Het is nu 24 jan 2021, 05:11

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Pagina 2 van 3 [ 60 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: 5de jaar vo 2019-2020
BerichtGeplaatst: 08 sep 2019, 20:08 
Volwassene

Voor studies met een numerus fixus moet je je wel voor 1 januari inschrijven dacht ik. En dat zijn er ook redelijk wat. Nou ja, wordt kiezen daarna weer makkelijker: minder te kiezen.
Als je later toch ook ander werk kunt gaan doen dan waar je voor gestudeerd hebt, kun je dus ook gewoon iets kiezen en dat dan doen.

Gewoon even wat losse opmerkingen over studiekeuze van mijn kant.
Tegenwoordig zijn er zo veel hulpmiddelen om studies te kiezen (testen, proefstuderen, online studeren, je profielwerkstuk kiezen op het vakgebied van een studie die je wat lijkt enz), dat het toch anders is dan vroeger. Wij hadden één klein keuzetestje en wat hele algemene informatie van de leraar Grieks die ons ermee moest helpen. Zijn tip was: kies niet iets wat je leuk vindt maar wat je heel makkelijk afgaat. Dan heb je naast je werk meer energie over voor je hobby's.

D uist los van hoe het bij mijzelf gegaan is, vind ik het leuk om met mijn dochter te sparren over wat haar interesse heeft, wat ik daar over gemerkt heb, hoe ze dat zelf ziet enz. Ze heeft daardoor wel al een studie op het oog. Maar intussen is ze ook op Europese uitwisseling geweest, vindt ze politiek steeds interessanter enz.

Wanneer mensen een tussenjaar doen, of een bildung jaar, gaat het ook heel erg over jezelf leren kennen. Dat is ook breder en makkelijker dan specifiek één studie selecteren.
Als ze dan alsnog iets anders wil doen na een jaar dan kan dat altijd nog. Maar misschien vinden meisjes zelfkennis leuker dan jongens en heb ik makkelijk praten :-)

Profiel Stuur privébericht  

BerichtGeplaatst: 09 sep 2019, 13:15 
Volwassene

Jaaaaa! Het eerste onderdeel eindexamen is binnen! SK PTA 7,4.

BerichtGeplaatst: 03 okt 2019, 17:26 
Volwassene

Zucht......
(kan ook in het topic geen commentaar eigenlijk)
.

z 2007 1 tweetalig ath

BerichtGeplaatst: 03 okt 2019, 20:51 
Volwassene

Annemiek schreef:
Zucht......
(kan ook in het topic geen commentaar eigenlijk)
.

Klinkt een beetje moedeloos...

BerichtGeplaatst: 03 okt 2019, 21:15 
Volwassene

Ik heb ook even een zuchtmomentje. Niet leuk!
Van hieruit even een virtuele hart onder de riem.

BerichtGeplaatst: 05 okt 2019, 22:16 
Volwassene

Dochter gaat morgen voor een week naar Griekenland met ongeveer de helft van de gym 5 klassen. De andere helft is vandaag al vertrokken naar Italië. Onderweg moeten ze met tweetallen een presentatie geven wat deels meetelt als PTA voor het eindexamen. Dochter heeft samen met vriendin als onderwerp de strijd tussen de Goden en de Giganten.

Ondertussen zijn er weer PTA’s voor gym 6, wat betekent dat dochter scheikunde weer tijdens de herkansing moet gaan doen. Is in ieder geval al weer afgestemd met de coördinator.

Overigens volgt ze de meeste uren scheikunde nog met haar eigen klas, maar werkt dus aan haar eigen programma. 1 uur in de week volgt ze wel fysiek in 6 (was het enige uur dat in een tussenuur viel. Voordeel is dat ze dat dus kon ruilen met een uur in haar oorspronkelijke rooster en dat was een 7e uur terwijl ze het 5e en 6e tussenuur had.

BerichtGeplaatst: 06 okt 2019, 17:57 
Volwassene

Fijn dat school toch zo veel rekening houdt met haar, lijkt het. Is het nu zo dat de verdeling Griekenland / Italië gebaseerd is op Grieks of Latijn als taal? Of maakt dat niet uit?

BerichtGeplaatst: 07 okt 2019, 10:29 
Volwassene

In principe is de reis inderdaad gekoppeld aan de taal, maar in de praktijk wordt daar alleen naar gekeken als er voor 1 reis te veel aanmeldingen zijn en er geen vrijwillige ruil is.

BerichtGeplaatst: 07 okt 2019, 11:18 
Volwassene

Bij zoon op school gaat volgende week iedereen die gymnasium doet naar Parijs (geloof ik) en iedereen die atheneum doet naar Berlijn. Zoon gaat dus naar Berlijn, en heeft Duits, maar zijn vriend gaat mee, en heeft Frans, geen Duits. Wonderlijke verdeling eigenlijk, toch? Ze zitten in gastgezinnen en moeten ook met hen communiceren.

Evengoed, het wordt een fantastische en indrukwekkende reis.

BerichtGeplaatst: 07 okt 2019, 11:51 
Volwassene

Heeft wellicht ook met de grootte van de school te maken dat er bij ons meerdere reizen aangeboden worden. Hier zijn 3 klassen gym 5, dus voor het overzicht is er gekozen voor 2 bestemmingen. Op atheneum gaan ze in de vierde. Dat zijn gemiddeld 6 klassen. Zoon had vorig jaar de keuze uit 5 bestemmingen.... Sicilië, Toscane, Barcelona, Berlijn en nog een die ik ben vergeten.
School breed is er elk jaar facultatief een reis naar London. Beiden zijn mee geweest, maar niet tegelijk. Dat is meestal een groep van ongeveer 100 leerlingen. Die verblijven idd bij gastgezinnen.

BerichtGeplaatst: 07 okt 2019, 11:58 
Volwassene

Da's inderdaad veel keus. Maar ik had de indeling eerder op Frans/Duits verwacht in plaats van gymnasium/atheneum. Ze zullen in Parijs wel veel klassieks gaan doen of zo.

BerichtGeplaatst: 07 okt 2019, 13:04 
Volwassene

Hier ook heel veel keuze voor de reizen. Volgens mij wel 8 of 9 bestemmingen. Hier gaan ze in het jaar voor het examenjaar, en 1 x in de twee jaar doen ze een romeinen reis. Dat is voor 3 en 4 gym. En dan nog de standaard reizen zoals de Ardennen.

BerichtGeplaatst: 22 nov 2019, 09:41 
Volwassene

had in vorig jaar gepost. dus bij deze nog een keer :

Ah verkeerde jaar.
Ik zal zo over gaan naar 2019/2020. Ik weet ook niet of het kan, maar zoon gaat kijken wat mogelijk is. Nu wordt hij er dus uitgestuurd omdat hij niks doet (hij zit zich al letterlijk ruim 3 jaar te vervelen bij dit vak) en geen extra uitdaging wil.

Hier zijn bepaalde vakken ook totaal misgegaan in de toetsweek. Van een vak wordt nu een onderdeel opnieuw getoets in de volgende periode en uit de toets gehaald. Als ik zoon goed begrijp telt huidige toets dan voor 75% mee en de nieuwe toets voor 25%. Ben benieuwd of we hier ook wat van school over horen, aangezien het volgens mij ook een toets is die onderdeel uitmaakt van het SE.

Betreft overigens ook een vak waarbij vorig jaar de helft van de klassen bijna een periode geen les hebben gehad ivm ziekte docent. Eindexamenklassen en derde klassen (ivm profielkeuze) gingen toen voor bij de ruimte die er nog was bij andere docenten. Dit is toen wel een sort of ingehaald met extra lessen in een latere periode, maar ook daar was regelmatig uitval.

z 2007 1 tweetalig ath

BerichtGeplaatst: 22 nov 2019, 11:16 
Volwassene

We hadden gisteren mentorgesprek met zoon.
Was uiteindelijk redelijk nuttig.
Hij staat er niet belabberd voor, maar ook niet heel goed. Het meeste zweeft tussen de 5 en de 6 of iets daarboven. En dan nog een 2,2 voor Duits, die zowat dele klas slecht had gemaakt. Die kon hij gisteren herkansen, wat allicht iets uitmaakt.
Ze hebben bij hem op school wat ze SV-uren noemen. Studio VWO. Vorig jaar was dat voor t eerst voor de 4e. Houdt in dat ze twee lesuren per dag zelf mogen invullen. Ze moeten inschrijven bij een vak, maar dat kan dus ook een vak zijn dat je niet hebt. Soms wordt er dan lesgegeven, maar meestal is er vooral ruimte voor zelfstudie. Dat is uiteraard reuze gezellig en niet zo effectief.
Het idee was dat de leerlingen alvast wennen aan hoe t op de universiteit werkt. Alleen zijn ze uiteraard nog geen studenten en is nog lang niet iedereen hier aan toe. De mentor is fervent voorstander van de SV-uren, dus da's een beetje lastig praten. Ik ben niet zo van het tegenspreken, en ik zie er ook heus wel goeie kanten aan, maar heb m gisteren toch maar even verteld dat het wel handig is om leerlingen wel te leren hoe ze dit moeten aanpakken... volgens heb was het goed als leerlingen flink hun kop stoten en dan hun gedrag veranderen. Ik vind dat toch zo iets bizars.... je laat ze eerst aanmodderen en falen, terwijl al die tijd (nu dus zowat 1,5 jaar) veel effectiever had kunnen zijn als ze de kinderen hadden geleerd hoe ze t aan konden pakken. Daar is onderwijs toch zeker voor?
Heb maar weer mijn vetervoorbeeld gebruikt. Je Geeft wen kleuter toch ook geen veterschoenen met de wooorden: kijk, die touwtjes zijn om te zorgen dat je schoenen niet uitvallen. Veel plezier ermee. " je moet ze toch eerst leren veters strikken voor ze t kunnen? Voordoen, helpen, oefenen... dat soort dingen.
Nou Ja, uiteindelijk hebben we afgesproken dat zoon een aantal SV-uren zich zal gaan afzonderen om hard te werken, en daarin zijn vriend (Die uit een niet zo stimulerend gezin komt) daarin mee zal nemen.

BerichtGeplaatst: 22 nov 2019, 11:27 
Volwassene

Ik kan me voorstellen Von dat dit niet voor alle kinderen zou werken, idem dito met de open klaslokalen die ik ook al geintroduceerd heb zien worden.
Zonen hier leren het liefst alleen op hun kamer. Mn de middelste zou veel te veel prikkels hebben in een klaslokaal voor zelfstudie.

Zijn deze SV uren in mindering gekomen van de lesuren?

z 2007 1 tweetalig ath

BerichtGeplaatst: 22 nov 2019, 12:10 
Volwassene

Hier hebben ze iets wat vergelijkbaar is met Sv uren maar daar zijn wel duidelijke kaders voor. Er is een leercentrum met diverse ruimtes waar je wel of niet (stilte) mag overleggen. Zo zijn er uren aan een bepaald vak gekoppeld. Er zit dan een vakdocent in het leercentrum die helpt bij vragen. En in het leercentrum zijn ook duidelijke regels en toezicht. Hier werkt dat goed. Maar ik kan me voorstellen dat als je pubers maar gewoon in het diepe gooit dat ze verzuipen.

Lijkt me echt een gemiste kans zo.

BerichtGeplaatst: 22 nov 2019, 12:20 
Volwassene

Annemiek schreef:
Ik kan me voorstellen Von dat dit niet voor alle kinderen zou werken, idem dito met de open klaslokalen die ik ook al geintroduceerd heb zien worden.
Zonen hier leren het liefst alleen op hun kamer. Mn de middelste zou veel te veel prikkels hebben in een klaslokaal voor zelfstudie.

Zijn deze SV uren in mindering gekomen van de lesuren?

Ja, ze hebben nu dus bijvoorbeeld maar een uur aardrijkskunde, maar kunnen wel bij aardrijkskunde inschrijven.

BerichtGeplaatst: 11 dec 2019, 22:47 
Volwassene

Annemiek in het jaar5 topic van vorig jaar plaatste je deze vraag:
Hij verzuchtte gisteravond zoiets van, ik had gewoon vorig jaar moeten regelen dat ik versneld eindexamen had mogen doen.
Dit triggerde bij mij de vraag waarom dat niet alsnog zou kunnen? Hij dacht dat hij nu te laat was. Maar is dit eigenlijk wel zo?

Zoals je weet is dochter versneld met scheikunde bezig. Daardoor weet ik dat het helaas niet mogelijk is om nu nog te versnellen, want PTA data liggen vast en zijn niet in te halen. Ook al zou je het in leertempo zelf wel halen.
Dochter verzucht nu weleens dat ze toch ook WiB had moeten gaan versnellen. Ze zegt dat het in de vakantie wel even heftig was om alles bij te werken, maar nu is ze bij en is het weer als vanouds ‘saai’
We hadden bij de beslissing in mei/juni eigenlijk gehoopt/verwacht dat jaar 5 en jaar 6 ongeveer evenredig verdeeld kon worden tot aan het CE. Dat bleek niet zo te zijn door die vastliggende data. Ze moest dus in ruim 2 maanden tijd jaar 5 doen en daardoor besloten dat niet ook nog voor wiB te willen doen.

Onlangs hadden we gesprek met mentor en die zei dat hij best wilde helpen met uitdagingen regelen als dochter zelf met ideeën zou komen. De dag daarna zat dochter met coördinator om tafel en zat de directeur er toevallig ook bij. Dochter heeft toen gevraagd of WiB alsnog mogelijk was, maar nee. Dochter zei dat ze hadden gezegd dat als dit gesprek eerder was geweest ze dan wellicht beter van 4 naar 6 had kunnen worden bevorderd... (wablief! :shock: )
Wel gaat ze nu bij WiB haar eigen tempo bepalen en dan de toetsen gewoon op datum maken. De tijd die vrijkomt doordat ze klaar is met de stof van SK en WiB volgend jaar, wil ze opvullen met studiemateriaal van de universitaire studie die ze in gedachte heeft. Ze gaat eerdaags bij die uni langs voor een gesprek over de mogelijkheden daarvoor. Ze is (nog maar) 14...zouden jullie meegaan naar zo’n belangrijk gesprek al is het maar begeleidend of moet ze dat zelf doen?

BerichtGeplaatst: 11 dec 2019, 23:02 
Volwassene

Bij een universiteit zijn ze natuurlijk gewend om iemand te spreken zonder ouders erbij. Weten ze hoe oud ze is?
Ik zou het wel leuk vinden om mee te gaan :-)
Ik twijfel een tikje of ze haar serieus genoeg nemen. Maar ik hoop van wel!
Misschien met alle Laurent perikelen trouwens maar beter van wel , dat ze zelf gaat :-)

Laatst bijgewerkt door Bissi op 11 dec 2019, 23:25, in totaal 1 keer bewerkt

BerichtGeplaatst: 11 dec 2019, 23:03 
Volwassene

Met zoon gaat het op dit moment niet zo soepel. Hij heeft last van depressieve gedachten. Het gaat bij hem met pieken en dalen. Op het moment bevindt hij zich in een dal. Hij heeft hiervoor begeleiding van een psycholoog. Het normale ritme gaat wel gewoon door. Hij gaat gewoon naar school. Is daar voldoende voor gemotiveerd en haalt goede cijfers. Buiten school gamet en slaapt hij veel.
Binnenkort begint hij met zijn eerste bijbaantje dus ik ben benieuwd.

Vandaag hadden we een gesprek of medicatie wellicht zinvol zou kunnen zijn. Dat laten we even bezinken en dan evalueren we samen wel of niet.
Ik weet niet of hier ervaringen zijn in die hoek, maar ik zou ze graag vernemen (via pb).

Verder hebben we in samenspraak met zoon besloten het nog niet op school te vermelden. We hebben in de onderbouw een niet al te fijne ervaring gehad met de zorgcoördinator. Sowieso weet bijna niemand hiervan. Zelfs zus nog niet.

Pagina 2 van 3 [ 60 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]