Het is nu 05 dec 2020, 16:06

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Pagina 35 van 66 [ 1320 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38 ... 66  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Brugklas 2019/2020
BerichtGeplaatst: 17 dec 2019, 12:53 
Volwassene

Heel leuk, dat muziek maken!!

Lekkere timing Dee, net voor de kerstvakantie nog een toetsweek. Hier zijn ze niet meer vooruit te branden zo net voor de vakantie.., dus ik was blij dat zoon maar 2 proefwerken heeft deze week. Zelf ben ik ook wel toe aan 2 weken geen school..

Ik heb besloten om het maar wat meer los te laten met zoon. Hij neemt zijn verantwoordelijkheid prima met huiswerk maken ed. Met proefwerken stuur ik soms nog wat bij bij vakken waar hij onvoldoende voor staat. Hij zegt al snel dat hij het begrijpt, bijv. wiskunde, en doet dan weinig meer aan een proefwerk. Ik gaf aan dat het best handig is om nog wat gemengde opgaven te maken. Daar krijgen we dan een hele discussie over, want als dat zo handig was, waarom hadden ze dat in de les dan niet gedaan etcetc. Uiteindelijk blijkt dan dat hij bang is dat hij teveel fouten maken met de gemengde opgaven en dat hij alsnog tot 22:00 bezig is. Een beetje onduikingsgedrag... UIteindelijk heeft hij nog wel de gemengde opgaven gemaakt en ging dat prima. Ik hoop dat het op het proefwerk ook ok ging en dat hij niet uit stress weer allemaal slordigheidsfouten maakte of bijzondere gedachtenkronkels. We zullen het wel zien.
Zoon vindt het overigens ook prima om weer wat meer 'los gelaten' te worden (plant nu ook zelf), dus wat dat betreft volg ik m en dat is prima.

Vanavond een gesprek op school van z'n zus, de luie puber :D waarmee het prima gaat, en die vooral geen extra uitdaging wil (stel je voor dat je anders bent), maar die dat goed kan gebruiken. Ze doet ook steeds minder voor school. Ze zit in 2 gym nu. Ze leeft wel op van projecten of iets waar ze haar hersens bij moet kraken, maar heeft er verder ook puberaal geen zin in. Maar eens kijken of we daar iets mee kunnen in het gesprek. Ze moet mee met het gesprek (vindt ze ook stom.. :) ). Verder is het een schatje hoor.

Profiel Stuur privébericht  

BerichtGeplaatst: 17 dec 2019, 13:09 
Volwassene

Maar Lieselotje, dat is toch ook superstom, zo'n gesprek waar je bij moet zijn. Dat kun je je toch wel voorstellen? ;) :p Lijkt me wel lastig: enerzijds behoefte aan die uitdaging en anderzijds wil ze niet anders zijn. Hoe pak je dat dan als school en ouders aan?
Prima als je je zoon wat meer loslaat toch? Als de cijfers er niet naar zijn, kun je altijd opnieuw het gesprek aan gaan en weer wat meer meekijken. Volgens mij kun je dat op deze leeftijd ook prima met ze afspreken.

Bloemetje, zeer herkenbaar wat je schrijft over dat warhoofd van je. ;)

Overigens vind ik de timing van de toetsweek prima voor de vakantie. Ja, ze zijn wel moe en gaar, maar met een goede planning en om 21.00u op bed liggen is dat wel te ondervangen. Ik vind het ook heel erg fijn dat ze straks twee weken echt vrij is. En wij dus allemaal twee weken echt vrij zijn. :mrgreen: Ze heeft nu alleen nog toetsen voor Frans, Latijn en Chinees.

BerichtGeplaatst: 18 dec 2019, 00:08 
Volwassene

Dee: op zich zijn er best wel mogelijkheden voor dochter. Probleem is wel een beetje dat dochter elke interesse voor school lijkt te verliezen (lessen, huiswerk, het sociale is wel leuk). Nul motivatie de laatste tijd (wat ik wel begrijp, ik vond het ook de tijd uitzitten). Nouja, dan kun je maar beter de tijd die je er toch moet zitten zo effectief mogelijk besteden... Dochter gaat nadenken over wat ze zou willen, bijv een vak versnellen zou evt. kunnen, maar ook verdiepen. Al heeft ze inhet laatste momenteel echt geen zin. Het is maar goed dat het bijna vakantie is...

BerichtGeplaatst: 18 dec 2019, 08:41 
Volwassene

Dochter wil graag een maatwerktraject en daarvoor moet je ruim voldoende staan. Ze moet dus even aan de bak. Ik merk wel dat het nu even uitzitten is tot de vakantie, iedereen is moe hier in huis. Ik vind deze dagen ook altijd vervelend. Ik heb de komende dagen nog gesprekken op school voor de jongste, 4 kinderen moeten iets maken voor een kerstdiner/lunch/ontbijt, ik moet nog cadeautjes regelen (we doen hier cadeau's met kerst), nadenken over het kerstdiner, ik ga met jongste dochter nog twee dagen weg en ik moet nog iets voor de beesten regelen omdat we kerst bij familie vieren. Als klap op de vuurpijl loopt dochter helemaal vast op een orkeststuk (met hele snelle loopjes) en moet zoon twee, voor hem moeilijke, stukken instuderen (waar ik hem bij moet helpen).
En ik heb vooral zin om in bed te liggen of te puzzelen voor de gashaard.

BerichtGeplaatst: 18 dec 2019, 08:57 
Volwassene

Oh Karan, ik dacht dat ik aan het eind van mijn Latijn was. Maar als ik zie wat jij nog allemaal moet doen, pfff. Ik snap dat je even wilt relaxen!

Ik ga vanavond met dochter naar een (punkrock) concert, en helaas voor haar mag ze niet de eerste twee uur vrij (gym), dus brengen we haar morgen maar naar school, en haal ik haar op anders is ze helemaal kapot en morgenavond is ook nog het schoolgala! Gelukkig is het vanaf vandaag een kleine chaos op school en hebben ze geloof ik aangepaste lessen ivm de Kerstactie.

BerichtGeplaatst: 18 dec 2019, 09:27 
Volwassene

Hier is er helaas geen sprake van uitzitten, 4 toetsen deze week, waarvan er 1 op do en 2 op vr :( :(

z 2007 1 tweetalig ath

BerichtGeplaatst: 18 dec 2019, 10:12 
Volwassene

Pfft Karan!
Ik zorg in de Kerstvakantie op 2 adressen al voor andermans dieren, als je in de buurt woont, kunnen die van jou er bij. Ik heb ervaring met paarden, honden, katten, papegaai en alpaca's, gifkikkertjes, kippen en kanaries.

Annemiek, wie verzint dat toetsen op de laatste dag voor de Kerstvakantie?
Mijn jongste heeft Frans toets vrijdag maar dat heeft ie zelf gepland dus daar mag hij niet over zeuren.

Jongste had gisteren wereldontbijt dus we zijn klaar gelukkig met hapjes meenemen naar school. Kerstdiner is nog wel een dingetje, we doen Kerstavond altijd met vrienden en het menu beslissen de heren normaal. Jullie begrijpen, ze moeten nog beginnen met overleggen. Hoop dat ze dat vanavond per whatsapp of telefoon ofzo doen.

Lieselotje, ik snap wel dat je dochter nu helemaal geen zin heeft om dat soort dingen te beslissen. Moeilijk he dat ze extra dingen moeten doen omdat ze er eigenlijk energie van krijgen. Gelukkig is het op de school van mijn jongens heel gebruikelijk dat er mensen ander programma hebben en doen ze GPL dus toch al meer individueel tempo.

BerichtGeplaatst: 18 dec 2019, 10:12 
Volwassene

Onze toetsweek begon donderdag en dan zijn er bijna dagelijks 2 toetsen en daarna dan nog een project tot het 6e-7e uur. Alleen gister, vandaag en morgen geen project. Vrijdag hadden ze ook nog een excursie. Morgen de laatste toets en vrijdag alleen naar school voor kerstviering -en ontbijt.

Eekhoorntje, naar welk concert ga je? Dat klinkt wel als mijn genre. ;) Wij zijn in november met dochter naar een metalconcert geweest. Die heeft echt staan genieten, met zwiepende haartjes en al. Ze moest de volgende dag ook om 9 uur op school zijn. Was even pittig, maar er waren gelukkig geen toetsen en weinig huiswerk. Dus de avond erop ging ze extra vroeg slapen.

Lieselotje, in dat geval lijkt versnellen voor haar misschien het beste? Het sociale is leuk, zeg je. Kan ze wellicht iets doen op dat vlak; uitwisselingen met scholen in het buitenland (al is dat vaak vanaf de 3e pas geloof ik). Misschien is debatteren iets, een versterkte taalprogramma of zoiets als de https://nl.wikipedia.org/wiki/Model_United_Nations ?

Verder is het hier wel redelijk onder controle qua kerstdrukte. De kerstconcerten zijn gelukkig al geweest, de laatste repetitie ook. Alleen dochter heeft vandaag nog 1 groepslesje. De middelste en jongste hebben morgen kerstdiner; met de middelste samen ga ik koekjes bakken voor het kerstdiner en voor de jongste wordt het door school geregeld. Er is morgenochtend een kerstviering op school waar ik heen ga. Morgenavond halen we traditiegetrouw roti, omdat de kerstdiners op twee verschillende tijdstippen zijn en je dan echt niet rustig kunt koken en eten. Voor elk kind heb ik 1 cadeautje gekocht, da's ook allemaal al geregeld. Alleen nog een deel van de kerstboodschappen doen. Nog nooit zo relaxed gehad. Twee jaar terug was ik rond deze tijd aan het verhuizen. In tien dagen en dan op de 23e over. Geen aanrader. :mrgreen:

Succes allen met de laatste zware loodjes! Koop alvast je puzzelboekje Karan! ;)

BerichtGeplaatst: 18 dec 2019, 12:04 
Volwassene

Eekhoorntje (terwijl ik dit typ kijk ik uit op eekhoorntjes in onze tuin, hoe toepasselijk): veel plezier bij het concert. Klinkt helemaal leuk!

Dee, dat klinkt als een aardig heftige week, zo vlak voor de vakantie. Hier alleen toetsweek aan het einde van het jaar, oudste dochter heeft wel toetsweek na de vakantie (maar zij leert amper, dus geniet voornamelijk van het weinige naar school gaan dan).

Hier morgen nog 1 toets, maar dat is voor dochter's lievelingsvak (geschiedenis), dat is iets makkelijker leren dan Frans. Dochter is wel in een pesthumeur nu ze hoorde dat ze het bewuste muziekstuk uit haar hoofd moet leren omdat ze het in een klein groepje gaan opvoeren. Nou speelt ze normaal heel makkelijk uit haar hoofd, maar omdat dit stuk niet zo lekker loopt, is het tot stom stuk gebombadeerd en vindt ze uit het hoofd spelen ook stom :) .

Ik ben vanmorgen thuis en heb al veel cadeautjes kunnen bestellen. Ik moet bekennen dat ik dit jaar weinig inspiratie heb... Nu nog 1 ding bestellen en dan door naar school voor een gesprek over jongste zoon.

BerichtGeplaatst: 18 dec 2019, 12:16 
Volwassene

@Dee: Heideroosjes!

BerichtGeplaatst: 18 dec 2019, 12:39 
Volwassene

Oh, leukkkk!
Ik kan me nog herinneren dat ik als guppie van 15 in de moshpit stond toen de Heideroosjes op Parkpop speelden. Good ol' times.
Groot liefhebber van 'Val maar dood', 'T***T****T**** Trut', 'Ik wil niks' en 'Igor slaat nergens op'. :mrgreen:

Veel plezier alvast!

BerichtGeplaatst: 18 dec 2019, 15:05 
Volwassene

Ja, bij mij was het Pinkpop met Ttttttt..... en ik was verkocht!

Karan, wat leuk dat je eekhoorntjes kan zien in de tuin, ik heb nu helaas alleen maar een minibalkon. Nog een paar jaartjes hier en dan gaan we weer voor een tuin! (Denk alleen niet dat daar eekhoorntjes in komen :o )

Succes voor iedereen met kinderen die toetsen hebben. En voor de kinderen die echt smachten naar vakantie!

Dochter appte me vanmorgen met haar T-shirt van de kerstactie en ze had een roos gekregen van een vriendin. Na haar stress reactie van vorige week woensdag op tafeltjesavond is nu helemaal niets terug te vinden, ze vindt alles leuk wat er mee verband houdt. Ze was gisteren nog tot laat op school ivm schrijfclub, en ze had plekken gevonden met mistletoe aan het plafond en hartjes op de vloer. Dat gaat ze vermijden, maar ze gaan geloof ik wel het stelletje in de klas proberen daaronder te krijgen. Verder zijn de knuffeltjes die je kon bestellen in werkelijkheid een iemand in verkleed berenpak die je een knuffel kon geven en dat leuk haar ook geweldig.

BerichtGeplaatst: 19 dec 2019, 11:11 
Volwassene

Gister nog eenmaal Latijn overhoren. Ik hoorde alleen maar 'huh?, wat, niet zo snel, kan je dat herhalen, die weet ik niettttt'. En toen was ik er klaar mee. Gezegd: pak je boeken maar in. Ik snap niet wat je nou al die tijd hebt zitten leren. Je hebt de afgelopen dagen 4 blokjes van een half uur Latijn geleerd en nog is er niets blijven plakken?
Latijn is dus ook een aandachtspunt. Tot nu toe alles een 6, maar het beklijft niet en ik denk dat ze de grammatica vooral verkeerd leert. Eigenlijk kan ze niet eens een gezegde van een bijwoordelijke bepaling of lijdend voorwerp onderscheiden. Dat is natuurlijk ook weer een stuk basisschoolstof van de laatste twee groepen. Het zou me niets verbazen als ze daar ook heel veel van gemist heeft. Ik ben dan wel blij dat het nu bij Latijn weer aan de orde komt. Dan hebben we extra kansen om dit toch te leren beheersen.

Ikzelf pik hierdoor toch ook meer op van deze klassieke taal dan ik had verwacht. ;)

Het zit er nu op. Morgen nog een kerstviering en dan vakantie.

BerichtGeplaatst: 19 dec 2019, 15:07 
Volwassene

Dee85 schreef:
Tot nu toe alles een 6, maar het beklijft niet en ik denk dat ze de grammatica vooral verkeerd leert. Eigenlijk kan ze niet eens een gezegde van een bijwoordelijke bepaling of lijdend voorwerp onderscheiden. Dat is natuurlijk ook weer een stuk basisschoolstof van de laatste twee groepen. Het zou me niets verbazen als ze daar ook heel veel van gemist heeft. Ik ben dan wel blij dat het nu bij Latijn weer aan de orde komt. Dan hebben we extra kansen om dit toch te leren beheersen.

Bij mijn oudste exact hetzelfde euvel bij Latijn! Hier beginnen ze pas in de 2de met Latijn. Eerste 2 toetsen waren alleen losse woordjes en cultuur, daarvoor heel goede cijfers (dus dat woordjes leren gaat dan wel weer goed), maar proefwerk vorige week met grammatica en vertalen van zinnen een 2.3.... Toen we het er over hadden werd het ook heel duidelijk dat ze de grammatica niet kan toeapassen omdat ze helemaal niet kan zinsontleden. Bij Nederlands gaat ze daar ook op onderuit, maar omdat er in elke toets ook ander soort opgaven zitten haalt ze wel voldoendes.

We hebben nu dit werkboekje https://docs.google.com/document/d/1FtT69fi5pbK6X9eJWHlW9hAgw6fz-miKJhCp0mwhGUg/edit#en dit https://drive.google.com/file/d/0B2eh_pUIw-3KSXFEemVJZXg1dEU/view blokboek van Kinheim geprint. Deze gaat ze in de kerstvakantie doorwerken, elke dag een paar bladzijden. Het mooie is dat er ook uitleg bij staat en er ook antwoordenboekjes bij zitten, even hier zoeken: https://sites.google.com/site/montessoritaalbeschouwing/instructie-ontleden/werkbladen, dan vind je nog meer, mocht je er mee aan de slag willen.
Gelukkig is oudste zelf ook gemotiveerd om dat te doen, dat scheelt een hoop natuurlijk. Zo hopen we dit hiaat in Nederlands (ze heeft ook groep 7 gemist, en daarvoor blijkbaar weinig opgepikt/onthouden hiervan) voor een groot deel weg te werken.

F. kan hier trouwens ook nog niet "uitzitten" tot de vakantie, vandaag nog Wiskunde en Nask toets. Maar voor beiden hoeft ze eigenlijk niets te leren, ze pikt dat wel op in de les en van het huiswerk. Toch is ze vanmorgen het 1ste uur naar school gegaan (ze was 1ste uur vrij), om samen met 2 vriendinnen te leren voor de toetsen, eigenlijk gewoon omdat ze dat zo gezellig vindt. :lol:

Vanavond kerstbal, ze heeft een prachtige jurk en er heeeel veel zin in. Zo leuk!

Moeder van 3 heerlijke tieners:
♀ (2006, 3 atheneum)
♀ (2007, 2 vwo-extra)
♂ (2010, gr. 8 )
En... van baby ♀ voorjaar 2020

BerichtGeplaatst: 19 dec 2019, 15:25 
Volwassene

Bedankt voor de tip Jamathi!
Ik denk dat dochter dit met wat oefening wel oppikt.

Maar we hebben nu eerst zorgen om wiskunde. Het cijfer voor de toets is binnen, een 2.6. En dit is nadat we langer dan een week elke dag een uur hebben geblokt op wiskunde. En dan nog 4 dagen leren voor de toets. Zo ongelofelijk veel energie ingestoken en ze scoort maar twee tiende hoger dan de tussentoets.

BerichtGeplaatst: 19 dec 2019, 15:34 
Volwassene

@Jamathi: superdank, dat zijn nog eens nuttige sites. Hier precies hetzelfde probleem, en daardoor last bij meerdere talen. Ik zal eens kijken of L het oppikt...

BerichtGeplaatst: 19 dec 2019, 17:18 
Volwassene

Dee, wat balen van die wiskundetoets, vooral na zoveel werk...

Grammatica is bij Latijn wel heel belangrijk. Mijn kinderen hebben qua grammatica het voordeel dat ze in Duitsland op school hebben gezeten, waar grammatica zeer degelijk wordt behandeld. Ze vinden het daardoor nu een makkie (al scoorde zoon op de Cito in de brugklas zwaar onvoldoende, omdat hij de Nederlandse termen niet kende :D ).

Ik ga zo naar het kerstdiner met de jongste. Ik ben nu echt aan vakantie toe, ik loop vandaag de hele dag al te rennen en vliegen (fietsen). Nu even 5 min zitten, voordat we weer op de fiets stappen.

BerichtGeplaatst: 20 dec 2019, 08:07 
Volwassene

@dee85, wat balen van wiskunde. Ik zou denk ik zelf aan de
Docent vragen of jullie ook de wiskunde toets mogen inzien. Wellicht gaan er heel veel punten verloren aan slordigheden of manier van opschrijven, terwijl ze de stof eigenlijk wel
Goed genoeg beheerst.
Wellicht kun je dan ook bij de docent navragen of er misschien een bovenbouw leerling een tijdje bijles kan geven. (Doet zoon ook). Zij kunnen het misschien op een andere manier uitleggen en ook aangeven waar Ze in toetsen op letten.

z 2007 1 tweetalig ath

BerichtGeplaatst: 20 dec 2019, 09:26 
Volwassene

Dee, ik sluit me aan bij Annemiek.

Ik heb zelf zo bijles Duits gehad en economie gegeven. Dat werkte heel goed.

Hier laatste ochtend voor de vakantie en het is dringend! Jongste heeft nog toets Frans, gaat schaakles geven en dan film kijken.
Ik kijk uit naar een tijdje geen wekker.

BerichtGeplaatst: 20 dec 2019, 10:09 
Volwassene

@Annemiek: dat stelde de mentor ook voor, maar ik heb wel een bezwaar. Ze moeten die afspraken namelijk zelf regelen en ik ken mijn oudste, dat wordt vergeten. ;) Ik houd het liever zelf in de hand. Ik heb een studente psychologie in de buurt gevonden. Zij geeft bijles is wiskunde A, B, C en D. Het kost 10 euro per uur en ze komt aan huis. Ik denk dat dit effectiever is. Ik weet alleen niet wanneer ik het moet inzetten. Naast de remedial teaching, steunuren wiskunde en de steunuren Nederlands die volgens mij ook gewoon nog door gaan. Het wordt erg veel. De dagen op school zijn lang, elke dag van 8.10 tot 15.00 uur. Plus een uur reistijd enkele reis. Ze is ook gewoon moe. Niet meer zo compleet afgepeigerd als in periode 1, maar echt wel op aan het einde van een dag.
Geen enkele leerling is hetzelfde, maar ik heb ook een beetje vraagtekens bij de zelfstandigheid en verantwoordelijkheid van een 5e of 6e klasser. De leerlingmentoren zijn 5e klassers en meerdere klasgenoten inclusief dochter zeggen dat die helemaal niets doen als ze met vragen komen. Negen van de tien keer weten ze ze niet eens te vinden. Ik vind het dus eigenlijk een beetje riskant om dochter naar bijles van een bovenbouwer te laten gaan.

Pagina 35 van 66 [ 1320 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38 ... 66  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]