Het is nu 26 nov 2020, 18:01

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Pagina 32 van 66 [ 1320 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35 ... 66  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Brugklas 2019/2020
BerichtGeplaatst: 05 dec 2019, 19:11 
Volwassene

Dee, ik haal ook wel uit je verhalen dat je dochter het prima aan kan. Ik herken er veel in van mijn jongste chaoot. Die hoeft ook echt niet heel veel tijd erin te steken, maar het georganiseer eromheen is vrij rampzalig. Wat is de stof, wanneer zijn de toetsen, wanneer opdrachten inleveren, wanneer ken je iets goed, dat soort dingen leveren een soort van continue chaos op. zeker als er toetsen ingehaald moeten worden. Ik merk dat ik daar, nog steeds, op mee moet kijken. En ik ben daar best wel klaar mee inmiddels. Een extra vak is dus extra chaos. Maar ik zou het ook niet tegen houden hoor als het kind het graag wil.

Profiel Stuur privébericht  

BerichtGeplaatst: 06 dec 2019, 12:17 
Volwassene

Drietje, je omschrijft mijn dochter goed. ;) Ze lijkt veel op jouw jongste.
Ik kan me voorstellen dat je er weleens klaar mee bent, het kost veel energie. Maar wat betreft het vak Chinees; we kunnen hier zomaar een passie te pakken hebben. Interesse in Azië (verschillende landen, zowel taal als cultuur) is er al een jaar of twee. Als ze goed leert voor het vak, dan haalt ze ook een hoog cijfer. Dus ze kan het aan, het is alleen het stukje extra planning. Wellicht zegt ze over een jaar of 2 dat ze liever atheneum gaat doen. Wat mij betreft is daar prima over te praten. Maar eerst maar eens kijken hoe gymnasium gaat en hoe ze haar draai gaat vinden met het plannen e.d.

BerichtGeplaatst: 06 dec 2019, 15:13 
Volwassene

Passie is belangrijk idd. Dat kan net de drijfveer zijn om de motivatie behouden.

BerichtGeplaatst: 06 dec 2019, 16:04 
Volwassene

Ik heb ondertussen ook de mentor gesproken. Ze gaan de optie RT bekijken. Nog niet gezegd dat ze dan snel aan de beurt is want er kan een wachtlijst zijn.
Verder zei ze dat het wel raar was dat er toch een vwo advies was gegeven met de tussentoetsresultaten? Ik heb daar helemaal geen weet van. Natuurlijk snapt ze wel dat de basisschool ook een beeld van een kind heeft. En we denken beiden ook niet dat dochter gelukkig zou worden op vmbo of havo. Maar ze had toch best wel zorgen over wiskunde en hoe laag dochter haar niveau daar was. Dat was 't ook geweest op het vmbo of de havo.
Ze snapte gelukkig wel heel erg goed de motivatie van dochter voor Chinees en zij en de bouwcoordinator nemen dit allemaal wel mee in hun overwegingen en zijn dus bereid een uitzondering voor dochter te maken.
Ze zien ook dat ze stappen maakt en dat ze natuurlijk nog een jaar jonger is dan de rest. En dat dit ook te maken kan hebben met het missen van bepaalde vaardigheden. Al met al dus echt wel kijken naar het individuele kind voor mijn gevoel. Maar het zit me niet lekker.

BerichtGeplaatst: 06 dec 2019, 18:45 
Volwassene

Dee, hoe deed je dochter dan sommen met breuken in groep 8? De stof in de brugklas is niet wezenlijk anders op dit gebied toch?

BerichtGeplaatst: 06 dec 2019, 19:15 
Volwassene

Mijn zoon had qua toetsen naar het vmbo gemoeten. Zit nu in vwo 6. Met een tussenstap van een jaar op de havo, want ook hij had issues, waardoor het in de brugklas niet lekker liep.
Of een kind een niveau aankan, hangt van zo veel meer af dan van resultaten op een toets.
De basisschool zal niet alleen hebben laten versnellen omdat jullue dat zo graag wilden neem ik aan. Zij zullen daar echt een onderbouwing bij gehad hebben.
Dat het nu nog niet goed loopt wil niet zeggen dat het niveau niet klopt toch?
Volgens mij wil het gewoon zeggen dat er hier en daar nog iets te sleutelen is.
Maar ik heb je verhaal niet helemaal paraat, dus wellicht zijn er redenen dat school nu zo druk.id met het niveau van wiskunde.

BerichtGeplaatst: 06 dec 2019, 20:06 
Volwassene

loekie schreef:
Dee, hoe deed je dochter dan sommen met breuken in groep 8? De stof in de brugklas is niet wezenlijk anders op dit gebied toch?

Ik heb eerlijk gezegd geen idee. Daar is nooit terugkoppeling over geweest. De M8 rekenen was een IV. Leerkracht groep 8 trok alleen aan de bel toen het in sociaal opzicht naar zijn idee niet goed ging.
We hebben eenmaal gevraagd om extra sommen voor thuis, nooit gekregen echter.

Hanneke, tuurlijk had de basisschool daar een onderbouwing voor. Dochter hoort qua cognitie, motivatie en interesse ook thuis op het vwo. Ze mist nu belangrijke vaardigheden. Ik maak dit allemaal voor het eerst mee dus ik kan nog niet goes overzien hoe groot het probleem met rekenen en wiskunde is. Dus wat doe ik dan? Ik maak het in mijn hoofd allemaal Heul Erg. ;)
Dochter was 1 van de 7 bruggers die echt zwaar ondermaats hebben gescoord op de diagnostische rekentoets. Het tempo bij wiskunde ligt ook te hoog voor dochter.

BerichtGeplaatst: 06 dec 2019, 20:50 
Volwassene

Citaat:
De M8 rekenen was een IV.
En school zag geen bezwaar om in 1 VWO wiskunde te volgen? Opvallend.

BerichtGeplaatst: 06 dec 2019, 21:34 
Volwassene

Als ze verder altijd goed scoorde op rekenen dan haalt ze het wel weer bij. Misschien kun je met het Grote rekenboek (zo heet dat toch?) of een cursus van LoiKids aan de slag. Of citotrainer of scula van groep 8. Extra oefenstof vragen of kijken of de methode een online oefenmodule aanbiedt. Mijn ervaring is dat stappen volgen en al die stappen meteen ook nakijken het grootste euvel is bij wiskunde. (Wij hebben het nakijkboek aangeschaft want op school keken ze het huiswerk helemaal niet na). Als ze dat elke dag even doet, komt het vast goed. VanDijk heeft een module met oefentoetsen voor allerlei vakken, als de methode daarbij zit kan dat een goede aanschaf zijn.

BerichtGeplaatst: 06 dec 2019, 22:11 
Volwassene

loekie schreef:
Citaat:
De M8 rekenen was een IV.
En school zag geen bezwaar om in 1 VWO wiskunde te volgen? Opvallend.

Ik heb ze nog expliciet gevraagd of rekenen geen problemen zou gaan geven. Omdat dit vak wel goed ging op de basisschool maar ze had daar zeker instructie en oefening nodig. Er werd mij verzekerd dat ze er voor gingen zorgen dat dochter geen hiaat zou oplopen. Ze hebben verder nooit zorgen geuit om die IV voor rekenen.
Ook opvallend: ze is niet doorgetoetst voor de versnelling. Ze hebben gekeken naar de rekenscores t/m de E6. En naar het niveau van begrijpend lezen. Ik vond dat ook wel een opmerkelijke gang van zaken.

Drietje, we hebben inderdaad al gedacht aan Squla o.i.d. Denk dat we dat even met school moeten kortsluiten.

BerichtGeplaatst: 07 dec 2019, 09:54 
Volwassene

Oef Dee, basisschool heeft dat toch behoorlijk steken laten vallen met rekenen als ze die IV geen probleem zagen...

Eekhoorntje, wat lastig dat je dochter niet met docenten durft te praten. Helpt het haar om de docent te mailen of een briefje te geven als opening van een gesprek?
Fijn dat ze wel met de Nl docent gepraat heeft en dat 8e uur mocht missen.

Ik heb vrijdag gesprek met de coach (mentor) van de jongste om even door te spreken wat we precies gaan doen en hoe. Afgelopen vrijdag heeft hij zelf al met de Engels docent gepraat. FLE kan niet in de brugklas maar versnellen wel. Hij mag gewoon doorwerken en vragen stellen als hij stof niet begrijpt ook al zijn ze in de groep nog lang niet zo ver. Ook hoeft hij niet alle opgaven te maken (joh dat is hem pas tig keer verteld).

Hij heeft gisteren zijn eerste schaakles aan een klasgenootje gegeven (en tegen de begeleidende docent "wel jammer dat ik niet betaald krijg". Hij moest van ons de schaakles ook voorbereiden en dus opschrijven wat hij zijn klasgenootje ging leren.

Ik hoop vooral dat hij zo "aan" blijft staan. We merken thuis dat als hij "uit gaat" ik alles tig keer moet vragen en zeggen. Waar als hij "aan" staat een "straks heb je voetbal, zorg je dat je klaar bent" genoeg is om te zorgen dat hij op tijd omgekleed is en zijn tas heeft ingepakt. Als hij "uit" is, wordt dat "leg je je voetbalspullen klaar" en dat 3 x om dan gericht te vragen "heb je ook je tas ingepakt om daar te douchen en kleren voor na de training/wedstrijd". Waarna hij waarschijnlijk nog op het moment dat we de deur uit gaan bedenkt dat hij iets vergeten is. Afgelopen week was hij duidelijk "uit".

BerichtGeplaatst: 07 dec 2019, 23:02 
Volwassene

Dee, ik heb met je te doen hoor. Je bent er druk mee en je hoopt toch dat het allemaal wat meer vanzelf gaat. Maar wat ik lees doe je het goed, qua ondersteuning van je dochter en wat betreft de contacten met school. Dikke knuffel.

Bloemetje, ik herken het van mijn zoon, van dat 'aan' of 'uit' staan. Uit is het net een zombie.

Oudste heeft gisteren haar rapport gekregen. Na dat akkefietje vorige week met dat niet gemaakte huiswerk hielden wij een beetje ons hart vast, maar dat was onterecht. Ze heeft echt een prachtig rapport. Wat resultaten betreft, maar ook wat feedback betreft. De school is een GPL school (gepersonaliseerd leren) en is dus niet traditioneel wat betreft de cijfers en dergelijke. Per vak krijgt ze een advies wat niveau betreft (was allemaal op VWO niveau en blijft op VWO niveau) en daarnaast staat een beoordeling op tempo (Onvoldoende, Matig, Voldoende, Goed). De mentor had gezegd dat als alles voldoende is dat al helemaal prima is. Oudste heeft op 6 van de 12 vakken een goed en de rest voldoende. Bij een aantal vakken loopt ze duidelijk voor en is ze aan het versnellen. Maar wat ik vooral lees is dat ze ontzettend enthousiast is. Bij latijn bijvoorbeeld als feedback: 'Je pakt alles enthousiast aan. Ik vind het heel leuk hoe jij voor jezelf extra invulling aan de Klassieken geeft'. En haar mentor schreef onder andere: 'Over de hele linie zijn docenten razend enthousiast over je inbreng in de lessen, mooi hoe je zaken eigen maakt. Blijf de kennisspons die je bent en ga zo door!'.

Er zijn echt nog wel dingen die we in de gaten moeten houden en waar Oudste hulp bij kan gebruiken (hulp vragen bijvoorbeeld, goede reflecties schrijven), maar ze zit wel duidelijk echt goed op haar plek. En dat is alles wat vorig jaar voor haar hadden willen wensen.

BerichtGeplaatst: 08 dec 2019, 14:15 
Volwassene

Bloemetje, dat je dingen 3x moet zeggen en hij het dan nog vergeet is best onhandig, maar het is weer wel handig dat je zo precies kunt zien hoe het ervoor staat met 'm. Fijn dat hij alle mogelijkheden krijgt op school om 'aan' te blijven staan.

Ik herken het niet van mijn dochter, die is gewoon altijd chaotisch.

ElisHug, wat een mooi rapport heeft je dochter. Gefeliciteerd! Leuk om te lezen dat ze zo enthousiast is op school.
En dankjewel voor de dikke knuffel. ;) Het is inderdaad maar een gedoe. Al heb ik niet het gevoel dat ze dochter gelijk afserveren. Ze willen het wel echt proberen.

We gaan nu ook maar met Squla aan de slag.
Volgende week begint de toetsweek. Ze hebben tussen de toetsen door ook nog een excursie naar Amsterdam. Hartstikke leuk en gezellig, maar volgens mij niet echt handig midden in de toetsweek in het toch al drukke december. Och ja.

BerichtGeplaatst: 08 dec 2019, 19:43 
Volwassene

Hier een dochter die ook altijd chaotisch is. Ik ben dolblij met google maps, want anders zou ze tijdens een ritje door onze stad waarschijnlijk twee steden verder belanden. Ik ben ook echt bang dat ze, als ik haar er niet aan zou herinneren: ze nooit tanden zou poetsen, ze geen elastiekjes voor haar beugel zou dragen, ze nooit haar haren zou wassen/kammen en ze geen handen zou wassen en schone kleding aan zou trekken. Ze loopt bij -5 graden ook gerust in een t-shirt rond, dat soort zaken boeien haar niets.

Dee, wat een gedoe zeg en wat apart dat school geen probleem zag in een IV op de cito. Hopelijk lukt het je dochter snel om de hiaten op te sporen en te dichten. Qua verdere cijfers staat ze toch niet heel slecht toch?

Elishug, lekker zeg zo'n rapport, dat geeft een fijne boost!

Hier volgende week mentorgesprek. Dochter heeft nog steeds haar plek niet gevonden, wat mij wel een beetje zorgen baart. We zullen het wel horen. Ik krijg ook nog steeds te horen dat ze erg verloren en verdrietig in de pauzes rondloopt.

BerichtGeplaatst: 08 dec 2019, 23:48 
Volwassene

Karan, ik herken veel van wat je schrijft. Alleen mijn dame kan overal wel heel goed de weg vinden. Ze vindt dat ook leuk om te doen, lekker eropuit en nieuwe straatjes/ov verbindingen/short cuts ontdekken.

Nee, dochter staat er niet superberoerd voor. Wel nog 3 onvoldoendes. Die van AK wel opgehaald met een mooi cijfer op de laatste toets.

Een vraag. Dochter was vanavond verdrietig over een griet in de klas die haar uitlacht als ze een laag cijfer heeft. Natuurlijk hebben we gezegd dat ze die meid lekker moet negeren. En dat het veel meer zegt over die meid dan over dochter. Maar toch bleef ze verdrietig en was ze vooral heel kwaad dat ze telkens weer klasgenoten treft die zo naar doen.
Dochter is in dat opzicht heel gevoelig. We hebben uitgelegd dat iedereen te maken krijgt met klasgenoten die zo doen maar dat leek niet afdoende. Nu mentor een seintje geven of dochter toch blijven aanmoedigen voor zichzelf op te komen? Met de rest van de klas gaat het nu best oke tot goed. Het gaat nu puur om boven genoemd kind en 2 vriendinnen van dat kind.

BerichtGeplaatst: 09 dec 2019, 10:06 
Volwassene

Ik zou dochter aanmoedigen om kind + die 2 vrienden te negeren en nog eens uit te leggen dat mensen zich zo vaak gedragen uit onzekerheid. En dat er ook gewoon hele vervelende en onaardige mensen bestaan en je die de rest van je leven tegen kunt komen dus dat het in je eigen belang is om te leren om er mee om te gaan of uit de buurt te blijven.

Elishug, wat fijn dat je dochter haar rapport zo goed is en ze op haar plek zit.
Mijn jongens doen GPL maar krijgen geen rapport. We kunnen uiteraard per toets de feedback zien maar zo'n rapport zou ik ook best kunnen waarderen.

BerichtGeplaatst: 09 dec 2019, 10:26 
Volwassene

Thanks voor je feedback, Bloemetje. Wat jij schrijft voelt voor mij ook het prettigst. Ik kan niet om iedere scheet naar de mentor rennen.
Ik twijfelde vooral even omdat ik zelf wat meer 'streetwise' ben opgegroeid en ik geen moeite had om een kind in zo'n geval een grote mond terug te geven, ook al was ik zelf verder niet zo assertief. Ik wil dochter niet de hele tijd met mezelf vergelijken, maar ik hoop wel dat mijn eigen acties haar een beetje in de richting duwen van 'voor jezelf opkomen'. Ik heb ook tegen haar gezegd dat ze haar vriendinnen maar moet mobiliseren. Volgens de mentor is het een klas die vlot reageert op dingen die niet door de beugel kunnen, dus laten we daar dan maar gebruik van maken.

BerichtGeplaatst: 09 dec 2019, 15:54 
Volwassene

Dochter was vandaag even langs de oude basisschool gegaan om de presentatie te regelen.
Ze vond het toch wel erg leuk om weer 'spelling', 'weektaak', 'kerstboom versieren'ed op het bord te zien staan.

Nog twee weken en dan al weer kerstvakantie, wat gaat het al weer snel,

Voor degene die ook met wiskunde lopen te struggelen : Van dochter kreeg ik overigens terug dat er bij haar in de klas maar drie voldoendes voor de laatste wiskunde toets waren. Helaas geloofde dochter niet dat dit ook grotendeels kwam door het feit dat niemand zijn huiswerk vaak maakt.....

(mijn zoon geeft bijles op school, dus die zag al weer een potentie voor extra uren voorbijkomen, toen hij dit hoorde).

z 2007 1 tweetalig ath

BerichtGeplaatst: 09 dec 2019, 16:04 
Volwassene

Waar voelt je dochter zich zelf het beste bij Dee? Het negeren of er iets van zeggen? Misschien daar het gesprek over aangaan en daar op aanhaken? In ieder geval wel stom van die klasgenoten!

Karan: wat naar voor je dochter, en ook voor jullie. Hoe loopt het verder op school, naast het sociale? Vindt je dochter school verder wel leuk?

Elishug en Bloemetje: heerlijk dat het lekker loopt met jullie kinderen! Dat is fijn!

Hier gaat het mwah. Het loopt op best veel vlakken goed en zoon heeft de afgelopen paar maanden echt een groei doorgemaakt, maar, de cijfers zijn er nog niet naar. Hij baalt enorm van z'n lage cijfers (ook dat klasgenoten er naar vragen) en hij zegt regelmatig dat hij zichzelf dom vindt. Ook ziet hij het nut niet altijd van vakken (maar doet wel braaf z'n huiswerk). Sociaal gezien lijkt hij wel meer z'n draai te hebben gevonden, maar ik vrees dat hij ook nogal de clown uithangt in de klas, een minder goed teken.

Hij heeft deze week een gesprek met de mentor waarin de voortgang aan de orde komt en ook mogelijke vormen van ondersteuning vanuit school. Zoon heeft vorige keer al aangegeven bij de mentor dat hij geen hulp wil (hij wil niet 'anders' zijn), dus ik ben benieuwd. Hij gaat inmiddels wel naar de extra rekenlessen van school en dat vindt hij uiteindelijk best ok (dat was ook verplicht).
Ik hoop dat school in het gesprek niet alleen maar gaat focussen op de dingen die minder goed gaan (zoals lage cijfers, waarschijnlijk keten in de klas, slecht handschrift), maar ook de positieve dingen gaat benoemen. Anders ben ik een beetje bang dat zoon gaat afhaken.

Dat is ook het lastige, school 'meet' een kind ten opzichte van het gemiddelde brugklas kind. Wij zien onze zoon zich ontwikkelen van een onderduikend kind naar een kind dat steeds meer veranwoordelijkheid neemt (niet altijd nog). Ik overwoog nog even om de mentor een mail te sturen met wat wij thuis zien, maar ik laat het maar even. Ik vind het heel goed dat school gewoon in het gesprek gaat met zoon zelf en binnenkort zijn er ook weer docentenspreekuren. Dus ik wacht het gewoon maar even af.

Ik snap overigens soms niet waarom zoon soms lage cijfers haalt. Hij werkt er echt hard voor en dan heeft hij bijv. een 6. Een 6 is echt prima, voldoende is voldoende, maar met de kennis die hij lijkt te hebben van het vak, zou je hoger verwachten. En er rollen ook regelematig vieren binnen. Hij geeft ook wel aan dat hij inzichtsvragen soms lastig vindt (klapt dan dicht, denk direct dat hij het niet weet). Een deel zal ook slordigheid zijn. Ik denk soms wel eens dat er een transformator op het sneldenkende brein van mijn zoon moet om schools te kunnen presteren. Hij is verre van dom, maar ik snap zijn gevoel wel dat hij dat denkt, het lijkt me heel frustrerend voor hem (en ik vind dat soms ook).

Laatst bijgewerkt door Lieselotje op 09 dec 2019, 16:58, in totaal 1 keer bewerkt

BerichtGeplaatst: 09 dec 2019, 16:24 
Volwassene

Dee, ik denk dat dat inderdaad een goed idee is, gewoon alle groep 8 stof met rekenen op Squla stap voor stap doen. Natuurlijk is het nu nog grotendeels wat ze in groep 8 hebben gehad, maar hier gaat het wel in een ander tempo en met minder uitleg.
Inmiddels leraar nummer 4 (invaller) voor wiskunde en met die huidige leraar is ze ook nogal achteruit gegaan.
Sinds vorige week is mijn man met haar aan de slag gegaan met wiskunde en na zoveel uur snapt ze het nu weer. Eerst even een paar stappen terug gedaan voor ze weer vooruit kon.

W.b.t. uitlachen of commentaar geven op andermans cijfers, die types hou je altijd. Goed dat je uit hebt gelegd waar dit vandaan komt en verder zou ik ze of blijven negeren tot de lol er af is.
Als ze uit zichzelf niet zo snel een rotopmerking terug maakt of van zich afbijt, weet ik niet of dit overkomt of het alleen maar erger maakt.

Hier ook een redelijk chaotisch kind, maar dat heeft ze van geen vreemde.

Elishug, wat een mooi rapport!

Bloemetje, geweldig die opmerking van hem met schaken.

Pagina 32 van 66 [ 1320 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35 ... 66  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]