Het is nu 21 sep 2020, 20:31

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Pagina 3 van 66 [ 1320 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 66  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Brugklas 2019/2020
BerichtGeplaatst: 28 aug 2019, 16:43 
Volwassene

Geen snoepautomaten hier, maar wel een fietsroute langs vele verleidingen. Zoon vond dat vorig jaar ook lastig. We hebben toen afgesproken dat hij per week 1 euro (contant!) aan snoeperij mocht besteden. Binnen de kortste keren leerde hij daardoor wel doseren en inmiddels gaat het zelfs met zijn pinpas op zak helemaal prima.

BerichtGeplaatst: 28 aug 2019, 21:41 
Volwassene

bij het tussenjaar pauzeren ze nu nog apart van de rest van school. Maar idd, we zullen wel een afspraak moeten maken hierover. ze wil misschien ook eens een broodje kopen of zo.
Ik denk dat we het zakgeld misschien iets omhoog doen, naar 2 euro of zo (wij sparen nu voor haar en daarnaast krijgt ze 1 euro p/w, die ze opspaart en dan meestal een speelgoed van koopt). Dan kan ze ook iets van 1 euro vrij besteden, kan ze zelf kiezen. ik weet eigenlijk niet wat ze in de kantine verkopen en wat dat kost. daar zal t ook wel van afhangen.

Profiel Stuur privébericht  

BerichtGeplaatst: 29 aug 2019, 00:24 
Volwassene

Toen onze dochter naar de brugklas ging, hebben we haar zakgeld verhoogd. Ze moest toen zelf kadootjes kopen voor verjaardagen, bios, naar de stad met vriendinnen (dus Mac of iets dergelijks) en voor broodjes/ koek op school. Zo heeft ze zelf geleerd waar ze het beste haar geld aan kon besteden. Bij haar werkte dat goed. Bij onze zoon gaan we dat zo ook doen in de brugklas.

Goed te horen dat de eersten een goede start gemaakt hebben! Hier gaat het volgende week beginnen. Dit weekend maar eens boeken kaften. Zoon lijkt er nog niet erg mee bezig. Ook geen idee of hij zenuwachtig is. Hij laat het vaak niet blijken. We gaan het meemaken!

BerichtGeplaatst: 29 aug 2019, 11:11 
Volwassene

Mijn oudste twee kopen weinig snoep, jongste zet het gewoon op ons boodschappenlijstje :lol:
Op school zijn volgens mij geen snoepautomaten maar kunnen ze in de kantine wel iets kopen. Die is niet de hele dag open dus dat scheelt momenten.
Ik denk dat een bedrag afspreken per week wat ze mag versnoepen, slim is.

Jongste is op kamp, ik was graag een vogeltje geweest om eens mee te kijken bij het programma of een vlieg op de muur tijdens het koken wat ze gisteren zelf moesten doen.... Ben heel benieuwd wat hij morgen te vertellen heeft en hoe moe hij is.

BerichtGeplaatst: 29 aug 2019, 19:32 
Volwassene

Bij ons is het wel de hele tijd beschikbaar. Denk dat ik het maar even op z'n beloop laat.

BerichtGeplaatst: 30 aug 2019, 12:36 
Volwassene

Ik heb een heel moe jongetje opgehaald op kamp en dus na een boterham naar bed gestuurd. Hij stribbelde niet eens tegen. Nu zal het feestje van een vriendje eind van de middag en een voetbaltraining vanavond ook wel helpen met wat bijslapen...
Hij heeft het leuk gehad, veel meer kwam er niet uit (keelpijn en schor helpt vast niet).

BerichtGeplaatst: 04 sep 2019, 08:19 
Volwassene

In navolging van meldingen in 2VWO :
Hier gedoe met roosters en systemen bij 2 van de 3 kinderen.
School is overgegaan op Zermelo met als gevolg dat ze ook rijkelijk laat waren met het rooster, de somapp alleen nog het basisrooster geeft, geen wijzigingen en huiswerk meer. Huiswerk moet je inloggen op SOM via schoolwebsite, wijzigingen zou via Zermelo gaan (weer anders inloggen). Maar niemand heeft nog Zermelo inloggegevens ontvangen, dus het is onduidelijk of dit klopt.
Mail is ook veranderd, dus daarvoor moet je weer via een andere link inloggen op de website inloggen, waardan wel weer je wachtwoord voor de SOM app verschijnt, die je dan via de SOM via de website moet aanvragen.
Al lost? Mijn brugger iig wel gisteren......

Die had helaas niet zo'n lekkere start gisteren. Ik hoop dat het vandaag beter zou gaan. Al was er wel weer een soort van mededeling geweest dat vierde uur mentor uur niet doorging, dit zou het vijfde uur zijn, maar uiteraard was dit nergens terug te vinden.

z 2007 1 tweetalig ath

BerichtGeplaatst: 04 sep 2019, 09:46 
Volwassene

Oh wat een puinhoop, Annemiek! Dat draagt echt totaal niet bij aan een fijne start. Hopelijk lossen ze het snel op.

Dochter had gister haar introductiedag die heel goed verlopen is. Ze heeft haar boeken en rooster gekregen. Lange dagen, 4x tot 15.00u en nog een keer tot kwart voor vier. Ze heeft het wel leuk gehad. Vandaag is ze op kamp en daar had ze ontzettend veel zin in. Ze heeft wel een beetje gezonde spanning, maar ze is totaal niet bang of wat dan ook. Ik vind het maar een dappere dodo in een klas waar ze helemaal niemand kent.

BerichtGeplaatst: 04 sep 2019, 09:54 
Volwassene

Annemiek, SOM geeft op het moment overal problemen. Ook op de school van mijn dochter.
Er is een update geweest waarbij nogal wat dingen veranderd zijn.
De samenwerking tussen SOM en Zermelo is sowieso altijd al problematisch geweest. Dat is niet zo raar als je bedenkt dat de bedrijven elkaars concurrenten zijn. :wink:

BerichtGeplaatst: 04 sep 2019, 11:15 
Volwassene

Dat hoorde ik ook gisteren van twee andere ouders, die kunnen ook niet inloggen, een heel gedoe. Som en Zermelo. Maar niemand kreeg het voor elkaar volgens mij.

Hier Magister en Zermelo. Het was even puzzelen, maar de mentor had ook wat uitgelegd en het is gelukt om in te loggen.

Vandaag de eerste echte schooldag, spannend hoor. Gisteren beviel wel, maar dat was kort en er was geen echte les.

BerichtGeplaatst: 05 sep 2019, 04:33 
Volwassene

Jongste is ook lekker gestart. Ze heeft weer meteen een sprongetje gemaakt in haar ontwikkeling. Hier ook gedoe met SOM en Zermelo, maar dochter blijft wonderlijk rustig. Het is uiteindelijk wel een beetje gelukt, niet helemaal geloof ik.
Ze hebben vanaf dit jaar een 80-minutenrooster. lessen van 80 minuten met tussendoor 15 minuten pauze. en tussendoor een half uur. Gevolg is dat ze niet meer dan 5 vakken op een dag hebben en dus ook minder mee hoeven te sjouwen. Voorheen was een les eigenlijk net te kort en een blokuur te lang. Ik vind 't geloof ik wel wat hebben zo.
J heeft het eerste half jaar Duits en het tweede half jaar Latijn, dat hebben alle tweetalige klassen.

Voorlopig een vrolijk en blij kind dat dingen regelt en zich groot voelt, erg leuk om te zien.

BerichtGeplaatst: 05 sep 2019, 08:58 
Volwassene

Wat leuk, Von. Ik merk het ook aan mijn dame. Die voelt zich ineens zo groot en zelfstandig. Ik ben positief verrast.

Bij ons een 50 min rooster. Ze heeft ook niet alle vakken tegelijk, die worden over het jaar verspreid. Komende periode heel veel het vak dat haar mentor geeft en studieuren. Ze heeft een boek en werkboek voor Latijn, maar volgens mij heet het vak op het rooster Klassieke Talen. Ik zag op intranet iets staan over een module Grieks, dus ik denk dat ze zowel Latijn als Grieks krijgt dit jaar. Kunst/tekenen is dan 2 lesuren achter elkaar, net als gym en science. Dat laatste vak zal dochter waarschijnlijk heel leuk vinden en het wordt gegeven door de HB coördinator. Die heeft ze ook nog een paar keer per week voor een ander vak. Ik vind het prettig dat zij dochter zo goed in de gaten kan houden.

Ik heb ook ingelogd op Magister. Het spreekt eigenlijk allemaal wel voor zich. Alleen goed onthouden waar je wat kunt vinden.

Ik kreeg gistermiddag een sms van dochter dat ze was aangekomen op kamp. Verder radiostilte. Geen nieuws is goed nieuws. :)

BerichtGeplaatst: 05 sep 2019, 10:11 
Volwassene

Bij jongste in principe ook 50 min lessen maar aangezien het GPL is, is dat niet echt 50 min standaard les. Soms een hoorcollege, soms in kleine groepjes oefenen op uitspraak etc.
Hij heeft 2 uur per week Latijn, Grieks en Duits en Natuurkunde komt pas in het 2e. Wel in het eerste jaar LEF (levensbeschouwing ofzo) en informatiekunde. 2 vakken die mijn dochter op andere school dan weer nooit heeft gehad.

Ze gebruiken Magister (kan hij sinds gisteren in en ik wacht op mijn ouder-inloggegevens maar post de grens over is vaak traag) en verder de portal van kunstkapskolan.

Jongste maakt braaf zijn huiswerk en kwam gisteren vragen om uitspraakhulp bij zijn Franse woordjes. Beetje jammer dat hij denkt dat met 1 keer overlezen hij ze ook kent... Dat bleek gisterenavond toch niet zo te zijn en ook aan het ontbijt wist hij nog niet wat het Franse woordje voor "ook" was... nouja het was niet "ici".... 8)

BerichtGeplaatst: 05 sep 2019, 11:29 
Volwassene

Ik heb thuis na twee dagen VO een super enthousiast meisje! Ondanks in de regen fietsen. Ze heeft al aansluiting bij een groepje. Gisteren laptop opgehaald een heel programma over wegwijs worden in de digitale wereld. Vandaag de eerste echte lessen. Hier wel ook roostergedoe, ze zijn over naar een andere manier van roosteren en dat verliep niet vlekkeloos. We hebben gisteren een voorlopig rooster gekregen. Ik ben benieuwd.

BerichtGeplaatst: 05 sep 2019, 11:54 
Volwassene

ElisHug schreef:
Ik heb thuis na twee dagen VO een super enthousiast meisje! Ondanks in de regen fietsen. Ze heeft al aansluiting bij een groepje. .
Heerlijk!
Von schreef:
Voorlopig een vrolijk en blij kind dat dingen regelt en zich groot voelt, erg leuk om te zien.

Hier ook, echt een hele sprong. zelfs haar stem lijkt veranderd, alsof ze 14 is of zo ipv 10. Zelfverzekerder. Fietst zonder morren van en naar station (ok, 5 minuten haha, maar toch) en zelfs naar de bso. (omdat ze pas 10 is en het zo'n grote overgang willen we haar nog niet helemaal alleen laten zitten tussen 15.30-18.00 u). Wonderbaarlijk. én ze heeft al een keer afgesproken bij een ander meisje.

Som en Zermelo heb ik me nog helemaal niet in verdiept. ik ben nog een beetje in dubio: eigenlijk zou ik dat ook t liefst bij haar laten, maar misschien wordt toch ook echt van ons als ouder verwacht dat we er actief in zijn.
School is afgelopen zomer ook overgegaan op Zermelo, en gebruikt som. en inderdaad, dat gedeelte loopt bij ons ook nog niet helemaal goed . Gelukkig hebben ze nog niet zo'n ingewikkeld rooster, en ook als er uren uitvallen, is er toch 'opvang' in hun vaste lokaal. dat is gelukkig nog wat anders geregeld dan bij de 'echte' VO groepen. Er zijn ook nog wat trubbels met de inrichting van de huurcomputer. Die heeft ze afgelopen maandag gekregen, maar ze weet eigenlijk nog helemaal niet hoe ze overal in moet loggen. En dan zie ik nog wel het kind in haar: ze heeft huiswerk (3x pw oefenen in een rekenen app), maar ze weet niet hoe ze daar in moet komen en wacht dan gewoon af, zonder het initiatief te nemen naar de leerkracht, een mentor of één van de andere kinderen.

Ik moest wel lachen... zat gister even op haar telefoon mee te kijken, blijken ze al een aparte groepsapp the hebben gemaakt met de meiden van de klas. De jongens waren 'te kinderachtig'....

Wat fijn om te horen dat de overstap vooralsnog positief verloopt bij iedereen.

BerichtGeplaatst: 07 sep 2019, 08:10 
Volwassene

Mijn dochter vindt het leuk op school. Ze heeft een aardige klas en over het algemeen ook leuke leraren op een paar mindere na.
Het enige mindere is dat een vriendin van de basisschool ook in de groep zit en als een hondje achter haar aan blijft lopen en zelf totaal geen contact legt met anderen. Mijn dochter heeft er vooraf al wat van gezegd, want die zag de bui al hangen en gisteren weer. Als het kwartje dan nog niet valt, meldt ze het bij de mentor, want het neemt een beetje vervelende vormen aan.

Ze heeft al best veel huiswerk, maar ze vindt het (tot nu toe) niet erg om te doen. Maakt een planning in haar agenda, pakt zelf haar tas op tijd in enz. Ik ben positief verrast, het zou mooi zijn als het zo blijft.

BerichtGeplaatst: 07 sep 2019, 10:28 
Volwassene

Dochter kwam gister terug van kamp. Was sowieso doodmoe en niet lekker, maar ik vond haar ook niet heel erg enthousiast, ondanks dat ze zei dat het leuk was. Ze was tweemaal gevallen, heeft de disco overgeslagen omdat ze de muziek te hard en stom vond. Zag een heel populair meisje dat alle meiden als een magneet naar zich toetrok en daar ergerde ze zich aan. Ze heeft ook weinig verteld verder over wat ze daar heeft gedaan. Heeft halverwege het kamp huilend gebeld vanwege heimwee.

Dus wat minder enthousiast hier. Ik hoop dat het straks in de klas als school echt begint, beter gaat.

BerichtGeplaatst: 07 sep 2019, 11:10 
Volwassene

Wat sneu. Hier gaat jongste maandag op kamp, tot dinsdag, lekker kort dus. Ik ben blij dat ze al n paar dagen school heeft gehad. Ze heeft al n nieuwe vriendin gemaakt. Ik kan me van oudste herinneren dat ze zich op kamp wat verloren voelde. Da's later wel helemaal goed gekomen trouwens.

BerichtGeplaatst: 07 sep 2019, 16:58 
Volwassene

Ach Dee, wat vervelend! Misschien is je dochter niet zo'n kampganger en valt het straks op school reuze mee. Kamp klinkt vaak leuk voor velen, maar er zijn er genoeg die het een straf vinden. Ik kan best heel sociaal en gezellig zijn, maar slaap gewoon graag in mijn eigen bed en ben mensen snel zat. Heeft je dochter dat ook?

BerichtGeplaatst: 07 sep 2019, 17:06 
Volwassene

Ja, dat heeft ze. Dat heb ik zelf ook. Ik denk dat school zelf gewoon veiliger is omdat er duidelijke regels zijn voor iedereen, je weet wat je moet doen. Kamp is een situatie met veel minder (sociale) structuur en dan merk je dat zij dat moeilijk vindt. En dat snap ik heel goed vanuit eigen ervaring. Ik vond in week 1 al op kamp gaan best heftig, maar inmiddels vind ik het echt waanzin. Een tijdje wachten kan volgens mij geen kwaad, ook niet voor de kinderen die kamp juist prachtig vinden.

Von, ik hoop ook dat het hier goedkomt. Ik heb besloten dat ik het even aankijk. Zeer binnenkort is er ook ouderavond. Hopelijk vertellen ze dan ook wat meer over hoe zo'n groep zich ontwikkelt in de loop der tijd.

Pagina 3 van 66 [ 1320 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 66  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]