Het is nu 20 jan 2021, 14:53

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Pagina 7 van 13 [ 256 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 ... 13  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Brugklas 2020/2021
BerichtGeplaatst: 17 sep 2020, 21:30 
Volwassene

@anne, klinkt leuk en leerzaam zo'n project.

@dee, fijn dat ze al wat vooruit werkt. Balen dat ze door verkoudheid gelijk dagen school missen tegenwoordig, ik hoop op weinig verkoudheden deze herfst en winter.

BerichtGeplaatst: 18 sep 2020, 09:02 
Volwassene

Petrak, je dochter heeft wel pech zeg! Wat een gedoe met die lockers.

Anne, wat gaaf dat je zoon zelf is gaan vragen naar een werkplek voor zijn project. Super zelfstandig!

Het is inderdaad balen dat je door een verkoudheid al zoveel lessen moet missen. Maar ook de sociale contacten. Van de week ging de klas na school naar de kermis. Dat zijn toch dingen die je als (beginnende) puber niet wilt missen.
Ze zaten hier alle drie thuis met een verkoudheid van de week. Ik merk dat het mij wel begint op te breken dat er continu zoveel mensen om me heen zijn. Ik ben blij dat iedereen weer lekker naar school is en dat weer 'normaal' is.

BerichtGeplaatst: 18 sep 2020, 10:27 
Volwassene

Dee85 schreef:
Petrak, je dochter heeft wel pech zeg! Wat een gedoe met die lockers.

Anne, wat gaaf dat je zoon zelf is gaan vragen naar een werkplek voor zijn project. Super zelfstandig!

Het is inderdaad balen dat je door een verkoudheid al zoveel lessen moet missen. Maar ook de sociale contacten. Van de week ging de klas na school naar de kermis. Dat zijn toch dingen die je als (beginnende) puber niet wilt missen.
Ze zaten hier alle drie thuis met een verkoudheid van de week. Ik merk dat het mij wel begint op te breken dat er continu zoveel mensen om me heen zijn. Ik ben blij dat iedereen weer lekker naar school is en dat weer 'normaal' is.

O, dat is zeker ook balen als je klasgenootjes naar de kermis gaan en jij met een verkoudheid thuis moet blijven. Het is toch ook een deel van de groepsvorming die je dan mist.

Wat je zegt over continu iemand om je heen herken ik ook. Het was zo fijn toen K vorige week op school was en mijn man voor het eerst sinds maanden weer een keer naar kantoor. Het huis voor mij alleen, dat was lang geleden! (Man moet nog steeds zoveel mogelijk thuis werken, dat duurt nog wel even en tegenwoordig komt het dus niet vaak voor dat ik echt alleen thuis ben, terwijl dat voor maart 4 dagen per week was op mijn niet-werk-tijden.)

BerichtGeplaatst: 18 sep 2020, 11:03 
Volwassene

Petrak, bij ons exact dezelfde situatie, al is mijn man soms wel 1 a 2 dagdelen op zijn werk geweest. Ik ben in mei weer begonnen met werken na 6 jaar thuis zijn. Dat is ook even wennen.

BerichtGeplaatst: 18 sep 2020, 13:17 
Volwassene

Dee85 schreef:
Petrak, bij ons exact dezelfde situatie, al is mijn man soms wel 1 a 2 dagdelen op zijn werk geweest. Ik ben in mei weer begonnen met werken na 6 jaar thuis zijn. Dat is ook even wennen.

Grappig die overeenkomsten. Ik ben vorig jaar weer buitenshuis gaan werken na 12 jaar gastouder te zijn geweest en dus altijd thuis. Dat was ook wennen, vooral voor man en dochter die zo gewend waren dat ik er altijd was.
En nu werk ik 2-3 (soms 4) halve dagen buitenshuis, en moet ik eraan wennen dat man bijna altijd thuis is.

BerichtGeplaatst: 18 sep 2020, 19:58 
Volwassene

Eerste echte volle week zit erop voor H. en een toets Frans gehad. Ze heeft het 5/6 keer herhaalt en diverse Youtube filmpjes gekeken voor tellen t/m 20 en de weekdagen. Ze had wel wat moeite met Nederlands naar Frans, Frans naar Nederlands gaat goed. Ze hebben trouwens best wat talen al, Engels/Frans/Spaans. Het huiswerk maken gaat wel wat traag bij H. merk ik, dus daar zit ik soms wel achter aan.

Profiel Stuur privébericht  

BerichtGeplaatst: 19 sep 2020, 10:35 
Volwassene

Dat is ook zo, Petrak. Voor de kinderen is het ook wennen. Als ik een late dienst heb zie ik ze in de ochtend, dan ga zij naar school en ik begin pas met werken als zij bijna uit zijn. Ik kom pas laat in de avond thuis, dus ze zien me de volgende ochtend weer.

Tang, inderdaad heel wat talen. Hier is het Engels, Frans en Latijn. Tijdens de volgende periode krijgt iedereen verplicht Chinees. Met gemiddeld een 7 of 8 mag je het vak blijven volgen als je dat wil. Dochter wil dat graag. In de tweede heeft ze dan Engels, Frans, Duits, Latijn, Grieks en Chinees. Bijzonder veel, maar zij vindt talen heerlijk.

BerichtGeplaatst: 21 sep 2020, 14:39 
Volwassene

Dee85 schreef:
Dat is ook zo, Petrak. Voor de kinderen is het ook wennen. Als ik een late dienst heb zie ik ze in de ochtend, dan ga zij naar school en ik begin pas met werken als zij bijna uit zijn. Ik kom pas laat in de avond thuis, dus ze zien me de volgende ochtend weer.

Tang, inderdaad heel wat talen. Hier is het Engels, Frans en Latijn. Tijdens de volgende periode krijgt iedereen verplicht Chinees. Met gemiddeld een 7 of 8 mag je het vak blijven volgen als je dat wil. Dochter wil dat graag. In de tweede heeft ze dan Engels, Frans, Duits, Latijn, Grieks en Chinees. Bijzonder veel, maar zij vindt talen heerlijk.

H. heeft ook nog Latijn :-p. Ze vindt het leuk, alleen het stampen vindt ze wat minder. Het is echt even kijken wat werkt en veel herhalen. We hebben afgelopen week te horen gekregen van de huiswerkbegeleiding dat ze de leerstijl kinesthetisch heeft (via een VARK test), terwijl ik eerder dacht dat ze een beelddenker zou zijn... Mogelijk dat het een combinatie is...
Ik heb me wel al even in zitten lezen, maar een aantal dingen kloppen inderdaad, ze vindt het heel leuk om dingen te doen (proefjes enz.). Maar aan de andere kant is ze erg onzeker over nieuwe dingen die ze leert, ze wil dan graag voorbeelden hebben ervan hoe ze het kan doen.

BerichtGeplaatst: 22 sep 2020, 16:01 
Volwassene

Hier ook veel talen, momenteel Latijn, Engels en Frans en in een volgende periode komt daar Chinees bij, een keuzevak. Elke periode hebben ze zo’n keuzevak, voor dochter zijn dat filosofie (heeft ze nu), Chinees en drama. Verder zit ze op tto en heeft meer dan de helft van de vakken in het Engels.

De eerste so is hier ook achter de rug, voor bio. Ze had heel serieus gewerkt en een samenvatting gemaakt, maar er werd veel minder gevraagd dan ze had gedacht en al helemaal niets over het deel dat ze had samengevat :? Dus ik ben benieuwd. Er mag worden herkanst en het beste cijfer telt (dat is alleen in deze periode). Deze week so’s voor Engels en Frans. Voor gym is er ook al een cijfer uitgedeeld, voor de 80 meter sprint. Dochter had een 7,9, haar eerste cijfer ooit op de middelbare school :D

Anne72 schreef:
Hier gaat het best ok. Betrap mezelf soms op de valkuil ongevraagd te willen helpen. Dat werkt niet. Maar ik wil graag dat hij goede start maakt. Terwijl ik weet dat hij de start maakt die hij kiest en ik kan hulp aanbieden maar in deze fase voor hem het beste dat hij het zelf ontdekt en ervaart en ik de deur naar hulp vragen op hou door hem niet op zijn nek te zitten. Op de basisschool lukte dat maar in deze nieuwe situatie trap ik toch in een oude valkuil.

Heel herkenbaar dit :oops:

BerichtGeplaatst: 23 sep 2020, 19:49 
Volwassene

@inde Wij hadden eerder deze week korte kennismaking en heb mijn dilemma van hoeveel begeleiding ook aan zijn mentor voorgelegd. Zij steunde onze aanpak: ruimte geven en vertrouwen. Als het niet goed gaat, dan horen wij het en andersom ook als wij thuis iets zien of horen. Was wel een fijne check. Nu nog doen wat we zeggen en dus niet te veel doen.

Vandaag wel eerste dag dat hij van vermoeidheid coördinatie kwijt was en niks lukte. Deels school deels te laat gaan slapen. Dus iets meer op weg geholpen vanochtend en een extra knuffel. Nu 3 dagen geen fysieke les maar wel veel thuiswerk. Eens zien hoe hij dat oppakt.

Anne72

BerichtGeplaatst: 24 sep 2020, 09:11 
Volwassene

Dochter is gisteren met huiswerkbegeleiding begonnen. Het eerste bericht is veelbelovend, ze was goed op weg en heeft zelf ook veel meer een inbreng als het gaat om de planning. Maandag zijn er twee toetsen en daar heeft ze al serieus voor geleerd. Ze was om 18.00 uur thuis, maar wel gelijk helemaal klaar met alles.

Vandaag zou er een toets wiskunde zijn, maar die gaat niet door wegens ziekte van de docent. Dochter vond het jammer. :shock: Weer zoiets dat ze een jaar terug nooit gezegd zou hebben!

BerichtGeplaatst: 24 sep 2020, 10:44 
Volwassene

Dee85 schreef:
Dochter is gisteren met huiswerkbegeleiding begonnen. Het eerste bericht is veelbelovend, ze was goed op weg en heeft zelf ook veel meer een inbreng als het gaat om de planning. Maandag zijn er twee toetsen en daar heeft ze al serieus voor geleerd. Ze was om 18.00 uur thuis, maar wel gelijk helemaal klaar met alles.

Vandaag zou er een toets wiskunde zijn, maar die gaat niet door wegens ziekte van de docent. Dochter vond het jammer. :shock: Weer zoiets dat ze een jaar terug nooit gezegd zou hebben!

Het is inderdaad leuk om te horen dat kinderen zulke dingen zeggen, blijkbaar is ze dan toch gemotiveerd om te laten zien dat ze het snapt.

H. had deze week een 10 voor Frans, waar ze de hele week naar uit keek. Ze wilde zo graag een 10, omdat ze zei dat het alleen van Frans naar Nederlands was en ze dit makkelijk vond (andersom had ze wat moeite). Nu nog wiskunde en aardrijkskunde waar de cijfers nog niet bekend van zijn (topo vindt ze ook weer wat lastig).

BerichtGeplaatst: 24 sep 2020, 11:08 
Volwassene

Dat is een mooi begin, zo'n 10. Gefeliciteerd!
Dochter vindt van NE naar FR ook lastiger. Ze gaat geregeld de mist in met al die streepjes en dakjes boven letters. Qua spelling gaat het goed.

BerichtGeplaatst: 25 sep 2020, 12:42 
Volwassene

Dee85 schreef:
Dat is een mooi begin, zo'n 10. Gefeliciteerd!
Dochter vindt van NE naar FR ook lastiger. Ze gaat geregeld de mist in met al die streepjes en dakjes boven letters. Qua spelling gaat het goed.

Dank je wel. Daar heeft H. ook moeite mee, ze vindt de woorden ook zo anders klinken dan dat je het spelt. Met Spaans had ze weer minder moeite vreemd genoeg...

BerichtGeplaatst: 25 sep 2020, 12:58 
Volwassene

Anne72 schreef:
@inde Wij hadden eerder deze week korte kennismaking en heb mijn dilemma van hoeveel begeleiding ook aan zijn mentor voorgelegd. Zij steunde onze aanpak: ruimte geven en vertrouwen. Als het niet goed gaat, dan horen wij het en andersom ook als wij thuis iets zien of horen. Was wel een fijne check. Nu nog doen wat we zeggen en dus niet te veel doen.

Ik was zelf net zover dat ik dacht: ik laat het wat meer los, ze leert er meer van als ze een keer op haar muil gaat.

Maar mijn man heeft inmiddels een voorlichting bijgewoond voor brugklasouders en we hebben ook documenten toegestuurd gekregen, waaronder eentje met 25 tips (voor ouders!!) over “slim huiswerk maken”. Bijna alles daarvan deed ik de afgelopen weken en voor mij is dat echt een vergaande en eigenlijk ongewenste vorm van bemoeienis. Het gaat dan vooral om structureren en randvoorwaarden scheppen.

Met mijn eigen vader heb ik hier ook over gesproken. Die stond echt met zijn oren te klapperen over die 25 tips. Hij en mijn moeder hebben nul bemoeienis gehad met mijn huiswerk en zeer weinig met de randvoorwaarden. Ze gingen sowieso eerder de deur uit dan ik en waren later thuis (mijn moeder werkte ook). Ik werd ‘s ochtends gewekt (1x) en dat was het dan. Bij mijn man ging het ook zo in zijn jeugd, maar dan zonder het wekken. Je zou dan toch denken dat onze kinderen dat ook zouden moeten kunnen. Maar kennelijk is er toch iets misgegaan.

BerichtGeplaatst: 25 sep 2020, 13:46 
Volwassene

Hmmm... Bij ons werd er ook niet geholpen, niet met huiswerk en niet met plannen. Dat is mij later op de pabo lelijk opgebroken. Ik heb er 7 jaar over gedaan en ben vervolgens cum laude afgestudeerd. Wel de hersens, ik kon en snapte alles, maar ik kreeg het niet georganiseerd en ik wist ook niet wat ik moest doen als ik iets niet wist, niet de sociale vaardigheden om om hulp te vragen ook. Heel frustrerend. Mijn broer, zeer hb, heeft nog net zijn propedeuse gehaald, maar is daarna hopeloos de mist in gegaan met zijn studie informatica.
We zijn geen uitzonderingen. Er zijn vroeger, in de tijd dat er vanuit huis nul belegleiding was, heel veel leerlingen vroeg of later afgehaakt, niet omdat ze het niet konden, maar omdat ze het niet konden plannen en organiseren. Zonde.

Daar komt bij: er wordt nu heel veel van kinderen verwacht. Wat ik vroeger moest doen was woordjes leren, invullesjes maken, vertalen, antwoorden op vragen bij leesteksten en andere zeer rechtlijnige opdrachten. Nu moeten kinderen dat ook, maar ook presentaties voorbereiden, posters maken, een een verhaal schrijven, samen werken, verslagen maken, veel meer dan ik ooit moest. En dat met de verleidingen van computer, ipad en telefoon om je heen, die je ook nodig hebt voor je werk en dus niet in een andere ruimte kunt leggen.

Dus ja, het is echt geen wonder dat ze wat begeleiding nodig hebben. De een meer dan de ander, dat wel. Maar dit alles vraagt nu eenmaal meer van de hersenen dan de gemiddelde brugpieper al paraat heeft, de prefrontale kwab, waarin dit allemaal geregeld wordt, is pas volgroeid als ze 24 zijn.

BerichtGeplaatst: 25 sep 2020, 14:00 
Volwassene

Eens met Von.
Daarbij denk ik dat je wat dit betreft geen algemene mening kunt vormen. Zoveel verschillende kinderen met zoveel verschillende behoeftes. Ik zie bijvoorbeeld tussen mijn twee oudste meiden al hele duidelijke verschillen. De middelste van 10 is veel zelfstandiger dan de oudste van bijna 12. Ik verwacht veel minder opstartproblemen en behoefte aan ondersteuning bij de middelste als zij start in de brugklas. De oudste heeft veel meer nodig. Het zijn beide slimme dames, maar ze hebben een andere mate van ondersteuning nodig om op hetzelfde eindpunt te komen: een diploma.

Als ouder zul je het beste aanvoelen wat je kind al aan kan en wat niet.

Ik kreeg vroeger ook geen hulp van mijn ouders omdat ze simpelweg niet wisten hoe. Mijn vader had geleerd voor automonteur en mijn moeder voor kapster. Ik heb het op eigen kracht gedaan, maar net als Von was ik niet zo'n ster in plannen en organiseren en had ik iets meer ondersteuning op dat vlak (vanuit school of vanuit mijn ouders) best fijn gevonden. Uiteindelijk heb ik wel de havo en het hbo afgerond zonder vertraging.

BerichtGeplaatst: 25 sep 2020, 14:29 
Volwassene

Dank voor de feedback, Von en Dee!

Ik worstel hier echt mee. In tegenstelling tot Dee is mijn andere kind (nu groep 8 ) nog veel ongefocuster dan mijn brugklasser (zij is daar in groep 6 ook een hele testmolen voor doorgegaan, kwam niets uit behalve een torenhoog IQ) en als ik dan denk dat zij dit volgend jaar ook moet gaan doen, dan slaat de angst mij werkelijk waar om het hart.

Ik doe het met liefde, daar ligt het niet aan, en ik heb er vanwege corona (ik werk nu 3/4 van de tijd thuis waarbij ik eigen tijd kan indelen) ook wel tijd en ruimte voor, bovendien doet mijn man ook veel, maar ik krijg dan echt zo’n schrikbeeld dat wij twee kinderen door het vo moeten gaan sleuren qua plannen en structureren, waarna ze op hun vervolgstudie alsnog vastlopen.

Maar goed, die gedachten zijn weinig zinvol in dit stadium :oops:

BerichtGeplaatst: 25 sep 2020, 19:51 
Volwassene

Haha, nee, dat helpt niet echt. ;)
Het moet natuurlijk niet zo zijn dat je als ouder zijnde alles overneemt. Ik zei vorig jaar gekscherend dat ik na 6 jaar ook wel een gymnasium diploma verdiende. Maar ik was echt niet van plan om er nog jaren 4 uur per dag naast te gaan zitten. Dat is niet normaal en niet wenselijk. Toen kwam ik ook op het punt dat ik om hulp ging vragen op school. Er zat geen verbetering in en we kregen daarnaast nog meer signalen dat dochter aan het verzuipen was. Daar heb ik hier overigens een topic over geopend waar wellicht ook nog een hoop nuttigs te lezen is.

Het scheelt in ieder geval dat je nu al de ervaring hebt van je oudste. Met je kind in groep 8 weet je zelf al meer. Je kunt er de VO school op uit zoeken. Maar het kan ook zomaar zijn dat het kind in groep 8 helemaal opbloeit op het VO en dingen laat zien waarvan je denkt: :shock:
Kom ik toch weer terug bij wat Paula van dit forum altijd schrijft: niet te ver vooruit kijken, maar kijken naar wat er nu nodig is.

BerichtGeplaatst: 25 sep 2020, 20:41 
Volwassene

Zo herkenbaar dit! Dochterlief heb ik echt heel veel geholpen in de eerste. Ze zat in een h/v brugklas en ik durf wel te beweren dat ze zonder mijn hulp niet direct naar het vwo was doorgestroomd. Ze heeft het echter bijzonder goed opgepakt en vanaf de tweede deed ze alles zelf. Dit jaar doet ze eindexamen vwo. Zonder mijn hulp had ze dit absoluut ook gered, maar waarschijnlijk via de havo-route. Ook geen probleem natuurlijk.

Zoon accepteerde vanaf het begin veel minder mijn hulp en wil nog steeds graag zelf het wiel uitvinden. Ik merk dat bij hem de studievaardigheden veel minder snel ontwikkelen dan bij dochter. Het liefst zou ik er daarom nog steeds bovenop zitten, maar hij zit nu (niet geheel zonder slag of stoot) in v4 en het is goed dat hij mijn hulp niet meer accepteert. Kan ik eindelijk lekker loslaten! [pompon] :wink:

Pagina 7 van 13 [ 256 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 ... 13  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]