Het is nu 04 jul 2020, 07:24

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Pagina 60 van 65 [ 1296 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 57, 58, 59, 60, 61, 62, 63 ... 65  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Brugklas 2019/2020
BerichtGeplaatst: 24 mei 2020, 19:43 
Volwassene

We hebben nog niets gehoord van de school van de jongens.
Voor ons blijft het brengen met de fiets achter op de auto en terug fietsen.
Ik werk weer een tijdje bij de boer maar begin nooit voor 9.15 (en ze zijn flexibel, als ik 9.30 wel zou halen, is dat voor iedereen zeker een optie).
Het werken bevalt me wel, hoewel het fysiek even pittig is. Ik heb heel wat kg's per dag in mijn handen en het is veel staan. Er hangt een hele leuke gezellige sfeer en we drinken altijd samen koffie/thee met een koekje erbij.

Jongste heeft met een klein beetje hulp van papa zijn project voor Technische Handvaardigheid tot een mooi resultaat gebracht. Laten we hopen dat de docent ook tevreden is. Hij moet er komende week 3 foto;s van verschillende kanten genomen, voor inleveren. Ze moesten een 3D dier(enhoofd) maken. Het werd een panda-hoofd.

Profiel Stuur privébericht  

BerichtGeplaatst: 24 mei 2020, 20:58 
Volwassene

@Dee: ik zou toch met je dochter gaan oefenen om zichzelf met de fiets te redden in het verkeer. Ze heeft er nu wel de leeftijd voor om het zelf te kunnen. Het is vast een beetje spannend (ook voor jou!) maar dit lijkt me wel een geschikt moment om het te leren.

BerichtGeplaatst: 24 mei 2020, 23:06 
Volwassene

Boom, kom eens een ochtendje fietsen in het centrum van Den Haag. ;)

BerichtGeplaatst: 24 mei 2020, 23:26 
Volwassene

Ja is goed! :wink: Nee, zonder dollen. Ik ben van mening dat een kind van deze leeftijd dat echt wel aankan. Kwestie van wennen door het eerst samen te doen een paar keer, daarna kan ze het heus alleen.

BerichtGeplaatst: 24 mei 2020, 23:42 
Volwassene

Gezellig. :mrgreen:
Maar nee, we gaan het echt nog niet doen. We vertrouwen haar niet, we vertrouwen de overige verkeersdeelnemers niet. Er zitten stukken tussen waar zelfs ik niet graag fiets en geloof me: ik doe alles op de fiets. Dit is gewoon nog een brug te ver. Ze is met het OV superhandig en heel zelfstandig, dus ik denk dat het dan toch dat wordt als er geen speciaal vervoer mogelijk is. Sta ik mijn plekje aan haar af (vanwege vitaal beroep mag ik wel met OV). ;) Maar ga altijd op de fiets.

Als ze ouder is mag ze gaan fietsen. Die OV abo's zijn ook niet gratis. 8)

BerichtGeplaatst: 25 mei 2020, 08:50 
Volwassene

Mijn vriendin kreeg vroeger (ander verhaal hoor, van Urk naar Emmeloord, een recht fietspad en een stukje door het altijd gezellige Emmeloord,een km of 15 in totaal) het geld voor een maandabonnement voor de bus. Als ze dat niet gebruikte en ging fietsen mocht ze het houden. Zij ging in april al fietsen, haar zusje in mei, dus zij hield meer over :-)

Hier gaat jongste voorlopig nog niet echt naar school. De lessen blijven online, en omdat het verkorte uren zijn (50 ipv 80 min.) is ze altijd voor de lunch klaar. Daarnaast gaan ze in de middag bijeenkomsten organiseren voor groepjes kinderen waarin bepaalde projectvakken en sociale activiteiten aan de orde komen. Elk kind komt daarmee een paar keer aan de beurt. En voor kinderen waarbij het niet lukt om thuis te werken, om diverse mogelijkheden, is er de mogelijkheid om de lessen wel op school te volgen. De leraren gaan dus de lessen nu ook weer allemaal vanuit school geven. Geen katten meer in beeld dus.

En ze gaan extra aandacht geven aan de eindexamenleerlingen, willen ook nog een alternatief gala gaan organiseren en zo, is tekenend voor de school vind ik, heel warm.

Dochter wist dit al eerder dan de andere leerlingen, want ze zit in de leerlingenraad, dus ze had erover vergaderd met de rector, vind ik eigenlijk heel grappig, mijn kleine guppie...

BerichtGeplaatst: 25 mei 2020, 09:21 
Volwassene

Von, wat leuk dat ze toch iets voor de schoolverlaters willen organiseren!
Ik vind dat ze het weer naar school gaan bij jullie goed hebben aangepakt. Het is heel overzichtelijk en ook fijn dat ze aandacht besteden aan sociale activiteiten. Ik kan me voorstellen dat veel kinderen het sociale enorm gemist hebben.

Ik weet inmiddels ook wat meer over hoe het bij ons zal gaan. Ze zullen met de helft van de klas aanwezig zijn. Per 'shift' zal ongeveer een kwart van de leerlingen van de hele school aanwezig zijn. Ze hebben dan lesuren van 50 minuten, 40min les en 10min pauze. Voor de onderbouw geldt dat de docenten van lokaal wisselen, niet de leerlingen. Ze mogen kluisjes en kantine niet gebruiken. Ze hopen zo dat alle leerlingen eens per week aan de beurt komen.

Ik weet niet of ik m'n dochter dan die 60 euro per maand zou geven als ze gaat fietsen. Ik zou in ieder geval afspraken maken over het uitgeven daarvan, want dochter kennende is het dezelfde dag nog op aan allemaal onzin. Gisteren mocht ze voor max. 4 euro wat kopen in de Hema. Nou, dan moet dat ook echt he-le-maal op. Resultaat: wij stonden een kwartier buiten te wachten met z'n allen omdat dochter moeite had met kiezen. We zijn uiteindelijk in overleg maar weggegaan en toen is dochter alleen (jaja! :lol: ) terug naar huis gefietst.

BerichtGeplaatst: 25 mei 2020, 10:31 
Volwassene

Mijn dochter is ook een ramp op de fiets, zit gewoon te dromen. OV is hier heel lastig, dus ze fietst 6 km door de stad. We hebben de voor haar beste route uitgekozen, die ze zelf het fijnst vond. Dat is uiteindelijk de route over de drukke rondweg geworden. Andere routes hebben vrijliggende fietspaden, maar daar waren weer andere lastige situaties en het centrum is sowieso heel druk. Ik vind het weleens eng, maar ze moet het ook leren. Langzaam leert ze haar routes door de stad (ortho, tandarts, muziekles) kennen.

Geld, dat is er ook zo een. Oudste dochter heeft best veel inkomsten (zakgeld, kleedgeld, bijbaan) en alles gaat altijd op. Maar ja, nu is haar telefoon op en kan ze geen nieuwe kopen, want niets gespaard. Ben benieuwd of ze er iets van leert: volgende week gaat ze sparen heeft ze gezegd :D .

Geen idee nog hoe ze het hier op school gaan doen. We krijgen nog informatie. De pubers hopen hier dat ze lekker thuis mogen blijven.

BerichtGeplaatst: 25 mei 2020, 10:54 
Volwassene

Hihi, toen onze oudste voor het eerst kleedgeld kreeg toen ze een jaar of 14/15 was ging dat ook elke maand op. Aan boeken :lol: :lol:

BerichtGeplaatst: 25 mei 2020, 11:24 
Volwassene

Het is zo verschillend met kinderen. De middelste heeft 2x zoveel geld op haar rekening staan dan de oudste en is heel zuinig, tegen het krenterige aan. :lol: Het is bijzonder vermakelijk om die twee te observeren tijdens een rommelmarkt.

Karan, gaat het fietsen nu wel een stuk beter dan in het begin?

BerichtGeplaatst: 25 mei 2020, 13:08 
Volwassene

Hier ook een school met veel kinderen uit de regio en met het OV of die samen minstens 10km enkele reis fietsen (maar dan wel door de weilanden)
Ik weet dat er geinventariseerd is wie er niet kan fietsen/gebracht kan worden.
Er is ook al een brief van de gemeente naar ouders en leerlingen gestuurd :
- naast elkaar fietsen mag niet, ook achter elkaar fietsen met voldoende afstand
- bij stoplichten ook afstand houden (en zeker vlak bij school staat het hier soms rijendik met kinderen)
- op de pontjes mogen maar een bepaald aantal fietsers, dus hou er rekening mee dat je langer moet wachten als er te veel fietsers zijn
- er gaat op naleving gecontroleerd worden

Verder is er nog niks bekend vanuit school, qua roosters ed ook niet. Ik denk eerlijk gezegd dat ze er gewoon heel druk mee bezig zijn en we vanzelf deze week wel horen hoe en wat.
Di 2 jun zou eigenlijk een studiedag voor de docenten zijn, maar die wordt nu gebruikt om de leerlingen in kleinere groepen met hun mentor bijeen te laten komen.

z 2007 1 tweetalig ath

BerichtGeplaatst: 25 mei 2020, 18:21 
Volwassene

Boom schreef:
@Dee: ik zou toch met je dochter gaan oefenen om zichzelf met de fiets te redden in het verkeer. Ze heeft er nu wel de leeftijd voor om het zelf te kunnen. Het is vast een beetje spannend (ook voor jou!) maar dit lijkt me wel een geschikt moment om het te leren.
Ik vind niet dat je een leeftijd kunt koppelen aan veilig fietsen. Onze jongste was tot zijn 13e een gevaar in het verkeer ... motorisch geen held waardoor hij bleef slingeren, met zijn hoofd zelden bij waar hij was dus niet bijzonder oplettend. Wij lieten hem dus niet fietsen in de stad. Pas toen hij zélf aangaf het aan te durven, is hij gaan fietsen. Oudste fietste met 10-11 jaar wel door de stad. Heel ander kind.

BerichtGeplaatst: 25 mei 2020, 21:39 
Volwassene

Paula schreef:
Boom schreef:
Ik vind niet dat je een leeftijd kunt koppelen aan veilig fietsen. Onze jongste was tot zijn 13e een gevaar in het verkeer ... motorisch geen held waardoor hij bleef slingeren, met zijn hoofd zelden bij waar hij was dus niet bijzonder oplettend. Wij lieten hem dus niet fietsen in de stad. Pas toen hij zélf aangaf het aan te durven, is hij gaan fietsen. Oudste fietste met 10-11 jaar wel door de stad. Heel ander kind.

Ik sta er een beetje anders in. Misschien wel doordat zoonlief al met 2,5 jaar oud naast mij door het dorp fietste zonder zijwieltjes. :mrgreen: :wink: Uiteindelijk leren ze zich natuurlijk allemaal redden in het verkeer. Maar nu de situatie met het OV zo gecompliceerd is, kan een beetje oefenen geen kwaad lijkt me. En wie weet valt het reuze mee?

BerichtGeplaatst: 26 mei 2020, 08:37 
Volwassene

De school heeft info gegeven, smorgens thuisonderwijs en smiddags een deel naar school. Bij minder dan 8 km “moeten” kinderen fietsen. Daarboven liefst ook of gebracht/gehaald. Ov vermijden dus.
Bedoeling is dat ongeveer 30% van de leerlingen op school zijn. Normaal gaat ieder kind 2 middagen per week. We hopen dat de jongens zelfde dagen moeten. Dat is logistiek handiger.
Onderbouw blijft in hun lokaal en docenten wisselen.

BerichtGeplaatst: 26 mei 2020, 08:46 
Volwassene

Citaat:
Maar nu de situatie met het OV zo gecompliceerd is, kan een beetje oefenen geen kwaad lijkt me. En wie weet valt het reuze mee?

Uit onderzoek is gebleken dat kinderen tot een jaar of 14 nog niet zo snel en makkelijk verkeersinschattingen kunnen maken als volwassenen. In complex stadverkeer kan het dan voor een 12-jarige echt nog te vroeg zijn, waar het in een dorp/weiland setting al heel prima kan. Ik denk dat het dus heel erg van de situatie en het kind afhangt of het verantwoord is of niet. En dat is vanaf een scherm een beetje lastig inschatten.

Onze jongste fietste vanaf zijn 10e alleen door een drukkere stad. Wel fietspaden maar ook best wat complexe dingen en de fietspaden warern erg druk. Hij heeft diverse ongelukjes gehad, door eigen dommigheidjes maar ook door asogedrag van snellere fietsers. Gelukkig nooit ernstig omdat het altijd met andere fietsers was en niet met auto’s. Dat had ik met autoverkeer echt niet willen gokken.

BerichtGeplaatst: 26 mei 2020, 09:00 
Volwassene

Ik denk inderdaad dat het moeilijk vanaf een scherm in te schatten is of een kind zich wel of niet redt in het verkeer.

Wij hebben daarbij geluk dat dochter over fietspaden in de polder gaat en in de stad ook op fietspaden, waarbij ze maar twee keer hoeft over te steken bij verkeerslichten. Verder heeft ze een helm op. Dit hebben we gestart vanaf het moment dat ze op de loopfiets waren en ze zijn het zo gewend. Nu met de elektrische fiets vind ik het ook fijn dat ze die op heeft. Als ze dan valt is haar hoofd in ieder geval beschermd. Ze heeft wel eens opmerkingen gekregen over het feit dat ze een helm op heeft, maar die kon ze tot nu toe nog prima wegwimpelen. (ze was de enige van de 100+ kinderen bij het fietsexamen die een helm op had in groep 7).

Maar zoals ik al zei alleen dwars door de stad vind ik lastiger, dit ga ik nog een paar keer met haar oefenen.

Tijdens de persconferentie dacht ik dat er gezegd was dat school het vervoer moest regelen vanaf 8/10 km, maar blijkbaar kunnen ze dan wegkomen met het weer bij de ouders neerleggen. Ik las blijkbaar ergens anders dat er zelfs kinderen zijn die 35 km reizen en waarbij school zegt dat de ouders het maar zelf moeten uitzoeken...

Leuk Von dat je dochter in de leerlingenraad zit en dan betrokken wordt bij zulke beslissingen!

Dochter houdt haar geld ook bij zich, heeft nu met haar verjaardag wat geld gekregen maar weet nog niet wat ze er mee wilt doen. Zoon heeft iets meer een gat in zijn hand.

BerichtGeplaatst: 26 mei 2020, 09:24 
Volwassene

Ik heb gisteren drie keer iets getypt en het weer weggehaald. Uiteindelijk dacht ik: laat maar waaien.
Maar de strekking van mijn verhaal is hetzelfde als MoederJan haar verhaal. Het is lastig om via een schermpje te omschrijven hoe mijn dochter zich in het verkeer gedraagt, hoe de situaties zijn en hoe asociaal sommige andere fietsers zijn. Ze heeft gewoon nog even de tijd nodig om te rijpen. We weten sinds kort door onderzoek dat ze veel tijd nodig heeft om informatie te verwerken (dat zagen we dus ook al in de praktijk). Dat kan gevaarlijke situaties opleveren in druk verkeer. Het drukste punt is daarbij: een kruispunt midden in het centrum met trams die van 3 kanten komen, bussen die van 2 kanten komen, auto's die weer van 2 andere kanten komen, fietsers en voetgangers die kris kras door elkaar bewegen en nergens een verkeerslicht, haaientanden of verkeersbord die aanduiden wie en wat voorrang heeft. Basically komt het erop neer dat vooral de voetgangers en fietsers daar overal schijt aan hebben.
Ik vind het zelf weer behoorlijk knap hoe ze zich in het OV beweegt. Ze kent heel veel lijnen en alternatieve routes (soms ook onlogische routes :wink: ) en maakt er een sport van om dat allemaal uit te zoeken.
Verder heeft ze veel oefening gehad in het verkeer, want ze fietst al vanaf haar 7e dagelijks met mij mee. En vanaf haar 10e ook geregeld alleen op bekende stukken.

BerichtGeplaatst: 26 mei 2020, 09:51 
Volwassene

Helemaal waar, het is niet in te schatten hoe het is vanaf een scherm. Ik zal van mijn hoge paard stappen. :D :wink:
Dee85 schreef:
Ik vind het zelf weer behoorlijk knap hoe ze zich in het OV beweegt. Ze kent heel veel lijnen en alternatieve routes (soms ook onlogische routes :wink: ) en maakt er een sport van om dat allemaal uit te zoeken.

Dat vind ik ook heel knap van d’r! Zoon is in de brugklas een keer in de verkeerde bus gestapt en sindsdien is hij nooit, maar dan ook nooit meer met het ov naar school gegaan. Lees: als het regent, hagelt, sneeuwt, vriest, pikdonker is, zoon gaat op de fiets. :roll: Misschien toch maar weer eens oefenen met hem. :lol: :mrgreen: [snorkel]

BerichtGeplaatst: 26 mei 2020, 09:59 
Volwassene

Mijn dame was ook meer dan twee keer zo oud als jouw zoon toen ze los leerde fietsen. ;) Ze ondervindt op grof-motorisch gebied de nodige uitdagingen.
Ergens ook wel weer karakter kweken, door weer en wind toch lekker fietsen!

BerichtGeplaatst: 26 mei 2020, 13:28 
Volwassene

Dee, ik heb eigenlijk geen idee of dochter nu beter en veiliger fietst, omdat ik er niet meer bij ben. Ik de k dat het misschien wel beter gaat als ik er niet bij ben, omdat ze dan wel op moet letten. Ik ben het overigens met je eens dat fietsen in een stad erg complex kan zijn. Wij woonden eerst in het buitenland en daar fietsten onze kinderen (en alle kinderen) al vanaf hun 6e zelfstandig naar school. Dat zou hier in de stad niet kunnen.
Ik ben wel altijd op weg naar veilige routes: een paar kruisingen in het centrum zijn druk en onoverzichtelijk en die laat ik ze bewust vermijden, soms ook door wat om te fietsen. We hebben tegenwoordig ook veel fietsstraten in de stad en dat is ook wel fijn. Ook het geluk dat onze school net buiten het centrum ligt en daardoor kunnen ze langs het (drukke) centrum.

Plannen van school zijn hier nu ook duidelijk. De school gaat hier open voor de leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben. Mijn kinderen blij, want ze hoeven voorlopig denk ik nog niet naar school, op een eenmalige mentorles na.

Pagina 60 van 65 [ 1296 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 57, 58, 59, 60, 61, 62, 63 ... 65  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]