Het is nu 24 jan 2021, 05:25

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Pagina 7 van 66 [ 1320 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 ... 66  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Brugklas 2019/2020
BerichtGeplaatst: 15 sep 2019, 13:51 
Volwassene

Ik heb met dochter afgesproken dat ik af en toe meelees. Ze hebben twee klassen apps een serieuze een niet serieuze, waarbij in beide de junior mentoren als moderator fungeren. Verder hoorde ik dochter vandaag dat er een nieuwe groep was aangemaakt, de spam app en daar hoeft ze niet in. Ik vind sommige stickers ook niet kunnen, maar weet niet hoe serieus die gevonden worden. (Wilders/Trump/Kim Yong Un, die zeggen “en nu het land uit”, met een redelijke groep Marokaanse/Islamitische kinderen in de klas, vond ik dat nogal heftig. Maar een van die kinderen schijnt juist ook deze stickers te posten. Dus dochter ging er niet vanuit dat ze dat beledigend vonden. Maar begrijp dat er niet veel raars voorbij komt. Ik kan niet alles lezen, want dat is bijna een dagtaak....

Ik denk dat het goed is dat de mentor het wel laat weten. Ik vind het een punt voor ouders om aan hun kinderen te laten weten wat wel en niet kan. Denk wel dat ze nu wat meer vrijheid mogen hebben om een beetje uit de band te springen. Maar dat kan prima binnen de kaders blijven van goed fatsoen.

Profiel Stuur privébericht  

BerichtGeplaatst: 15 sep 2019, 14:12 
Volwassene

Hier ging het onder andere om stickers met Hitler, en een concentratiekamp met iets van "kamp was fantastisch". Lijkt me echt reden voor n stevig gesprek...

BerichtGeplaatst: 15 sep 2019, 16:03 
Volwassene

Ik lees wel mee maar scroll meestal over die stickers heen. Zal ze toch eens bekijken....
Jongste negeert het in ieder geval of roept "stop spammen" als het er veel te veel worden, volgens mij bekijkt hij ze dus niet echt.

Jongste had een feestje gisteren en lag om 23.30 in bed, na vorig weekend 2 ochtenden ook om 7 uur op en 2 volle weken school met voetbal, schaken en een logeerpartij vrijdagnacht met een leeglopend luchtbed en aanverwant gedoe was hij dus echt moe. Na de lunch hebben we hem toch maar eens uit bed gevist.... Hoop dat hij nog wel slaapt vanavond.

Volgens mij heeft hij het verder prima naar zijn zin, ligt met wiskunde al voor op de rest en gaat eigenlijk graag naar school. Hoewel thuis met de vriendjes uit het dorp ook wel fijn is...

BerichtGeplaatst: 15 sep 2019, 18:08 
Volwassene

Von die sticker kwam bij ons ook voorbij. En Hitler die allerlei islamitische leuzen roept. Of beledigende Anne Frank stickers.

Overigens wordt er in de appgroep wel veel gevraagd over huiswerk e.d. dus dat is wel heel nuttig. Alleen jammer dat er niemand reageerde op een vraag van dochter. Of er iemand een foto kon maken van een werkblad dat ze hadden gekregen toen dochter ziek was. Er reageerde een meisje dat ze het al gemaakt had en de rest begon over iets anders. Dus nu heeft ze geleerd dat ze in zo'n geval beter de docent kan mailen.

BerichtGeplaatst: 16 sep 2019, 06:14 
Volwassene

Dat zijn inderdaad wel heel heftige stickers, die heb ik hier niet gezien.

Dochter is ook wel moe, maar maar een beetje moe. Ze had vrijdag pas voor het eerst een les waar ze moeite mee had, en dan vooral dat de hele klas zei dat het simpel was en dat zij dit niet simpel vind. (De rekenles, en zij heeft een rekenhiaat, en precies op het onderdeel dat ze daar krijgen). En het was het allerlaatste uur van de week, in de auto (we gingen naar een verjaardag) kwam er even wat frustratie uit.

We kwamen er ook achter dat ze bijna niets eet op school. Dat lijkt mij zo raar. Ze haalt ook niets, op een dag na. Ze heeft gewoon geen honger zegt ze. Nu bunkert ze meestal wel met het avondeten, maar ik maak me er wel een beetje zorgen over. Denk dat ze vooral de tijd niet neemt om te eten. Ik had verwacht dat ze nu juist meer zou eten, dus heb haar de hele week extra dingen mee gegeven.

BerichtGeplaatst: 16 sep 2019, 08:51 
Volwassene

Mijn dochter eet ook niets op school, maar dat speelt eigenlijk al jaren. Ik zet haar aan om brood mee te nemen, maar dat komt gewoon weer mee naar huis. Drinken doet ze ook amper. Ze eet nu meestal brood als ze thuis is. Ideaal vind ik het niet, maar ik laat het maar even zo.

Dochter is hier nog wel enthousiast. Eerste SO Frans is achter de rug. Ze is vooral blij met de vakken muziek en geschiedenis. Bij muziek moeten ze ook echt op allerlei instrumenten spelen, dochter vindt het drummen vooral heel leuk en gaat ook regelmatig in de pauzes oefenen. Zo leuk, ik kan me dat van vroeger bij mijn eigen school helemaal niet herinneren. Ze heeft okk een hele musicale klas, waarbij een groot aantal kinderen op hoog niveau een instrument speelt.
Dat is een leuke meevaller (dochter heeft eindeloos getwijfeld tussen deze school en een school met een heel duidelijk muziek/cultureel-profiel, daar muziek een van haar interesses is).

Moe is dochter nog niet, tot nu toe ook nog nauwelijks huiswerk moet ik zeggen.

BerichtGeplaatst: 16 sep 2019, 09:01 
Volwassene

Karan, wat leuk dat er zoveel muziek gemaakt wordt in de klas! Bij mijn jongens op school wordt ook veel aan muziek gedaan. Tenminste, nagenoeg iedereen speelt een instrument in tegenstelling tot de basisschool.

Eekhoorn, heb je enig idee waarom ze zo weinig eet? Is het gewoon een gebrek aan hongergevoel, eet ze niet graag waar anderen bij zijn of speelt er iets anders? Het lijkt mij vrij zorgelijk als er iets anders speelt, aangezien ze haar energie hard nodig heeft. Mijn jongens eten als bootwerkers sinds ze op de middelbare school zitten. Zes boterhammen gaan mee voor de lunch, veel fruit voor tussendoor en 's avonds eten ze een enorm bord avondeten. Nu fietsen ze ook veel en ik geloof dat het hele op school zijn ook veel energie kost.

De jongens zijn best moe. Het is nogal wat: van de basisschool om de hoek waar ze niets voor hoefden te leren naar een school een stuk verder met een pak huiswerk en allerlei verschillende vakken op een dag. Wel gaan ze graag naar school, vinden ze de vakken bijna allemaal interessant (behalve Frans, tot mijn grote verdriet) en bijten ze zich vast in hun huiswerk.

Ik ben trouwens ook moe vandaag.

BerichtGeplaatst: 16 sep 2019, 09:15 
Volwassene

Mijn oudste at in de brugklas ook nauwelijks iets op school. Het bleek dat hij er niet aan toe kwam. Als hij in de pauze een plekje had gevonden waar hij kon zitten om te weten was het al bijna tijd om weer naar de klas te gaan en in de gang en in de klaslokalen mocht niet worden gegeten. Ik heb contact gezocht met de mentor en die heeft toen tegen alle leraren gezegd dat ze een eventuele boterham in zijn hand moesten negeren. Dat hielp wel iets.

BerichtGeplaatst: 16 sep 2019, 09:40 
Volwassene

Dee85 schreef:
Zo zie je maar weer dat alle kinderen er anders mee omgaan.
Hoe is het nu met jouw dochter, ElisHug?

Ze had wel even tijd nodig om bij te trekken en ik heb haar zoveel mogelijk gelaten. Zaterdagochtend deed ze echt niet leuk tegen Jongste en heb ik wel gezegd dat ik snap dat ze moe is maar dat dat geen excuus is om dat op anderen af te reageren. Toen trok ze wel bij, want ze bleef wel een beetje hangen in 'ik heb zo'n drukke week gehad en ben zo moe'. :wink:

Over een paar weken zijn ze in ieder geval gewend en is het nieuwe er wel weer af. Ik snap het ook echt wel, als je zelf een nieuwe baan hebt waarin veel van je verwacht wordt ben je zelf ook kapot aan het einde van de week.

BerichtGeplaatst: 16 sep 2019, 09:41 
Volwassene

Hier wisselt het qua eten, hij neemt maar twee boterhammen mee, pakje crackers, fruit en/of groente, soms wat nootjes, bifi worstje van kalkoen en een pakje alpro soya.
Dat gaat niet altijd op vanwege te weinig tijd, maar dan eet hij het restant thuis op.
Deze week hebben ze citotoetsen voor Nederlands , Engels en rekenen/wiskunde.
Het is een 0-meting en zoon J mag hem ook laten voorlezen op de computer ivm dyslexie, dat is nieuw voor hem dus ik ben benieuwd of hij daar gebruik van gaat maken?
Hij vindt wiskunde het leukste vak, en werkt samen met een klasgenoot vooruit omdat ze het allebei al snappen met een half woord uitleg.
Volgende week hebben ze al hun eerste proefwerk voor wiskunde hoofdstuk 1, dus er wordt flink doorgewerkt.

BerichtGeplaatst: 16 sep 2019, 09:56 
Volwassene

Apps lees ik af en toe even door. Tot nu toe niks vreemds gezien gelukkig. Ze heeft een klein appgroepje met kinderen waar ze mee fietst. Schoolse dingen gaan vooral via de mail.

Oudste gaat vandaag op kamp, ze heeft er zin in! Donderdagavond belde haar mentor. Er zit een genderfluide kind in de klas, Oudste en een paar vriendinnen hadden gevraagd of dit kind bij hen op de kamer wilde slapen. De mentor belde om toestemming aan ons te vragen (biologisch is het namelijk een jongen) waarbij de mentor benoemde dat het echt een superfijne klas is waarbij niemand buiten de groep valt. Met een hele fijne sfeer. Dat idee had ik ook al, Oudste is echt als een vis in het water en kan gewoon zichzelf zijn zonder zich aan te passen. Ik ben zo blij! Oudste zei ook al dat 12 kinderen uit haar klas hoogbegaafd zijn en meer dan de helft een vorm van dyslexie heeft. Dus nu is ze 'gewoon' :lol: .

Woensdag komt ze terug van kamp, donderdag hebben ze en uitrustdag. En dan volgende week écht aan de bak, inclusief topklas op woensdagmiddag. Pittig, maar wel fijn voor Oudste denk ik. De grootste uitdaging gaan de woordjes voor Frans, engels en latijn worden, vanwege haar dysorthografie. Daar moeten we nog wel even achteraan, hoe we dit voor Oudste gaan doen. Zelf zei ze dat ze het eerst 'gewoon normaal' wil proberen, zonder compensatie of iets dergelijks. Dat mag ze natuurlijk proberen, maar dat gaat echt een hele (te) grote kluif worden ben ik bang.... Hoe gaan de andere scholen om met dylslectische leerlingen?

BerichtGeplaatst: 16 sep 2019, 10:14 
Volwassene

Dat laatste weet ik niet.
Maar voor het leren van woordjes adviseer ik echt, en met klem, fysieke kaartjes. Aan de ene kant de ene de vreemde taal, aan de andere kant de vertaling. Elke keer n stapeltje pakken, wat goed is op de ene stapel, wat nog niet goed is op de andere. Je kunt makkelijk beide kanten op leren, herhalen, selecties maken en het werkt motiverend als de stapel met gekende kaartjes steeds groter wordt.
Overigens zou ik als ouder bij een kind met dysorthografie de kaartjes zelf schrijven.

BerichtGeplaatst: 16 sep 2019, 10:30 
Volwassene

ElisHug, wat vind ik dat tof om te lezen, dat iedereen een plekje heeft in de klas van je dochter. :) Dat lijkt me zo een warm bad.

Ik heb het idee dat dochter de enige hb'er is maar zeker weten doe ik het niet. Ik weet alleen dat er wat 11 jarigen in de klas zitten. Ik zou het eens aan de mentor moeten vragen. Wat me wel opvalt is dat genoeg kinderen op de app het hebben over zaken die ze niet snappen. Dat heeft oudste totaal niet. Die vindt het nu aan dr makkelijke kant, alleen Latijn kost haar meer moeite en die verdraaide accentjes bij frans. ;) De grootste uitdaging is het overzien van alles.

Overigens vind ik het huiswerk hier ook best al fors. Voor vandaag voor 6 van de 7 vakken huiswerk. Dinsdag is een korte dag ivm Prinsjesdag. En voor woensdag staat er voor 6 van de 7 vakken huiswerk.

BerichtGeplaatst: 16 sep 2019, 10:44 
Volwassene

Von schreef:
Dat laatste weet ik niet.
Maar voor het leren van woordjes adviseer ik echt, en met klem, fysieke kaartjes. Aan de ene kant de ene de vreemde taal, aan de andere kant de vertaling. Elke keer n stapeltje pakken, wat goed is op de ene stapel, wat nog niet goed is op de andere. Je kunt makkelijk beide kanten op leren, herhalen, selecties maken en het werkt motiverend als de stapel met gekende kaartjes steeds groter wordt.
Overigens zou ik als ouder bij een kind met dysorthografie de kaartjes zelf schrijven.

Deze methode had ik zelf ook al bedacht. Punt is alleen (vooral) de spelling. De vertaling an sich leert ze redelijk makkelijk en snel. Om een voorbeeld te geven, laatst appte ze mij dat ze Latein zo leuk vond :wink: . De spelling inoefen is vooral schrijven, schrijven, schrijven en dan nog is het een uitdaging om een voldoende te halen vrees ik. Ze heeft de afgelopen jaren haar engelse toetsen gemaakt zonder compensatie en dan haalde ze met heel veel en hard leren een matig, een voldoende of (heeeeeel soms) een ruim voldoende. Maar dat waren veel minder woorden dan ze nu gaat krijgen en ze had er meer tijd voor. De juf frans zet de woorden zelf al in Quizlet, dat is ook fijn om te oefenen.

BerichtGeplaatst: 16 sep 2019, 11:05 
Volwassene

Hier ergert dochter zich ook aan de vele stikkers in de groepsapp (van mn de jongens volgens haar). Volgens haar komen dezelfde stikkers ook bij hun voorbij. Voorlopig negeert ze ze gewoon. Ze hebben met de meiden van de klas een eigen groepsapp. Bij vragen stelt ze die in deze groep en niet in de algemene groep omdat ze hier gewoon zonder onzin ook antwoorden krijgt. Vragen gaan mn over wat ze moeten doen, dit komt toch niet altijd even duidelijk door (bij meerderen lijkt het wel) en staat ook niet altijd in Magister of is niet duidelijk.

Dochter heeft het wel nog wat lastig helaas. Ze voelt zich nog niet thuis in haar klas (en ervaring bij mijn kinderen is, dat ze dat alledrie erg snel aanvoelen in wat voor groep ze zitten), en het tweetalige kost haar ook nog wel wat moeite. Als ik zie wat voor sprongen ze hier in maakt, geloof ik dat dit wel goed gaat komen, maar zo ervaart ze dat zelf nog niet helemaal. Doordat het huiswerk nog zo onoverzichtelijk is, levert dit bij haar ook veel stres op. Bij voorbaat vindt ze dat ze dingen niet kan of dat het niet gaat lukken. Dus dit levert nog wel wat frustratie op en kost haar eigenlijk zo veel extra tijd, waardoor ze weer roept dat ze het nooit afkrijgt.
Nu moet ik zeggen dat ze bijv. met frans wel echt snel gaan, ze niet echt duidelijk uitleg heeft gekregen (schrijf dit over in je schrift is voor haar geen uitleg) en ze er eigenlijk nu al sneller doorheen gaan dan middelste.

5 jaar geleden deed oudste op dezelfde school de brugklas. Wel leuk om te zien dat sommige dingen toch wel echt anders aangepakt wordt, maar dat sommige dingen totaal nog niet veranderd zijn.

z 2007 1 tweetalig ath

BerichtGeplaatst: 16 sep 2019, 13:31 
Volwassene

Citaat:
Ik heb het idee dat dochter de enige hb'er is maar zeker weten doe ik het niet. Ik weet alleen dat er wat 11 jarigen in de klas zitten. Ik zou het eens aan de mentor moeten vragen.
Dat is een lastige vraag voor een mentor. Hij/zij kan niet van alle kinderen weten of ze hb zijn of niet. Als kinderen makkelijk leren en er geen problemen zijn worden ze meestal niet getest en is de vraag of ze hb zijn voor ouders en school lang niet altijd relevant.
Waarom zou je het overigens willen weten?

BerichtGeplaatst: 16 sep 2019, 13:34 
Volwassene

Elishug, dat klinkt als een fijne klas voor je dochter. Opvallend dat er zoveel kinderen met dyslexie in zitten.

Spitmuis, ik ben voor dochter heel blij dat er zoveel kinderen muziek maken (ze hebben al een groepje, waarmee ze voor een project een bandje gaan vormen, twee meiden zingen, de rest gaat spelen). Je moet het net treffen: mijn zoon zit in 2 VWO en daar speelt niemand iets (wat ik dan ook wel weer bizar vind, gelukkig ook zoon ook totaal niet muzikaal, dus hem boeit het niet).

Woordjes oefenen gebeurt hier deels met schrijven en deels met quizlet. Ik vind schrijven het beste, maar met zoon bijvoorbeeld werkt dit totaal niet. Dochter heeft vorige week haar woorden zelf in quizlet gezet, zover is zoon nooit gekomen :D .

Dochter zit in een plusklas, dus ik vermoed dat alle kinderen hoogbegaafd zijn (is volgens mij een voorwaarde). Volgens dochter zijn er ook nog 2 kinderen van 10, dus ze is zeker niet de jongste.

BerichtGeplaatst: 16 sep 2019, 13:37 
Volwassene

loekie schreef:
Citaat:
Ik heb het idee dat dochter de enige hb'er is maar zeker weten doe ik het niet. Ik weet alleen dat er wat 11 jarigen in de klas zitten. Ik zou het eens aan de mentor moeten vragen.
Dat is een lastige vraag voor een mentor. Hij/zij kan niet van alle kinderen weten of ze hb zijn of niet. Als kinderen makkelijk leren en er geen problemen zijn worden ze meestal niet getest en is de vraag of ze hb zijn voor ouders en school lang niet altijd relevant.

Omdat ik wil weten of dochter weer een uitzondering is zoals ze al heel vaak is geweest op school of niet.

BerichtGeplaatst: 16 sep 2019, 13:39 
Volwassene

loekie schreef:
Citaat:

Dit vermoed ik inderdaad ook wel. Mijn oudste is nooit getest bijvoorbeeld, school ziet haar wel als hoogbegaafd (geen flauw idee of ze dat is, maar ze leert met extreem weinig inspanning).

BerichtGeplaatst: 16 sep 2019, 13:47 
Volwassene

loekie schreef:
Citaat:

Mijn kinderen zijn niet getest, ze staan wel bekend op school als "behoefte aan meer uitdaging"... Dat lijkt me het meest relevant voor docenten en mentor.

Pagina 7 van 66 [ 1320 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 ... 66  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]