Het is nu 04 jul 2020, 07:36

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Pagina 4 van 8 [ 158 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Examenkandidaten 2019-2020
BerichtGeplaatst: 26 maart 2020, 18:51 
Volwassene

Overigens vind ik het heel netjes van school dat ze ook die bijzondere groepen in hun brief noemen. Ik had school nog maar niet gemaild, ze weten het toch nog niet en ik neem aan dat het daar al druk genoeg is. Hopelijk is dochter volgende week in staat om haar laatste wiskunde A toets te maken.

Wijsheid verwerven, inzicht verkrijgen, dat moet je boven alles gaan. Houd de wijsheid in ere, dan zal ze je groot maken; omhels haar, dan zal ze je aanzien geven. Zij zal de kroon op je hoofd zijn, de krans om je schouders.De Bijbel, Spreuken 4:7-9
 Profiel Stuur privébericht  

BerichtGeplaatst: 26 maart 2020, 22:25 
­

Vervelend die onzekerheid Smaragd! Hoe gaat het nu verder met haar? En de schoolexamens gaan bij jullie wel nog gewoon door?

Hier zouden ze eerst vorige week beginnen, dat ging uiteraard niet door. Daarna zouden ze eind deze week beginnen, maar ook dat is nu afgezegd. In de brief van school staat dat ze moeten kijken of er schoolexamens op afstand plaats kunnen vinden en dergelijke en dat willen ze nu eerst bekijken.

Verder lijken de docenten er allemaal anders in te staan. De leerlingen met biologie hadden te horen gekregen dat die toets waarschijnlijk niet door zou gaan, omdat alle verplichte onderdelen al getoetst waren. Bij een ander vak is dat ook het geval, maar die docent vertelde dat het niet het beleid van school was om toetsen te schrappen. En een talendocent had weer gezegd dat er voor dat vak een extra leestoets zou komen, omdat het examen niet door ging....

Kortom iedereen lijkt nu maar wat te roepen. Ik hoop dat er snel duidelijkheid komt vanuit de overheid, maar ook vanuit school.

BerichtGeplaatst: 27 maart 2020, 21:49 
Volwassene

Cindy, hier precies dezelfde situatie. Grote onduidelijkheid. En met een kind dat de pijlen had gericht op het centraal examen is dat best lastig. Langzaam komt er wel wat meer duidelijkheid. Over een dikke week beginnen twee weken van toetsen en inhaalmomenten. Daarna de herkansingen. Per vak moeten de leerlingen zelf in de gaten houden of alle toetsen en opdrachten zijn gemaakt. Ik merk dat dit wel wal meer focus geeft. Het is nu wat beter te overzien en dus kan zoon makkelijker tot werken komen. Dat scheelt een hoop. Hopelijk zijn we er over een week of drie vanaf. Hij zit wel met smart te wachten op de normering. Het gaat er sowieso om spannen.

BerichtGeplaatst: 28 maart 2020, 10:34 
Volwassene

Vervelend, die onzekerheid. Hier waren voor de meeste examenleerlingen de schoolexamens al afgerond. De examentrainingen zijn vervallen.
Zoon zat deze week nog wel klaar voor een les, maar daar kwam niemand meer uiteraard. Ook de docent niet.
Zoon staat een vijf, drie zevens, en verder zessen ( maar wel een paar afgeronde vijf en een halfjes). Dus normering speelt zeker mee hier in onzekerheid.

BerichtGeplaatst: 28 maart 2020, 13:44 
Volwassene

Spannend! Ben wel benieuwd hoe ze een eenheid denken aan te brengen in het normeren van schoolexamens. Of is er toch wel enige uniformiteit te ontdekken in de schoolexamens?

BerichtGeplaatst: 28 maart 2020, 14:14 
­

De onderwerpen liggen volgens mij vast, de vorm van de examens niet.
De afgelopen jaren is er wel goed gekeken of de cijfers van de schoolexamens niet teveel afwijken van de centrale examens.
Dus enige uniformiteit in niveau zal er waarschijnlijk wel zijn.

BerichtGeplaatst: 28 maart 2020, 14:21 
Volwassene

Nee Boom, de verschillen zijn groot. Deze school heeft al jaren de strategie om de norm hoog te leggen bij de se’s, zodat kinderen goed gaan studeren voor het ce. Gemiddelde cijfer ligt per vak op het CE een punt hoger dan bij de se’s. Tja, nu kan dat wel eens voor veel kinderen slecht uitpakken.

BerichtGeplaatst: 28 maart 2020, 14:31 
Volwassene

Drietje schreef:
Nee Boom, de verschillen zijn groot. Deze school heeft al jaren de strategie om de norm hoog te leggen bij de se’s, zodat kinderen goed gaan studeren voor het ce. Gemiddelde cijfer ligt per vak op het CE een punt hoger dan bij de se’s. Tja, nu kan dat wel eens voor veel kinderen slecht uitpakken.

Oei! Hoebenadeelikmijnleerlingen.nl

BerichtGeplaatst: 28 maart 2020, 15:02 
Volwassene

Drietje schreef:

De verschillen tussen SE en CE mogen niet al te groot zijn. Daar wordt wel degelijk op gecontroleerd.
Hier zijn de SE's vaak net wat zwaarder. Sta je daar voldoende voor, dan moet het raar lopen wil je zakken door het CE.

BerichtGeplaatst: 28 maart 2020, 15:30 
Volwassene

Boom schreef:
Drietje schreef:

Oei! Hoebenadeelikmijnleerlingen.nl

In deze situatie kan het er inderdaad op lijken dat de school op deze manier leerlingen benadeelt.
Het tegendeel is juist waar. Scholen die stelselmatig op SE's hogere scores laten zien dan op de CE's gaan aan de leiband van de schoolinspectie en krijgen een slechte beoordeling omdat ze hun leerlingen te makkelijk laten slagen.
De situatie nu is natuurlijk uitzonderlijk en dan kan het inderdaad een keer verkeerd uitpakken. Maar over het algemeen is het juist een hele degelijke manier van werken van een school als ze op de schoolexamens op een hoog niveau inzetten.

BerichtGeplaatst: 28 maart 2020, 15:48 
Volwassene

Klopt Marthe, ik vind het juist ook een positief punt van deze school, want sta je goed voor de se's dan is het eindexamen vrijwel altijd goed te doen. Zo zeggen ze dat ook. Maar nu is het wel even lastig als je weet dat je leerlingen gemiddeld een half punt per vak hoger hadden moeten uitkomen in de eindcijfers. Dat is echt een groot verschil. Normaal slagen hier relatief veel kinderen, terwijl een groot deel na de se's op zakken staat, maar hoe dat nu zal zijn?

Er is bijvoorbeeld geen leestoets geweest voor Engels, want dat zou het eindexamen zijn. Dus de helft van het cijfer. Daar scoort mijn oudste altijd een acht op of zo. Engels is nu net een zes, want schrijfvaardigheid is niet zijn sterkste kant, was een 4,5, en juist dat is nu ineens het leeuwendeel van het cijfer. Is maar een voorbeeld, maar dat geldt voor veel vakken en veel kinderen. De vergelijking met een normaal jaar gaat dus sowieso niet op. Ik hoor ook van scholen waar toetsen worden vervangen door werkstukken. Ook en mooie manier om het gemiddelde wat op te krikken.

BerichtGeplaatst: 28 maart 2020, 19:16 
Volwassene

Ja, ik merk dat hier ook. Veel kinderen op zakken. Of wel op slagen maar met lagere cijfers dan gehoopt.

Laatst bijgewerkt door hanneke op 28 maart 2020, 19:18, in totaal 1 keer bewerkt

BerichtGeplaatst: 28 maart 2020, 19:17 
­

Hier dus ook zo’n school waar doorgaans de centrale examens aanzienlijk beter worden gemaakt dan de schoolexamens. Normaal een bewuste keuze om de leerlingen zo goed mogelijk op het CE voor te bereiden, maar nu dus lastig.

De laatste schoolexamenweek begint hier nu (als het goed is) donderdag en alle toetsen wel gewoon op school. Verder zou er nog een handelingsdeel van Duits moeten komen, maar daar horen ze maar niets over en docent reageert niet. Ook voor informatica waren ze nog met de eindopdracht bezig en die kunnen ze nu dus niet afronden. Hoe dit verder gaat weet ik niet. Gelukkig zijn dit vakken waar D prima voor staat.

Op dit moment staat D als je de normale regels aan zou houden, op slagen. Ze staat hoger dan een 6 gemiddeld, heeft geen onvoldoendes in de kernvakken en niet meer dan 2 onvoldoendes. Maar ze staat voor 3 vakken rond de 5,5, dat zou met nog toetsen te gaan dus ook verkeerd uit kunnen pakken. Voor een van die vakken verwacht ze nog een ruime voldoende terug voor een handelingsdeel, dat zou weer wat extra marge geven, maar toch blijft het nog even spannend. Hoop dat ze snel met de laatste oude cijfers komen en ook dat er duidelijkheid komt over de opdrachten die nu niet gedaan kunnen worden.

BerichtGeplaatst: 28 maart 2020, 19:19 
Volwassene

Het lijkt me ook heel zwaar om in deze tijd je voor te moeten bereiden op SE's, die opeens ook zoveel gewicht hebben.
Zo blij dat hier alles al klaar was!!

Hier was zoon trouwens als eerste geëindigd bij een landelijke wedstrijd van het cbs (?) . Economie opdracht. Het ging om de totale score van de school, maar individueel dus eerste.
Dat zijn dan weer van die bizarre gebeurtenissen, die weer even bevestigen wat er in zit bij hem. Pws ook al zo goed. Je verwacht dat bijna niet meer, na al die jaren niet tot werken kunnen komen, en dus steeds rond de 5 hangen, met wat uitschieters. Was wel een leuke opsteker!

BerichtGeplaatst: 28 maart 2020, 19:54 
­

Het feit dat de SE's lagere cijfers hebben de CSE's kan natuurlijk ook komen doordat de leerlingen zich op het CSE beter (kunnen / moeten) voorbereiden?

BerichtGeplaatst: 28 maart 2020, 21:34 
­

Dat leerlingen zich op een CE beter voorbereiden, zou misschien in een individueel geval kunnen meespelen, maar meestal speelt dat geen rol als je op school niveau kijkt. Zou ook niet echt te doen zijn. Stof is voor het CE vaak zo uitgebreid, daar kun je niet in een maandje voor leren als je daarvoor niets gedaan hebt.

Het is vaak een bewuste keuze van school of vakdocenten. Ken ook hele slechte scholen waar leerlingen echt een paar punten hoger halen voor de schoolexamens dan voor het CE. Bij de school van D weet ik niet of het een bewuste keuze van de school is, maar je ziet het wel bij veel vakken terug. En de scheikundeleraar zegt het bijvoorbeeld ook gewoon. Waar andere leraren nog wel eens oude examenopdrachten in toetsen verwerken, doet hij dat bewust niet, omdat hij liever moeilijker opdrachten gebruikt.

BerichtGeplaatst: 28 maart 2020, 21:46 
Volwassene

Een paar punten hoger???? Dat is toch bizar!
Dat zijn uitzonderingen neem ik aan.

BerichtGeplaatst: 28 maart 2020, 22:28 
­

Paar punten is inderdaad een uitzondering. Wat je zelf al zegt, er wordt gekeken of de school examens van een school gemiddeld niet meer dan 0,5 punt hoger zijn dan de centrale examens van diezelfde school. Een keer kan gebeuren, maar structureel zou dat niet moeten.

Kinderen die op een dergelijke school zitten, zouden nu mogelijk geluk hebben.

BerichtGeplaatst: 28 maart 2020, 22:30 
Volwassene

En kijken ze ook naar verschillen andersom? Dus CE juist hoger? Zoals hier?
Ik begreep dat het beide kanten op niet meer dan 0,5 punten mag verschillen. Maar is dat wel zo?

BerichtGeplaatst: 28 maart 2020, 22:55 
­

Volgens mij niet: https://www.onderwijsinspectie.nl/onderwerpen/onderwijsresultatenmodel-vo/nieuw-model/verschil-se-ce-en-de-handhaving-op-de-examenlicentie

Hier kun je overigens het verschil SE-CE per vak per school zien en er zitten best grote verschillen bij: https://duo.nl/open_onderwijsdata/databestanden/vo/leerlingen/leerlingen-vo-10.jsp

Pagina 4 van 8 [ 158 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]