Het is nu 24 jan 2021, 05:20

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Pagina 13 van 66 [ 1320 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16 ... 66  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Brugklas 2019/2020
BerichtGeplaatst: 30 sep 2019, 13:10 
Volwassene

Ik vind het vooral fijn dat in Nederland kinderen de tijd krijgen om dit te leren.

Nichtje gaat in België naar school en is vorig jaar na de herfst een niveau "teruggezet" omdat ze vonden dat ze het niet aan kon. Geen idee precies hoe of wat. Maar ik heb al meer gehoord dat kinderen tussen de herfst en Kerst een niveau naar beneden moeten als ze niet minimaal 70% halen gemiddeld... (Ze werken niet met cijfers op 10 maar krijgen percentage). Rare is dat je minimaal 50% moet halen op een toets om hem te halen. Ipv een 5.5 minimaal in Nederland.

Jongste had me vrijdag en zaterdag gezegd weinig huiswerk te hebben.... zaterdagmiddag heeft hij tegen de coach van het andere voetbalteam gezegd dat hij zondag liever niet mee deed omdat hij nog zoveel huiswerk had... Jammer jongen, je gaat niet 2 mensen verschillende verhalen vertellen. Dus hij heeft lekker mee gevoetbald zondagochtend en gisterenavond nog zijn Frans geleerd. Vanmorgen stond hij om 7.35 al met tas klaar of ik hem wilde brengen... Nou, om 7.45 weg lijkt me vroeg genoeg, dat is al ruim 15 min eerder dan anders. Als ze een toets inplannen zelf, moeten ze die om 8.20 maken....

Profiel Stuur privébericht  

BerichtGeplaatst: 30 sep 2019, 13:53 
Volwassene

Hier ook teleurstelling, want een zesje voor een SO geschiedenis. Die had dochter niet verwacht en de teleurstelling op school was groot. Daarna heb ik haar ziek uit school gehaald, een uurtje later kwam haar broer ook ziek thuis. Blijkbaar heerst er iets.

De mentor maakt zich wel zorgen om de aansluiting van dochter in de klas. Had ik ook wel verwacht: dochter is uitermate selectief in haar vriendschappen en absoluut geen allemansvriend. Ze is ook geen doorsneekind en valt ook in een groep met hoogbegaafde kinderen een beetje buiten de boot. Ik vermoed dat de mentor zich daar zorgen om maakt, al is het voor ons iets wat we wel gewend zijn en ook wel een beetje bij dochter hoort.

Ik hoop dat ze iemand vindt met wie het klikt. Op de basisschool had ze met 2 jongens die klik wel en zoiets zou ik haar wel weer gunnen. Meer dan 1 goede vriend of vriendin heeft ze ook niet nodig. Volgende week een gesprek met de mentor.

BerichtGeplaatst: 30 sep 2019, 14:49 
Volwassene

Hier nog geen cijfers, behalve een 7 voor work attitude bij mathematics. Dat cijfer gaat naar beneden als je je huiswerk niet maakt, en 't kan ook omhoog geloof ik. In beginsel heeft iedereen een 7.

BerichtGeplaatst: 30 sep 2019, 14:56 
Volwassene

Jongste krijgt kleuren ivm gpl. Blauw = VWO niveau, wit = havo niveau, rood of oranje is vmbo TL etc...
Hij heeft zijn Engels en Frans op blauw afgesloten. Met mooie opmerkingen dat hij goed moet letten op hoofdletters en accenten....
Dat vind ik het mooie aan het GPL systeem en zou iedere school moeten doen. Niet alleen een cijfer of kleur geven maar een "dit gaat goed, dat moet beter" tekstje er bij. Want dan weten ze pas echt wat er beter moet.

BerichtGeplaatst: 30 sep 2019, 15:08 
Volwassene

Eens!

BerichtGeplaatst: 01 okt 2019, 09:24 
Volwassene

Karan, ik hoop ook dat je dochter een goede vriend of vriendin vindt. Ondanks dat jullie het wel gewend zijn dat ze altijd wat meer buiten de boot valt, toch fijn dat er een alerte mentor voor de groep staat.

Een hoop kinderen die op dit moment aan het struikelen zijn dus. Dochter heeft haar tweede onvoldoende binnen. Ditmaal voor AK en ze heeft daar dezelfde fout gemaakt als bij wiskunde: ze schreef geen berekeningen op. Ze had de sommen, volgens eigen zeggen, wel goed (ze moest o.a. de bevolkingsdichtheid berekenen). Bij een som een slordigheidsfoutje; een 0 vergeten. Toen kon ik dus goed uitleggen dat ze met het opschrijven van de berekening waarschijnlijk wel een hele of halve punt had gekregen voor die vraag, ook al was het antwoord fout.

Ze bespreken deze toetsen dus na, maar ik weet niet of ze dat altijd doen. Misschien is het nu alleen omdat de leerlingen moeten wennen en omdat ze mogen herkansen deze periode. Ik vind het vooral jammer dat dochter zo vaag is over de feedback op de toets. We hebben de toets niet mee naar huis gekregen.

Ik hoop voor haar dat BI en FA wel goed zijn gegaan en dat EN eind deze week ook goed gaat. Met de oefentoets op haar chromebook wel een goed beeld gekregen van wat ze nog moet leren. Dat is vooral grammatica en een klein stukje vocabulaire.

BerichtGeplaatst: 01 okt 2019, 13:08 
Volwassene

Wel sneu he, als ze teleurgesteld zijn over hun cijfers. Het is ook erg wennen natuurlijk. Ze moeten leren inschatten wat er van ze verwacht wordt. Wat op de basisschool fantastisch was is nu ineens matig... En hoe pak je dat dan aan, iets gaan leren, als het blijkbaar niet vanzelf gaat zoals je graag wil. Leren leren. Op zich prachtig dat ze die kans dus nu krijgen!

Hier nog geen teleurstelling. Cijfers tot nu toe tussen 7.5 en 9.6. Maar toch zie ik ook hier wel dat F. echt aan het leren leren is, gelukkig gaat ze ook daarin wel als een speer, heel mooi om te zien!

Nu had ze deze week (gisteren en vandaag) ook 3 proefwerken, maar heeft ze vrijdag haar rechter pols gebroken... en met links schrijven is werkelijk onleesbaar (haar handschrift met rechts kost je al de nodige hoofdbrekens om te ontcijferen...). Nu hoeft ze de toetsen dus niet te maken. En daar baalt ze enorm van, want ze heeft het echt goed voorbereid, en nu moet ze dus over een paar weken alle toetsen van deze "gipsperiode" gaan inhalen. :? Ben benieuwd hoe ze dat gaan doen.

Overigens gaat het sociaal ook prima, 2 leuke meiden waar ze de hele dag op school mee optrekt en soms ook na school. Dat is erg fijn. F. is geen groepsmens, dus een hele vriendinnengroep zal het nooit worden. 2 Vriendinnen is voor haar echt genoeg.
@Karan, mijn oudste dochter heeft ook een paar jaar lang geen aansluiting gehad en was een einzelganger. Het leek voor iedereen om haar heen alsof dat gewoon bij haar paste, ze was gewoon anders, maar ze vond dat zelf heel vervelend. Dit schooljaar heeft ze voor het eerst sinds lange tijd weer volop aansluiting, en dat maakt zoveel verschil. Ik vind het heel goed dat de mentor van je dochter hier alert op is. En in eerdere jaren heb ik ook gemerkt dat de mentor hier ook een heel positieve rol in kan spelen, mocht je dochter dat toch zelf eigenlijk wel willen.

@bloemetje, hier krijgen ze wel een cijferrapport, maar halverwege het jaar ook een geschreven rapport over je kind op school. Daar ben ik wel heel benieuwd naar. Ze doen dat hier alleen bij de "E"-klassen, en M. en F. zitten allebei voor het eerst in de "E"-klas. Dus we hebben dat nog niet eerder gehad. Lijkt me wel heel mooi, behalve de harde cijfers ook de kijk van de mentor op je kind.

Moeder van 3 heerlijke tieners:
♀ (2006, 3 atheneum)
♀ (2007, 2 vwo-extra)
♂ (2010, gr. 8 )
En... van baby ♀ voorjaar 2020

BerichtGeplaatst: 01 okt 2019, 13:38 
Volwassene

Jamathi, mijn oudste dochter is ook haar hele leven al een eenling. Nu in 4 VWO heeft ze in ieder geval een hele goede vriendin en zie ik klasgenoten bij ons thuis. Jongste dochter krijgt van haar broer en zus ook allerlei "tips" ("Dat kan gewoon echt niet meer op de middelbare!"), maar dat boeit jongste dochter echt niets.
Volgende week gesprek met de mentor.

Wat balen van die pols voor je dochter.

Dee, het niet opschrijven van tussenstappen is wel een heel bekend struikelblok. Komt meestal vanzelf wel goed, maar is even wennen. Onvoldoendes in het begin zijn mooi, maar fijn dat ze kan herkansen (hier op school geen herkansingen, behalve voor de schoolexamens).

BerichtGeplaatst: 01 okt 2019, 14:05 
Volwassene

Jamathi, beterschap voor je dochter. Hoe is het precies gebeurd? Ook jammer dat ze die toetsen, waar zoveel voorbereiding in zit, op een later tijdstip moet maken.

Karan, dat klopt. Ik heb haar ook verteld dat veel kinderen hierover struikelen en dat ze dus echt niet de enige is. En ook dat het een relatief eenvoudig te verhelpen probleem is. Haar mentor is daar ook heel relaxt in, die gunt haar de tijd om het te leren en gelooft erin dat dochter dit kan. De herkansingen voor bruggers in de eerste periode vind ik ook een heel groot pluspunt van onze school.

BerichtGeplaatst: 01 okt 2019, 14:22 
Volwassene

Jamathi, mag je dochter de toetsen nu niet mondeling doen? Mijn middelste had vorig jaar zo;n gipsperiode en heeft toetsen deels mondeling, deels met extra tijd op de ipad gemaakt (ook typen met alleen links gaat trager).

BerichtGeplaatst: 01 okt 2019, 17:15 
Volwassene

Jamathi, wat vervelend voor je dochter! Kan ze de toetsen niet mondeling doen? In mijn docententijd deed ik daar niet moeilijk over; als je niet kon schrijven, dan deden we het al kletsend! (en was ik coulanter naar leerlingen toe. Ze waren al zenuwachtig genoeg en ik had gewoon een gezellig babbeltje met ze. Vaak bleek dat ze veel meer wisten dan ze dachten als ik ze een zetje in de goede richting gaf. :D )

Karan, aansluiting is belangrijk. Nu hoef je echt geen kudde vrienden te hebben, maar een fijne leeftijdgenoot kan een wereld van verschil betekenen.

Dee, bekend probleem! Op onze basisschool zijn de jongens met te veel weggekomen en daar plukken ze nu de (wrange) vruchten van. Geen tips dus, maar wel herkenning.

Hier heeft H zijn eerste onvoldoende binnen. Hij had een begrippentoets voor geschiedenis en hij snapte dondersgoed wat alle begrippen betekenden. Hij kon ze heerlijk toepassen en er hele verhalen bij vertellen, maar letterlijk reproduceren? Nee, dat was te moeilijk. Ik zag dit aan komen, maar hij was in tranen. Arm jochie! Wel heeft hij een plan de campagne voor de volgende begrippentoets.

BerichtGeplaatst: 01 okt 2019, 19:37 
Volwassene

Die laatste is herkenbaar Spitsmuis, hebben mijn kinderen alle drie gehad bij hun eerste toets geschiedenis. Zij konden maar niet begrijpen en van mij aannemen dat reproduceren (in de brugklas) belangrijker was dan begrijpen. En dat begrijpen ze nog niet, maar ze hebben inmiddels leren leven met de logica van ons onderwijs. Of beter gezet on-logica.

BerichtGeplaatst: 01 okt 2019, 20:11 
Volwassene

Ik ben inmiddels ook al zo ver na diverse keren doorvragen van dochter en discussies met haar. over bepaalde dingen (soms ziet ze het goed, maar soms ook fout) dat ik aangeef dat zij er verder over mag nadenken en ook dingen anders mag vinden, maar dat de docent het tot zo ver of met die bepaalde visie verwacht te terug te zien in een toets :D

Laatst bijgewerkt door Annemiek op 02 okt 2019, 13:19, in totaal 1 keer bewerkt

z 2007 1 tweetalig ath

BerichtGeplaatst: 02 okt 2019, 09:52 
Volwassene

Dat is wel herkenbaar. Ik scrolde gisteren weer een keer door de groepsapp heen en daar waren ze erg bezig met Franse zinnetjes en werkwoordvervoeging van etre begrijpen. Toen zei die leerlingmentor ook van: jongens, niet snappen maar stampen. Snappen komt later. Ik dacht precies hetzelfde als de leerlingmentor.

Dochterlief heeft wiskunde herkanst en het opgehaald naar een 6. Dat is een beter begin. Vandaag vieren we ook een feestje. Ze is elf jaar geworden.

BerichtGeplaatst: 02 okt 2019, 10:27 
Volwassene

Gefeliciteerd Dee!

Ik roep ook regelmatig dat er dingen zijn die je gewoon uit je hoofd moet leren. Tafels, vervoegingen van zijn/hebben in welke taal dan ook. Uitgangen van Latijn of Duits. De vervoegingen van regelmatige werkwoorden en onregelmatige werkwoorden. Sommige dingen zijn niet logisch of begrijpelijk bij talen...
Bepaalde definities/begrippen... Het is een feit dat je voldoendes nodig hebt om over te gaan en daarvoor dien je de dingen in te vullen die in het boek staan/de regels toe te passen/in te vullen wat verwacht wordt.

BerichtGeplaatst: 02 okt 2019, 10:56 
Volwassene

Precies dat! Ik zeg ook tegen dochter: achter sommige dingen zit gewoon geen logica, dat moet je gewoon weten en je verder niet afvragen hoe of wat.
En dankjewel voor de felicitatie. :)

BerichtGeplaatst: 02 okt 2019, 12:04 
Volwassene

Dee, gefeliciteerd!

F. is nogal afhankelijk van de docenten in wat er nu mogelijk is. Nederlands mocht ze gisteren toch digitaal maken. Dat koste wat extra tijd natuurlijk, maar die kreeg ze. Frans volgende week mag ze deels mondeling doen, de grammatica moet ze wel proberen te schrijven en als dat niet lukt later doen. Er lijkt niet echt een beleid te zijn voor dergelijke gevallen (terwijl een gebroken arm toch vrij regelmatig voorkomt volgens mij).

Gisteren een dubbele dag, na een 10 voor biologie waar ze natuurlijk trots op was kwam een 5.6 voor wiskunde binnen. Terwijl ze overtuigd was van een fantastisch cijfer... wat blijkt? Ook F. heeft geen tussenstappen opgeschreven. Boos dat ze was! Ze vond het oneerlijk omdat dat niet benoemd was en ook de grootste onzin. Tja, welkom op het VO meisje. Nu baalt ze natuurlijk dat ze een 6 staat voor haar favoriete vak. Dat haalt ze vast wel weer op, maar voor nu even niet leuk, maar wel een goede leerschool.

Moeder van 3 heerlijke tieners:
♀ (2006, 3 atheneum)
♀ (2007, 2 vwo-extra)
♂ (2010, gr. 8 )
En... van baby ♀ voorjaar 2020

BerichtGeplaatst: 02 okt 2019, 20:37 
Volwassene

Jongste heeft zich opgegeven voor de leerlingenraad. Vind ik dus heel gaaf. Mijn brugsmurfje vergadert met bovenbouwers over wat ze kunnen verandeeren op school.

Ze had ook graag klassenvertegenwoordiger willen zijn, maar daarvoor is een klein roeptoetertje gekozen dat op de basisschool ook al bij haar in de klas zat. Aardig ventje, maar compenseert zijn lengte met stemgeluid... :dj: en nog een meisje waarop J ook had gestemd. Zelf had ze ook wel stemmen gekregen, maar niet genoeg.

Ik kan me herinneren dat bij ons vroeger in de onderbouw de klassenvertegenwoordiger zeker geen erebaantje was, dat werd altijd afgeschoven op wat sneue types. Eigenlijk was de enige taak ook het rondsjouwen van het klassenboek waar de absenten en het huiswerk in werden opgeschreven. Pas in de bovenbouw kozen we mensen waarvan we dachten dat die ons ook echt konden vertegenwoordigen als dat eens nodig mocht zijn.
Das nu wel anders, je mag je verkiesbaar stellen en aangeven waarom jij vindt dat je geschikt bent.

BerichtGeplaatst: 02 okt 2019, 20:54 
Volwassene

Dee gefeliciteerd!

Von, dochter had zich ook opgegeven als klassenvertegenwoordiger en is het ook niet geworden. Ze vond het jammer maar niet erg. Hier moeten ze namens de klas bv. kijken of er geschoven kan worden als ze een waarnemingsuur hebben. En dat was ze vrijdag ook gelukt, nadat ze blijkbaar de hele pauze op zoek waren geweest naar de docent die zou gaan waarnemen.

Dochter heeft vandaag haar eerste cijfers terug, een diagnostische voor Engels dus die telt niet en voor Latijn. Voor beide had ze best wel wat geleerd, niet extreem veel, maar ze had hoge cijfers. Ze heeft gisteren wel ervaren dat ze beter op tijd kan beginnen aan haar huiswerk, want het huiswerk voor Bio was best veel, en na een hele middag vrijwel niets te doen, kwam ze er bij het eten pas achter dat ze dat nog moest doen!
Ik denk dat ze bij andere vakken nog wel gaat ervaren dat het niet zo makkelijk gaat als bij Latijn en Engels.

Morgen heeft ze een vrije dag en heeft ze met een klasgenoot afgesproken. Vrijdag heeft ze huiswerkvrij. Maar ze gaat eerst lekker uitslapen morgen, want ze is toch wat moe. En heeft spierpijn.

BerichtGeplaatst: 02 okt 2019, 20:55 
Volwassene

Oh en Jamathi, wat vervelend voor je dochter, beterschap!

Pagina 13 van 66 [ 1320 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16 ... 66  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]