Het is nu 05 dec 2020, 16:35

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Pagina 46 van 66 [ 1320 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 43, 44, 45, 46, 47, 48, 49 ... 66  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Brugklas 2019/2020
BerichtGeplaatst: 14 feb 2020, 10:59 
Volwassene

Ik vind het ook heel heftig. Wel fijn dat je dochter dat ook vindt.
Ik moet zeggen, wij komen op school (badisschool) ook soms bizar taalgebruik tegen. Zo had ik een paar jaar terug een leerling in groep 6 (!) Die tegen mij over een collega van me zei dat ze een graftak was.... niet te geloven.

Profiel Stuur privébericht  

BerichtGeplaatst: 14 feb 2020, 11:11 
Volwassene

Von, dat meen je niet. Groep 6!

Dochters school is nogal divers qua populatie. Er komen kinderen uit verschillende wijken en gemeentes. Ook uit de zogenaamde kansarme wijken. De kinderen uit de kansarme wijken nemen de cultuur/sociale regels van de straat mee naar school. Dan krijg je dus dit soort uitspattingen.

Er werd bijvoorbeeld ook heel minachtend gedaan over andere geloven tijdens de lessen godsdienst. Kinderen die er dan continu doorheen gaat zitten praten, gaan zitten lachen of beweren dat ze vanwege hun eigen geloofsovertuiging niets mogen lezen over andere geloven. Ook tijdens die lessen had dochter zoiets van: dat meen je toch niet?! Ik heb het idee dat ze tijdens die lessen het meeste leert. Niet zozeer van de stof, maar wel over interactie tussen mensen en (het gebrek aan) tolerantie. Er zijn dan weer wel kinderen die de anderen tot de orde roepen en zeggen van: he, houd even je mond, dit gaat over mijn geloof en ik vind dat interessant. Maar gemiddeld genomen worden de meeste kinderen er volgens mij tijdens de lessen godsdienst uitgestuurd.

BerichtGeplaatst: 14 feb 2020, 11:22 
Volwassene

Von, wat heerlijk dat je dochter zo op haar plek zit!
Jongste zit ook echt op zijn plek, hij was alleen ook nog snotverkouden deze week en baalde dus gewoon dat er vriendjes uit zijn gewone ritme vertrekken.
Dat stukje over "hoe gaat, het wat gaat goed, beter en waarom"etc, doen ze in principe iedere 2 weken met hun coach (mentor) in het coachgesprek. 3 keer per jaar komt er zo;n gesprek tussen leerling-ouder-coach. Alle leerlingen werden deze week met alle docenten besproken en die feedback zullen we wel krijgen als er iets opvallend is.
Daarnaast kunnen docent in het kunstkapskolan systeem feedback geven per toets. Maar ook opmerkingen zetten bij de geplande gesprekken zodat het door de coach met de leerling besproken wordt en wij als ouders kunnen lezen wat er speelt.

Dee, dat is pittig als uitspraak. Ik denk dat wij dan aan deze kant van het land, een stuk milder zitten. Sowieso is er in Limburg veel minder culturele diversiteit dan in de Randstad en lijkt er meer tolerantie naar andere geloven. Daarnaast lijkt het ook dat er minder extreme geloofsgedachtes bij de kinderen zitten (of de kinderen zwijgen er over).

BerichtGeplaatst: 14 feb 2020, 12:09 
Volwassene

Von, wat fijn voor je dochter!

Bloem, het klinkt als een hele fijn school. Lekker is dat.

Dee, dit soort uitspattingen zijn mij helaas niet onbekend. Niet van mijn eigen kinderen gelukkig, maar wel van mijn leerlingen. Ik werk alleen op maandag en eerlijk gezegd trek ik dit al amper. Elke zondag zet ik me schrap voor wat ik een dag later mee ga maken. Kinderen die openlijk discrimineren (maar als ik daar wat van zeg krijg ik de volle laag van kind en eventueel nog de ouders), kinderen die mij uitschelden (en als ik daar wat van zeg krijg ik van de hele klas de volle laag), kinderen die er hele andere fatsoensnormen op nahouden dan wenselijk zou zijn en regelmatig vliegen de bedreigingen door de klas. (naar elkaar en naar mij)

Ik grijp altijd in en de directeur staat achter me, maar het is lastig. Zo lastig dat ik merk dat ik ontzettend pessimistisch word over de toekomst en denk dat ik er goed aan doe om te stoppen met dit werk. Het is het niet waard en ik ga de wereld niet veranderen. Grip op de kinderen krijg ik niet, want ze moeten me niet en krijgen van huis uit mee dat ze zich tegenover onder andere mij respectloos mogen gedragen. Overigens is dit een school in een achterstandswijk in een grote stad. Ik kan een boek vol schrijven over wat ik het afgelopen half jaar daar allemaal heb meegemaakt.

BerichtGeplaatst: 14 feb 2020, 12:14 
Volwassene

Overigens gaat het met mij even niet lekker. Psychisch is alles prima, maar het lijf wil niet zo. Ik heb Hashimoto en het was het afgelopen jaar goed onder controle, maar ik ben bang dat het weer misse boel is. Mijn gezicht is opgezet, mijn vingers zijn dik, mijn tong is opgezwollen en ik ben doodmoe. Laatst was mijn bloeduitslag nog onder de uiterste waarde, maar ik vertrouw het niet. Mijn TSH was 2,7 en ik vind het te hoog, maar de huisarts vindt het prima. Hij is gestegen ten opzichte van drie maanden geleden en ik denk dat dat ik het beste functioneer met een TSH van rond de 1.

Gatsie. Ik heb helemaal geen zin in weer maanden artsen, me lusteloos voelen en opblazen. Stomme schildklier.

BerichtGeplaatst: 14 feb 2020, 12:22 
Volwassene

Sterkte Spitsmuis! Zo jammer dat artsen alleen naar het cijfertje kijken en "de waarde ligt binnen de grenzen dus het is oke" vinden in plaats van te kijken hoe de patiënt zich bij die waarde voelt.

BerichtGeplaatst: 14 feb 2020, 13:30 
Volwassene

Sterkte, Spitsmuis! En wat Bloemetje zegt, sommige artsen (veel?) kunnen alleen naar het cijfertje kijken. Goh, die tendens kennen we ook uit het onderwijs. Maatschappelijke trend? Anyway, ik hoop dat je je snel wat beter voelt!

Och ja, de school gaat op zich goed om met al deze onderlinge verschillen en het brengt ook wel weer goede dingen met zich mee. Dochter zit in de klas met Turkse, Marokkaanse, Chinese, Indonesische, Poolse, Surinaamse, Hollandse en Latijns Amerikaanse kinderen. Zoals ik al zei: grote diversiteit. Dochter zelf heeft ook wat roots in Oost Europa liggen.

BerichtGeplaatst: 14 feb 2020, 15:28 
Volwassene

Sterkte Spitsmuis met je lichamelijke klachten. Ik had al een keer eerder je perikelen in je klas gelezen, en ik vind het echt belachelijk. Ik kan me er ook haast niets bij voorstellen. Nu kom ik uit een dorpje in Noord-Holland, en waren (en zijn er nog steeds) niet zo veel verschillende culturen, maar op de middelbare ( katholieke) school kregen we tijdens de godsdienst les, juist onderwijs over de andere geloven.

Nu wonen we in de randstad, zaten ze op de basisschool in een dorp en daar was het iets diverser. ( op school dan niet in de hb-klas (waarom dat toch?!?)). Bij dochter in de klas zijn 13 nationaliteiten vertegenwoordigt, met een redelijk groot deel moslim, in verschillende vormen/mate. Ze hebben geen godsdienst les, maar ik merk dat er iig bij de meiden regelmatig wel gepraat wordt daarover. Er is hier wel veel respect, maar ja, het is wel een categoraal gymnasium, dus is denk ik niet te vergelijken met een basisschool, of scholengemeenschap met oa VMBO in een kansarme wijk.

Het is zo jammer dat een kleine club (zoals in de klas van Spitsmuis) dan bevestigd wat vele mensen in Nederland als vooroordeel hebben. Mijn ervaring met andere culturen is helemaal niet zo, maar moet wel toegeven dat ik daar vooral op mijn werk mee in contact ben gekomen, en dit dan allemaal hoog opgeleiden collega’s zijn.

BerichtGeplaatst: 14 feb 2020, 16:09 
Volwassene

Eekhoorn, ik ken via de hobby van mijn dochter veel expats en daar heb ik het altijd reuze gezellig mee. Ik ben de enige Nederlander die ze kennen en spijker ze wat Nederlands bij, terwijl we intussen kletsen over van alles en nog wat. Soms nemen we elkaar op de hak, soms snappen we elkaar niet en dat is bijna altijd grappig. Mijn Japanse uitspraak schijnt echt beroerd te zijn. :D

In onze Londen-tijd was ik zelf expat, maar ongeveer iedereen waar ik woonde was niet-Engels. Mijn vriendinnen daar waren overwegend moslima en zo vierde ik het Suikerfeest met ze mee en vond dat geweldig. Echt de meest warme, fijnste avond die ik heb gehad daar. (de twee dagen ramadan die ik deed waren echt een hel...) Nu zaten mijn kinderen daar op een primary school waar alle feestdagen werden gevierd en dat was echt super. Suikerfeest, Jom Kippoer, Kerst, Sinterklaas (ja!) en dergelijke werden uitgebreid met de school gevierd en ieder had zijn taak. De joodse ouders bakten zich suf met JK, de islamitische ouders gingen los met het Suikerfeest, ik hielp weer met kerst en zo hobbelden we het jaar door.

Hier werk ik met kinderen uit taalarme gezinnen. Nu hoeft daar an sich niets mis mee te zijn, maar ik schrik enorm van de taal die ze uitslaan en het complete gebrek aan nieuwsgierigheid. Lezen is stom. Gezond eten is stom. (een zak borrelnoten in plaats van een boterham/salade/rijst/couscous mee voor de lunch is normaal) Alles is stom en dan vooral school. Het is dweilen met de kraan open en ik heb een hard hoofd in hoe deze kinderen zich later gaan redden in deze maatschappij.

Een tijdje terug had ik een paar zakken appels meegenomen, zodat er in ieder geval naast alle borrelnoten, chips en Oreo's wat fruit in ging. In de pauze zag ik ze voetballen met de appeltjes.

BerichtGeplaatst: 14 feb 2020, 16:17 
Volwassene

Frustrerend Spitsmuis...
maar weet je... er is vast wel één kind bij wie jij iets los hebt gemaakt dat misschien niet nu, maar dan wel later van belang gaat zijn. En dan doe je het al niet voor niets.

BerichtGeplaatst: 14 feb 2020, 16:52 
Volwassene

Dochter zit trouwens op een christelijk lyceum en ze hechten ook echt waarde aan die identiteit. Ze vragen daarvoor respect van alle kinderen, ook van de kinderen die een ander geloof hebben of de kinderen die niet geloven. Een enkeling doet recalcitrant.

Ik ken trouwens wel een heel goed initiatief voor slimme kinderen met migrantenachtergrond uit een kansarme buurt, een plusklas speciaal in de wijk opgezet. De ouders weten vaak de weg niet goed te vinden binnen het onderwijs, aldus de oprichtster ervan. Daardoor blijven deze slimme kinderen vaak onder de radar en zul je ze dus ook niet snel tegenkomen in allerlei programma's voor HB leerlingen. Dat kan ik beamen uit persoonlijke ervaring: de externe plusklas van dochter was witter dan wit.
Ik ben blij dat er dus bij dochter op school wel veel kinderen met een migrantenachtergrond te vinden zijn die het vwo doen. Deze kinderen zijn niet onder de radar gebleven.

BerichtGeplaatst: 14 feb 2020, 18:36 
Volwassene

Dee, fijn is dat! Ik kan daar heel blij van worden.

Een meisje uit mijn klassen heb ik in mijn vizier. Ze is heel stil, trekt zich terug en ik ruik en voel dat ze hb is. Niet iedereen is het met me eens, maar ik heb haar onder mijn vleugels en praat veel met haar. Zo had ze nog nooit van Roald Dahl gehoord (net als de rest) en ging helemaal aan bij Matilda. We hebben de film gekeken en tijdens het kijken heb ik haar uitgebreid geobserveerd. Prachtig! Haar ogen werden steeds groter en ze kroop ongeveer de film in. Na de nabespreking met de klas (ze zei geen woord) heb ik het er met haar apart nog over gehad. Aan een stuk door ratelde ze over wat haar was opgevallen, legde ze verbanden en zijn we daarna samen naar de bieb gegaan om Matilda te pakken. Zij heeft haar eigen opdracht van me gekregen: vergelijk de film met het boek. Schrijf over allebei twee zaken die je opvallen. Geef daarna je mening over wat beter is: de film of het boek. Volgende week levert ze hem in en ik heb beloofd dat ze daarna 'Joris en de Geheimzinnige Toverdrank' van me mag lenen. Hij staat niet in de schoolbieb en haar ouders willen niet naar de plaatselijke bibliotheek (waarom is mij een raadsel), dus ik pak hem uit mijn eigen boekenkast.

't Is echt een fantastisch kind dat zich een alien voelt in de klas. Snap ik en ik hoop voor haar dat ze op het vwo komt. Overigens denk ik wel dat het haar lukt; ze toont enorm veel interesse in de Grieken en heeft zichzelf laatst het Griekse alfabet geleerd. Jubelend kwam ze naar me toe: ze wist nu waarom 'alfabet' zo wordt genoemd: de alpha en de beta. Echt geweldig om een kind aan te zien gaan!

Verder heb ik nog een draadje met een knul. 't Is een heel zachtaardig ventje dat zich stoerder en groter voordoet dan hij is. Samen hebben we een geheimpje voor iedereen: als hij goed heeft gewerkt, dan mag hij in de pauze op mijn telefoon een liedje kijken van Cats (mijn favoriete musical en een grote fout om dit met de klas te willen kijken). Niemand mag weten hoe leuk hij musicals, ballet en opera vindt, dus hij en ik doen dit stiekem. Ik moest wel beloven om dit nooit tegen zijn ouders te zeggen. Is goed. Mijn naam is haas, als ik hem maar een beetje vertrouwen geef.

En zo doe ik wat ik kan. 't Is niet veel, maar dit zijn wel de kinderen die mij energie geven om door te gaan.

BerichtGeplaatst: 14 feb 2020, 20:13 
Volwassene

Oooh....Spitsmuis.... wat prachtig! Later hè, als deze kinderen groot zijn, dan ben jij degene die zij zich herinneren. En dan zullen ze niet zeggen dat het niet veel was.
Jij bent degene die het grote verschil maakt.

BerichtGeplaatst: 14 feb 2020, 20:24 
Volwassene

Oh geweldig Spitsmuis. Wat fijn dat he dit doet voor die kinderen!

BerichtGeplaatst: 14 feb 2020, 20:38 
Volwassene

Thanks! Het is wel een beetje onorthodox volgens mijn directeur, maar hij snapt me wel. Ik moet alleen uitkijken dat ik de leerlingen niet te dichtbij laat komen en ik de afstand verlies. Dit heeft me eerder al een burn-out opgeleverd, dus ik let op. Grenzen bewaken is wel een punt van aandacht zeg maar.

BerichtGeplaatst: 15 feb 2020, 21:45 
Volwassene

Spitsmuis, dank je wel namens deze leerlingen! Jij geeft ze hoop en vertrouwen!

BerichtGeplaatst: 16 feb 2020, 11:37 
Volwassene

Dat kan ik beamen met een persoonlijk verhaal.
Toen ik mijn studie startte, was dat niet eenvoudig, ik deed een sociale opleiding en binnen 3 maanden kreeg ik al te horen dat ik moest veranderen, want ik was te verlegen en timide. Anders zou ik een negatief bindend studieadvies krijgen. Daar zit je dan als 17-jarige, vers van de havo en geen idee van hoe je zoiets dan in hemelsnaam moet aanpakken. Toen kreeg ik een docente die was ingehuurd en van een andere hogeschool kwam. Zij had erg veel kritiek op de opleiding, maar zij was tegelijkertijd ook heel betrokken. Zij heeft mij aan het einde van het eerste studiejaar een kaartje geschreven waarin zoveel stond als blijf altijd in jezelf geloven,, wat anderen ook van je zeggen. Dat heeft me toen zo ontroerd. Ik heb het kaartje nog steeds en ik weet nog precies hoe zij eruit ziet en hoe ze heet (een hele lange en moeilijke buitenlandse achternaam!). Zij is de enige die me echt is bijgebleven uit mijn studietijd.
(Overigens heb ik in 1 jaar mijn propedeuse gehaald, kreeg ik geen negatief studieadvies en ben ik het 2e jaar begonnen op een andere hogeschool).
Je kan echt het verschil maken als docent, of dat nu op de basisschool, het VO of het HBO/de uni is!

BerichtGeplaatst: 18 feb 2020, 10:29 
Volwassene

Wij vragen ons eigenlijk een beetje af of het niveau niet te hoog is voor Z.
Niet zo zeer qua inhoud (alles ruim meer dan een 7), maar qua het opvangen van de lesstof in de klas.

Feitelijk heeft ze voor alle vakken een soort van nascholing nodig en heb ik het idee dat we alles (naar ik hoop in de klas ook al een keer verteld) nog een keer opnieuw moeten uitleggen. Als we dit doen, haalt ze gewoon goede cijfers, maar echt bijna alles moet dus thuis nog een keer uitgelegd worden.

Franse grammatica : snapt ze niks van (duidelijk zichtbaar in de opgaven die ze maakt of als ze hulpt vraagt na een oefentoets). Gaan we even zitten, leggen we het uit, laten haar oefenen (vindt ze overigens onzin), vervolgens haalt ze gewoon 9ens.
Wiskunde : idem dito. Volgens haar laat de docent alleen filmpjes met uitleg in de klas zien. Dit is dan echt acabadabra voor haar (ook zichtbaar in wat ze op school tot dan toe gemaakt heeft). Leggen we het nog een keer uit en helpen we haar een beetje bij de oefeningen : allemaal 8 of hoger.

Dus tja, op toetsen laat ze dan uiteindelijk zien dat ze de stof uiteindelijk wel aankan, maar de weg erna toe vraagt op dit moment heel veel van haar en van ons. En de laatste tijd leidt dit dus ook tot grote irritaties tijdens het uitleggen, waar eigenlijk iedereen wel een beetje van begint te balen. Het duurt lang totdat ze onze uitleg ook snapt, maar dan daarna zegt ze ook :'o, is dit alles' en snapt ze het ook perfect.

Nu heeft ze dit eigenlijk van jongsaf aan altijd een beetje gehad. Ik zie haar nog als 4 jarige met grote frustratie zeggen nadat ik een vraag 3 keer anders had gesteld:"mama, ik begrijp gewoon niet wat je zegt." Haar woordenschat is ook wel erg klein, komen we nu achter (en we lezen nog steeds heel veel voor). Bij een aantal vakken speelt het Engelstalige ook een rol, maar bij vakken als Nederlands, Frans en nu ook Latijn speelt het in dezelfde mate ook.

Tot nu toe ben ik zelf veel met haar bezig geweest, maar gelukkig pakt mijn man nu ook het een en ander op als hij ziet dat het niet werkt. Daar waar hij eerst dacht dat het 'aan mijn aanpak' lag, loopt hij eigenlijk nu tegen hetzelfde aan.

Maar ja, wat is nu wijsheid? Zelf wil ze in haar klas blijven. Maar op deze manier doorgaan, lijkt me voor niemand wenselijk.

Ze komt overigens nog genoeg aan andere dingen toe hoor. Vorige week heeft ze op ma, di, vrij , za lang met vriendinnen afgesproken, heeft ze twee keer gesport en had ze op woensdag een activteit op school waar ze ook pas tegen 1800 van thuis was. Dus het is niet zo dat school hier een nadelige invloef op heeft.

z 2007 1 tweetalig ath

BerichtGeplaatst: 18 feb 2020, 10:47 
Volwassene

Annemiek, ik ben maar leek maar dit klinkt meer als iets waar je met een orthopedagoog of logopedist eens over zou moeten overleggen.
Op een of andere manier verwerkt ze dus uitleg heel anders dan heel veel andere mensen.
Heeft ze dat ook met instructies rond koken of een knutselwerk (of lego bouwwerk)?
Want als ze het snapt, dan haalt ze hele mooie resultaten.

Wel heel fijn dat je man ook een deel van het opnieuw uitleggen op zich neemt!

We hebben vanmiddag Leerling - Ouder - Coach gesprek. Jongste heeft het mooi voorbereid is te zien in het systeem. Helaas heeft hij een sportverbod voor nog 2 weken na al een week rust... hij stuitert al weer dus ik ga maar even mooi schaakpuzzeltje zoeken zodat hij in ieder geval iets met zijn hoofd doet.

BerichtGeplaatst: 18 feb 2020, 10:53 
Volwassene

Spitsmuis, sterkte met je lijf! Wat zou ik graag willen dat alle docenten zo betrokken zijn als jij. Gelukkig zijn veel docenten dat ook wel.

Dee, die huiswerkbegeleiding klinkt wel echt goed zeg! Vooral voor jullie ook heel fijn denk ik, dat je zelf nu wat meer afstand kan nemen.

Von, wat een leuke actie! Bij Oudste hadden ze ook dat soort acties. Zelf heeft ze niks gestuurd en niks gekregen en daar was ze eigenlijk wel blij mee. Wel heeft Oudste heel lief twee hartjeslolly's voor haar broertje en zusje gekocht.

Wat een taal en intolerantie lees ik hier :( . Ik snap dat je daar pessimistisch van wordt. Zelf heb ik die ervaring niet maar ik moet daar wel bij zeggen dat ik een bubbel met bijna enkel hoogopgeleide mensen leef. De school van Oudste is wel wat diverser, maar daar is de sfeer ook juist heel erg goed.

Oudste is heel veel aan het leren. Aan het leren leren vooral. Ze ontdekt langzaamaan dat het loont om wat te doen. En dat het best nuttig is om serieus en met aandacht je huiswerk te maken. Dat gaat nog niet altijd goed, maar het is een proces. Ik coach vanaf de zijlijn. Nog wel een dingetje met Nederlands. De toets waarvoor ze een 4.4 heeft gehaald heeft ze herkanst en nu een 7,5 gehaald. Dus dat was prima. Maar nu staat er ineens in magister bij huidig niveau VWO en advies niveau Havo. Met als feedback dan wel weer dat ze voor alle onderdelen voldoende scoort. Dus dit komt een beetje uit de lucht vallen. Uit de Route VO toetsen kwam dat ze voor zowel begrijpend lezen als woordenschat VWO hoog scoort. Voor spelling Havo, maar ze heeft dysorthografie met dyslexieverklaring dus dan is Havo juist nog heel erg goed. Op de CITO eindtoets scoorde ze 100% op begrijpend lezen en woordenschat. En zelfs op de onderdelen spelling in de toetsen scoort ze voldoende op VWO niveau. Oudste gaat het vandaag vragen aan de Nederlands docent en het overleggen met haar coach. Mocht het advies niveau toch Havo worden voor Nederlands dan ga ik zelf maar mailen. Ik wil gewoon niet dat ze Nederlands op Havo niveau gaat doen omdat ze dan gaat achterlopen met Nederlands op VWO en ze uiteindelijk toch VWO eindexamen moet doen voor Nederlands voor een VWO diploma. We zullen zien hoe het afloopt.

Pagina 46 van 66 [ 1320 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 43, 44, 45, 46, 47, 48, 49 ... 66  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]