Het is nu 26 aug 2019, 00:32

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Pagina 1 van 1 [ 12 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Tips gevraagd: rol als ouder bij meer uitdaging VO
BerichtGeplaatst: 28 jul 2019, 15:51 
Volwassene

Zoon F is vorig jaar gestart in de eerste klas van het VWO Plus. Hij heeft het supergoed gedaan als versnelde, jonge leerling (net 11 begin van het schooljaar). Elke dag 30 km gefietst, fijne nieuwe vrienden gemaakt, vanaf de eerste weken alles volledig zelfstandig gepland en georganiseerd, prima cijfers gehaald (alles tussen 6 en 10). Zijn mentor geeft aan dat het een hele prettige, positieve jongen is, die sociaal goed ligt. Fantastisch natuurlijk en we zijn oprecht trots.

Maar... het hele schooljaar knaagde het bij mij dat hij niet op zijn potentieel wordt aangesproken. Of je het onderpresteren moet noemen, weet ik niet, maar hij kan er voor mijn gevoel veel meer uithalen. Ik heb er heel bewust voor gekozen om dat niet te benoemen, aangezien ik zelf vroeger een flinke prestatiedrang en perfectionisme heb ontwikkeld, wat me weinig heeft gebracht. De instelling van F (‘een 7 is ook prima’) vind ik eigenlijk veel gezonder dan mijn eigen streberigheid :roll: . Vooral omdat hij gewoon gelukkig oogt op school, wat ik gezien zijn verleden het allerbelangrijkste vind.
Ik heb afgelopen jaar dan ook de weg gekozen van eerst vragen te stellen in plaats van een waardeoordeel te geven over zijn cijfers: is hij zelf tevreden met het cijfer, staat het in verhouding tot zijn inspanningen, etc. En vooral gecomplimenteerd op het proces en zijn enorme (persoonlijke) groei.

Nu heeft zijn mentor echter op het rapport als tip vanuit het docententeam geschreven dat het mooi zou zijn als F volgend jaar bij zijn docenten naar meer uitdaging vraagt, met name als hij snel klaar is. Blijkbaar is dat regelmatig het geval. We hebben dit met F besproken en hij ziet dit zelf ook als mooi doel voor komend jaar. F kennende gaat hij dit echter niet uit zichzelf oppakken. Hij heeft erg veel moeite met vragen stellen/hulp vragen.

Heeft iemand tips hoe ik dit proces - als ouder langs de zijlijn - het beste aan kan vliegen zonder in mijn eigen valkuil van prestatiedrang te vallen? De bedoeling is niet hij meer gaat doen. Hij spant zich qua tijdsinvestering echt voldoende in. Maar er zit gewoon meer in het vat en school ziet dat blijkbaar ook. Misschien gaat het me nog meer om voorkomen van wegzakken, dan om het benutten van potentieel.
Een optie is om begin van het schooljaar een driegesprek met de mentor aan te vragen om dit handen en voeten te geven. Of moet ik het helemaal aan F zelf laten met als (groot) risico dat er niets gebeurt?

Het hart ziet vaak helderder dan het verstand – Buddha
 Profiel Stuur privébericht  

Berichttitel: Re: Tips gevraagd: rol als ouder bij meer uitdaging VO
BerichtGeplaatst: 28 jul 2019, 16:20 
Volwassene

Misschien kun je de nieuwe mentor een mailtje sturen waarin je aangeeft dat je op het rapport van je zoon hebt gelezen dat hem wordt geadviseerd wordt om om extra uitdaging te vragen en je de mentor vraagt of hij/zij je zoon daarbij wil begeleiden, omdat je verwacht dat je zoon dat niet makkelijk zal vinden.

BerichtGeplaatst: 28 jul 2019, 16:31 
Volwassene

Ik vind dit een zaak van school, niet van alleen je kind.
Ik zou dus in een gesprek met de mentor vragen wat de opties zijn vanuit school. En uitleggen dat je zoon dit nu ( nog) niet zelf zal oppakken, dus dat er vanuit school hierbij begeleiding.nodig is.

Edit: wat loekie zegt dus.

BerichtGeplaatst: 28 jul 2019, 16:46 
Volwassene

Het is makkelijker om te zeggen wat je niet moet doen an wat je wel moet doen in deze situatie, merk ik. Maar dat geef je zelf ook al aan.
Ik herken in jouw verhaal het gebrek aan inhoudelijke uitdaging dat ik ook bij onze zoon zie. Op de basisschool was zoiets bespreekbaar, maar op het vo is het lastiger. Vooral omdat er zo veel andere redenen kunnen zijn waarom een kind op het vo geen extra uitdaging wil. En waarschijnlijk niet wil dat de ouders dat op school voor hem gaan regelen. Een beetje puber wil daar zelf over kunnen beslissen. Wil niet opvallen misschien of voor gek staan omdat ouders extra werk regelen terwijl de meeste klasgenoten juist cool lijken als ze zo weinig mogelijk doen.
Maar misschien is het voor jouw zoon anders en staat hij er wel voor open wanneer het iets interessants is.

Dus het belangrijkste is m.i. om contact met hem te houden hierover in brede zin: hoe gaat het met hem, hoe is het contact met de klas, wat vindt hij belangrijk, hoe vindt hij dat het gaat enz. En als hij over dat soort dingen wil praten (kan tijd kosten), dan alleen over extra uitdaging beginnen wanneer dat lijkt aan te sluiten bij iets wat hij als een probleem ervaart. Zodat hij weet dat zoiets niet boven hem om besloten wordt.
Overigens kan het ook uitdagend zijn voor hem om extracurriculaire activiteiten te gaan doen op school.

De puberteit is de periode om zelf te gaan ontdekken wie je bent en wat je wil en nodig hebt. Belangrijkste informatie komt van vrienden. Ik kom soms met goede adviezen aan (kan het toch niet laten ), maar die worden vaak pas serieus genomen wanneer een vriend of vriendin ze ook gegeven heeft :-)

BerichtGeplaatst: 28 jul 2019, 20:18 
Volwassene

Wat wil je zoon zelf? Wat vindt hij belangrijk? Zou hij dingen anders willen?
Is er wat hem betreft een behoefte om iets anders te willen dan hoe het nu is gegaan?

Als een kind iets prima vindt, maar er meer van hem verwacht wordt vanuit de buitenwereld, kan dit ook leiden tot het idee dat er hoge verwachtingen zijn en dat er een focus op prestaties ligt, misschien zelfs dat zijn prestaties niet goed genoeg zijn. Zo kan een focus ontstaan op het goed willen doen voor het oordeel van anderen. Mijns inziens gaat het gaat erom dat hij een connectie ervaart met zijn schoolwerk, dat hij dat als zinvol en bij voorkeur interessant ervaart.

HIj zit op de middelbare school, lijkt me dat het iets tussen hem en school is tenzij je ziet dat er dan dingen mis gaan. Dan zou ik vooral met hem bespreken wat hij bijv erover wil bespreken met mentor en/of bepaalde vakdocenten. Maar: alleen als er wat hem betreft een probleem of behoefte ligt, waar hij zelf niet helemaal uit komt.

BerichtGeplaatst: 28 jul 2019, 22:40 
Volwassene

Belangrijkste is dat hij zelf wil. Als hij niet zo durft of zich geremd voelt, dan kun je daar, samen met school, actie op ondernemen. Als hij liever niet wil (zo een heb ik er in huis), dan houdt het eigenlijk wel een beetje op.

Ik herken het gevoel erg van mijn dochter. Ze zit gaat nu naar de 4e en heeft nog nooit hoeven leren. Huiswerk doet ze in de laatste 5 min van de les. Ik heb, samen met school, lang geprobeerd om extra uitdaging aan te bieden (ik heb er zelfs nog wel een topic over geopend), omdat ik altijd bang was dat ze niet zou leren leren.

Ondertussen heb ik die angst wel losgelaten. Dochter leidt een actief leven met veel activiteiten buiten school en een bijbaan. Ze ziet het als een voordeel dat school haar weinig tijd kost en veel van de geboden extra uitdagingen interesseren haar maar matig. Ze weet dat de mogelijkheden er zijn, maar we sturen niet meer actief.

BerichtGeplaatst: 29 jul 2019, 09:11 
Volwassene

Fijn dat school het leerpunt van je kind heel duidelijk in kaart heeft.
Ik zou het in eerste instantie aan school overlaten. Ze hebben er blijkbaar oog voor en je zoon heeft dit nu ook op zijn rapport gelezen en heeft er dus weet van.
Daarvanuit zou je wel regelmatig bij je zoon kunnen informeren op welke vlakken hij meer uitdaging zou willen hebben en kunnen gebruiken en of hij daar op school ook om gevraagd heeft. Leren om hulp vragen kan een langdurig proces zijn.
Vraag gewoon nu al eens aan je zoon wat hij denk dat handig is; een gesprek met jou en zijn mentor hierover of dat hij hier zelf met zijn mentor over gaat praten. Evt. met een verslagje per mail van de mentor aan jou zodat je op de hoogte bent van wat er afgesproken is.

BerichtGeplaatst: 29 jul 2019, 11:05 
Volwassene

Om het school makkelijk te maken???????

Een manier van extra uitdaging is deelnemen aan door anderen georganiseerde verdieping/uitbreiding.
Als voorbeeld:

https://www.utwente.nl/onderwijs/pre-un ... es/2-3vwo/

Er zijn meer universiteiten met extra' s voor de betere middelbare scholier.
zoeken op : masterclasses VWO onderbouw
(Er wordt wel MEER georganiseerd door de universiteiten voor bovenbouw)

BerichtGeplaatst: 06 aug 2019, 11:54 
Volwassene

'Meer uitdaging vragen' is wel erg vaag. Niet concreet genoeg om tot actie te komen.

Misschien kan je zoon twee vakken bedenken waarbij hij meer uitdaging zou willen. En zelf een deadline bedenken wanneer hij daar naar gaat vragen. (In de eerste week? Na het eerste proefwerk? Voor de herfstvakantie?) Hoe meer je zoon concretiseert wat en wanneer hij gaat doen, hoe groter de kans dat hij het ook gaat doen.

Tieners kunnen natuurlijk ook prima uitdaging zoeken en vinden buiten school.

voorsteltopic

BerichtGeplaatst: 07 aug 2019, 10:48 
Volwassene

Mijn dochter zit ook op vwo+. Ik begreep dat het doel uiteindelijk wordt om te kijken waar en wat je in kan korten om tijd over te houden voor een soort eigen opleidingsplan. Dus voor kinderen die een fotocursus willen doen kunnen de tijd daarvoor gebruiken maar bijvoorbeeld ook om zweeds te leren of een extra vak bijvoorbeeld. Voor docenten is dit natuurlijk ook erg vaag maar op deze manier kan het wel op maat gemaakt worden. Ik zou de zomervakantie dan ook gebruiken om bij je zoon te achterhalen wat hij nu echt leuk vind. (bij mijn dochter echt het allerlastigste. Ze weet niet waar haar interesses liggen) Waar zou hij meer over willen leren. welke vakken zijn het leukst. waar heeft hij moeite mee. Welke vakken zijn het makkelijkst? Op school van dochter kan je bijvoorbeeld engels en wiskunde versneld doen zodat je in vwo5 daar al examen in haalt. Zo heb je extra tijd over om het laatste jaar al vakken te doen op universiteit bijvoorbeeld.
Door duidelijk te krijgen wat en hoe hij dit wil doen kan hij straks meer voor elkaar krijgen.

BerichtGeplaatst: 07 aug 2019, 11:10 
Volwassene

Nycave maakt een goed punt. In plaats van nadenken over bij welke vakken hij meer uitdaging wil, kan hij ook nadenken over de vraag bij welke vakken hij minder lessen / minder huiswerk zou willen. Compacten in vak X hoeft niet gekoppeld te zijn aan verrijking in vak X. Hij kan compacten in vak X (één of twee lesson per week verzuimen en vrijgesteld worden van 'maatwerk'-huiswerk) en in die tijd werken aan verrijking van vak Y, of hij kan buitenschools of via internet een cursus doen in iets wat ze op school niet geven, of een eigen project met een slotpresentatie, oid. Zoiets moet dan wel via de mentor lopen.

voorsteltopic

BerichtGeplaatst: 09 aug 2019, 13:46 
Volwassene

Dank voor jullie reacties. Ik merk dat de meningen verdeeld zijn m.b.t. het juist wel actief mee gaan in gesprek of puber zelf laten regelen. Jullie onderbouwing scherpt mijn beeld verder aan. Fijn. Zoon wil graag dat ik meega voor een eerste gesprek, overigens met dezelfde mentor als vorig jaar, dus we gaan zijn zelfstandigheid hierin dit jaar verder opbouwen.

Verder compacten voor één of meer vakken en daarmee ruimte maken voor verdieping van andere vakken/projecten is een goede insteek! Zo had ik er nog niet naar gekeken. Voor de bovenbouw van VWO+ is het inderdaad de opzet dat er tijd vrijkomt voor eigen invulling. Het lijkt me een prima plan om daar alvast mee te beginnen.
Hij heeft overigens een goed beeld van wat hij wil, wat hij leuk vindt en waar hij goed in is. Hij zorgt zelf ook voor voldoende uitdaging in zijn vrije tijd.
Ik ben benieuwd wat school hier in de onderbouw in aandurft, vooral omdat F voor de meeste vakken al maar één contactuur heeft. Kijken of ze inderdaad zo flexibel zijn als ze aangeven. :)

Het hart ziet vaak helderder dan het verstand – Buddha

Pagina 1 van 1 [ 12 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]