Het is nu 19 jan 2021, 10:39

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Pagina 1 van 4 [ 74 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: 2e jaar VO 2019-2020
BerichtGeplaatst: 16 jul 2019, 19:53 
Volwassene

Ook al genieten we volop van de vakantie, toch maar vast een topic aangemaakt voor komend schooljaar.

Middelste gaat naar 2 gymnasium. Het wordt een combi van regulier (wiskunde, natuurkunde, biologie, geschiedenis en de klassieke talen) en gepersonaliseerd leren (de rest van de vakken). Alle kinderen in 2 gym gaan Fast Lane English doen. Dat zal zeker met schrijven een uitdaging voor hem zijn.
Hij is heel benieuwd naar bij wie hij in de klas komt en ik ben heel benieuwd hoe ze de combi regulier met GPL gaan vorm geven.

Profiel Stuur privébericht  

Berichttitel: Re: 2e jaar VO 2019-2020
BerichtGeplaatst: 16 jul 2019, 22:20 
Volwassene

Dat is snel Bloemetje! Hier krijgen ze donderdag pas het rapport. Maar dankzij Magister weten we natuurlijk dat hij ruim overgaat naar 2 gym.
Wel interessant inderdaad hoe ze daar een vorm voor gaan vinden bij jullie.

BerichtGeplaatst: 17 jul 2019, 02:04 
Volwassene

Ik meld me ook vast...vrijdag hier nog rapport ophalen en dan officieel vakantie.
Maar toetsweek is al 1,5 week voorbij, dus een puber in huis die al in de vakantiestand is, boeken zijn ingeleverd, klasse-uitje is geweest.

Ze gaat volgend jaar lekker door in de master class/hb-klas, volgt twee talig technasium met extra latijn en grieks (komt er nieuw bij).
Grootste uitdaging blijft leren leren en omgaan met ergens iets meer moeite voor doen en doorzetten.

Latijn en grieks wordt komend jaar als een pilot gepersonaliseerd gegeven, met facultatief lessen volgen en zelf bepalen welke vakken je minder volgt.

BerichtGeplaatst: 17 jul 2019, 09:47 
Volwassene

L gaat naar 2 TTO gymnasium. Ook hier zijn leren leren, en ergens moeite voor moeten doen en doorzetten uitdagingen. Grootste uitdaging is echter: waar haal ik mijn motivatie vandaan?

Voor man en mij zal de grootste uitdaging zijn om hem wat meer los te laten, en om hem te leren zelf verantwoordelijkheid te nemen voor zijn eigen prestaties. En schermgebruik beperken....

BerichtGeplaatst: 17 jul 2019, 09:52 
Volwassene

Ik meld me ook alvast; dochter gaat naar 2 gymnasium met een versneld programma voor Engels.

Heel herkenbaar Mvark, bij ons is dat ook nog puzzelen; hoeveel zelfstandigheid kan en wil dochter al aan? Maar dat zal bij alle pubers zo zijn. :roll:

BerichtGeplaatst: 18 jul 2019, 21:09 
Volwassene

Ook ik meld me voor 2de jaar VO komend schooljaar.
M. heeft een moeilijk jaar 2-VWO gehad, door verschillende omstandigheden. Ze gaat het jaar overdoen in 2 VWO-Extra,
vol vertrouwen.

M. is er zelf heel erg blij mee. Ze komt in een erg leuke klas die ze al kent en waar ze vriendinnen heeft (iets wat de afgelopen
2 jaar ontbrak), dus dat is al erg fijn.

Moeder van 3 heerlijke tieners:
♀ (2006, 3 atheneum)
♀ (2007, 2 vwo-extra)
♂ (2010, gr. 8 )
En... van baby ♀ voorjaar 2020

BerichtGeplaatst: 26 jul 2019, 11:31 
Volwassene

Wij kregen als opmerking van school nog mee dat L zijn handschrift zou moeten verbeteren; de docenten vinden het niet te lezen. Heeft iemand tips hoe we hieraan kunnen werken (en dan vooral met iemand die het probleem niet ziet en niet heel veel zin heeft om er iets aan te doen :? )?

BerichtGeplaatst: 26 jul 2019, 11:36 
Volwassene

Als een kind 12 jaar is, verbetert het handschrift meestal niet significant meer. Je zou ook een andere weg kunnen bewandelen: onderzoek door een kinderfysiotherapeut om te kijken of er sprake is van dysgrafie. Als dat het geval is, moet school de 'handicap' compenseren. Zo mocht mijn zoon vanaf de 2e klas alle toetsen typen op zijn laptop. Zijn cijfers schoten vooruit omdat docenten konden lezen wat hij schreef én omdat hij eindelijk zijn toetsen afkreeg (hij schreef echt moeizaam).

Als zijn handschrift slecht is omdat hij er met de pet naar gooit, is 'voelen en leren' en mogelijke aanpak: Gewoon laten ervaren dat je vette onvoldoendes haalt als docenten je werk niet kunnen lezen.

Kan het ook een strategie van hem zijn? Mijn man (bleek later dyslectisch te zijn) had veel moeite met Duits. Wanneer hij onleesbaar schreef, waren uitgangen vaak niet goed te ontcijferen. Vanwege zijn hoge aaibaarheidsfactor kreeg hij dan vaak het voordeel van de twijfel van de docent.

BerichtGeplaatst: 26 jul 2019, 14:23 
Volwassene

Paula, dank voor je antwoord. Hij heeft altijd een beroerd handschrift gehad, maar ik betwijfel of hij op de basisschool ooit goed heeft leren schrijven. Ik ben bang dat daar nooit heel veel aandacht aan is besteed. Inmiddels heeft hij een vreselijke pengreep die bijna niet meer af te leren is. Hij schrijft ook echt niet graag. Ik zal eens contact opnemen met een kinderfysiotherapeut, dank voor de tip.

BerichtGeplaatst: 26 jul 2019, 18:45 
Volwassene

Ik meld me ook even. Komend schooljaar gaat ons meiske naar 2 gymnasium. Ze is benieuwd naar haar klas. Ze dacht dat de talen doorslaggevend zouden zijn maar die zijn niet eerlijk verdeeld. Ze moest 2 vd 3 talen Frans Duits en Spaans kiezen. Zij gaat Frans en Spaans doen.

Maar nu is ze op kamp en straks nog op fietsvakantie in Nederland

Brigit

BerichtGeplaatst: 23 aug 2019, 09:51 
Volwassene

We zijn begonnen... en het was geen vlekkeloze start helaas. Middelste zat woensdag netjes in de klas waar hij ingedeeld was en naar onze mening hoort te zitten. Maar om 9.15 sprong zijn klas en rooster over naar een andere klas.... Vreemd, hij is netjes zelf naar zijn nieuwe mentor gegaan om te vragen hoe dat zat. Die stuurde hem door naar de onderbouw-verantwoordelijke. Die zou het gisteren oplossen maar zat de hele dag in vergadering. Tussenoplossing was dat middelste het rooster van de klas volgt waar hij als 2e in zit en dan lessen mist zodat hij wel Latijn en Grieks kan volgen......
Ik had woensdag gemaild over het probleem en of ze me konden bevestigen dat het werd opgelost en hoe, gisteren gebeld maar dhr was in vergaderingen dus vanmorgen zoon naar school gebracht en binnen gelopen.
Blijkbaar klopten de lijsten niet en de mail die we hadden gehad dat alle 2gym kinderen FLE (Fast Lane English) gingen doen, was bij hem niet bekend geweest.... Zucht...
Nu is me mondeling toegezegd dat het vandaag geregeld wordt. Middelste gaat of terug naar de klas waar hij hoort (maar mevrouw dat zijn minimaal 30 leerlingen...) of er komt een rooster zodat hij wel Grieks en Latijn kan volgen zonder andere lessen te missen.

Ik heb geen zicht of hij het zou redden met het missen van die lessen maar lijkt me dat de docenten waarvan hij lessen mist, daar ook achter moeten staan en wellicht hun lessen per week iets anders moeten indelen. Ook sociaal vind ik dat geschuif niet handig, klassen worden nu gevormd dus wel handig als je meteen juist zit.

Het komt vast goed..... Verder is uiteraard hockey weer begonnen en gaat middelste vanaf maandag ook weer helpen met training geven. Hij hoeft zich niet te vervelen!

BerichtGeplaatst: 23 aug 2019, 15:57 
Volwassene

Wat een gedoe bloemetje. Je zou toch verwachten dat dit van tevoren te regelen was.

Middelste begint maandag aan haar tweede jaar vwo+ met als bijstroom ict. Ze zit steeds beter in haar vel. Vorig jaar op haar slofjes. Ze kwam er aan het einde van het jaar achter dat ze met anglia al een jaar verder had kunnen doen alleen ze wist niet dat dit al mocht. Vandaag nog vakantie dus lekker nog een dagje bij het zwembad met 2 vriendinnen.

BerichtGeplaatst: 23 aug 2019, 16:08 
Volwassene

Ondertussen is het 16u dus redelijk einde werkdag van school. En in magister is er nog niets verandert. Rooster voor volgende week nog zonder Latijn en Grieks.
Ik snap dat het allemaal lastig is maar had einde schooljaar het goed gedaan en beloof niet dat je iets op donderdag en daarna vandaag regelt als je dat niet kunt nakomen. Zo sta ik er maandag weer...had meneer nu niet woensdag aan zoon beloofd dat het donderdag geregeld zou zijn en niet aan mij beloofd dat het vandaag geregeld zou zijn, was ik stuk geduldiger!

BerichtGeplaatst: 25 aug 2019, 14:16 
Volwassene

Ik ben hard aan het bedenken wat ik nu het beste kan doen.
1) ik wacht af (en geduld is niet mijn sterkste kant) > zoon volgt zijn Latijn en Grieks en mist zo 50% van de wiskundelessen (zal geen probleem zijn voor hem) en 50% van de biologielessen (wellicht dat dit iets meer gedoe oplevert voor hem) en 100% van de tekenlessen (vind hij vast niet erg). Stuur een mail naar de coördinator en de mentor van de gymnasiumklas en zijn huidige mentor waarin ik aangeef dat ik het bijzonder jammer vind dat het niet is opgelost en dat er toezeggingen niet zijn nagekomen
2) zoon vraagt via een jongen die hij kent het rooster van de gymnasiumklas op waar hij oorspronkelijk zat en gaat dat volgen (dat was de tip van de mentor van vorig jaar die we vrijdag tegenkwamen)
3) ik ga morgenvroeg toch de jongens naar school brengen en loop dan opnieuw binnen bij de coördinator van de onderbouw en wellicht daarna rechtstreeks naar het kantoor van de directeur om duidelijk te maken dat ik dit een groot probleem vind

Iemand nog andere tips voor me?

Ik ga maar even in de moestuin werken, dat overdenkt altijd beter voor me.

BerichtGeplaatst: 25 aug 2019, 16:54 
Volwassene

Optie 2. Keep calm en let it go. :wink:

BerichtGeplaatst: 25 aug 2019, 22:59 
Volwassene

Ik zou voor optie 2 gaan. Wel erg slordig hoor!

BerichtGeplaatst: 25 aug 2019, 23:41 
Volwassene

Optie 2 klinkt als de meest logische oplossing.....
Wat een gedoe. En inderdaad ik zou er ook niet zo kalm onder kunnen blijven. Ben ook van de doelgerichte oplossing en maai daarbij al snel het gras voor de voeten weg wat niet iedereen fijn vindt. Succes

BerichtGeplaatst: 26 aug 2019, 06:43 
Volwassene

Zoon ziet optie 2 niet zo zitten. Wellicht omdat de jongen die hij om rooster kan vragen wat onaardige reageerde op de app. De groep waar hij eerst was ingedeeld, heeft FLE en dat heeft hij vorig jaar niet gehad. Maar als de keus is FLE inhalen of nu veel compacten, dan weet ik niet wat zoon wil.
Er gaat nog een lesuur wegvallen zodra de verbredingslessen beginnen.

Hij staat voor tekenen van afgelopen week al op “onbekend afwezig”.
Blijkbaar gaat het om 5/6 kinderen waarbij dit probleem bestaat (dus gymnasiumkinderen die niet in de gymnasiumklas zitten). Ik verwacht dat de docenten waarbij lessen gemist worden, ook niet blij zijn met deze oplossing.
De gymnasiumklas met fle zijn al 30 kinderen, werd gezegd.

Dus besloten maar weer binnen te lopen en om een oplossing te vragen en een datum die ze wel kunnen waarmaken.

BerichtGeplaatst: 26 aug 2019, 09:55 
Volwassene

Oke, weer binnen gelopen. Meneer uiteraard niet zo gelukkig met me, nou mooi, ik ook niet met zijn niet nagekomen toezegging.
Nu zegt de coördinator dat vanaf morgen alle 2 gym leerlingen in 1 klas komen met FLE. Dat het dan wel een klas van 34 leerlingen wordt is dan zo. Het inhalen van gemist Engels van vorig jaar (zoon heeft toen geen FLE gedaan) zullen we daarna wel info voor krijgen en anders vraag ik die op bij de Engels docent.

Zoon zag zijn biologiedocente nog voor de les en heeft haar netjes gemeld dat hij helaas haar les moest missen omdat hij Latijn heeft. Ze reageerde begripvol en gaat de ppt via Magister naar hem doorsturen.

We wachten maar af verder....

BerichtGeplaatst: 26 aug 2019, 17:38 
Volwassene

:shock: :devil1:

Pagina 1 van 4 [ 74 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]