Het is nu 05 dec 2020, 17:30

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Pagina 1 van 3 [ 47 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Adhd speelt parten 4vwo cmprofiel
BerichtGeplaatst: 10 dec 2019, 09:10 
Volwassene

Hoi,

Mijn zoon is 14,5 en zit in 4 Gym.
Even korte achtergrond: door overprikkeling is hij snel vermoeid. Vorig jaar kon hij niet eens hele schooldagen volmaken. Hij kreeg een aangepast programma waarin hij vooral met thuisstudie de stof bijhield. Dat vergt veel begeleiding van mij maar lukte goed. Zijn medicatie is verhoogd.

Dit jaar gaat hij weer volledig naar school. Maar is wel snel moe en last van hoofdpijn. Dit maakt de tijd die er is om te leren nog beperkter. Het is een kind wat de inzichtvragen goed doet maar wat stampen lastig vindt. Dit kost hem veel tijd. Hij vindt het erg gezellig op school en school is echt heel erg meedenkend. Ze hebben hem ook uitgebreid onderzocht qua iq en andere aspecten. Dat is het probleem zeker niet. Wel is hij auditief heel sterk terwijl lange teksten lezen wel gaat maar het beklijft niet.

Het is met name het concentratieprobleem waar hij tegenop botst. School heeft altijd benadrukt dat het een echt VWO kind is maar ik vind het inmiddels zielig dat hij zoveel zijn best doet en hard leert en het met een aantal vakken nu niet zo goed lukt.

Hij kan het zeker nog ophalen maar ik maak me wel zorgen. De orthopedagoge van school geeft aan dat hij twee keer in het nadeel zit, hij is en jonger dan de rest en mist daardoor bepaalde vaardigheden/ze zijn nog in ontwikkeling en door de adhd loopt hij qua zelfstandigheid ook wat achter. Dat gaat allemaal wel bijtrekken zeggen ze, maar tot die tijd is het bikkelen.

Hebben jullie advies? Zijn er leerstrategieen die goed werken bij adhd-ers?

Kind wil pertinent niet afstromen of zitten blijven. Ik heb afstromen wel overwogen maar of je woordjes stampen moet op havo of vwo niveau maakt ook niet veel uit. Plus verveelt hij zich niet dan? School is overigens altijd erg positief over hem en heeft vertrouwen in hem op het VWO met wat extra begeleiding van hen uit. Daarnaast is juist het VWO element (inzicht, begrijpend leesteksten, luistertoetsen op VWO niveau) zijn sterkste kant. Misschien is de oplossing wel simpeler door bijvoorbeeld een taal om te wisselen voor kunst of muziek.

Ik heb binnenkort een gesprek op school.
Zoon zelf ziet vooral de lessen als tijdverspilling en is er van overtuigd dat hij het beter zou doen met minder lesuren en meer thuis leren omdat hij dan meer energie voor leren heeft.

Ik ben wel echt supertrots op hem omdat hij zo zijn best doet en gemotiveerd blijft. Hij wil gewoon door naar 5 VWO en alles doen om dat te halen. Ik hoop dat jullie tips hebben om dat te bewerkstelligen of misschien met een plan b komen waar ik/hij niet aan gedacht heb wat ik mee kan nemen naar school.

Of is het toch de hoogbegaafdheid die hem parten speelt en vlak ik dat deel teveel uit?

Alle input is welkom. Dank!

'I so informed you thusly.' Sheldon Cooper, the Big Bang Theory.
 Profiel Stuur privébericht  

Berichttitel: Re: Adhd speelt parten 4vwo cmprofiel
BerichtGeplaatst: 10 dec 2019, 11:17 
Volwassene

Heb je al eens gedacht aan de bovenbouw in 4 jaar ipv in 3? Hij kan dan deels bij zijn klasgenoten blijven, terwijl de studiedruk door minder vakken per jaar wat verminderd. Hij krijgt een jaar extra tijd om te ‘rijpen’ en kan dat deels tussen nieuwe klasgenoten doen die meer van zijn leeftijd zijn. Het kan samen met school even een puzzel zijn, maar aangezien ze zo meedenken willen ze hier misschien ook wel in investeren.

Verder: ik begrijp dat je zoon niet wil blijven zitten of afstromen. Ik heb er hier ook zo een rondlopen. Maar wanneer jullie zien dat dat toch echt de oplossing zou kunnen zijn voor de issues die spelen, zou ik daarover toch in gesprek blijven en de voor- en nadelen van alle opties blijven benoemen. Als hij het -met veel moeite- allemaal redt is dat achteraf prachtig, maar het kan ook dat het niet zo loopt en hij achteraf misschien toch liever voor een alternatief had gekozen.

BerichtGeplaatst: 10 dec 2019, 12:32 
Volwassene

Zou school openstaan voor naar de 5e gaan met de vakken die hem goed afgaan, en de andere vakken nog een keer in de 4e doen? Dan praat je over een maatwerktraject dat roostertechnisch wat uitdaging kan bieden maar bij een school die bereid is mee te werken, moet dat lukken. Hij kan dan in het voorlaatste jaar alvast examen doen in een aantal vakken. Uiteindelijk doe je dan ook 4 jaar over de laatste 3 jaar, dus eigenlijk wat MoederJan ook voorstelt.

Mijn jongste heeft het in de bovenbouw zo gedaan en dat zorgde ervoor dat hij net voldoende motivatie wist te houden om door te zetten (bij doubleren of afstromen zou hij zeker zijn afgehaakt).

BerichtGeplaatst: 10 dec 2019, 13:20 
Volwassene

Ik heb i.p.v. 3 in 4 jaar eerder gedacht aan vier eindexamenvakken in de vijfde en vier in de zesde. Zo goeft hij zich maar op vier vakken tegelijk te focussen. Roostertechnisch weet ik niet of dat kan.

Hij is liever niet een jaar extra kwijt. Dan is de route havo 5 propedeuse hbo dan naar uni sneller. Dat kan op twee universiteiten nog met zijn studiekeus.

De ADHDarts en de orthopedagoog zeggen allebei dat het nogal veel begeleiding vergt maar er een punt gaat komen datdat minder nodig is. Ik moet wel eerlijk zeggen dat je k zelf het ook zwaarder vind worden om te doen. Hoe hebben jullie dat ervaren?

BerichtGeplaatst: 10 dec 2019, 20:11 
Volwassene

Ik denk dat je zoon gelijk heeft. Als hij minder lessen hoeft te volgen kan hij het makkelijker volhouden en met zelfstudie steekt hij meer op in kortere tijd. Ik zie bij mijn beide kinderen (een met diagnose adhd) dat ze in de les maar weinig opsteken. Veel te veel afleiding. Met zelfstudie des te meer. Ik zou dus kijken of school het goed vindt dat hij lessen knipt.

Wat hier verder helpt: kort leren, veel bewegen tussendoor, in de gaten houden of er niet weggedroomd wordt met het leren, helpen met overzien van de stof, helpen met plannen, filmpjes of oefeningen helpen opzoeken die de stof verhelderen of toetsen, overhoren, etc.

Ik heb dat bij de oudste (met diagnose) drie jaar gedaan en toen kon hij het alleen. Een jaar later kon ik aan de bak met de jongste. Dat heb ik een jaar volgehouden en die zit nu op huiswerkbegeleiding. Ik ben er namelijk echt wel klaar mee nu :roll: en hij is een heel stuk eigenwijzer dan mijn oudste. Dus ja, ik snap dat het wel erg veel is allemaal, maar ik denk wel dat als mijn jongste ervoor open had gestaan dat ik het dit jaar ook nog zelf had gedaan. Ik doorzie en voorzie alles toch wel wat beter. Gelukkig beginnen ze hem op de huiswerkbegeleiding ook beter door te krijgen en gaat het steeds beter.

BerichtGeplaatst: 10 dec 2019, 20:15 
Volwassene

Citaat:
Hij is liever niet een jaar extra kwijt. Dan is de route havo 5 propedeuse hbo dan naar uni sneller. Dat kan op twee universiteiten nog met zijn studiekeus.

Er zijn inderdaad allerlei routes mogelijk. Maar een diploma van de havo zonder goede studievaardigheden is niet genoeg om succesvol te zijn op de universiteit. In de propedeuse HBO wordt bijv veel meer zelfstandigheid van hem verwacht dan nu in 4 VWO. En op de universiteit ook qua planning en dergelijke. Dan beginnen de problemen pas, zou je kunnen zeggen. En dan ben jij er neem ik aan niet om hem te begeleiden.
Het gaat er denk ik om, dat hij ervoor zorgt dat hij voldoende vaardigheden opdoet om de universitaire opleiding die hij wil doen aan te kunnen.

Hoe gaat hij leren plannen? Hoe gaat hij ervoor zorgen dat hij niet overprikkeld raakt? Hoe gaat hij grote hoeveelheden lesstof verwerken? Hoe gaat hij deadlines zelfstandig halen? Stampen moet je op de universiteit ook. Het is een vaardigheid waar je beter in kunt worden, als je het belang ervan inziet en je inzet.

Het lijkt alsof hij dat helemaal buiten beschouwing laat, alsof dat vanzelf goedkomt. Maar dat is niet zo, dat je daar vanzelf overheen groeit. Je kunt wel je zwakke executieve functies en vaardigheden ontwikkelen, om studeren zo beter hanteerbaar te maken.

Daar gaat een groot deel van die extra tijd op het vo inzitten.

BerichtGeplaatst: 11 dec 2019, 09:24 
Volwassene

Bissi,

Ik heb zelf jaren les gegeven op de uni aan de studie die zoon graag wil doen. Juist daar is het heel duidelijk en gestructureerd wat er per week verwacht wordt en zijn er veel methodes om te helpen met leren voor menden zoals hij.

Maar er zijn wel andere punten uit je post die zeker ook op hem van toepassing zijn en mogelijk een probleem kunnen vormen.

Ik moet eerlijk zeggen: op dit moment maakt mij het niet zoveel uit of hij naar havo gaat of moet doubleren. Ik wil eigenlijk gewoon weer een kind wat niet steeds zo moe is, vaak zie is en bijna elke dag hoofdpijn heeft. Zijn gezondheid vind ik nu even belangrijker.

School heeft geadviseerd bij de schoolarts langs te gaan. Die moet haar goedkeuring geven en dan kunnen ze echt nog meer maatwerk verrichten. Ik ken haar vorig jaar ook geweest. Zij is erg goed en ook bekend met hb problemen.

Misschien ben ik eigenlijk meer op zoek naar tips om de klachten weg te nemen.

Op de basisschool was hij nooit ziek, had nooit hoofdpijn of wat dan ook.

Ik vind het vooral zielig. Het is een heel gezellig kind wat totaal niet depressief is ofzo maar echt te makken heeft onder de fysieke klachten. Ik weet even niet waar ik goed aan doe. Dus alle tips zijn welkom.

BerichtGeplaatst: 11 dec 2019, 09:31 
Volwassene

Drietje, wat jij opsomt doe ik ook. En ik vind eigenlijk ook dat bij een deel van de lessen zoon gelijk heeft. Maar de adhd arts heeft expliciet geadviseerd hele dagen te blijven gaan om het prikkelniveau constant te houden en zijn tolerantie hiervoor groter te maken.

Als hij alleen naar school zou moeten gaan, zou dat nog lukken maar het is de combi met en extreem concentreren met toetsen en dan instorten en het daarna thuis nog moeten leren. Dat trekt hij niet. Misschien dat daarom te basisschool geen probleem was. Thuis moeten leren speelde amper.

Sorry voor eventuele typefouten trouwens, ik type op de mobiel en dat is niet altijd even handig :)

BerichtGeplaatst: 11 dec 2019, 09:36 
Volwassene

Ik herken dat helemaal, hoor. Ik denk dat die adhd-arts daar echt fout zit. Later, op de universiteit of hbo, heb je veel minder contacturen en dat is dus veel makkelijker vol te houden. Maar én hele dagen naar school én daarna nog huiswerk is gewoon teveel voor veel kinderen met adhd. Dus dat betekent deels lessen skippen en deels huiswerk skippen.

BerichtGeplaatst: 11 dec 2019, 09:51 
Volwassene

Citaat:
Ik heb binnenkort een gesprek op school.
Zoon zelf ziet vooral de lessen als tijdverspilling en is er van overtuigd dat hij het beter zou doen met minder lesuren en meer thuis leren omdat hij dan meer energie voor leren heeft.

Citaat:
Maar de adhd arts heeft expliciet geadviseerd hele dagen te blijven gaan om het prikkelniveau constant te houden en zijn tolerantie hiervoor groter te maken.

Het lijkt mij uit je verhaald dat de inschatting van je zoon en de inschatting van de adhd arts niet op een lijn zitten. Volgens mij geeft je zoon zelf goed aan waar hij op dit moment behoefte aan heeft : minder lesuren en meer tijd om thuis te leren. Wellicht is er een tussenweg te vinden. Op rustigere momenten wel volledig naar school gaan (en werken aan opbouw tolerantie) en op momenten dat hij zelf aanvoelt meer 'thuistijd' nodig te hebben (wellicht de 2 weken voor de toetsweek bijv) even gas terugnemen met het aantal uren en meer mogelijkheid tot zelfstudie creeren.

Ik herken een en ander wel bij eigen zoon (3VWO), waarbij het naar school gaan ook zo veel energie kost (te veel prikkels), het leren vaak veel tijd kost(inzicht is geen probleem, stampen wel, maar hele weekenden gaan hierdoor soms verloren door het het leren en huiswerk maken), hij wil zelf ook persé het VWO halen (terwijl Havo misschien ook wel wat verlichting zou geven en hij dit ook hoort van een vriend die over is gestapt, ook voor ons geen probleem als hij dit de voorkeur geeft, want ik vind het soms ook echt te veel voor hem) en hij hierdoor soms overloopt.
In drukke periode laat hij soms echt de planning volledig aan mij over (wel met wat gemopper) en dat verlicht hem ook al een stuk. Hij hoeft zich als het ware alleen maar bezig te houden met de inhoud en niet ook nog eens met alles eromheen en er blijven geen dingen liggen die later weer tot problemen leiden). Nu in een periode van voor hem echt veel (lastige leer)toetsen in twee weken, overweeg ik ook om hem bijv vrijdag 1 dag als oververmoeid ziek te melden voor school, zodat er net even wat meer rust is

z 2007 1 tweetalig ath

BerichtGeplaatst: 11 dec 2019, 10:08 
Volwassene

Ik denk dat de adhd arts wel een punt heeft want wat hij nu kan, was vorig jaar onmogelijk. Toen ging hij twee uur per dag naar school en heeft het langzaam opgebouwd. Maar jullie hebben dan wel weer een punt dat wat hij nu doet teveel is. Want zijn lichaam geeft een duidelijk signaal.

Ik maak me ook wel zorgen over de toekomst. Want hoe gaat dat later met een baan?

Als ik zou denken dat afstromen naar havo verbetering gaf zou ik het zo doen. Hebben jullie ervaring hierin of in de omgeving met de hb/adhd combi? Als je 4vwo niet haalt mag je hier naar 5 havo. Tenzij het heel dramatisch is met de cijfers.

Zoon heeft trouwens niks met leeftijdsgenoten. Al zijn goede vrienden zitten in 6 vwo, 5 vwo, 5 havo of 4 havo en vwo eb zijn allemaal 16 of ouder. Een enkele studeert al. De jaarlaag onder hem is echt een verschrikking. Geen leuke groep mensen,veel gepest etc. Dus daar wil hij zeker niet in terecht komen.

BerichtGeplaatst: 11 dec 2019, 10:12 
Volwassene

Wat ook mee kan spelen. Zoon kwam binnen in een kleine hb klas van 16. In de tweede ging het perfect toen waren ze met 12. In de derde werd de klas gemengd met de parallelgroep vwo-ers en ging het naar 20. En nu zitten ze per vak ingedeeld en zijn de klassen nog groter.

BerichtGeplaatst: 11 dec 2019, 10:18 
Volwassene

Pandora, volgens mij geef je zelf al antwoord...

Zoon is heel erg gegroeid van 2u naar school naar hele dagen. Maar de klassen zijn veel groter nu.
Aansluiting heeft hij vooral bij oudere leerlingen dus doubleren is daarom niet wenselijk.
Met zelfstudie lukt het wel.

Ik zou afspraak schoolarts maken en terug gaan in uren aanwezigheid op school en de rest zelfstudie.

BerichtGeplaatst: 11 dec 2019, 10:29 
Volwassene

Als school het lastig vindt dat hij weinig op school is, is misschien zelfstudie op school nog een onderhandel optie?

BerichtGeplaatst: 11 dec 2019, 12:46 
Volwassene

Citaat:
Ik maak me ook wel zorgen over de toekomst. Want hoe gaat dat later met een baan?

Hierin zit zo veel meer zelfsturing en zijn eigen keuzes zo veel meer mogelijk dan nu, waarin dingen van buitenaf hem worden opgelegd (schoolarts) of overkomen en hij geen invloed op heeft(klassen die steeds groter worden).

Sterkte met het gesprek op school!

z 2007 1 tweetalig ath

BerichtGeplaatst: 11 dec 2019, 15:29 
Volwassene

Deze week kan hij al terecht bij de schoolarts dus daar ben ik blij om. School heeft aangegeven dat zogauw schoolarts haar officiële fiat geeft ze een heleboel kunnen en ze noemde daarbij al dingen die goed klonken. In school heb ik wel vertrouwen, zij werken top mee. Ik weet alleen niet waar we goed aan doen.

Net weer een onvoldoende teruggehad voor zijn favoriete vak. Daar heeft hij nog nooit een onvoldoende voor gehaald en hij kende het echt goed.

In de tweede hadden we de regel van de mentor gekregen dat hij niet meer dan twee uur per dag aan schoolwerk mocht zitten thuis. Dat werkte prima, hij was niet moe en leerde ook sneller. Nu zie ik zijn leertempo achteruit hollen. Wat eerst drie dagen kostten kost nu drie weken. Dat komt natuurlijk door de vermoeidheid.

Vraag is dus: hoe los ik die vermoeidheid op door overprikkeling?

Ik zie als optie:
Prikkels verminderen door:
minder uren op school, meer thuisstudie
Max aantal uur per dag leren.
Toetsen kunnen verplaatsen als hij het leerwerk niet af heeft.
Medicijnen verhogen. Adhd arts had dit al goedgekeurd.

Dan inhoudelijk:
Hoe zorg ik dat wat hij leert zich ook toont in een goed cijfer? Misschien toch havo? Of juist op niveau blijven maar wat trager gaan?
Mondeling tentamen?

Ik vrees ook voor faalangst zo. Want langzaam komt de houding: het maakt niet uit hoelang en goed ik leer, ik haal steeds onvoldoende.

Iemand aanvullingen? En wat is er eigenlijk allemaal mogelijk in het pta aanpassen. Kan je tentamens bijvoorbeeld splitsen ipv een week met 8 tentamens in twee weken. Of met pauze ertussen. Of in de herkansingsronde de tweede helft maken?

Dank voor het meedenken iig. Het helpt zeker!

School zei ook: niet denken over afstromen of doubleren. Eerst de schoolarts, dan gaan we aanpassingen maken en daarna gaan we kijken hoe hij er voor staat en wat mogelijk is.

BerichtGeplaatst: 11 dec 2019, 16:20 
Volwassene

Drietje schreef:
Later, op de universiteit of hbo, heb je veel minder contacturen en dat is dus veel makkelijker vol te houden.

Dit ligt wel helemaal aan welke studie je kiest. Scheikunde heeft bv in het eerste jaar twee volle dagen praticum ( van 9 to 17) en twee volle dagen college (van 9 tot 15:30u) In het tweede jaar heb je drie dagen practicum en twee dagen college.

BerichtGeplaatst: 11 dec 2019, 16:22 
Volwassene

Klopt, maar op zijn gewenste studie zijn er vrij weinig contacturen. En ook de andere studies die bij zijn interesses zouden kunnen aansluiten, hebben dat.

BerichtGeplaatst: 11 dec 2019, 16:27 
Volwassene

Verder heb ik geen tips Pandora. Ik wil je vooral sterkte wensen.

Ik hoop dat jullie tot een mooie oplossing kunnen komen. Ik merk bij dochter (maar dat is nu nog brugklas) dat ze vind dat er veel tijd verspild wordt in de les, door meerdere keren uitleg en dergelijke. Dus als hij met minder uren het ook redt, is dat misschien wel fijn.

BerichtGeplaatst: 11 dec 2019, 20:14 
­

Laat ook even het bloed nakijken. Mijn beide kinderen bleken een Vitamine D tekort te hebben, nu al. Ze zaten op een niveau dat je eventueel in maart kan verwachten, niet in oktober. Ze slikken fors bij en zijn beide energieker. Een van de twee had ook een ijzertekort. Vullen we ook aan.
Ik hoor ook goede berichten over lichttherapie in de winter. Die ga ik nog bespreken met de kinderarts.

Pagina 1 van 3 [ 47 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]