Het is nu 26 nov 2020, 17:08

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Pagina 1 van 4 [ 68 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: 2e jaar VO 2020-2021
BerichtGeplaatst: 13 jul 2020, 14:28 
Volwassene

Een nieuw topic voor een nieuw schooljaar alvast....

Jongste gaat eind augustus in 2 gym beginnen. Ik ben benieuwd hoe dat gaat lopen.

Profiel Stuur privébericht  

Berichttitel: Re: 2e jaar VO 2020-2021
BerichtGeplaatst: 13 jul 2020, 15:32 
Volwassene

Ik ben d'r ook weer bij.
Jongste dochter gaat naar 2 tweetalig HAVO/VWO.

BerichtGeplaatst: 13 jul 2020, 17:13 
Volwassene

Present!

Drie jongens volgend jaar in 2 gym. Hartstikke leuk en ze zijn allemaal over met nul tekorten.

Wel belde vandaag de mentor van een van de jongens. Zijn instelling is super, maar de vraag is of hij de tweede gaat redden. De intelligentie en werkhouding zitten snor, maar hij is grillig en heeft moeite met efficiënt werken.

Heeft iemand tips?

BerichtGeplaatst: 13 jul 2020, 19:04 
Volwassene

Wij zijn er ook weer bij, dochter gaat lekker en daardoor door naar 2 Gym. (Heeft maar één onvoldoende gehaald, ben benieuwd of het volgend jaar voor haar zwaarder gaat worden.)

BerichtGeplaatst: 13 jul 2020, 21:12 
Volwassene

Had de mentor geen tips spitsmuis?
Weten ze al wie de volgende mentor wordt? Biedt school huiswerkbegeleiding ofzo waar iemand eens mee kan kijken hoe en wat?

BerichtGeplaatst: 13 jul 2020, 21:16 
Volwassene

Zoonlief zit ondertussen in zijn tweede week van de vakantie en ik ben enorm blij dat ze na de zomervakantie weer “gewoon” naar school mogen.
Hij heeft een heel mooi rapport, maar op het laatst verslofte de aandacht en had hij zijn eerste onvoldoende gehaald (duits).
Ik ben benieuwd of zijn dyslexie hem aankomend jaar meer problemen gaat geven bij de extra vreemde talen, ik ben er toch niet helemaal gerust op.
Voor nu even lekker bijkomen van dit jaar, lekker trainen en wat wedstrijdjes doen de aankomende weken.

BerichtGeplaatst: 14 jul 2020, 10:03 
Volwassene

Ook hier een zoon over naar 2 gym. Met de hakken over de sloot over. In de categorie maximale inspanning, minimaal resultaat, wat tamelijk sneu is. Ik herken wel wat in jouw zoon Spitsmuis, van wat je schrijft.
We gaan nog wel kijken bij huiswerkbegeleiding, maar ik twijfel of dat de oplossing is. Het kan wel wat rust geven thuis, maar het probleem zit denk ik meer in grote onzekerheid, niet altijd weten wat er verwacht wordt op een toets (met alle kennis die je in je hoofd hebt zitten), faalangst, te snel werkend brein, dus tussenstappen vergeten en toch ook slordigheidsfouten maken. We gaan het wel zien in de 2e. In elk geval zijn we allemaal blij dat dit schooljaar erop zit!

Spitsmuis: heeft de mentor ook aangegeven hoe school hem daarbij zou kunnen helpen? Aangeven dat hij het misschien niet gaat redden is 1 ding, maar kijken hoe je dat kunt voorkomen lijkt me handiger. Ik lees mee voor tips..;-)

BerichtGeplaatst: 14 jul 2020, 11:56 
Volwassene

Lieselot, we hebben deze week een gesprek met zijn mentor. Ik ben heel benieuwd.

H klinkt als jouw zoon! Geweldig jong en nog lief en intelligent ook! Hoe gaan we hem helpen met het benutten van zijn brein? Tenminste, hoe leert hij zijn hersens in te zetten voor school?

BerichtGeplaatst: 14 jul 2020, 12:19 
Volwassene

Ook van de partij! F. gaat zonder tekorten over naar 2 vwo-extra. Het komende jaar met Latijn en Duits, talen zijn niet haar sterkste kant. Dus ben wel benieuwd hoe dat zal gaan.

De 1ste klas ging, na een paar weken flink wennen aan het werk en plannen, van een leien dakje. Dus eigenlijk hoop ik ook wel op "leren leren" ervaringen
bij Latijn en Duits. :wink:

Spitsmuis, heeft de mentor nog specifieker aangegeven wat je zoon laat zien en waar hij behoefte aan heeft? "Grillig", in welk opzicht? Cijfermatig? Gedragsmatig? Sociaal? En moeite met efficiënt werken kan op heel veel verschillende vlakken liggen. Moeilijk om zo tips te geven :wink: .

Hier is oudste dochter ook erg grillig en werkt niet efficiënt, maar dat kan zomaar een totaal andere oorzaak hebben en aanpak vergen dan bij jouw zoon.

Moeder van 3 heerlijke tieners:
♀ (2006, 3 atheneum)
♀ (2007, 2 vwo-extra)
♂ (2010, gr. 8 )
En... van baby ♀ voorjaar 2020

BerichtGeplaatst: 14 jul 2020, 13:09 
Volwassene

Jamathi, H lijkt enorm op zijn moeder. :D Ik was ook zo grillig op school en ik denk dat het bij ons dezelfde oorzaak heeft. Sommige zaken vinden we heel logisch en onthouden we meteen. Naast het onthouden kunnen we het toepassen en koppelen aan andere kennis. Zaken die we niet zo logisch vinden gaan maar moeilijk het hoofd in.

Daarnaast kan H totaal niet overweg met een agenda. Gelukkig bestaat Magister, maar plannen en organiseren is heel lastig voor hem. (En voor mij...)

We hebben net zijn mentor gesproken en het dringende verzoek gedaan om hem bij zijn tweelingbroer S in de klas te plaatsen. S en H kennen elkaar van haver tot gort, voelen elkaar aan, vullen elkaar aan (ze zijn zo verschillend) en hebben weinig onderlinge competitie. Die strijd hebben ze jaren geleden al gevoerd en achter zich gelaten. :D (overigens hebben S en M wel heel veel competitie en gunt S zijn jongere broertje momenteel bijzonder weinig)
Enfin, de mentor gaat de plaatsing in de klassenvergadering gooien en de urgentie bespreken. Gelukkig heeft mijn Dolle Tweeling elkaar op het wensenlijstje gegooid, dus het komt niet uit de lucht vallen.

Verder denk ik dat een-op-een-begeleiding voor H meer dan wenselijk is. Hoe gaan we dit organiseren?

Verder waren de mentor en wij het eens over het niveau. Havo is echt geen optie en H’s docenten zien een overduidelijke vwo-leerling met helaas de nodige problemen.

Weet iemand hier veel over dyslexie? Ik ben bang dat het dyslectisch zijn onze H enorm gaat nekken de mentor is het met me eens. Ik weet wel wat van dyslexie, maar bij lange na niet genoeg om H de tools te geven die hij nodig heeft. De hb-coördinator is het met me eens (zo fijn! Ik ben het ook vaak eens met mezelf!) en geeft aan dat dyslectische hb’ers een bijzondere tak van sport zijn. Fijn dat ze dit aangeeft, maar ze heeft ook geen idee hoe we hem gaan begeleiden.

Gelukkig staat school open voor het aanschaffen van leerboeken in een speciaal lettertype. We gaven aan dat te willen gaan doen, maar zij vinden het ook prima om te kopen. Geweldig, want dat scheelt een bom duiten! (En die knaken hebben we nodig, aangezien we een huis in het buitenland aan het kopen zijn)

Ook heb ik aangegeven dat het voor H fijner is om de zaakvakken mondeling te doen, aangezien schrijven en schriftelijk formuleren hem heel veel moeite kost en hij het eerlijk gezegd ook niet erg goed kan. Helaas hangt het af van de individuele docenten in hoeverre ze dit willen of niet. Afgelopen jaar wilde geen enkele docent het...

BerichtGeplaatst: 15 jul 2020, 00:58 
Volwassene

Ik sluit me aan bij deze groep. Jongste is over naar de 2e. Sociaal-emotioneel heeft hij het nog wat lastig. Zijn hoofd zit te vol. Talen vind hij 'stomme' vakken en onnodig, je hebt tenslotte google translate :roll: . Leren leren is nog een dingetje... en plannen ook. Verder prima cijfers. We zullen zien hoe het volgend jaar gaat.

zoon T (05-2009), HB, 2 Gymnasium TTO Masterclass

BerichtGeplaatst: 15 jul 2020, 09:00 
Volwassene

Dochter is ook over naar 2 gym+. Ze wil ook Chinees gaan doen, maar ik twijfel er over of dat nou zo verstandig is, want de belasting wordt wel redelijk groot. Dochter had een dubbel jaar: sommige dingen gingen heel goed en kon ze heel zelfstandig doen, andere dingen vielen volledig in het water. Ik heb haar redelijk los gelaten qua begeleiding, en ga een beetje monitoren of dat volgend jaar ook nog kan.

Aansluiting was haar grootste probleem: die aansluiting was er eigenlijk niet tot nauwelijks in de klas, wat zeker ook aan dochter zelf ligt. Ook tussen hoogbegaafde/slimme kinderen is ze een beetje een vreemde eend in de bijt en zeer selectief in haar vriendschappen.

Wordt dus best een spannend jaar volgend jaar (daarnaast heeft ze ook haar zinnen gezet op een auditie voor een orkest en zal ze ook echt wat meer tijd dan 5 min per dag in haar instrument moeten gaan steken als ze dat wil).

BerichtGeplaatst: 15 jul 2020, 09:05 
Volwassene

Jongste had gelukkig goede aansluiting maar dat heeft hij vaak wel. Zijn beste vriendje op school gaat naar 2havo helaas. Maar er blijven nog leuke jongens in de klas waar hij het ook goed mee kan vinden.

BerichtGeplaatst: 15 jul 2020, 16:35 
Volwassene

bloemetje75 schreef:
Jongste had gelukkig goede aansluiting maar dat heeft hij vaak wel. Zijn beste vriendje op school gaat naar 2havo helaas. Maar er blijven nog leuke jongens in de klas waar hij het ook goed mee kan vinden.

Dat is wel fijn. Hier is het echt een probleem en dochter was gedurende het schooljaar ook echt wel ongelukkig. We hebben in ieder geval hulp ingeschakeld van een coach (omdat school zich ook ernstig zorgen maakte). Ik hoop dat het helpt (want ik moet er twee keer per week een best eind voor rijden).
Positief puntje: dochter had pas voor het eerst in een peergroup een jongen, waarvan ze iets van zichzelf herkende (met de meeste kinderen in de peergroup heeft ze niet zoveel).

BerichtGeplaatst: 15 jul 2020, 23:03 
Volwassene

Fijn Karan! Het is louterend als je jezelf in iemand herkent. Eentje kan al genoeg zijn.

BerichtGeplaatst: 20 jul 2020, 14:41 
Volwassene

Spitsmuis schreef:
Weet iemand hier veel over dyslexie? Ik ben bang dat het dyslectisch zijn onze H enorm gaat nekken de mentor is het met me eens. Ik weet wel wat van dyslexie, maar bij lange na niet genoeg om H de tools te geven die hij nodig heeft. De hb-coördinator is het met me eens (zo fijn! Ik ben het ook vaak eens met mezelf!) en geeft aan dat dyslectische hb’ers een bijzondere tak van sport zijn. Fijn dat ze dit aangeeft, maar ze heeft ook geen idee hoe we hem gaan begeleiden.

Gelukkig staat school open voor het aanschaffen van leerboeken in een speciaal lettertype. We gaven aan dat te willen gaan doen, maar zij vinden het ook prima om te kopen. Geweldig, want dat scheelt een bom duiten! (En die knaken hebben we nodig, aangezien we een huis in het buitenland aan het kopen zijn)

Ook heb ik aangegeven dat het voor H fijner is om de zaakvakken mondeling te doen, aangezien schrijven en schriftelijk formuleren hem heel veel moeite kost en hij het eerlijk gezegd ook niet erg goed kan. Helaas hangt het af van de individuele docenten in hoeverre ze dit willen of niet. Afgelopen jaar wilde geen enkele docent het...

De school moet een dyslexie protocol hebben waar al dit soort dingen in staan. Het lijkt me ook niet dat H de eerste (slimme) dyslect is die ze daar op school rond hebben lopen :wink: . Ik vind het een beetje raar dat school zelf niet met dit soort dingen komt. Oudste heeft maar haar dyslexie verklaring 'recht' op tal van aanpassingen. Ze gebruikt ze lang niet allemaal omdat dat voor haar niet nodig heeft, maar ze mag het allemaal gebruiken. Haar vriendin in de klas is er afgelopen jaar achter gekomen dat ze dyslectisch is en heeft op school met andere leerlingen een training gevolgd waarin o.a. uitgelegd wordt welke hulpmiddelen er zijn en wat je ermee kan doen. En als school er niet mee komt (wat wel zou moeten) dan zou ik kijken of er een extern bureau is om hem te leren omgaan met dyslexie en de hulpmiddelen. Dat zou met een verklaring vergoed moeten worden door de gemeente.

BerichtGeplaatst: 20 jul 2020, 14:44 
Volwassene

Ik sluit me hier ook weer aan :D . Voor ons is het de eerste week vakantie, oudste is vanochtend op scoutingkamp gegaan. Ze heeft meer met de leiding dan met de mede kampgangers, maar ze had er wel veel zin in.

Gisteren hadden we hier in huis nog een mijlpaal: Oudste is me officieel voorbij gegroeid :shock: . Echt serieus binnen anderhalve week. Ze groeit op het moment iedereen voorbij, echt een enorme groeispurt.

BerichtGeplaatst: 20 jul 2020, 15:00 
Volwassene

Wow wat een groeispurt.

Dochter slaat haar scoutingkamp over om naar een ander kamp te gaan. Dit oa omdat ze scouting en de meiden wel leuk vindt, maar bij het andere kamp echt gelijkgestemde vindt. (Wij ook eerste week vakantie)

BerichtGeplaatst: 20 jul 2020, 15:07 
Volwassene

Oudste heeft geluk, ze gaat in de laatste week van de vakantie ook nog op zeilkamp met haar bff uit Frankrijk. Dit word het vierde jaar dat ze dat samen doen. Eigenlijk mocht ze vanwege het Corona protocol niet meer op scoutingkamp, maar de regels werden versoepeld waardoor ze alsnog mee mocht. Ik vind het wel fijn voor haar, ze heeft al zó lang thuis gezeten.

BerichtGeplaatst: 20 jul 2020, 16:08 
­

ElisHug schreef:
Spitsmuis schreef:

De school moet een dyslexie protocol hebben waar al dit soort dingen in staan. Het lijkt me ook niet dat H de eerste (slimme) dyslect is die ze daar op school rond hebben lopen :wink: . Ik vind het een beetje raar dat school zelf niet met dit soort dingen komt. Oudste heeft maar haar dyslexie verklaring 'recht' op tal van aanpassingen. Ze gebruikt ze lang niet allemaal omdat dat voor haar niet nodig heeft, maar ze mag het allemaal gebruiken. Haar vriendin in de klas is er afgelopen jaar achter gekomen dat ze dyslectisch is en heeft op school met andere leerlingen een training gevolgd waarin o.a. uitgelegd wordt welke hulpmiddelen er zijn en wat je ermee kan doen. En als school er niet mee komt (wat wel zou moeten) dan zou ik kijken of er een extern bureau is om hem te leren omgaan met dyslexie en de hulpmiddelen. Dat zou met een verklaring vergoed moeten worden door de gemeente.

Dit klopt (helaas) niet. De vergoeding van de gemeente voor een behandeling is er alleen onder voorwaarden. Eén van de voorwaarden is dat er recht was op vergoed onderzoek. En dat is er alleen als je op de basisschool op 3 achtereenvolgende toetsmomenten alleen E's scoort op de DMT.
Als ik het mij goed herinner, is de zoon van Spitsmuis pas dit jaar, op het VO, dyslectisch verklaard. Dan is er ook geen recht op vergoede behandeling.

Pagina 1 van 4 [ 68 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]