Het is nu 21 sep 2020, 20:50

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Pagina 66 van 66 [ 1320 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 62, 63, 64, 65, 66
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Brugklas 2019/2020
BerichtGeplaatst: 06 jul 2020, 10:18 
Volwassene

Dubbel....

Net nog geprobeerd een gesprek met Oudste te voeren. Met de nadruk op geprobeerd. Pffffff pubers. Bottom line, ze heeft het echt heel erg makkelijk gehad afgelopen jaar. Ik ben trots op het feit dat ze zo zelfstandig is geweest. Maar ik had in een gymnasium brugklas met nog een aantal extra's verwacht/gehoopt dat ze het wat pittiger zou hebben. Haar broertje in groep 7 heeft meer tijd aan huiswerk besteed. En ik kan dan niet zo goed tegen de 'ik heb toch een 6 en dat is toch voldoende' mentaliteit. Dat wil zeggen, als ze echt haar best heeft gehad en er tijd aan heeft besteed vind ik een 6 prima, maar niet als ze er (bijna) niks voor heeft gedaan. Ik ben benieuwd hoe dit in de 2e gaat.

BerichtGeplaatst: 06 jul 2020, 11:57 
Volwassene

ElisHug schreef:
Dubbel....

Net nog geprobeerd een gesprek met Oudste te voeren. Met de nadruk op geprobeerd. Pffffff pubers. Bottom line, ze heeft het echt heel erg makkelijk gehad afgelopen jaar. Ik ben trots op het feit dat ze zo zelfstandig is geweest. Maar ik had in een gymnasium brugklas met nog een aantal extra's verwacht/gehoopt dat ze het wat pittiger zou hebben. Haar broertje in groep 7 heeft meer tijd aan huiswerk besteed. En ik kan dan niet zo goed tegen de 'ik heb toch een 6 en dat is toch voldoende' mentaliteit. Dat wil zeggen, als ze echt haar best heeft gehad en er tijd aan heeft besteed vind ik een 6 prima, maar niet als ze er (bijna) niks voor heeft gedaan. Ik ben benieuwd hoe dit in de 2e gaat.

Bij mijn oudste in de vierde ging het afgelopen jaar nog steeds zo. Dus ik weet niet of het direct verandert volgend jaar (gevolg is dat mijn zoon vindt dat hij ontzettend hard moet werken vergeleken met zijn zus, terwijl ik zijn inspanningen ook heel erg mee vind vallen).

Profiel Stuur privébericht  

BerichtGeplaatst: 06 jul 2020, 11:59 
Volwassene

ElisHug schreef:
Dee, fijn dat de vakantie begonnen is, geniet van de rust! En ik snap dat je trots beng op je dochter!!!

Eekhoorntje, hier zou Oudste ook niet met scouting op kamp kunnen vanwege de één kamp per kind regel. Maar die regels zijn vorige week versoepeld, nu hoeft er maar 14 dagen tussen te zitten. Dus Oudste kan alsnog mee. Heel erg fijn voor haar (en ons).

Oudste heeft deze week nog de laatste afrondingen. De cijfers van de toetsweek zijn bijna allemaal binnen. Prima, varieert van 8-en tot 6-en. Wel bleek dat ze van een aantal vakken opdrachten gemist heeft of niet goed ingeleverd. Wat dat betreft merk je wel dat ze aan het verslappen is. Ze moet dus nog een aantal dingen inhalen. Wat dat betreft is ze nu wel heel erg puberig. Gezucht en gesteun. Terwijl ze het echt niet bepaald druk heeft gehad de afgelopen weken.... Lamlendigheid. Ik geloof dat ze deze week nog één keer naar school moet voor de afsluiting en rapport. Ik vroeg net aan haar wanneer 'weet ik niet'. Zou je dat niet even vragen dan? Gezucht 'dat zou ik kunnen doen'. Voor Engels heeft ze haar cijfer van de toetsweek nog niet, iets met verkeerde toets of verkeerd ingeleverd. Ze heeft de docent gemaild en wacht nu op een reactie. Ik verwacht wat meer pro activiteit van haar.

Hier regende het ook gemiste opdrachten. Er stonden een paar enen in Som. Nouja, het kon uit, dus ik heb het maar zo gelaten...

BerichtGeplaatst: 06 jul 2020, 12:42 
Volwassene

Karan schreef:
ElisHug schreef:
Dubbel....

Bij mijn oudste in de vierde ging het afgelopen jaar nog steeds zo. Dus ik weet niet of het direct verandert volgend jaar (gevolg is dat mijn zoon vindt dat hij ontzettend hard moet werken vergeleken met zijn zus, terwijl ik zijn inspanningen ook heel erg mee vind vallen).

Ik vind het vooral jammer dat het zo makkelijk gaat. Hoe fijn is het als je ergens echt je best voor doet en dat je dan trots bent op het eindresultaat? Dat geeft veel meer voldoening dan een zes waar je amper iets voor doet. En dat gun ik haar.

BerichtGeplaatst: 06 jul 2020, 16:37 
Volwassene

Elishug, alsoluut. Ik herken het gevoel. Gelukkig haalt dochter die voldoening wel uit haar hobby's, waar ze zich wel voor inzet.

BerichtGeplaatst: 07 jul 2020, 10:10 
Volwassene

Hier hebben we dochter het deze toetsweek zelf laten doen. Planning, samenvattingen maken, leren. Het waren beduidend minder toetsen dan normaal en we wilden allen graag kijken hoe dat nu gaat. Het resulteert in een hoop onvoldoendes (3, 4, 5). Dat is dan weer reden voor een huilbui en smeken of ze alsjeblieft op huiswerkbegeleiding mag blijven. De resultaten zijn er dan nog niet naar, maar ze is wel gaan leren met alleen een kleine reminder van ons. Dat zou ze eerder dit jaar niet gedaan hebben. Dan zou ze uitstellen of wat anders gaan zitten doen.

Zo'n typisch geval als in Karan haar topic: wel de intelligentie, niet de vaardigheden. Ik denk dat zij het nooit zo makkelijk zal krijgen als de kinderen hierboven. Wat overigens niet wegneemt dat ik jullie frustratie goed begrijp.

BerichtGeplaatst: 07 jul 2020, 11:05 
Volwassene

Dee, dat ze zelf gaat leren is al een hele stap. Veel kleine stapjes maken uiteindelijk een grote, maar ik snap heel goed dat het voor je dochter frustrerend is.

Ik snap heel goed dat we geluk hebben dat de resultaten van Oudste goed zijn. Daar had ik het laatst nog over met een vriendin wiens zoon uhb is maar het veel zwaarder heeft in zijn eerste VO jaar. Al met al mogen we zeker niet klagen, vooral omdat Oudste sociaal heel goed op haar plek zit en dat vind ik het belangrijkste!

Ik vrees dat Zoon (gaat naar groep 8 ) het wel echt heel zwaar gaat hebben in de brugklas. Zoals in het topic van Karan inderdaad, wel de intelligentie, niet de vaardigheden. Ik worstel nu al met de vraag hoe en in hoeverre we hem daarin gaan begeleiden.

BerichtGeplaatst: 07 jul 2020, 11:20 
Volwassene

Elishug, wij zitten een beetje in hetzelfde schuitje. Dochter redt zich prima, maar hoe straks met zoon (ook volgend jaar groep 8). Ik weet niet of hij de vaardigheden echt mist, maar hij zit wel in zijn hangmat. Ik zit nu wel al bij hem, dat als het echt moet hij het wel oppakt, dus er is hoop.

Dee, balen van de onvoldoendes, maar wel goed dat ze het zelf heeft opgepakt, misschien een goede basis voor volgend jaar.

BerichtGeplaatst: 07 jul 2020, 11:26 
Volwassene

Ik heb juist bij mijn middelste het idee dat zij het makkelijker gaat krijgen op het vo. Alles gaat bij haar veel soepeler. Maar zij gaat volgend jaar naar groep 7, dus het duurt nog even.

BerichtGeplaatst: 07 jul 2020, 13:40 
Volwassene

ElisHug schreef:
Ik vind het vooral jammer dat het zo makkelijk gaat. Hoe fijn is het als je ergens echt je best voor doet en dat je dan trots bent op het eindresultaat? Dat geeft veel meer voldoening dan een zes waar je amper iets voor doet. En dat gun ik haar.
Mijn jongste heeft t/m het eerste studiejaar zo 'gewerkt'. Een 5,5 was volgens hem afgerond ook een voldoende dus waarom meer doen? Tegenwoordig werkt hij nog steeds niet op volle kracht maar hij levert wel inspanning om tot resultaten te komen. Daarnaast houdt hij veel tijd over om te sporten en met vrienden in contact te blijven. Dat is een keuze die hij bewust maakt. Zelf geeft hij aan dat zijn instelling destijds vooral te maken had met de intrinsieke motivatie die op de middelbare school totaal ontbrak. Nu hij uit zichzelf gemotiveerd is, staat hij er heel anders in.

BerichtGeplaatst: 07 jul 2020, 14:31 
Volwassene

Net als Paula heb ik ook een zoon ((jongste) die altijd maar wat aanrommelde. Hij scoorde rustig een 3 en de volgende toets b.v. een 9. Docenten begrepen weinig van hem.

Op deze manier is hij door het VWO gerold. Nu zegt hij dat dat hele VWO eigenlijk supermakkelijk was. Tsja...

Het goede nieuws is dat hij sinds hij studeert ineens het licht heeft gezien. Hij werkt hard en haalt hoge cijfers. Eindelijk vindt hij het waard om zich zo in te zetten.

Dit heb ik jarenlang gehoopt, maar nu het uitkomt, blijft het nog steeds een soort droom. Ik wens jullie dit allemaal toe!

Overigens, volgens mij is het het belangrijkst dat je een studie kiest die je echt interesseert. Mijn zoon is er echt door opgeleefd. Zo fijn om te zien!

BerichtGeplaatst: 07 jul 2020, 15:20 
Volwassene

rianne2 schreef:
Dit heb ik jarenlang gehoopt, maar nu het uitkomt, blijft het nog steeds een soort droom. Ik wens jullie dit allemaal toe!

:inlv1: Dank je! #durftedromen

BerichtGeplaatst: 07 jul 2020, 15:36 
Volwassene

Dee, fijn dat ze naar het volgende orkest mag en dat jullie kunnen zien hoe veel ze geleerd heeft dit jaar. Op naar volgend jaar!

Mijn middelste heeft in het 2e wel wat meer gestructureerd gewerkt dan in het eerste maar een groot verschil vond hij het niet. Zijn cijfers waren constant heel goed in het 2e waarbij ze in het eerste wat meer heen en weer schoten.
Oudste heeft ook een "als het voldoende is, is het goed genoeg" mentaliteit. Hoewel het bij haar volgens mij ook met haar faalangst samenhangt.

Hoe jongste het volgend jaar gaat doen? We gaan het zien. Ik denk dat we vrij vroeg een gesprek met de mentor/coach plannen om vooral te zorgen dat de uitdaging blijft.

Hij had zijn dia-toetsen goed gemaakt, met wiskunde hoogste score (aantal goed beantwoorde opgaven) van de klas. Helaas geen vergelijkingsmateriaal met andere jaren dus geen idee waar hij staat. Wel fijn dat hij goed gescoord heeft, het onderbouwt toch de afspraken met de coach van het 1e dat wiskunde gecompact/versneld moet voor hem.

Vandaag heeft hij zalig een pyjama dag, met boek in bed. Ik wil wel ruilen!

BerichtGeplaatst: 08 jul 2020, 09:39 
Volwassene

Bloemetje, dat zou best kunnen van de faalangst bij je dochter. Ik had vroeger met muziekles vooral de mentaliteit van: als ik nou gewoon niet oefen en ik verpruts het, dan kan ik in ieder geval het gebrek aan oefening de schuld geven (dan ligt het niet aan mijn gebrekkige vaardigheden/talent). Altijd nog beter dan hard oefenen en het verprutsen. Faalangst in vermomming.
Slim van je dat je alvast een gesprek met de coach gaat plannen.

Bij ons was er de optie voor een evaluatiegesprek van huiswerkbegeleiding. Dat leek mij wel slim, dus ik heb gister een gesprekje gehad. We waren het er vrij snel over eens dat dochter die 5 dagen begeleiding volgend jaar ook nodig heeft. Ik heb de mentor gemaild met onze bevindingen en of school daar ook achter staat. Ik hoop (en vermoed) het wel.
Dochter mist echt nog een heleboel studievaardigheden. Wel viel het op dat ze analytisch heel sterk is en dingen snel door heeft. Ook zien ze een enorme creativiteit bij haar. Ze zit daar met iedereen mee te luisteren, de uitleg die ze krijgen. Alle prikkels komen even hard binnen. Ze hebben ook gezien dat dochter moeilijk te stoppen is als ze met een activiteit bezig is. En dit was ook precies iets dat duidelijk het onderzoek eerder dit schooljaar naar voren kwam.

BerichtGeplaatst: 08 jul 2020, 10:11 
Volwassene

Dee, wat fijn dat ook de huiswerkbegeleiding hetzelfde ziet als uit het onderzoek kwam. Ik hoop dat ze je oudste kunnen helpen om die vaardigheden aan te leren.

Zoals jij het omschrijft, lijkt het bij dochter inderdaad te werken.

BerichtGeplaatst: 11 jul 2020, 10:52 
Volwassene

Ik kreeg donderdag nog een telefoontje van de mentor. Tijdens de laatste docentenvergadering was het gross het erover eens dat dochter beter atheneum kon gaan doen als ze ook voor Chinees wilde gaan. Ze denken dat het te zwaar gaat worden voor haar.
Ik ben zo blij dat we een mentor hebben die daar dan voor gaat liggen en zegt 'helemaal niet!' Ze vond het best vervelend dat ze er op het laatste moment mee kwamen, terwijl al sinds februari duidelijk is dat dochter gaat doubleren. Ze hadden blijkbaar de overdracht niet of niet goed gelezen. Bovendien denkt ze ook niet dat dochter het niveau niet aan kan, maar dat het vooral een kwestie van vaardigheden ontwikkelen is. En daar gaat ze mee aan de slag, vooral bij huiswerkbegeleiding. Gelukkig was de bouwcoördinator het ook roerend met haar eens.

Ik vroeg mij af: wat als ze op een categoraal gymnasium had gezeten? Had ditzelfde docententteam in deze situatie dan hetzelfde gezegd? Want dan raad je iemand dus aan van school af te gaan en dat is nogal ingrijpend.

We weten dat ze het in de tweede dan heel druk gaat krijgen met talen. Engels, Frans?, Duits, Latijn, Grieks en Chinees. Daar staat tegenover dat dochter een talenknobbel heeft en het ook leuk vindt (alleen Frans vindt ze iets minder leuk). Uiteindelijk blijft de keuze natuurlijk aan haar, maar ze heeft dit eerste schooljaar zo'n valse start gemaakt, dat we haar de kans gunnen om het gymnasium te doen.

Fijne bijkomstigheid: volgend jaar komt ze in een volle gymnasiumklas en niet meer in een ath/gym klas. Dat kan ook positieve invloed hebben op haar motivatie voor de klassieken en ook m.b.t. de aansluiting.

BerichtGeplaatst: 13 jul 2020, 14:29 
Volwassene

viewtopic.php?f=46&t=14837

Alvast voor volgend schooljaar!

BerichtGeplaatst: 14 jul 2020, 09:03 
Volwassene

Nou mensen, succes volgend jaar en zet hem op! Ik zal jullie missen! Zo'n gezellig en warm clubje hier in het brugklas topic van 2019/2020.

BerichtGeplaatst: 14 jul 2020, 09:58 
Volwassene

Gelukkig "spreken" we je ook nog in het Kletstopic!

Ik hoop dat je oudste komend jaar een fijne klas heeft en kan werken aan haar vaardigheden, dan komen jullie er vast!

BerichtGeplaatst: 14 jul 2020, 10:19 
Volwassene

Dankjewel!
Tijd voor een nieuw kletstopic ook denk ik. ;)

Pagina 66 van 66 [ 1320 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 62, 63, 64, 65, 66

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]