Het is nu 26 jan 2021, 13:14

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Pagina 6 van 13 [ 259 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 ... 13  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Brugklas 2020/2021
BerichtGeplaatst: 10 sep 2020, 18:27 
Volwassene

clnl schreef:
Hier ook een goede start voor mijn oudste. Hij had vorige week de introductieweek en kwam elke dag heel enthousiast thuis. Hij heeft een leuke klas en heeft al snel nieuwe vrienden gemaakt (hij startte alleen, zonder bekenden). Deze week zijn de echte lessen gestart en ook dat vond hij echt leuk. Hij werkt ook heel snel en geconcentreerd aan zijn huiswerk, ik weet niet wat me overkomt ;)
Super!! dat heb ik wel eens meer gehoord, dat die kinderen die half in slaap leken op basisschool, ineens wakker lijken te worden en enorm groeien

Profiel Stuur privébericht  

BerichtGeplaatst: 10 sep 2020, 20:46 
Volwassene

yolalala schreef:
Ik vind ook dat er van ons ouders best veel verwacht wordt op dit gebied haha! Gelukkig denkt huidige school er kennelijk ook zo over, ze hebben speciaal een ouderportaal laten bouwen waar alle gegevens van som today, zermelo en andere info ingeladen wordt :lol: . De kinderen mogen gewoon blijven aanmodderen met verschillende apps kennelijk :wink:

Haha! Dat moeten ze bij ons op school ook gaan doen!

yolalala schreef:
De eerste dagen waren ook een chaos met haar boeken (kaften allemaal in dezelfde kleur, schriften allemaal hetzelfde... daar had ik wel wat meer op mogen sturen...).

Ik héb geprobeerd om daarop te sturen, maar helaas, alles moest hier in dezelfde kleur. Inclusief de schriften in A4-formaat :roll: Ziet er wel esthetisch uit, moet ik zeggen, maar totaal niet overzichtelijk natuurlijk.

Ook haar alweer een boek opnieuw moeten laten kaften, want haar lunchtrommel met daarin een pastasalade ging open in haar tas.

Verder al een keer te laat gekomen, verdwaald geraakt in school en meerdere keren in de knoei gekomen met de hoeveelheid huiswerk. Ze sport drie keer per week (eigen keuze) en blijft dan op de vereniging hangen voor de gezelligheid. En op een andere dag is ze langsgegaan op de basisschool en daar blijft ze dan ellenlang hangen. Ik probeer het wel wat te sturen, maar vandaag waren mijn man en ik beiden buitenshuis aan het werk en dan gaat ze dus niet uit zichzelf aan haar huiswerk. Voordat ze het weet moet ze dan de deur uit voor de training en heeft ze niets gedaan. Voordat we dan klaar zijn met eten is het half 8 en moet ze nog beginnen et cetera et cetera.

BerichtGeplaatst: 10 sep 2020, 21:13 
Volwassene

Ja dat was bij ons met die elastieken.
Ik heb nu alles zelf gekaft met veel steviger bruin papier. En dan tape om alle hoekjes zodat het extea beschermd. Vak in grote blokletters op de voorkant. Afkorting vak op de zijkant zodat ze ook snel ziet wat ze pakt uit jaar kastje.

Dochter had vandaag al het maakwerk voor Frans voor volgende week al in de les afgemaakt. Ik wist werkelijk waar niet wat me overkwam toen ik dat hoorde.

Jullie schrijven over herkenbare dingen maar ik zie nu een jaar later echt veel minder chaos bij mijn tamelijk ongeorganiseerde dame. Ik weet natuurlijk niet of het altijd zo blijft, maar voorzichtig denk ik toch dat ze in dat opzicht gegroeid is.

BerichtGeplaatst: 10 sep 2020, 21:26 
Volwassene

Dee85 schreef:

Jullie schrijven over herkenbare dingen maar ik zie nu een jaar later echt veel minder chaos bij mijn tamelijk ongeorganiseerde dame. Ik weet natuurlijk niet of het altijd zo blijft, maar voorzichtig denk ik toch dat ze in dat opzicht gegroeid is.

Wat heerlijk om dat waar te nemen!
Met dit kind heb ik er ook alle vertrouwen in dat het goedkomt. Ik moet volgens mij vooral zélf wat meer loslaten. Maar mijn andere kind die nu in groep 8 zit, daar houd ik mijn hart voor vast... Maar goed, wie dan leeft, wie dan zorgt.

BerichtGeplaatst: 10 sep 2020, 21:36 
Volwassene

inde schreef:
En op een andere dag is ze langsgegaan op de basisschool en daar blijft ze dan ellenlang hangen.

Ha, voordeel ontdekt van die reistijden van onze kids naar school (ook al naar de basisschool een half uur in de auto enkele reis); even langsgaan is er niet bij :lol:

BerichtGeplaatst: 10 sep 2020, 22:04 
Volwassene

Inde, het is zeker heerlijk om dit te zien. :)
Vorig jaar had ik er wel een erg hard hoofd in hoor. Het was zoooveel werk om die dame op de rails te houden. Voelde een beetje als die eerste weken nadat de kraamhulp is vertrokken, haha. Hoe moet je dat in godsnaam allemaal regelen met zo'n kind in de brugklas?! Zoals jullie al schreven: best overweldigend ook voor ouders. Maar het went. Het is nu al zo normaal.

BerichtGeplaatst: 11 sep 2020, 10:13 
Volwassene

Wat heerlijk om al die positieve verhalen te lezen! En wat dapper zijn jullie kinderen met al dat fietsen, en huiswerk maken en sporten etc. etc. Het is toch best veel wat ze allemaal moeten hè.

Vraag: wie heeft er nog tips om te helpen voorkomen dat je puber spullen kwijtmaakt? De score van zoon op de middelbare is tot nu toe:

- laptop (per ongeluk in het muzieklokaal laten liggen doordat hij iets aan de docent ging vragen aan het einde van de les)
- mapje met papieren
- gymschoenen
- 3 pennen
- 2 broodtrommelelastieken

Op de pennen en elastieken na (daar heeft hij van eigen zakgeld nieuwe van gekocht) heeft hij de spullen zelf terug weten te krijgen. Wel heel veel gedoe. Want grote school en geen duidelijke centrale plaats voor gevonden voorwerpen. Gisteren moest hij 2 keer op en neer voor die laptop en het mapje. Gelukkig is de school dichtbij.

Hij heeft zelf trouwens niet eens door dat hij spullen kwijtmaakt. Meestal kom ik erachter. Ik vind het dan zo gek, want zijn gymtas weegt niks zonder schoenen erin. Dat merk je toch?

BerichtGeplaatst: 11 sep 2020, 12:09 
Volwassene

Jeetje Querzyx, da's al best veel kwijtgeraakt in zo'n korte tijd.

K is thuis ook een warhoofd, vergeet met name om telefoon en laptop op te laden. Maar raakt buitenshuis gelukkig niet veel kwijt. Hooguit dat ze iets in haar kluisje laat liggen en toch thuis nodig heeft of thuis vergeet en op school nodig heeft. Ik zie het nog wel gebeuren dat ze haar telefoon op school laat liggen (die legt ze dus in haar kluisje omdat ze bang is dat ze 'm in de telefoontas in de klas vergeet). Regelmatig ook jas op school vergeten (vorig jaar) of in fietstas laten zitten.

Geen idee wat je eraan zou kunnen doen, behalve zelf op laten lossen.

BerichtGeplaatst: 11 sep 2020, 17:03 
Volwassene

Ook hier zit de eerste Echte week erop. Hij is enthousiast en volgens mij gaat alles goed. Ik kan. In Magister maar daar staat niets in behalve het rooster en 1 huiswerkopdracht. En die heeft hij gemaakt. We praten wel over school, ik vraag hem of hij nog huiswerk heeft of iets van ons nodig heeft en als hij nee zegt, ga ik er voorlopig vanuit dat het klopt. Krijg het idee dat school van de relaxte opstart is. Over twee weken is er een info avond en dan hoor ik wel of school meer van mij verwacht.

Hij gaat me nog wel een keer een rondleiding door de digitale leeromgeving geven, maar wil eerst zelf de weg goed weten.

Spullen kwijt heb ik nog niets over gehoord tot nu toe. Wel in de vakantie en toen heb ik hem een paar keer best dure dingen zelf laten betalen. En dat vond hij begrijpelijk maar echt niet leuk. Heb dat wel aangekondigd: ik koop dit nog 1 keer en de volgende keer betaal je het zelf.
Hoop dat dat geholpen heeft. De tijd zal het leren.

Nu is hij blij dat het weekend is want het is wel vermoeiend allemaal. Veel indrukken en nieuwe mensen. Dat ze in de herfstvakantie echt moe zijn herken ik van ons meiske. We gaan daarom geen midweek maar van woensdag tot zondag weg. Eerst even bijkomen.

Anne72

BerichtGeplaatst: 12 sep 2020, 10:15 
Volwassene

Hier is dochter nog niets kwijtgeraakt *klopt af* maar is ze al wel van alles vergeten. Fietssleutel al twee keer in de fiets laten zitten in de fietsenstalling (en daar de eerste keer pas na een halfuur zoeken achter komen), agenda vergeten mee te nemen naar school, vergeten in Magister/Zermelo te kijken voor roosterwijzigingen zodat ze de verkeerde boeken meenam etc.

Qua huiswerk wreekt het zich dat ze zich op de basisschool niet hoefde in te spannen, ook niet met haar pluswerk. Is gewend om antwoord te geven op vragen voordat ze de bijbehorende tekst heeft gelezen, omdat ze het toch altijd al wist. Maar het niveau in deze tto-gymnasiumbrugklas ligt hoog en voor vakken als bio, geschiedenis, wiskunde en aardrijkskunde moet ze alles in het Engels doen. En dan weet ze het antwoord niet meteen en heeft vervolgens geen idee wat ze moet doen. Komt dan om hulp vragen en verwacht dat wij het antwoord voorkauwen. Terwijl het zo simpel is: eerst de tekst goed lezen en dan de vragen beantwoorden :)

Gelukkig staat ze voor dat inzicht open. Is gisteren flink geschrokken omdat een klasgenoot nu al wil afstromen vanwege het te hoge niveau, het meisje is afgelopen week verschillende keren in de klas in tranen uitgebarsten :?

@Anne, de mentoren hier waarschuwden al om de herfstvakantie niet te vol te plannen, omdat veel kinderen waarschijnlijk doodop zullen zijn.

BerichtGeplaatst: 12 sep 2020, 12:26 
Volwassene

Ohjaaaa, dat het antwoord in de tekst staat. Dat was me toch een openbaring hier! :shock:

Bij dochter is de schaar zoek geraakt. Verder een zooi geodriehoeken en passers gesloopt. We hebben nu drie flexibele geodriehoeken van de Hema. Hopelijk gaan die langer mee.

Fijn dat bij jullie ook alles lekker loopt, Anne.

BerichtGeplaatst: 12 sep 2020, 23:50 
Volwassene

Ik heb m'n oudste een paar jaar geleden 10 geodriehoeken voor sinterklaas fegeven, met gedicht, en allemaal apart ingepakt. Daar zijn er nog steeds wat van.

BerichtGeplaatst: 13 sep 2020, 15:59 
Volwassene

Anne72 schreef:
@Lisa80 mooi dat tweede week beter ging. Kan O benoemen wat zeven jullie nodig heeft. Dat zou fijn zijn. Dan hoeven jullie het niet voor haarinplant te vullen.

Wat O letterlijk vraagt is om naast haar te komen zitten/bij haar te blijven en samen opdracht voor opdracht door te lopen.
Maar eigenlijk lijkt zij om bevestiging te vragen, is zij onzeker of ze het wel goed doet en is zij bang om fouten te maken. Daarbij heeft zij ook weinig ècht 'leren leren', dus best begrijpelijk dat dat nu naar voren komt.

Inde schreef:
Qua huiswerk wreekt het zich dat ze zich op de basisschool niet hoefde in te spannen, ook niet met haar pluswerk. Is gewend om antwoord te geven op vragen voordat ze de bijbehorende tekst heeft gelezen, omdat ze het toch altijd al wist. Maar het niveau in deze tto-gymnasiumbrugklas ligt hoog en voor vakken als bio, geschiedenis, wiskunde en aardrijkskunde moet ze alles in het Engels doen. En dan weet ze het antwoord niet meteen en heeft vervolgens geen idee wat ze moet doen. Komt dan om hulp vragen en verwacht dat wij het antwoord voorkauwen. Terwijl het zo simpel is: eerst de tekst goed lezen en dan de vragen beantwoorden

Dit is erg herkenbaar...!
O vindt de vakken allemaal wel echt heel leuk en interessant. Over het Engels horen we haar (nog) niet eens echt... lijkt ze wel prima te vinden en ook goed in te worden begeleid.

Wat prettig is, is dat O (op ons advies, maar ook uit zichzelf) haar mentor opzoekt, met de dingen waar zij tegen aan loopt. Dat vind ik voor O een goed teken en de mentor reageert ook op een helpende manier: erkenning voor deze beginfase, wennen, geruststellen en geeft daarnaast ook richting.

Maar thuis... is het een uitdaging om haar goed te helpen met haar huiswerk (misschien niet eens letterlijk/praktisch gezien, maar meer met het 'gedoe' er om heen). We proberen onszelf ook maar een beetje de tijd te geven om een goede manier te vinden.
Vorige week zag ik de spanning oplopen bij haar, wat uitmondde in een huilbui. Hoe verdrietig ook, maar eigenlijk was dat wel goed. Het luchtte haar op, even alles er uit en toen was er eigenlijk pas 'echt' opening om samen even naar wat dingen te kijken...

BerichtGeplaatst: 13 sep 2020, 22:14 
Volwassene

Bij O gaat de overgang vooralsnog heel soepel. Hij zat al een tijd op voltijds HB onderwijs en daar zie ik nu nog meer de voordelen van. Hij heeft al heel zelfstandig leren werken. Hij begint ook zonder aansporing aan zijn huiswerk. Ik ben wel benieuwd hoe het gaat als hij nog meer stof in een keer moet leren.
Antwoorden uit de tekst halen is ook bij O soms nog lastig. Ik heb hem ooit horen mopperen dat hij een zwart wit plaatje op een kopie had en dat hij nu dus niet kon antwoorden wat de volgorde van de kleuren op het plaatje was, terwijl het letterlijk in de tekst gegeven werd :lol:
Afgelopen week had hij nog verkorte lesuren. Deze week voor het eerst langere dagen. Dat zal wel even wennen zijn.

BerichtGeplaatst: 13 sep 2020, 22:40 
Volwassene

Hier problemen met het rooster. Morgen staat bijvoorbeeld in magister dat 9.30 eerste les is, maar er staat geen persoonlijke leertijd (=dagstart 9.00 uur) in. K heeft geappt met klasgenoten en sommigen hadden wel pl erin staan. Uiteindelijk appte de assistent coach dat ze het bij een leraar (die de pl geeft) heeft nagevraagd en blijken de gymnasium leerlingen te starten met filosofie (staat dus niet in magister), de vwo leerlingen waar geen pl in magister staat hebben dagstart om 9.15 en degenen waar wel pl in magister staat hebben coachgesprekken vanaf 8.30 uur.

Hoe moeten die brugklassers hier ooit zelf achter zijn gekomen?

BerichtGeplaatst: 14 sep 2020, 10:01 
Volwassene

@Lisa80, herkenbaar dat je nog niet goed weet hoe je het huiswerk het beste kunt begeleiden. Hier gaat het ook vooral om de randvoorwaarden: wat moet ze precies doen (niet altijd duidelijk) en hoe pak je dat aan?

Op de basisschool wilde ze zich nooit door ons laten helpen. Wat zeg ik, al ver voor die tijd. Waar we met onze jongste eindeloos aan het handje liepen toen ze leerde lopen, ging mijn oudste meteen op haar kont zitten zodra we haar hand vastpakten. Elke keer weer, we hebben letterlijk nul bemoeienis gehad met het hele proces van leren lopen. Dus dat ze nu af en toe hulp wil, is wel even wennen.

@24seven, wat fijn dat het soepel gaat en dat hij zelfstandig werkt! Dochter hier zegt dat ze zo veel baat heeft gehad bij het zelfstandig werken tijdens het thuisonderwijs, maar dat idee zit vooral in haar eigen hoofd :wink:

@petrak, wat ondoorzichtig allemaal! Ik vind het hele roostergebeuren en de verschillende apps (Magister, Zermelo) ook nog heel onduidelijk en dochter helaas ook.

BerichtGeplaatst: 15 sep 2020, 10:50 
Volwassene

Als magister goed bijgehouden zou worden zou het misschien wel werken. Maar wat ook rot is, is dat daar alleen volle uren in gezet kunnen worden. Dus een half uur of kwartier dagstart staat er vanaf 8.30 in, sommige docenten geven dan in het huiswerkvak aan dat het vanaf 9.00 of 9.15 is maar dat doen ze niet allemaal.

Gister kwam K met een kapotte fiets thuis, 2 spaken los, spatbord verbogen (ze heeft de fiets sinds afgelopen woensdag, dus nog geen week).
Ze zegt dat ze van een bergje modder weggelegd, maar zichzelf en de fiets nog kon opvangen dus niet gevallen. Fietsenmaker vanmorgen geeft aan dat dit alleen gebeurt kan zijn als er iets tussen de spaken is gekomen zoals een voet of trapper. Voet lijkt me sterk want ze heeft daarna nog 3 kwartier naar huis gelopen met haar vriendin samen. Ik denk misschien een tak, maar waarom zegt ze dat dan niet gewoon?

Ze is nu op mijn oude fiets naar school, die heeft alleen wel handremmen ipv terugtraprem en dat is ze niet gewend. Ik hoop dus dat dat goed gaat. En met een beetje geluk is haar fiets vanmiddag weer gemaakt.

BerichtGeplaatst: 17 sep 2020, 19:04 
Volwassene

Oei, dat is een tegenvaller zo aan het begin van het jaar. Is de fiets inmiddels al gemaakt? Gelukkig was er een reservefiets. Dochter van de schrik bekomen?

Onze dochter is vandaag weer begonnen na een paar dagen afwezigheid ivm een verkoudheid. De dag was weer leuk zei ze. Ik hoop dat ze dan morgen begint bij huiswerkbegeleiding. Ze werkt wel lekker vooruit nu. Volgende week de eerste toets dit jaar. Van wiskunde.

BerichtGeplaatst: 17 sep 2020, 20:11 
Volwassene

@petrak Balen van schade aan de fiets maar zo te horen nog goed afgelopen. En waarom ze het niet zei? Dat is lastig. Misschien had ze het niet helemaal door wat er gebeurde. Heb je het haar gevraagd. Of het ook zo kan zijn dat er iets tussen de spaken is gekomen?

Balen dat een verkoudheid nu al lessen missen betekent. Hier gelukkig iedereen fit maar jongen in de straat kon ook al niet naar school terwijl hij op zich fit genoeg was. Maar testen duurt lang.

Hier gaat het best ok. Betrap mezelf soms op de valkuil ongevraagd te willen helpen. Dat werkt niet. Maar ik wil graag dat hij goede start maakt. Terwijl ik weet dat hij de start maakt die hij kiest en ik kan hulp aanbieden maar in deze fase voor hem het beste dat hij het zelf ontdekt en ervaart en ik de deur naar hulp vragen op hou door hem niet op zijn nek te zitten. Op de basisschool lukte dat maar in deze nieuwe situatie trap ik toch in een oude valkuil.

Ondertussen is hij lekker bezig met een project dat motivaktie heet en waarbij ze hun eigen project mogen opzetten. Hij gaat met een jongen uit zijn maatjescirkel een bunker van palets bouwen en die met houten wapens verdedigen. Vandaag is hij bij een creatieve circulaire broedplaats geweest om te vragen of zij palets hebben en een plek om te bouwen voor 6 weken. Als hij gereedschap wil gebruiken kost dat €40 per werkdag. Maar hij had nog niet voldoende doorgevraagd of alleen een plek ook kon. Dus mag hij weer opnieuw contact leggen. Maar super dapper dat hij is geweest en wat een leerzam traject is dit.

Anne72

BerichtGeplaatst: 17 sep 2020, 20:57 
Volwassene

De fiets was gister klaar, er moest een nieuw voorwiel in en die moest besteld worden. K is dus 2 dagen op mijn oude fiets naar school gegaan (fijn dat ik in de zomervakantie een elektrische fiets voor mezelf heb gekocht en ik dus ook gewoon op de fiets naar mijn werk kon).

Vandaag het volgende gedoe:
Het lockersysteem had vanmiddag storing, er was een monteur, K appte dat ze later thuis zou zijn. Na een uur hebben we haar geappt met de vraag of het al opgelost was en of er dingen in lagen die ze vandaag nodig had (ja dus, want fietssleutel). Ondertussen hoorde ze ook dat deze monteur het niet kon oplossen dus dat de kluisjes morgen pas open kunnen (hopelijk).
Ml is maar met de reservesleutel naar haar school gereden, zodat K op de fiets naar huis kon. (En dan heeft ze dus geluk dat ml thuis werkt ivm corona, normaal heeft hij een uur reistijd. En als ik aan het werk ben kan ik meestal niet eerder weg).

Ze was 16.50 thuis ipv 15.10, voor morgenochtend andere jas zoeken of vest. En ze roept dat ze voortaan haar sleutels in haar tas houdt.

Pagina 6 van 13 [ 259 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 ... 13  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]