Het is nu 26 nov 2020, 17:13

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Pagina 44 van 66 [ 1320 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 41, 42, 43, 44, 45, 46, 47 ... 66  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Brugklas 2019/2020
BerichtGeplaatst: 07 feb 2020, 10:35 
Volwassene

Launie, mijn ervaringen met basisscholen en dyslexie zijn niet heel positief. De eerste basisschool lachte mij ongeveer uit toen ik in groep 3 opperde dat H wellicht dyslectisch zou kunnen zijn. ('reuzekrokodil las hij in een keer, terwijl 'het' spellend en fout ging bijvoorbeeld) In groep 4 opperde ik het nog een keer en wederom werd ik weggehoond. H was gewoon lui en waarschijnlijk niet zo intelligent als we dachten, want spelling is niet moeilijk. Needless to say dat we de jongens daar van school hebben gehaald.

In Londen dacht de leerkracht wel aan dyslexie (hoezee!), maar hij had nog niet genoeg onderwijs gehad om dat vast te kunnen stellen. Eenmaal terug in Nederland gingen we naar een andere basisschool en was de reactie dat hij gewoon niet zo goed in spelling was. Na een beroerde RT'er die de conclusie trok dat ze niet kon zeggen of hij wel of niet dyslectisch was, was H testmoe en hebben we het even laten rusten.

Pas afgelopen november wisten we met zekerheid dat hij dyslectisch is en niet zo zuinig ook. Achteraf had ik veel eerder echt actie moeten ondernemen en mijn eigen neus achterna moeten gaan, in plaats van te luisteren naar school. Een hoge intelligentie in combinatie met dyslexie is voor basisscholen gewoon lastig. Laatst heb ik een uitgebreid gesprek gehad met de directeur waarin ik al mijn grieven op tafel gooide. Hij luisterde, vroeg of hij het dyslexieverslag mocht lezen en wil meer weten over hb en dyslexie. Fijn! Hij vond het erg dat een leerling zo heeft moeten zwemmen met een hoop gevolgen voor het zelfvertrouwen. 't Is wel erg mosterd na de maaltijd, maar gelukkig zijn ze nu alert met mijn dochter. De ib'er is er gelijk ingesprongen en wil dyslexie niet van tafel vegen, ondanks goede scores.

Maar goed, het is gewoon ruk als ze de intelligentie van je kind in twijfel trekken. Dat hebben we ook met H ervaren en er zat niets anders op dan de jongens van school te halen. Het vertrouwen was van onze kant compleet weg.

Je kan het in eigen hand nemen en een goede tester zoeken. Wij hadden dat veel eerder moeten doen.

Profiel Stuur privébericht  

BerichtGeplaatst: 07 feb 2020, 10:45 
Volwassene

Dee85 schreef:
Launie, wat vervelend dat ze de uitslag van het intelligentieonderzoek in twijfel trekken! Waarom doen ze dat?

Omdat haar resultaten niet zo hoog zijn als verwacht wordt en omdat ze pas 5 was ten tijde van de de test. Omdat ze op voltijds hb onderwijs zit en ze denken dat ze wellicht beter weer deels naar regulier kan. En dat laatste vind ik prima (alleen dochter zelf niet :| ) maar dan wel met de juiste kennis. Want als ze heel slim is met dyslexie heeft ze denk ik wat anders nodig dan wanneer ze gewoon niet zo heel erg intelligent blijkt te zijn. En misschien ligt de waarheid ook wel ergens in het midden ik weet het niet. Maar ik vind die DMT score toch wel heel typisch.

BerichtGeplaatst: 07 feb 2020, 10:47 
Volwassene

@ Spitsmuis, ik denk dat ik dat inderdaad ga doen als ze problemen blijft houden en ik het gevoel heb dat het niet goed geïnterpreteerd wordt.

BerichtGeplaatst: 07 feb 2020, 11:23 
Volwassene

Launie schreef:
Dee85 schreef:
Launie, wat vervelend dat ze de uitslag van het intelligentieonderzoek in twijfel trekken! Waarom doen ze dat?

Omdat haar resultaten niet zo hoog zijn als verwacht wordt en omdat ze pas 5 was ten tijde van de de test. Omdat ze op voltijds hb onderwijs zit en ze denken dat ze wellicht beter weer deels naar regulier kan. En dat laatste vind ik prima (alleen dochter zelf niet :| ) maar dan wel met de juiste kennis. Want als ze heel slim is met dyslexie heeft ze denk ik wat anders nodig dan wanneer ze gewoon niet zo heel erg intelligent blijkt te zijn. En misschien ligt de waarheid ook wel ergens in het midden ik weet het niet. Maar ik vind die DMT score toch wel heel typisch.

Heeft die school een HB kleuterafdeling? Die zal er dan niet voor niets zijn en wat zou het dan uitmaken dat een kind 5 is ten tijde van de testafname? Een ontwikkelingsvoorsprong kan verdwijnen, maar dat hoeft niet altijd.
Ik denk wel dat je gelijk hebt dat het prima kan zijn als ze (deels) terug naar regulier gaat met de juiste kennis.
Volg ook je gevoel, als je die DMT score typisch vind, dan zou ik het zeker verder onderzoeken. Hoe was ze tijdens de afname van de DMT? Kan ze omgaan met tijdsdruk? Was ze fit? Was degene die de toets afnam een bekende of niet en hoe gaat ze daar mee om? Wellicht zijn dat factoren die ook een rol hebben gespeeld. Zoals gezegd weet ik weinig van dyslexie, maar ik probeer zo toch een beetje mee te denken.
Is ze faalangstig/perfectionistisch? Wellicht scoort ze daardoor ook minder goed?

BerichtGeplaatst: 07 feb 2020, 11:41 
Volwassene

Citaat:
Wij hebben de wiskundetoets van dochter gezien. Wat opvalt, is dat ze dingen niet uitlegt. Bijvoorbeeld: bereken hoek A en B. Hoeveel is hoek C dan? Ze schrijft dan alleen het antwoord op. Ook de berekeningen staan er niet bij. Op zich is dat best hoopvol. Uit de toets kwam niet naar voren dat ze er echt geen snars van begrijpt.

Hier kun je wel wat mee. Is het voor je dochter nu ook duidelijk dat ze de uitwerkingen erbij moet zetten?
Ga bijv. gewoon een keer per week bijv. met het huiswerk bekijken hoe ze het dan doet. Dochter sputtert ook tegen als ik dit bij haar doe, maar ik leg dan maar uit dat ze een antwoordblaadje mag maken obv hoe zij vindt dat het mag en een antwoordblad voor hoe het volgens school moet. Het lastige is dat sommige dingen soms echt nog zo makkelijk zijn dat ze het onzin vindt om de tussenstappen op te schrijven.
Bij alledrie de kinderen verbaas ik me er over dat ze eigenlijk nooit echt het huiswerk bespreken, waardoor het dus ook niet zo vaak uitgebreid wordt voorgedaan. Dochter heeft nu wel een uitwerkingenboek ipv antwoorden boek. Uiteraard met het gevaar dat kinderen dit gewoon gaan overschrijven, maar geeft wel richting in hoe ze het moeten opschrijven.

Ik geef wiskunde bijles aan een HAVO 5 jongen en deze is in het nauwkeurig opschrijven van de tussenstappen eigenlijk veel 'beter gedrilld door de leerkrachten' dan mijn eigen kinderen.

z 2007 1 tweetalig ath

BerichtGeplaatst: 07 feb 2020, 12:02 
Volwassene

Launie schreef:
Oh die hoofdletters, dat is bij dochter ook zo'n ellende.

Over dyslexie gesproken. Ik denk dat mijn jongste dochter (groep 4) dyslexie heeft. Ze heeft een V- op de DMT gehaald. E3 was dat een IV, toen vroeg ik met het oudergesprek ook al of ze aan dyslexie dachten, maar dat deden ze niet, ze trokken haar intelligentietest in twijfel :? Avi lezen gaat wel beter, ze haalde op het nippertje E4. Spelling en begrijpend lezen gaan ook niet echt lekker met allebei een III. Alleen rekenen gaat wel goed met een hoge II. Maar die DMT, zit ze in de allerlaagste score, die geeft toch juist een indicatie voor leesproblemen? Vorige keer trokken ze dus haar intelligentie in twijfel en zeiden ze dat ze niet snel kan schakelen.

Mijn jongste heeft op de DMT ook altijd IV of V scores. AVI lezen bleef ook lang net aan op klassenniveau, wat niet paste bij de rest van zijn resultaten. Gelukkig doen ze daar op onze basisschool luchtig over. H. Is gewoon niet van het tempo. In zijn werk niet, in hoe hij praat niet. Daarbij gaat hij onder tijdsdruk steeds tussentijds ademhalen wat tijd kost. Inmiddels in groep 7 kan jongste veel beter met de tijdsdruk overweg en is nu wel AVI uit. DMT scoort hij nog altijd niet goed, maar het is ook zo'n nietszeggende test als je het mij vraagt.

Zolang je ziet dat ze met lezen voor zichzelf niet traag is en goed begrip heeft, en haar leesniveau haar niet in de weg zit zou ik me er eigenlijk voorlopig nog niet druk om maken.

Hoe scoort ze op begrijpend lezen en redactie sommen? Zie je daar ook dat het leesniveau haar belemmert?

Moeder van 3 heerlijke tieners:
♀ (2006, 3 atheneum)
♀ (2007, 2 vwo-extra)
♂ (2010, gr. 8 )
En... van baby ♀ voorjaar 2020

BerichtGeplaatst: 07 feb 2020, 12:58 
Volwassene

Annemiek schreef:
Citaat:
Wij hebben de wiskundetoets van dochter gezien. Wat opvalt, is dat ze dingen niet uitlegt. Bijvoorbeeld: bereken hoek A en B. Hoeveel is hoek C dan? Ze schrijft dan alleen het antwoord op. Ook de berekeningen staan er niet bij. Op zich is dat best hoopvol. Uit de toets kwam niet naar voren dat ze er echt geen snars van begrijpt.

Hier kun je wel wat mee. Is het voor je dochter nu ook duidelijk dat ze de uitwerkingen erbij moet zetten?
Ga bijv. gewoon een keer per week bijv. met het huiswerk bekijken hoe ze het dan doet. Dochter sputtert ook tegen als ik dit bij haar doe, maar ik leg dan maar uit dat ze een antwoordblaadje mag maken obv hoe zij vindt dat het mag en een antwoordblad voor hoe het volgens school moet. Het lastige is dat sommige dingen soms echt nog zo makkelijk zijn dat ze het onzin vindt om de tussenstappen op te schrijven.
Bij alledrie de kinderen verbaas ik me er over dat ze eigenlijk nooit echt het huiswerk bespreken, waardoor het dus ook niet zo vaak uitgebreid wordt voorgedaan. Dochter heeft nu wel een uitwerkingenboek ipv antwoorden boek. Uiteraard met het gevaar dat kinderen dit gewoon gaan overschrijven, maar geeft wel richting in hoe ze het moeten opschrijven.

Ik geef wiskunde bijles aan een HAVO 5 jongen en deze is in het nauwkeurig opschrijven van de tussenstappen eigenlijk veel 'beter gedrilld door de leerkrachten' dan mijn eigen kinderen.

Bij huiswerkbegeleiding laten ze haar eerst de sommen maken en daarna kijken ze het samen na. Als dochter tussentijds hulp nodig heeft, dan kan ze daarom vragen. Dat werkt dus wel heel erg fijn.
Ik geloof wel dat ze weet dat de tussenstappen en uitwerkingen belangrijk zijn, maar het moet nog wel in haar systeem komen. Dat blijkt ook uit de laatste toets. ;)
Het kan zomaar zijn dat ze het zo makkelijk vindt, dat die tussenstap opschrijven voor haar onlogisch is. Thanks, dit is wel een nieuwe insteek om nog eens met haar te bespreken. Hoe voor de handliggend ook: schrijf altijd de uitwerking op!

BerichtGeplaatst: 07 feb 2020, 19:00 
Volwassene

Dyslexie is gewoon een struikelblok en helaas hebben ze er op basisscholen vaak niet veel verstand van.
Het is ook gewoon zo dat mensen je sneller onderschatten als je spelling nog op het niveau van een kind uit groep 6 of 7 is blijven hangen, op Whatsapp, met verslagen enz.
We zijn blij dat ze uiteindelijk een verklaring heeft gekregen, wel zelf betaald, want ze scoorde niet slecht genoeg voor lezen voor een vergoede test.

Bij mijn zoon is het ook niet best met spelling, zelfde probleem en ik vrees dat we dat ook zelf kunnen betalen. Doordat hij niet slecht genoeg scoort, denken ze op school niet aan dyslexie en vinden ze extra begeleiding ook niet nodig. Maar ja, zonder extra begeleiding kunnen ze hem ook niet testen, dus dat gaat ook niet lekker. Kan ik straks zeker ook nog zelf extra begeleiding betalen.
Mijn man heeft ook dyslexie, kwam er pas uit in de brugklas.

Met mijn dochter gaat het wel lekker, op wiskunde na, maar die invaller is nu weg. Nu snapt ze het weer. Alleen staat ze nu wel onvoldoende.

Ze zijn bij haar op school wel redelijk streng met huiswerk controleren, op tijd verslagen enzo inleveren en als je een onvoldoende voor een toets haalt, moet het heel gek lopen als je hem over mag doen. Dan krijg je ook nooit hoger dan een 6, al haal je een 9.
Overigens wordt hun werkhouding ook per vak beoordeeld.
Soms zou het wel eens iets milder mogen met een toets overdoen ofzo, maar verder denk ik dat dit wel goed werkt.

BerichtGeplaatst: 08 feb 2020, 11:23 
Volwassene

Bedankt voor de input en het meedenken!

Jamathi mv 3 schreef:

Mijn jongste heeft op de DMT ook altijd IV of V scores. AVI lezen bleef ook lang net aan op klassenniveau, wat niet paste bij de rest van zijn resultaten. Gelukkig doen ze daar op onze basisschool luchtig over. H. Is gewoon niet van het tempo. In zijn werk niet, in hoe hij praat niet. Daarbij gaat hij onder tijdsdruk steeds tussentijds ademhalen wat tijd kost. Inmiddels in groep 7 kan jongste veel beter met de tijdsdruk overweg en is nu wel AVI uit. DMT scoort hij nog altijd niet goed, maar het is ook zo'n nietszeggende test als je het mij vraagt.

Zolang je ziet dat ze met lezen voor zichzelf niet traag is en goed begrip heeft, en haar leesniveau haar niet in de weg zit zou ik me er eigenlijk voorlopig nog niet druk om maken.

Hoe scoort ze op begrijpend lezen en redactie sommen? Zie je daar ook dat het leesniveau haar belemmert?

Het lezen belemmert haar op andere vlakken ook wel. Begrijpend lezen scoort ze net onder gemiddeld. Met redactiesommen weet ik het niet zo goed. Het lijkt erop alsof het lezen haar heel snel vermoeid. Drie sommen gaan wel goed maar dan is het al 'op'. Ze heeft na de herfstvakantie een +bril gekregen, maar dat heeft het probleem niet helemaal opgelost. Ze leest anticiperend radend. Leest heel vaak iets anders dan wat er staat, maar wat dan wel in de context past. Maakt verkleinwoorden die er niet staan of andersom.
Wat moeilijkere woorden in een tekst zijn vaak geen probleem, maar worden de zinnen langer dan snapt ze al snel niet meer wat ze leest.

BerichtGeplaatst: 08 feb 2020, 11:29 
Volwassene

Dochter moest laatst nablijven en dat vond ze bijna een feestje :lol:
Ze moest zich melden in het 'straflokaal' en daar moest ze een lesuur doorbrengen. Ze heeft even huiswerk gemaakt wat ze bij had en is daarna youtube filmpjes gaan kijken. En dat laatste mag ze thuis maar beperkt dus nablijven is absoluut geen straf :lol: :roll:

BerichtGeplaatst: 08 feb 2020, 15:07 
Volwassene

Leunie, wat jij beschrijft over je dochter is zo herkenbaar voor mijzelf.
Ik had, uiteindelijk, toen ik 15 was een hele goede Engels leraar die mij had uitgelegd hoe toetsen voor begrijpend lezen en luistertoetsen werken.
Dat was voor mij een openbaring want het gaf mij kader en overzicht en mijn cijfers vlogen omhoog mbt tot lees-luistertoetsen.
Verder las hij veel voor in de klas en dat was een verademing.
In havo 5 heb ik als een van de eerste in Nederland meegedaan met een dyslexiescreening, waar ik compleet door de mand viel, en nadat ik op dyslexie werd getest bleek ik dus eed te hebben en een flink hoog IQ .
Ik had mezelf leren snellezen, want moeilijke woorden pikte ik er wel uit en door verbanden te leggen haalde ik ook snel de essentie uit de tekst.
Niet altijd handig hoor, omdat je de plank ook vaak mis kan slaan en je natuurlijk niet nauwkeurig leest.
Daarnaast waren vakken zoals geschiedenis een grote woordenbrij en stampen ging al helemaal niet.
Houdt in je achterhoofd dat er misschien toch sprake is van dyslexie, want HB en dyslexie wordt meestal te laat gezien en het zelfvertrouwen heeft dan al een flinke deuk opgelopen.

BerichtGeplaatst: 08 feb 2020, 15:47 
Volwassene

Launie, heeft je dochter in groep 3 wel minstens een uur per dag leesles gekregen of zit ze in een HB-klas waar veel minder leesles wordt gegeven? Niet alle slimme kinderen hebben behoefte aan minder instructie om goed te leren lezen.

BerichtGeplaatst: 08 feb 2020, 16:18 
Volwassene

loekie schreef:
Launie, heeft je dochter in groep 3 wel minstens een uur per dag leesles gekregen of zit ze in een HB-klas waar veel minder leesles wordt gegeven? Niet alle slimme kinderen hebben behoefte aan minder instructie om goed te leren lezen.

Ik weet eerlijk gezegd niet hoe lang ze leesles heeft gekregen. Ze heeft wel anderhalf jaar groep 3 gedaan want halverwege groep 2 is ze daar begonnen met een groep 3 programma. Ze zijn toen wel vergeten schrijfonderwijs te geven waardoor ze een eigen handschrift heeft ontwikkeld waarvoor ze nu remdial teaching krijgt. Ze heeft wel alle zonboekjes gemaakt.

BerichtGeplaatst: 08 feb 2020, 17:21 
Volwassene

Als het haar inderdaad ook zo belemmert klinkt het wel anders dan bij mijn zoon, dan zou ik het wel serieus nemen. Maar ook de optie die Loekie noemt zou ik zeker meenemen.

Bij middelste werd een poosje ook aan dyslexie gedacht, ze had zelfs al onderzoek gehad, maar moest nog even wachten omdat ze nog geen 7 jaar was voor de officiële diagnose. Toen ze van hb onderwijs af was en op regulier zat haalde ze binnen een jaar tijd alleen nog maar I+ scores, ook voor spelling en begrijpend lezen, waar zij voorheen moeite mee had. Zij kon blijkbaar met het zeer sterk gecompacte taalonderwijs op de hb school zich niet optimaal ontwikkelen. Ondanks een 145+ IQ.

Er zijn Hb kinderen met dyslexie, het is goed om daar alert op te zijn. Maar soms wordt er ook te snel verwacht dat HB kinderen hoge scores zullen halen en bij gemiddelde scores, of niet bijzonder snel oppikken van lesstof al in de richting van dyslexie gedacht. Heb ik zelf ook gedaan, je wil toch een verklaring voor wat je niet helemaal begrijpt aan hoe je kind ontwikkelt. Maar hier in huis dus ervaring met 2 kinderen waarbij er t/m groep 5 nog aan dyslexie werd gedacht, maar waarbij vanaf groep 6/7 geen enkel teken van dyslexie meer te bespeuren was. Zij hadden gewoon behoefte aan meer oefening dan ze kregen en wat meer "rijpingstijd" voor deze taalontwikkeling nodig, ook met hun hoge IQ.

Je kan altijd bespreken of school voor haar begeleiding kan inzetten zoals bij dyslexie gedaan wordt, meer oefenen, ook thuis, en zien of ze daarmee vooruit gaat. Voordat je kan onderzoeken of het dyslexie is zal school minimaal een half jaar RT in moeten zetten op de lees/taal problemen, voorwaarde voor dyslexie is dat de RT geen of minimaal effect heeft. Of de RT en thuis oefenen al dan niet mooie vooruitgang laat zien zal al veel informatie geven over of je moet denken richting dyslexie, of richting te weinig oefening gehad/meer rijpingstijd nodig hebben.

Overigens vind ik het bijzonder dat school een IQ-test bij 5.5 jaar in twijfel trekt. De test kan nog niet heel oud zijn, en ja, kleuters ontwikkelen zich in sprongen, maar met 5,5 jaar ben je wel al een oude kleuter. Een HB IQ bij 5,5 jaar is bij 6,5 jaar niet ineens gemiddeld.

Mijn oudste heeft met 5.8 jaar de WISC gedaan en onlangs met 13.2 jaar de nieuwe WISC (omdat de VO school niet wilde varen op die oude test, na zoveel jaar snap ik dat dan weer wel), en de scores zijn vrijwel identiek.

Moeder van 3 heerlijke tieners:
♀ (2006, 3 atheneum)
♀ (2007, 2 vwo-extra)
♂ (2010, gr. 8 )
En... van baby ♀ voorjaar 2020

BerichtGeplaatst: 08 feb 2020, 17:29 
Volwassene

Citaat:
Ze heeft wel alle zonboekjes gemaakt.
Het is vooral belangrijk om te weten of ze ook voldoende instructie heeft gekregen en geoefend heeft met vlot en correct (hardop) lezen.

BerichtGeplaatst: 08 feb 2020, 19:05 
Volwassene

De test was nog geen anderhalf jaar oud toen hij in twijfel werd getrokken en was ook 145+
Bedankt voor alle input, geeft me veel nieuwe inzichten!

BerichtGeplaatst: 08 feb 2020, 20:33 
Volwassene

Oh, wat is er veel gebeurd, kon bijna niet bijhouden met lezen.

Launie wat vervelend dat ze de IQ test in twijfel trekken, raar!

Dee, wat fijn dat dochter een voldoende had voor Wiskunde.

Bij dochter Gaat het nog steeds goed. Ze was alleen niet zo blij met haar cijfers van de laatste toetsweek ( en ik stiekem wel) Ze had niet super geleerd bij bv Frans en Engels, en dat kwam terug in de cijfers, maar het was nog steeds een 6,9. Bij Engels heeft ze vrijwel niet geleerd, want de stof had ze al een keer getoetst gekregen, en heeft ze ook nog heel slordig gewerkt (er waren bv geen hoge komma’s te zien. De s had wel wat afstand maar de komma stond er niet, dus dat waren een paar punten eraf.) Ze is zelf niet zo tevreden en gaat de volgende keer weer wat meer leren. In haar geval vinden we dit goed, want ze heeft vrijwel geen huiswerk, en heeft echt maar iets van een half uurtje geleerd aan Engels voor een Proefwerk.

Verder zijn ze in principe op school best “streng” met gymcijfers, voor elk onderdeel krijgen ze een cijfer. Dochter is slecht in gym en had tot nu toe elke keer een 5,5 vanwege inzet, maar voor de shuttle run test had ze eigenlijk een onvoldoende moeten krijgen, want die is genormeerd, maar gelukkig heeft de docent ook daarbij gezien dat ze wel inzet toonde en heeft ze een 5,5 gekregen, met een 6 voor de handstand, staat ze daar dus ook weer “goed” voor. Ze krijgt ook sportsteunles, en daarbij krijgt ze wat extra ondersteuning voor het te komen onderdeel. Ze vindt dit gelukkig wel leuk, en is daar nu in haar eentje, dus heeft ze een uurtje priveles. (Maar nu dus wel 5 uur gym per week). Ze zal nooit een sportvrouw worden, maar zolang ze er maar plezier in heeft vinden wij het prima.

BerichtGeplaatst: 09 feb 2020, 13:40 
Volwassene

Dus 4 lesuren gewoon gym? Bij mijn dochter zijn het er maar 3, hetgeen ik best gek vind. Ik had vroeger zelf (helaas) ook 4 gymlesuren. Wel bijzonder dat ze een steunles voor gym hebben bij jullie op school. Dochter hier tot nu toe ook telkens een 6. De shuttle run test had ze ook voldoende gelopen.
Verder zie ik vooral veel leermomenten voor je dochter, fijn. :) Herkenbaar ook van die leestekens niet schrijven. Mijn dochter doet dat ook dikwijls niet.

Dochter is nu bij een vriendin aan het logeren en ze heeft het naar haar zin. Huiswerk voor het hele weekend al af, dat is echt fijn. Gisteren had ze weer bijles en dat ging ook goed.

BerichtGeplaatst: 10 feb 2020, 08:20 
Volwassene

Zo, dat is best veel! Dat is hier alleen als je extra sport kiest, anders is het 2 uur per week.
Wat wel opvalt, is dat bij hun eerste rapport zowat de hele klas dezelfde beoordeling had, terwijl er volgens mijn dochter en ook klasgenoten best een verschil tussen zat, qua prestaties, maar ook qua inzet.
Volgens mij varieert het tweede rapport meer.

BerichtGeplaatst: 11 feb 2020, 10:59 
Volwassene

Mijn zoon had gisteren een luistertoets voor Engels en de juf had ze een SE mavo 4 voorgeschoteld.
Ze vertelde dat dit het niveau is waarop ze (deze specifieke klas) nu ongeveer zitten en dat ze dat vandaag ook krijgen voorgeschoteld als so.
Ze had de berekening van het SE genomen + 0,5 punt .
Mijn zoon had weliswaar een voldoende maar meer dan de helft van de klas ging flink kopje onder.
Ik vind het nogal hoog gegrepen in het algemeen of heb ik het mis?

Pagina 44 van 66 [ 1320 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 41, 42, 43, 44, 45, 46, 47 ... 66  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]