Het is nu 27 jan 2021, 02:21

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Pagina 58 van 66 [ 1320 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 55, 56, 57, 58, 59, 60, 61 ... 66  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Brugklas 2019/2020
BerichtGeplaatst: 09 apr 2020, 13:42 
Volwassene

Mijn jongste maakt schaakpuzzels ter ontspanning, is vast net zo iets als kangoeroe opgaven.

Profiel Stuur privébericht  

BerichtGeplaatst: 09 apr 2020, 14:22 
Volwassene

bloemetje75 schreef:
Ik ben ook geschiedenis liefhebber, was ook lid van de NJBG (Nederlandse Jeugdbond voor Geschiedenis).

Wat leuk bloemetje, ik ook! En mijn zoon zat een paar jaar terug bij de junioren. en dan zal ik nu verder het draadje niet vervuilen...

BerichtGeplaatst: 11 apr 2020, 09:13 
Volwassene

Ik ben er ook weer eens. Ondanks dat ik mij grote zorgen maak over de Coronacrisis is het hier heel ontspannen in huis. Oudste zoon laten we afspreken met beste vriend (die is hier zo'n beetje kind aan huis vanwege onze trampoline) en dat helpt: hij maakt een wat minder depressieve indruk. De rest vindt het allemaal wel prima. Nou moet ik zeggen dat het schoolwerk hier ook echt wel minimaal is: ik zie ze zelden wat doen, er wordt vooral gerelaxt.

Inhoudelijk bemoei ik mij eigenlijk zelden met schoolwerk, heel af en toe overhoor ik wat en ik heb dochter 1 x keer geholpen met wiskunde. En oudste zoon, die zo ongeveer digitaal leeft, moet ik heel regelmatig helpen met het opstarten van een les in Teams, een e-mail versturen en dat soort dingen. Dingen, die zijn jongere zus, die veel meer digibeet is, allemaal zonder problemen zelf doet.

Mijn jongste zit op de basisschool en daar is de communicatie vrij mager: ze krijgen elke week een weektaak gemaild en de kinderen moeten elke dag laten weten of ze de taak af gekregen hebben. Zoon vindt het allemaal supersaai en dat is het ook (ondanks een versnelling na de kerst).

Dochter was gisterenavond weer eens ziek. De hele middag niet lekker en 's avonds en 's nachts continu overgeven. Dat heeft ze vanaf jonge leeftijd elk jaar wel een keer of 5-6. Ze zit nu aan het ontbijt en is weer oké. Ik vind het toch wel apart: het is vaak in het weekeinde of vakanties, dus stressgerelateerd (dat dacht de huisarts) lijkt het niet te zijn (ik heb haar in tijden niet zo ontspannen gezien als nu).

Hier een Applefan trouwens, al kan ik ook wel met andere devices overweg. Maar aan Apple ben ik het meest gewend.

Ik vind Nederland wel weer leuk om te wonen. Nu waren we ook 13 jaar weg uit NL, dus het is ook gewoon weer comfortabel om alles simpel te kunnen regelen. Oudste zoon vindt NL nog steeds stom en ik snap hem ook wel.

BerichtGeplaatst: 11 apr 2020, 09:18 
Volwassene

Dochter vindt geschiedenis het leukste vak en geniet volop van de verdieping. Ze vindt het wel jammer dat ze nu de Middeleeuwen doen, een tijdvak, dat ze saai vindt (ze is meer van de Grieken, niet de Romeinen, want dat waren naäpers, en de wereldoorlogen: op die gebieden is ze een wandelende encyclopedie).

De afgelopen weken heeft ze haar dagen doorgebracht met heel veel lezen, fanfiction schrijven, luisterboeken luisteren, diamond painten en haar eigen boek schrijven. Ze heeft zich nog geen seconde verveelt en ik moet haar echt af en toe van haar kamer halen, anders zou ik haar niet meer zien.

BerichtGeplaatst: 11 apr 2020, 09:37 
Volwassene

@Karan: het beeld van je zieke dochter herken ik van mijn dochter. Zij heeft al vanaf peuterleeftijd migraine. Ze klaagde nauwelijks over hoofdpijn toen ze jonger was, maar wel: overgeven, paar uur diep slapen en daarna weer oké zijn. Dit patroon herhaalde zich elke paar weken tot maanden, vaak juist vaak na leuke of spannende dingen zoals verjaardagen of schoolreisjes, maar ook zomaar spontaan. Ze is er helaas niet overheen gegroeid.

BerichtGeplaatst: 11 apr 2020, 12:09 
Volwassene

Boom schreef:
@Karan: het beeld van je zieke dochter herken ik van mijn dochter. Zij heeft al vanaf peuterleeftijd migraine. Ze klaagde nauwelijks over hoofdpijn toen ze jonger was, maar wel: overgeven, paar uur diep slapen en daarna weer oké zijn. Dit patroon herhaalde zich elke paar weken tot maanden, vaak juist vaak na leuke of spannende dingen zoals verjaardagen of schoolreisjes, maar ook zomaar spontaan. Ze is er helaas niet overheen gegroeid.

Dat is heel naar, Boom! Ik heb zelf jarenlang migraineaanvallen gehad (begon nadat oudste zoon als hb werd getest en we de “strijd” met school aan moesten; was absoluut stressgerelateerd). Na geruime tijd ben ik over de hoofdpijnaanvallen in gesprek gegaan met de huisarts. Zij stelde migraine vast en schreef me sumatriptan voor. Voor mij werkte het fantastisch. Zodra ik een aanval voelde opkomen, nam ik een tablet in en werd de aanval vrijwel direct onderdrukt.

Wellicht een idee voor je dochter?

BerichtGeplaatst: 11 apr 2020, 12:38 
Volwassene

Boom schreef:

Dankje voor je reactie Boom. Over hoofdpijn heb ik haar nog nooit gehoord (wel toen ze jong was dagelijks buikpijn, nu gelukkig zelden), maar ik houd het in gedachten. Bij dochter is het vaak tijdens vakanties en in het weekeinde, vorige keer was februari toen we op vakantie warem (ik weet het toevallig omdat ze nooit op school verzuimd heeft).
Wat naar dat je dochter er nog steeds last heeft. Hoe zijn jullie er achter gekomen dat het om migraine ging?

BerichtGeplaatst: 11 apr 2020, 12:41 
Volwassene

Het is bij dochter nooit 1 keer overgeven. Altijd meerdere keren als ze allang niets meer in haar maag heeft. Dan lang slapen en dan is ze meestal weer oké.

BerichtGeplaatst: 11 apr 2020, 12:46 
Volwassene

He wat vervelend Karan voor je dochter. Wel fijn dat ze zich dan de volgende dag wel weer fijn voelt. Maar snap wel dat het voor jou en haar heel vervelend is.

De Chromebook hebben we ingeruild voor een iets kleinere laptop met volledige Windows versie. Dan kunnen we ook tenminste Word en Excel e.d. gebruiken met een volledige versie. We zijn nog steeds ook wel Apple fan, maar uit financiele overwegingen nog niet kwa pc overgestapt. Deze laptop werkt gelijk een stuk prettiger, het scherm is ook fijner, heeft alleen geen touchscreen, maar dat gaf bij die Chromebook juist de problemen waarschijnlijk. (Alleen zit ik normaal gesproken thuis alleen op de ipad, dus het is voor mij wel weer even wennen.)
Normaal zouden we zo'n aankoop heel lang overdenken, en ook niet zomaar inruilen, maar ben heel blij dat we het nu toch wel gedaan hebben.

Dus dochter heeft volgende weer een apparaat wat gewoon naar behoren werkt en dan kan zoon de ipad gebruiken en kunnen ze gewoon tegelijkertijd aan het werk zijn.

Dee, wat fijn dat jullie nu met rekenen aan de slag kunnen!

BerichtGeplaatst: 11 apr 2020, 16:48 
Volwassene

Kinderen kunnen dus buikmigraine hebben. Dus alleen buikpijn en overgeven. Wist ik ook niet, was stomverbaasd toen ik het las.
Hier heeft de middelste migraine en die had gister ook een aanval. Omdat er verder geen stressfactoren waren, denk ik dat het weer een rol speelt. Voor het eerst sinds lange tijd temperaturen boven de 15 graden. Weersveranderingen schijnen een trigger te kunnen zijn voor migraine. Gelukkig was ze er snel weer vanaf en hoefde ze niet te spugen (zat er wel tegenaan), maar het was echt tranen met tuiten en au! roepen terwijl ze met haar hoofd tegen het kussen van de bank aan lag. Ze weet dan echt niet waar ze het zoeken moet. Bij haar zijn trouwens de leuke, maar spannende dingen ook triggers. Denk: Sinterklaas, Pasen (kan ook een rol gespeeld hebben gister bedenk ik me nu), verjaardag, feestje, etc. Ze krijgt ook hoofdpijn bij overprikkeling.
Ze heeft soms alleen de variant met buikpijn, maar dus dikwijls ook met hoofdpijn.

Ik heb zelfs eens per jaar, of soms nog minder vaak, dat ik wakker wordt met zeer hevige duizeligheid. Rechtop gaan zitten of draaien in bed maakt me dan al hartstikke misselijk. Er is dan geen hoofdpijn bij, maar het schijnt dus ook een vorm van migraine te zijn. Na een paar uur zakt het dan weer, maar ik houd dan nog dagen last van een soort licht gevoel in m'n hoofd.

Eekhoorntje, fijn dat het computerprobleem is opgelost. Zo vervelend als die apparaten niet meewerken.

Ja, het rekenen gaat echt goed! Dochter krijgt er plezier in. Ze is al een heel eind met breuken. De tafels zijn bijna allemaal geautomatiseerd en de staartdelingen zijn geen abracadabra meer.

BerichtGeplaatst: 12 apr 2020, 09:02 
Volwassene

Dank voor alle informatie. Ik had dus serieus nog nooit van buikmigraine gehoord. Het lijkt wel een beetje op de aanvallen van dochter, vooral het heftige braken. Misschien dat ik het over een tijdje toch eens aan de huisarts ga voorleggen.

Wat vervelend voor je middelste Dee, zo rot om te zien dat ze ineens zo beroerd zijn.

Geweldig dat het zo goed gaat met rekenen met je oudste: dat zal voor haar ook een opsteker zijn, dat ze het opeens gewoon begrijpt en doorziet.

Fijne paasdagen allemaal!

BerichtGeplaatst: 12 apr 2020, 15:50 
Volwassene

@Karan: hoe wij er achter kwamen bij dochter: mijn moeder opperde het toen ze een jaar of zes was. “Is het geen migraine?”, zei ze. Ik had eerlijk gezegd nooit aan een aandoening gedacht, we hadden het min of meer geaccepteerd, het hoorde bij haar. Toen ik ging googlen wist ik meteen dat ze gelijk had.
Toen ze een jaar of 10 was en veel vaker hevige hoofdpijnaanvallen kreeg (2-3 keer per maand), zijn we door de huisarts naar de kinderarts verwezen. Die schreef haar propranolol voor. Dat heeft ze 1,5 jaar geslikt met goed resultaat. Ze had toen maar eens in de zes weken een aanval of zo. Ze heeft het daarna afgebouwd en nu gebruikt ze Imigran neusspray bij een aanval. In stressvolle tijden heeft ze vaker aanvallen. Hele heftige hoofdpijn die ze niemand toewenst. Nu in deze stressloze Coronatijd nog geen aanval gehad! Komt er toch wat goeds uit voort. :wink:
Buikmigraine is trouwens iets waar veel (huis)artsen nog nooit van hebben gehoord, maar het bestaat wel! Het komt met name voor bij kinderen.

BerichtGeplaatst: 13 apr 2020, 12:31 
Volwassene

En ik dacht ook dat er een goede kans is dat kinderen eroverheen groeien, maar pin me er niet op vast. Zeker bij meiden is het maar afwachten wat de hormonen in de pubertijd gaan doen.

BerichtGeplaatst: 13 apr 2020, 17:10 
Volwassene

Even een heel andere vraag, en eigenlijk niet school gerelateerd:

Dochter is over twee weken jarig, en ze weet zelf niet echt wat ze wil (behalve Lego en Harry Potter dingen) en wij weten het ook even niet. Ze heeft al een keer een koffer gehad en ze is al een keer met mij alleen op reis geweest (London rules!!). Verder kan ze het dus niet echt vieren dus is het voornamelijk een feestje met zijn vieren en op een later tijdstip vieren we het het echt. Ze houdt normaal van lezen, maar red zich meestal met haar ereader abonnement. Ze is er nu een beetje miserabel van dat ze het niet weet! Ze heeft al wat bonnen op haar lijstje staan, ze is niet van de make-up. Eigenlijk hebben we haar al te vaak verwend en heeft ze alles wat ik kan verzinnen al....... Luxe probleem dus.

Hebben jullie misschien wat ideeën?

BerichtGeplaatst: 13 apr 2020, 17:40 
Volwassene

Houdt ze van bakken? Een leuk pakketje bakspullen.
Een setje spullen om een moestuintje op het balkon te beginnen?
Zijn er series die ze graag kijkt? Merchandise daarvan.
CD's van favoriete artiesten?
Tekenspullen?
Nieuwe schoenen of sandalen?
Een make over van haar kamer met allemaal leuke nieuwe spulletjes, misschien 1 groter ding of een nieuw behangetje.
Een instrument, nieuwe sportkleding?

BerichtGeplaatst: 13 apr 2020, 18:21 
Volwassene

Uitje als dat weer kan dus pretpark of theater of concert? Een workshop van het een of ander als dat weer mag (bakken, koken, naaldvilten, kaarsen maken, graffiti....)

BerichtGeplaatst: 14 apr 2020, 09:28 
Volwassene

Vandaag start mijn zoon met de CVS toetsen. (citotoetsen voor VO)
Zijn er hier nog meer die deze toetsen moeten maken?
Tot nu toe heeft mijn zoon erg weinig te doen de afgelopen weken, meestal van 10.00-12.00 en een paar minieme opdrachten.
De school had zich tot nu toe gericht op de examenkandidaten en vooral de brugklassen lijken daar onder te “lijden”, alhoewel zoonlief het wel chill vindt.
Ik hoop ergens dat ze halverwege mei weer gedoseerd naar school kunnen, zodat ze weer structuur hebben en onder hun leeftijdsgenoten kunnen zijn.
Ik zie dat dat laatste een groot gemis is, eigenlijk wel de grootste.
Qua sport traint hij bijna elke dag op een schema, helaas heeft hij zich geblesseerd bij een “grappige” oefening en nu dus op advies van de fysio (op afstand) behandelen (massagestick, blackroll), rekken, oefeningen en koelen.
Ergens hopen wij nog dat er wat wedstrijden zijn in juli, augustus en september, maar het is wat dat betreft koffiedik kijken.

Eekhoorntje:
Misschien mooie rolschaatsen een idee? Dat is nu weer helemaal in.

BerichtGeplaatst: 14 apr 2020, 10:49 
Volwassene

Mijn dochter heeft een boksbal gevraagd en gekregen. Het jaar ervoor kreeg ze een naaimachine. Uitjes en concerten doen het hier ook goed, maar is wel lastig in deze tijd (dochter had ook kaarten gekregen voor de voorstelling van Dominic Seldis, maar die zijn uiteraard niet door gegaan).
Dochter is heeft nu ook diamond painting ontdekt (heel ontspannend).
Grote legpuzzel misschien een idee (er zijn mooie van Harry Potter van 1500 stukjes).
Dure kleurpotloden waren hier ook succes.
Mooi spel (pandemic, ticket to ride) of een escape roomspel?

Zomaar wat ideeën (geschreven naast een luidruchtige jongste van 6), dus ik geloof niet dat ik helemaal coherent schrijf :D .

BerichtGeplaatst: 14 apr 2020, 11:56 
Volwassene

Top jullie ideeën! Ik ga ermee aan de slag. Ik heb al een mailtje gestuurd naar een naaiatelier, voor een naaicursus.

BerichtGeplaatst: 12 mei 2020, 10:35 
Volwassene

Hoe gaat het met jullie kinderen. Die van mij baalt dat de basisschool wel begint, en zij nog moet wachten.
Verder zijn we er wel achter dat er bij haar best veel frustratie zit die oa verband houdt met faalangst en perfectionisme. Dus daar willen we aan gaan werken. Ik weet nog niet helemaal hoe.

We hebben ooit zo’n boekje gehad om de dag door te nemen, maar dat was veel te beperkend en er kwam niets uit. Nu willen we zoiets gaan doen in een gewoon notitieboekje, maar ben ik nog aan het nadenken over welke vragen we dan het beste kunnen doen. Heeft een van jullie misschien tips. Hoeven geen diepzinnige vragen te zijn, maar kunnen ook luchtige vragen zijn. Of heeft iemand misschien tips voor een boek oid.

Oh en we hebben dochter uiteindelijk een berg Kawaii stickers gegeven ( die overigens nog wel onderweg zijn vanuit Hong Kong :( , een Latijnse Harry Potter, en een vuurstaal. Van zoon kreeg ze een beanie boo en een gitaarstemmer, en van opa en oma een boek met Griekse Mythes, en geld. Verder heeft ze drie online verjaardagsessies gehouden, met familie, met kampmeiden en met de meiden van de klas. Al met al voelde ze zich gelukkig heel jarig.

En vrijdag had ze haar eerste Scouting in Coronatijd bijeenkomst en was ze blij even met wat meiden in het echt te kletsen al moest ze soms schreeuwen omdat iemand aan de andere kant in de kring zat.

Pagina 58 van 66 [ 1320 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 55, 56, 57, 58, 59, 60, 61 ... 66  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]