Het is nu 24 jan 2021, 05:25

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Pagina 45 van 66 [ 1320 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 42, 43, 44, 45, 46, 47, 48 ... 66  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Brugklas 2019/2020
BerichtGeplaatst: 11 feb 2020, 11:02 
Volwassene

Hier deden ze ook SE VMBO in de brugklas.(gymnasium)
Inmiddels doen ze SE Havo (in de derde)

Mijn kinderen scoren altijd hoog (dus blijkbaar is het voor hen nog beneden niveau), maar ik weet niet of dat voor de rest van de klas ook geldt.

Profiel Stuur privébericht  

BerichtGeplaatst: 11 feb 2020, 11:40 
Volwassene

Hier doen ze dat niet, naar mijn weten. Ik weet ook wel vrij zeker dat mijn dochter dat niveau (nog) niet heeft. Zoon, die veel gamet en filmpjes in het Engels kijkt geef ik meer kans.

BerichtGeplaatst: 11 feb 2020, 11:53 
Volwassene

Jongste heeft wel eindexamen mavo luistertoets Frans gehad om te oefenen, daar scoorde hij ruim voldoende op. De docent had wel stukjes vaker laten horen dan op het eindexamen gebeurt.
Ik ben vrij zeker dat hij een luistertoets Engels op eindexamen mavo ook ruim voldoende maakt.

BerichtGeplaatst: 11 feb 2020, 12:52 
Volwassene

Ik heb het even opgezocht en de luistertoets van het SE vmbo-tl 4 is ERK A2/B1 niveau en in 1 VWO verwachten ze dat je aan het einde op A2 niveau zit en in 2-3 VWO op B1 niveau.
Ze legt de lat dus wat hoger, ik ben dan ook benieuwd hoe hij het uiteindelijk zal maken vandaag.

BerichtGeplaatst: 11 feb 2020, 23:47 
Volwassene

Dochter kwam vandaag wat boos uit school. Ze moeten met techniek legorobots programmeren, wat ze ook al op de basisschool gedaan heeft. Ze had vorige les in haar verslag gezet achter ‘wat heb je deze les geleerd’ dat ze niks had geleerd omdat ze dit al op de basisschool heeft gedaan en daarom de lessen saai vind. De leerkracht was naar haar toegekomen en had gezegd dat het goed was dat ze dat had opgeschreven. Maar aan het einde van de les had ze haar opdracht niet af en had ze een sneer gekregen dat ze blijkbaar nog veel moest oefenen :?

BerichtGeplaatst: 12 feb 2020, 10:18 
Volwassene

Nou, dat is nogal een dubbele boodschap! Wat een ei van een docent! Misschien kan ze hem een mail sturen om te vragen om ander werk?

Hier geen idee over luistertoetsen bij Engels en Frans. Volgens mij hebben ze dat niet afgenomen.
Dochter had een 4 voor Latijn. Ze had toen tussenuren op school en ze zou gaan leren, maar 's avonds bleek dat ze niks had gedaan en toen was het al bedtijd. Ze is nu wel gemotiveerd om heel hard te leren voor de toetsweek tijdens huiswerkbegeleiding. Daar is ze deze week elke dag, dat wilde ze graag. Ze is heel gemotiveerd! Ze is pas tussen zes en half zeven thuis, maar wel met een leeg hoofd en gezellig humeur.

Heb het rapport van de middelste dame binnen. Die heeft voor rekenen en begrijpend lezen een II, spelling en DMT een I. Ze is dus voor de eerste twee wel iets gezakt; normaal altijd 1 van de 2 een II, nu dus twee. Ze klaagt heel veel over hoofdpijn en dat het saai is op school de laatste tijd. Veel huilen voor ze naar school moest. Sinds gisteren is dat ineens een stuk minder, maar wij hebben het ook aan de leerkracht verteld. Ze heeft met de leerkracht weinig klik en dat is zo lastig. Wij hebben die klik zelf ook niet heel erg, maar we moeten het er toch mee doen en middelste ook een beetje helpen met nuanceren; niet alles wat hij doet is slecht of stom.
Qua gedrag, motivatie, leergierigheid, behulpzaamheid etc. doet ze het echt supergoed in de klas. Ik hoop dat deze Cito uitslagen geen reden voor school zijn om haar uit het plusprogramma te halen. Ze werkt ook veel met Snappet en dat vindt ze echt stomvervelend, al is ze met rekenen nu wel bezig met wiskundeopgaven en volgens de leerkracht begrijpend lezen op groep 7 niveau aan het maken.

De afgelopen weken waren behoorlijk intensief met twee kinderen die wat extra aandacht vroegen op gebied van school.

BerichtGeplaatst: 12 feb 2020, 11:37 
Volwassene

Ik denk niet dat ze dat aandurft. Zit ze straks met nog meer saai werk opgescheept :wink:

Herkenbaar van dat niks doen. Heeft dochter ook. Ik moet haar echt aan het werk zetten of duidelijke afspraken maken als ik er niet ben inclusief bericht sturen als ze begint en klaar is. Dan is ze best gemotiveerd maar de discipline om uit zichzelf te beginnen heeft ze niet.

Voor jongste dochter wil school een consultatie met de orthopedagoog. Ze willen kijken of ze hiaten heeft maar willen ook een nieuwe iq test om te kijken of ze terug naar regulier kan :|

BerichtGeplaatst: 12 feb 2020, 12:35 
Volwassene

Oudste heeft haar eerste onvoldoende binnen, een 4,4 voor Nederlands. Ze deed er eerst een half uur met een niet te volgen verhaal over om dat te vertellen. Donderdag heeft ze een herkansing. Ik wilde even met haar kijken naar de toets. Maar wat een puberaal gedrag (alles ligt aan de rest van de wereld en niet aan haar inclusief rollende ogen :roll: ) en alles wat ik zeg is stom/niet waar. Jemig, dit vereist echt geduld 2.0. Maar goed, eind van het liedje is dat ze een mail stuurt aan haar docent met de vraag om de toets in te zien (nu zie je alleen maar hoeveel % ze per categorie heeft gehaald). Een aantal echt opvallende dingen, een grammatica opgave supergoed, de andere dezelfde helemaal fout. Lezen echt heel slecht terwijl ze daar echt heel goed in is. Formuleren had ze niks van goed. En ook nog grappig, de toets stond gepland voor vandaag maar ze had hem afgelopen donderdag al gemaakt toen de docent vroeg of iemand hem al wilde maken. Ze had nog niks geleerd maar dacht dat ze alles wel zou weten. Echt handig voor een dyslect bij een toets Nederlands. Dus ik heb haar ook maar gewezen op de oefen toets en de oefen opgaven die ze kan maken. Toen begon ze te zuchten dat dat zoveel tijd kost. Intussen had ze stress want nog veel huiswerk voor wiskunde en biologie. Dat wist ze afgelopen weekend ook al, maar had ze geen huiswerk zei ze. Hetiseenleerproces-hetiseenleerproces-hetiseenleerproces :P .

BerichtGeplaatst: 12 feb 2020, 13:57 
Volwassene

Elishug, ik stuur je dozen geduld!

Hier kwam jongste vanmorgen in de auto onderweg naar school: "ik heb een probleem, 1 is van school en naar school X gegaan en zit nu bij schaakvriendje 2 in de klas, 3 haalt eigenlijk alleen maar havo-scores dus moet volgend jaar naar de havo en 4 gaat volgend jaar regulier doen. Zo raak ik al mijn vrienden kwijt".
Met mijn uitleg dat hij vast nieuwe vrienden maakt en I en O nog steeds in de pauzes etc kan zien, was hij uiteraard niet geholpen. Want hij wil geen nieuwe vrienden maar deze houden.
Sneu voor het ventje!

BerichtGeplaatst: 12 feb 2020, 14:03 
Volwassene

Ah Bloemetje, wat rot!

BerichtGeplaatst: 12 feb 2020, 14:09 
Volwassene

Ja is niet fijn voor hem! Gelukkig blijft zijn voetbalteam wel gewoon bij elkaar.

Dee, wat fijn dat je oudste zich goed voelt bij de huiswerkbegeleiding en dan met een leeg hoofd en gezellig thuis komt. Jammer voor het punt van Latijn. Nu hard hopen dat ze het kan ophalen.

BerichtGeplaatst: 12 feb 2020, 14:59 
Volwassene

Dat scheelt inderdaad. Ze kunnen er echt een tijdje door uit het veld geslagen zijn, weet ik helaas uit ervaring.

Er kwam net een 5,6 binnen voor Engels. Gaat lekker zo. Ze appte het en ze was echt verbaasd. Ze denkt zelf dat ze de grammatica onderschat heeft, hopelijk mag ze de toets nog even bekijken.

BerichtGeplaatst: 12 feb 2020, 15:24 
Volwassene

hè, wat balen weer bij jullie kinderen, onvoldoendes, rare reacties van leerkrachten en kinderen die weggaan, etc.

Ik wil jullie en je kinderen allemaal een knuffel geven!

Bij dochter gaat het z’n gangetje, begin deze week maar met de bus ivm het weer. Alleen moest ze gisteren naar het museum, dus de fiets maar achterop de auto. Vandaag gaat ze jumpen met de klas, dus vanmorgen is ze wel op de fiets gegaan. Mentor heeft haar opgegeven voor Rots en Water training, is ze eigenlijk niet zo blij mee. Maar ik hoop dat ze er zich voor openstelt, dan leert ze nog weer wat bij.

BerichtGeplaatst: 12 feb 2020, 17:34 
Volwassene

Dee, een 5,6 is een voldoende! Hoezee! Wel rot dat je middelste zo gaat op school en nog rotter dat er weinig klik is met de juf.

Bloem, wat ontzettend sneu voor je zoon. Vrienden zijn zo belangrijk... Het hoeven er niet veel te zijn, maar helemaal niemand is toch wel heel weinig.

Elishug, ik heb de eerste onvoldoende van S gevierd! :D Hij was zo boos en ik moest onpedagogisch lachen. Hij vond het zo onterecht en ik moest nog harder lachen. Het lag aan de docent en ik kwam niet meer bij. Ik lag in een scheur en hij was boos. Heel boos en het arme joch heeft de stomste moeder die er is. Ik voel met hem mee.

H gaat best lekker momenteel. Hij heeft wel een bio-toets erg moeilijk gevonden, maar dat kwam door de lappen tekst. Hij begreep de vraag pas toen de tekst werd voorgelezen, dus ik denk dat we hier een gevalletje dyslexie hebben. Hij stond in dubio of hij ging mailen of het persoonlijk wilde zeggen en heeft voor het laatste gekozen. Morgen heeft hij haar en ik ben benieuwd. Verder haalt hij heel veel zessen en dat is prima. Met zessen ga je over. :D

Hier nog een dochter in groep 4 en vandaag hadden we het rapportgesprek. Het was een goed gesprek, maar mijn hoofd zit even vol. Haar juf is geweldig en zei uit zichzelf dat ze K'tje duidelijk begaafd vindt en zeer wijs voor haar leeftijd. Dochter lijkt veel vriendinnen te hebben, maar ze zit samen met een meisje op haar eigen eiland. Ik merkte het laatst ook bij haar partijtje. Ik kan niet uitleggen hoe en waarom, maar ik voel en zie dat ze anders functioneert dan haar klasgenootjes. Niet erg, maar dochter zei laatst ineens dat ze niet snapt waarom ze anders is. Moeten we hier wat mee? Ik weet het niet en man ook niet.

Verder vindt de juf K slordig en dat klopt. Ze is ook heel slordig. Ze schrijft slordig, haar la op school is een bende, haar kamertje (piepkleine kamer heeft ze) is een puinhoop en ze is altijd alles kwijt. Op school maakt ze in haar werk doorgaans alleen slordigheidsfouten en dat is zonde. Gelukkig rekent de juf haar daar niet op af, maar er komt een moment dat dat wel gebeurt.

Hoe ontslordig je iemand?

BerichtGeplaatst: 12 feb 2020, 17:44 
Volwassene

Ik heb net nog een foto van de ravage op oudste haar kamer gestuurd naar een vriendin.
Als ik het weet, app ik je.

En een 5,5 voor Nederlands. Kind blij, want de eerste voldoende voor Nederlands. Ik had zelf verwacht dat het hoger zou zijn. Ze heeft echt flink zitten knutselen en sleutelen aan dat artikeltje dat ze moest schrijven. Als onderdeel van de opdracht is het ook door twee klasgenoten nagekeken. En dan...een 5,5? Dit soort momenten doen me dan weer twijfelen, misschien is het VWO toch te hoog gegrepen?
Overigens naar dochter toe me zeer gematigd uitgedrukt, ze was er zo blij mee, die eerste voldoende. Gezegd dat ik blij was voor haar.

BerichtGeplaatst: 12 feb 2020, 17:56 
Volwassene

Dee, ik heb Nederlands gegeven en weet dat leerlingen de gekste foutjes kunnen maken. Al die kleine foutjes tellen bij elkaar op en voor je het weet heb je een vijf. Spelfouten worden meegeteld (en dan gaat het ineens hard), stijlfouten kunnen meegeteld worden en docenten zoeken in de schrijfopdrachten naar steekwoorden. Je kan nog zo'n prachtig verhaal schrijven, als de steekwoorden er niet in zitten komt er puntaftrek.

Een manier om te zorgen dat je de juiste woorden in een toets schrijft is om te zorgen dat de zelfstandig naamwoorden uit de opdracht in het antwoord verwerkt zijn.

Ik denk niet dat vwo te hoog gegrepen is. Ze kan het wel, maar weet nog niet hoe ze het op de juiste manier aan moet pakken. Ze is nog een beetje stuurloos, maar met wat begeleiding (van school) komt dat wel goed. Net als met H. Hij heeft geen structuur en stuitert alle kanten op, maar met wat begeleiding komt hij er wel. Of niet, maar dat zien we dan wel weer.

Een 5,5 is een voldoende! :D

BerichtGeplaatst: 12 feb 2020, 19:58 
Volwassene

Dat en het is een mooie ervaring geweest omdat ze er hard aan gewerkt heeft. Ze vertelde net ook dat velen rond de 5 en 6 zaten, was een uitschieter naar boven met een 7. Al met al dus gewoon ook een pittige opdracht en als ze het zo berekend heeft als jij omschrijft, Spitsmuis, dan kan het zomaar hard oplopen.

Overigens waren het bij Engels vooral de woordjes en zinnen waar er veel fouten vielen. Ze dacht vooraf de grammatica, maar dat ging juist erg goed.

BerichtGeplaatst: 14 feb 2020, 09:59 
Volwassene

Wel veel brugpiepers met grotere en kleinere problemen he... vervelend hoor. Liefs voor iedereen, brugpiepers en ouders...

Jongste gaat lekker. Ik ben nog steeds erg blij met de school. Er is een hoop gedoe in de klas, maar het wordt heel goed begeleid.
Haar cijfers zijn goed en ze laat zich helpen bij het plannen, want dat vindt ze echt nog wel lastig. Binnenkort krijgen ze hun rapport en voorafgaand daaraan moeten ze een plan van aanpak schrijven (wat gaat goed, hoe pak je het aan, wat wil je veranderen, dat soort dingen) en dat bespreken ze met de mentor. Als voorbereiding daarop schrijven (sommige) leraren een persoonlijke beoordeling en dat is onverdeeld positief. Ze werkt hard, doet goed mee, en is gelukkig.

Ze zit in de leerlingenraad en dat vindt ze best stoer (en het telt voor de maatschappelijke stage). Ze mailt met leraren om vrij te vragen voor activiteiten, dat gaat bijna allemaal in het Engels (TTO). Het is zeker niet foutloos, maar ze communiceert prima.
Vandaag heeft ze een leuke dag, want met de leerlingenraad hebben ze een valentijnsactie opgezet. Deze week hebben ze kaartjes verkocht waar mensen dan een boodschap voor hun geheime liefde konden schrijven. Daar zijn zakjes van gemaakt met chocolaatjes, en die worden vandaag rondgedeeld. Er zijn meer dan 350 kaartjes verkocht, en de laatste kunnen vandaag nog verkocht worden. Het is een hele onderneming, helemaal gepland met wie wanneer in welke klas zit, Jongste s nu aan het ronddelen en als het lukt om voor het laatste uur (gym) vrij te krijgen dan ook nog.

Zo leuk dan ook weer, ze stuurde gisteravond een mailtje aan haar dramadocente of ze het eerste uur mocht missen, en kreeg 's avonds nog het antwoord "Have fun".
Het is gewoon een positief ingestelde school, ik word er blij van.

BerichtGeplaatst: 14 feb 2020, 10:17 
Volwassene

Nou inderdaad Von, daar zou ik ook heel blij van worden! Wat leuk dat je dochter ook zo enthousiast is. Als ik je stukjes lees, dan denk ik: als een vis in het water daar op school!

Dochter kwam gister thuis met het verhaal dat een klasgenoot eruit was gestuurd bij een invaller tijdens het tussenuur. Hij zou gezegd hebben: val maar dood aan *die ene hele erge ziekte*. Vervolgens moest hij zich melden bij de bouwcoördinator, wat hij niet heeft gedaan. Dochter is daar heel erg van onder de indruk. Ze snapt echt niet dat kinderen zo kunnen doen. Ikzelf zou het niet erg vinden als ze volgend jaar niet meer bij deze types in de klas zit, maar tegelijkertijd merk ik aan haar dat ze het gedrag heel erg afkeurt en zich liever niet bemoeit met deze types.
Maar het is wat hè....12/13 jaar en dan al zo'n mega grote waffel hebben.

BerichtGeplaatst: 14 feb 2020, 10:48 
Volwassene

Nou, dat vind ik ook echt heftig hoor!

Pagina 45 van 66 [ 1320 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 42, 43, 44, 45, 46, 47, 48 ... 66  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]