Het is nu 27 jan 2021, 00:22

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Pagina 12 van 13 [ 259 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 9, 10, 11, 12, 13  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Brugklas 2020/2021
BerichtGeplaatst: 19 nov 2020, 09:55 
Volwassene

En precies daar heb ik dus geen zicht op, docente Nederlands zei alleen dat ze een E heeft gehaald voor de diagnostische toets. Op de basisschool haalde ze altijd een I of hoge II. Na de versnelling zie je het bergafwaarts gaan dus vandaar dat ik denk aan een hiaat. Maar hoe dat hiaat eruit ziet, dat weet ik niet. Ik denk dat ik het beste de docente nogmaals kan mailen met deze vraag.

De eerste onvoldoende is hier gisteren binnenkomen, voor geschiedenis. Dochter zag dit al wel aankomen gezien ze niet voldoende heeft geleerd. Ze vindt het een lastig vak om te leren. We gaan daar thuis mee aan de slag en ik hoop op huiswerkbegeleiding ook (heb ze een mail gestuurd, maar geen reactie).

Verder is ze weer lekker naar school sinds gister. Ze heeft twee dagen thuis gewerkt vanwege een verkoudheid. Gelukkig was de test dus negatief. Het is leuk om te zien hoe ze nu wel contact houdt met haar klasgenoten. In de pauze zitten ze te videobellen zodat ze toch samen pauze hebben. :)

BerichtGeplaatst: 19 nov 2020, 12:59 
Volwassene

Citaat:
De eerste onvoldoende is hier gisteren binnenkomen, voor geschiedenis. Dochter zag dit al wel aankomen gezien ze niet voldoende heeft geleerd. Ze vindt het een lastig vak om te leren.
Heb je de indruk dat er een verband is met begrijpend lezen? Overziet ze de indeling van de teksten en de verbanden tussen de delen van de tekst. Kan ze bijvoorbeeld vertellen waar de inleiding staat, waar verklaringen staan (oorzaak-gevolg-relaties), waar begrippen worden uitgelegd etc.?

Profiel Stuur privébericht  

BerichtGeplaatst: 19 nov 2020, 13:43 
Volwassene

Ik heb er wel aan gedacht dat daar een verband zit.
De hoofdstukken van het boek zijn duidelijk opgebouwd. Er is een inleiding, dan komt de onderzoeksvraag waar in de betreffende paragraaf antwoord op wordt gegeven. De begrippen staan blauw gedrukt in de tekst. Aan het einde van een hoofdstuk komen ook nog alle begrippen voorbij en staat wat je moet weten en kunnen. Bij het hoofdstuk over de Griekse Oudheid zag ik haar die verbanden tussen verschillende tekstdelen niet leggen. Overigens heeft ze bij de zaakvakken biologie en aardrijkskunde hier geen last van of aanzienlijk minder.

Ze maakt samenvattingen van de tekst voor geschiedenis. Ik zou dan kunnen kijken hoe deze samenvatting eruit ziet. Volgens huiswerkbegeleiding ziet het er goed uit.
Maar na het samenvatten leest ze deze alleen nog een paar keer door, hetgeen blijkbaar voor haar niet voldoende werkt om een voldoende te halen. We hebben dus al gekeken naar begrippen uit je hoofd leren en een tijdlijn maken.

Dochter vindt de toets zelf ook lastig te maken, omdat het vaak open vragen zijn waarbij je in eigen woorden moet uitleggen hoe iets werkt. Ze slaat daarin stappen over waardoor het antwoord erg kort is. Gedachten op papier formuleren kost haar ook tijd.

Maar bij de laatste geschiedenis toets zat er ook een stukje verwarring. Dochter moest de verschillende bestuursvormen benoemen. De bedoeling was dat ze 5 begrippen moest opschrijven en omschrijven (monarchie, dictatuur, etc). Maar zij ging de verschillende soorten besturen van de poleis uit de Griekse oudheid omschrijven.

BerichtGeplaatst: 19 nov 2020, 21:44 
Volwassene

Zelf was ik heel goed in geschiedenis. Had een 10 op mijn eindlijst. Ook dochter blinkt er nu in uit. Mijn man daarentegen heeft het (tegen zijn zin) moeten laten vallen op het vwo omdat het hem veel te veel tijd kostte en er dan nog nauwelijks voldoendes uit rolden. Volgens mijn man komt dat doordat hij hoofd- en bijzaken niet goed kan onderscheiden. Ik heb voor zijn hbo-studie ook weleens een boek voor hem samengevat waar hij gewoon niet doorheen kwam, dus daar zou wel iets in kunnen zitten.

Na Frans haalde dochter ook een onvoldoende voor Engels. Beetje l*llig voor haar aangezien ze tto doet :roll: Gelukkig zijn de beoordelingen voor het spreken van het Engels gedurende de tto-lessen wel goed. Ze kan de onvoldoende niet verklaren. Ik weet ook dat ze de woordjes en de onregelmatige werkwoorden goed had geleerd, want die had ik overhoord. Het zal dus in de grammatica zitten. Daar deed ze heel ontwijkend over en ik vermoed eigenlijk dat ze het boek kwijt is...

BerichtGeplaatst: 19 nov 2020, 22:01 
Volwassene

Dee85 schreef:
Dochter vindt de toets zelf ook lastig te maken, omdat het vaak open vragen zijn waarbij je in eigen woorden moet uitleggen hoe iets werkt. Ze slaat daarin stappen over waardoor het antwoord erg kort is. Gedachten op papier formuleren kost haar ook tijd.

Nog even dit. Ik heb mijn dochter juist de tip gegeven om zo veel mogelijk op te schrijven. Dat werkt bij een vak als geschiedenis heel goed. Kan ze daar haar kaart voor extra tijd inzetten?

BerichtGeplaatst: 20 nov 2020, 08:46 
Volwassene

Ja en nee, ze mag de kaart alleen gebruiken tijdens de toetsweek. Dit was een tussentoets en daar mag ze hem niet gebruiken.

De tip van zoveel mogelijk opschrijven hebben we al vaak uiteengezet. Volgens mij gaat het wel beter, maar het blijft een uitdaging.

BerichtGeplaatst: 20 nov 2020, 11:38 
Volwassene

Het doet mij denken aan mijn zoon (en mijzelf, vroeger...), die uitgebreid schrijven op proefwerken e.d. 'tijdverspilling' vindt. Ik denk dat zijn gedachten sneller gaan, dan dat zijn hand/pen kan bijhouden. Typen vindt hij al beter te doen. Het is in zijn hoofd al zo logisch, dat hij het uitgebreid opschrijven niet zo nuttig vindt. Het was voor hem wel een eye-opener dat je voor de tussenstappen vaak ook punten kunt krijgen...

Mijn dochter vindt geschiedenis heel interessant, maar ook moeilijk te 'verwerken' (letterlijk). Het lezen en in zich opnemen van de teksten en het beantwoorden van (open) vragen... Ze oefenen momenteel op school met het maken van samenvattingen en mindmaps, hopelijk helpt dat haar bij het leren.

BerichtGeplaatst: 20 nov 2020, 11:51 
Volwassene

Mindmaps zijn ook een hele goede, ze is visueel ingesteld.

Ik vind geschiedenis zelf ook erg interessant en luister veel docu's op Youtube. Tijdens het vouwen van een wasje luistert dat heerlijk weg. Soms nemen mijn gedachten me in beslag, maar meestal lukt het me goed te concentreren terwijl ik iets anders doe.

Ik ben altijd erg lang van stof en lekker creatief, dus ik wist altijd wel een puntje te bemachtigen bij geschiedenis door een zelfbedacht verhaal met een paar begrippen heel uitgebreid op te schrijven tot een logisch geheel. :mrgreen:

BerichtGeplaatst: 20 nov 2020, 11:57 
Volwassene

Hier een heftige periode met onze brugklasser...
'Alles' komt in volle intensiteit naar voren: haar gevoeligheid in combinatie met het wennen op de middelbare school, de nieuwe klasgenoten en een heel rijtje docenten; het 'leren leren', het omgaan met onvoldoendes en het gevoel dat haar dat geeft, moeheid van het verwerken van de schooldagen, prikkels en dan nog huiswerk....

Het is voor O belangrijk dat ze de docent kan 'peilen' (weet even het goede woord niet), dat ze zich op haar gemak voelt. Op de basisschool betrof dat 1, misschien 2 of 3 leerkrachten; nu natuurlijk voor ieder vak 1!

Ik lees hier dat sommige kinderen met 10 minuten klaar zijn met huiswerk. Nu zijn wij (lees: O) veel tijd kwijt met (vormen van) weerstand, voordat ze daadwerkelijk aan de slag gaat, maar ook zonder die processen, zou ze echt wel langer dan 10 minuten bezig zijn. Soms kan ze op school al wat doen, maar het meeste moet thuis gebeuren. Haar tempo ligt ook laag, angstig om het niet goed te doen.
Het vraagt van ons veel in het begeleiden van haar hierin. Afgelopen weekend voor het eerst redelijk soepel, wat een verademing.

Ik vind haar wel echt dapper! Ik zie dat ze de verschillende vakken ook heel leuk vindt en gemotiveerd/leergierig is. Ook al uit het zich meestal eerst in een 'bui', als ik met haar praat, laat ze best wat zelfreflectie zien, wat ik erg knap vind. Ze staat open voor hulp (schrijft zich bijv. zelf in voor een extra lesuur met uitleg) en wil graag meer vertrouwen in zichzelf... We zien haar worstelen, maar ze gaat het wel aan. Ze heeft (gelukkig!) een fijne klik met haar mentor; ik heb de indruk dat de mentor O goed ziet.
We weten dat O vaak ook tijd nodig heeft om te 'gedijen', we zien het stapje voor stapje beter gaan, maar het is echt een heftige, intense periode...

(Ik voel mij soms zo onbegrepen, wat deze intensiteit betreft. Voor veel brugklassers is het een grote overgang vanaf de basisschool, maar dit is toch anders. Soms moeilijk uit te leggen...)

BerichtGeplaatst: 20 nov 2020, 12:00 
Volwassene

Dee85 schreef:
Ik ben altijd erg lang van stof en lekker creatief, dus ik wist altijd wel een puntje te bemachtigen bij geschiedenis door een zelfbedacht verhaal met een paar begrippen heel uitgebreid op te schrijven tot een logisch geheel. :mrgreen:

Het grappige is dat ik schrijven zelf heel leuk vind! Ik schrijf heel graag, van alles. Alleen bij proefwerken van zaakvakken kwam dat helaas niet zo tot uiting ;-)

BerichtGeplaatst: 20 nov 2020, 12:52 
Volwassene

Ik snap het helemaal hoor Lisa80, ik heb zelf ook zo'n intens exemplaar rondlopen. Het heeft haar een jaar gekost om te landen (wel met de nodige problemen natuurlijk). Hartstikke goed en knap dat je dochter om hulp vraagt, dat is toch al best wat zelfstandigheid. Mijn dochter heeft ook een laag werktempo, o.a. omdat ze alles goed wil doen.
Dat hebben van een klik met de docent herken ik van mijn middelste. Vorig jaar had ze geen klik met haar leerkracht en dat was echt een lastig jaar. Ze was blij met de lockdown, dan hoefde ze tenminste niet elke dag die meester te zien. Aldus middelste. :roll: Dit jaar heeft ze een hele goede klik met de leerkracht en alles verloopt soepel.

Ik houd ook van schrijven. Heerlijk om op die manier je gedachten te ordenen.

BerichtGeplaatst: 20 nov 2020, 19:30 
Volwassene

Dee85 schreef:
Zo deed ik het ook :lol: .

Onze jongste had veel moeite met schrijven (dysgrafie) en ook met extra tijd lukte het hem niet om alles op papier te krijgen. Hij bezuinigde dus flink op zijn antwoorden, vooral bij vakken zoals geschiedenis en aardrijkskunde. Daarnaast was zijn gedachte vaak "dat weet de docent zelf toch ook wel" en dan noteerde hij alleen een kort antwoord of de eindconclusie. Pas toen hij mocht gaan typen tijdens toetsen, begon het beter te gaan. Toen kwam hij eindelijk toe aan de inhoud.

BerichtGeplaatst: 25 nov 2020, 10:06 
Volwassene

Dat heb ik weleens eerder gelezen, over jouw zoon en dysgrafie. Moet behoorlijk frustrerend zijn geweest voor hem.
Dochter heeft geen dysgrafie, maar ik geloof dat zij ook wel een voorkeur voor typen heeft.

Vandaag was ze om tien over half acht op school. Moest ze zich melden? Nee. Ze had een weddenschap met haar vriend wie er als eerst op school was. Ik denk dat haar vriend nog lekker lag te maffen toen zij al in de bus zat. :lol: Ook kwam er een ruime voldoende binnen voor Nederlands. Haar gemiddelde is daarmee opgehaald van een 5,5 naar een 6,2. Ze was superblij en wij voor haar.

BerichtGeplaatst: 28 nov 2020, 17:34 
Volwassene

Fijn dat het de goede kant opgaat met je dochter Dee.
Ja, die dysgrafie heeft voor heel wat frustratiemomenten gezorgd. Nog steeds op de uni, want bij wiskunde moet hij schrijven ...

BerichtGeplaatst: 01 dec 2020, 10:31 
Volwassene

Aargh! Heel vervelend. Moet hij nog veel jaar?

Hier blijft de stijgende lijn zichtbaar. Een toets Engels over een boek dat ze gelezen heeft, is dit jaar een ruime voldoende. Vorig jaar had ze die heel slecht gemaakt.
Voor Nederlands kwam er nog wat magere zesjes een acht bij. En voor wiskunde een 9,3. Vorig jaar was dat cijfer omgedraaid geweest.
Bij de huiswerkbegeleiding merk je dat ze sneller klaar is en beter vooruit werkt. Ze neemt steeds meer de verantwoordelijkheid voor de planning in handen. Onze dame blijft stappen zetten.

BerichtGeplaatst: 01 dec 2020, 12:20 
Volwassene

Mooie ontwikkeling Dee!

BerichtGeplaatst: 01 dec 2020, 12:36 
Volwassene

Zo fijn om te lezen Dee! Wat een goeie keus hebben jullie gemaakt!

BerichtGeplaatst: 02 dec 2020, 16:21 
Volwassene

Heel fijn Dee!

BerichtGeplaatst: 02 dec 2020, 17:09 
Volwassene

Dank jullie. :)
Eigenlijk zou ik het topic dat ik vorig jaar opende weer eens moeten updaten. Zodat mensen die op het forum lezen, zien dat het ook allemaal goed kan komen.

BerichtGeplaatst: 07 dec 2020, 10:36 
Volwassene

Ja, dat is altijd wel fijn, een positieve update.

Hoe gaat het met de brugklassers?
Hier in afwachting van de cijfers van de toetsweek. Latijn is binnen, een dikke voldoende, prettig na de 2 en de 3,3 van de laatste so’s. Verder stond ze er goed voor, laten we hopen dat het zo blijft.

Dochter maakt momenteel een razendsnelle ontwikkeling door, zowel mentaal als intellectueel als lichamelijk. Mooi om te zien, maar ook overweldigend voor haar (en ook wel een beetje voor mijn man en mij). Qua huiswerk blijft het nog een beetje sleuren en trekken, toch zet ze er wel stappen in. Op school voelt ze zich goed. Gaat er graag heen, komt met verhalen thuis, vindt dat ze een leuke klas heeft en ook dat ze nog geen moment spijt van de schoolkeuze heeft gehad.

Als ouders zitten we inmiddels in de herhaling: zijn de afgelopen weken vooral bezig geweest met de schoolkeuze van de andere dochter in groep 8. Dat luistert een stuk nauwer dan bij mijn oudste, want waar zij graag schools leert en eerzuchtig genoeg is om voldoendes te willen halen, is mijn jongste echt een heel andere persoonlijkheid :roll:

Fijne decembermaand allemaal!

Pagina 12 van 13 [ 259 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 9, 10, 11, 12, 13  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]