Het is nu 04 dec 2020, 21:59

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Pagina 5 van 12 [ 239 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 ... 12  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Brugklas 2020/2021
BerichtGeplaatst: 01 sep 2020, 21:05 
Volwassene

@dee, wat fijn dat de eerste indruk goed is!
O heeft ook een leuke eerste dag gehad op school. Hij vond het een leuke klas. Hij had in ieder geval zin in morgen.

Profiel Stuur privébericht  

BerichtGeplaatst: 02 sep 2020, 12:51 
Volwassene

Ik lees hier altijd meer mee dan dat ik schrijf, maar ik heb nu ook een kind in de brugklas! Gisteren is ze begonnen aan haar introductie.

Ze heeft (voor ons totaal onverwacht) gekozen voor tweetalig gymnasium. Ik ben heel benieuwd hoe dat gaat uitpakken, want op de basisschool blonk ze niet uit in ijver. Beter gezegd: was liever lui dan moe. Maar zodra het boekenpakket van Van Dijk binnen was, ging ze in haar Latijnse lesboek lezen en inmiddels heeft ze dat al uit. Dus wie weet gaat ze ons verrassen.

In haar nieuwe klas kende ze van tevoren één meisje via via. Die woont hier in de buurt en met haar is ze gisterochtend voor het eerst naar school gefietst. Aan het einde van de dag appte ze dat ze met “een paar vriendinnen” nog even de stad in ging, dus contacten leggen is goed gelukt deze eerste dag. Vandaag gaan ze verder met de introductie/groepsvorming, dus ik ben benieuwd.

Dochter zat in een zeer lieflijke basisschoolklas, dus was wel verbaasd dat ze een sneer kreeg van een ander meisje over haar sportieve hobby’s! Als ik één ding hoop voor de middelbare schoolperiode, dan is het dat ze gewoon blijft sporten.

School lijkt goed gestructurueerd, ook in coronatijd, en het lesrooster dat ze nu voorgeschoteld heeft gekregen ziet er gunstig uit. 1 tussenuur en nooit later dan het zesde uur uit.

Raar vind ik dat het zich nu allemaal grotendeels buiten ons om voltrekt! Gelukkig is dit een praatgraag kind, volgend jaar is mijn andere kind aan de beurt voor de brugklas en bij haar verwacht ik een soort geheim leven, want daar moet je echt alles uit trekken :)

Interessant om ieders verhalen te lezen, ik hoop op een goede start en een fijn schooljaar voor iedereen.

BerichtGeplaatst: 02 sep 2020, 21:47 
Volwassene

[quote="Inde"]Raar vind ik dat het zich nu allemaal grotendeels buiten ons om voltrekt! Gelukkig is dit een praatgraag kind, volgend jaar is mijn andere kind aan de beurt voor de brugklas en bij haar verwacht ik een soort geheim leven, want daar moet je echt alles uit trekken :)

Dat heb ik dus nu, Inde. Zoon roept meestal snel: "Goed en je hoeft verder niks te vragen!", dus ik probeer allerlei sluwe technieken uit om toch iets te weten te komen :lol: . Ik vrees dat de winnende technieken geduld en loslaten zijn, dus dat wordt flink oefenen voor mij :shock:

BerichtGeplaatst: 02 sep 2020, 22:01 
Volwassene

Succes Inde! Klinkt als een goede start.

Mijn dochter is nooit zo spraakzaam. De nieuwigheid is er voor mij natuurlijk ook wel af omdat ze het voor de tweede keer doet. Ik sta er zelf ook een stuk relaxter in.

Ik merk nu wel dat dochter opener is. De verhalen zijn vele malen positiever dan vorig jaar. Misschien is ze gesloten als ze het niet leuk heeft. En dat was in voorgaande jaren het geval.

Dochter sprak allerlei mensen aan ol What's app en durft ook mee te doen in de groepsapp. Sfeer is ook anders. Vorig jaar werd er op dag 1 al met K gescholden bijvoorbeeld.

Morgen de eerste lesdag. Voor dochter wel fijn om gelijk in de structuur te gaan.

BerichtGeplaatst: 03 sep 2020, 09:22 
Volwassene

Dee85 schreef:
Succes Inde! Klinkt als een goede start.

Mijn dochter is nooit zo spraakzaam. De nieuwigheid is er voor mij natuurlijk ook wel af omdat ze het voor de tweede keer doet. Ik sta er zelf ook een stuk relaxter in.

Ik merk nu wel dat dochter opener is. De verhalen zijn vele malen positiever dan vorig jaar. Misschien is ze gesloten als ze het niet leuk heeft. En dat was in voorgaande jaren het geval.

Dochter sprak allerlei mensen aan ol What's app en durft ook mee te doen in de groepsapp. Sfeer is ook anders. Vorig jaar werd er op dag 1 al met K gescholden bijvoorbeeld.

Morgen de eerste lesdag. Voor dochter wel fijn om gelijk in de structuur te gaan.

Ze zat dan echt met een groep nare kinderen zo te horen afgelopen jaar. Gelukkig dat ze nu meer aansluiting heeft met de nieuwe klasgenoten.

H. heeft gisteren haar eerste echte schooldag gehad en de eerste huiswerkbegeleiding. Ze zat er al heeft positief in en had alleen voor Spaans wat woordjes die ze moest leren voor volgende week. Bij de huiswerkbegeleiding ging ze leren met flitskaarten en dat ging minder goed volgens de huiswerkbegeleiding. Zelf gaf H. aan dat ze het wel wist maar dat ze het wel wist, maar niet hoe het in het Spaans klonk tijdens de korte overhoring. De Spaanse docent sprak het anders uit dan de huiswerkbegeleider, waarop ik vroeg of ze dat had aangegeven. Het antwoord was nee... Ik heb haar maar even duidelijk gemaakt dat ze dit soort dingen welk moest communiceren naar de huiswerkbegeleider toe, anders denken ze dat de methode mogelijk niet werkt en dat gaat ze ook doen. Wat wel positief is is dat de huiswerkbegeleiding met meerdere manieren gaat werken en kijken hoe ze het beste kan leren. Ook nemen ze een vragenlijst af om te kijken of ze een beelddenker is.

BerichtGeplaatst: 03 sep 2020, 10:38 
Volwassene

Ook O is inmiddels begonnen. Hij heeft introductieweek en heeft al een aantal vrienden gemaakt, wat heel fijn is. Hij vindt het wel pittig. Het zijn best lange dagen, een hoop nieuwe indrukken, het moeten wennen aan en passen in een nieuwe groep; het slurpt energie. Vooralsnog geen huiswerk dus geen idee hoe dat zal gaan.

BerichtGeplaatst: 03 sep 2020, 16:22 
Volwassene

Tang, het leerproces is zo te lezen al volop in gang bij je dochter. Ook dat stukje zelfstandigheid, initiatief nemen, dingen duidelijk communiceren, is weer zo anders dan op de basisschool. Vindt mijn dochter nog steeds lastig.

Mvark, ik kan me voorstellen dat het intensief is voor O. Er komen zoveel nieuwe dingen op je af. Het zal z'n tijd nodig hebben. Ik hoor altijd dat de meeste kinderen rond de herfstvakantie wel geland zijn. En dat clubje dat nog niet geland is, doet dat zo rond de kerstvakantie.

En ja, de vorige klas van dochter was echt niet gezellig.
Dochter had vandaag haar eerste lesdag en het verliep goed. Ze weet nu eindelijk de naam van dat ene meisje dat van dezelfde muziek als zij houdt. ;) En in het OV durfde ze zelfs een jongen uit haar klas aan te spreken en te vragen waar hij eruit moet en waar hij woont. Ze kwam net heel opgewekt en ontspannen thuis. Dit alles was vorig schooljaar echt compleet ondenkbaar. Ze hadden vandaag ook de schoolfoto, dat wist ze niet (ik was het vergeten), maar zelfs daar maakte ze geen punt van.

BerichtGeplaatst: 04 sep 2020, 09:48 
Volwassene

Wat fijn Dee85, dat de sfeer dit jaar zo anders (in positief opzicht) lijkt te zijn! Ik hoop dat je dochter dit jaar floreert!

BerichtGeplaatst: 04 sep 2020, 16:35 
Volwassene

Ja, echt superfijn, Dee! Ik hoop voor haar dat ze dit jaar definitief haar draai vindt.

Hier is dochter momenteel achter de computer aan het worstelen met Magister, CumLaude en Zermelo. Wat wordt er dan meteen veel van ze verwacht, vind ik dan als moeder. Ik schiet ook nog eens tekort :wink: omdat wij ouders kennelijk per post inloggegevens hebben gekregen, maar ik mij daar niets van kan herinneren. Zal mijn man wel ergens hebben liggen, maar ja, die is nu niet thuis.

Vandaag dus de eerste echte lesdag. Allemaal goed verlopen, Latijn was het leukst, aldus dochter, en ze heeft al huiswerk mee voor verschillende vakken. Meer dan de helft van de vakken gaat in het Engels (tweetalig onderwijs) en ook dat gaat goed, ook al heeft ze op de basisschool nauwelijks Engels gehad (2 jaar waarvan de laatste maanden niets vanwege corona) en vind ik haar niveau echt laag. Maar daar denkt ze zelf gelukkig anders over en ze voelt zich totaal niet geremd om het te spreken in de klas. Meevaller wel, want we zijn jarenlang bezig geweest met haar fixed mindset.

Ik moet zelf echt de knop nog omzetten dat ze nu middelbare scholier is!

Fijn weekend iedereen :D

BerichtGeplaatst: 05 sep 2020, 09:49 
Volwassene

Oh wat fijn Inde, dat ze toch gewoon lekker Engels praat! :)
En vergis je niet, ze pikken ook zoveel op van Youtube. Ik verbaas me weleens over wat de middelste van bijna 10 hier allemaal weet en die heeft ook amper Engels gehad op school.

Ik kan me voorstellen dat al die nieuwe dingen voor ouders ook wat overweldigend zijn. Dat gevoel had ik vorig jaar ook. Je moet toch weer je weg vinden in zo'n nieuw systeem. Echter merk ik ook dat dochter het na een tijdje prima zelf door had. En van haar chromebook en digitale leeromgeving snapt zij veel meer dan ik. Daar hoef ik me niet mee te bemoeien.

Hier is ook al het eerste huiswerk mee en dat is peanuts voor dochter. Vorig jaar was het een enorm gestress. Oververmoeid, huilen, schreeuwen, continu afgeleid. Waren we van 17.00 tot 21.00 bezig met als enige onderbreking het avondeten. Nu gaat dat allemaal een stuk soepeler. Voor Latijn is haar werkboek nog niet geleverd, 'dus dat huiswerk kan ik nog niet maken.' Haha, dacht het niet, dame. Even je klasgenoten appen voor een foto van het werkboek. Dat heeft ze vorig jaar ook gedaan, maar ze wilde het toch weer even proberen. ;)

BerichtGeplaatst: 05 sep 2020, 16:03 
Volwassene

Hallo,

leuk om alle ervaringen te lezen. Ik wil vaak na het lezen meteen reageren/meeschrijven, maar dat lukt (zeker doordeweeks) helaas niet altijd... (ook nu probeer ik ondertussen O wat bemoedigende woorden toe te spreken, M hangt rond en J knutselt/kletst/vraagt/enz, maar anders komt het er nooit van, haha)

Hier ging de 2e lesweek op school alweer een stukje beter dan de 1e week. O wist duidelijk al wat beter wat ze kon verwachten en kon zich daardoor (mentaal) wat beter voorbereiden. Wel nog erg moe, begrijpelijk.
Ik ben trots op haar, het zijn grote, dappere stappen!

Verder, het kwam al eerder ter sprake, zijn mijn man en ik wel (meteen al :shock: ) zoekende hoe we O het beste kunnen ondersteunen/begeleiden/... bij het maken van haar huiswerk...
Zij is serieus, gemotiveerd en wil het graag (te) goed doen. Daarnaast vindt zij het moeilijk om aan haar huiswerk te beginnen, zoekt zij veel (continu) bevestiging, doet zij het het liefst samen (soms met een klasgenootje, prima, maar het is ook nodig dat ze zelfstandig kan werken), is bang om een fout antwoord op te schrijven en doet er door het voorgaande heeeeeel lang over. Terwijl dat dus niet per se met de moeilijkheid van het werk te maken heeft.
Als ze, na veel 'drama en gedoe' aan het werk gaat en er lekker IN zit, dan zie ik haar opklaren.

Bovenstaande is op zich niet nieuw, maar komt wel duidelijker naar voren nu de hoeveelheid en het niveau van het huiswerk beduidend anders zijn dan op de basisschool. Natuurlijk speelt wennen en moeheid (nog) een grote rol en ze mag ook de tijd nemen om hiermee te leren omgaan, maar daarnaast is een mogelijke mate van faalangst ook ter sprake geweest op de basisschool.

Over de eerste contacten met de huidige school en mentor zijn wij overigens erg tevreden, er lijken korte lijnen te zijn. Dat vinden wij prettig en we verwachten ook dat dat nodig zal zijn.

Vanmorgen vroeg O zelf om een weekplanner voor op haar kamer, dat lijkt mij een prima idee, dus daar zijn we meteen achteraan gegaan.

Nu 'moet' ik cakejes bakken :wink: , wordt vervolgd!

BerichtGeplaatst: 05 sep 2020, 20:13 
Volwassene

@Dee: wat lekker een klas met kinderen die niet zo naardien Mathewson gezellig! Klinkt goed.

@Inde: ik vind verschil tussen basisschool en vo ook groot. Kan er bij ons menneke nog niets over zeggen maar heb die ervaring met ons meiske. Na een paar weken was ze ook echt heel moe. Ze moest ook echt vroeg op en best ver fietsen we heen de weekenden toen ook rustig gehouden.

@Lisa80 mooi dat tweede week beter ging. Kan O benoemen wat zeven jullie nodig heeft. Dat zou fijn zijn. Dan hoeven jullie het niet voor haarinplant te vullen.

Hier zijn de introductie dagen (3x halve dag) goed verlopen. Hij vindt zijn maatjescirkel waarin hij heel veel werk moet doen erg leuk. Hij denkt dat ze echt een goed team zijn: vullen elkaar mooi aan. De eerste samenwerkingsopdracht (wie kan meeste pakken papier op een plateau gemaakt van aardappels rietjes en sateprikkers leggen) hebben ze gewonnen. Dat vind hij echt heel gaaf.

Volgende week echt los. Maandag alleen ochtend. Rest van de week tot half 3. Dus maandag wordt zijn vaste kookdag. Vandaag heeft hij ook gekookt omdat hij ons had verleid om op zijn kookdag uit eten te gaan( wasvolgens hem echt de laatste vakantiedag omdat ze dinsdag de eerste schooldag op woensdag moesten voorbereiden). En maandag dus weer.

Anne72

BerichtGeplaatst: 07 sep 2020, 09:56 
Volwassene

Wat leuk om te lezen dat hier zoveel overeenkomsten zijn :)

@Dee, wat goed dat ze al zoveel onderneemt!

@Lisa, onze ervaring is dat je het vooral moet aankijken en op sites (zoals lereniseenmakkie.nl) zoeken naar tips voor het leren leren. Op de meeste basisscholen en vo's komt het nauwelijks aan bod.

@Inde, H. heeft ook nauwelijks Engels gehad op de basisschool. Ze kregen zo af en toe wat woordjes en zinnen mee. Ze kijkt wel veel Youtube de laatste tijd en specifiek naar Troom Troom (vindt ze erg grappig).

H. heeft sinds donderdag een leuk meidengroep vriendinnetjes en een app-groep waarin ze zitten. Ze praten niet veel in de app-groep, wat best een voordeel is. Ze trekt echt erg op met 2 meiden die ook best serieus zijn met leren.

Verder gaat ze 3 dagen naar huiswerkbegeleiding en gaat het tot nu toe nog goed. Ze heeft alle huiswerk af en gedeeltes van de weektaken. Het plannen gaat vooralsnog redelijk, soms komt ze tijd te kort vanwege het vele sporten. Voor sommige vakken moet ik haar wel aan het werk zetten (zoals biologie) om een samenvatting te schrijven, daar ziet ze echt tegen op. Vooral mindmappen vindt ze niet leuk, omdat ze vindt dat ze niet kan tekenen. Ze gaat bij de huiswerkbegeleiding dit ook wel leren, dus ik hoop dat het daar beter gaat.

BerichtGeplaatst: 07 sep 2020, 17:03 
Volwassene

Klinkt allemaal heel goed, Tang. Je kan echt een veel slechtere start maken. :)

Dochter moet hier wel een beetje in het huiswerkritme komen, maar ze doet wel wat er moet gebeuren. Ik moet er zelf ook een beetje inkomen, hoor.
Wij zijn al bezig om het eerste gesprek met school te plannen. Zodat de hulp bij huiswerkbegeleiding heel gericht gaat worden ingezet, zodat ze kan gaan afbouwen in de loop van dit jaar. En mocht ze dan toch nog behoefte hebben aan die begeleiding, kunnen we het altijd nog zelf betalen.

Dochter is wel moe. Scheelt dat ze een ochtendmens is en ze vaak al wakker is voor haar wekker (6.10u). Maar aan het einde van de dag dus wel versleten. Ze wil graag om 21.30 naar bed, maar volgens mij gaat ze dat niet redden. :wink:

BerichtGeplaatst: 08 sep 2020, 20:20 
Volwassene

Wauw wat wordt hier veel geschreven. Over het algemeen vooral positieve verhalen, wat fijn!
Dee85, ook super dat jouw dochter nu een fijne klas heeft en goed gestart is. Ik heb de verhalen van vorig jaar een beetje gevolgd en wat goed te lezen dat het nu zo lekker gaat in de klas!

Hier ook een goede start voor mijn oudste. Hij had vorige week de introductieweek en kwam elke dag heel enthousiast thuis. Hij heeft een leuke klas en heeft al snel nieuwe vrienden gemaakt (hij startte alleen, zonder bekenden). Deze week zijn de echte lessen gestart en ook dat vond hij echt leuk. Hij werkt ook heel snel en geconcentreerd aan zijn huiswerk, ik weet niet wat me overkomt ;)

BerichtGeplaatst: 08 sep 2020, 21:10 
Volwassene

Nou, dat huiswerk is hier nog wel een dingetje. Dochter is vooralsnog zeer gemotiveerd om het te maken, maar wat is het veel! Ik kan mij dat totaal niet herinneren van vroeger. In het weekend deed ik sowieso nooit wat, maar dat gaat mijn dochter niet redden ben ik bang. Wiskunde gaat in het Engels (tto) en met dat huiswerk heeft ze een-op-een begeleiding van een van ons nodig zolang ze nog niet goed genoeg Engels spreekt! Terwijl ik al die termen in het Engels ook niet ken :P Ik zit nu langer met haar aan haar huiswerk dan ik vroeger aan mijn eigen huiswerk besteedde :shock:

Mijn man heeft vandaag kennisgemaakt met de mentoren. Zij zeiden dat de kinderen doorgaans minimaal tot de herfstvakantie nodig hebben om in een ritme te komen en in die herfstvakantie vaak helemaal uitgeput zijn.

Dat ritme kan me niet snel genoeg komen. Ik werk vanwege corona grotendeels thuis en merk dat dat lastig combineren is met een kersverse brugklasser. Dat komt vooral door mezelf, want ik wil me er steeds mee bemoeien.

BerichtGeplaatst: 10 sep 2020, 08:14 
Volwassene

Hoi, ik heb net dit draadje helemaal gelezen en meld me ook. K is vorige week begonnen op het gymnasium, vorige week we dagen, afgelopen maandag uitdelen van de laptops, inloggegevens etc. En gister de eerste echte lessen, en aansluitend gelijk gymnasiumdag voor klas 1tm6 gezamenlijk. Huiswerk heb ik nog niet gezien, ze zegt wel iets voor biologie te hebben maar ze had vandaag ook een uur zelfstandig werken waar ze dat gemaakt heeft. Het helpt ook niet mee dat we als ouders nog geen inloggegevens voor magister hebben, maar ik kijk wel op haar account mee. Alleen heb ik dus ook geen idee hoe magister werkt. Wel zag ik daarnet op het rooster voor morgen staan dat de schoolfotograaf komt, daar hebben we op geen enkele wijze bericht van ontvangen en heb ik K ook niet over gehoord.
Boeken heeft ze niet, alles is digitaal. Scheelt wel een hoop plek in de schooltas.

K zegt in een leuke klas te zitten, meer meisjes dan jongens. Heel verschil met de afgelopen jaren waar er veeel meeer jongens dan meisjes in de klas zaten. Van de vorige school zijn een jongen en meisje met haar meegegaan en daar heeft ze goed contact mee, maar ook al gelijk nieuwe vriendschappen gesloten en een fietsvriendin voor 3/4 van de route (15-20 minuten dus valt reuze mee als ik sommige reistijden hierboven zie).
Appgroep is ook al direct gestart en daar zit ook een assistent coach in (leerling uit een hogere klas).

BerichtGeplaatst: 10 sep 2020, 12:12 
Volwassene

Welkom, Petrak.

Ohja, de schoolfotograaf. Waren we vorig jaar niet vergeten, dit jaar wel. Lag aan ons, de school had het wel gecommuniceerd.

Wel balen dat jullie nog geen inloggegevens hebben. Ik vind Magister zelf heel overzichtelijk en makkelijk te navigeren. Alleen zijn er wel verschillen tussen het ouderaccount en het leerlingaccount. De leerlingen hebben dan weer lesmateriaal wat de docenten delen en zo waren er nog wat dingetjes. De handigheid van Magister valt en staat ook bij hoe consequent alle docenten daar ook op tijd het huiswerk in noteren. Dat is hier wel goed geregeld, maar op sommige scholen gaat dat weer anders. Maar goed, bij ons dus alles in Magister en een enkele planner per vak, maar die gebruiken we nauwelijks.

BerichtGeplaatst: 10 sep 2020, 18:16 
Volwassene

Inde schreef:
Hier is dochter momenteel achter de computer aan het worstelen met Magister, CumLaude en Zermelo. Wat wordt er dan meteen veel van ze verwacht, vind ik dan als moeder. Ik schiet ook nog eens tekort :wink: omdat wij ouders kennelijk per post inloggegevens hebben gekregen, maar ik mij daar niets van kan herinneren. Zal mijn man wel ergens hebben liggen, maar ja, die is nu niet thuis.

Ik vind ook dat er van ons ouders best veel verwacht wordt op dit gebied haha! Gelukkig denkt huidige school er kennelijk ook zo over, ze hebben speciaal een ouderportaal laten bouwen waar alle gegevens van som today, zermelo en andere info ingeladen wordt :lol: . De kinderen mogen gewoon blijven aanmodderen met verschillende apps kennelijk :wink:

BerichtGeplaatst: 10 sep 2020, 18:25 
Volwassene

Inde schreef:
Ik werk vanwege corona grotendeels thuis en merk dat dat lastig combineren is met een kersverse brugklasser. Dat komt vooral door mezelf, want ik wil me er steeds mee bemoeien.
Oef ja.... dat was voor mij vorig jaar (J deed een tussenjaar), ook heel lastig. Ze had ook wel veel begeleiding nodig hoor, voortdurend afgeleid!. Vooral laptop en mobiel samen waren een drama. we zaten aan dezelfde tafel te werken, maar steeds ging ze toch filmpjes kijken (ze schoof dan net haar beeldscherm een beetje zo dat ik t niet kon zien :shock: :lol: maar dat had ik toch wel snel door. Ons kent ons hè.
Dat was natuurlijk zo niet vol te houden. Een van de redenen dat we nu naar huiswerkklas kijken. Dat duurt nog even, ze geven nu nog niet veel hw en school gaat kijken of wij evt aanspraak kunnen maken op een potje, omdat het advies is 3 a 4x per week, liefst specialistische hw begeleiding (vanwege het plannen en organiseren). en dat gaat bij ons financieel niet lukken.

Maar eerlijk gezegd..... ze begint zelf aan haar hw en heeft het ook steeds af nu :shock: . de eerste dagen checkte ik dan of het écht zo was (vorig jaar was dat niet zo nl). en ja hoor. Ik sta verbaasd. alleen wiskunde stagneert omdat het rekenen niet zo goed gaat.
De eerste dagen waren ook een chaos met haar boeken (kaften allemaal in dezelfde kleur, schriften allemaal hetzelfde... daar had ik wel wat meer op mogen sturen...). Maar ergens (was dat hier?) las ik de tip om een elastiek te doen om de boek en schrift per vak bij elkaar te houden. Bij die persoon werkte het niet (elastieken zelfde dag al kwijt), maar bij J bleek het een gouden greep! Even afkloppen dat het zo blijft :roll:

Laatst bijgewerkt door yolalala op 10 sep 2020, 19:07, in totaal 1 keer bewerkt

Pagina 5 van 12 [ 239 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 ... 12  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]