Het is nu 24 jan 2021, 05:40

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Pagina 14 van 66 [ 1320 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17 ... 66  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Brugklas 2019/2020
BerichtGeplaatst: 03 okt 2019, 09:10 
Volwassene

Dank voor de felicitaties! Dochter heeft een leuke dag gehad, ondanks gewoon naar school tot drie uur. Dat je niet meer uitdeelt en de klassen rond gaat, vindt ze best jammer. ;) Ze is wel door vrijwel al haar klasgenoten gefeliciteerd en er was nog een meisje jarig. Zij 12, dochter 11. En niemand zeurt over haar leeftijd. Heerlijk! Ze zijn wel nieuwsgierig naar elkaars leeftijd. Er is een jongen die in januari al 14 wordt. En er zijn wat kinderen net als dochter een stuk jonger. Een diverse klas dus qua leeftijd, maar ook qua achtergronden. Een goede afspiegeling van een internationale stad. :)

Ik merk dat dochter ook nog helemaal geen overzicht heeft met het huiswerk. Ze zat op dinsdag huiswerk te maken voor vrijdag, terwijl er 3 vakken voor woensdag in haar agenda stonden. Ze had niet ingezien dat het handig is dat eerst af te maken.

Ze kwam gister thuis met een maf verhaal over een groepsopdracht voor filosofie. Ze had samengewerkt met een meisje en twee jongens en ze hadden iets heel grappigs bedacht. Sloeg werkelijk nergens op, maar zij vond het prachtig en de docent blijkbaar ook. Blij wat meer te horen over het plezier dat ze heeft.

Von, stoer van je dochter!

BerichtGeplaatst: 03 okt 2019, 09:56 
Volwassene

Ik vertel de kinderen netjes dat het handig is om huiswerk te maken op de dag dat je het op krijgt, immers dan zit de opdracht nog vers in je hoofd.
Dat ze dat uiteraard niet altijd doen, soms uit tijd gebrek, soms uit eigenwijsheid of vergeten... tja...

Jongste kwam door en doornat thuis gisteren.... Ik had echt medelijden met hem (ik vind nat regenen zelf echt niet fijn) dus er lagen droge kleren op de badkamer klaar voor hem, na een douche en zijn lekkere onesie en de kat knuffelen, ging het een stuk beter.

Dee, grappig he, dat leeftijdsverschil. Dochter is net 16 geworden en dubbelt Havo4. Vorig jaar was ze dik de jongste met kinderen van 16-17 en een enkele 18 jarige (gedubbeld en via het vmbo naar de havo). Nu is ze nog steeds niet de oudste in de klas.
Ik heb geen idee hoe het bij de jongens in de klas zit. Jongste is niet de enige die een klas heeft overgeslagen in ieder geval.

Profiel Stuur privébericht  

BerichtGeplaatst: 03 okt 2019, 09:59 
Volwassene

Even snel, want ik ga een pittige werkdag aan straks. (waarom heb ik 'ja' gezegd op een opdracht die inhoudt dat ik mezelf voor de leeuwen gooi? Waarom? This too shall pass. :D )

Dee, nog gefeliciteerd met je grote meidje!

BerichtGeplaatst: 03 okt 2019, 10:22 
Volwassene

Spitsmuis schreef:
Even snel, want ik ga een pittige werkdag aan straks. (waarom heb ik 'ja' gezegd op een opdracht die inhoudt dat ik mezelf voor de leeuwen gooi? Waarom? This too shall pass. :D )

Dee, nog gefeliciteerd met je grote meidje!

Da's gewoon een growth mindset. You go girl!

BerichtGeplaatst: 03 okt 2019, 10:50 
Volwassene

Dank Spitsmuis!
En ik weet het niet, ik ga uitdagingen graag uit de weg. :mrgreen:

Bloemetje, grappig dat je dochter ondanks het dubbelen nog steeds een van de jongere leerlingen is.
Ik was zelf 16 toen ik slaagde voor m'n havo. Gewoon een jonge leerling.

BerichtGeplaatst: 03 okt 2019, 11:20 
Volwassene

Succes Spitsmuis!

Tja, havo 4 zitten natuurlijk ook best wat leerlingen die al het vmbo tl examen hebben gedaan dus dat verklaart een deel van de leeftijd.

BerichtGeplaatst: 03 okt 2019, 11:57 
Volwassene

Gefeliciteerd met je elfje Dee! Wat fijn dat je dochter nu enthousiaster thuis komt!

Spitsmuisje, super dat je het toch hebt gedaan, die opdracht! Succes!

Hier ging Oudste dinsdag voor het eerst met de bus. Om het alvast een keer gedaan te hebben voor het dadelijk echt 'moet'. Dinsdag was een korte dag, dus mooi om een keer uit te proberen. Heen was prima gegaan, dat is ook niet zo moeilijk, ze stapt vlakbij huis in en vlakbij school uit. Ze is vanuit de halte meegelopen met een groepje leerlingen van haar school. De terugweg ging minder goed. Ze had met een student staan kletsen die ook de richting van Oudste op moest, maar ze waren dus in de verkeerde bus gestapt :o . Vervolgens een kwartier terug gelopen naar de halte en nog een kwartier gewacht op de goede bus. Waarna ze dus een halte te laat is uitgestapt :lol: . Ze stuurde me een berichtje met waar ze was uitgestapt en dat ze maar weer terug ging lopen. Ondanks dat ze met de bus ging heeft ze haar lichaamsbeweging wel gehad, én een hoop geleerd. :wink:

Afgelopen weekend heeft ze meegedaan met de waterscouts aan zeilwedstrijden. Het was echt hondenweer met storm. Maar ook daar heeft ze heel veel geleerd. Onder andere dat een mast af kan breken :shock: . Wat leert ze veel deze weken en ze doet het echt heel erg goed allemaal. Gisteren kwam de schoolfoto mee naar huis en dat was echt geen kind meer op die foto, ik kreeg een brok van in mijn keel.

Oudste heeft nog steeds niet veel huiswerk. Gisteren heeft ze me even laten zien hoe dat nu allemaal werkt in magister 6 qua opdrachten en afrondingen. Ze moesten van wiskunde een instaptoets of iets dergelijks maken. Op sommige onderdelen 100% en op sommige onderdelen (de makkelijke) 40%. Want toen was ze moe en had ze geen zin meer en ze moest ook tussenstappen opschrijven en daar had ze al helemaal geen zin in. Dus.

BerichtGeplaatst: 03 okt 2019, 16:18 
Volwassene

Gefeliciteerd nog Dee! Het klinkt alsof ze haar draai begint te vinden, fijn!

Leuk om alle verhalen te lezen van iedereen. Huiswerk is hier ook nog wel een ding. Ik vind het best veel ook. Nu moet ik zeggen dat zoon er ook nog wel een beetje in moet komen. Het principe: eerst een stukje tekst lezen en dan de vragen beantwoorden, zit er nog niet echt in. Wel heeft hij afgelopen weken meer geleerd dan ooit. Meer in de zin van plannen, gestructureerd en netjes werken, verantwoordelijkheid voor tas inpakken, op de tijd letten etcetc. Het valt me niks tegen hoe hij het doet. Het gaat bepaald niet vanzelf allemaal en ook met de nodige frustratie, maar hij probeert het allemaal wel zo goed mogelijk te doen, op zijn manier.
Ook hier de eerste cijfers binnen. Wiskunde was een 6,5, maar iedereen in de klas had hoger (ook zo'n ding, cijfers worden op de groepsapp gedeeld..). Hij schaamde zich ervoor. Vandaag kreeg hij de toets terug, allemaal nauwkeurigheidsfoutjes zei hij. Dat zal wel de rode draad worden de komende tijd. Bij zoon moet alles vlug vlug vlug, het liefst zo efficient mogelijk. Dus alle stappen opschrijven bij wiskunde is best veel gevraagd. Hij heeft een soort doktershandschrift dat totaal onleesbaar is, dus dat wordt ook nog wel een ding..

Hij vindt de middelbare volgens mij wel heel leuk, maar ervaart het wel als heel intenstief. Alles is ook wennen, de manier van werken, lesgeven, nieuwe groep kinderen waar je weer je draai in moet vinden. Het heeft al de nodige nervous breakdowns opgeleverd (en de aanleiding is dan een potlood dat steeds af breekt ofzo, en vervolgens breekt de hel los). Ik ben benieuwd hoe het komende jaar zal gaan. Ik heb in elk geval nog niet het gevoel dat nu op de middelbare zoon ineens tot bloei komt ofzo en dat alles op z'n plek valt. Wat dat betreft voelt het hetzelfde als op de basisschool, dat ik blij ben met elke redelijk 'goede' week op school. Dat ligt niet aan deze school, want daar heb ik wel alle vertrouwen in, maar meer aan de combinatie van zoon met welke school dan ook. Het voelt toch een beetje als hem er doorheen sleuren, maar hopelijk verandert dat nog.

BerichtGeplaatst: 03 okt 2019, 17:30 
Volwassene

Lieslotje, op afstand sleur ik mee. :D

So far for the growth mindset. Vandaag had ik een losgeslagen, respectloze groep 8 voor mijn neus en het was echt een kudde losgeslagen gnoes. Meine Liebe, wat een hel. Een cultuurverschilletje, zeg maar en ik kreeg de bups niet onder controle. (nog nooit meegemaakt) Daarna wilde ik naar huis en de hele opdracht laten voor wat het was (Engelse les opvangen op de basisschool), maar besloot toch de groep 7 nog te doen. Met angst en beven wachtte ik de volgende kudde gnoes op, maar dat waren een stel makke lammetjes! Waar de groep 8 me voor alles en nog wat uitschold en domweg respectloos behandelde, had ik ineens een stel lieverds voor mijn neus die er zin in hadden, mij geweldig vonden en nog nooit zulke blauwe ogen hadden gezien. Ze vroegen zich af of de wereld blauwer is als je blauwe ogen hebt (grappige vraag), hoe ik aan mijn sproeten kwam (geen idee), hoe het kon dat ik een lichte huid met donker haar heb (donkere pa en blonde mams) en vonden me klein voor een Nederlandse. (ben ik niet) Aan het einde van de les zei ik tegen ze dat ik ze een stel heerlijke kinderen vond met slimme vragen en een hoop fijne energie. Zeggen die moppies dat dat kwam omdat ik zo aardig was! Nee hoor, het was gewoon een fijne wisselwerking.

Fijn om de dag goed af te sluiten met een geweldige klas, maar ik ga toch aangeven de groep 8 niet meer te gaan doen. En vooral het waarom. Mijn idee is dat de school sowieso een puinhoop is en dat ik mee mag helpen met puin ruimen. Laat ik daar nou niet heel veel zin in hebben! Aan de andere kant: als ik die leuke groep 7 wil, dan zal ik ook moeten dealen met die verrotte groep 8.

BerichtGeplaatst: 03 okt 2019, 19:07 
Volwassene

Ohjee, dat is echt niet grappig van die groep 8. Lijkt een beetje op de oude klas van dochter (niet groep 8, maar groep 7 daarvoor). Alleen die gingen niet zo ver dat ze de leerkracht uitscholden. Ik kan goed begrijpen dat je daar echt geen zin in hebt. Ik heb me ooit laten vertellen dat pittige klassen niet bestaan toen ik het over de pittige klas van dochter had. En dat die 'pittige klas' 'gewoon' het resultaat is van een verkeerde pedagogische benadering door leerkrachten. Tja, in theorie klinkt dat mooi, maar ik heb respect voor hen die het aangaan en er wat van proberen te maken. De leerkracht van mijn middelste heeft ook de klas van mijn oudste gehad en die zei helemaal uit zichzelf dat de klas van middelste echt zo ontzettend lief is en totaal niet te vergelijken met de oude klas van oudste. Hij vond dat echt een zwaar en bij tijd en wijle rotjaar. Dat is best wat, als een leerkracht dat aangeeft (zeker bij een ouder wiens kind in die klas zat).

Trouwens, in mijn beleving was je wel degelijk klein toen ik je in het echt zag. Of ligt dat aan mijn giraffenlijf? :lol:

Dochter had vandaag maar 3 uurtjes les. Ze heeft lekker doorgewerkt aan haar huiswerk en top geleerd voor de Engelse toets van morgen. Het maakwerk was voor het eten al af. Voor het eerst sinds dagen is er weer tijd om voor de muziek te oefenen.

BerichtGeplaatst: 03 okt 2019, 20:17 
Volwassene

Mijn moeder (gymdocente op MBO school) vertelde me eens dat ze binnen 5 minuten doorhad of het een leuke klas was of een klas was waar je het jaar maar mee moest uitzitten.

z 2007 1 tweetalig ath

BerichtGeplaatst: 03 okt 2019, 20:34 
Volwassene

Een pittige klas bestaat niet in zoverre dat het nooit de hele klas is.
Maar je hebt maar 2 of 3 echt kwaadwillenden nodig om de sfeer in een hele klas vijandig te maken.
2 jaar geleden had ik elke week een dag en later een ochtend een groep 6. Na die dag was ik elke week een half dood vogeltje. Maar er waren al zoveel invallers die ermee gekapt waren.... Ik wilde ze niet ook nog laten zakken. Maar o, wat was dat zwaar en vreselijk....

Waarmee ik niet wil zeggen dat jij t vol moet houden hoor! Ik vond t belangrijk, ook omdat het mijn eigen school was. Als ik een gewone invaller was, was ik er denk ik mee gekapt.

En growth mindset is niet 'doorgaan tot je neervalt...'

BerichtGeplaatst: 03 okt 2019, 20:48 
Volwassene

En dat was exact wat er gebeurde. Drie bazige meiden/queen bees (als dochter werd gepest of buitengesloten, liep de rest als makke schaapjes achter de queen bees aan. Was totaal niet veilig in de klas). Stuk of 3 jongens die altijd de les zaten te verstieren. En een jongen die op een gegeven moment ook klasgenoten fysiek aanviel zonder enige reden. Toen dat bij dochter gebeurde en ze overstuur thuis kwam, heb ik contact gezocht met de directie. Was het zo zat. Helaas is er toen niet veel meer mee gedaan. Het jaar daarop wel een strenge en stevige leerkracht op de groep gezet. Maar toen was dochter na een half jaar weg vanwege de versnelling. Die klas speelde ook een hele grote rol in de wens tot versnellen.

BerichtGeplaatst: 03 okt 2019, 20:54 
Volwassene

Dee, die leerkracht die zei dat pittige klassen niet bestaan is of zelf werkelijk fan-tas-tisch, of hij/zij leeft in zijn/haar eigen werkelijkheid en gelooft in eenhoorns die zingend op de regenbogen dansen. Ik ben zelf overtuigd dat de overgrote meerderheid van de kinderen leuk geboren wordt, maar door opvoeding en/of andere omstandigheden totaal van het padje kan raken. Daarnaast geloof ik niet dat culturen fout zijn, maar dat er tussen een bepaalde klassencultuur en een leerkracht een enorme mismatch kan zijn.

De groep 8 die ik vandaag voor mijn snufferd kreeg bestond uit een enorme meerderheid van jongens die op z'n zachtst gezegd machogedrag vertoonden. De paar meisjes die in de klas zitten raken compleet ondergesneeuwd door het apenrotsgedrag van die gasten en diezelfde jongens maakten me onvriendelijk duidelijk dat ik een vrouw ben. De meisjes zaten wat stilletjes in de klas en ik probeerde ze flink veel aandacht te geven, maar intussen werd ik bekogeld met natte propjes papier (gatver), zaten een paar jongens in mijn tas te wroeten (onbeleefd) en mompelden een meisje tegen me dat ik veel te naïef ben en de wereld echt niet ga veranderen. Sta je met je goeie gedrag.

De groep zeven was vooral een meisjesklas en de paar jongens in dat klasje renden hun benen uit hun lichamen voor me. Zo zoet! Ze hielpen me met uitdelen (uit zichzelf!), vroegen wat mijn favoriete thee was (en haalden een kopje voor me!) en de hele sfeer was gewoon prettig om mee te werken.

Dus ligt het aan mijn al dan niet aanwezige pedagogische kwaliteiten? Ik denk het niet en denk dat ik aan ga geven die groep 8 niet meer te willen doen. Vervelende jongens en ik laat me niet uitmaken voor vuil vet.

Zo. Het eerste proefwerkcijfer voor wiskunde heeft S. binnen. Hij doet de versnelde variant (van plan om in zoveel mogelijk vakken eindexamen te doen) en erg veel tijd had hij zijn proefwerk niet gegeven. Haalt dat ventje gewoon een 9,8! Hij blij! Hij was laatst in tranen om een onvoldoende voor gym en volgens zijn eigen zeggen heeft hij revanche genomen door wiskunde goed te maken.

Nu nog H en de Plenda. Hij vindt het een onding (ik ook) en loopt tot nu toe lekker op schema, maar hij gaat zichzelf echt tegenkomen als hij niet beter gaat plannen. Spelling van Engels/Frans/Nederlands/Latijn is tot nu toe pittig gebleken. De Latijnse vervoegingen gaan als een malle en vindt hij makkelijk, maar spellen is een ramp. Wist ik al. Spelling en automatiseren zijn zijn aandachtspunten.

M. gaat als een jekko. Hij geniet zo van alle vakken en onthoudt gewoon snel. Hij heeft altijd iets maar een keer hoeven horen om het direct op te kunnen slaan. Tot nu toe merken we dat ook. :D

BerichtGeplaatst: 03 okt 2019, 20:57 
Volwassene

Ik heb twee keer een zeer pittige klas gehad. De eerste , groep 7, had ik zelf vanaf dag 1 na de zomer. Werd uiteindelijk mijn liefste klas, en na jaren kwam ik nog ouders tegen die me bedankten dat ik hun kind de zin in school had terug gegeven.
De tweede was een groep 6 met 38 kids, waarvan 27 jongens. Ik nam ze halverwege het jaar over van een zwangere collega die geen les kon geven. Het was vreselijk. Helemaal goed kwam het niet, ik viel 14 kilo af ( fijne bijkomstigheid) maar het was voor sommigen uiteindelijk nog een fijn jaar. Maar wat een banjers waren het. Overigens was de enige keer dat ik k@twijf werd genoemd in die klas.
Ik hou wel van hele lastige klassen, eigenlijk. Maar als school zelf een chaos is en de badis dus al fout, dan is er meer nodig dan pedagogische kwaliteit. Want dan red je het niet alleen, en al zeker niet als je er maar 1 uur per week bent.

Edit: voor maar 1 uur per week zou ik er niet eens over peinzen om daar energie in te steken eigenlijk.

Laatst bijgewerkt door hanneke op 03 okt 2019, 21:02, in totaal 1 keer bewerkt

BerichtGeplaatst: 03 okt 2019, 21:02 
Volwassene

Dee, H zat op de basisschool ook in zo'n rotklas. Vreselijk! Het was echt uitzitten. De klassen van M en S waren iets fijner, maar daar gebeurde ook altijd rottigheid door een paar macho's. Op de dynamiek tussen de meisjes had ik niet veel zicht.

K (dochter) zit met een hoop meisjes en dat kan ook ellende zijn onderling zeg. Nu is K'tje een stoicijns kind dat haar eigen plan trek, maar er zit nogal een bazig kind tussen met wie K ruzie heeft gekregen. Knap, want je krijgt niet snel ruzie met K. Dat meisje vond dat K haar BFF was en bazuinde dat rond, terwijl K daar heel anders over dacht. Laatst mocht K niet met iemand spelen en trok dat grietje haar tetter open, waarop K haar heeft toegebeten dat ze haar helemaal niet leuk vond en dat ze al helemaal niet haar beste vriendin was. Meisje heeft gelijk twee andere meisjes opgetrommeld om haar te versterken, maar gelukkig was K daar niet van onder de indruk. Ze vond het vooral suf dat die meisjes een kant kozen terwijl ze er niets mee te maken hadden en al helemaal niet wisten waarom K uit haar slofje geschoten was. (K probeerde dat meisje al maanden duidelijk te maken dat ze niet bevriend wilde zijn, maar het kwam maar niet aan. Vreemd, want K en dat meisje hebben in ruim een jaar misschien twee keer afgesproken en beide keren vond K het niet gezellig)

Dat hele BFF-gedoe bij meisjes vond ik vroeger al vermoeiend. Nu vind ik het nog vermoeiender, vooral als ouders (moeders vaak) een meisje uitkiezen met wie hun dochter BFF moet zijn. Het is K al een paar keer overkomen en alle keren snapte ik echt niet waarom de moeder een match tussen haar kind en mijn dochter zag.

BerichtGeplaatst: 03 okt 2019, 21:08 
Volwassene

Ik sluit me bij Hanneke aan. Dat ga je inderdaad niet in een uurtje redden. En jeetje, wat een dingen heb je in die groep meegemaakt.

Toevallig dat jullie van 2 'pittige of lastige' klassen noemen dat er zoveel jongens in zaten. Bij oudste haar oude klas waren het er ook 20 en 10 meisjes.

Spitsmuis, wat gaan ze goed, jouw kids! Heel fijn! De Plenda,m de 1 is er weg van en de ander totaal niet.
En wat een prachtig cijfer voor wiskunde. Gaat hij in de bovenbouw dan dus alle profielen doen?
En oh, dat meidenvenijn. Middelste is daar ook absoluit niet van gediend. Die trekt gelukkig ook erg haar eigen plan. Wat een impact kan een klas hebben, hè?

BerichtGeplaatst: 03 okt 2019, 21:10 
Volwassene

Klopt Hanneke! Ik heb vaker pittige klassen gehad voor wie ik niet altijd even snoezig was (vooral streng), maar waar ik het wel werkbaar kreeg en door een deur kon met leerlingen. Zo'n klas als vandaag heb ik nog nooit gehad en ik heb eerlijk gezegd ook nog nooit op zo'n malle school gewerkt. De sfeer in de docentenkamer vond ik al vreemd en ik begreep na wat vissen dat ik een hoop voorgangers het afgelopen jaar heb gehad. Niet vreemd.

Dinsdag ben ik er weer. Ik geloof dat ik dan groep 4, 5 en 6 heb. Fingers crossed!

Overigens werk ik nog op een andere school in een uitdagende buurt in een andere stad. Ook daar is de mentaliteit anders dan waar ik mijn kinderen mee groot wil brengen, maar ik kan prima door een deur met leerlingen. Ik moet daar wat meer 'straat' praten en heb dat niet zo onder de knie, maar daar helpen mijn leerlingen mij mee. In ruil krijgen zij elke week een moeilijk woord dat ze moeten gebruiken, zoals 'desalniettemin' en laat ik ze als afsluiting een liedje uit mijn favoriete musicals zien. Elke week weer lachen! (vooral als de meisjes gaan swingen op de nieuwste hit en de jongens wat onbeholpen mee hupsen. Op een breakdancertje na. Hij is echt belachelijk goed!)

BerichtGeplaatst: 03 okt 2019, 21:12 
Volwassene

Yep Dee. Jongensklassen kunnen lastig zijn. Nu ben ik dol op jongens en vind ik mijn eigen zoons geweldig, maar een klas vol geblaat kan flink veel zijn. Meisjes hebben ook hun ellendes, maar daar kan ik in een klas makkelijker mee omgaan denk ik. Komt waarschijnlijk omdat ze elkaar het leven zuur kunnen maken, maar ik sta daar buiten.

Ik zit op mijn praatstoel vanavond! :D

BerichtGeplaatst: 03 okt 2019, 21:17 
Volwassene

Altijd wel heftig voor die gastjes. Dat ze het niet beter treffen op school. Ik prijs me gelukkig met een basisschool waar het met dat sociale en het gedrag juist erg goed zat.

De bewuste groep 6 waar ik over sprak had in groep 4 een superjuf. Als zij binnen kwam ging het dak er af, maar wel gestuurd. Geen chaos. En hoewel ik juist met jongens vaak heel goed ga, lukte het mij in die groep niet. Extra jammer als ik ze dan soms met haar zag. Dat was gewoon een match.
Op die school deden de mannen de bovenbouw. Jongens zeiden daar ook: ik luister thuis ook alleen naar mijn vader.....

Pagina 14 van 66 [ 1320 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17 ... 66  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]