Het is nu 19 jan 2021, 08:09

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Pagina 2 van 13 [ 256 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 13  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Brugklas 2020/2021
BerichtGeplaatst: 24 jul 2020, 21:52 
Volwassene

Dat klinkt inderdaad wel sympathiek!
Qua motivatie, gezien de antwoorden van je zoon, is dat toch niet helemaal dicht te timmeren. ;)

Ik was vooral nieuwsgierig omdat mijn dochter zich aanmeldde voor gymnasium en dat was het. No questions asked. Ze vindt het overigens wel interessant en heeft er feeling voor. Maar ik weet niet of ze zelfs nu na een jaar Latijn goed onder woorden zou kunnen brengen waarom ze het zo tof vindt.

BerichtGeplaatst: 25 jul 2020, 09:50 
Volwassene

Hier ook nooit zulke vragen gehad. Ik vind toelatingsgesprekken voor jonge kinderen ook niet zo nodig. Hier maakten ze een portfolio met vragen als: wat is je hobby? Wat lijkt je moeilijk? Waar zie je tegen op? Gewoon kinderniveau, zonder druk. En genoeg voor de mentor als basiskennis over je kind.

Profiel Stuur privébericht  

BerichtGeplaatst: 25 jul 2020, 14:23 
Volwassene

Dat spreekt me ook meer aan. Misschien dat je anders toch onbedoeld kinderen buitensluit die toch prima gymnasiasten in de dop zijn.

BerichtGeplaatst: 25 jul 2020, 17:24 
Volwassene

Ik haak ook aan. Ons menneke start ook in de brugklas. School werkt veel in projecten, vindt autonomie, persoonlijke ontwikkeling en Samenwerkend leren heel belangrijk. Begint met 3 jaar havo/vwo brugklas. Heel anders dan het gymnasium op een cultuurprofielschool dat ons meiske doet (zij gaat naar de derde)

Voor hem was dit overduidelijk DE school. De sfeer, het gesprek met de docent programmeren en de structuur die ze in het leren aan brengen met agile en canvas achthoekige technieken spreekt hem echt aan. En bonus is dat zijn beste vriend hier ook heen gaat.

En ook wij als ouders zijn enthousiast. Als hij ergens een middelbare school diploma gaat halen is het hier. Ik weet dat hij het cognitief makkelijk kan maar zijn eigenwijsheid en creativiteit en sterke autonomie kunnen hem ook op een ander pad brengen. We gaan het zien.

Nu eerst vakantie

Anne72

BerichtGeplaatst: 17 aug 2020, 14:49 
Volwassene

Ik schrijf graag mee. Leuk om ervaringen te delen.

Hoe ziet bij jullie kinderen de eerste schooldag / schoolweek eruit? Hier één introductiedag en daarna beginnen ze meteen met het normale lesrooster.

Mijn zoon start morgen in 1 vwo. Hoewel hij toegelaten was tot een hb-klas en gymnasium ook een optie was, wilde hij zelf graag 'gewoon' atheneum gaan doen. Na veel twijfelen hebben we zijn wens gevolgd. Spannend hoe het uitpakt!

Hij is onze oudste, en ik was jong toen ik hem kreeg (ik ben nu 33) dus het is allemaal nog erg nieuw en wennen voor ons. We zijn de enige in onze vrienden-, kennissen- en familiekringen die al een tiener hebben. In real life kunnen we dus niet echt ervaringen uitwisselen.

@Dee, ik ben zo benieuwd hoe het verdergaat met je dochter. Heb het verhaal meegelezen en meegeleefd, hopelijk doet deze beslissing haar goed!

@Maccupid, wat gek van die intake! En wat grappig wat je zoon zegt over veel meiden in de klas hebben. Mijn zoon heeft op de basisschool al die tijd een meidenklas gehad (14 meisjes en 7 jongens) en hij vond dat ook prettig. Weinig stoerdoenerij inderdaad. Hij kon erg zichzelf zijn in deze klas. Ik heb wel van andere ouders gehoord dat het tussen de meiden onderling minder goed ging, maar daar hadden de jongens geen last van.

@Anne: wat grappig dat je zoon heel iets anders gaat doen dan je dochter. Verschillen ze erg qua karakter?

@mamLI: wat spannend hoe je dochter zal landen daar. Is er wel mogelijkheid om binnen de school door te stromen naar vwo, mocht dat haalbaar blijken met haar dyslexie?

@Lisa, leuk, tweetalig! Is ze al goed in Engels? Op de school van onze zoon geven ze een paar vakken in het Engels, en dat vindt hij héél spannend.

@Mvark, wat een jonkie nog! Wat is er op de basisschool verkeerd gegaan, gezien je opmerking? Klinkt niet goed :(

@Yolalala: dat vorige topic waar je het over hebt klinkt gezellig! En je dochter klinkt ook als een leuke meid. Ben nu al benieuwd naar jouw inzichten en tips want hier hebben we ook een warhoofdje (type verstrooide professor...)

BerichtGeplaatst: 17 aug 2020, 16:08 
Volwassene

Wat leuk, nog een jonge moeder. Ik ben zelf net 35 geworden. Mijn oudste wordt in oktober 12.
Spannend hè? Ik hoop dat je zoon het leuk zal hebben!
En dankjewel voor je medeleven, lief. :)

Hier doen ze normaal gesproken 3 dagen kamp in week 1. We zijn heel blij dat ze dat vanwege corona nu niet doen en een 3-daags introductieprogramma op school hebben. Ze hadden, omdat de kennismakingsmiddag niet doorging, een kennismakingskrantje bedacht. De mentor heeft dochter 3 keer erop geattendeerd dat ze nog iets moest inleveren per chromebook. Dat heeft ze gedaan, maar onlangs kwamen we erachter dat het toch niet bleek te zijn ingeleverd. Dat verklaart dan denk ik ook waarom we heel dat krantje niet hebben ontvangen....jammer.
Voorlopig nog 2 weken vakantie hier. Dochter is zich stierlijk aan het vervelen. Ik denk dat de regelmaat haar straks weer goed zal doen.

BerichtGeplaatst: 17 aug 2020, 17:06 
Volwassene

Wow, wat zijn jullie jong! Nu voel ik me met mijn 47 ineens wel echt een oude taart :oops: . Evengoed begrijp ik je goed, hoor. Ik heb veel kinderloze vriendinnen, dus dat is qua uitwisseling op kindergebied ook wat minder. Merk wel dat mijn kinderen vrienden uitzoeken, die gelukkig ook leuke ouders hebben, zodat ik langs die route wat vriendinnen heb.

Hier is de kop er af . Zoon heeft net een uurtje school gehad. Even uitwisselen wat iedereen in de vakantie gedaan had en het programma voor deze week doorgenomen. Toen konden ze weer gaan. Blij dat ik hem deze week nog breng en haal, want om naar 2,5 uur reistijd aan een uurtje op school te spenderen...

Deze week 4 introductiedagen en dan vrijdag de eerste echte lesdag. Zo benieuwd!

BerichtGeplaatst: 17 aug 2020, 17:27 
Volwassene

Haha, 47 is hier - ik woon in 't Gooi - echt prima gemiddeld om een kind in de brugklas te hebben. Zeker geen oude taart! Wat fijn dat de vrienden van je kinderen leuke ouders hebben. Hier hadden we één zo'n gezin waar we mee klikten, maar die zijn ver weg gaan wonen :cry:
De eerste week klinkt alvast leuk zo! Maar wat veel reistijd heeft je zoon. Gaat hij straks op de fiets? Hebben jullie de route al geoefend?

@Dee: Ik dacht al aan je forumnaam te zien dat jij ook jong bent ja! Is ook wel fijn he? Heb je een goede band met je dochter?
Ik heb wel eens het idee dat ik mijn zoons belevingswereld beter snap omdat ik zelf relatief kort geleden zo oud was (en jonger broertje heb van nu 22). Ben zelf ook opgegroeid met social media (toen nog MSN, haha) en powerpointpresentaties maken voor je spreekbeurt en zo. Heb de tweede fase meegemaakt (jij ook denk ik?) dus ik moest ook een profiel kiezen etc. Helpt toch een béétje. We hebben trouwens sowieso een fijne band en veel gemeenschappelijke interesses.
Maar tegelijkertijd ben ik er best onzeker over of ik mijn zoon wel goed kan begeleiden de komende jaren. Hoe bewaak je de grens tussen je kind 'aan zijn lot overlaten' en 'curlingmoeder' zijn, hoeveel bemoeienis is goed? Dat vind ik lastig.

Hoe heb jij dat laatste ervaren het afgelopen jaar?

Stom van dat krantje op de chromebook! Weet je dochter al wel een beetje bij wie ze in de klas komt?

Fijne vakantie nog even.

BerichtGeplaatst: 17 aug 2020, 20:05 
Volwassene

Onze dochter valt in de categorie 'dubbel bijzonder', waardoor we er dus relatief veel bovenop hebben gezeten. Ook komend jaar zal ze meer begeleiding nodig hebben dan andere kinderen, dus ik denk niet dat wij echt een representatief beeld kunnen geven. Aan de andere kant: is dat er uberhaupt wel, omdat elk kind andere dingen nodig heeft om te ontwikkelen.
Eigenlijk kwamen we zoveel problemen tegen, dat ik helemaal niet meer bezig was met de vraag 'wanneer zit ik er teveel bovenop?' Ik heb hier op het forum van Paula geleerd dat je moet kijken naar wat er op dit moment nodig is om te ontwikkelen. Dat kan volgend jaar, volgende maand of volgende week helemaal anders zijn. Een jaar terug leek een versnelling een goed plan, dit jaar is die versnelling teruggedraaid en gaat dochter doubleren. Ik voelde me daar best even schuldig om, falend als moeder, maar inmiddels zie ik dat heel anders en hebben we ook veel geleerd het afgelopen jaar. Het was zeker geen verloren jaar.
Overigens hebben we geen idee bij wie ze in de klas komt. Het wordt een klas van 30 gymnasiasten (dus geen ath/gym zoals vorig jaar) en er komen nu wat meer kinderen uit onze buurt bij.

Qua aansluiting in de belevingswereld: ja, ik denk wel dat ik door mijn leeftijd ietsje beter aansluit. Ik heb inderdaad ook een profiel moeten kiezen tijdens de tweede fase. Ik merk wel dat neven en nichten van mijn leeftijd allemaal wat later zijn begonnen aan kinderen. Ook mijn zwager en schoonzus. Waardoor dochter dus in de familie niet echt leeftijdsgenoten heeft. De meeste zijn jonger dan 10.
Mijn man is zes jaar ouder en die heeft wat meer van die 'opa vertelt' verhalen waar zelfs ik af en toe gek van word. :mrgreen: We hebben een goede band, maar ik merk dat ze ook een hele goede band heeft met mijn moeder. Die overigens net 60 is, dus ook nog lekker jong. :)

Maccupid: da's een beste reistijd zeg! Is dat enkele reis? Mijn dochter reist 1 uur enkele reis.
Overigens kan ik het juist ook prima vinden met de wat oudere moeders op school. :)

BerichtGeplaatst: 17 aug 2020, 21:05 
Volwassene

@Querzyx: onze dochter heeft 'gewoon' de basis van Engels van wat ze doen op de basisschool en wat ze oppikken van tv/internet, niet bijzonder veel ervaring ofzo. Ze vindt talen wel heel leuk en was vooral zelf gemotiveerd om dit te doen. Denk wel dat ze er 'gevoel' voor heeft. Bij een paar proeflessen Spaans op school (was soort workshop) pikte ze het echt snel op.
Inmiddels heeft ze haar boeken binnen en inderdaad is vrijwel alles in het engels... dat wisten we natuurlijk, maar nu was het wel 'echt' :shock:
Overigens leken mijn man en ik meer onder de indruk, dan O zelf.

Verder is hier ook de vakantie voorbij. Ze beginnen met drie introductiedagen (meer lange ochtenden) en volgende week starten de lessen volgens het rooster (dat O wrs deze week krijgt).
O was deze vakantie vrij opgewekt en ontspannen, maar de laatste dagen is ze wat meer prikkelbaar. Het wordt tijd dat het gaat beginnen en ze de eerste 'drempel' gehad heeft. O is heel benieuwd en wij eigenlijk ook wel!

Een goede balans in de mate van 'begeleiden' vind ik ook vaak zoeken... Mijn gevoel/intuïtie i.c.m. gezond verstand werkt vaak goed, maar wordt soms doorkruist door (ander) moedergevoel, eigen moeheid of andere 'storende' factoren. Je probeert het zo goed mogelijk te doen, maar je weet ook gewoon niet alle antwoorden en ik vind het ook prima dat kinderen dat meekrijgen/leren. Maar het is niet altijd makkelijk... Dit onderwerp gaat vast terugkomen in dit topic dit jaar ;-)

BerichtGeplaatst: 17 aug 2020, 21:17 
Volwassene

Maccupid ik ben ook 47 :)
Geen VWO op deze school, maar dat is ook niet de wens van I. Haar grote zus L is vastgelopen in 2gym, het was helaas te makkelijk qua begrip en zo aangeboden dat ze de enorme bergen reproductie voor toetsen niet volhield. Onderwijsconsulent kon alleen bevestigen dat er in deze regio bijna nergens wat kan.
Morgen de eerste drie uurtjes. Donderdagochtend kennismakingsgesprek met mentor met mij erbij, en volgende week alternatief programma ipv kamp en gesprek met degene van de extra begeleidingsgroep

BerichtGeplaatst: 17 aug 2020, 22:36 
Volwassene

mamLI, geen keuze in de buurt hebben is toch wel heel lastig, vind ik.

@Querzyx en Dee, het is 5 kwartier enkele reis. Hij gaat deels op de elektrische fiets en deels met de bus. Mijn grote 'overwinning' deze vakantie was dat zoon ingestemd heeft met een fietshelm, want wat gaat zo'n elektrische fiets hard! Gelukkig hebben 2 oudere, bij ons kamperende vriendinnetjes genoeg gruwelverhalen verteld om alle weerstand tegen de helm weg te nemen :roll:

BerichtGeplaatst: 17 aug 2020, 22:57 
Volwassene

Ik geef je groot gelijk. Hij zal maar tegen een boom knallen omdat hij afgeleid is of zo. Wel stoer dat hij die hele reis zelf gaat ondernemen straks. Vindt hij het spannend? Of jij vooral?

Hier hebben we met de open dag even met de stopwatch gekeken hoe lang het fietsen is. 3 minuten en 16 seconden...
Gelukkig zit T. nog op muziekles, orkest en op twee sporten waarvoor hij veel (en ver) moet fietsen, zo haalt hij toch zijn beweging nog een beetje.

BerichtGeplaatst: 18 aug 2020, 17:20 
Volwassene

Mijn dochter heeft na veel wikken en wegen (ze wilde vorig jaar nog Tweetalig onderwijs volgen) gekozen voor een normale lyceum, waar geen andere klasgenoten naartoe gaan. Ze gaat wel gymnasium doen met hopelijk Technasium als vak erbij. Het was standaard niet te kiezen, dus ze gaat zelf kijken of het mogelijk is. Verder had ze op een andere school een aantal weken pre-vwo gevolgd en vond ze Latijns en Grieks erg leuk. Ik vind het nog erg spannend hoe dit uitpakt en zoals eerder al verteld lijkt ze niet zo super HB (wel erg nieuwsgierig en houdt van puzzels/lego). We gaan haar wel al huiswerkbegeleiding laten volgen om een goede start te maken.

BerichtGeplaatst: 19 aug 2020, 07:00 
Volwassene

Hier duurt het nog 1,5 week voordat school gaat beginnen. O heeft er wel zin in maar vindt het ook wel erg spannend.
In de eerste week heeft hij 4 dagen introductie voornamelijk buiten school om elkaar beter te leren kennen. Daarnaast hebben ze de eerste paar weken een rooster met kortere uren om aan school te wennen. Ik vermoed vooral omdat de pauzes dan niet synchroon loopt met de rest van de school.

BerichtGeplaatst: 19 aug 2020, 08:02 
Volwassene

Leuk Querzyx, mijn dochter zit ook bij een jeugdorkest.

Overigens reist onze dochfer met het OV. De fietsroute is niet zozeer lang, maar gevaarlijk dwars door het centrum van een grote, drukke stad. Met het OV is ze wel heel zelfstandig.

Welkom Tang en 24seven!
Tang, wat goed dat je dochter dat zelf gaat regelen.
En 24seven, fijn die kortere uren. Wat ik aan onze school zo fijn vind: tijdens de onderbouw hebben ze niet alle vakken tegelijk. Verschild per periode.

BerichtGeplaatst: 19 aug 2020, 08:30 
Volwassene

Ik ben gisteren 48 geworden! Maar heb dus ook al kind in de derde.
@qwerzyx: onze kinderen zijn echt heel anders. Ons meiske liep nooit weg, hield zich na jaren nog aan regels waarvanwij niet eens meer wisten dat we die ooit hadden gesteld en is vrijer van geest dan van lijf: filosofeert en fantaseert meer dan dat ze experimenteert. Ons menneke gaat er regelmatig vandoor in zijn wens de wereld te ontdekken, stelt regels ter discussie waar zus zich nog aan hield en doet zichzelf al experimenterend fysiek heel wat aan. Ons meiske gebruikt haar creativiteit en vrije geest om regels thuis en saaie opdrachten op school leuker en uitdagender te maken. Ons menneke maakt ze gewoon niet. Tegelijkertijd zijn ze elkaars beste maatjes, spelen en kletsen heel wat af en begrijpen elkaar door en door.

Ze hebben dus van ons ook echt andere begeleiding nodig. Ons meiske moet ik eerder uitdagen eens in de problemen te komen, wat meer gemak te hebben in hoe ze met dingen om gaat: goed is goed genoeg en daag de regels uit in plaats van het hanteerbaar te maken. Ons menneke uit de problemen houden door hem te beschermen de weg voor hem vrij te vegen van dingen is zinloos want hij kiest terwijl ik sta te schrobben waarschijnlijk toch ineens een totaal ander pad. Maar ik zie ook dat andere kinderen in nadere situaties zitten zeker op school die van ouders vragen om er dichter bovenop te zitten. Weten dat dat altijd een balans is die ook kan verschuiven als de omstandigheden veranderen is de beste basis om je houding bewust te kiezen. Hier sparren en meelezen helpt dan ook.
Ik spar vooral veel met mijn zus en ook wel met vriendinnen. Alleen snapt zus mij en mijn kinderen beter en lijken haar dochters meer op mijn kinderen.

Hier ook nog anderhalve week: we zijn zelfs nog op vakantie!

Anne72

BerichtGeplaatst: 19 aug 2020, 08:36 
Volwassene

tang schreef:
Mijn dochter heeft na veel wikken en wegen (ze wilde vorig jaar nog Tweetalig onderwijs volgen) gekozen voor een normale lyceum, waar geen andere klasgenoten naartoe gaan. Ze gaat wel gymnasium doen met hopelijk Technasium als vak erbij. Het was standaard niet te kiezen, dus ze gaat zelf kijken of het mogelijk is. Verder had ze op een andere school een aantal weken pre-vwo gevolgd en vond ze Latijns en Grieks erg leuk. Ik vind het nog erg spannend hoe dit uitpakt en zoals eerder al verteld lijkt ze niet zo super HB (wel erg nieuwsgierig en houdt van puzzels/lego). We gaan haar wel al huiswerkbegeleiding laten volgen om een goede start te maken.

Wat goed dat ze dit zelf zo oppakt. Dat eigengereide en autonome vind ik toch best een HB eigenschap 8)

BerichtGeplaatst: 19 aug 2020, 08:45 
Volwassene

@Dee; ik vind het wel stoer dat ze het gaat proberen. Verder is het op het gymnasium erg druk al met zoveel vakken. Vooral het leren leren en plannen zal een drama zijn. Ze is nogal eigenwijs en leert nog op haar eigen manier. Maar gelukkig wil ze graag zelf ook naar huiswerkbegeleiding en de workshops leren leren en plannen die de huiswerkbegeleidingsorganisatie geeft. Mijn oudste was juist heel erg tegen huiswerkbegeleiding, hij barstte zelfs in tranen uit toen we hem daar naartoe stuurden, omdat we het zat waren om hem telkens achter de broek aan te zitten.

@Anne; het ligt er net aan of ze het zelf leuk genoeg vindt. Ze heeft wel wat kenmerken ervan, maar niet de meest voorkomende. Misschien dat we ook gewend zijn aan haar en weinig referentie hebben met leeftijdsgenoten.

BerichtGeplaatst: 20 aug 2020, 14:16 
Volwassene

Zoon heeft de eerste echte lessen nu gehad. Hij vond Engels héél leuk, terwijl hij er vooraf een beetje bang voor was. Sommige leeftijdsgenoten spreken al zo goed Engels (kinderen die veel gamen, een internationale achtergrond hebben etc.), hij wordt daar onzeker van. Maar hij vond de eerste les meteen ontzettend leuk! De leraar sprak de hele les Engels en T. was trots dat hij alles begreep. Hij moest ook een vraag beantwoorden in het Engels en dat lukte redelijk, hij zei dat hij maar een beetje om zichzelf had gelachen en dat dat hielp tegen de onzekerheid. Ik vind hem zo leuk als hij dat dan glunderend vertelt.

Hij was wat minder positief over de les Nederlands en vond de docente minder leuk. Prima, de ene docent is leuker dan de andere. Maar gisteren kwam hij ineens bij me dat hij zich nu schuldig voelt over zijn gedachten. Dat die docente zo hard haar best doet en dat hij haar dan minder leuk vindt, daar voelde hij zich schuldig over. Ik heb gezegd dat een beetje roddelen over docenten best mag op de middelbare school. Ben ik nu een slechte moeder? :twisted:

@Lisa en @mamLI: hoe zijn de eerste dagen bij jullie gegaan?

@Tang: Wat leuk dat ze zo breed geïnteresseerd is, in zowel talen als techniek. Wat voor huiswerkbegeleiding gaat ze krijgen?

@24seven: leuk dat ze zoveel aandacht besteden aan de kennismaking en het wennen! Dat scheelt vast. Vind je het zelf ook spannend?

@Dee: leuk dat je dochter ook in een orkest zit. Volgens mij hebben we al eens gekletst in het muziektopic, of niet? Wat speelt jouw dochter ook weer? T. speelt trombone (bij een tromboneleraar en in een fanfareorkest) en piano (leert hij zichzelf).

@Anne: jij bent ervaren middelbareschoolmoeder dus :) Wat omschrijf je die verschillen mooi en wat bijzonder dat je kinderen zo op hun nichtjes lijken. Klinkt fijn! Geniet van jullie vakantie nog even.

Pagina 2 van 13 [ 256 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 13  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]