Het is nu 24 jan 2021, 03:49

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Pagina 11 van 66 [ 1320 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14 ... 66  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Brugklas 2019/2020
BerichtGeplaatst: 24 sep 2019, 14:57 
Volwassene

Dee, ik heb zelf een chronisch vitamine D-tekort. Opnamestoornisje in verband met een trage schildklier. Vorig jaar had ik een gehalte van 10 (voelde me best heel slecht) en sindsdien slik ik elke dag 800 naast schildkliermedicatie.

Je dochter is 10 toch? Heb je haar schildklier al na laten kijken? Kritische periodes voor schildklierproblemen zijn geboorte, aankomende puberteit, na geboorte van kinderen en de overgang. Ik heb jaren met schildklierproblemen rond gelopen en had veel eerder aan de bel moeten trekken. Ik was continu ziek, had altijd wel ergens een ontsteking, was bekaf en hing energieloos maar wat rond.

Misschien is het een idee om bloed te laten prikken en dan met name op TSH, T4 en vitamine D? Het is wel de tijd van het jaar om moe te zijn, maar je dochter is wel heel erg moe. Arm kind.

Profiel Stuur privébericht  

BerichtGeplaatst: 24 sep 2019, 16:18 
Volwassene

@Annemiek, zitten jouw kinderen toevallig op school een school die met een K begint? Je had het eerder al over gedoe met Som en Zermelo waar school net naar over was gestapt en van anderen die ik ken hoorde ik daar op hetzelfde moment tevens over.

W.b.t. boeken.
De lerares Nederlands wil dat ze boeken lezen die specifiek voor hun leeftijd zijn, omdat ze denkt dat zowat alles voor young adult en ouder over seks en moorden gaat.
Ik vind het een beetje vreemd, bij ons op school mocht je echt alles lezen hoor zolang het op de lijst stond en dat waren voornamelijk boeken voor volwassenen. Misschien zijn de tijden veranderd hoor en is dit gebruikelijk tegenwoordig, geen idee.

BerichtGeplaatst: 24 sep 2019, 17:10 
Volwassene

Pas vanaf de derde of vierde of zo volwassen boeken. Zo was dat bij ons vroeger ook. In de brugklas werd nog veel Thea Beckman, Evert Hartman en Jan Terlouw gelezen kan ik me herinneren.

Er is een website, maar ik weet even niet hoe die heet, waarop staat welke boeken bij welk niveau passen. Zal mn oudste eens vragen...

BerichtGeplaatst: 24 sep 2019, 17:27 
Volwassene

@Joza : idd een school die begint met een K. (2 van de drie zitten hier, de middelste zit op de andere school in de stad).

Wbt de boeken : de nederlandse vertaling van dit boek zou geen probleem zijn. Het gaat er nu bij mijn dochter om dat het om een engels boek gaat en ze eigenlijk nu nog te weinig engels kent om met plezier dit boek te lezen.

Overigens net met dochter gekeken naar haar bio toets. Ze mogen er een binder met vertaling van woorden bijhouden. Als je dit een beetje bekijkt, staat heel veel wat ze moeten leren hier ook min of meer in. (bv integumentary system = huid/haren/nagel stelsel. Eronder staan oa de vertaling van de woorden van de functies van dit systeem). Scheelt een hoop als ze deze binder even goed weet te gebruiken.

z 2007 1 tweetalig ath

BerichtGeplaatst: 24 sep 2019, 18:30 
Volwassene

Oh, wie weet was mijn school daar dan meer een uitzondering in en is het dus wel gangbaar of mijn geheugen is niet meer zo goed :biggrin: .

@Annemiek, klein wereldje.
Mijn dochter zit op de andere school in dezelfde woonplaats.
Nog misschien een leuke tip voor je dochter mocht je bij de bieb niet slagen, bij de lokale kringloop die vlakbij haar school is, hebben ze vaak best leuke en bekende boeken voor een habbekrats, 1,25 gemiddeld. Ook Engelse boeken van Roald Dahl enzo, misschien wel fijn om mee te beginnen als dat is toegestaan.

BerichtGeplaatst: 24 sep 2019, 22:32 
Volwassene

rianne2 schreef:
Zodra zij in de klas een datum voor een toets doorgeeft, is het eerste wat de leerlingen vragen: “Mevrouw, is het voor een cijfer?” Zij merkt dat leerlingen vrij weinig doen voor een toets wanneer er geen cijfer aan gekoppeld wordt. En dan schiet het zijn doel voorbij.

Ik heb het ook met mijn zonen en hun vrienden besproken. Die studeren inmiddels allemaal en kunnen dus terugkijken op hun middelbare schooltijd. Zij vinden het hele idee van formatief toetsen waardeloos. Ook zij zouden zich hier niet voor inspannen. Omdat je op cijfers wordt afgerekend, moeten ze zich daar wel voor inzetten. Dat is bij de meesten de enige motivatie....

Precies. Als je uitgaat van een bepaalde visie op leren (bv leren vanuit zoveel mogelijk intrinsieke motivatie), moet je zorgen dat die visie in alle elementen van het onderwijs tot uiting komt. Als je uiteindelijk afgerekend wordt met een cijfer obv een toets die voor iedereen hetzelfde is, dan ga je ook alleen maar leren naar dat resultaat. Hoeveel vrijheid je in de weg er naar toe, op t eind wordt t 'platgeslagen'. Dan ben je wel gek als je je extra gaat inspannen. daarom ook het idee van 'ipsatief toetsen', waarbij je beoordeeld wordt op je relatieve vooruitgang. Ik geloof dat ze in Finland zo'n soort systeem hebben in het lager onderwijs.

BerichtGeplaatst: 24 sep 2019, 22:46 
Volwassene

Von schreef:
Pas vanaf de derde of vierde of zo volwassen boeken. Zo was dat bij ons vroeger ook. In de brugklas werd nog veel Thea Beckman, Evert Hartman en Jan Terlouw gelezen kan ik me herinneren.

Er is een website, maar ik weet even niet hoe die heet, waarop staat welke boeken bij welk niveau passen. Zal mn oudste eens vragen...

Ik ben nu wel benieuwd wat voor soort boeken Oudste ‘mag’ lezen. De boeken die je noemt heeft ze jaren geleden al gelezen :D . Ze leest heel erg veel en van alles, ook al een tijdje young adult.

BerichtGeplaatst: 24 sep 2019, 23:30 
Volwassene

Ik weet niet of het deze was, maar hier vind je wel de niveaus die op scholen gebruikt worden.
https://www.lezenvoordelijst.nl/ouders/leesniveaus/

BerichtGeplaatst: 25 sep 2019, 09:11 
Volwassene

Bij ons op school is lezen dus best wel 'een ding', ze moeten ten alle tijden een boek bij zich hebben. Als er een uur uitvalt en ze hebben opvang van een andere docent in een lokaal, dan mogen ze dus geen huiswerk maken, maar moeten ze een boek lezen. Want het schijnt dat teksten lezen voor veel kinderen erg moeilijk is. Ik weet niet zo goed wat ik er van moet denken. Enerzijds blij dat ze er aandacht aan besteden, anderzijds weet ik nog goed hoe ik me voelde toen lezen verplicht werd. Ik ging van graag lezen in mijn vrije tijd naar een bloedhekel aan lezen. Oudste leest graag strips en graphic novels, maar romans niet. Young adult boeken zitten nog niet in haar belevingswereld en alleen al bij het aanzien van een dikke Thea Beckman pil begint ze te zuchten en te klagen. Dat wordt nog wat...

Wij hadden gister een ouderavond. De mentor liet foto's van het kamp zien. En ik was echt blij verrast. Ik zag heel vaak een lachende dochter voorbij komen, te midden van andere kinderen. In schril contrast met de kampfoto's van groep 8; waar we haar met een vergrootglas moesten zoeken en als we haar al vonden, stond ze er vaak een beetje naast te hangen. Zou het dan toch wel goed kunnen komen met de aansluiting? Het heeft me in ieder geval wel een stuk gerust gesteld.

Veel informatie gekregen gister. Voor een deel open deuren en zaken die ik zelf al had ontdekt, maar ook nieuwe informatie. De volgende periode krijgen ze bijvoorbeeld Chinees. Mochten ze de toets goed maken, dan mogen ze doorgaan met Chinees. Het is echter niet verplicht. Het gaat wel ten koste van een kernvak (EN, NE of WI), want Chinees wordt dan eenmaal per week ingeroosterd i.p.v. 1 van die vakken. De mentor vond het eigenlijk teveel van het goede voor veel kinderen, vooral omdat die al die lessen over de kernvakken echt nodig hebben en VWO al pittig genoeg is. Maar ik heb hier een meisje dat razend enthousiast is wat betreft Chinees, dus we gaan het wel zien.

Edit: nog bedankt voor alle tips m.b.t. vermoeidheid van dochter. Dit is echt zo'n fijn forum! Ik heb wat info opgezocht over een trage schildklier en ik herken haar niet direct daarin. Maar de weerstand een beetje ondersteunen kan geen kwaad.

BerichtGeplaatst: 25 sep 2019, 09:56 
Volwassene

Bij mijn middelste (2 gym) vervalt 1 uur wiskunde voor een uur Latijn of Grieks. Dat is voor hem en veel andere gymnasiasten echt geen probleem.
Ook de jongste heeft volgens mij een uur minder wiskunde ten gunste van Latijn (maar ik ken al die roosters dus niet uit mijn hoofd) en zeker nu zijn rooster echt meer GPL wordt, ben ik het overzicht kwijt. Als hij het maar weet.....
Gisteren waren beide jongens al na de lunch uit vanwege vergaderingen. Jongste heeft braaf zitten werken aan de stof (GPL dus niet echt huiswerk). Hij vindt wel dat sommige filmpjes die ze moeten kijken waarin bijv Engelse grammatica wordt uitgelegd, erg langdradig zijn... Ik vrees dat hij net als mama niet zo inziet waarom je zou moeten weten hoe bepaalde tijden heetten. En het dus veel moeite en werk vindt om de termen er bij te leren.

Wat fijn dat ze op de kampfoto;s wel lacht en echt er bij was ipv aan de rand te hangen. Ik denk echt dat het goed komt met de aansluiting.

BerichtGeplaatst: 25 sep 2019, 10:25 
Volwassene

Ik heb het vermoeden dat het voor dochter ook geen probleem zal zijn. Maar de mentor was zo stellig wat betreft de extra last en het compacten op de kernvakken, dat ik m'n mond maar heb gehouden. Beter is het om te kijken hoe dochter het Chinees straks oppakt en ervaart.
Bij ons staat Latijn aan het einde van de dag gepland omdat dochter in een gym/ath klas zit. Dus er wordt niet gecompact op een ander vak voor Latijn. Overigens zijn ze daar nu alle Goden en Godinnen aan het leren. Leuk!

Wat gaan ze trouwens snel bij Engels bij jullie, Bloemetje. Ze zijn bij ons nog niet aan de grammatica begonnen. Volgens mentor zal het rap lastiger worden.

Ja, echt fijn van die kampfoto's. Had ik even nodig om te zien. ;)

Laatst bijgewerkt door Dee85 op 25 sep 2019, 10:56, in totaal 1 keer bewerkt

BerichtGeplaatst: 25 sep 2019, 10:30 
Volwassene

De eerste trede moeten ze zich zelf in een gesprekje kunnen voorstellen en wat vragen beantwoorden. Ze hebben uitleg gehad over past simple en past continuous. Maar ik weet even niet of dat nog trede 1 is of trede 2. Ze worden in het gpl geacht 10 tredes per jaar te doen van de talen en van wiskunde. Het heet tredes omdat je stappen maakt en de vorige trede nodig hebt als basis om de volgende te kunnen doen. Bij vakken als biologie en geschieden etc werken ze met thema's. In principe heb je thema 1 niet nodig om thema 2 te kunnen doen, omdat het andere onderwerpen zijn. Bij Latijn volgens mij geen 10 tredes.

Ook bij Frans beginnen ze met zich voorstellen en woorden als broer/zus/ geboorteplaats.

BerichtGeplaatst: 25 sep 2019, 10:39 
Volwassene

Bedankt Von! Ik had geen idee van die niveaus. Zal er vast ook al wel zijn geweest toen ik op school zat :lol: .

Als mijn Oudste haar ereader mee naar school zou mogen nemen zou er van de rest van haar schoolwerk niks meer terecht komen ben ik bang. Het is echt een boekenwurm. Lezen heeft haar echt door de basisschooltijd heen getrokken.

Dee, ik moest ook nog denken aan Kinkhoest. Dat heerst hier echt. Wat fijn dat je dochter zo vrolijk op de foto’s stond!

Wij hebben vanavond info avond. Ik heb nog best wat vragen, met name over het GPL leren, dus ik ben benieuwd. Oudste heeft wel tien keer gevraagd of we echt allebei naar de info avond gaan. Ik heb zo het vermoeden dat ze iets hebben voorbereid :lol: .

Dochter heeft zich vanochtend verslapen. Ik heb haar om 7:05 uur wakker gemaakt en vrijwel tegelijk stond haar vriendin al voor de deur. Die komt steeds vroeger, ze hoeven pas om 8:45 uur in de klas te zitten. Het is 35 minuten fietsen, als ze 45 minuten van tevoren vertrekken kunnen ze rustig aan doen en zijn ze ruim op tijd. Lijkt mij. Maar goed, ze zoeken het maar uit.

BerichtGeplaatst: 25 sep 2019, 10:41 
Volwassene

Bloemetje, met welk systeem werken ze bij jullie met GPL? Hier dus ook GPL, maar ze zijn eind vorig schooljaar van Kunskapsskolan afgestapt en overgestapt naar magister.me. Ik vind het erg vaag hoe het nu zou moeten werken, ik hoop er vanavond meer over te weten te komen.

BerichtGeplaatst: 25 sep 2019, 13:55 
Volwassene

Nog steeds met kunstkapskolan. Maar niet meer alle brugklassen. Max 90 kinderen kunnen dit doen. In jaar 2 is er dit jaar een hybride vorm omdat er meer dan 90 leerlingen gpl wilde blijven doen. Vorig jaar bleek school veel te snel gegroeid en te weinig gpl docenten.

BerichtGeplaatst: 25 sep 2019, 15:10 
Volwassene

Fijn Dee, dat ze dit kamp meer plezier heeft gehad, het komt vast wel goed met de aansluiting.

Wat lezen betreft. Dochter heeft altijd haar e-reader mee, omdat ze vaak te vroeg op school is. Hier mogen ze in de waarnemingsuren dus wel huiswerk maken, maar ook iets anders doen, zelfs op de telefoon. (behalve subway surfer, maar da’s een soort gimmick van de leraar, omdat hij dit een erg stompzinnig spelletje vind, dochter heeft het niet dus ik heb geen idee.)

Normaal heeft ze Nederlands op woensdag het 8e uur, en dan moeten ze wel een boek meenemen. Een die nog niet eerder gelezen is, geen boeken zoals “leven van een loser” en geen stripboeken. O, en niet van de ereader, want misschien gebeurd daar wat mee (alleen heeft dochter die dus standaard in haar tas zitten).
Gisteren last minute naar de bieb geweest hier, want alle Nederlandse boeken die voor haar geschikt zijn in huis, had ze al gelezen. Snel een Beckman uit de bieb gehaald, wie weet of ze dit wat vindt ( Kruistocht in Spijkerbroek heeft ze al meer dan 30 keer gelezen geloof ik). We keken gisteren in eerste instantie per ongeluk bij de D boeken, maar dat waren niet echt thema’s die haar aanspraken.

Ze houdt wel van boeken zoals Kruistocht. Maar ze is nu ook veel fantasy aan het lezen, Harry Potter, Percy Jackson, Magisterium, Grijze Jager, maar dit zijn allemaal vertaalde boeken. (En thuis hebben we veel Engelse boeken die wel voor haar leeftijd en interesse leuk zijn, Eragon, His Dark Materials, Chronicles of Narnia, etc) Het is nu dus weer even zoeken welke boeken ze uit de bieb leuk vindt.

Dochter gaf gisteren wel aan dat ze het jammer vindt, dat ze er op aangesproken wordt dat ze vooruit werkt en haar huiswerk al snel af heeft en dergelijke, en ze heeft wat klasgenoten die haar maar gek vinden dat ze zo’n stuk fietst voor school en andere vinden het juist weer stoer. Maar eigenlijk wil ze niet opvallen, maar ook weer wel haar zelf zijn. We gaan zien wat voor middenweg ze gaat vinden.

BerichtGeplaatst: 25 sep 2019, 16:42 
Volwassene

Over Beckman gesproken: Oudste vind ‘Het gulden vlies van Thule’ misschien wel het beste Nederlandse boek ooit. Heeft ze al vaak gelezen. En ‘Kinderen van moeder aarde’ is ook mooi!

BerichtGeplaatst: 25 sep 2019, 19:59 
Volwassene

Wat jammer Eekhoorntje, dat sommige kinderen zo'n commentaar hebben op de keuzes van je dochter. Misschien zit er wel een beetje jaloezie bij? Hopelijk kan je dochter zich een beetje optrekken aan de kinderen die wel positief reageren.

Wat hier echt grappig is. Er is huiswerk voor biologie. Dochter snapt enkele vragen niet. Oke, gaan we samen even kijken. Ik pak het tekstboek erbij en vind binnen vijf seconden het antwoord. Dus ik zeg: lezen jij, want het antwoord staat letterlijk in de tekst. En de volgende vraag die ze niet snapte? Zelfde verhaal. Staat in de tekst.
Dat nu ineens het besef komt dat je dingen niet altijd uit je hoofd kan en hoeft te weten en dat je het tekstboek erbij moet pakken om het antwoord te vinden. Dat 'dingen gewoon weten' niet meer altijd vanzelfsprekend is. Mooi leermoment.

BerichtGeplaatst: 25 sep 2019, 20:26 
Volwassene

De jongens hoeven hier (nog) geen boeken te lezen, maar ik hoop dat dat snel komt. Ze zijn allemaal stevige lezers die uren op de bank met een boek kunnen hangen.

Helaas is Beckman hier geen favoriet. Ik vind haar een waanzinnig goede schrijfster en heb haar boeken verslonden, maar de jongens vinden het maar zo-zo. Hartman en Tonke Dragt wordt wel gewaardeerd. Gelukkig!

Dee, fijn om te zien dat je dochter blij op kampfoto's stond!

BerichtGeplaatst: 26 sep 2019, 08:53 
Volwassene

Mijn kinderen spellen zelfs woorden verkeerd in het antwoord, die ze gewoon uit de tekst of van de vraag over kunnen schrijven.

Dee, wat fijn met die informatie-avond.
Eekhoorntje, dat die kinderen het wat interesseert of een ander vooruit werkt of niet en dat je een stuk moet fietsen voor school.
Misschien zijn het ook gewoon opmerkingen/waarnemingen en niet bedoeld als kritiek, sommige types flappen alles er gewoon uit, maar vinden je echt niet meteen raar.

Pagina 11 van 66 [ 1320 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14 ... 66  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]