Het is nu 13 dec 2018, 10:28

Alle tijden zijn GMT [ Zomertijd ]

Pagina 1 van 1 [ 18 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Vervoer naar VO
BerichtGeplaatst: 23 jan 2018, 11:08 
Volwassene

Hallo allemaal,

inmiddels is de kogel door de kerk, onze dochter gaat volgend jaar (99% zeker) naar een ontzettend leuk gymnasium waar ze haar graag willen hebben. Een klein praktisch puntje is het vervoer. Ik weet dat er veel kinderen hier zijn die een stuk langer moeten reizen, maar merk toch dat ik het Grote Loslaten nog wel een dingetje vind.

Feiten:
- Dochter is 10 als ze naar het VO gaat en klein van stuk.
- School is 9 km fietsen. Op een goed verlicht fietspad. Wel in de grote stad en niet al te beste wijk terwijl wij in een kneuterig ons kent ons dorp wonen.
- Er gaan geen andere kinderen uit ons dorp daar heen.
- Busverbinding is redelijk, wel nog 10 minuten lopen in die grote enge stad ( :wink: ) en overdag maar 1 x per half uur.
- Met werk is wel te regelen dat ik m'n uren anders indeel en haar breng en haal, maar dat kost me toch zo'n 1,5 uur per dag en we hebben ook nog een zoontje (6 jaar) die naar school moet.

Vragen:
- Wat zijn jullie ervaringen en hebben jullie nog tips?

Profiel Stuur privébericht  

Berichttitel: Re: Vervoer naar VO
BerichtGeplaatst: 23 jan 2018, 12:22 
Volwassene

Mijn kinderen gingen ook als enigen uit ons dorp een bepaalde klas doen. Vaak kunnen ze wel een deel van de route fietsen met nieuwe klasgenoten. Mijn jongste heeft die mazzel niet, maar fietst zoveel mogelijk met kinderen die naar een andere school in dezelfde stad gaan.

BerichtGeplaatst: 23 jan 2018, 12:38 
Volwassene

De ervaring is hier dat het praktische deel vrij snel went, maar zoon vindt het nog steeds erg ongezellig om alleen te reizen (fietsen-trein-bus, bij elkaar 45 minuten). Dat heeft meer impact dan ik had verwacht. Praktisch gezien is een telefoon (met goede batterij!) onmisbaar; het komt toch regelmatig voor dat bussen of treinen niet rijden en dan is het fijn als je de mogelijkheid hebt om haar te gaan ophalen. Een klasgenootje in de stad waar ze in geval van overmacht mee naar huis kan gaan geeft ook rust.
Zelf ben ik erg flexibel in werktijden en ik ben ook erg makkelijk geworden in tijdelijk (deels) halen en brengen in periodes dat het allemaal toch wat veel lijkt te worden. Dat geeft hem dan direct wat meer lucht.
Al met al is het prima te doen.
Nog wel een tip wat betreft loslaten: ze zou met een klasgenootje een 'buddy-afspraak' kunnen maken. Als je dochter om welke reden dan ook niet op school is, appt dat klasgenootje dat even naar jou, zodat jij kunt uitzoeken wat er aan de hand is. Ik kan me voorstellen dat zoiets zeker voor een meisje wat alleen reist jou wel wat rust kan geven.

BerichtGeplaatst: 23 jan 2018, 20:26 
Volwassene

Wij hebben dezelfde ervaring als MoederJan. (hier fiets 5km , trein, lopen, ze zijn ruim een uur onderweg). Praktische deel went vrij snel.

Ook wij halen en brengen soms heen en/of terug, zeker bij slecht weer, drukte, als het net iets te veel wordt. Wij hebben hier nu ook een fietsendrager voor aangeschaft, zodat we ze ook alleen kunnen halen/brengen naar het station.

Wellicht is een 'busfiets' bij het busstation een optie. Middelste moet iets langer lopen vanaf het station en vind het fijn om dit stuk met de fiets te doen.

Ook middelste dacht dat hij als enige naar zijn nieuwe school ging, tot we via via hoorde dat er een ander meisje uit ons dorp ook naar deze school ging (zat ook niet in het dorp op school, maar weer een andere dan zoon). De verassing was helemaal groot toen ze bij elkaar in de klas kwamen. Alhoewel ze geen vrienden voor het leven zullen worden, zijn ze wel prima en gezellige reisgenoten met elkaar. Wellicht dat dit jullie dochter ook overkomt. Het maakt het wel een stuk gezelliger, dat verschil zie ik wel tussen beiden mannen bij ons.
Overigens worden kinderen uit dezelfde fietsrichtingen bij beide scholen bij elkaar in de klas gezet. Wellicht dat ze een groot gedeelte van de reis wel samen kan fietsen.

Treinverbinding is hier ook maar 1 keer in het half uur. Op dit moment hebben ze na de aanpassing de pech dat ze om 8:00 of 8:30 aankomen op het station in de plaats van hun school. Dit betekent dus dat ze met 5 min lopen toch voor de 8 uur aankomst moeten kiezen. Veel slechter dan dit kan je het eigenlijk niet hebben. Er werd in het begin wel wat gemopperd (understatement), maar dit is nu ook weer 'gewoon'.

z 2007 groep 6

BerichtGeplaatst: 23 jan 2018, 21:46 
Volwassene

Zoon was 11 en klein van stuk toen hij naar het VO ging, 7.5 km verderop.
Donker fietspad, kortste route door onverlicht bosgebied. (dus kiest hij in de winter de langere route, die gedeeltelijk door bebouwde kom gaat)
Bus rijdt wel, maar 1 x per uur en niet vlak bij school.

Het is echt een kwestie van wennen, vooral voor jezelf. Ik haal en breng niet, behalve bij heel,heel slecht weer.
Zelf fietste ik dagelijks 16 km vroeger, mijn nichtjes 20 (en 20 terug) door de weilanden en bossen. Dat relativeert een beetje.

Ik vond het voor mijn kinderen de eerste weken heel, heel spannend, had er buikpijn van. Mijn dochter moet haar fiets nu ook uit de donkere garage halen, in de vroege ochtend, op zo'n donker garage boxen pleintje. Vind ik ook naar. Net als het alleen fietsen door de polder in het donker. Maar eigenlijk is het natuurlijk een heel normale, gezonde ontwikkeling, die ze meestal prima aankunnen. |En ik probeer het ook echt los te laten. Maar is best lastig soms.

BerichtGeplaatst: 23 jan 2018, 23:51 
Volwassene

Citaat:
Busverbinding is redelijk, wel nog 10 minuten lopen in die grote enge stad
Een 'busfiets' zou ik inderdaad overwegen, ook omdat ze dan op een gegeven moment met vriendinnen mee kan (en kan fietsen naar de gymzaal, het zwembad e.d.).

BerichtGeplaatst: 24 jan 2018, 08:06 
Volwassene

En misschien van tevoren al een paar keer gaan wennen aan de stad. Zodat blijkt dat die helemaal niet eng is, dat er zelfs leeftijdsgenoten opgroeien, en dat die ook gewoon overleven elke dag ;)
Mijn middelste ging bijvoorbeeld nooit met het OV en vond de trein ook eng. Ik ben dat toen bewust een paar keer gaan doen, zodat het normaal werd. Bus hebben we ook eerst samen gedaan, net als de fietsroute.

BerichtGeplaatst: 24 jan 2018, 08:45 
Volwassene

Wat is een busfiets?

BerichtGeplaatst: 24 jan 2018, 08:54 
Volwassene

Staat een beetje voor een oude fiets, die je op het station stalt en gebruikt om tussen school en station te fietsen.

z 2007 groep 6

BerichtGeplaatst: 24 jan 2018, 15:07 
Volwassene

Ook hier goede ervaring met zoon die als 10-jarige op het VO begon: 10 min. fietsen naar het station, treinverbinding met 1x overstappen (eens per halfuur), 5 min. naar school lopen. Er staat een oude fiets op school om naar de gymles te gaan. We zijn met de open dag en kennismakingsmiddag samen met de trein gereisd, zodat hij de route leerde kennen. In de eerste week op school hebben de brugklassers in groepjes de directe omgeving van de school leren kennen, dat ging van school uit.

Zoals MoederJan al aangaf is een mobiele telefoon wel erg handig. Ook is het fijn als het kind een idee heeft van alternatieve routes: vorige week met de storm gingen er nog wel wat bussen, zodat zoon een aardig eind richting huis kon komen. En het is handig als je een auto hebt / kunt lenen / of iemand kent die hem in geval van nood op wil halen.

BerichtGeplaatst: 24 jan 2018, 15:50 
Volwassene

En wat betreft de mobiele telefoon: misschien voor noodgevallen een piwerbank in de tas zodat je nooit voor verrassingen komt te staan?

BerichtGeplaatst: 25 jan 2018, 11:24 
Volwassene

Dank voor alle reacties!

Het is gelukkig een school met meer jonge leerlingen en veel leerlingen die van verder komen, dus ze kennen het "probleem". Het mooie vind ik wel dat ze erg stimuleren dat de kinderen het wel zelf moeten doen (en de ouders dus los moeten laten :wink: ), niet alleen wat betreft vervoer, maar ook huiswerk enzo.

We hebben met dochter besproken dat fietsen eigenlijk de beste optie zou zijn, dan is ze niet afhankelijk van bustijden en de afstand is best goed te doen. Vanaf de meivakantie gaan we de route oefenen met fiets en bus, dan gaan we zien wat het beste werkt. En gelukkig heb ik altijd een auto tot m'n beschikking en flexibel werk, dus bij nood of erg slecht weer kan er altijd wat geregeld worden.

De powerbank is ene goede tip, die stop ik in haar tas.

BerichtGeplaatst: 25 jan 2018, 15:21 
Volwassene

Spannend natuurlijk, dat loslaten.

Onze dochter heeft haar oog nu ook laten vallen op een school op 16 km fietsen, er is ook een OV verbinding, bus of trein. Zelf heb ik ook altijd een flinke afstand moeten fietsen (12 km), dus dat vind ik niet zo'n probleem.

Wij willen wel gaan kijken of het dan toch een electrische fiets wordt of niet.
Overigens is dochter wel 11 als ze gaat, dus al weer een jaartje ouder. Volgend jaar kan ze wel al oefenen naar groep 8, dat is 5 km fietsen, met wat klasgenootjes, misschien.

BerichtGeplaatst: 25 jan 2018, 15:22 
Volwassene

Overigens ook goed om te lezen dat er meer kinderen een flink tijdje reizen (zonder problemen). Ik wordt hier nog regelmatig raar aangekeken, omdat er ook VWO scholen dichterbij zijn.

BerichtGeplaatst: 25 jan 2018, 19:49 
Volwassene

Hier ook dochter met een meer dan sterke voorkeur voor het categorale gym aan het voor ons andere einde van de stad. 11 kilometer fietsen. OV verbinding is niet geweldig. Er wordt trouwens ingedeeld op postcodegebied begreep ik. Zusjelief groep 7 heeft ook haar oog op dit gym laten vallen. Er is een scholengemeenschap havo/vwo/gym in de buurt. Maar nee hoor dit is de beste school volgens de dames. :-D
Electricsche fiets, powerbank mee en het zal vast goed komen...

We gaan toch ook nog even naar de open dag van de scholengemeenschap in de buurt maar ik denk dat het iedere dag die fietstocht van ruim 11 heen en terug wordt.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 24 maart 2018, 09:00 
Volwassene

Onze zoon kiest bewust voor een categoraal gymnasium in een andere stad. Dat is 19 km fietsen. Op 2,5 km fietsen is ook een categoraal gym, maar dat sprak ons allemaal veel minder aan. Gelukkig kan hij het eerste jaar voor 50 euro met een busabonnement reizen. Daarna zien we wel verder. Dan wordt het waarschijnlijk fietsen. We overwegen een elektrische fiets.

Groeten Mekongo

BerichtGeplaatst: 25 maart 2018, 20:56 
Volwassene

Onze zoon was net 9 toen hij naar het VO ging. Hij was een gevaar voor eigen leven op de fiets. We hebben daarom het eerste jaar vooral gebracht en gehaald (mijn uren waren flexibel), daarnaast had hij een busabonnement. Halverwege de 2e klas ging hij ook fietsen.

Het scheelt wel dat op het VO van onze kinderen veel jonge leerlingen zaten die van ver kwamen. Halen en brengen werd als heel normaal gezien.

BerichtGeplaatst: 26 maart 2018, 08:45 
Volwassene

Ik ben opgegroeid in reformatorische hoek. Daar is dagelijks 20 km fietsen of anderhalf tot twee uur reizen heel gebruikelijk.
Zelf fietste ik vroeger ook 15 km naar school.
Later reisde ik een uur met de bus. Dat laatste vond ik veel erger.

Pagina 1 van 1 [ 18 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT [ Zomertijd ]