Het is nu 24 jan 2021, 04:08

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Pagina 9 van 66 [ 1320 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12 ... 66  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Brugklas 2019/2020
BerichtGeplaatst: 18 sep 2019, 10:28 
Volwassene

Hier hebben de kinderen ook een verplichte agenda, die door de school, en ook met medewerking van een groep leerlingen, ontworpen is. Het eerste jaar was het een onding (aldus oudste dochter), A4-formaat, en TOCH te weinig ruimte om te plannen....
Maar er is iets met alle kritiek gedaan, en die van nu is kleiner en beter ingedeeld. Tijdens de mentorles wordt aandacht besteed aan plannen. Toen oudste in de 4e vastliep met alles wat ze moest doen (ook nog een extra programma Frans, en alles heel goed willen doen) heeft haar mentor haar ook nog geholpen met het maken van een geschikte planning.

Profiel Stuur privébericht  

BerichtGeplaatst: 18 sep 2019, 11:37 
Volwassene

Hier is ook een plenda aangeraden, maar onze ervaring is dat ze er idd even kort naar kijken in de mentorles en verder weinig meedoen. Dochter had al een (eenvoudige) agenda uitgezocht en hoefde zelf geen Plenda meer. (en daarbij als ik iets via van Dijk 'moet' aanschaffen wat niet echt nodig is, zal ik dit ook niet snel doen. Oudste heeft al helemaal geen agenda meer, middelste heeft last minute een paar euro agenda aangeschaft omdat ze deze voor 'engels' nodig zouden hebben.

Wat het eigenlijk zo lastig maakt is dat er docenten zijn die niks in Magister/SOM zetten en het goed in de les opgeven, niks in Magiser/SOM zetten en het niet goed in de les opgeven, docenten die altijd alles goed in Magister/SOM zetten, docenten die het pas een paar dagen later in Magister/SOM zetten (bij voorkeur zondag avond....), docenten die met een papieren planning werken, docenten die een planning ergens in SOM/Magister zetten, sommigen die zetten het weer bij Teams in office. Dit maakt het geheel eigenlijk totaal overzichtelijk als je net pas begint omdat het op zoveel plekken staat.
Zou eigenlijk mooi zijn als de kinderen zelf ook aantekningen in Magister/SOM zouden kunnen maken, dan kunnen ze daar leren om een digitale agenda bij te houden met ook hun eigen afspraken ed.

z 2007 1 tweetalig ath

BerichtGeplaatst: 18 sep 2019, 11:48 
Volwassene

Zo, wat is het hier lekker druk :D . Dat was ik niet meer gewend, toch maar wat vaker inloggen dus :lol: .
Ga vanavond wel even teruglezen en reageren.
Bij ons is gister de vermoeidheid toegeslagen. 'sochtends was de telefoon 4% gedaald (ik had m 'savonds van de lader gehaald), en dikke tranen en stress kwam meteen naar boven. Ook 'smiddags toen bleek dat ze na het huiswerk geen tv meer kon kijken.
En ze wordt zich er meer bewust van wat het eigenlijk betekent, in je eentje met de trein naar een andere stad. Ze is bang dat ze een verkeerde trein pakt of in slaap valt en dan in een andere stad wakker wordt en dan helemaal alleen is daar en niet weet wat ze moet doen dan, of waar ze heen moet. Dus dat zal ook wel meewerken aan het gevoel van overvraagd zijn. Misschien kan ik dit weekend de trein pakken met haar samen, en dan gewoon in de twee richtingen één station verder pakken, zodat ze het station kan verkennen.

Gelukkig is de hoeveelheid huiswerk deze week minder dan in het begin. Ik ga nog wel even navragen of dit een bewuste keuze is geweest, want ik vond het idd best pittig voor een 10-jarige.

BerichtGeplaatst: 19 sep 2019, 09:17 
Volwassene

Ah yolalala, ik heb met je dochter te doen. Het is ook zoveel allemaal. Goed idee, om van het weekend samen een stukje met de trein te reizen. En wellicht een worst case scenario bespreken. Stel, de trein rijdt niet, wat kun je dan doen? Ik heb dat met mijn dochter ook besproken, ookal is ze heel zelfverzekerd in het OV. Ik hoop dat jouw dochter dat ook snel zal ervaren hoor. Het zijn ook allemaal grote stappen die ze moeten zetten.

Zoals ik het nu een beetje lees, heeft elke school dus een ander 'planbeleid'. De plenda ken ik van naam. En bedankt voor de tip, Bloemetje! Ik denk dat ik maar eens ga vragen tijdens de ouderavond wat ze tot nu toe hebben gedaan met het plannen.

Hebben jullie inmiddels alle boeken al? Ik kwam er gister per toeval achter dat dochter nog steeds geen boek voor Nederlands heeft. Daardoor kon ze geen huiswerk maken voor vandaag. Dochter had dit dus niet tegen ons gezegd. De docente Nederlands had verteld dat je dan iemand moest mailen, maar niet wie. Er stond me vaag iets bij van een mailadres in geval er nog een boek mist. Dus de man heeft gister alle mailtjes van school doorzocht en vond dat mailadres. Hopelijk krijgt dochter dan snel het boek voor Nederlands. Die docente had dus kopieën van het boek moeten maken zodat de leerlingen huiswerk kunnen maken, maar dat heeft ze niet gedaan. Er waren meer kinderen die nog geen boek hadden. En zo rollen we de wondere wereld van het VO binnen....

BerichtGeplaatst: 19 sep 2019, 10:16 
Volwassene

Nee hoor, jongste heeft nog geen Latijn boek. Ze doen het met kopien. Oudste stelt zelf boekenpakketten samen op school dus die is compleet. Middelste heeft volgens mij nog geen Grieks boek. Althans, dat heb ik nog niet gekaft.

BerichtGeplaatst: 19 sep 2019, 13:35 
Volwassene

Ja, hier meteen compleet, maar dat was niet bij iedereen het geval. Al waren daar meteen bij de start kopieën aan uitgedeeld.

Hier bieden ze een training plannen etc. via school. Voor kinderen die moeite hebben met plannen, dingen onthouden, overzicht houden enz.

BerichtGeplaatst: 19 sep 2019, 15:26 
Volwassene

bloemetje75 schreef:
Hebben jullie dan nu wel het idee, net als Ocicat, dat je vrolijke kind terug komt nu op het middelbare?

Bij ons is het een enorme verandering. Ze is veel meer open, ik hoef haar 'sochtends niet meer uit bed te trekken en voortdurend aan te sporen om zich klaar te maken. Gisteravond heeft ze héél leuk met haar zusje gespeeld (samen een filmpje /vlog gemaakt over het uitpakken van een L.O.L. pop van jongste).
Voor de vakantie hebben wij breed onderzoek aangevraagd voor haar, omdat ik niet meer wist of er misschien een onderliggende factor zat in haar gedrag (een vorm van ass of adhd of weet ik wat), en ik en haar vader niet meer goed wisten hoe we haar moesten ondersteunen. Inmiddels is ze dus na een tip van de onderzoekster (na het cognitieve gedeelte vh onderzoek) naar dit tussenjaar gegaan, en nu vraag ik me dus af of we het verdere diagnostische stukje nog wel nodig hebben.
Ik weet niet of het in de 'peers' zit, of in de uitdaging (misschien beide), maar ik denk dat het er heel erg mee heeft te maken dat ze niet meer 'kleiner' hoeft te zijn dan ze in werkelijk is.

Jaren geleden zag ik een cartoon van een adelaar en een kooi; ik weet het niet meer precies, maar het verhaal erachter raakte me tot het bot (obvious reasons): een opgesloten adelaar die zijn hele leven in een kooitje had doorgebracht. Werd vrijgelaten maar durfde niet meer te vliegen, durfde niet meer de ruimte in te nemen door zijn vleugels uit te slaan en de vrijheid te kiezen, maar bleef 'vrijwillig' klein, ook toen hij eigenlijk vrij was.
Ik heb het gevoel dat mijn kind uit haar kooitje is gekomen en haar instinct om haar vleugels uit te slaan, nog niet verleerd is :D :inlove:

BerichtGeplaatst: 19 sep 2019, 18:04 
Volwassene

Yolala, wat een prachtige post over je dochter! Ik herken het helemaal. S werd beticht van ASS en kinderpsychologen waren het niet met elkaar eens. De een vond hem een typische Asperger, de ander vond hem een onbegrepen jongetje dat peers nodig had. Ik heb altijd mijn twijfels gehad bij ASS; het klopte niet met hoe hij was als baby, peuter en kleuter. Pas in groep 3 begon zijn gedrag te veranderen en kroop hij steeds meer in zijn schulp. Van een open, vriendelijk en communicatief ventje was hij veranderd in een in zichzelf gekeerde, boze (vooral boze) en sociaal onhandige knul. Jarenlang. Arm kind.

Nu zijn we een paar weken onderweg op het gymnasium en ik kan zeggen dat ik gelijk had. Hij is weer de jongen die hij vroeger was, maar dan wat langer. Open, blij, gezellig, harmonieus en leergierig. In tegenstelling tot de basisschool heeft hij nu een klap vrienden gemaakt, spreekt het liefst elke dag af en heeft kortom zin in het leven. Van zijn broers hoor ik ook hoe fijn S het heeft, hoe hij met een sliert jongens door de school zwiert en hoeveel hij lacht.

Kortom: S'je is geen ASS'er. Hij is gewoon een hoogbegaafd kind dat vreselijk veel behoefte had aan er bij horen en normaal zijn. En dat is hij nu.

BerichtGeplaatst: 19 sep 2019, 18:25 
Volwassene

Ah dat is echt mooi Yolalala en Spitsmuis.

Gevoel heb ik hier totaal nog niet. Elke dag komt ze wel thuis met een akkefietje. Vandaag had iemand heel bot gezegd dat ze opzij moest bij de kluisjes want die persoon kon niet bij haar kluisje. Of ze wordt afgesnauwd bij gym. Haar vriendin is de Nederlandse taal nog niet machtig en daar praat niemand mee behalve dochter. Ze gaan telkens dingen aan dat meisje vragen en dan lachend weglopen. Dat ik denk: hallo, zijn we per ongeluk de kleuterschool binnen gelopen? Ik vind het wel jammer. Dochter wil wel op meer meisjes afstappen maar durft niet omdat die meisjes dan aan een tafeltje zitten bij een bazig typje die tegen haar heeft gesnauwd. Dochter vindt het denk ik heel moeilijk allemaal omdat ze onzeker is.

Wat bij mij trouwens ook niet hielp was dat gesprek met de meester van groep 8. Ging over gebrekkig sociaal gedrag in de klas. Hij bracht het zo ernstig dat ik ging piekeren en toch even dacht dat er ASS in het spel was. Dus ik ook een beetje onzeker, net als dochter.

Laatst bijgewerkt door Dee85 op 19 sep 2019, 19:18, in totaal 1 keer bewerkt

BerichtGeplaatst: 19 sep 2019, 19:13 
Volwassene

Dee, je arme dochter. Ik wou dat ik tips had, maar die heb ik (nog) niet...

BerichtGeplaatst: 19 sep 2019, 21:51 
Volwassene

Wat naar voor je dochter Dee.

Hier moet dochter haar plek ook nog vinden. Er zitten vooral een aantal hele drukke kinderen in haar klas volgens haar en daar houdt ze niet zo van. Grappig, omdat 1 van haar beste vriendjes van vorig jaar ADHD in zo'n beetje het kwadraat had. Maar dat was anders volgens dochter, omdat hij altijd aardig probeerde te zijn en regelmatig zijn best deed om niet nog drukker te worden.

Gelukkig ook wel wat rustigere kinderen in de klas. Een echte soulmate, zoals ze vorig jaar had ontbreekt nog. Geschiedenis vind ze nog steeds het leukste vak, naast de creatieve plusprojecten.

BerichtGeplaatst: 20 sep 2019, 09:26 
Volwassene

Ja, het is niet leuk voor m'n meisje. Maar: ze heeft de afgelopen 3 weken echt heel veel laten zien van zichzelf. Enorm gegroeid en ik weet zeker dat ze sociaal ook gaat groeien. Het is een kanjer! En een beetje zoals de GVR: groot voor een 10-jarige, maar heel zachtaardig. ;) Een meisje dat zeer zeker de moeite waard is om beter te leren kennen.

Mijn dochter praat ook vaak in termen van drukke en niet drukke kinderen. Ze zoekt de rustigere op, net als jouw dochter, Karan. Wel grappig dat haar vriendje van vorig jaar dan zo druk was en ze dat niet erg vond. Dat herken ik dan weer van mijn middelste dochter: die heeft een hele drukke jongen in de klas zitten maar ze gaat wel graag met hem om, want het is gewoon een lief kind.

Geschiedenis, dat vond ik vroeger ook heel leuk. Dochter heeft het nog niet gehad, dat krijgt ze pas in de volgende periode. Dan krijgt ze ook Chinees. Dat vindt ze fantastisch. De leukste vakken van nu zijn volgens haar tekenen, muziek en Engels. Ze hadden een woordenschatspelletje gedaan met Engelse woordjes van 3 havo en het was vet makkelijk. ;)

BerichtGeplaatst: 20 sep 2019, 09:54 
Volwassene

Dee, je dochter heeft een dijk van een uitstraling! Die ene keer dat ik haar heb gezien heeft ze indruk op me gemaakt en vond ik haar uitnodigen tot beter te willen leren kennen. Een plaatje is ze!

Hier is een tweelingpower aan de gang. H heeft volgens S meer aansluiting met zijn klas en S had helemaal zelf bedacht dat hij het beter voor H vond als hij zou overstappen naar zijn klas. Gompie, wat is S'je sociaal gezien gegroeid zeg! Een paar maanden geleden wilde hij absoluut never nooit van zijn levensdagen niet bij zijn tweelingbroer in de klas, maar nu lijkt het hem een heel goed idee. Hij vindt de jongens in de klas van H veel te druk voor H en is van mening dat H beter tot zijn recht komt als hij bij zijn tweelingbroer in de klas komt. Hij had vannacht een heel plan uitgeknobbeld en gooide het vanochtend voor de voeten van H. H vindt zijn klas niet geweldig, maar er zitten wel een paar leuke gasten in volgens hem. Toch vindt hij de klas van S fijner en zou het prima vinden als hij overgeplaatst wordt.

Ze worden groot. Een paar maanden geleden had ik dingen voor ze geregeld, maar nu doen ze het zelf. Ik ben benieuwd. (en ontzettend trots op S. Wat een geweldig jochie is hij!)

M swoopte er ook even in en zei dat hij het leuk zou vinden als H bij hem in de klas zou zitten. H beet hem gelijk toe dat hij tweeling is met S en niet met M.

Ook al lijkt het soms anders, toch zit het tweeling-zijn diep bij de jongens. Geweldig!

BerichtGeplaatst: 20 sep 2019, 21:41 
Volwassene

och Dee, wat naar voor je dochter. Klinkt trouwens ook niet als een echt sociaal veilige school zo. Is er nog iemand op school die je daarover aan kunt spreken? of moet ze dit nu zelf doen?

Spitsmuis, begrijp ik goed dat alledrie je zonen in de brugklas begonnen zijn? heeft er een (of 2) een klas overgeslagen?

op wat voor school zitten jullie kinderen? grote scholengemeenschappen of juist kleine scholen?
J. zit op een havo-vwo, met ook gymnasium optie. En met dus een apart tussenjaar. Het is niet een hele grote school, 1400 ll ongeveer.

BerichtGeplaatst: 21 sep 2019, 06:50 
Volwassene

Dochter zit op een cathegoraal gymnasium, maar wel een grote, 6 klassen per jaar op deze vestiging.

Ze is eindelijk een beetje moe, maar vindt het nog steeds super leuk.

Dee wat vervelend dat je dochter zulke dingen meemaakt, en echt flauw dat ze dat vriendinnetje zo behandelen.

Spitsmuis, wat grappig die tweelingpower. Wat willen jullie zelf, dat ze met z’n tweeën in een klas komen? Kan me wel voorstellen dat zoon drie het dan minder leuk vindt, maar ik neem aan dat hij wel gewend is aan het opboksen tegen de tweelingpower?

Boeken hadden we tijdens de zomervakantie al allemaal binnen, dus ze kon ze rustig kaften.

Woensdag was de ouderavond van de klas, en zo konden we als ouders een beetje kennismaken, dat was ook leuk! Even wat andere ouders gesproken en een beetje het reilen en zeilen van de klas gehoord. De mentor bevestigde wat ik van dochter hoorde dat het een leuke sociale klas is.

Hier vind ik het nog alles meevallen kwa huiswerk, maar dat zou mede komen door de geschiedenisopdracht, volgens dochter hielden de andere docenten daar rekening mee. Volgende week krijgt ze haar eerste SO voor Latijn. En wij hebben wel een huiswerkplanner gekocht, gewoon een zonder systeem bij de boekhandel, want haar agenda heeft wel weinig ruimte om het ook echt te plannen.(Dit is gewoon een groot log boek met veel ruimte om dingen in op te schrijven) Maar deze week zijn we daar nog niet aan toe gekomen, omdat ze veel huiswerk ook al op school maakt of in de klas aan het eind van de les.
De mentor gaf ook aan dat sommige kinderen de eigen werktijd nodig hebben om even bij te komen van de les, en andere maken dan het huiswerk. Dus daarom heeft het ene kind meer huiswerk mee naar huis dan het andere. Aankomende week moeten ze gaan bijhouden voor de studieles, hoe lang ze bezig zijn met hun huiswerk, om te kijken wat de last is, en waar ze misschien effectievere manieren kunnen vinden.

BerichtGeplaatst: 21 sep 2019, 08:33 
Volwassene

Jongste zit op een scholengemeenschap met vmbo, havo en vwo. Er is geen gymnasium. De school staat vooral bekend om de grote en goede tweetalige afdeling, waar ook wij zeer tevreden over zijn (oudste is er net af).
J doet tweetalig havo/vwo. Ze wil zelf graag vwo, we zullen zien.
Onze middelste zit trouwens op een andere school, ook een scholengemeenschap, wel met mogelijkheid voor gymnasium, maar dat doet ie niet. Met ingang van dit jaar is deze school samen gegaan met een andere, maar zoon heeft daar verder niks mee van doen, dat bouwen ze op vanaf de brugklas. En dan heb je hier in de stad ook nog een uit zn voegen barstende middelbare vrije school. Keus genoeg hier dus, voor n kleine stad in t oosten des lands. Hoewel, de school van jongste zit niet in de stad, maar op kruipafstand in ons dorp.

BerichtGeplaatst: 21 sep 2019, 10:13 
Volwassene

Spitsmuis, ik vind het wel aandoenlijk hoe ze zo voor elkaar zorgen. :)

Mijn dochter zit op een lyceum. Havo, atheneum en gymnasium. Er zitten ongeveer 900 leerlingen, 6 brugklassen. Dus een redelijk kleine school. In haar klas zitten 26 kinderen.

Gister had ze een tussentoets voor aardrijkskunde. Die had ze heel belabberd gemaakt. Dat was wel even een wake up call; ze moet goed gaan leren voor de S.O. van volgende week.
Ze zit nu boven het maakwerk te doen. Ze is dit helemaal uit zichzelf gaan doen, want vanmiddag hebben we een activiteit waar ze al de hele week naar uitkijkt. Toen ik zei dat het misschien handig was om nu het maakwerk te doen, zodat ze meer tijd vrij heeft voor het leerwerk (want ook voor wiskunde een toets), vond ze dat zowaar een goed idee. Ik ben zo blij verrast!

Gisteren had ze ook een iets leukere schooldag. Dit keer wel met klasgenootjes mee terug in de tram vanaf het sportveld naar school.
En ze had een leuk gesprekje met een paar jongens over dat NL meisjes altijd een trampoline in de achtertuin hebben staan (check :mrgreen: ). Toen ging het gesprek over roots; dochter is niet 100% Nederlands en die jongens ook niet. Zo leerden ze elkaar dus wat beter kennen en merkten ze dat ze iets gemeenschappelijks hebben.

BerichtGeplaatst: 23 sep 2019, 09:56 
Volwassene

dubbel geplaatst dus verwijderd

Laatst bijgewerkt door yolalala op 23 sep 2019, 09:59, in totaal 1 keer bewerkt

BerichtGeplaatst: 23 sep 2019, 09:57 
Volwassene

Fijn Dee, dat het wat leuker was. Hopelijk groeit dit nog verder.

Merken jullie verder nog wat van fixed mindsets enzo bij het leren?
Gister had dochter haar tweede kleine breakdown. ze moest woordjes leren voor spaans maar ze wist niet hoe en 'ze kón het echt niet ' (haar woorden). ik heb t met haar gehad over je hersens, en hoe die van haar helemaal niet gewend zijn om iets niet te weten, en dat ze daardoor denken dat je óf iets wel kunt, óf niet. Op school hebben ze daar kennelijk ook al aandacht voor gehad, want ze kwam zelf met 'fixie en growie' aan. Gelukkig lukte het haar om iets te kalmeren. Ik vroeg of ik haar mocht helpen (dat mocht) en gaf aan dat ik het niet erg was als ze boos werd als ze het niet meteen lukte, maar dat ze niet op mij boos moest worden (snapte ze). We hebben kaartjes gemaakt voor de woorden, en drie bekertjes gepakt: 1 voor weet echt nog niet, 1 voor weet half, 1 voor komt meteen. Toen hebben we samen geoefend (kostte heel wat moeite! en frustratie! ). Uiteindelijk óók nog de pomodori methode erin gegooid (10 min werken, 10 min pauze). Uiteindelijk bleef er wel wat plakken (de cijfers 1-20 gingen redelijk), maar bij het werkwoord tener ging nog alles door elkaar. Geen wonder, realiseerde ik me later, want de nederlandse wwspelling zat er nog nauwelijks in, en ze had op school nog nooit gehoord van de officiele termen (1e persoon enkelfout etc). ze had dus eigenlijk geen flauw idee wat ze moest leren. Dit ga ik nog wel even aan school doorgeven. Dat ze die overkoepelende theorie over werkwoordsspelling nog meegeven.
maar: vanmorgen kwam ze blij de trap af met de mededeling dat ze nog even de cijfers had geoefend en dat ze er best goed inzaten :).
Enfin, volgende keer mag zij de woordjes zelf op dezelfde manier opschrijven en leren, en daarna kan ik dan overhoren. en hopelijk heeft ze nu al een beetje geleerd dat ze het wél lukt als ze oefent :)

Jongste (niet hb) kwam trouwens nog met een stripverhaal over hoe het in haar hersens werkte als ze rekenen ging oefenen. het goede antwoord wordt aangevallen door alle verkeerde antwoorden, eerst wordt het goede antwoord bang, maar dan jaagt ze alle verkeerde antwoorden weg. Dat was ook een mooi aangrijpingspunt. ik vroeg: dus het goede antwoord moet sterker worden zodat het niet meer bang is? (ja!). En hoe kunnen we dat doen? (oefenen!!) :lol: . Dus zij ook in de weer met de kaartjes en de bakjes voor haar tafels.

BerichtGeplaatst: 23 sep 2019, 10:32 
Volwassene

Niet perse fixed mindset, maar wel die hulpeloosheid van 'mama, ik wil wel leren maar ik weet niet hoe. Ik heb hulp nodig!' Dan is ze in tranen, maar het feit dat ze om hulp vraagt, is heel positief. Dat was altijd haar grote leerdoel en nu ziet ze er het nut van in. We hebben gisteren flink wat tijd gestoken in het maken van een samenvatting voor aardrijkskunde. Daar is later deze week een toets van. We hebben haar werkboek nog eens erbij gepakt en ze moest lachen om de rare, foute antwoorden die ze had gegeven. Door de samenvatting begrijpt ze de stof veel beter en wist ze dus ook de goede antwoorden op de vragen uit het werkboek.

Ik kreeg net weer een telefoontje van school, dochter komt ziek naar huis. Ze is enorm verkouden en slaapt slecht door een vervelende hoest. Tabletjes voor gehaald die niet echt werken. Ze is ook nog steeds heel erg moe. Ik ga haar zometeen naar haar bed sturen. Zal ze niet blij mee zijn, maar volgens mij is slaap nu haar beste medicijn. Ik vraag me af of ik de mentor moet contacten hierover. De eerste week ging ze op vrijdag ook twee uur eerder naar huis, zelfde klachten en oververmoeid. In het weekend kan ze bijslapen maar dat lukt vaak niet door herrie van haar zusje (die we daar al tig keer op hebben aangesproken) en ze komt er ook vaak uit om naar de wc te gaan. Lijkt wel alsof ze gewoon niet tot rust komt.

Pagina 9 van 66 [ 1320 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12 ... 66  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]