Het is nu 26 nov 2020, 17:33

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Pagina 1 van 1 [ 14 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Vwo+ (compact en verbreden/verdiepen) of gymnasium
BerichtGeplaatst: 05 dec 2019, 17:11 
Volwassene

Al veel aan de tips gehad en normaal nog 1 jaar maar aangezien zl dit schooljaar al klaar is met de basisschool en we er nog niet helemaal uit zijn of volgend jaar met net 10 jaar naar VO een beter idee is dan "groep 9"op de huidige fulltime HB school kan het best zijn dat we de keuze eerder moeten maken.

Advies van school is VWO + of gymnasium. Geen" notmaal"vwo bij voorkeur.
Zl heeft zo veel uitdaging nodig en gaat zo snel dat er echt meer mogelijk moet zijn.

Die keuze vinden we lastig. De scholen die vwo+ aanbieden hebben geen gymnasium en dus ook geen Latijn en Grieks. Dat wil zl juist graag.
Het pluspunt van vwo + is dat alle stof al gecompact wordt en er standaard extra vakken zijn en veel mogelijk om nog verder te verbreden en verdiepen.
Iets dat op basisschool al hard nodig was (en nog te weinig)
Dat klinkt dus erg goed!

Het gymnasium wat hier categoriaal gymnasium is, is ook een begaafdheid profiel school met veel HB expertise, onderpresteren beleid etc etc.
Dat klinkt in dat opzicht weer erg fijn.
De andere gymnasium mogelijkheden zijn op een scholengemeenschap waar niet direct veel HB expertise is zover ik nu kan beoordelen.
Dat voelt minder goed, gezien de worsteling op het basisonderwijs (of ben ik te pessimistisch en gaat het eenmaal op het vo goed :lol:)

Het mooiste zou gymnasium + zijn ofzo maar dat lijkt niet te bestaan. Is gymnasium dan puur door de klassieke talen al uitdagender?
Men kan wel iets extra's doen begrijp ik maar echt compacten indien nodig gebeurt niet?!

Zl moet zich er uiteraard goed bij voelen maar als ouder vind ik het ook belangrijk te kijken naar deze zaken.
Uiteraard aan enkele ouders met kinderen op die scholen mening gevraagd maar alle hebben zeer hun eigen mening, waardoor er geen eenduidig beeld ontstaat.

Hier ondertussen ervaring met gymnasium of vwo +, heeft het een echt meerwaarde ten op zichte vsn ander?
Waarschijnlijk erg school gebonden ook?!

Profiel Stuur privébericht  

Berichttitel: Re: Vwo+ (compact en verbreden/verdiepen) of gymnasium
BerichtGeplaatst: 05 dec 2019, 18:40 
Volwassene

Ja, vooral erg schoolgebonden, dus er is lastig iets algemeens van te zeggen.
Met twee kinderen hebben wij nu wel ervaring met zowel vwo+ als een categoraal gymnasium. Het vwo+ bood hier vooral versnelling in de onderbouw en in de bovenbouw veel ruimte voor maatwerk en verbreding. Het gymnasium is met evenveel lesuren maar wel twee extra vakken (grieks en latijn) automatisch al wat compacter en wij hebben de indruk dat alles op het gymnasium net wat diepgaander wordt behandeld dan op het vwo+. Ook op het gymnasium was verbreding en/of versnelling en vooral in de bovenbouw ook maatwerk en verbreding mogelijk, al is dat vooral weer schoolafhankelijk natuurlijk.

Uiteindelijk gaf het voor ons de doorslag dat jongste heel graag grieks en latijn wilde doen. Hij zit nu in de vierde klas en grieks is nog steeds zijn favoriete vak. Onze ervaring is dat zijn voorliefde voor de klassieke talen en cultuur niet alleen bij die twee talen, maar ook in de andere vakken telkens terug kwam. Dat paste goed bij jongste. Hij heeft in groep 8 een dagje meegelopen op deze school en was toen helemaal zeker, dit moest het worden. Dat zou dus misschien ook nog een handige stap zijn, naast natuurlijk de open dagen, proeflessen en gesprekken die je als ouders kunt voeren.

BerichtGeplaatst: 05 dec 2019, 19:17 
Volwassene

Hier ook een kind op vwo plus (tto met technasium) en een op gymnasium. Ik zie niet veel verschil in zwaarte. Belangrijk is de flexibiliteit van de school en een goed hb-programma is wel echt een toegevoegde waarde. Verder gaat het vooral om de interesse van je kind en waar het zich thuis voelt. Dat laatste is misschien nog wel het belangrijkst.

BerichtGeplaatst: 05 dec 2019, 22:08 
Volwassene

Ik volg graag.

Hier is een school met vwo+ én gymnasium wel een optie, maar ik hik toch wel tegen de reistijd aan....

BerichtGeplaatst: 06 dec 2019, 12:35 
Volwassene

Wat vreemd en vervelend dat bij jullie VWO+ geen gymnasiumoptie heeft. Hier heeft VWO+ dat wel. Oudste heeft gymnasium gedaan, maar is er mee gestopt omdat ze vertalen helemaal niet leuk vindt. In welke regio zoeken jullie? Misschien dat je dan wat betere tips kunt krijgen.

BerichtGeplaatst: 06 dec 2019, 17:30 
Volwassene

Hier ervaring met een categoraal gymnasium en een VWO+ (Wat uiteindelijk ook gymnasium betekende).

Iedere school geeft zo ongeveer een andere invulling aan de “+”. In geval van school van jongste betekende dat gymnasium. Wij vonden wel dat er een verschil was in de lesstof van het categoraal gym en het VWO+-gym. Het cat. gym ging wat dieper op de stof in.

Je moet wel echt zin hebben om Latijn en Grieks te doen. Oudste was echt een gym-kind en heeft het ook zonder problemen doorlopen. Jongste daarentegen had helemaal geen zin in het gym, maar koos er toch voor vanwege het sociale aspect. Hij vond de “gym-kinderen” veel fijner; noemde de atheneum-kinderen “coole” jongens. Hij heeft de onderbouw gym gedaan (heeft veel moeite gekost; met name Grieks was een drama), vervolgens is hij vanaf de 4e overgestapt naar atheneum. Op zijn school werden in de bovenbouw de gym en atheneumklassen gemixt. Zo zat hij bij veel vakken toch bij zijn vrienden.

BerichtGeplaatst: 06 dec 2019, 18:34 
Volwassene

Hier oudste en jongste op gymnasium van een scholengemeenschap met een plus afdeling bestaande uit atheneum plus en gymnasium. De plus is extra geld :wink:
Nee dat is flauw: ze krijgen idd heel veel verrijking/verdieping aangeboden, coaching en compacten.
Dus hier staat die plus daar ook echt voor.
Verder is het afhankelijk van interesse. Onze twee wisten al vrij snel dat ze naar het gymnasium wilden.
Goed onderzoeken wat plus inhoudt. Praten met kinderen en ouders die al naar een school toe gaan.
KT zijn iig heel interessant en nog steeds relevant.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 06 dec 2019, 19:17 
Volwassene

Lastig dus omdat er overal een andere invulling aan wordt gegeven begrijp ik.

Zl zelf wil graag Latijn en Grieks leren. Hij wil bioloog worden en paleontoloog en Latijn lijkt hem handig daarbij.
Wij vragen ons af of woordjes stampen wel zijn ding is (hij is totaal niet van het herhalen ed)
Eenmaal op het categoraal gymnasium is het stuk lastiger over te stappen naar andere school

Juist de scholengemeenschappen die gymnasium aanbiedingen lijken weinig HB expertise te hebben.
Het VWO plus klinkt op papier erg goed en hoor van andere ouders ook positieve geluiden, ook op gebied van inzicht in HB ed.
Maar zl kan dan geen Latijn doen.

Overig is het categoraal gymnasium hier een van de grootste scholen in de stad, qau sfeer ed sprak het zl wel aan. Weet van mijn broer dat die het ook erg fijn vond met enkel gymnasium bij elkaar maar die zat juist ook een klein, knus gymnasium.

Op een scholengemeenschap met gymnasium willen we wel ook nog gesprek aanvragen om meer over hun HB kennis te weten te komen. In hoeverre er dingen mogelijk zijn.
Dat is wellicht nog wel het allerbelangrijkste?!

BerichtGeplaatst: 08 dec 2019, 19:54 
Volwassene

Wij hebben destijds een lijstje gemaakt met de punten die wij én ons kind belangrijk vonden aan een VO-school. Gewapend met die lijst zijn we naar scholen gegaan en daar hebben we overal dezelfde vragen gesteld. Zo ontstond een duidelijk beeld van wat waar wel/niet mogelijk was.

Het categoriaal gymnasium met begaafdheidsprofiel viel voor oudste af omdat ze niet flexibel genoeg waren ... de uitdaging die ze boden, was 'voorgegoten' in een bepaald format dat niet bij dochter paste. De school waar ze uiteindelijk voor koos (en die keuze steunden wij) was een VO met een hb-onderbouw die net ging starten. Deze school bood meer ruimte en mogelijkheden. Nadeel was dat ze nog erg zoekende waren, het hb beleid stond in de kinderschoenen. Maar achteraf gezien bleek dat zoeken er ook voor te zorgen dat er - zeker in het begin - veel mogelijk was.

BerichtGeplaatst: 09 dec 2019, 15:48 
Volwassene

Hier ook een zoon die in de onderbouw tto gymnasium heeft gedaan op een scholengemeenschap (geen categoraal gymnasium in de buurt)
Alhoewel hij eigenlijk geen talig kind is, en hij erg blij was dat hij ze naar de derde kon laten vallen (ook de klassieke talen), was hij achteraf wel erg blij dat we hem enigszins deze richting op hebben geduwd, mn vanwege de aansluiting met zijn klasgenoten.
Qua uitdaging heeft hij het verder gezocht in activiteiten buiten school (waarbij school van tijd tot tijd ook flexibel meedacht en mogelijkheden bood) en zat de uitdaging er meer in om alles goed in te plannen.

Ik zou me ook goed inlezen op hoe het verbreden en verdiepen wordt vormgegeven en of dit ook bij je kind past.

z 2007 1 tweetalig ath

BerichtGeplaatst: 09 dec 2019, 17:04 
Volwassene

Hier zit een categoraal gymnasium met veel HB expertise. Bijv elke week een dag uitroosteren om te werken aan projecten (muziek, sport, bedrijfje starten etc). Maar ook extra aandacht voor de sociale ontwikkeling.

Maar het nadeel daar is dat je dan ook echt die 6 jaar gymnasium moet doen..
Tzt maar eens kijken hoe jongste daar over denkt. Hij krijgt in groep 5/6 russische en straks in 7/8 chinees. En dat talen leren gaat hem eigenlijk prima af.

Bij het atheneum van oudste is er echt geen optie voor een plus-iets. Maar dat hoeft ook niet voor hem.
Er is nog een anderen school die gymnasium maar ook atheneum met extra uitdaging heeft. En dan evt ook nog tweetalig. Daar wilde de oudste echt niet heen, maar lijkt me voor de jongste ook wel een optie. tzt nog eens vragen hoe ze daar omgaan met kinderen die toch meer nodig hebben..

BerichtGeplaatst: 09 dec 2019, 18:45 
Volwassene

Zelf vind ik het ook belangrijk om te kijken naar uitdaging en ontwikkeling buiten school.
Voor onze kinderen is eigenlijk niet 1 schoolvak interessant. Meer van hetzelfde of er dieper op ingaan trekt ze ook niet. Projecten e.d. is toch ook vaak vooral een beetje tijdvulling.
Ik merk dat mijn kinderen toch vooral blij worden en het meeste leren buiten school.
Maar dat zal per kind verschillen.

BerichtGeplaatst: 10 dec 2019, 09:38 
Volwassene

Bij ons zit de gymnasiumklas bij de vwo+ in als combinatieklas. Dus dan kan beide. Dochter doet vwo+ ict. Maar haar vriendinnetje bij haar in de klas doet gymnasium.

BerichtGeplaatst: 10 dec 2019, 12:28 
Volwassene

hanneke schreef:
Ik merk dat mijn kinderen toch vooral blij worden en het meeste leren buiten school. Maar dat zal per kind verschillen.
Dat was voor mijn kinderen ook zo. Dochter was vooral blij dat ze in de bovenbouw zelf mocht compacten en kon beslissen welke lessen ze wel of niet bijwoonde.

Pagina 1 van 1 [ 14 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]