Het is nu 04 dec 2020, 22:36

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Pagina 9 van 12 [ 239 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Brugklas 2020/2021
BerichtGeplaatst: 30 sep 2020, 22:16 
Volwassene

Hier gaat het goed! Zoon heeft afgelopen week geen spullen kwijtgemaakt op school, woehoe! En verder zit hij ook lekker in zijn vel. Spreekt af met vriendjes (van de bassischool), maakt ijverig huiswerk, gaat met plezier naar school. En hij heeft zich helemaal op muziek gestort. Hij speelde al trombone (in een orkest en nu ook in de schoolband) en piano (voor zichzelf) en nu ook gitaar want dat doen ze in de muziekles op school. Mijn man speelt ook gitaar dus die vindt het tof :)

Ik krijg uit mijn zoon zijn verhalen wel het idee dat hij één van de weinigen in de klas - een gewone atheneumklas - is die zo leergierig is. Hij vertelt dat veel kinderen gamen tijdens de lessen, hun huiswerk maar half maken, niet echt geïnteresseerd lijken. Wat zou dat zijn? Gaat dat in een gymnasiumklas anders? Hoe is jullie ervaring?

Dee, wat supergoed van haar en wat een opluchting voor jou! Jullie hebben echt de goede beslissing genomen hè?

Rianne2, goed om te lezen, dank voor het delen.

Inde, puik plan om zo'n cursus te gaan doen. Hier doet zoon een cursus 'plannen en organiseren' op school. Waar heeft jouw dochter het meeste moeite mee?

Profiel Stuur privébericht  

BerichtGeplaatst: 02 okt 2020, 16:19 
Volwassene

@Querzyx Wat fijn dat het goed gaat met je zoon!
Hier inderdaad wel een aantal flink leergierige kinderen in de gymnasiumklas met soms ook interessante of buitenissige hobby’s. Volgens dochter zijn er ook meerdere kinderen met een heel erg grote algemene ontwikkeling.

Wat je andere vraag betreft: dochter heeft zowel moeite met planning als met beginnen als met organisatie. Als ze door ons aan het werk is gezet, lukt het wel. Ook haar cijfers zijn vooralsnog prima. Ze wil nu een hoog gemiddelde opbouwen om later te kunnen gaan slacken :roll:

@24seven Haha, herkenbaar van die schooltas. Steeds op het laatste moment of pas daarna. Hier is er maandag een eerste so voor geschiedenis, maar zelf maakte ik altijd samenvattingen die ik daarna weer samenvatte en dan zat het er al redelijk in. Dan paar keer nalezen en definities stampen. Dat ga ik dochter ook adviseren.

Goed weekend iedereen!

BerichtGeplaatst: 02 okt 2020, 17:26 
Volwassene

@Querzyx, fijn dat het goed gaat.

Hier ook gelukkig. Ik vroeg net aan K hoe het in haar klas zit met gemotiveerde leerlingen. Ze zegt dat er ongeveer 4 zijn die veel lanterfanten, 2 gymnasium en 2 havo/vwo leerlingen (in een klas van 25 leerlingen totaal).
Zelf hoef ik niet achter huiswerk aan, dat doet ze uit zichzelf (is ze de afgelopen jaren ook wel gewend om te doen, ze zat op een hb school waar ze 3 tot 4 keer per week huiswerk had (voor Spaans en Engels vaste dag iedere week, wiskunde ook maar dat had ze altijd in de les al af (nu nog geen huiswerk voor wiskunde omdat ze aan het doortoetsen is met een paar andere leerlingen welke stof ze al beheersen) en daarnaast regelmatig huiswerk voor taal/topo/spreekbeurten).

Tas op laatste moment inpakken probeer ik van me af te zetten. Ik heb het vorige maand paar keer aangegeven, maar zij vind het prettiger zo. Dus ik reageer er bewust niet op (en dat vind ik heel erg moeilijk). Net als het feit dat ze zo laat mogelijk van huis gaat, en dan ongeveer 3 minuten heeft om spullen in haar kluisje te leggen en in de klas te komen. Ik ben van het type 10-15 minuten van tevoren aanwezig zijn (op de middelbare school al, ik was vaak als 1e of 2e van de klas aanwezig).

Bij muziekles is K 1 van de 2 leerlingen uit de hele klas die al noten kan lezen en nu leert ze piano spelen (ze speelt al bijna 7 jaar harp). We hebben een keyboard van een vriendin te leen zodat ze thuis ook kan oefenen. En komende week ga ik de harp een keer naar school brengen zodat ze iets voor haar klasgenoten kan spelen (had de docent gevraagd). De rest van de klas is bezig met ritme en noten lezen, iets wat K al 7 jaar geleden leerde dus.

BerichtGeplaatst: 03 okt 2020, 11:34 
Volwassene

Wat goed om te lezen dat het met iedereen zo goed gaat!
Inde, jouw dochter werkt wel heel efficiënt. :mrgreen:
Petrak, wel herkenbaar van dat laatste minuut werk. Dochter gaat vaak naar school met alleen een bakje fruit en fles water. Maar ik vind eten te belangrijk om er dan niets van te zeggen. Dus nu maakt ze haar brood de avond van te voren en dat vindt ze zelf toch ook wel prettig. Want ja, honger hè. ;)

Querzyx, interessante vraag. Dochter zat vorig jaar in een atheneum/gymnasium klas en dit jaar in een gymnasiumklas. Mijn persoonlijke observatie is dat de gymnasiumklas veel serieuzer is, maar ook veel socialer/vriendelijker. De ath/gym klas van vorig jaar was heel anders; typisch pubergedrag, lage cijfers halen en elkaar uitlachen om lage cijfers, weinig mensen met die leergiergheid of brede interesse.
Maar dat kan ook toeval zijn. En buiten dat: van die klas van vorig jaar is er maar 1 afgestroomd naar de havo en 1 vroegtijdig van school gegaan. De rest is over naar de tweede klas, waarvan ook een aantal die van atheneum naar gymnasium zijn gegaan. Gemotiveerd dus om goede cijfers te halen. Of het was gewoon nog erg makkelijk voor de meesten.

Dochter heeft gister haar 12e verjaardag gevierd. Ook dat was weer zo'n verschil met vorig jaar. Dit jaar werd ze door al haar klasgenoten gefeliciteerd en ook door de docenten. Zelfs door een oud-klasgenootje die op dezelfde dag jarig is. Vorig jaar werd het kluisje van dat oud-klasgenootje versierd en de felicitaties stroomden binnen. En dochter werd compleet genegeerd. Zo zielig. En zo fijn dat ze nu meetelt in de klas!

BerichtGeplaatst: 05 okt 2020, 13:42 
Volwassene

Dee85 schreef:
Wat goed om te lezen dat het met iedereen zo goed gaat!
Inde, jouw dochter werkt wel heel efficiënt. :mrgreen:
Petrak, wel herkenbaar van dat laatste minuut werk. Dochter gaat vaak naar school met alleen een bakje fruit en fles water. Maar ik vind eten te belangrijk om er dan niets van te zeggen. Dus nu maakt ze haar brood de avond van te voren en dat vindt ze zelf toch ook wel prettig. Want ja, honger hè. ;)

Querzyx, interessante vraag. Dochter zat vorig jaar in een atheneum/gymnasium klas en dit jaar in een gymnasiumklas. Mijn persoonlijke observatie is dat de gymnasiumklas veel serieuzer is, maar ook veel socialer/vriendelijker. De ath/gym klas van vorig jaar was heel anders; typisch pubergedrag, lage cijfers halen en elkaar uitlachen om lage cijfers, weinig mensen met die leergiergheid of brede interesse.
Maar dat kan ook toeval zijn. En buiten dat: van die klas van vorig jaar is er maar 1 afgestroomd naar de havo en 1 vroegtijdig van school gegaan. De rest is over naar de tweede klas, waarvan ook een aantal die van atheneum naar gymnasium zijn gegaan. Gemotiveerd dus om goede cijfers te halen. Of het was gewoon nog erg makkelijk voor de meesten.

Dochter heeft gister haar 12e verjaardag gevierd. Ook dat was weer zo'n verschil met vorig jaar. Dit jaar werd ze door al haar klasgenoten gefeliciteerd en ook door de docenten. Zelfs door een oud-klasgenootje die op dezelfde dag jarig is. Vorig jaar werd het kluisje van dat oud-klasgenootje versierd en de felicitaties stroomden binnen. En dochter werd compleet genegeerd. Zo zielig. En zo fijn dat ze nu meetelt in de klas!

Wat mooi om te horen Dee. Dat maakt dat die oude klas wel een hele nare klas is, gelukkig dat ze daar niet meer bij zit.

H. heeft wat mooie cijfers terug van de eerste toetsen. Ze was alleen vanaf donderdag verkouden, dus nu al 2 dagen school gemist. Verder is ze wat lui in het weekend, nu ze ook niet mag sporten. Ze stelt alles uit en ik moet haar echt aan het werk zetten soms.

BerichtGeplaatst: 07 okt 2020, 10:57 
Volwassene

Wel herkenbaar, Tang. Maar dan van mezelf. Als ik niets op het programma heb staan, dan word ik ook al snel lekker lui. Een beetje structuur d.m.v. activiteiten werkt beter. :)

Hoe doen ze dat bij jullie scholen als er lesuitval is?
Bij ons zit het zo. Als een leerling verkouden is, moet hij/zij thuis blijven, maar de lessen zijn ook online te volgen via hun chromebook (dus de docent zien ze dan live in het klaslokaal). En als de docent thuis is vanwege verkoudheid, worden de leerlingen in de les verwacht op het gebruikelijke tijdstip en dan geeft de docent vanuit huis les. Is een leerling of docent echt te ziek om les te volgen/te geven, dan blijven ze gewoon thuis en doen ze geen les. Ik vind het zo op zich allemaal goed geregeld.

Hier is dochter al druk bezig met de voorbereidingen voor de eerste toetsweek.
Ze krijgen dan ook twee dia toetsen. Eentje voor taal en eentje voor rekenen. Vorig jaar resulteerde dat erin dat dochter naar zowel reken -als taalles moest. Ik hoop dat het nu niet hoeft. En dan vooral de rekenles niet - het zou een kroon zijn op al haar verzette werk tijdens de bijlessen. In coronatijd zijn we begonnen met tweemaal per week bijles omdat remedial teaching geen optie was vanwege corona. En ik ben erg blij met hoe het heeft uitgepakt. Degene die bijles geeft is ontzettend fijn en goed. En ook qua tijd heel flexibel. Zonder haar hulp waren we nergens geweest!

BerichtGeplaatst: 08 okt 2020, 17:05 
Volwassene

@Rianne2: Bedankt voor je terugblik en hart onder de riem, wat fijn om te lezen. De herkenbaarheid en ook een beetje 'in perspectief'.

@Dee85: Bij mijn dochter op school wordt er ongeveer net zo met lesuitval omgegaan, als dat jij beschrijft. Dus het is vooralsnog aardig geregeld, gezien de omstandigheden. O vindt het vooral met wiskunde wel lastig. De betreffende docent heeft al verschillende keren vanuit huis lesgegeven (vanwege verkoudheidsklachten) en het is zeker fijn dat het op die manier redelijk door kan lopen, maar O voelt dan wel een grotere drempel om bijv. vragen te stellen. Ze heeft enerzijds nog wat tijd nodig om daarin te groeien, aan de andere kant is ook mijn eigen ervaring dat het digitaal communiceren in groepsverband überhaupt best een uitdaging kan zijn...

Dee85, wat zijn dia-toetsen?

Verder naderen we hier de herfstvakantie en het voelt alsof we dan de eerste VO-mijlpaal hebben gehaald, haha. Het waren echt pittige weken... Ik zie dat O per week meer haar draai vindt op school en dat zal zich vast nog verder uitbreiden. Zij heeft een 'klik' met de mentor en wij hebben ook een goede indruk (dat de kinderen goed gezien worden, er is veel aandacht voor o.a. het mogen wennen, 'leren leren', geruststellen). Er spreekt een visie uit waarbij de mentor/school het belangrijk vindt dat de kinderen zich okee voelen op school, zodat/omdat dat helpt bij het leren. Heel fijn.
De begeleiding bij het huiswerk was/is erg zoeken. O vindt de vakken op school nog steeds heel interessant en wordt er wel blij van, tegelijkertijd lijkt ze te kampen met een onzeker/angstig gevoel van 'door de mand vallen': stel dat ik het toch niet kan? We proberen haar te steunen in het groeien van (zelf)vertrouwen en haar de tijd te gunnen voor dat proces. Tegelijkertijd willen we wel in de gaten houden of dat genoeg is voor haar, want het lijkt best hardnekkig en blokkeert haar regelmatig.

Ondertussen zit O nu tegenover mij een proefwerk voor te bereiden (gepland voor het laatste lesuur voor de vakantie...) en ben ik erg trots op haar. Met alle ups en downs van de afgelopen weken heeft ze moedig doorgezet en zie ik haar nu rustig bezig een mindmap te maken van een geschiedenishoofdstuk :-)
En ook een beetje trots op onszelf, want het is ook voor ons wennen/zoeken met bijbehorende tijdsinvestering.
Soms dub ik echt over hoe en of ik dat allemaal vol kan houden, naast nog twee intense (hb)kinderen, een lieve en betrokken man die helaas wat beperkt is in draagkracht door gezondheidsperikelen, een intensieve baan en noodzakelijke (te weinig) oplaadtijd voor mijzelf... Iemand tips? ;-)

BerichtGeplaatst: 10 okt 2020, 20:21 
Volwassene

Lisa80 schreef:
Soms dub ik echt over hoe en of ik dat allemaal vol kan houden, naast nog twee intense (hb)kinderen, een lieve en betrokken man die helaas wat beperkt is in draagkracht door gezondheidsperikelen, een intensieve baan en noodzakelijke (te weinig) oplaadtijd voor mijzelf... Iemand tips? ;-)
Door schade en schande wijsgeworden: bewust momenten voor jezelf inplannen en de rest van je gezin ook duidelijk maken dat die tijd voor jóu is. Dat kan variëren van een stukje wandelen, uurtje op de bank met een boek, een vriendin bezoeken, dutje doen ... Ik heb in het verleden ook wel eens een dag vrijgenomen om alleen te kunnen zijn en wat leuks te doen (alleen of met een vriendin). Juist als je denkt "daar heb ik geen ruimte voor" is het belangrijk om tijd te nemen.

BerichtGeplaatst: 12 okt 2020, 08:40 
Volwassene

Wat Paula zegt. Niks aan toe te voegen. :) De man des huizes gaat vaak hardlopen of kijkt sport op tv. En ik luister veel muziek, lees veel en loop soms eens even naar de kringloopwinkel ofzo. Het zijn maar kleine dingen, maar kan toch een groot verschil maken. En me realiseren dat het niet altijd zo zal zijn als het nu is.

Hier is de toetsweek begonnen. Dochter raakte wel wat gespannen, maar we hebben het tijdig herkend. We sturen haar echt op tijd naar bed, wat ze niet leuk vindt, maar genoeg rust is goed voor haar humeur. En ze weet dat ze goed voorbereid is. Benieuwd hoe de eerste dag verloopt.

Vorige week donderdag kwam ze ontzettend verdrietig thuis. Ze had voor muziek een 7.5. Ze had goed geoefend en had een hoger cijfer verwacht. Dan zie je hoe hoog ze die lat voor zichzelf legt. Overigens vinden wij het een prachtig cijfer en eigenlijk liggen alle andere cijfers ruim boven de 7.5. Het gaat dus hartstikke goed. :)

BerichtGeplaatst: 21 okt 2020, 14:58 
Volwassene

Paula en Dee85, bedankt voor jullie reacties. De tips zoals jullie beschrijven neem ik ter harte en zijn in de lijn van wat ik al probeer te doen. Bijv. een vrije dag nemen, juist als het geen (school)vakantie is, om echt even tijd voor mijzelf te hebben. Het klinkt voor sommigen als een luxe, maar ik heb het echt nodig. Ik merk het duidelijk aan mijzelf als dit te weinig in balans is... de ene periode gaat daarin beter dan de andere...
Nu, met o.a. een verse brugklasser, die veel tijd en aandacht vraagt, komt 'mijn' tijd meer in de knel. Is wennen voor iedereen.

Dee85, hoe is de toetsweek verder verlopen? Is het gelukt om de spanning wat te laten zakken bij je dochter?
Herkenbaar van het op tijd naar bed sturen. Maakt bij O ook een wereld van verschil... Grappig is wel dat ze zelf ook niet later wil, ze weet het van zichzelf. (Opstaan is al de eerste uitdaging van de dag, haha.)

O is heerlijk bijgekomen in de herfstvakantie. In het eerste weekend samen besproken hoe ze het voor zich zag, want voor ná de vakantie stond er heel wat huiswerk en toetsen op de planning, maar bijkomen was ook nodig en belangrijk... Ze heeft (vooral zelf!, met enige bijsturing van mij) een overzicht gemaakt, met een paar huiswerkvrije dagen en een aantal ochtenden huiswerk, met per vak een tijdplanning erbij. Het heeft ons positief verrast dat ze zichzelf er best goed aan gehouden heeft :-)

Ze zag er wel iets tegen op om weer met school te beginnen, maar ik zie haar toch met frisse moed heen gaan. Er druppelen wel flinke onvoldoendes binnen... Ze lijkt er zelf nog weinig van te maken. De mentor had ook aangegeven dat de eerste weken vaak echt pittig zijn en ze natuurlijk ook moeten wennen aan het Engels. Toch gun ik haar ook een fijne voldoende binnenkort, een kleine opsteker kan ze wel gebruiken.

BerichtGeplaatst: 21 okt 2020, 15:29 
Volwassene

Kleine aanvulling: ik hoor O geregeld over tijd te kort. Bij het maken van (huiswerk)opdrachten, maar ook bij toetsen. Mogelijk is dat ook van invloed op het cijfer, want ze laat eigenlijk altijd wel vragen/antwoorden open, omdat ze in tijdgebrek komt... Lijkt mij goed om dat in het gesprek met de mentor binnenkort te benoemen, hopelijk kunnen ze meedenken over hoe O hier beter mee om kan gaan?

BerichtGeplaatst: 21 okt 2020, 16:09 
Volwassene

Dat is herkenbaar, dat tijd tekort komen. Dochter heeft een kaart voor toetstijdverlenging. Ze heeft er tijdens de afgelopen toetsweek toch tweemaal gebruik van gemaakt. Dochter haar werktempo is aan de lage kant en ze werkt heel nauwkeurig en dat kost ook tijd.
Wat nu erg scheelt met het maakwerk, is dat dochter veel in de klas maakt. Het huiswerk bestaat dus voor het overgrote deel uit leerwerk. Vorig jaar maakte ze om de een of andere reden weinig huiswerk in de klas. Ze merkt nu zelf hoeveel werk het scheelt als je dat wel doet.

En ik snap wat je bedoelt hoor, met tijd voor jezelf. Ik heb dat de afgelopen maanden wel gemist door corona.

De toetsweek is goed verlopen. De spanning was minder zichtbaar. Ze had de wiskundetoets als allerlaatste en die vond ze duidelijk het spannendst. Voor die toets heeft ze gebruik gemaakt van de verlengde toetstijd. Ze kreeg het cijfer heel snel terug: een 8,4. Wat volgde was een enorme ontlading in de vorm van tranen, want vorig jaar haalde ze niet hoger dan een 5. En ze heeft drie kwart jaar tweemaal per week bijles gehad om haar rekenachterstand weg te werken, plus een jaar lang rekenbijles op school 1x per week. Dan is die 8,4 echt een ongelofelijke prestatie. Wat een doorzetter! Verder zijn er nog niet veel cijfers terug, maar wat terug is, is (ruim) voldoende.

BerichtGeplaatst: 21 okt 2020, 16:27 
Volwassene

Oh ja, dat las ik op een andere plek in het forum, wilde nog reageren... blsh1:
Wauw, echt knap (zó doorgezet) en ik kan mij de ontlading goed voorstellen!

Fijn dat ze van toetstijdverlenging gebruik kan maken, en dat ze dat ook zelf aan kan geven.

Ik zal O eens vragen hoe dat bij haar gaat, met tijd op school voor huiswerk. Zou inderdaad al wat kunnen schelen...

BerichtGeplaatst: 27 okt 2020, 10:39 
Volwassene

Ja, het scheelt echt enorm als ze het in de les maken. Heb je er al meer duidelijkheid over?

Hoe zijn jullie kinderen gestart na de vakantie?

Dochter had op zich weer zin in school, maar heeft een beetje moeite om weer in het ritme te geraken. Ze kreeg gisteren haar cijfer voor Nederlands binnen: een 5,8. Het ging over d's en t's en wat andere spellingcategorieën. Basisschoolstof. Ik merk dat hier dus ook wat hiaten zitten door de versnelling. In gesprek met dochter bleek ook dat ze de toets vrij snel en nonchalant had gemaakt. We gaan dus nu elke dag even 10 minuten oefenen. We hebben ook besproken dat ze haar kansen op Chinese les vergroot als de kernvakken in orde zijn. Voor Engels en wiskunde staat ze een 8, voor Nederlands een 6. Dat moet minimaal een 7 worden.

BerichtGeplaatst: 27 okt 2020, 21:46 
Volwassene

Dat wil ze graag, toch? Chinees? Dus dat is dan in ieder geval een goede stimulans.

Zoon moet na de herfstvakantie weer even in ritme komen (vorige week al). Een dag overstuur vroeg thuis gekomen, omdat hij zo moe was dat hij simpelweg niks meer kon relativeren. Het was de eerste week met een nieuw 'sportrooster', toch een beetje teveel....

Ik merk dat ik het dunne lijntje tussen heel veel druk ervaren en luieren bij zoon heel lastig blijf vinden. De manier om hem aan het werk te krijgen is wel om consequenties van het niet doen benoemen, maar daar voelt hij zich dan weer enorm door onder druk gezet.

Verder nog een dingetje in de klassen-app. Hij vraagt op zondag om hulp bij en opdracht van het huiswerk waar hij niet uitkwam. Dat is best een ding voor hem, hulp vragen, dus top! Krijgt hij als enige reactie of hij gek geworden is om nu al dat huiswerk voor woensdag te maken (hij doet zoveel mogelijk in het weekend, omdat hij doordeweek zulke lange dagen maakt met reistijd enzo)..... Het goede nieuws was dat hij het toen maar in de les aan de lerares ging vragen (wow!).

BerichtGeplaatst: 29 okt 2020, 11:08 
Volwassene

Maccupid, wat goed dat hij niet bij de pakken neer ging zitten en dat hij het aan de docent is gaan vragen. Helaas is zijn ervaring in de groepsapp bekend; dochter vroeg vorig jaar ook geregeld om hulp en kreeg geen reactie. Terwijl er tegelijkertijd antwoorden van het huiswerk onderling werden gedeeld.

Herkenbaar ook van dat dunne lijntje. Dochter hier schiet altijd heel erg in de stress als we benoemen wat ze moet gaan doen. Dan gaat het om een kwartiertje lezen, brood smeren, tas inpakken, Nederlands oefenen, cello oefenen. Ik denk dat zij die hangmat zo gewend is, dat het gewoon heel lang duurt eer ze daar helemaal uit is. Dat bleek gisteren weer. Ze had twee krappe voldoendes gehaald voor geschiedenis en informatica. Ik was verbaasd en vroeg wat er mis was gegaan. Dochter begint dan al gauw te huilen en roepen dat ze dom is, waardoor ze het echte gesprek vermijdt. Ik heb doorgevraagd en toen kwam de aap uit de mouw: ze dacht dat ze de stof nog wel kende van vorig jaar omdat ze is blijven zitten. Ik heb haar gecomplimenteerd voor haar eerlijkheid en benoemd dat het zo niet werkt. Samen hebben we gekeken naar een helpende gedachte (dit heeft ze op kamp geleerd van de zomer). Je ziet dus nog steeds de overtuiging doorschemeren dat ze het met weinig inzet wel kan. Ook hebben wij besproken dat als de druk te groot is, we altijd kunnen kijken naar de optie atheneum. Ik laat de keuze bij haar...maar neem wel de leiding als het gaat om inzet en planning. Dat heeft zij (nu nog) nodig.

BerichtGeplaatst: 29 okt 2020, 13:19 
­

Dee85 schreef:
Maccupid, wat goed dat hij niet bij de pakken neer ging zitten en dat hij het aan de docent is gaan vragen. Helaas is zijn ervaring in de groepsapp bekend; dochter vroeg vorig jaar ook geregeld om hulp en kreeg geen reactie. Terwijl er tegelijkertijd antwoorden van het huiswerk onderling werden gedeeld.

Herkenbaar ook van dat dunne lijntje. Dochter hier schiet altijd heel erg in de stress als we benoemen wat ze moet gaan doen. Dan gaat het om een kwartiertje lezen, brood smeren, tas inpakken, Nederlands oefenen, cello oefenen. Ik denk dat zij die hangmat zo gewend is, dat het gewoon heel lang duurt eer ze daar helemaal uit is. Dat bleek gisteren weer. Ze had twee krappe voldoendes gehaald voor geschiedenis en informatica. Ik was verbaasd en vroeg wat er mis was gegaan. Dochter begint dan al gauw te huilen en roepen dat ze dom is, waardoor ze het echte gesprek vermijdt. Ik heb doorgevraagd en toen kwam de aap uit de mouw: ze dacht dat ze de stof nog wel kende van vorig jaar omdat ze is blijven zitten. Ik heb haar gecomplimenteerd voor haar eerlijkheid en benoemd dat het zo niet werkt. Samen hebben we gekeken naar een helpende gedachte (dit heeft ze op kamp geleerd van de zomer). Je ziet dus nog steeds de overtuiging doorschemeren dat ze het met weinig inzet wel kan. Ook hebben wij besproken dat als de druk te groot is, we altijd kunnen kijken naar de optie atheneum. Ik laat de keuze bij haar...maar neem wel de leiding als het gaat om inzet en planning. Dat heeft zij (nu nog) nodig.

Wat is er mis met krappe voldoendes? Ik vind dat ze het goed heeft ingeschat, ze wist nog genoeg van vorig jaar. Tenzij ze natuurlijk had gezegd dat ze een vette voldoende wilde halen, dan zat ze er naast.

BerichtGeplaatst: 29 okt 2020, 13:31 
Volwassene

Dat laatste had ze inderdaad verwacht.
En wat er mis mee is? Als zij een 6 staat voor een kernvak, kan ze geen Chinees volgen. En dat wil ze graag.
En met een krappe voldoende, een 5,5 dus, heb je niet echt een buffer als een toets een keer niet zo goed gaat. Dan sta je eerder een onvoldoende.

BerichtGeplaatst: 29 okt 2020, 13:37 
­

Geschiedenis en Informatica zijn toch geen kernvakken? Ze heeft het iets te optimistisch ingeschat, dat weet ze nu, over op de orde van de dag. Ik zou ervoor oppassen om overal een punt van te maken.

Mijn jongste experimenteert momenteel met hoe weinig ze kan doen en toch voldoendes halen. Prima. Na deze eerste periode is er nog genoeg gelegenheid om eventuele uitglijers weer weg te poetsen.

BerichtGeplaatst: 29 okt 2020, 13:42 
Volwassene

Nee, ze had voor Nederlands ook een 5,5.
Jammer dat je het leest als overal een punt van maken. We hebben er gewoon een goed gesprek over gehad. Jouw jongste is misschien een heel ander kind dan mijn oudste, dus wat zij nodig hebben, hoeft niet perse hetzelfde te zijn.

Pagina 9 van 12 [ 239 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]