Het is nu 24 jan 2021, 04:04

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Pagina 10 van 66 [ 1320 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13 ... 66  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Brugklas 2019/2020
BerichtGeplaatst: 23 sep 2019, 10:43 
Volwassene

Dee, even een opmerking ins blauwe Hinein, maar heb je wel eens aan mindfulness voor je dochter gedacht? Het schijnt goed te helpen!

Herkenbaar trouwens, het niet weten hoe ze moeten leren. H was gisteravond om half negen in tranen door Latijn. Wij hadden in Magister gekeken en gezien dat hij woordjes had moeten leren. Had ie op school gedaan, dus het was klaar vond onze H. Fout dus! Jochie in tranen, ik geïrriteerd en man kniftig naar mij. Gezellig joh! :D

Anyway, de toetsen zijn begonnen! Het zijn voorlopig nog formatieve toetsen en ik weet niet wat dat is. Al sla je me dood. Volgens de jongens zijn die toetsen bedoeld om te kijken waar je staat en waar je nog aan moet werken. Voorbereiden hoeft dus niet? Vaag hoor.

De mannen hebben deze week wiskunde ('eeeiiitje'), bio ('makkelijk'), Nederlands ('simpel!') en Grieks ('voor baby's') op het toetsprogramma staan. Ik ben benieuwd. Van oud-klasgenoten hoor ik dat ze tot tien uur 's avonds nog aan hun huiswerk zitten en het pittig vinden, maar ik heb niet direct het idee dat de jongens gebukt gaan onder de last van de middelbare school. We zullen zien.

(al zou ik het goed vinden als ze onvoldoendes halen, zodat ze leren om eens iets voor school te moeten doen! Ik ben best bang dat ze net zo hard onderuit gaan als hun mams. -Laat het los Muis. Laat het los!-)

Profiel Stuur privébericht  

BerichtGeplaatst: 23 sep 2019, 11:02 
Volwassene

Formatieve toetsen zijn inderdaad om te kijken in hoeverre ze de stof beheersen. Het is wel de bedoeling dat ze die thuis voorbereiden (op welke manier laat ik in het midden). Normaal krijgen ze een "beheerst de stof", "beheerst de stof bijna" of "moet nog hard werken" of aanverwante beoordeling. Ze krijgen normaal geen cijfer... Althans zo is het ooit op de school van mijn dochter uitgelegd.

BerichtGeplaatst: 23 sep 2019, 11:19 
Volwassene

Ik ben een groot voorstander van formatieve toetsen! Maar het is inderdaad wel de bedoeling dat de stof voorbereid wordt. Als ze dat niet doen en een "onvoldoende" halen, weten ze wel meteen dat ze voor de normatieve toetsen (die wel voor een cijfer zijn) nog wat te doen hebben.

Hier tellen de toetsen tot de herfstvakantie sowieso niet mee. Ze vinden het al genoeg wennen voor de kinders, met bijna alles in het Engels en zo. Dus eigenlijk ook alleen formatieve toetsen, de kinderen weten dat al een beetje hoe er getoetst wordt en wat ze ongeveer kunnen verwachten.

BerichtGeplaatst: 23 sep 2019, 11:52 
Volwassene

Von schreef:
Ik ben een groot voorstander van formatieve toetsen! Maar het is inderdaad wel de bedoeling dat de stof voorbereid wordt. Als ze dat niet doen en een "onvoldoende" halen, weten ze wel meteen dat ze voor de normatieve toetsen (die wel voor een cijfer zijn) nog wat te doen hebben.

Ik kende de 'normatieve' toetsen nog niet, wel de summatieve (=beoordelende) en diagnostische (=kijken waar iedereen staat voorafgaand aan de les) toetsen. Ging natuurlijk (vakidioot) even googelen en kwam dit tegen: https://www.onlineassessmenttool.com/nl ... /item10637
wat mij nou een geweldige vorm van toetsen lijkt in onderwijs, is de 'ipsatieve' toets waarbij je je resultaten vergelijkt met je je eerdere prestatie. Lijkt mij echt een vorm van assessment die gericht is op de growth mindset !
Kennen jullie een school die op deze manier toetst? (sorry even zijsprongetje).

Formatieve toetsen kunnen trouwens idd ook heel nuttig zijn. Maar dan moeten de leerlingen of studenten wel gelegenheid krijgen om te achterhalen waar ze precies de mist in gingen, met uitleg of nabespreken. Helaas is mijn ervaring dat dat stuk nogal eens ontbreekt of facultatief is (wat betekent dat vrijwel niemand het doet... want waarom zou je vrijwillig naar je 'fouten' gaan kijken?).

BerichtGeplaatst: 23 sep 2019, 12:04 
Volwassene

Die formatieve toets of tussentoets, hoe ze het bij ons ook noemen, kwam mee naar huis. Daar hebben we veel aan gehad met het maken van de samenvatting.

Spitsmuis, heb ik ook aan zitten denken. Een cursus mindfulness of iets dergelijks. Het zou fijn zijn als dat via school kan. Ik kan eens informeren.
Ik zat bij wijze van grap en beloning te denken om dochter een dagje mee te nemen naar een spa in de herfstvakantie, even bijkomen van al dat harde werken. ;)
Ze ging net zowaar zonder tegenstribbelen naar bed. Dus ik denk dat ze de rust wel heel erg goed kan gebruiken. Het is vervelend dat het hele verkoudheids -en orenprobleem weer komt opzetten. Bij de KNO arts kwam er dit voorjaar niets boeiends uit de testen, behalve een hele lichte huisstofmijtallergie.

BerichtGeplaatst: 23 sep 2019, 12:09 
Volwassene

Ik vind eigenlijk dat elke toets besproken moet worden. Dat gebeurt inderdaad veel te weinig.
Vorig jaar was het zo dat bij S op school (toen 4 VWO) bij sommige vakken eerst so's werden gegeven over een klein deel van de stof, en daarna een grote toets over alles. Het was het idee dat je dan wat aan de so's had bij het leren van de grote toets. Maar vaak was de so nog niet nagekeken, en af en toe zelfs nog niet eens gegeven. Kreeg 'ie eerst een grote toets over alles en daarna een so over een stukje. Tja, dan ben je aan het toetsen om een cijfertje op te kunnen schrijven wat mij betreft.

BerichtGeplaatst: 23 sep 2019, 20:22 
Volwassene

Von schreef:
Jongste zit op een scholengemeenschap met vmbo, havo en vwo. Er is geen gymnasium. De school staat vooral bekend om de grote en goede tweetalige afdeling, waar ook wij zeer tevreden over zijn (oudste is er net af).
J doet tweetalig havo/vwo. Ze wil zelf graag vwo, we zullen zien.
Onze middelste zit trouwens op een andere school, ook een scholengemeenschap, wel met mogelijkheid voor gymnasium, maar dat doet ie niet. Met ingang van dit jaar is deze school samen gegaan met een andere, maar zoon heeft daar verder niks mee van doen, dat bouwen ze op vanaf de brugklas. En dan heb je hier in de stad ook nog een uit zn voegen barstende middelbare vrije school. Keus genoeg hier dus, voor n kleine stad in t oosten des lands. Hoewel, de school van jongste zit niet in de stad, maar op kruipafstand in ons dorp.

Volgens mij wonen wij in dezelfde regio. Nieuwe school heeft een van het Latijn afgeleide naam. Mijn jongste zoon is daar dit jaar in de brugklas begonnen. Mijn middelste zit in V4 van de andere school van de fusie.

BerichtGeplaatst: 23 sep 2019, 20:42 
Volwassene

Ik lees al even mee, maar zal me nu ook officieel melden. Jongste, P, is dit jaar in de brugklas van het atheneum begonnen. Eerste week was een introductie week. Vond hij erg leuk en hij heeft hem afgesloten met abseilen van een toren in de binnenstad. Dat was eigenlijk een prijs van een vriend, maar die durfde niet en toen mocht zoon. Hij vond dat zo gaaf!

School (lyceum met havo, atheneum en gymnasium) van P is nieuw, een fusie tussen 2 scholengemeenschappen. Deze school wordt vanaf het begin jaar voor jaar opgebouwd, dus nu is er alleen nog maar brugklas. Wel meteen 8 klassen, dus flink groot. Het is een Dalton school met heel veel ruimte en tijd voor zelfstandig werken, iets dat helemaal in P's straatje ligt. Eerste week kreeg hij dus al het werk met gemak op school af. Helaas werd hij op vrijdagavond ziek en is dat ruim 1 week geweest. Vanmorgen weer naar school gegaan. Tijdens zijn ziek zijn uiteindelijk met zijn coach contact opgenomen en zij is gaan informeren wat hij gemist heeft. Zelf ook al online gekeken. Vanaf vrijdag is hij daarmee aan de gang gegaan. De coach heeft vandaag wat ze al wist doorgegeven en daarmee gaat hij morgen ook verder (studiedag). Woensdag spreken ze elkaar voor schooltijd om te kijken of er nog knelpunten zijn en waar die dan liggen.

P baalde enorm dat hij zo ziek was. Heeft het enorm naar zijn zin in de klas (beste vriend zit er ook). Ik ben heel trots op hem dat hij de boel opgepakt heeft, voordat hij weer naar school kon gaan. Dat was niet makkelijk, want hij had geen idee hoe hij woordjes moest leren bijvoorbeeld en hij heeft instructies van allerlei online dingen gemist. We hebben er samen wel naar gekeken en konden wat ontdekken. Gelukkig hebben meerdere docenten duidelijke instructies gegeven.

Hoe hij dit allemaal aanpakt, laat mij zien dat hij helemaal klaar was voor de middelbare school. Ook sociaal gezien. Bleef al meteen in de stad hangen na school en kocht allerlei lekkers bij supermarkten en zo.

BerichtGeplaatst: 23 sep 2019, 23:58 
Volwassene

Dat klinkt inderdaad als dezelfde school, wat grappig. En wat ontzettend gaaf, dat abseilen!! welke toren?
Ik hoop dat de school waar S zit veel oppikt van de Dalton-afdeling bij de op ouw van de fusieschool, ze proberen nu al de kinderen meer verantwoordelijkheden te geven, maar hebben het nog niet helemaal begrepen. Dat je zoiets moet aanleren bijvoorbeeld, en niet zomaar vanuit het niets in de vierde een hele hoop min of meer vrij in te vullen uren op het rooster te zetten.
Afijn, S heeft het nog steeds wel naar zijn zin en gaat morgen op de organisatiedag met een paar vrienden naar Rotterdam. Ik zie hem wel groeien op het moment.

Er is maar een oud-klasgenoot van jongste naar de fusieschool gegaan, de meeste naar haar school, veel TTO, en toch ook wel een aantal naar de vrije school. En een stel naar de VMBO-fusie, of naar de andere VMBO in n dorp verderop. Wel een paar meiden van haar orkest bij jouw kinderen op school.

J wordt ook in rap tempo zelfstandig en groot. Mooi om te zoien.

BerichtGeplaatst: 24 sep 2019, 09:01 
Volwassene

Welkom Ilse! Klinkt, behalve het ziek zijn, als een heerlijke start!

Oudste heb ik nog helemaal niet over toetsen gehoord. Nu zijn ze natuurlijk wel als laatste gestart in het midden van het land, maar toch. Ook huiswerk is nog minimaal. Oudste zegt dat ze veel in de les al af heeft en dat het allemaal nog niet moeilijk is. Alleen wiskunde is veel, dat moet ze soms thuis nog afmaken. Mij lijkt dat het allemaal nog wel veel meer gaat worden. Deze week zouden ze ook 'echt' starten met coaching, dagstart en het stellen van eigen doelen. Maar haar coach is ziek, dus ze krijgt nu iemand anders. Al met al gaat het prima en is ze vooral heel blij. Ze lijkt nu juist meer energie te krijgen van school, ondanks dat het veel is en ze ver moet fietsen. Ze is vrolijk, is weer volop aan het tekenen, maakt de mooiste dingen. En zondag pakte ze zowaar haar gitaar weer eens, die al anderhalf jaar stond te verstoffen. Zo anders dan vorig jaar, toen ze vaak moe en futloos uit school kwam.

Komend weekend is Oudste het hele weekend weg vanwege zeilwedstrijden met de waterscouts. Dus ik heb haar al wel gewaarschuwd dat ze een beetje vooruit moet werken omdat ze in het weekend geen tijd heeft voor huiswerk. Dat had ze zelf ook al bedacht.

BerichtGeplaatst: 24 sep 2019, 09:35 
Volwassene

Welkom, Ilse! Klinkt als een fijne start van het schooljaar, op het ziek zijn na dan. Hier ook een dochter die loopt te kwakkelen.

ElisHug, wij zijn ook als laatste begonnen, maar hier is er wel volop huiswerk (4 tot 6 vakken per dag) en er staan ook al drie toetsen ingepland. Het verschilt dus blijkbaar ook heel erg per school.

Dochter is vandaag weer naar school gegaan. Wel het tweede uur begonnen omdat ze vanmorgen er echt heel erg moe en afgemat uitzag. Ze hebben vandaag een kort rooster, dus ik hoop dat ze het volhoudt.
Gisteren vroeg ze in de groepsapp nog om een foto van het huiswerk voor NE. Daar heeft ze nog steeds geen boeken van. De klas kletste er vrolijk overheen met allerlei onzin. Toen heb ik de docente maar gemaild met een verklaring voor het niet maken van het huiswerk. Gelukkig is ze begripvol.

BerichtGeplaatst: 24 sep 2019, 10:25 
Volwassene

Hier staat donderdag de eerste toets gepland. Het huiswerk vind ik erg mee vallen, ze maakt het meeste al op school.

Het rooster veranderd wel met de dag, nu snap ik waarom ze goed moeten kijken op Zermelo. Ze doen hier niet aan echte tussenuren, dan krijgen ze waarneemuren. Vandaag heeft klas 6 bv strandsportdag dus is er geen gym. Rooster beetje gehusseld en dan eerste uur vrij en één waarneemuur. Dan zitten ze in een lokaal met een docent maar mogen ze doen wat ze willen, geloof ik. Vrijdag staat zoiets gepland voor Beeldende vorming, dochter heeft gisteren uitgezocht welke waarneemdocent ze dan heeft en het zijn twee latijn/grieks docenten (2 uur BV). Ben benieuwd war ze doet in deze uren.

BerichtGeplaatst: 24 sep 2019, 12:37 
Volwassene

Dochter heeft ook veel huiswerk voor mijn gevoel, maar door haar houding (ik kan het niet, ik krijg het niet af) duurt het nog eens extra lang.
Eerste SO is al geweest, deze week ook weer 2 en volgende week 3 toetsen, waarbij mn frans hst 1 al direct een forse is. (als ik het vergelijk met zoon uit de derde die nu pas halverwege het 1ste hst is, al helemaal). Als je even alle kennismakingsdagen en studiedag wegneemt, zijn ze ook pas 3 weken bezig.

Ze vindt bio erg lastig (mn door het engels). Toen ik haar bemoedigend toesprak, dat als het niet echt lukt bij haar SO volgende weeek ze deze vaak nog mag herkansen, kreeg ik direct teruggesnauwd dat de docent al gezegd had dat bio absoluut niet herkansd moet worden.

Daarnaast loopt ze te struggelen met een Engels boek dat over 1,5 week uitmoet. Ze mochten zelf een boek uitzoeken, maar dan lijkt het me niet zo handig als ze nog niet helemaal in het engel thuis zijn dat ze met een boek voor14/15 jarigen van 350 pagina's begint. We gaan dus vanmiddag maar even zelf naar de bieb om een boek een paar stappen terug uit te zoeken. Het plezier van het lezen in het engels en begrijpen wat je leest, lijkt me even in het begin wat belangrijker dan het niveau.

Samen met het feit dat ze zich niet helemaal prettig in de klas voelt (en helaas hoorde ik dat er gisteren voor het eerst ook tussen twee kinderen gevochten werd), is zij vooralsnog nog niet helemaal blij met hoe het nu gaat.

Ze haalt gelukkig op dit moment heel veel plezier uit haar team, trainingen en wedstrijden. Dat geeft haar een paar fijne momenten in de week waar ze erg naar uitkijkt.

z 2007 1 tweetalig ath

BerichtGeplaatst: 24 sep 2019, 12:48 
Volwassene

Welkom Ilse!

Hier 1 keer ofzo wat aan het rooster veranderd, wat blijkbaar reuze meevalt als ik anderen hoor en 1 keer een les uitgevallen. Hier moeten ze in de brugklas dan ook bij een onderwijsassistente ofzo in de klas zitten en huiswerk maken etc. Vanaf de tweede mag je gewoon naar de aula of de hort op.

BerichtGeplaatst: 24 sep 2019, 13:47 
Volwassene

Welkom Ilse!

Jongste heeft zijn eerste toets gehad, een mondeling Engels en die heeft hij op blauw (=VWO) afgesloten met als opmerking GOED!!... dus dik gehaald.... Docent verwacht dat hij over week of 2 wel de volgende trede kan afsluiten.
Wiskunde gaat hij normaal deze week ook zijn eerste toets maken.

Oei, Annemiek, dat klinkt nog niet heel goed.

Heeft de bieb iets van David Walliams? Mijn jongens vinden Bad Dad erg leuk en ik hoor ook positieve verhalen over "Gangsta Granny". Wel wat dikker maar ook met wat tekeningen en gewoon grappig.

Dee, ik hoop dat dochter een dag met korte lessen volhoudt. Heb je ooit er over gedacht om vitamine D bij te geven? Helpt bij mij heel goed voor mezelf bij vermoeidheid en verbeterd mijn weerstand. Ook kijk ik positiever naar een hoop dingen als ik vit D bij slik.

edit: stomme tikfout.

Laatst bijgewerkt door bloemetje75 op 24 sep 2019, 14:54, in totaal 1 keer bewerkt

BerichtGeplaatst: 24 sep 2019, 14:00 
Volwassene

Von schreef:
Dat klinkt inderdaad als dezelfde school, wat grappig. En wat ontzettend gaaf, dat abseilen!! welke toren?
Ik hoop dat de school waar S zit veel oppikt van de Dalton-afdeling bij de op ouw van de fusieschool, ze proberen nu al de kinderen meer verantwoordelijkheden te geven, maar hebben het nog niet helemaal begrepen. Dat je zoiets moet aanleren bijvoorbeeld, en niet zomaar vanuit het niets in de vierde een hele hoop min of meer vrij in te vullen uren op het rooster te zetten.
Afijn, S heeft het nog steeds wel naar zijn zin en gaat morgen op de organisatiedag met een paar vrienden naar Rotterdam. Ik zie hem wel groeien op het moment.

Er is maar een oud-klasgenoot van jongste naar de fusieschool gegaan, de meeste naar haar school, veel TTO, en toch ook wel een aantal naar de vrije school. En een stel naar de VMBO-fusie, of naar de andere VMBO in n dorp verderop. Wel een paar meiden van haar orkest bij jouw kinderen op school.

J wordt ook in rap tempo zelfstandig en groot. Mooi om te zoien.

Hij is van de Wijnhuistoren gekomen. Geland voor de ronde deur. Hij liever dan ik :lol:

Het is zeker een proces om die zelfstandigheid te leren. En bij versnellers duurt dat ook nog eens langer. J heeft het in het tweede jaar heel zwaar gehad. Was bij de start van de 2e ook pas een half jaar 12. De leeftijd gecombineerd met faalangst, HB met een grote kloof en een fixed mindset (en Fortnite) maakte dat hij compleet vastliep. Hij is eruit gekomen en uiteindelijk toch nog over gegaan (en doubleren doen ze echt niet snel, dus hij heeft heel diep gezeten). Dat succes heeft hij in de derde vol kunnen houden (net 2 mini slippertjes) en nu helemaal eigen gemaakt. Coach bleef maar jubelen over hem. En de ultieme beloning was toch wel dat hij, mede door deze ervaringen, uitgekozen is om junior coach op de nieuwe school te zijn. Hij doet dat in de tweede atheneum brugklas en dat wordt zeer serieus genomen. Volgende week heeft hij hiervoor 2 volle dagen cursus bijvoorbeeld. Daarvoor krijgt hij ook een officieel certificaat, dat later prachtig op zijn CV staat. Ik heb hem inmiddels al meerdere keren in actie gezien met oa de coachen uit 'zijn' brugklas en ik geniet ervan hoe Je het doet en hoe die docenten op hem reageren. Ik zag hetzelfde eind 2e jaar, toen hij terug kwam van de Provence reis (het gymnasium van 'jullue' fusie school ging daarheen en de derde klas van 'onze' fusieschool werd daarbij uitgenodigd, ook degenen op het atheneum. Voor mijn J is dit echt een goede plek om zijn eigen dingen op zijn manier te lijf te gaan zeg maar.

Maar goed, je merkt dat het echt jaren kan duren, voordat de leerlingen om kunnen gaan met de gegeven zelfstandigheid. Gelukkig is het mijn ervaring en wat ik van anderen hoor, dat school daar ook de ruimte en begeleiding voor heeft en geeft. Maar het moet wel passen bij je kind. Mijn oudste had dit nooit gekund bijvoorbeeld vanwege verschillende oorzaken. Ik hoop dat ze bij S op school goed luisteren naar de Dalton collega's. Het is een prachtige voorbereiding op het hogere onderwijs.

Van de basisschool van P zijn er best veel naar het nieuwe lyceum gegaan. 2 zitten er bij hem in de klas en nog 4 in andere klassen. Maar de school van jouw jongste was ook op deze basisschool de populairste. Ook veel naar tto daar.

BerichtGeplaatst: 24 sep 2019, 14:06 
Volwassene

Bedankt voor het leuke welkom!!

Wat zijn sommigen al pittig van start gegaan met al die toetsen zeg.

Annemiek, wat klinkt dat onveilig in die klas. En wat vervelend dat je dochter het lastig heeft met het Engels. Dat wordt door school hopelijk niet als probleem gezien. Ik hoor hier van de tto school, dat het tot de herfstvakantie vooral wennen is. Bij een boek denk ik meteen aan een boek dat ze al in het Nederlands heeft gelezen. Harry Potter bijvoorbeeld, om te wennen. Gelukkig dat ze haar team heeft.

BerichtGeplaatst: 24 sep 2019, 14:13 
Volwassene

Wat gaaaaaf, van de Wijnhuistoren! Echt heel, heel cool.

BerichtGeplaatst: 24 sep 2019, 14:15 
Volwassene

Bloemetje, ik heb wel vitamine D in huis voor mezelf (vorige winter een gehalte van 48, dat is dus best wel laag). Denk dat omega 3 haar ook wel goed kan doen.

Annemiek, wat jammer van de klas van je dochter. Hier ook nog niet echt in halleluja stemming wat betreft de nieuwe school (zowel wij ouders als dochter).

BerichtGeplaatst: 24 sep 2019, 14:20 
Volwassene

Ik ben bevriend met iemand die les geeft op een categoraal gym. Daar is het formatieve toetsen ook sinds een paar jaar ingevoerd.

Zodra zij in de klas een datum voor een toets doorgeeft, is het eerste wat de leerlingen vragen: “Mevrouw, is het voor een cijfer?” Zij merkt dat leerlingen vrij weinig doen voor een toets wanneer er geen cijfer aan gekoppeld wordt. En dan schiet het zijn doel voorbij.

Ik heb het ook met mijn zonen en hun vrienden besproken. Die studeren inmiddels allemaal en kunnen dus terugkijken op hun middelbare schooltijd. Zij vinden het hele idee van formatief toetsen waardeloos. Ook zij zouden zich hier niet voor inspannen. Omdat je op cijfers wordt afgerekend, moeten ze zich daar wel voor inzetten. Dat is bij de meesten de enige motivatie....

Pagina 10 van 66 [ 1320 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13 ... 66  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]