Het is nu 24 jan 2021, 04:14

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Pagina 41 van 66 [ 1320 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44 ... 66  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Brugklas 2019/2020
BerichtGeplaatst: 23 jan 2020, 10:15 
Volwassene

Lieselotje, zomaar een gedachte: misschien stel je net als je zoon hoge eisen aan jezelf. Aanvoelen wanneer je iets meer moet loslaten en iets meer moet sturen, is zo ongeveer het moeilijkste wat er is in de opvoeding. Misschien zelfs wel de essentie van opvoeden. ;) Dat je daar zoekende in bent en soms ook fouten in maakt, lijkt me heel normaal. Ik denk dat je zoon je nog wel nodig heeft als hij wegloopt zodra het moeilijk wordt. Dat betekent niet letterlijk dat je dan naast hem moet zitten of moet controleren. Maar je kunt er wellicht wel met hem over praten (stukje eigen verantwoordelijkheid geven): wat gebeurt er als je vastloopt? En zodoende het probleem helder krijgen en wellicht dan met hem meedenken voor een oplossing. Kan school er nog iets in betekenen? Heeft hij veel tekorten?

En dankjewel voor de tip van lyceo extra!

Over bijsturen en loslaten gesproken: dochter was vandaag te laat op school. Na 3 keer moet je je dan om 7.30 melden, hetgeen betekent dat men hier om 5.30 uit bed moet.
Op zich snap ik de regel, maar vandaag kwam dochter niet te laat door eigen toedoen. Er was een ongeluk gebeurd waardoor het OV vertraging had. We hebben de laatste weken flink op haar ingepraat om ervoor te zorgen dat ze deze OV verbinding zou nemen, want de verbinding die zij altijd neemt, heeft al-tijd vertraging. Als je dan dus te laat komt, denk ik: tsja, wij hebben je gewaarschuwd, dus je doet het tegen beter weten in. Maar vandaag was gewoon domme pech door dat ongeluk. Want die verbinding is doorgaans heel betrouwbaar.
Nu krijg ik ook de indruk dat ze deze periode absentiemeldingen meetellen van vorige week, toen ze ziek was. Ik had haar die dag niet ziekgemeld omdat ik niet wist dat ik dat op het VO elke dag moet doen. (en niet als op de basisschool 1 keer ziek melden en ze zien het kind wel weer verschijnen als het beter is).
Zal ik nu naar school bellen om de situatie uit te leggen en dat ik het niet redelijk vind om haar om 7.30 op school te laten komen? Of moet ze dit gewoon maar ervaren?

BerichtGeplaatst: 23 jan 2020, 10:27 
­

Ik zou in elk geval bellen (als je dat nog niet hebt gedaan) over het feit dat je haar op de tweede ziektedag niet hebt ziekgemeld. Want daar kan je dochter sowieso niets aan doen.
Bij de school van mijn kinderen zijn ze heel redelijk, en zouden ze ook begrip hebben voor de overmachtsituatie.

Profiel Stuur privébericht  

BerichtGeplaatst: 23 jan 2020, 10:30 
Volwassene

Pompom, ik vergeet het erbij te zetten, maar de conciërge heeft me die dag zelf al gebeld om te vragen hoe het zat. In Magister staat ze die dag gewoon ook helemaal ziekgemeld en dat is dus al aangepast.

BerichtGeplaatst: 23 jan 2020, 11:46 
Volwassene

Wat apart dat je ze elke dag moet ziekmelden. Hier moeten we ze de eerste dag ziekmelden (op een van de scholen zelf per e-mail, wat m.i. spijbelen in de hand kan werken, maar vooruit) en als ze weer beter zijn betermelden. Lijkt me veel handiger.

BerichtGeplaatst: 23 jan 2020, 11:52 
Volwassene

Blijkbaar vond ik dat onbewust dus ook. ;)

BerichtGeplaatst: 23 jan 2020, 13:41 
­

@Dee: als het in Magister is rechtgezet lijkt het me niet logisch dat ze het mee zouden kunnen tellen.

Op de school van mijn kinderen moet je ook elke dag ziekmelden, maar dat kan tegenwoordig makkelijk via de Magister app met ouderinlog.
Als je al weet dat het langer gaat duren kan je bellen en zetten ze het er voor meer dagen in.

BerichtGeplaatst: 23 jan 2020, 14:18 
Volwassene

Hier op school zijn ze ook wel soepel. Dochter vertelt altijd gewoon de waarheid (ik ging te laat van huis of ik heb te langzaam gefietst), dus die heeft er al een aantal vroegmeldingen op zitten. Zoon blinkt uit in smoezen, dus die komt er vaak mee weg. Nu hoeven ze hier maar 6 km te fietsen, dus om 7.30 melden is niet heel dramatisch gelukkig.

Loslaten versus begeleiden vind ik een hele lastige. Ik wil zeker niet teveel begeleiden, maar soms is het nodig. Ik merk dat ik zoon in de tweede nu loslaat. Of hij dit jaar gaat halen weet ik niet, maar ik wil hem ook niet de kans ontnemen het zelf te ondervinden. Dochter had ik vrijgelaten (eens kijken hoe dat gaat), maar omdat ze zich erge zorgen maakte om de cijfers help ik nu een beetje mee met overhoren. Ze moet nog even ondervinden dat "het een beetje kennen" niet goed genoeg is.
Dochter lijdt nog wel onder haar moeizame contacten. Ze heeft nu twee keer met de orthopedagoge van school gesproken en die was aardig volgens dochter. Geen idee waar ze het over gehad hebben, maar dochter vond het een prettig gesprek.

BerichtGeplaatst: 23 jan 2020, 14:24 
Volwassene

Elishug, wat een goede feedback van school.

Launie, wat een gedoe hè die schermpjes. Dochter kan haar telefoon wel redelijk weg leggen, maar haar ereader niet. Dat zorgt ook wel voor de nodige frustratie, want ze heeft tijdens het lezen geen besef van tijd en kan zich er ook moeilijk van los maken.

Dee, als dochter te laat kwam buiten haar schuld, zou ik haar dat zeker even laten melden op school. Hier hebben ze daar wel begrip voor en doen ze dan niet moeilijk.

Joza, wat een wisselingen qua leraren voor wiskunde. Dat helpt meestal niet mee.

BerichtGeplaatst: 23 jan 2020, 14:28 
Volwassene

Verder hier vooral gedoe met puberzoon in de tweede. Ik moet echt even wennen aan alle veranderingen en vooral die allesoverheersende passiviteit. Hij was altijd positief en ondernemend, nu ligt hij na school vooral in bed met zijn telefoon, moppert en doet gewoon helemaal niets. Ik hoop dat het maar tijdelijk is, want hij maakt ook geen gelukkige indruk. Ik hoop dat hij in gaat zien dat dagen lang youtubefilmpjes kijken weinig voldoening biedt op de lange termijn (maar misschien overschat ik nu het puberbrein).
Gelukkig bij dochter nog geen tekenen van een naderende puberteit, nog even een (relatieve) stilte voor de storm.

BerichtGeplaatst: 23 jan 2020, 16:22 
Volwassene

Ze had dus verteld van dat ongeluk, maar ze kreeg alsnog een briefje om te melden. En ze kijken dus niet per periode maar gewoon als je 4x te laat bent, moet je melden. Dus ja....vrees dat het 'jammer maar helaas' is?

Karan, lastige situatie met je zoon. Herken het van mezelf, puberteit hakte er ook flink in.

BerichtGeplaatst: 24 jan 2020, 07:59 
Volwassene

Mijn dochter was eens te laat bij de volgende (keuze)les, omdat de gymleraar de tijd was vergeten. Ze kwam al met nog een klasgenoot van een andere locatie, de gymleraar had ook gezegd dat ze hem de schuld mochten geven en zij en nog een klasgenoot die dezelfde keuzeles volgt, moesten toch allebei een briefje halen. De rest van de klas met andere keuzelessen niet.
Toen heb ik wel een mailtje naar school gestuurd, de gymleraar beaamde het verhaal en ze hebben de te laat melding er uit gehaald.

BerichtGeplaatst: 24 jan 2020, 09:37 
Volwassene

Wel flauw, van dat briefje...

Leuk verhaal uit mijn eigen tijd: op mijn verjaardag 16e of 17e denk ik, ging ik met mijn vriendin uit t eten tussen de middag. We hadden 50 minuten voor naar het restaurant fietsen, daar bestellen, met de mededeling dat we haast hadden, eten en terug fietsen. Dat kon bijna.... we moesten dus naar de strenge conciërge, om een briefje te halen.
Dus ik vertelde met onschuldige ogen het verhaal waarom we te laat waren. De conciërge waaraan iedereen een hekel had keek even of ik inderdaad jarig was, feliciteerde me en gaf ons de briefjes cadeau. :lol: . Heb altijd een prima relatie met die man gehouden.

Jongste heeft gisteren haar eerste brugpieper-10 in ontvangst genomen, voor een toets Frans waar ook veel onvoldoendes waren gevallen. Ze had goed geleerd en had bovendien veel bravo-kaartjes gekregen. Die krijgen ze als ze Frans praten in de klas, als ze in 't Frans vragen of ze naar de wc mogen en zo. Die leveren ze dan aan t eind van de les weer in en dan wordt er een aantekening gemaakt. Bij een bepaald aantal bravo-kaartjes wordt je toetscijfer opgehoogd.
Thuis mocht ze t toetje uitzoeken. Dat mag bij ons sowieso bij een 10, maar ook bij andere 'prestaties.' Is een heerlijke simpele viermanier.

BerichtGeplaatst: 24 jan 2020, 10:15 
Volwassene

Wat leuk, Von! Knappe prestaties van je dochter.
Als er hier een 6 voor wiskunde valt, gaan we naar de Mac. :mrgreen:
Overigens zijn ze nu met het meten van hoeken bezig en bijna de hele klas snapt er geen zak van. Bij dochter begint nu langzaam het kwartje te vallen.

Ik was in de derde klas altijd te laat en ik moest me echt zo vaak om 7.45 melden. Ik kon 's ochtends gewoon niet uit bed komen (nu nog steeds niet) en ik moest naar de andere locatie fietsen, die was verder van huis. En ik had een hekel aan dat gebouw, aan dat schooljaar...het hielp allemaal niet mee.

Dochter heeft het allemaal prima gered vanmorgen en ze was om 7.30 op school. De keren dat ze te laat kwam, was vooral door vertraging in het OV. Ze vertrekt al 10 minuten eerder van huis dan strict noodzakelijk is, dus ik beschouw het maar gewoon als een maatregel die bij haar niet zoveel gaat helpen. Ze heeft nu de keuze gemaakt om de juiste OV verbinding te pakken, maar gister dus de pech dat ook op die lijn iets gebeurde. Ja, dan is het overmacht. En op school denken ze vast: je kan de pot op met je ongeluk, die smoes horen we dagelijks.

Vandaag een toets Engels. De phrases en grammatica zitten er prima in, maar aan de woordjes had ze duidelijk te weinig aandacht besteed. Ik heb dan ook echt de 'instinkers' uit de woordenlijst gehaald om te overhoren. Voor die woorden had ze vanmorgen dus nog fijn 40 minuten op school. :mrgreen:

BerichtGeplaatst: 24 jan 2020, 11:11 
Volwassene

Dee, mooi dat ze dan vroeg moest zijn vandaag. Zomaar 40 leerminuten kado :D

Hier ook regelmatig toetje kiezen of ijsje als beloning. Heeft jongste ook regelmatig gemotiveerd om beter op te letten/best te doen op voetbalveld.
Jongste heeft vandaag toets geschiedenis (klassikaal), presentatie Nederlands (moest al voor de Kerstvakantie) en wellicht toets wiskunde. Maar het is niet duidelijk of die toets klaar is..... hij is er al 2 weken om aan het vragen bij de docent. Irritatie van mij want de afspraak voor versnellen is er, ook besproken met wiskunde docent en dan is de volgende toets niet klaar. Wat raar is, want vorig jaar is die toets ook gegeven. Verander paar getallen en je bent een eind toch?

BerichtGeplaatst: 24 jan 2020, 11:20 
Volwassene

@Von, wat goed voor Frans, ook wel een fijn systeem dat je zo ook op andere manieren je cijfer omhoog kunt krijgen.

@Dee85, Hier zijn ze ook bezig met die hoeken, gelukkig nu met een andere wiskundeleraar, die legt het wel duidelijk uit en met veel praktijkopdrachten enz. (Vrijeschool, maar die invaller hiervoor was ook niet bekend met die manier van les geven). Dat werkt wel beter bij mijn dochter, dan gaat het wat meer leven en krijgt ze er een beter beeld bij.

Ja, voor mijn dochter had ik voor die onterechte te laatmelding een mailtje gestuurd, omdat ze verder altijd op tijd is.
Ik ben in de brugklas, maar vooral in de tweede zoveel te laat geweest dat de conciërge zelfs deals met me ging sluiten. Verder konden ze wel een schoonmaakster minder in dienst nemen, want ik had zo vaak corvee. In de derde ging het steeds beter en sindsdien kom ik zelden ergens te laat.

BerichtGeplaatst: 24 jan 2020, 11:57 
Volwassene

Drukke dag voor je jongste, Bloemetje. Inderdaad vreemd dat die toets wiskunde nog niet klaar is, het lijkt mij ook vrij simpel aan te passen. En grappig eigenlijk dat het op deze leeftijd nog steeds werkt om ze over te halen met een beloning zoals een lekker toetje. Ergens wel schattig. :)

Dochter moet een toets geschiedenis inhalen en ze had daar braaf voor geleerd, want 9 van de 10 keer moet je het de eerstvolgende les inhalen. Maar dat was niet zo en de docente wist ook niet wanneer dan wel. Dat is toch vaag? :roll: Dochter maar een mailtje laten sturen?

Joza, die schoonmaakskills kun je nu vast weer goed gebruiken. ;)
Dochter haar wiskundedocent is vrij jong. Toen ik hem sprak kreeg ik de indruk dat hij vooral zijn zorgen uit, maar vervolgens niet met een oplossing komt. Misschien is dat de ervaring die hij nog mist.

BerichtGeplaatst: 24 jan 2020, 13:17 
Volwassene

Dee85 schreef:
Drukke dag voor je jongste, Bloemetje. Inderdaad vreemd dat die toets wiskunde nog niet klaar is, het lijkt mij ook vrij simpel aan te passen. En grappig eigenlijk dat het op deze leeftijd nog steeds werkt om ze over te halen met een beloning zoals een lekker toetje. Ergens wel schattig. .

Bij ons is t een soort running gag geworden. Als ik iets presteer kan er ook geroepen worden dat ik t toetje mag uitkiezen. Dat doe ik eigenlijk altijd, maar in zo'n geval wordt t wel iets dat ik extra lekker vind

BerichtGeplaatst: 24 jan 2020, 13:30 
Volwassene

Ik kies altijd het toetje uit. :mrgreen:

BerichtGeplaatst: 24 jan 2020, 13:39 
Volwassene

Je presteert toch ook iedere dag :lol:

BerichtGeplaatst: 24 jan 2020, 13:42 
Volwassene

bloemetje75 schreef:
Je presteert toch ook iedere dag :lol:

Daarom.....iemand moet mijn inzet belonen. :lol:

Pagina 41 van 66 [ 1320 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44 ... 66  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]