennen de ervaringen van enkele andere ouders. Het sociale klimaat is daar ook veel veiliger. Echter: dit is een categorale school (wat als gymnasium niet meer haalbaar is?) en dan komt er ook minstens een half uur reistijd bij. Dat is dus 1,5 uur reizen. Dat is erg veel! Verder is er hier in de buurt niets te vinden qua scholen met HB beleid.

Overigens had dochter de eindtoets van groep 8 ook niet heel goed gemaakt, ze kreeg op basis daarvan een mavo/havo advies.
Faalangst speelt mogelijk een rol. Te moeilijk denken zou ook net zo goed kunnen.

Natuurlijk snap ik dat ik aan de gang moet met studievaardigheden, maar het kost ons wel erg veel energie, er draait nu zoveel om dochter. Terwijl mijn middelste dochter nu bijvoorbeeld ook niet lekker in haar velletje zit door school.
Vanuit school wordt er niet heel veel gedaan met studievaardigheden; dochter zegt dat ze in het studielesuur vaak het vak van de mentor doen en dat de docent Klassieke Talen de enige is die concrete handvatten en tips geeft voor het leren. Er is wel een studiecoach op school, misschien kan die ook bijsturen.



_________________
Moeder van drie meiden.
Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Dochter loopt vast in 1 gymnasium
BerichtGeplaatst: 13 jan 2020, 12:47 
Volwassene
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 02 feb 2012, 15:21
Berichten: 5364
Dee, ik kan zo goed begrijpen dat het je (te) veel energie kost!Wij hebben in de brugklas met onze oudste ook een heleboel gedoe gehad, en ik was heel blij dat wij de middelen hadden om het uit te besteden. Zelf doen is echt zwaar, zeker met nog meer kinderen die aandacht nodig hebben, en vergeet ook je eigen emoties niet, die meespelen.
Ik heb echt respect voor ouders die dit dag in dag uit op weten te brengen, al dan niet gedwongen. Ik had dat niet gekund.


Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Dochter loopt vast in 1 gymnasium
BerichtGeplaatst: 13 jan 2020, 13:02 
Volwassene

Geregistreerd: 28 nov 2010, 22:08
Berichten: 6039
Even een andere insteek...
Je schrijft dat je dochter in groep 7 is versneld op basis van 1- en 2 scores op de cito en sociaal beter passen in de hogere groep, maar dat ze niet is doorgetoets? En dat ze na de versnelling zowel op de M8 als de eindtoets veel leger scoorde dan tot groep 7. Zou het niet ‘gewoon :roll: ’ kunnen dat die versnelling toen niet zo’n handige keuze was voor haar? 1-2 scores op de cito’s zijn natuurlijk niet bepaald ongewoon en ook een kind zonder voorsprong in de stof kan sociaal prima voorlopen... Het klinkt mij een beetje alsof ze sinds de versnelling aan het zwemmen is en telkens kopje onder gaat... Waarop is de keuze voor gymnasium gebaseerd? Is ze ooit getest misschien? Ik bedoel dit absoluut niet als aanval hoor! Maar kan het niet gewoon zo zijn dan het niveau of het tempo te hoog gegrepen is, zeker na haar niet-begeleide versnelling?

Wel lastig dat school niet wil doubleren. Wisten jullie dat vooraf? Je zou anders de rest van dit jaar als leerjaar kunnen zien, hiaten aanpakken, aan studievaardigheden werken en het dan volgend jaar fris opnieuw proberen. Ze heeft een jaar te verliezen tenslotte. Zou school daar met uitleg voor open kunnen staan? (Ik meen zelfs dat een school niet mag dwingen tot afstromen als ene bepaald minimumniveau wel gehaald is, maar dat weten anderen vast preciezer dan ik).

Lastig om helder te krijgen waar de schoen precies wringt. Sterkte daarmee!



_________________
Be the change you want to see in the world
Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Dochter loopt vast in 1 gymnasium
BerichtGeplaatst: 13 jan 2020, 13:04 
Volwassene

Geregistreerd: 04 maart 2015, 13:34
Berichten: 1047
Een deel van dit verhaal zou ik ook over mijn dochter kunnen schrijven. Haar cijfers zijn nog redelijk (maar minder hoog dan ze zelf verwacht), maar ze loopt vooral ook tegen een gebrek aan aansluiting aan. Ze is nu ook in gesprek met school en school gaat kijken of ze iets voor haar kunnen betekenen.

Mijn dochter heeft groep 8 overgeslagen en is ook relatief jong en heeft grotendeels andere interesses. Meidenzaken vindt ze niet interessant bijvoorbeeld, en ze vindt het lastig om zelf contacten aan te knopen. Ze moet het hebben van mensen, die naar haar toekomen, en dat wordt lastig omdat ze zich erg afsluit als ze onzeker is.

Over de tegenvallende cijfers maak ik me bij dochter nog geen zorgen. Over de aansluiting wel. Eigenlijk trekt ze ook altijd meer naar jongere kinderen (en vaak naar kinderen waar ook wat mee is: autisme, ADHD enz). Met populaire kinderen heeft ze helemaal niets.

Bij dochter speelt dit al haar hele leven, dus we hadden het wel een beetje verwacht, al hoop je altijd dat het beter gaat (ze zit in een plusklas met veel hoogbegaafde kinderen). Belangrijkste voor haar is te leren mensen niet meteen af te schrijven en zich minder afwerend op te stellen.

Mijn dochter gaf in een gesprek met haar mentor aan "zich anders te voelen". Is dit iets wat jouw dochter herkent? Ik vermoed dat mijn dochter daarom ook heel goed overweg met haar vriendin met autisme en haar vriend met ADHD en PTSS, die zijn namelijk ook anders. Ik vind het als ouder heel moeilijk haar zo met zichzelf en haar omgeving te zien worstelen.


Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Dochter loopt vast in 1 gymnasium
BerichtGeplaatst: 13 jan 2020, 13:35 
Volwassene

Geregistreerd: 16 dec 2013, 10:15
Berichten: 4055
Karan, ze heeft als jonger kind wel aangegeven dat ze zich anders voelt, maar niet recentelijk. Opvallend is wel dat kinderen die allemaal 'iets hebben' heel erg naar haar toetrekken. Daar kan ze het goed mee vinden.
Mijn dochter stapt inderdaad ook niet heel snel op iemand af. Ze heeft veel tijd nodig om te wennen en te leren vertrouwen, hetgeen karakter is, maar ook haar negatieve ervaringen door de jaren heen met leeftijdsgenoten. Weinig zelfvertrouwen op sociaal gebied. Met het ene meisje die nu weg is klikte het heel goed, dat was net als dochter een rustig en zachtaardig meisje. Ze heeft buiten school een vriendin die ook HB is en daar is ze al jaren vriendinnen mee. Nooit problemen.

MoederJan, ik vond het ook vreemd dat ze dochter hebben laten doorgaan zonder doortoetsen. Ik ging dat gesprek in met het idee dat het niet zou kunnen. Groot was onze verbazing toen ze akkoord gingen met een versnelling. Ik heb toen wel aangegeven dat we van een versnelling af zien als de kans bestaat dat ze geen vwo zou kunnen doen. En we hebben ook gevraagd hoe ze dat gingen doen als er bij rekenen een hiaat bleek te zijn. Er werd me verzekerd dat ik me daar geen zorgen over hoefde te maken, ze zou immers bij de rekencoördinator van school in de klas komen. Wij hebben eenmaal zelf om extra oefenwerk gevraagd in groep 8, dit nooit gekregen. De tweede helft van groep 8 is toch vooral voorbereiding VO en leuke dingen doen geweest, is gebleken.
Dochter is als kleuter HB getest. We hebben daarna nooit meer behoefte en/of aanleiding gehad opnieuw te testen, er leken op het gebied van leren immers geen problemen te zijn. Wel altijd moeite met zaken zoals plannen, extra aandacht aan besteed op de basisschool, desondanks toch een probleem gebleven. Op school ook altijd in het plusprogramma gezeten.
Op dit moment lijkt het tempo inderdaad te hoog voor haar op 't gym. Talen als Frans en Engels (behalve en begrijpend lezen toets) gaan prima, ook de kunstzinnige vakken gaan goed. De zaakvakken zijn duidelijk wennen. Ze had voor AK onlangs wel een mooie 7 op de tussentoets, maar op de eindtoets weer een 4. Terwijl wij echt de indruk hadden dat ze voor een voldoende geleerd had toen wij haar overhoorden.
Ik heb nu achteraf ook mijn twijfels over het versnellen, had ik maar meer aangedrongen op doortoetsen of anders niet versnellen, maar aan die keuze kan ik niets meer veranderen. Bovendien was dochter ook echt niet happy in haar oude klas (ze heeft in totaal 4 verschillende klassen op het BO gehad, 2 verschillende scholen).
We wisten overigens niet dat er niet gedoubleerd mag worden. Ik durf niet te zeggen of school openstaat voor doubleren, ik sta er zelf wel voor open, maar dan moet ik wel heel goed alle pro's en con's in het vizier hebben.



_________________
Moeder van drie meiden.
Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Dochter loopt vast in 1 gymnasium
BerichtGeplaatst: 13 jan 2020, 14:25 
Volwassene

Geregistreerd: 29 okt 2012, 10:23
Berichten: 825
Och Dee, wat een zorgen! Het wordt een enorme brij als ik nu ga antwoorden, maar ik herken het vastlopen na een makkelijke basisschooltijd. Eerlijk gezegd vind ik jullie school niet heel hb-kennis hebben...

Ik antwoord binnenkort uitgebreider. Heb nu pauze en moet zo verder werken.


Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Dochter loopt vast in 1 gymnasium
BerichtGeplaatst: 13 jan 2020, 17:08 
Volwassene

Geregistreerd: 20 aug 2012, 12:41
Berichten: 2034
Rottige situatie, Dee. Ik zou zsm een gesprek aanvragen met mentor en/of jaarlaagcoordinator om de mogelijkheid van doubleren te bespreken. Als ze die mogelijkheid bieden, kan de druk van de ketel en kun je je richten op onderliggende problemen en vaardigheden.
Hoe gaat Latijn? Vindt ze het leuk? Als niet, dan zou ik voor vwo 1 gaan komend jaar. Misschien wat dichter bij huis? Deze school biedt niet wat jullie ervan hadden gehoopt (geen Chinees meer, hb-beleid dat niet consequent wordt toegepast (is meer goede-presteerders-beleid). Een school op fietsafstand volgend jaar zou ook “lucht” kunnen geven, letterlijk en figuurlijk. Ga eens praten op andere scholen, wat ze jouw dochter kunnen bieden komend jaar.



_________________
"Een boom beweegt niet, tenzij er wind is."
Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Dochter loopt vast in 1 gymnasium
BerichtGeplaatst: 13 jan 2020, 18:05 
Volwassene

Geregistreerd: 12 jan 2013, 16:24
Berichten: 87
Hi Dee, wat een nare situatie. Het lijkt mij voor zowel je dochter als jullie zelf veel te intensief zoveel tijd in school te moeten steken. Wat mij opvalt is dat je noemt dat jullie de versnelling met name hebben gewild om je dochter de kans te geven meer aansluiting te vinden in een nieuwe klas. Dat lijkt me een heel goede reden en ik vraag me af of het gebrek eraan nu niet mogelijk een slechte invloed heeft op schoolprestaties. Los daarvan lijkt me het je thuis voelen op een school het allerbelangrijkst en rijst bij mij de vraag of je op dat punt vertrouwen had en hebt in deze school. Ik zou dus zeker breder oriënteren en ik weet niet (open vraag) of dat al dan niet samenhangt met al dan niet hb beleid en de mogelijkheid chinees te leren. Aandacht voor sociale aspecten en/of een goed gevoel bij een school voor deze aspecten lijken me minstens zo belangrijk.

Zoals hiervoor al gezegd vind ik niet kunnen plannen, niet efficiënt leren, boven zitten maar niets aan school doen bepaald niet uitzonderlijk en passend bij de leeftijd/levensfase. Ik vraag me af of je haar niet beter wat meer rust kunt gunnen. tijd voor rust en sport is ook belangrijk en als het daarmee niet zou lukken over te gaan zijn er echt ook nog steeds opties. Gelet op de nadelen die je beschrijft rijst bij mij eerder de vraag of een andere school niet sowieso vermoedelijk beter zou kunnen uitpakken. Echt advies dus helaas niet maar ik zou eerder stapje terug doen qua inspanningen dan nog meer verplichtingen op het huiswerkvlak.....succes, ik snap uiteraard hoe naar dit is voelen hoeveel energie dit kost. Noëlle


Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
 Pagina 1 van 7 [ 132 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot]


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar: