Het is nu 26 nov 2020, 17:12

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Pagina 43 van 66 [ 1320 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 40, 41, 42, 43, 44, 45, 46 ... 66  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Brugklas 2019/2020
BerichtGeplaatst: 05 feb 2020, 10:10 
Volwassene

Vergeten de berekeningen op te schrijven, ik hoor het zo vaak om me heen. Daar moet echt het kwartje vallen en dat kan soms best lang duren. Dochter schrijft de berekeningen ook niet op. Ik ben benieuwd of ze het nu wel gedaan heeft.

Vandaag start dochter met de huiswerkbegeleiding. Het zijn lange dagen, maar met het voorjaar in het vooruitzicht toch fijn dat al het werk af is als ze thuis komt. Dan kan ze nog een paar uur buitenspelen. Met intrinsieke motivatie is niets mis, maar met extrinsieke motivatie ook niet. ;)

BerichtGeplaatst: 05 feb 2020, 11:07 
Volwassene

Bij jongste op school hebben ze een min of meer interactieve wiskundemethode op de iPad. Ik ben daar op zich niet zo kapot van, maar gelukkig MOETEN ze van de leraar de sommen wel in het schrift schrijven. Dat wordt ook gecontroleerd. Het uiteindelijke cijfer is een combinatiecijfer.
Iedereen begint met een 7. Haal je de toets in een keer, dan wordt dat een 8. Haal je de toets de 2e of 3e keer, dan blijft het een 7. Heb je 'm na de 3e keer nog niet gehaald, dan krijg je geloof ik bijles en een 6. Maar de leraar bekijkt ook de schriften. Ziet dat er heel goed uit, dan krijg je er nog weer een punt bij. Is het min of meer oke, dan blijft het gelijk, en is 't een rommeltje, dan gaat er een punt af.

Profiel Stuur privébericht  

BerichtGeplaatst: 05 feb 2020, 11:15 
Volwassene

Von, dat klinkt als een mooi systeem. Zo motiveer je leerlingen wel om netjes te werken in het schrift en extra oefening kan over het algemeen geen kwaad...

Dee, ik hoop dat de huiswerkbegeleiding verder helpt!

Jongste gaat nog steeds prima. Er was wel wat gedoe rond wiskunde. De afspraak van toets 4 overslaan en meteen toets 5 maken, was gemaakt met wiskunde docent 1. Nu hebben ze wiskunde docent 2 en die wist nergens van. Jongste heeft 2 weken gevraagd wanneer hij toets 5 kon maken maar die toets was nooit klaar. Toen kreeg hij "wit" op toets 4 want niet gemaakt voor einddatum. Na een mail van mij richting wiskunde docent en coach, werd dat recht gezet en kon hij toets 5 de dag er na maken. Jammer was alleen dat juist die middag we telefoon kregen dat tante haar euthanasie vervroegd werd en we dus naar haar afscheid moesten s'avonds. Antwoord van jongste toen ik vroeg of hij het na 5-10 min voorbereiden echt wel beheerste "mama, ik wil niet foutloos, als ik maar blauw haal op de toets"...
Tja en daar kan ik niets tegen inbrengen. Blauw = VWO niveau.

BerichtGeplaatst: 05 feb 2020, 14:14 
Volwassene

bloemetje75 schreef:
"mama, ik wil niet foutloos, als ik maar blauw haal op de toets"...
Tja en daar kan ik niets tegen inbrengen. Blauw = VWO niveau.

Hier laatst ook zo'n soort opmerking, maar daar schrok ik wel van. F. ging altijd voor het hoogst haalbare, heel sterke intrinsieke motivatie zat daar achter. Maar nu zei ze onlangs dat ze bewust zorgt dat ze niet hoger dan een 9 haalt op toetsen of voor projecten, omdat ze anders vervelende opmerkingen krijgt over dat ze vast alleen maar zit te leren en er nog meer in het leven is (het kind sport 4x per week en speelt gelukkig nog heel veel), of juist dat het haar toch wel komt aanwaaien, dus dat ze niet moet denken dat t dan knap is.... Zo jammer dat dat op een VWO-Extra gebeurt.

Twijfel een beetje of ik dat een keer bij de mentor zal aankaarten. Moeten niet hebben dat de klas dan weet dat dat bij F. vandaag komt natuurlijk, mocht de mentor hier een gesprek over aangaan.

Overigens ligt ze wel heel goed in de groep hoor, kan met iedereen goed overweg. Het is niet zo dat ze gepest wordt vanwege hoge resultaten. Maar het is wel blijkbaar toch de mentaliteit in de klas dat je niet met je hoofd boven het maaiveld moet uitsteken en daar handelt ze naar.

@Dee: lekker zeg een voldoende voor wiskunde. Dat motiveert haar vast ook! Fijn!

Moeder van 3 heerlijke tieners:
♀ (2006, 3 atheneum)
♀ (2007, 2 vwo-extra)
♂ (2010, gr. 8 )
En... van baby ♀ voorjaar 2020

BerichtGeplaatst: 05 feb 2020, 14:31 
Volwassene

Jongste heeft zo goed als iedere dag activiteit (4 trainingen en 1 of 2 wedstrijden en schaakles) en daarnaast bijna alles op blauw gehaald.
Er werd inderdaad laatst ook door medeleerling (jongste had “rapport” open staan op iPad waar alle blauw te zien is) al iets als studie/uitslover gezegd. Het is geen VWO+ maar wel een begaafdheidsprofiel school en een groot deel van zijn klas doet gymnasium dus ik had ook iets meer begrip voor goede cijfers verwacht.

Jongste is nooit voor foutloos gegaan naar wilde wel altijd bij beste van de klas zitten.

BerichtGeplaatst: 05 feb 2020, 18:13 
Volwassene

Ook hier herkenbaar, met hoge cijfers ben je een nerd. Dochter deelt dus al lang zo veel als mogelijk haar cijfers niet meer.

Wat ik vervelender vind, is dat vrij veel kinderen volgens dochter hun huiswerk niet maken (of zoals haar laatste buurvrouw deed : last minute overschrijven van dochter), dochter ziet dit ook, vanuit de docenten gebeurt hier ook niet zo veel mee, dus dochter begint ook al een houding aan te nemen van : waarom zou ik nog huiswerk maken.

Nu zullen er in haar klas best wel een aantal kinderen zijn (a la onze oudse) die zonder veel te doen het VWO door kunnen rollen, maar voor mijn dochter is dit zeker (nog) niet het geval. Ook omdat er door sommige docenten weinig wordt uitgelegd en het door het engels soms ook niet helemaal begrepen wordt. Beetje jammer is wel dat dit er al regelmatig toetsen door de klas herkanst mogen worden, doordat er zo veel onvoldoendes waren (hoe zou dat dan komen).

z 2007 1 tweetalig ath

BerichtGeplaatst: 05 feb 2020, 19:46 
Volwassene

Fijn van de wiskunde Dee!

Hinderlijk is het als er zo'n mentaliteit heerst, maar ik denk dat het toch een beetje Nederlands puber-eigen is. Op mijn school in de VS was het juist stoer om hoge cijfers te halen, maar ik weet nog goed hoe het in Nederland op de middelbare ging: 'Ik heb echt niet geleerd!', 'Mag ik het huiswerk overschrijven?' 'Stuud!' (als je een negen haalde) Helaas liet ik me hierdoor meeslepen en dacht echt dat niemand thuis wat deed, dus ik deed ook niets. Stommerdanstom! Ik hou mijn jongens dan ook voor dat kinderen die dit zeggen thuis echt wel wat doen en dat ze anders behoorlijk stom bezig zijn. Hopelijk beklijft het.

Hier gaat alles best lekker. Kleine bloemlezing per zoon:
- S haalt met gemak hoge cijfers, heeft een grote mond tegen zijn docenten (oelewapper!) en is helemaal gelukkig met zijn nieuwe vriendenclub. Sociaal gezien is hij echt ontzettend opgeknapt en dat vind ik zo fijn! In plaats van vier vrienden omdat er niets beters was, heeft hij nu door de hele onderbouw vrienden zitten en gaat hij regelmatig 'chillen' met zijn nieuwe gappies. Ze komen ook wel eens hier en het zijn stuk voor stuk leuke jongens en meiden met een lollig gevoel voor humor. Zijn lijstje voor zijn verjaardagsfeest bestond uit 16 (!) kinderen. Ongekend veel voor onze S!

- M gaat als een speer. Hij haalt zonder veel te hoeven doen enorm hoge cijfers (hij heeft een fotografisch geheugen. Geen grap) en hij is zo blij. Hij heeft een berg vrienden gemaakt en is uitgenodigd om bij de schoolband te komen! Zo gaaf! Hij, als knul van tien op deze school begonnen, mag zonder auditie de schoolband in! Hij gaat piano spelen in deze ubercoole band en hij heeft er zin in. Gevolg is wel dat hij moet stoppen met zijn musicallessen, maar hij wil echt liever de band in. En dat snap ik!

- H heeft wat opstartproblemen gehad, maar begint te landen. Hij heeft heel veel vrienden vanaf het begin, maar heeft/had niet veel zelfvertrouwen. Zijn vrienden zijn tof. Ze moedigen hem aan, zijn trots als hij een succesje heeft en ze zijn een grappige club knullen bij elkaar. H's cijfers beginnen langzaamaan omhoog te gaan en hij staat nu nog maar 1 tekort. Dat tekort is voor wiskunde, maar dat gaat hij wel wegwerken. Zijn docent is bij ons thuis (!!) geweest en heeft onze H echt een hart onder de riem gestoken. Hij heeft uitgesproken H een typische gymnasiast te vinden, maar ook de grootste chaotische oelewapper die hij in jaren is tegengekomen. (en dat klopt waarschijnlijk ook) H had zijn laatste proefwerk verknald, maar hij krijgt een herkansing. Voor deze ene keer, omdat de docent weet dat hij het kan. Zo fijn!

Verder gaat H naar faalangsttraining en dat vindt hij fijn. Wij ook, want de school heeft dit geregeld.

En nog een kleine bloemlezing uit het leven van een meisje van acht jaar:
- School is makkelijk
- School is saai
- Vriendinnen zijn leuk
- School is simpel
- School is bedoeld om boeken te lezen, want je moet op iedereen wachten
- Ballet is het leukste wat er is
- Grote broers zijn interessant en leren je het Griekse alfabet, Latijnse zinnen en tellen tot 100 in het Frans. Nog leuker zijn de Griekse tragedies die ze lezen voor school en in al die verhalen gaat wel iemand dood. Zo gaaf, want ze gaan door rare dingen dood.
't Is een lief grietje met de morbide inborst van haar tante en moeder. Zus en ik vonden mummies en veenlijken ook altijd zo gaaf en kregen geen genoeg van mythologie.

BerichtGeplaatst: 05 feb 2020, 20:22 
Volwassene

Bloemetje, wat een bijzondere maar verdrietige situatie van tante. Ik hoop dat jullie op een fijne manier afscheid hebben kunnen nemen. Sterkte.

Von, dat is inderdaad een mooi systeem. Hier gaat het veel ouderwetser en klassikaler. Het tempo ligt best hoog. Herkansingen waren hier alleen in periode 1 mogelijk en dan maar 1 per vak.

Jamathi, het motiveert dochter inderdaad enorm! Ze was erg blij met de voldoende voor wiskunde.

Qua nerd en stuudje zijn als je hoge cijfers haalt: volgens mij is dat niet echt 'een ding' bij oudste in de klas. Er was een meisje die haar uitlachte bij een onvoldoende. Maar hoe meer ik te weten kom over het gedrag van dat meisje in de klas, hoe beter ik dat soort gedrag kan verklaren. Dochter leert haar ook steeds beter links te laten liggen.
Ik zelf ging nooit voor de hele hoge cijfers, omdat ik niet wist hoe en omdat ik er ook geen zin in had. Een 6 of 7 vond ik ook prima.

Spitsmuis, wat leuk om te lezen dat het met de mannen zo goed gaat. En die H, die is bijzonder goed bezig! Ik denk dat hij de steilste leercurve van alle drie heeft. Een stel gasten met wie het klikt is zo belangrijk. En wat lief dat ze hem zo supporten. Ik denk dat jouw dame wel een leuke is voor mijn jongste dame. Die houdt ook van enge dingen.

Hier zijn er nog steeds 5 tekorten: tweemaal een 4 en eenmaal een 5. De rest afgerond zessen en zevens.
De huiswerkbegeleiding vandaag was even wennen. Maar ze heeft wel alles afgekregen wat ze wilde doen. Volgens de begeleider was wiskunde heel goed gegaan; volgens dochter had ze veel fouten. Ze heeft nog geen hulp daarbij gehad. Ik hoop dat dat morgen wel zal gebeuren.
Wat ook heel vervelend is: ze moet een toets voor geschiedenis inhalen en ze heeft geloof ik wel zes keer gevraagd wanneer dat moet. Maar die docente gaf geen eenduidig antwoord en nu is ze een tijd uit de running vanwege een operatie. En nu weet dochter nog niet waar ze aan toe is. Het is niet dat ze er fantastisch voor staat voor geschiedenis (5,5).
Qua sociaal gebeuren is het een beetje hetzelfde. Ze gaat om met drie of vier meisjes en dat betekent dan dat ze geregeld naast elkaar zitten of in de pauze samen zijn. Ze zijn niet aan het instagrammen, of samen naar het OV aan het lopen. Dat er hier vriendinnen over de vloer komen, kan ik me al helemaal niet voorstellen. Maar goed, we gaan ook nog kijken of en wat ze nodig heeft om het sociaal wat fijner te hebben.

BerichtGeplaatst: 05 feb 2020, 21:21 
Volwassene

Dee, we zijn halverwege het jaar en er is tijd om de onvoldoendes op te halen. Wat bij H werkte was deze afspraak:

Cijfers zijn niet belangrijk. Het gaat er niet om of je een voldoende of onvoldoende haalt, als je maar kijkt naar waar het mis ging en waarom het mis ging.

Gek genoeg gaf dit hem lucht en is hij wat zonniger.

Met een paar meisjes lopen en zitten is helemaal niet gek. Ze moet haar plek nog vinden en een beetje aanspraak kan al genoeg zijn.

BerichtGeplaatst: 05 feb 2020, 22:47 
Volwassene

Toch best wel positieve berichten allemaal, als ik het zo lees. Fijn!

Spitsmuis, wijze woorden van die docent. Hier thuis ook een jonger kind, dat gezellig mee leert met zijn broer en zussen.

Dee, wat balen van die herkansing en de onduidelijkheid. Uit je berichten krijg ik wel een beetje de indruk dat je dochter zich langzaam een beetje beter op school begint te vinden. Ik vind zelf haar cijfers ook nog niet meteen hopeloos, er is nog veel mogelijk in een half jaar.

Dochter heeft nog steeds haar plek op school op sociaal gebied niet gevonden. School deelt de zorgen ook wel een beetje en we gaan kijken of we hulp kunnen organiseren.

BerichtGeplaatst: 05 feb 2020, 23:27 
Volwassene

Dee, ik had over de herkansing heen gelezen. Wat irritant! Is er iets te regelen met de coordinator?

Karan, wat voor soort hulp wordt aan gedacht? Waar gaat het sociaal gezien mis?

Zelf ben ik van de kerk dat je een of twee goede vrienden nodig hebt om een fijne schooltijd te kunnen hebben. Is dat haalbaar voor je dochter?

Hier is mijn man vanavond naar de CBO-screeningsuitslag met toelichting geweest. Alle jongens hebben een overduidelijk vwo-beeld (geen verrassing) en scoorden slecht op hetzelfde onderdeel (wel een verrassing). Het gemiddelde van de school was hoog en daar zitten ze alle drie rond of over. Al met al is het wel een nuttige screening om te kijken welke leerstijl het beste bij je kind zou passen. We gaan de jongens hun scores niet vertellen in verband met vergelijken en competitie, maar we vertellen ze wel dat ze prima op hun niveau zitten. Mocht H weer aan zichzelf en zijn kunnen gaan twijfelen, dan slaan we hem om de oren met zijn screening. Het leuke is dat deze screening heel inzichtelijk maakt waar je kinds sterke punten liggen, dus dat kunnen we voor H'tje inzetten.

Nadeel screening: dyslexie drukt de scores. H scoorde precies gemiddeld voor zijn school (heel goed dus), maar op bepaalde onderdelen kan dyslexie enorm in de weg zitten. Best stom.

Dyslexie is gewoon heel stom. Vooral als je op school zit. Ik dacht dat ik er wel wat vanaf wist, maar niet hoe heftig het kan zijn voor iemands welbevinden. (en het erge is dat ik het aan hem heb doorgegeven. Ben zelf geen dyslect -ik draai alleen cijfers om en lees slordig-, maar mijn vader was met wat wij nu weten waarschijnlijk dyslectisch. Ondanks dat hij het gymnasium heeft gedaan in de jaren 50.)

BerichtGeplaatst: 06 feb 2020, 10:37 
Volwassene

Dyslexie is zeker geen pretje. Ik ken een gezin van dichtbij waar 4 van de 5 gezinsleden dyslectisch zijn.
Faalangst is ook zo'n ding. Dat kan ook zo bepalend zijn in je leven en op dit soort screenings. Wordt er tijdens zo'n screening ook gekeken naar eventuele faalangst?

Karan, hebben ze al een idee van wat voor soort hulp ze gaan organiseren?

Dochter is inderdaad wel iets meer aan het landen. Haar cijfers zijn zeker niet hopeloos. Het is alleen balen dat 4 van de 5 tekorten bij de kernvakken zitten.

BerichtGeplaatst: 06 feb 2020, 11:50 
Volwassene

Dee, bij de screening wordt faalangst niet meegenomen. Het is een soort IQ-test in een ander jasje, dus kinderen kunnen (en mogen!) zich niet voorbereiden.

Staat ze voor twee kernvakken een 4? Dat is niet goed, maar ook niet hopeloos. Weet je waar de moeilijkheden zitten? Hiaten? Of geen idee hoe ze een vraag moet beantwoorden? Of andere dingen?

BerichtGeplaatst: 06 feb 2020, 12:03 
Volwassene

Jammer dat ze faalangst niet meenemen. Een kind kan op die screening dan alsnog een heel ander, niet passend beeld laten zien (weet ik van een schoolgenoot van jouw zoons).

Dochter krijgt volgende maand een rekenonderzoek. Daar zal het e.e.a. wel duidelijk worden. Wat betreft Nederlands snap ik niet helemaal wat er fout gaat; ze was altijd sterk in spelling en begrijpend lezen. Wellicht dus puur een hiaat? Ze is ook wel heel erg makkelijk met leestekens en spellingregels, trouwens. Ze is nu voor een opdracht een artikel aan het schrijven en ze gebruikt gewoon nergens hoofdletters, om maar wat te noemen. En dan wordt ze laaiend als ze van mij hoofdletters moet gaan zetten in dat hele stuk.

Het bijlesmeisje zegt over dochter dat ze waarschijnlijk bij wiskunde ook veel te ver doordenkt. Zij legt de stof ook net iets anders uit, waardoor het kwartje sneller valt bij dochter. De nieuwe stof kan ze dus best wel begrijpen, maar toepassen is natuurlijk een tweede. En als een nieuwe hoofdstuk van wiskunde voortborduurt op stof die in de laatste twee jaren van de basisschool is behandeld, hebben we een probleem. Want die basis zit er niet goed in.

BerichtGeplaatst: 06 feb 2020, 12:52 
Volwassene

Die CBO screening (IST FES) heeft mijn jongste ook gedaan, de uitslag krijgen we bij het volgende Leerling-Ouder-Coach gesprek binnen 2 weken.

Ik zit te dubben wat te doen, de nieuwe wiskunde docent had de afspraken rond versnellen blijkbaar niet mee gekregen. Na mijn mail, kon jongste die toets de dag er na maken. Maar het nakijken doet de docent gelijk met de rest van de klas. Dat irriteert me, want zo versnelt er nog niets. En ik weet dus even niet of ik daar weer voor moet mailen (andere mail heeft hij niet op geantwoord, de mentor/coach wel) of dat ik het moet loslaten.
Ik heb geen idee hoe jongste die toets heeft gemaakt met het afscheid van de tante die avond er voor en wel 5-10 min voorbereiding. Van de andere kant, de afspraak voor versnellen is gemaakt en als hij daar principieel op tegen is, dan zou het hem sieren dat hij me dat laat weten (en dan is het nog discutabel want die afspraak is met reden gemaakt). Bovendien hebben we bewust gekozen voor GPL...
Ze zijn nu met negatieve getallen bezig, dat snapte hij al in groep 4 en kon er toen ook mee uit de voeten....

BerichtGeplaatst: 06 feb 2020, 13:00 
Volwassene

Lastig Bloem!

Bij 'ons' op school doet de ene wiskunde docent aan versnellen, de ander weer niet. De docent van S doet het wel en de halve klas is daar versneld bezig. (S'je ook) Een knul (S'je niet) doet daar nu wiskunde van 4 vwo. Ik ga S eens vragen hoe dat in zijn werk gaat in de klas!

De docent van H&M doet niet aan versneld wiskunde. Waarom weet ik niet. 't Is wel een hele goede docent in ieder geval.

BerichtGeplaatst: 06 feb 2020, 13:08 
Volwassene

Ik ga vandaag maar even niet mailen, eens even rustig alle opties laten sudderen bij me.
Het allerbelangrijkste is natuurlijk dat jongste goed in zijn vel zit en dat zit hij. Hij gaat dansend en zingend door het leven.

BerichtGeplaatst: 07 feb 2020, 09:42 
Volwassene

Jongste vertelde gisteren dat hij met zijn coach al had gesproken over wiskunde. En dat hij het niet fijn vond zo als het liep nu. Er schijnt oplossing te komen. Ik wacht even af.

BerichtGeplaatst: 07 feb 2020, 10:11 
Volwassene

Oh die hoofdletters, dat is bij dochter ook zo'n ellende.

Over dyslexie gesproken. Ik denk dat mijn jongste dochter (groep 4) dyslexie heeft. Ze heeft een V- op de DMT gehaald. E3 was dat een IV, toen vroeg ik met het oudergesprek ook al of ze aan dyslexie dachten, maar dat deden ze niet, ze trokken haar intelligentietest in twijfel :? Avi lezen gaat wel beter, ze haalde op het nippertje E4. Spelling en begrijpend lezen gaan ook niet echt lekker met allebei een III. Alleen rekenen gaat wel goed met een hoge II. Maar die DMT, zit ze in de allerlaagste score, die geeft toch juist een indicatie voor leesproblemen? Vorige keer trokken ze dus haar intelligentie in twijfel en zeiden ze dat ze niet snel kan schakelen.

BerichtGeplaatst: 07 feb 2020, 10:21 
Volwassene

Launie, wat vervelend dat ze de uitslag van het intelligentieonderzoek in twijfel trekken! Waarom doen ze dat?
Van dyslexie heb ik geen verstand, maar er zijn hier genoeg mensen die dat wel hebben.

Bloemetje, fijn dat je zoon zelf al in gesprek is geweest. Nu moet de oplossing nog gaan blijken.

Wij hebben de wiskundetoets van dochter gezien. Wat opvalt, is dat ze dingen niet uitlegt. Bijvoorbeeld: bereken hoek A en B. Hoeveel is hoek C dan? Ze schrijft dan alleen het antwoord op. Ook de berekeningen staan er niet bij. Op zich is dat best hoopvol. Uit de toets kwam niet naar voren dat ze er echt geen snars van begrijpt.

Pagina 43 van 66 [ 1320 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 40, 41, 42, 43, 44, 45, 46 ... 66  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]