Het is nu 05 dec 2020, 16:59

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Pagina 3 van 3 [ 60 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: 5de jaar vo 2019-2020
BerichtGeplaatst: 11 dec 2019, 23:05 
Volwassene

Bissi schreef:
Bij een universiteit zijn ze natuurlijk gewend om iemand te spreken zonder ouders erbij. Weten ze hoe oud ze is?
Ik zou het wel leuk vinden om mee te gaan :-)
Ik twijfel een tikje of ze haar serieus genoeg nemen. Maar ik hoop van wel!
Misschien met alle Laurent perikelen trouwens maar beter van wel :-)

Ik wilde Laurent al niet noemen in mijn post, maar had het wel in gedachten. Ik wil niet als push ouder overkomen :mrgreen:

BerichtGeplaatst: 12 dec 2019, 09:55 
Volwassene

Bijzonder, Evyla, dat je dochter (die even oud is als mijn zoon) al zo zelfstandig is en het initiatief neemt om naar een universiteit te willen stappen. Ben wel benieuwd of ze haar wat kunnen bieden?
Vervelend voor je zoon dat hij zich zo voelt. Hopelijk is deze periode van korte duur.

Met dochter gaat het lekker in de vijfde. Wat minder hoge cijfers dan vorig jaar, maar ze zei dat ze voor de volgende toetsweek haar huiswerk weer ging bijhouden en er weer harder aan ging trekken. Ze staat er verder prima voor. Fijn, zo’n zorgeloze schooltijd voor dochter. Heel veel tijd voor heel veel leuke dingen naast school. Zo zou het moeten zijn!

BerichtGeplaatst: 14 dec 2019, 20:13 
Volwassene

evyla schreef:
Ze gaat eerdaags bij die uni langs voor een gesprek over de mogelijkheden daarvoor. Ze is (nog maar) 14...zouden jullie meegaan naar zo’n belangrijk gesprek al is het maar begeleidend of moet ze dat zelf doen?
Wij zijn meegeweest naar de open dagen (de kinderen waren toen 14) en hebben verkennende gesprekken met studiedecanen gevoerd. Verdere gesprekken hebben de kinderen zelfstandig gevoerd, maar toen zaten ze al op de uni (werden allebei 16 kort voordat ze daar begonnen). Ik denk dat het ook een beetje kindafhankelijk is of je mee gaat of niet. Kan/durft ze haar verhaal zelf te doen?

Je zou een 2-sporenbeleid kunnen volgen: zelf vast telefonisch contact opnemen en uitleggen wat de situatie is, en dan vervolgens je dochter zelf dat gesprek laten voeren.

BerichtGeplaatst: 16 jan 2020, 00:01 
Volwassene

Zoon heeft in zijn laatste toetsweek nogal wisselende resultaten behaald, met als gevolg dat ie nu voor geschiedenis een 4,55 staat en voor maatschappijleer een 4,8. De rest zit tussen de 5,5 en de 6,8, dus hij heeft ook niet superveel over.
Wij zien een gemotiveerde jongen met onderontwikkelde executieve vaardigheden en geen idee hoe hij het nou eigenlik echt moet doen. En het zijn dus duidelijk juist de leervakken die hem parten spelen.

Nou heeft hij een grote zus die afgelopen jaar geslaagd is met een orachtige lijst, en die al bijles geeft aan een vriend van hem. Die zit op een andere school, is een heel ander type ook, maar is wel enorm vooruit gegaan sinds de begeleiding van onze dochter. (Wel reuzegaaf hoor, een in aanleg zeer hoogbegaafde jongen met een hersenbeschadiging, die waarschijnlijk toch "gewoon" zijn VWO gaat halen met hoge cijfers)

Maar goed, ik heb dus vandaag voorgesteld, aan beide kinders apart, of ze het zagen zitten dat dochter zoon bijles gaat geven, en dat zien ze allebei wel zitten. Ik hoop dat hem dit gaat helpen om de boel goed op de rit te krijgen, want ik gun het hem echt.

Profiel Stuur privébericht  

BerichtGeplaatst: 16 jan 2020, 22:14 
Volwassene

Wat een mooie oplossing Von!
Ik kwam er laatst ook achter dat mijn dochter soms mijn zoon helpt. Op de manier waarop ik haar in de brugklas ooit hielp met haar studievaardigheden. Als de verhouding tussen beiden goed is, kan het best goed werken :-)

BerichtGeplaatst: 16 jan 2020, 22:16 
Volwassene

Dochter heeft ook de SE's achter de rug sinds woensdag. De cijfers moeten nog komen. Best veel werk allemaal. Zowel bij natuurkunde als scheikunde bijvoorbeeld alle stof van het vierde jaar.

BerichtGeplaatst: 29 jan 2020, 12:39 
Volwassene

Rustig in dit draadje, maar dat is meestal een goed teken. :) Bij ons ook hoor, het gaat nog altijd heel lekker met dochter. Ze zit nu in haar toetsweek. Geschiedenis heeft ze niet goed gemaakt denkt ze. We googleden gisteren even een prent die ze had opgekregen en we kwamen zowaar op een website waar een gedeelte van die hele toets op stond (weet zo gauw niet welke website, sorry!). Ik moet zeggen dat ik de prent ook helemaal verkeerd geïnterpreteerd zou hebben. Ik vond het vroeger al lastig en de geschiedenis herhaald zich blijkbaar. :lol:

Binnenkort heeft ze haar eerste rijles. Ze vindt het heel spannend. Ik vind het reuzeleuk! Mijn dochter achter het stuur. Ik kan me mijn eigen eerste rijles nog heel goed herinneren. “Rij maar weg”. “Uuuhhhh, hoe?” :shock:

BerichtGeplaatst: 29 jan 2020, 15:03 
Volwassene

Zoon is as we speak met een aantal vrienden zijn verjaardag(was de eerste dag van de toetsweek) en het einde van de toetsweek aan het vieren. Een voor een druppelen ze binnen na hun laatste toets. Muziek lekker hard en aan het tafelvoetballen.
Helemaal relaxed voor iedereen dus.
Een dingetje was toch wel wel of geen bier. (helaas).

Toetsweek is wel goed gegaan hier, maar daar zit wel een verhaal achter, waarbij zoon zich erg goed aan de deal heeft gehouden die we hadden afgesproken. Vandaag had hij zelf geen toets, morgen doet hij mee met een of andere debatwedstrijd met school en vrijdag door uitval (stakende leerkrachten) nog maar 1 uur, dus het voelt voor hem als een halve week vakantie eigenlijk.

z 2007 1 tweetalig ath

BerichtGeplaatst: 15 maart 2020, 19:28 
Volwassene

Sinds mijn laatste post is het een en ander veranderd.
Ik ben met dochter bij de uni op gesprek geweest. Per mail destijds een afspraak gemaakt en ter plekke kwamen er nog 2 betrokkenen bij kijken. Allemaal waren ze zeer verwonderend en positief over wat dochter voorstelde. Helaas deed de laatste deskundige de deur dicht voor dochter aangezien de regel is dat je eerst een kwalificatie moet hebben om een deel te nemen aan het programma. Dochter gaat wel nog naar een meeloopdag. Op locatie in het lab moet je 16 zijn, maar de contactpersoon heeft al aangegeven dat ze dan zelf als volwassen begeleiding meegaat met dochter.

Zoon is inmiddels met medicatie begonnen en het gaat een stuk beter gelukkig. School resultaten hebben niet te lijden gehad en die zijn super.

Inmiddels zitten ze midden in de proefwerkweek maar die wordt door de huidige maatregels opgeschort. Dat vinden ze zelf heel jammer. Vanavond verwachten we een update van school zelf.

In De persconferentie gaven ze aan dat er voor de examenkandidaten iets geregeld gaat worden. Ik ben benieuwd of dochter ook op de hoogte gebracht wordt of dat ze er zelf achter aan zal moeten aangezien ze maar 1 vak examen doet.

We zien wel hoe het loopt

BerichtGeplaatst: 16 maart 2020, 17:23 
Volwassene

Bij ons is nu duidelijk hoe een en ander gaat lopen op school. Van de 3 weken dicht waren 2 proefwerkweek. Vanaf woensdag wordt die hervat. Alleen wordt het ‘voor punt’ afgeschaft en worden het formatieve proefwerken om te kijken in hoeverre de stof wordt beheerst. In de 2e week krijgen ze dan het antwoordvel. Hoe de 3e week, de eerste normale les week er uit gaat zien, krijgen we nog te horen. Dit geldt voor de niet-examenklassen. Ze worden geacht serieus te werken als ware het een echte proefwerkweek. Dat zie ik nog niet gebeuren op deze wijze.

De examenleerlingen krijgen nog nader bericht als vanuit de overheid meer bekend is. Daar krijgen ze nog nader bericht over. Ik hoop wel dat ze dochter (examen scheikunde) wel in de mailinglijst zetten. Ik zal nog een berichtje naar de coördinator sturen voor de zekerheid.

BerichtGeplaatst: 24 maart 2020, 14:16 
Volwassene

Mijn zoon volgt vol interesse de berichten over het eindexamen.
Zijn eerste SE toets is ook tot nader orde afgelast, wat er gaat gebeuren met zijn SE toetsen van de toetsweek volgende week is ook onduidelijk. We wachten rustig af, maar ben wel benieuwd wat dit voor dit voor hun tzt zou gaan beteken.

z 2007 1 tweetalig ath

BerichtGeplaatst: 02 apr 2020, 17:36 
Volwassene

De school heeft hier besloten om de pta toetsen online te gaan afnemen. Volgens zoon en docenten erg fraudegevoelig, maar de eerste toetsen nu wel ingepand. Ben benieuwd.

z 2007 1 tweetalig ath

BerichtGeplaatst: 03 apr 2020, 14:52 
Volwassene

Jongste (universiteit) heeft tentamens online gedaan deze week. Behoorlijk fraudebestendig. Het kan dus wel (voortdurend camera aan, alle studenten zijn zo in beeld en voor begin moesten ze hun hele werkruimte laten zien).

BerichtGeplaatst: 07 apr 2020, 19:44 
Volwassene

Hier hebben de examenklassen op school SE's gemaakt, met grote afstanden tussen de tafels. De verwachting is dat dat ook voor de voorexamenklassen gaat gebeuren. Nu nog niet duidelijk.

BerichtGeplaatst: 16 mei 2020, 09:46 
Volwassene

Hoe gaat het hier? Dochter kreeg vandaag bericht van school. Vanaf 1 juni gaan ze weer open en kun je je inschrijven voor lessen. Er kunnen echter maar een beperkt aantal kinderen per les worden toegelaten. Dochters conclusie: ik heb geen les meer tot aan de zomervakantie. Ze staat er goed voor en heeft geen extra ondersteuning nodig. Wel ben ik benieuwd naar de laatste toetsweek. Die gaat door en telt mee voor zowel de overgang als ook deels voor het eindexamen. Hopelijk gaat blijken dat ze niet heel ver is weggezakt. En als wel, dan zal ze dat komend jaar vast wel kunnen inhalen. Deze rustige periode doet haar wel goed. Ze gaat uitgerust het laatste jaar tegemoet.

BerichtGeplaatst: 20 mei 2020, 22:36 
Volwassene

Wij kregen vandaag een mail. In de ochtend krijgen ze online lessen en in de middag op school . de voorexamenklassen hebben voorrang en er komen heel veel toetsen aan.
De onderbouw heeft ook in de ochtend online lessen en in de alleen wanneer de leraar het nodig vindt voor de klassen.
Ik vind het een beetje een vreemd beleid. Maar aangezien mijn dochter er goed voorstaat, zal het wel goed zijn. In ieder geval vond ze de afgelopen tijd het zelfstandig leren heel fijn. Goede voorbereiding op de uni zullen we maar denken.

BerichtGeplaatst: 13 jul 2020, 14:10 
Volwassene

Onze zoon heeft mooie stappen gemaakt afgelopen tijd. En zo is hij van 4 onvoldoendes een aantal maanden geleden naar 1 onvoldoende op zijn eindlijst van dit jaar gegaan. Hij had voor de wiskundetoets van de laatste toetsweek een 2,7, maar die heeft hij herkanst en om weten te draaien: een 7,2! Mooi wiskundig trucje vond ik het.

Ook op het gebied van verslagen maken en weten wat er gevraagd wordt is hij gegroeid, mooi om te zien.
Vandaag heeft hij een vrijwillige excursie, naar de plaats waar zijn mentor/aardrijkskundeleraar woont. Ze gaan zich vooral toeleggen op de planologie, en dat heeft zijn interesse. En dus was hij eigenlijk de enige die wilde gaan. Hij heeft zijn vriend over weten te halen, en nu zijn ze dus samen met de trein naar de mentor. Die vindt het geweldig dat ze komen en heeft al aangekondigd dat het hele budget voor alle leerlingen op mag aan ijsjes en zo :D

Leuk detail over de trein: Hij is helemaal blij, want ik had een mondkapje met Volkswagenbusjes voor hem genaaid, en nu vorige week ook een shirt met Volkswagenbusjes. Hij kan zich dan dus helemaal verheugen op met die combi in de trein zitten, mal figuur...

edit: rectificatie: er waren toch wel 8 leerlingen komen opdagen, toch leuk!

Laatst bijgewerkt door Von op 13 jul 2020, 15:14, in totaal 1 keer bewerkt

BerichtGeplaatst: 13 jul 2020, 15:03 
Volwassene

Vandaag de laatste SE herkansing, morgen nog een ochtend PWS op school en een inhaalopdracht in de middag en dan is het jaar echt weer voorbij.
Wat een raar jaar is het zo al om al geweest.

Zoon doet niet zo veel meer en is er eigenlijk net als de BO in dat laatste jaar wel weer klaar mee. Bij veel vakken komt hij er mee weg, alleen scheikunde lijkt niet echt op deze manier te gaan lukken.

Uitdaging wordt wel dat hij nog totaal niet weet wat hij wil gaan doen na het eindexamen. We zijn al naar meerder opendag ed geweest, maar het echte vuurtje voor een studie (wel voor het studentenleven :wink: ) is nog nergens voor gaan branden.

Hopelijk wordt het volgend jaar weer een wat normaler jaar, maar eerst maar even lekker genieten van de vakantie.

z 2007 1 tweetalig ath

BerichtGeplaatst: 13 jul 2020, 22:40 
Volwassene

Morgen nog PWS en woensdag nog de boeken wegbrengen, dan is het jaar hier ook voorbij.
Tijd voor een nieuwe post, van Eindexamenkandidaten. Wel even wennen.

BerichtGeplaatst: 13 jul 2020, 22:50 
Volwassene

Same here! Laatste hand aan PWS wordt morgen gelegd, donderdag boeken inleveren en dan op naar het eindexamen! Dochter gaat het jaar met vertrouwen tegemoet. Dat vertrouwen alleen al is zo veel waard! Wat is ze ongelooflijk gegroeid de afgelopen jaren: van een onzekere brugger die zich -soms in totale paniek- drie slagen in de rondte werkte, naar een zelfverzekerde meid die heel goed weet wat ze kan. Zo trots op haar!

Pagina 3 van 3 [ 60 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]