Het is nu 24 jan 2021, 04:16

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Pagina 15 van 66 [ 1320 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18 ... 66  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Brugklas 2019/2020
BerichtGeplaatst: 03 okt 2019, 21:28 
Volwassene

Gek is dat he? Mijn zoon zat op de basisschool met iets van 22 meiden en 7 jongens, inclusief hijzelf. Fantastische groep, zo eentje waar invallers van zeggen "nog noiit zo'n leuke groep 8 gehad".

Die groep 6 van mij, daar was het redelijk fifty-fifty geloof ik, maar de jongens overheersten zeeeer in hun gedrag. Dat je een preek afsteekt en er eentje naast je gaat staan dansen... of dat er eentje knalerwten meeneemt en gebruikt in de klas...

En inderdaad, in een uurtje kun je niks. Toedeledokie zou ik zeggen.

Profiel Stuur privébericht  

BerichtGeplaatst: 03 okt 2019, 21:32 
Volwassene

Ik ben zeer blij dat dochter nu in een groep zit waar het ook 50/50 jongens en meiden is.
Overigens ook een klas waar veel kinderen de taal van de straat spreken, om maar even de woorden van Spitsmuis te gebruiken. Ik vond dat zelf erg wennen in het begin toen ik de groepsapp las (en dan bedoel ik niet die stickers) maar inmiddels is dat wel over. Het gaat eigenlijk goed samen allemaal op dit moment en achtergronden spelen nauwelijks een rol heb ik het idee, als het om de sociale samenhang en veiligheid in de klas gaat. Ze maken lol samen en helpen elkaar. Dat is het voornaamste.

BerichtGeplaatst: 03 okt 2019, 21:41 
Volwassene

Dat is zeker zo Dee! Honderd keer liever een gezellige club die lol heeft en straattaal spreekt, dan een klas vol onderhuids gekonkel.

Mijn zoons zitten geloof ik ook in vrij gemêleerde 50-50 klassen. Wel zijn ze allemaal behoorlijk nerdy, maar daar hou ik van. (ben zelf een vermomde nerd en heb openlijke nerdenkinderen :D )

Von, klinkt vreselijk! Ontzettend respectloos om naast je te gaan dansen terwijl jij staat te donderen.

BerichtGeplaatst: 03 okt 2019, 21:46 
Volwassene

hanneke schreef:
Altijd wel heftig voor die gastjes. Dat ze het niet beter treffen op school. Ik prijs me gelukkig met een basisschool waar het met dat sociale en het gedrag juist erg goed zat.

De bewuste groep 6 waar ik over sprak had in groep 4 een superjuf. Als zij binnen kwam ging het dak er af, maar wel gestuurd. Geen chaos. En hoewel ik juist met jongens vaak heel goed ga, lukte het mij in die groep niet. Extra jammer als ik ze dan soms met haar zag. Dat was gewoon een match.
Op die school deden de mannen de bovenbouw. Jongens zeiden daar ook: ik luister thuis ook alleen naar mijn vader.....

Dit had ik dus vandaag! Onder andere... Maar goed, die jongens (en het waren er veel) vertelden me recht in mijn snuit dat ze alleen naar mannen luisteren. Ik vroeg of ze ook zo onbeschoft tegen hun moeder deden, maar dat was niet zo. Hun moeders zijn namelijk eerzame vrouwen en ik ben dat niet. Ik had toen heel veel zin om eens een lekker potje te schelden, maar heb alleen mijn schouders opgehaald en gemompeld dat ze het met deze instelling nog heel zwaar gingen krijgen.

BerichtGeplaatst: 04 okt 2019, 08:23 
Volwassene

Ik hoorde laatst van een groep 4 (!) waar een meisje er samen met de andere meisjes een sport van had gemaakt de juf weg te pesten. Wat ook lukte. En daarna nummer 2 ook. Invalster hield het wel uit, maar hoe?
Toen er een nieuwe ouder zich aan kwam melden bij de directeur, en 1 van de kinderen in die groep zou komen, heeft hij geadviseerd dat niet te doen. Vanwege de nare sfeer.
En dan hebben we het hier dus niet over een school in een bepaalde wijk, maar over een reformatorische school. Gebeurt dus overal.

BerichtGeplaatst: 04 okt 2019, 09:52 
Volwassene

Wow, dat is heftig, Hanneke.

Ik heb trouwens het idee dat we hier dat hele VO gebeuren iets meer in de vingers krijgen. Huiswerk kost nog steeds veel tijd, maar er komt wat meer vrije tijd bij. En dochter is niet meer zo kapot als de eerste weken.
Er kwam een planner mee naar huis voor de toetsweek. Ik denk dat we die dit weekend maar eens gaan invullen met potlood. Het is nog niet van alle vakken duidelijk welke stof ze moeten leren. Het is trouwens erg fijn dat de kinderen dan na de toetsweek vakantie hebben en helemaal huiswerkvrij zijn.

BerichtGeplaatst: 04 okt 2019, 10:57 
Volwassene

Nog gefeliciteerd, Dee!!

Wat een heftige klassen zo. En dan in groep 4 al bewust wegpesten en een directeur die het afraadt om in die klas te gaan? :shock:

Afgelopen week het eerste driehoeksgesprek met coach, ouders en zoon gehad. Hij kreeg grote complimenten over zijn werkhouding, hoe hij zijn achterstand door de week ziek had bijgewerkt en voor de balans die hij al gevonden heeft in serieus werken en plezier hebben in de klas. P heeft het erg naar zijn zin op school en geeft aan zich niet meer te vervelen. Wat een winst!!!

BerichtGeplaatst: 04 okt 2019, 11:04 
Volwassene

Heftig Hanneke!

Dee, wat fijn dat ze echt vakantie kan hebben! De jongens hebben de week na de vakantie een toetsweek. Bah. Ik haatte toetsweken (verknalde bijna alles) en dat oude gevoel komt bij mij weer omhoog.

BerichtGeplaatst: 04 okt 2019, 11:14 
Volwassene

Hier gelukkig alleen een toetsweek aan het eind van het jaar.

Mbt picks ed op de telefoon : de mentor van dochter heeft hier blijkbaar ook van gehoord en heeft dit met de klas besrproken en een mail naar alle ouders erover gestuurd.

z 2007 1 tweetalig ath

BerichtGeplaatst: 04 okt 2019, 13:05 
Volwassene

Mijn zoon heeft afgelopen schooljaar in een verschrikkelijke groep gezeten. Al was het vooral groep 8 die zich zo gedroeg. Bij mijn kinderen op school deden ze weinig aan zulk gedrag en alles werd in de doofpot gestopt.
Nou ja, die klassen die ik bij de anti-pestclub op t.v. voorbij zag komen waren op een uitzondering na nog mild vergeleken met zijn klas.
Ik kan een boek schrijven over wat we afgelopen jaar mee hebben gemaakt. Blij dat we daar weg zijn.

Het gaat hier nog steeds wel zijn gangetje op de middelbare school.
Sommige vakken zijn saai, sommige leraren zijn raar en planning is nog wel een dingetje, maar ze haalt wel allemaal aardige cijfers (7 en hoger) en ze heeft wel een aardige groep. Ze spreekt ook af na schooltijd met klasgenoten.

Er is ook veel hulp en begeleiding wat wordt aangeboden waar je gebruik van kunt maken, erg prettig. Dat ben ik niet gewend van de basisschool, daar moest je overal achteraan en dan nog kreeg je het vaak niet of veel later.

BerichtGeplaatst: 05 okt 2019, 06:37 
Volwassene

Dochter had vorig jaar twee invallers die de groep niet snapte aan het eind van het schooljaar (juf met verlof, en had deze klas al drie en een half jaar). Het werd een drama met kinderen in de stress, buitensporige gedragingen etc. Dochter bleef haar eigen ding doen en had er minder last van. Maar meerdere ouders hebben hun kinderen een paar keer een dag thuis gehouden. Dan moet ik wel zeggen dat er al een paar kinderen in die klas zaten die zich ook bij standaard juf niet echt konden gedragen, maar dat liep nooit zo uit de hand. Maar ik denk dat het heel moeilijk is voor zo’n invaller om de klas onder de duim te krijgen.

Ik vind het echt heel erg dat kinderen geen respect voor een leerkracht hebben, dit is toch degene die je verder op weg wilt helpen in het leven!

Gisteren kreeg dochter een cijfer voor beeldende vorming, en ze was wat teleurgesteld, het was een 6. Ze heeft niet kunnen vragen wat beter kan, want ze kreeg het cijfer op het eind van de les. Verder gaat het erg goed met de cijfers, zelf voor de proeftoets van Wiskunde! Maar volgende week heeft ze meer echte toetsen, we gaan het zien.

Bij ons is de toetsweek in november.

Ik vond toetsweken altijd fijn, omdat je dan maar twee uur had en daarna naar huis kon om te leren voor de volgende dag. ( zo ben ik een beetje mijn middelbare school doorgekomen).
Ik ben niet een goed voorbeeld mbt planning, hoe te leren en leren leren, dus ik probeer het dochter nu al aan te leren, maar dat blijft lastig als er met weinig moeite goede cijfers komen.

Ik heb helemaal niet het idee dat ik dochter door de schooltijd moet sleuren. Ze heeft vet veel lol. Zelfs om het feit dat ze een “schildpad” is heeft ze lol met vriendinnen. Ze kende een meisje op deze school die nu in de tweede zit en die ziet ze nu regelmatig en gisteren kwamen ze met z’n tweeën naar buiten, vette lol, ze hadden het laatste uur bij elkaar in de klas gezeten, dochter rekenles, meisje wiskundehuiswerk. (Rest van de klas had het rekenwerk af in het waarneemuur, dochter niet, die heeft duidelijk een rekenhiaat.) (Wij gingen winkelen dus ik haalde haar op)

BerichtGeplaatst: 05 okt 2019, 10:30 
Volwassene

Het jammere bij onze toetsweken is dus dat ze 2 toetsen op een dag hebben en ook nog een project....en dat project kan ook nog voor een cijfer zijn.

Maar fijn dat het met je dochter zo goed gaat, Eekhoorntje.

BerichtGeplaatst: 06 okt 2019, 09:25 
Volwassene

Zoonlief heeft aankomende maandag een SO en een proefwerk en dan woensdag nog een proefwerk.
En hij moet woensdag een verslag inleveren voor wetenschapsorientatie waarin hij een vraagstelling en hypothese moet uitwerken aan de hand van een zelfgekozen onderwerp.
Ze moeten hun werkwijze beschrijven, hun observaties, een conclusie en een evaluatie schrijven van het werkproces.
Best pittig, en zoonlief heeft werkelijk geen idee hoeveel werk het eigenlijk is.
Gisteren 3 uur bezig geweest met leren en een planning gemaakt voor aankomende week.
De woordjes voor Frans gingen zeer moeizaam terwijl hij had gezegd dat hij het had geleerd, en biologie blijkt ook meer dan hij had gedacht.
Vandaag aan de gang met het huiswerk voor wiskunde, waar hij volgende week een proefwerk heeft van hoofdstuk 2 (G en R) .
Hij moet van ons nu al zijn uitwerkingen maken, en extra controleren, dat kost dus veel meer tijd.
Verder dus aan het verslag voor wetenschapsorientatie, waar ze met zijn tweetjes bezig zijn met tuinkers en de rol van fotosynthese.
In de herfstvakantie gaat zoonlief een basis Word cursus doen thuis, ook op advies van school, omdat hij nu ook al zijn huiswerk gaat maken op zijn chromebook ivm zijn dysgrafie en dyslexie.
En we hebben een afspraak staan bij de ergotherapeute om te kijken hoe hij toch wat duidelijker en leesbaarder kan schrijven bij wiskunde, en ook gestructureerder kan leren werken.
Al met al is het veel bij elkaar naast het sporten, wel hebben we een regiotraining eruit gehaald dat wordt nu echt teveel ook omdat hij iets te hard groeit op dit moment. (170 ondertussen)

BerichtGeplaatst: 06 okt 2019, 17:51 
Volwassene

Ocicat, ik denk dat jouw zoon dezelfde methode voor biologie heeft als mijn dochter. Die moet dezelfde opdracht maken, maar het zakje met zaadjes was opengescheurd en dus heeft ze het maar op school in haar locker laten liggen. Dat wordt een leermomentje. :roll:
Herkenbaar van het het onduidelijk schrijven bij wiskunde. Dochter is daarbij ook slordig. Gestructureerder werken is ook een aandachtspunt. Ik ben benieuwd hoe de erhotherapeut dat bij je zoon gaat aanpakken.
En 1.70m, wat een lang end!

Jippie, de eerste ruime voldoende is binnen voor Frans. Een 9,1! Dochter ontdekte het zojuist op Magister en was enorm blij en trots. En terecht!

BerichtGeplaatst: 06 okt 2019, 20:24 
Volwassene

Gefeliciteerd Dee!

Ocicat klinkt inderdaan pittig die opdracht voor wetenschapsorientatie.

Dochter heeft de hele week behalve vrijdag toetsen. Frans lijkt er wel goed in te zitten en Wiskunde proeftoets had ze een 9, Biologie hoeft ze volgens de leraar niet zo heel druk over te maken, als ze de opdrachten van het huiswerk had gedaan zat het wel goed, maar toch heeft ze het gisteren nog even doorgelezen. Ze had dit weekend alleen een druk weekend, met een slaapfeestje bij een kampgenootje en we waren naar ESA ESTEC open dag, en dat wilde ze ook niet laten gaan. Ik hoop dat het goed komt, maar zo niet is dat een mooi teken dat er toch iets meer moeite gedaan moet worden.

BerichtGeplaatst: 07 okt 2019, 08:59 
Volwassene

@eekhoorntje : De ervaring van mijn jongens bij biologie is zeker niet dat het doornemen van de huiswerkopdrachten voldoende is. Dit was een van de weinige vakken waar ze toch wel veel voor moesten leren en met beiden heb ik, zeker in het begin, samen oefentoetsen van biologiepagina doorgenomen. Hieruit bleek ook dat zij veel feitenkennis toch wel echt nodig hadden, om bij de inzichtvragen niet onderuit te gaan.

Dochter struggelt hier rustig verder. Ze was erg veel tijd (te veel voor ons gevoel) kwijt met projecten voor levensbeschouwing en tekenen. Verslagen van 4 pagina's in het Engels, waarbij mn de vertaalslag naar het Engels haar veel moeite kost.). Maar als ik zie hoe snel ze het Engels bij de andere vakken oppakt, komt dit wel goed. Van haar hoor ik terug dat er soms echt diepe onvoldoendes vallen bij toetsen en SO's (2-en en 3-en).
Het zal er denk ik gewoon bij horen bij sommigen in het begin, al heeft mijn dochter wel het gevoel dat dit door de klas als 'stoerder' wordt gezien dan het halen van hogere cijfers.

Nog 2 weken en dan is het herfstvakantie. Ik geloof dat mijn dochter dit wel kan gebruiken.

z 2007 1 tweetalig ath

BerichtGeplaatst: 07 okt 2019, 09:24 
Volwassene

Dat is best veel werk, Annemiek. Hopelijk wordt het snel iets minder/makkelijker.
Al bijna herfstvakantie, dat gaat best snel.

Ik heb het idee dat 'de cijfercultuur' bij ons anders is. Vooral de hoge cijfers worden met trots gedeeld en een enkeling zal ook opkijken tegen degen die een hoog cijfer heeft.
Er is ook wel wat veranderd. In mijn tijd werden de cijfers van de hele klas gewoon opgenoemd en wist je direct wat iedereen had. Je hoefde dus niet nieuwsgierig te zijn. Ik merk in de klas van dochter dat ze wel nieuwsgierig zijn. Vooral toen dochter door een klasgenoot ervan beticht werd te hebben afgekeken. Geluk bij een ongeluk: het meisje waar ze zou hebben afgekeken had een 9, maar dochter een 4....

BerichtGeplaatst: 07 okt 2019, 09:35 
Volwassene

@Annemiek: ik ga er ook vanuit dat Biologie meer werk kost, maar dit is wat de docent had gezegd.... We gaan het zien.

BerichtGeplaatst: 07 okt 2019, 09:36 
Volwassene

Zo, dan is dat verhaal meteen de wereld uit. Andersom was leuker geweest, dat wel...

BerichtGeplaatst: 07 okt 2019, 11:12 
Volwassene

Biologie was vorig jaar voor mijn zoon (en voor de rest van de klas zo bleek na een enquete door de mentor) het vak, waarvoor het het lastigste was om een voldoende te halen. Vooral heel veel feiten stampen. Vond ik wel jammer, ik kan het mij ook niet van vroeger herinneren (maar ik vond biologie verreweg het interessantste vak, dus misschien heb ik het leren verdrongen).

Pagina 15 van 66 [ 1320 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18 ... 66  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]