Het is nu 27 jan 2021, 02:18

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Pagina 57 van 66 [ 1320 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 54, 55, 56, 57, 58, 59, 60 ... 66  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Brugklas 2019/2020
BerichtGeplaatst: 08 apr 2020, 10:34 
Volwassene

Spitsmuis schreef:

Straks is er een toets geschiedenis. Gelukkig vindt ik geschiedenis raminteressant en heb ik gister met H de stof samengevat. Het kostte me drie uur, maar daarna zat het wel goed in zijn hoofd. Het gaat over de vroege middeleeuwen en laat dat nou mijn favoriete onderwerp zijn! Het einde van het west-Romeinse Rijk, Clovis, Karel de Grote, het leenstelsel: ik was een goede middeleeuwer geweest, tenzij ik een horige was. Waarschijnlijk was ik dan gaan rellen. :D

Oeh, me too, me too!
Alhoewel: de hele middeleeuwen. Ik ben er nu een boek over aan het lezen. The Middle Ages Unlocked heet het. Een fascinerende tijd was het en ik leer heel veel bij over mijn favoriete periode.

Ik moet trouwens eerlijk zeggen dat ik me inhoudelijk helemaal niet bemoei met het werk van oudste. Dat kost me teveel energie. Ik ben allang blij dat ze werkt en dat de dagplanning voor drie uur klaar is. Scheelt hier natuurlijk ook dat ze het volgend jaar toch allemaal opnieuw moet doen, dus er is wat druk van de ketel en dat doet dochter ook goed.

Ik heb geen idee welke methode ze hier voor NE gebruiken eigenlijk.

BerichtGeplaatst: 08 apr 2020, 10:58 
Volwassene

Ik ben ook geschiedenis liefhebber, was ook lid van de NJBG (Nederlandse Jeugdbond voor Geschiedenis). Erg veel plezier bij gehad.

Ze doen hier Nederlands via de iPad, geen idee welke methode er achter zit.

Inhoudelijk bemoei ik me zelden, wel met een tekening van de jongste met wat tips. Nu loopt hij te mopperen want het dier moest minder realistisch.... Haha. Tja beter opgave lezen....

Profiel Stuur privébericht  

BerichtGeplaatst: 08 apr 2020, 11:24 
Volwassene

Dee, dat klinkt als een tof boek! Ik zet ‘m op mijn lijstje.

Bloem, hier ook mot gehad over een tekening. De opdracht was dat ze een zelfportret moesten maken. H ging vrolijk aan de slag en leverde een hysterische schildpad met zijn gezicht, echt gras (fijn, in huis!), laurierbladeren en een kaneelstokje in. Leuk! S ging ook blij aan de slag. Hij leverde een prachtig bos a la Bob Ross (een hit onder de kinderen!) in en wauwelde wat over dat dit zijn binnenste voor moest stellen. Hartstikke mooi, maar het sloeg nergens op. Ook niet zijn happy trees. De docent vond dat S zich niet aan de opdracht had gehouden en gaf hem een herkansing. Heel coulant, maar S was woest!

Uiteindelijk was het mijn schuld. Ja, mijn schuld. Ik heb hem namelijk eens filmpjes van Bob Ross laten zien en dat had ik niet moeten doen.

BerichtGeplaatst: 08 apr 2020, 11:27 
Volwassene

In het kader van geschiedenisliefhebbers hier:

Hebben jullie een museumjaarkaart? Zo ja, is het dan geen idee om eens te meeten in het Archeon? Moet wel de Corona voorbij zijn, maar wij gaan waarschijnlijk toch niet op vakantie. Jammer, want we zouden naar de VS gaan.

BerichtGeplaatst: 08 apr 2020, 11:41 
Volwassene

Nee geen museumjaarkaart want ik woon niet in Nederland dus is het vrij zinloos. Kinderen hebben via school een CJP en voor die 1 of 2 keer per jaar dat we tijd hebben voor een museum, koop ik gewoon een kaartje. Online vooraf scheelt vaak ook.

Archeon heb ik altijd eens heen willen gaan, maar dan moeten de grenzen eerst open hier.
Normaal begin ik later deze maand weer op de boerderij met werken, ik heb mijn werkgeversverklaring binnen. Nu hopen dat de grens voor fietsers inderdaad tijdens marktdagen wel open is want ik ga niet al die km's om fietsen.

BerichtGeplaatst: 08 apr 2020, 11:54 
Volwassene

Waaat Bloem! Woon jij niet in Nederland?

Overigens heb ik ook niet altijd in Nederland gewoond en ik sluit niet uit dat we ooit weer zullen vertrekken. Ik ben door mijn achtergrond altijd gefocust geweest op Angelsaksische landen en de kans is groot dat we weer richting het Britse zullen vertrekken. We hebben eerder al in Engeland gewoond en ik mis het. Ik zou alleen niet meer in Londen willen wonen, maar Kent lijkt me heerlijk. Anders Devon. Familie van mij woont daar en ik ben daar graag.

Overigens zou ik zonder na te denken naar Canada verhuizen als het kon. Helaas kunnen wij daar echt niet werken en is de kans op een green card zo goed als nihil. Als uk woonde ik in Canada, maar ik weet daar niets meer van. Ja, dat ik bang was voor de kippetjes, maar dat had niets met Canada An zich te maken.

De VS heb ik ook als woonplaats gehad. Fantastisch! Ik zou alleen niet mijn kinderen daar op willen laten groeien en daarnaast kunnen we daar ook niet werken.

BerichtGeplaatst: 08 apr 2020, 12:08 
Volwassene

Bij dochter hebben ze KERN als methode voor Nederlands, en die heeft een speciale editie voor het Gymnasium. Maar de leraar Nederlands is vaag, en heeft de contactmomenten tot nu toe gebruikt om gewoon even gezellig te chatten met de klas. (Met camera aan, want hij wilde graag de koppies zien.) En vooral ook zeggen dat ze ook lekker moesten ontspannen, etc.

Sinds vandaag werken ze met een 30 minuten rooster, wat om 9:30u begint, met een half uur pauze tussen door. Bij de contactmomenten ( niet alle lessen) wordt je geacht erbij te zijn. Dochter heeft op woensdag 8 uur les, en daarvan 5 contactmomenten. (Waar er al weer een is uitgevallen en een extra vanwege ingelaste mentorles om 9u).

Ze had net stress, want de (nieuwe) chromebook die we hebben, heeft kuren met het touchpad, en ze kreeg de microfoon niet meer aan, terwijl ze antwoord moest geven. Gelijk echt vol in paniek. Net zoals eerder vanmorgen toen bleek dat ze Wiskunde als Word document met afbeeldingen in moest leveren in plaats van het ingescande PDF document. Uiteindelijk allemaal gelukt. Maar haar energie is niet hoog. (Net zoals mijn energie)

Verder gaat het thuiswerken met z’n allen wel goed. Manlief is vandaag wel naar kantoor (zijn sector is wel soort van kritisch en hij kan niet al zijn werk vanaf thuis doen, want hij moet ook in een netwerk wat alleen maar lokaal is).
Hij zit nu in een gigantisch kantoor met 6 man te werken geloof ik. Hij heeft zijn eigen “vissenkom” dus best geisoleerd, hij appte dat hij liever thuis was.

Jongste verveelt zich te pletter, daar ga ik even tips voor vragen in het groep 7 draadje!

Wij hebben wel Museumkaart en maken er ook regelmatig gebruik van, en dan vind ik het ook niet zo erg als jongste na een uurtje al weer klaar is.

BerichtGeplaatst: 08 apr 2020, 12:14 
Volwassene

Een meet bij Archeon lijkt me wel leuk.
Dochter zou daar met orkest ook gaan optreden. Is zo'n dag dat er allerlei jeugdorkesten spelen. Is drukker dan normaal maar wel open voor publiek. Weet alleen niet of dat nu doorgaat i.v.m. corona.

Eekhoorntje, hebben meer kinderen last van het touchpad van het chromebook? Misschien dat je dan kan omruilen. Bij dochter in de klas was er ook een heel groepje dat er last van had en die mochten hun chromebook omruilen.

BerichtGeplaatst: 08 apr 2020, 12:51 
Volwassene

Het is onze eigen chromebook, dochter zit op een boekenschool..
We hebben er zelf een aangeschaft en we zijn echt super ontevreden.

Gedeeltelijk komt het omdat we zelf niet beseft hadden dat het eigenlijk een veredelde tablet is.

Maar het grootste gedeelte komt doordat dat scherm raar doet, zomaar appjes opstart, bv, zodat je niet kunt komen op het programma wat je zelf wilt opstarten. Nu dus bij dochter dat ze de microfoon niet kan aanzetten. Of als we een film aan het kijken zijn dat hij de hele tijd wisselt tussen alsof je het scherm hebt aangeraakt en weer uit.

Normaal denken we heel lang na over iets kopen als een pc/laptop. Maar omdat de kinderen door de basisschool gewend waren aan een chromebook, dachten we dat dit een goede tijdelijke oplossing was voor ons gebrek aan een zinnige pc, en zodat ze tegelijk aan het werk konden, die niet zoveel geld zou kosten....

BerichtGeplaatst: 08 apr 2020, 13:29 
Volwassene

Spitsmuis, ik woon net over de grens in België, we doen wel veel in Nederland en de kinderen zitten er ook op school.
Voordeel van hier wonen is dat we de paarden aan huis kunnen hebben staan, dat is in Nederland op dezelfde afstand van bijv stad en voorzieningen een stuk minder betaalbaar.

We hebben VS serieus overwogen, man was ook in de running voor een baan daar. Maar dat ketste op het laatste moment af omdat ze toen opeens Spaans als voorwaarden gingen stellen (ze waren nog maar met 2 over dus echt heel laat in de sollicitatieprocedure). Voor de kinderen zou het achteraf niet de beste oplossing zijn geweest. Maar die waren toen nog 2-4-6 ofzo....
Engeland weet ik niet of ik er zou willen wonen. Ik vind het schitterend als vakantieland (net als Frankrijk) en kan de humor zeker waarderen. Maar de sociale ongelijkheid en kans ongelijkheid... Mijn Engelse buurman wil nooit meer terug...

Eekhoorntje, ik hoop dat school een beetje begrip heeft voor de pc problemen. Als je wel een pdf in kunt sturen als bewijs dat je de opgaven hebt gemaakt terwijl het in word moest.... Ik haat word bestanden insturen. Dingen verspringen bij andere versies of als je van windows naar apple switcht.

Dat geeft gewoon gedoe, manlief heeft het sd kaartje van het fototoestel in zijn apple laptop gebruikt, gevolg, mijn pc herkent het nietmeer /ziet de foto;s niet.
Ooit grote ruzie gehad omdat hij "even mijn stickje" had geleend en daar kwam ik in de copyshop achter omdat het bestand het niet deed. Ik ben niet zo vriendelijk dan, blijf gewoon van mijn spullen af.

BerichtGeplaatst: 08 apr 2020, 14:55 
Volwassene

Hier ook Apple en Windows en Android in huis. Ik vind Apple echt stom.
Maar wel vervelend Eekhoorntje. Lijkt me dan meer een garantie kwestie? Dat je hem alsnog kan omruilen?

Nog even off topic voor de geschiedenisfreaks onder ons: https://www.youtube.com/channel/UCN9v4Q ... zuRvVs2dAg
Leuk Youtube kanaal voor tijdens het vouwen/strijken van de was ofzo.

BerichtGeplaatst: 08 apr 2020, 15:18 
Volwassene

Ik vind Apple geweldig, werkt makkelijk, geen moeilijke en rare fratsen.

BerichtGeplaatst: 08 apr 2020, 16:15 
Volwassene

Bloem, dat verklaart het! Ik snapte niet dat je gezien je berichten niet in Nederland woonde en dacht dat je dan wel in België of Duitsland moest zitten. Het lijkt me heerlijk om zoveel ruimte te hebben. Mijn huis is best groot, maar we hebben een ommuurde stadstuin (amper tuin dus) en wonen aan de rand van het centrum. Mooi uitzicht op de kerken en onze oude regent, maar verder mis ik groen en buiten kunnen zijn zonder tig andere mensen tegen te komen. Ik ben een soort boerse stedeling of een stadse boer zeg maar. :D

Zo vervelend als iemand gewoon je spullen pakt! Ik kan daar echt heel kniftig van worden. Mijn kinderen ook, maar toch zitten ze altijd aan elkaars zooi met ruzie tot gevolg.

Geschiedenistoets is gemaakt! Hoezee! De jongens waren bezig en ik heb ze zitten observeren. S was heel relaxt tijdens het maken en hing wat onderuit op zijn stoel. M was gewoon M en werkte rustig en geconcentreerd. H had vooral last van stress en moest hardop de vragen aan zichzelf voorlezen om te begrijpen wat de vraag nou precies was. Hij werd gevolgd door een camera (wel geluid uit) en ik hoop niet dat de docent denkt dat hij antwoorden aan het vragen was.

Dochter K vindt alle stof die de jongens krijgen hartstikke interessant en pikt hier en daar wat op. Zo was mijn man H herleiden (wiskunde) aan het uitleggen aan de hand van koeien en schapen. K begreep het ineens! Ook komt ze lekker mee met Latijn, geschiedenis en Frans. De docent Latijn vond het best knap dat zo’n prul esse kon vervoegen. (Heeft ze aan Ms klas laten zien tijdens een meet) Ze heeft geen idee wat ze nou precies vervoegd, maar ze kan het zo opdreunen. :D

BerichtGeplaatst: 08 apr 2020, 16:32 
Volwassene

Het irriteert me echt mateloos dat Apple zo slecht communiceert/samenwerkt met apparaten van andere fabrikanten. Apple was hier een fase. De man vindt het nog steeds prachtig maar heeft van armoe een Android foon moeten bestellen bij zijn nieuwe abo. iPhone 5s was dood en voor een losse iPhone geen geld. Dus dan maar Android. Apple computer boven is al 11 jaar oud en draait nog prima. Maar ik blijf me rot zoeken naar allerlei programma's/instellingen/dinges. Gewoon te erg Windows geprogrammeerd, ik. Ik vind eigenlijk alleen mijn iPod fijn. Maar dat is omdat er 160 GB op kan.

Edit: wel bijzonder zo'n toets maken voor een scherm. Ik heb hier nog geen duidelijkheid over hoe ze de toetsen gaan afnemen.

BerichtGeplaatst: 09 apr 2020, 10:15 
Volwassene

We zijn hier trouwens keihard aan de slag gegaan met de rekenachterstand. Het reguliere wiskundeprogramma hebben we nu helemaal losgelaten en we behandelen alle stof van de basisschool. Door de bijles begrijpt ze nu staartdelingen en ook de breuken gaan al een stuk beter. Tafels automatiseren we. En dat alles m.b.v. bijles, Youtube, een rekenboek en een online adaptief programma waar ik nu even de naam van kwijt ben. Dus deze tijd brengt voor dochter persoonlijk ook een groot voordeel mee, het is zo namelijk heel eenvoudig om veel met rekenen bezig te zijn.

BerichtGeplaatst: 09 apr 2020, 11:37 
Volwassene

Wat goed Dee! Hoe heet dat adaptieve programma? Wellicht is het ook iets voor H. Ondanks dat hij altijd hoge cijfers haalde op de basisschool en structureel de Cito nagenoeg foutloos maakte, zijn er toch hiaten in kennis. Ik vermoedde dit al en heb op de basisschool regelmatig aan de bel getrokken, maar zij zagen nooit een probleem. Nu zagen ze ook niet dat hij poepdyslectisch was, dus zo verrassend is het niet dat ze over het hoofd zagen dat hij de tafels nooit geautomatiseerd heeft. Staartdelingen zijn ook niet zijn ding, maar die heb ik hem op de ouderwetse manier aangeleerd. Dit snapte hij wel.

De jongens zijn nu trouwens bezig met een hele leuke opdracht voor bio. Het is enorm veel werk, maar ze verwerken de stof terwijl ze bezig zijn. De opdracht is welke botten je gebruikt bij lopen, wat er met je lichaam gebeurt als je op stiletto’s staat en hoe de druk op je voet verandert bij het dragen van verschillende hakken. Ook moeten ze uitvogelen welke blessures je kan oplopen bij het dragen van hakken en verkeerd schoeisel. De jongens boffen met mij. Ik heb een zeer uitgebreide schoenencollectie en vooral veel verschillende soorten hakken in huis. Er liggen nu tien paar schoenen beneden die ze passen terwijl ze foto’s nemen van elkaars benen. Het is zo gezellig! We hebben de grootste pret! Ze wilden ook nog mijn oude spitzen pakken en aantrekken, maar dat heb ik gevetoed. Dat ze mijn stiletto’s aantrekken is een ding, maar spitzen vind ik een ontzettend slecht idee. Ze mogen Google gebruiken om uit te vinden welke blessures je bij spitzen op kan lopen. Proefondervindelijk leren is niet altijd goed. :D

BerichtGeplaatst: 09 apr 2020, 11:48 
Volwassene

Gave opdracht! Aan mij zou mn dochter niets hebben, kan totaal niet op hakken lopen.

Ik heb geen leesproblemen, maar ik moest toch wel even 3 keer kijken wat er stond: poepdyslectisch.... :lol:

BerichtGeplaatst: 09 apr 2020, 12:15 
Volwassene

Ohh dat is echt een leuke opdracht!

Hier mocht jongste op "plantensafari"... de opdracht was maak 10 selfies met verschillende planten en zoek de namen van de planten er bij op. Nou, hop de tuin in! Hij heeft heel divers van Blauwe Druifjes tot kersenboom tot rabarber en brandnetels en krulpeterselie en haagbeuk...

De mentor mailde nog dat voor de Meivakantie de eindtoets maken van wiskunde nu niet ging lukken omdat ze geen normatieve toetsen kunnen afnemen nu. Dat het dus na de meivakantie was maar dat we zeker moesten aangeven als jongste zich ging vervelen omdat we dan met de wiskunde docent naar ander werk kunnen kijken. Top mentor, top school!
Gelukkig heeft jongste een mooi project waar hij mee bezig is en waar hij een natuurkunde docent voor kan mailen om te overleggen welke proefjes hij thuis kan doen.
Verder kan ik vast nog wel wiskunde olympiade opgaven vinden of Kangeroerekenwedstrijd opgaven ofzo.
En de schaakles gaat online door, daarnaast is er een online "schaakvereniging voor de jeugd van provincie" opgericht waar ze 3 x per week toernooien organiseren op vaste dagen en uren.

BerichtGeplaatst: 09 apr 2020, 13:01 
Volwassene

Wat een leuke opdracht is de plantensafari! Aan onze tuin zouden de kinderen niet veel hebben voor een safari. Ik heb een kleine tuin met tegels, hortensia’s, geraniums en een struik.

Klinkt als een fijne school Bloem! S is een groot wiskundeliefhebber en maakt kangoeroeopdrachten ter ontspanning. Hij lijkt echt totaal niet op mij; wiskunde is niet ontspannend. :D

Ik heb kast van uitstelgedrag. Het huis is ontploft en ik moet echt op gaan ruimen, maar ik doe het morgen. Deze morgen duurt al een week, maar morgen begin ik. Echt waar.

BerichtGeplaatst: 09 apr 2020, 13:26 
Volwassene

Spitsmuis, het heet 'Got it!'

Hier ook een leuke opdracht. Ze moeten een filmpje maken voor bio en er dan een rap over dierennamen bij bedenken.
Het is groepswerk maar 3x raden wie er dan weer overblijft...heb haar wel gestimuleerd zich proactief op te stellen en dat doet ze. Maar ze vindt het lastig. Durft niet goed en is bang voor vervelende reacties. Er kwam er ook wel eentje maar die kwam van een meisje die dat altijd doet en dat is dus zooo voorspelbaar. Gelukkig ook veel reacties van meiden die meedenken en hopelijk leert dochter zo uiteindelijk focussen op de positieve dingen en leuke kinderen. :)

Pagina 57 van 66 [ 1320 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 54, 55, 56, 57, 58, 59, 60 ... 66  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]