Het is nu 20 sep 2019, 09:47

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Pagina 1 van 2 [ 35 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: VO omgeving Alkmaar
BerichtGeplaatst: 25 aug 2010, 22:02 
Volwassene

Zijn er hier ook ouders aanwezig die ervaring hebben met versnelde kinderen op het VO in de omgeving van Alkmaar. Zo ja, hebben jullie nog tips voor ons en zouden jullie willen vertellen wat jullie bevindingen zijn met de desbetreffende scholen? Onze dochter is in juli 9 jaar geworden en gaat volgend jaar zoals het er nu naar uitziet naar het VO.

Profiel Stuur privébericht  

Berichttitel: Re: VO omgeving Alkmaar
BerichtGeplaatst: 25 aug 2010, 22:21 
Volwassene

Ik had in je topic elders al antwoord gegeven. Geen persoonlijke ervaring, wel verhalen van mede-ouders uit de regio Alkmaar. Ik heb nog van geen VO gehoord waar ze echt weten hoe ze om moeten gaan met (jonge) hb leerlingen. De meesten lijken te mikken op goedpresterende, probleemloze leerlingen. Bijkomende problematiek (onderpresteren) gooien ze al snel op de leeftijd, zittenblijven of afstromen bij onderpresteren is hun enige 'oplossing'. Ook begaafdheidsprofielscholen doen 't wat dat betreft niet beter.

Natuurlijk is e.e.a. ook kindafhankelijk, het ene kind zal beter gedijen op een bepaalde school dan het andere kind. Dus het is altijd de moeite waard om na je eerste 'screening' persoonlijk in gesprek te gaan met de scholen die je eventueel op het oog hebt. Wat voor de ene hb-leerling niet werkt, kan voor de andere een prima school zijn.

BerichtGeplaatst: 17 sep 2010, 12:28 
inactief

Onze zoon is met 10,6 jr naar het V.O in Alkmaar gegaan. Wij hebben bewust gekozen voor het Daltoncollege om twee redenen: a> het is een hoogbegaafdheidsprofielschool en b> het Daltonsysteem biedt mogelijkheden om extra (examen)vakken te volgen zonder ingewikkelde roostertechnische aanpassingen.
Hij heeft het er super naar zijn zin en voelde zich meteen één van de groep (dus geen buitenbeentje). Hoewel hij wel veruit de jongste was heeft hij daar geen last van gehad maar daar moet ik wel bij vermelden dat hij sociaal sterk is en zich niet snel beledigd voelt. Zo werd zijn koosnaam "miniaap"en hij was er trots op (ik kan me voorstellen dat deze naam ook heel anders opgevat kan worden).

Qua school zijn er nog wel enige aantekeningen.
- Hoewel het een hoogbegaafdheidsprofiel school is heeft niet elke leerkracht kennis van deze groep kinderen.
- de Daltonplusklas was vorig jaar te vrijblijvend (er ligt een handelplan klaar voor dit schooljaar waarin duidelijk wordt dat het een stuk minder vrijblijvend zal zijn)
- Niet elke leerkracht was op de hoogte van de leeftijd van mijn zoon wat ik toch bij sommige vakken wel wenselijk vind b.v gym en tekenen.

Positieve punten:
- naast de mentor krijgt je kind ook een persoonlijk begeleider vanuit de plusklas (deze let ook op resultaten en zal eerder in de gaten hebben als je kind gaat onderpresteren.
- zonder enige discussie werd er een tweede boekenpakket verschaft.
- goed bereikbaar voor contact met mentor en/of begeleider.
- fijn klimaat, weinig uitval van lessen.
- veilig en overzichterlijk voor de kinderen (ieder schooltype b.v VWO heeft zijn eigen verdieping, de leerling heeft met een beperkt aantal lokalen te maken.)
- aparte VWO klas met een twee jarige brugperiode

mocht je nog meer vragen hebben dan hoor ik dat graag.

groet Alexa

BerichtGeplaatst: 20 nov 2010, 10:12 
inactief

Hier staan we ook voor de keuze, in Heerhugowaard waar wij wonen zijn geen geschikte scholen. (niet voor ons kind in elk geval)
Onze oudste is 11 als hij naar het VO gaat (bijna 12) en de jongste net 11.

Hoe zijn de ervaringen met het Murmellius ? Het PCC ? Willem Blau ?

Berichttitel: VO omgeving Alkmaar & Hoorn
BerichtGeplaatst: 18 jan 2011, 12:05 
inactief

Ik zag de vraag naar ervaringen met het Murmelius, is daar nog antwoord opgegeven?
Ik ga momenteel naar de open dagen in Hoorn (osg en werenfridus) en naar Alkmaar (murmellius).
Zodoende ben ik benieuwd naar ervaringen van deze scholen.
Las ondertussen op de site van het ministerie van onderwijs dat het osg momenteel niet zo goed gaat.
Werenfridus geeft aan een speciaal hb-beleid te hebben en als ik dat lees klinkt het mij goed in de oren.
Murmellius geeft aan dat niet te hebben, heeft echter wel erg jonge leerlingen, hoog les-niveau, veel begeleiding en veel kinderen stromen door naar een dubbele universitaire opleiding.

Maar hoor nog steeds graag jullie ervaring, etc. Zowel de positieve als negatieve.

BerichtGeplaatst: 13 feb 2011, 00:15 
inactief

Ik ben ook nieuwsgierig naar ervaringsverhalen i.c. Murmellius. Vandaag naar de open dag geweest en ben best wel positief, ondanks dat ze geen hb-beleid hebben.

Struikelblok voor ons is nog dat er nauwelijks leerlingen uit ons dorp die stap wagen (2010: 0, 2009: 2, 2008: 4).... Dan krijg ik visioenen van 'Remi, alleen...'

BerichtGeplaatst: 13 feb 2011, 23:57 
inactief

Ik ben gisteren ook naar deze open dag geweest :)
Onze keuze is gemaakt!
O.a. tijdens een gesprek met de leerkracht economie beschreef hij (mijn inziens) "top down" - leren!
Verder kreeg ik de indruk dat er een duidelijke structuur is, veel hulp voor de leerlingen met het "leren leren", o.a. dmv het weekelijkse mentoruur, etc.
En dat hun "standaard" lesaanbod al meer is dan bij andere gymnasia. Ze gaven duidelijk aan dat zij kozen voor " de breedte in" . Dit alles en nog veel meer, kwam ik te weten in een "gewoon" gesprek. Dus zonder zelfs maar te verwijzen of te vragen naar hb!
Heeft jou kind ook de "snuffelmiddag" gedaan? Die van mij was enorm enthousiast.
"als ik hier een grapje maak begrijpen ze me tenminste! Als ik iets zeg kijken ze me niet aan met: he wat? ja zal wel..

Hoorde ook nog over een andere school in alkmaar waar o.a. ook chinees gegeven wordt. Maar daar zou je pas de eerste 3 jaar terecht kunnen en nog niet verder. Voor mij een reden om niet te gaan kijken.

Wat betreft "remi"
Die van mij gaat ook alleen.

BerichtGeplaatst: 14 feb 2011, 11:56 
inactief

sam2 schreef:
Ik ben gisteren ook naar deze open dag geweest
Onze keuze is gemaakt!

Onze keuze is nog niet gemaakt. Onze eerste keuze is namelijk de nieuw op te zetten Leonardoklas van het Junior College in Julianadorp.

Dit is zeer veelbelovend: VWO/gymnasium toegesneden op hoogbegaafden, in een kleine klas met peers, een overzichtelijk schoolgebouw met alleen de eerste twee leerjaren (dus niet ondergesneeuwd/gepest door ouderen), integratie van de vakgebieden, extra vakken, maar ook belangrijk: integratie met de rest van de school tijdens diverse projecten.

B volgt nu Leonardo-basisonderwijs in Julianadorp en dat past hem als een handschoen. Daarnaast gaat zijn andere groep 8-klasgenoot (woont in Heerhugowaard) ook naar dit nieuwe Leonardo-college en hebben de huidige groep 7-leerlingen (en dat zijn er een stuk of 9) ook allemaal oren naar een aansluitend VO. Alleen afwachten is of het doorgang gaat vinden. Er zijn namelijk 10 leerlingen nodig om de groep ook daadwerkelijk van start te laten gaan in september 2011. Woensdag 9 maart weten wij daarover meer. Spannend!

Murmellius is dus voor ons plan B, maar heeft zeker een goede indruk achtergelaten.

BerichtGeplaatst: 14 feb 2011, 12:18 
inactief

sam2 schreef:
Hoorde ook nog over een andere school in alkmaar waar o.a. ook chinees gegeven wordt. Maar daar zou je pas de eerste 3 jaar terecht kunnen en nog niet verder. Voor mij een reden om niet te gaan kijken.

Klopt, dat is het PCC.
Echter, deze school was vorig jaar heel resoluut: zij vertelden toen mijn dochter niet aan te willen nemen omdat zij "meerversneller" is.
Volgens mij is het PCC een regulier VO waar je kind gewoon die 6 jaar kan volmaken hoor...

Groeten, Poppetje

BerichtGeplaatst: 14 feb 2011, 20:45 
inactief

Als die Leonardo VO nu te weinig aanmeldingen binnenkrijgt (minder dan 10) dan zou een aanvulling met gewone gymnasiasten ook een optie kunnen zijn. Is dat ook mogelijk / bespreekbaar? Voor zover ik begrepen heb is Leonardo vrij individueel en zouden gewone VWO-ers goed mee moeten kunnen en ook geen belemmering zijn voor de Leonardo-groep.

BerichtGeplaatst: 14 maart 2011, 11:49 
inactief

Leonardo VO in Julianadorp gaat definitief van start in augustus 2011!
Joepie! "Gymnasium-plus in Leonardostyle" :banan:

BerichtGeplaatst: 14 maart 2011, 23:25 
inactief

hierbij een verkort bericht van de school , zie note onderaan, iedereen mag het weten. ZIJ gaan beginnen!! WIJ gaan mee!! :banan: :banan: :banan: :banan:

[i]Beste ouders,

Graag wil ik u meedelen dat wij besloten hebben dat we definitief doorgaan met de Leonardo klas per augustus 2011!

We hebben groen licht van Leonardo, het docententeam is enthousiast, we hebben een coördinator, een mentor en gaan nu hard aan de slag met inhoudelijke zaken.

Binnenkort zullen wij contact met u opnemen!

Natuurlijk wil ik u vragen om dit bericht vooral door te geven aan uw contacten!

Vriendelijke groeten,
Yvonne Kapiteijn

Locatieleider

Junior College

Scholen aan Zee

y.kapiteijn-baltus@scholenaanzee.nl[/i]

BerichtGeplaatst: 18 apr 2011, 19:48 
inactief

Mijn zoon zit op t PCC, en vertellen ervaring te hebben met HB kinderen. Het valt ons erg tegen.

BerichtGeplaatst: 21 jul 2011, 11:09 
inactief

Mijn oudste heeft ondertussen de kennismakingsmiddag op het murmellius gehad.
Volgens zeggen vertelde de klassendocent al vrij snel dat meer dan de helft van de kinderen uit zijn klas "tekenen van hb vertoonde".
Met gevolg dat de helft van de kinderen naar zijn/haar tafeltje staarde en de andere helft rondkeek.
Nu keek mijn oudste ook rond, dus echt veel zegt dat ook weer niet :lol:

BerichtGeplaatst: 21 jul 2011, 11:58 
inactief

Ik begrijp de toegevoegde waarde van de opmerking van de klassendocent eigenlijk niet zo goed...

Hoe beviel de dag zelf?

Waarom heeft je zoon voor het Murmellius gekozen boven bijvoorbeeld het Leonardo College wat wordt opgestart (nieuwsgierigheid hoor, geen aanval oid :wink: )?

Groeten, Poppetje

BerichtGeplaatst: 21 jul 2011, 21:12 
inactief

Wat grappig dat het Murmellius word genoemd! Zelf daar naar school geweest (18jaar geleden) toen duidelijk geen HB beleid.. (zelf onderpresterende drop out).
:lol: Maar dat zegt natuurlijk niets over hoe het er nu aan toe gaat!
Succes met de zoektocht!

BerichtGeplaatst: 21 jul 2011, 21:57 
Volwassene

Vivianne schreef:
Wat grappig dat het Murmellius word genoemd! Zelf daar naar school geweest (18jaar geleden) toen duidelijk geen HB beleid.. (zelf onderpresterende drop out).
:lol: Maar dat zegt natuurlijk niets over hoe het er nu aan toe gaat!
Succes met de zoektocht!

Wat grappig...ik ook van 1982 tot 1990...
Ik was er twee jaar geleden op de reünie en de meeste docenten van toen werkten er nog steeds, er hingen zelfs in sommige lokalen nog dezelfde posters...dus of er veel veranderd is...

BerichtGeplaatst: 23 sep 2011, 14:33 
inactief

De school is vorig jaar volledig gerenoveerd.
Uiteraard weet ik niet of het beleid van de school praktisch gezien heel anders is dan bijv. 20 jaar geleden.
Maar tot op heden is mijn oudste heel blij met de school.

Hoe het zit met de opmerking van de leerkracht over hb...
tja, ik kan me voorstellen dat het ter geruststelling is gezegd, omdat toch zoveel kinderen negatieve ervaringen/reacties met/op hun intellect hebben gekregen.
Zelfs mijn oudste welke zelden (meer?) iets zij over het verschil in niveau tussen zichzelf en de anderen bleek daar toch last van gehad te hebben.
Doch pas bij de "snuffelmiddag" werd dat naar mij toe geuit...

BerichtGeplaatst: 27 nov 2012, 00:32 
Volwassene

Hallo, wij zijn aan het orienteren op VO rond Alkmaar voor beide zonen. Zoon 1 word binnenkort (alsnog) getest, zoon 2 grote kans dat hij groep 7/8 in 1 jaar gaat doen (10 jr. naar VO).

Alexa schreef:
Daltoncollege

Alexa hoe bevalt het Daltoncollega tot nu toe? Maken ze het waar dat begaafdheidsprofielschool?

sam2 schreef:
Ik ben gisteren ook naar deze open dag geweest :) Onze keuze is gemaakt!.

Sam2 zit je kind inmiddels op het Murmellius? Hoe bevalt het? Ik hoorde dat het een goed gymnasium is, maar niet echt gericht op HB'ers of er ervaring mee? Hoe is jouw ervaring?

Zijn er nog andere die hun kind op VO rond Alkmaar/Castricum hebben?
Ik hoor graag veel ervaringsverhalen. Ik vind het een moeilijke keuze.
Waar moet ik vooral op letten? Elke dingen zijn belangrijk om te vragen?

BerichtGeplaatst: 27 nov 2012, 11:04 
inactief

Mijn jongste broertje heeft tot voor kort op het bonhoefer college gezeten het verschild natuurlijk per kind wat geschikt is maar de begeleiding houd daar niet over.

Succes

Pagina 1 van 2 [ 35 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]