Het is nu 24 jan 2021, 04:29

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Pagina 42 van 66 [ 1320 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 39, 40, 41, 42, 43, 44, 45 ... 66  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Brugklas 2019/2020
BerichtGeplaatst: 24 jan 2020, 13:51 
Volwassene

Zo is dat.
Maar elke dag Viennetta is ook zo wat he?

Profiel Stuur privébericht  

BerichtGeplaatst: 24 jan 2020, 14:17 
Volwassene

De ijszaak hier in het dorp zou heeeeel blij zijn als we iedere dag dessert kwamen halen.
Viennetta doet het niet voor ons, zijn strontverwend met die ijszaak.

BerichtGeplaatst: 24 jan 2020, 15:41 
Volwassene

Onze ijszaak is een kwartier fietsen. Maar die verkoopt nu geen ijs, en dan voldoet Vienneta best. Maar ik kijk al weer uit naar een bolletje koffie en een bolletje bailyes....

BerichtGeplaatst: 24 jan 2020, 16:53 
Volwassene

Die van ons is ook 10 min ofzo fietsen, de "manon" (witte chocolade met hazelnoot net als de bonbon) en de bosvruchtenyoghurt vind ik heel erg lekker! De kinderen zweren bij muffin... Gelukkig/helaas is hij tegenwoordig ook in de winter open.....

Jongste had 100/100 op zijn presentatie van Nederlands die hij dus ergens voor de vakantie heeft voorbereid en die ik hem niet heb zien herhalen ofzo.... Gelukkig moeten we door naar een verjaardag vanavond na de trainingen dus geen ijs vandaag.

BerichtGeplaatst: 25 jan 2020, 17:51 
Volwassene

Dochter had vandaag voor het eerst bijles. Ik was er zelf helaas niet bij, lag misselijk en duizelig op bed (misschien dat middelste dochter toch de migraine van mij heeft...).
Maar het was een hele rustige dame die bijles kwam geven. Ze legde het soms net even anders uit dan de docent WI maar dat vond dochter juist wel prettig. Ze begreep het daardoor beter. Ik heb haar ook geen 1 keer gefrustreerd horen doen. De eerste signalen zijn dus positief en we gaan er hopelijk ook iets van terugzien op de toets de komende week. En ik hoop dan ook kennis te maken met deze dame.

Verder heeft dochter zich opgegeven om aankomende week mee te helpen op de open dag. Ze wil graag rondleidingen geven. Benieuwd of het gaat lukken.
De afgelopen week had ze ook best een goede week, ze kwam elke dag uit school met de mededeling 'het was vandaag leuk op school'. Het huiswerk viel deze week ook erg mee. Het lijkt erop dat ze het maakwerk deze week veel vaker in de les afkreeg. Hopelijk blijft dat zo! Thuis tijdens het huiswerk ook vaak met een squishy bezig, daardoor leek ze zich beter te kunnen concentreren.

BerichtGeplaatst: 25 jan 2020, 21:05 
Volwassene

Dat klinkt inderdaad een stuk beter Dee! Ik duim mee dat het zo blijft op school.

Door jullie heb ik nu ook zin in ijs. Mjam. De kinderen houden ook van ijs, dus ik denk dat ik die beloning ook maar hier in ga voeren. Altijd wel iemand die beloont moet worden toch? :wink:

Gisterenavond was de open avond van oudste haar school. Oudste heeft geholpen. Wij zijn gaan kijken maar ze had het zo druk dat ze echt geen tijd had voor ons. Nog wat docenten gesproken die gelijk allemaal over het enthousiasme van Oudste begonnen, leuk! Met tekenen is ze nu begonnen met de eind opdracht van het tweede jaar. Ze is thuis ook alleen maar aan het tekenen en is ook echt haar eigen stijl aan het ontwikkelen. Echt leuk om te zien. Zoon en Jongste waren ook mee. Zoon zit in groep 7 en wil ook naar deze school. Jongste zit net in groep drie maar stond overal met haar neus bovenop om te luisteren naar de uitleg. Vooral scheikunde en natuurkunde waren boeiend.

BerichtGeplaatst: 27 jan 2020, 21:02 
Volwassene

We (dochter, man én ik) kregen zojuist een mail van de lerares Duits van jongste dochter. Dat ze de toets aan het nakijken was en dat dochter nogal wat fouten had in de woorden, en dat dat jammer was.
Met vervolgens een lijstje met tips hoe ze het een volgende keer beter kan aanpakken.
Ik word daar dus echt blij van he, van dit soort docenten.

BerichtGeplaatst: 28 jan 2020, 11:01 
Volwassene

Wow Von, ik zou willen dat de docenten hier dat ook zouden doen. M (de oudste) moet soms zoveel moeite doen om voor elkaar te krijgen dat een docent met haar gaat zitten om door te spreken waar ze de mist in gaat op toetsen. Terwijl ze zelf echt graag wil, gemotiveerd is, maar gewoon niet weet wat ze nou fout doet.
Super om te lezen dat er ook docenten zijn die dit uit zichzelf al oppakken!

Ik schrijf hier niet zoveel de laatste tijd, want F. gaat gewoon hartstikke lekker. Ook belangrijk dat dat hier af en toe genoemd wordt natuurlijk, want zo'n forum geeft anders zo'n vertekend beeld. Er zijn ook (u)hb-ers, die gewoon prima gaan op school en lekker in hun velletje zitten. Zelf denk ik wel eens dat ze misschien meer uitdaging zou kunnen gebruiken, maar ik zie ook wel dat ze zelf haar verdieping wel zoekt en ook veel uit haar sporten en sociale contacten haalt. Dus prima zo. Erg relaxed voor moeders ook in elk geval. :mrgreen:

Moeder van 3 heerlijke tieners:
♀ (2006, 3 atheneum)
♀ (2007, 2 vwo-extra)
♂ (2010, gr. 8 )
En... van baby ♀ voorjaar 2020

BerichtGeplaatst: 28 jan 2020, 11:18 
Volwassene

Jamathi, zeker belangrijk dat je dat ook benoemt! Super dat het zo lekker gaat met je dochter!

Von, wat een toffe docente!

Ik heb een doorverwijzing bij de huisarts gehaald voor onderzoek bij dochter. We hebben al heel wat vragenlijsten ingevuld, o.a. over executieve functies en een stoornis uit de DSM 5 waarbij ik me afvraag 'is het dat wel?', maar juist met deze twijfel is het goed om het e.e.a. uit te sluiten/te bevestigen. Ik hoop snel een eerste gesprek bij deze praktijk te hebben.
Mentor is bezig met het rond krijgen van huiswerkbegeleiding. Dat wordt dan voor twee dagen in de week. Ik hoop zo dat het lukt!
Dochter vertelde gister dat er een klasgenoot jarig was. Ze zingen dan met de klas voor diegene en versieren de locker van hun jarige klasgenoot. Dochter vertelde dat van alle kinderen die jarig zijn geweest, zij de enige is bij wie dit niet gebeurd is. En dat terwijl ze jarig was op dezelfde dag als een klasgenoot en voor haar is wel gezongen en werd haar locker versierd. Dochter leek daar niet zo mee te zitten en ging douchen. Maar na het douchen ineens uit het niets verdrietig om de overleden kat. Het gevoel bekroop me dat dit verdriet toch te maken had met wat ze had verteld. Dochter is wat dat betreft best moeilijk te lezen; aan de ene kant heel emotioneel reageren op bepaalde gebeurtenissen, aan de andere kant zo gesloten. Dit verhaal hoorde ik ook voor het eerst terwijl ze in de herfst al jarig is geweest.
Maar goed, op dit moment lijkt ze nog steeds met iets meer plezier naar school te gaan, dus dat is positief.

BerichtGeplaatst: 31 jan 2020, 10:57 
Volwassene

Ik heb dochter nu een tijdje veel strakkere grenzen opgelegd m.b.t spelletjes spelen en huiswerk maken en controleer haar veel intensiever. Ze lijkt deze sturing best positief te ervaren. Ik realiseer me dat ik haar veel te los heb gelaten, daar is ze gewoon nog niet aan toe.
Gesprek op school vond ik wat teleurstellend. Het eerste wat genoemd werd was dat een andere soort school misschien beter bij haar past. Dat zet lekker de toon. Coach stelde voor om haar laptop weg te doen zodat ze niet meer kan gamen. Ik was even met stomheid geslagen en de mentor antwoordde dat dat misschien wat lastig is voor een leerling die laptoponderwijs volgt. :lol: . Toen kwam hij met het idee om haar telefoon weg te doen :roll: . Naast dat ik het een raar idee vind want kinderen moeten er mee leren omgaan is die telefoon helemaal het probleem niet. Ik heb er oudercontrole op staan dus ze kan er maar heel beperkt spelletjes op spelen. De hoeveelheid die ze spelletjes speelt op de laptop is ook het probleem niet meer, dat houd ik goed in de gaten, ze mag max een uur per dag. Het probleem is dat ze er zo erg in opgaat omdat ze de rest van haar leven niet leuk genoeg vindt. In haar beleving is school een zo groot deel van haar leven en zo vervelend dat ze haar leven niet meer leuk vind. Dát vind ik een probleem. Maar misschien is het ook wel pubergedrag om dat zo dramatisch te stellen.
Ze moet meer huiswerk maken, ik moet meer en beter controleren. Daar ben ik het zeker mee eens want ze begon af te zakken (ze let én niet op op school én doet niks thuis) maar dat maakt het er op school natuurlijk niet interessanter op. Alle leerkrachten gaven aan dat ze niet gemotiveerd is, weinig oplet, vaak huiswerk niet af heeft. Ik heb met dochter besproken dat ze een betere werkhouding moet laten zien voordat ze kan verwachten dat er iets verandert. Ze heeft het er zelf over dat ze niet alle lessen zou willen volgen omdat ze het zelf veel sneller kan en toch haar aandacht er niet bij kan houden in de klas. Zodat ze dan interessantere dingen kan doen in de tijd die ze dan over heeft. Ik heb haar gezegd dat ze dan wel moet laten zien dát ze zelf kan werken en haar huiswerk dus goed moet maken. Dat heeft ze opgepakt en is ze nu mee bezig. Ik ben nu alleen een beetje bang dat er dan uiteindelijk nog niks gaat veranderen en dat ze dan uiteindelijk weer afhaakt en helemaal niet meer terug te motiveren is.

BerichtGeplaatst: 31 jan 2020, 14:06 
Volwassene

Het is ook wel een beetje de omgekeerde wereld ... je geeft aan dat het je te langzaam gaat, teveel herhaling, je kunt je aandacht er niet bij houden en het lukt je niet om jezelf te motiveren.
Vervolgens wordt er 'misschien iets veranderd' als je eerst kunt laten zien dat je al die dingen overboord kunt gooien en prestaties neerzet. En dát is nou net wat niet lukt als het aanbod en de omgeving niet bij je leerbehoefte passen ... .
Citaat:
Ze heeft het er zelf over dat ze niet alle lessen zou willen volgen omdat ze het zelf veel sneller kan en toch haar aandacht er niet bij kan houden in de klas. Zodat ze dan interessantere dingen kan doen in de tijd die ze dan over heeft.
In feite kan ze heel goed aangeven wat ze fijn zou vinden. Alleen is dat op deze school niet mogelijk.

Misschien heeft school daarom gelijk met de vraag of deze school wel de juiste is voor je dochter. Want ze zijn zo te lezen niet bekend met onderpresteren en wat daar allemaal bij komt kijken. Er zijn begaafdheidsprofiel scholen waar deze manier van werken wél mogelijk is.

BerichtGeplaatst: 31 jan 2020, 15:09 
Volwassene

Paula schreef:
Het is ook wel een beetje de omgekeerde wereld ... je geeft aan dat het je te langzaam gaat, teveel herhaling, je kunt je aandacht er niet bij houden en het lukt je niet om jezelf te motiveren.
Vervolgens wordt er 'misschien iets veranderd' als je eerst kunt laten zien dat je al die dingen overboord kunt gooien en prestaties neerzet. En dát is nou net wat niet lukt als het aanbod en de omgeving niet bij je leerbehoefte passen ... .

Je verwoordt mijn gedachten perfect! En ik ben bang dat we haar zo steeds verder kwijtraken.

Paula schreef:
Misschien heeft school daarom gelijk met de vraag of deze school wel de juiste is voor je dochter. Want ze zijn zo te lezen niet bekend met onderpresteren en wat daar allemaal bij komt kijken. Er zijn begaafdheidsprofiel scholen waar deze manier van werken wél mogelijk is.

Dochter is vandaag vroeg thuis want de lessen vielen vanmiddag uit. Ik heb het even met haar besproken. Eerder heb ik het wel eens genoemd en toen was dat echt geen optie in haar beleving. Ze heeft nu leuke vriendinnen daar en dat maakte een schoolwissel voor haar ondenkbaar. Ze heeft 3 keer van basisschool moeten wisselen en heeft doelbewust voor de dichtstbijzijnde vo school gekozen. Maar nu is haar grootste zorg een grote reistijd maar ze vind een schoolwissel zeker een optie omdat ze zich op deze school ongelukkig voelt. Voor mij is dit wel een heel alarmerend signaal.
Op school noemden ze als alternatief een montessori school die op vmbo/havo les geeft en een particuliere democratische school. Beiden lijken mij geen goede opties.

Op een uur reizen zit wel een begaafdheidsprofielschool met een masterclass. Misschien dat die een optie is.

BerichtGeplaatst: 31 jan 2020, 15:56 
Volwassene

Ik ben het met Paula eens. Ik dacht eigenlijk hetzelfde toen ik je eerste stukje las. Ik vind het sowieso heel goed dat ze kan aangeven wat ze nodig heeft en een begaafdheidsprofielschool lijkt daar goed bij te passen. De ene school is de andere niet, maar als ik onze school vergelijk met de begaafdheidsprofielschool hier in de buurt, dan zie ik duidelijk dat ze op onze school minder snappen van hoogbegaafdheid en onderpresteren dan op de begaafdheidsprofielschool.

Wij zijn in afwachting van het cijfer voor wiskunde. Spannend dit keer; dochter heeft er hard aan gewerkt en ze heeft er een goed gevoel bij. Bij een 6 gaan we naar Mac. ;)
Aankomende week start de huiswerkbegeleiding. Ze mag er ook heen in de toetsweek. Extra fijn! Ik ben er heel erg blij mee!

BerichtGeplaatst: 31 jan 2020, 17:30 
Volwassene

Een uur reizen is best pittig voor een kind, als je daarnaast nog lange schooldagen hebt, huiswerk en misschien ook nog sport/hobby na schooltijd.
Maar mijn ervaring is wel (op de hb-school van mijn kinderen zaten veel leerlingen die zelfs meer dan een uur reistijd hadden) dat als je op je plek zit, dat vaak een minder groot struikelblok is dan het in eerste instantie lijkt.

Op onze school begon trouwens het 1e lesuur van de hb-klassen later dan op de rest van de school zodat leerlingen die van ver moesten komen en met het OV reisden ook daadwerkelijk op tijd konden zijn. Het was overigens geen begaafdheidsprofielschool maar een 'gewone' scholengemeenschap met een hb-stroming (inmiddels zit deze stroming in bij een andere school die onder hetzelfde samenwerkingsverband valt).

Let wel op dat begaafdheidsprofielscholen niet allemaal met hezelfde aanbod/systeem werken. En je blijft natuurlijk te maken hebben met individuele docenten, die hebben niet allemaal evenveel affiniteit met en kennis van hb en onderpresteren. Maar de kans op begrip en een passende omgeving is vaak wel groter.

Dat je dochter nu zelf een andere school overweegt, zegt wel wat over hoe ze zich nu voelt.

BerichtGeplaatst: 04 feb 2020, 17:14 
Volwassene

Hoera, een 5.5 voor wiskunde! Dat wordt de Mac! :)

BerichtGeplaatst: 04 feb 2020, 18:25 
Volwassene

Yes!

BerichtGeplaatst: 04 feb 2020, 18:47 
Volwassene

Super!

BerichtGeplaatst: 04 feb 2020, 21:25 
Volwassene

Super!!

BerichtGeplaatst: 04 feb 2020, 22:00 
Volwassene

Goed Dee85! Je dochter heeft de stijgende lijn te pakken en kan het dus wel!
Hopelijk schept dat wat vertrouwen.

BerichtGeplaatst: 04 feb 2020, 22:20 
Volwassene

Super Dee!

Beter dan de 3, die mijn dochter voor wiskunde had. Meeste vragen goed beantwoord, maar "vergeten" om te berekeningen op te schrijven. Tja.

Oudere broer was gelukkig solidair met een 3 voor Frans.

Pagina 42 van 66 [ 1320 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 39, 40, 41, 42, 43, 44, 45 ... 66  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]