Het is nu 04 jul 2020, 07:15

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Pagina 2 van 4 [ 79 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: 4e jaar VO 2019-2020
BerichtGeplaatst: 30 aug 2019, 09:41 
Volwassene

Nog even genieten van de laatste vakantiedagen en dan maandag weer van start.
Het rooster staat inmiddels in Zermelo. Elke dag beginnen op minimaal het tweede uur.
Wel twee keer tot vijf uur en drie keer tot vier uur les dus vrije middagen zijn er niet meer bij. Maar voor een slow starter als M maakt het veel verschil dat ze 's morgens rustig op kan starten.
Ze is er zelf dik tevreden mee. Meer dan de helft van de lessen vindt ze heel leuk. De leerkrachten die ze krijgt passen goed bij haar dus dat biedt hoop en vertrouwen op een goed jaar.

Profiel Stuur privébericht  

BerichtGeplaatst: 30 aug 2019, 10:02 
Volwassene

Dat is in elk geval een goede start Marthe! Zoon heeft hier ook 3 late starts en hij vindt het heerlijk. Hij staat daardoor ondanks het huiswerk nog volledig in de vakantiemodus. Hij is alleen wel ook alle dagen laat uit, terwijl de extra modules die school aanbiedt op diezelfde late uren zijn. Praktisch kan hij daar dus niet aan meedoen, dat lijkt me ook weer niet de bedoeling. Ik ben benieuwd hoe flexibel school daarmee omgaat, zoon gaat het vandaag proberen te regelen voor de eerste module (die ook vanmiddag al van start gaat).

BerichtGeplaatst: 02 sep 2019, 09:31 
Volwassene

Hier vijf dagen laat beginnen, vijf dagen laat klaar. Zoon vindt het prima, is ook een slow starter. Op weekdagen zat de huiswerkroutine er al goed in, maar ik was verbaasd toen hij zaterdag direct na het ontbijt uit zichzelf aan zijn huiswerk begon. Wel een rare eerste week door het overlijden van de oma waar hij een goede band mee had, in ieder geval tot ze ziek werd.

BerichtGeplaatst: 02 sep 2019, 10:00 
Volwassene

He, dat is rot cacao... gecondoleerd.

BerichtGeplaatst: 02 sep 2019, 10:57 
Volwassene

Gecondoleerd Cacao, dat is heel heftig!

Hier heeft dochter een behoorlijk vol rooster. Maandag en vrijdag tot 5 uur op school i.v.m. de kunstvakken. Op dinsdag gaat ze na schooltijd musicalles volgen, dus ook een lange dag. Ik ben benieuwd of ze het gaat volhouden, dochter is snel moe en heeft veel tijd voor zichzelf nodig ook. Eén van de kunstvakken is een extra vak, dus dat kan vervallen als het echt niet gaat. Verder zit ze in de stamklas bij haar hele vriendengroep, dus daar is ze erg blij mee . Voor de andere vakken zit ze met alleen vreemden. Dat had ze niet verwacht.

BerichtGeplaatst: 10 sep 2019, 12:00 
Volwassene

Cacao, gecondoleerd. Wat een pittige start van het nieuwe schooljaar op deze manier.

Hanneke, hier zijn de late uren ook gevuld met beeldende vorming, muziek en gym.
Dat zijn leuke afsluiters van de lange dagen en dan komt M ook eigenlijk wel ontspannen thuis, zelfs als ze om half 6 pas thuis is.

Tot nu toe gaat het lekker.
De mogelijkheid om langzaam op te starten werkt heel goed uit. M stapt vrolijk uit bed, vertrekt ruim op tijd.
In het rooster zitten ook nog zelfstandig werkuren zodat ze op school al een flink deel van haar huiswerk maakt.
Zelfs Duits vindt ze nu leuk terwijl dat de afgelopen jaren echt wel een strijd was.
Ze zit duidelijk beter in haar vel en lijkt ook afgelopen zomer toch weer een fikse sprong in haar herstel gemaakt te hebben.
Ik hoop dat het zo doorzet. Voor muziek moet ze wel wat bijspijkeren. Dat heeft ze maar 2 keer een half jaar gehad waarvan ze door ziekte de helft gemist heeft.
Maar ze is gemotiveerd dus met een beetje hulp zou dat toch wel moeten lukken. Het is haar extra vak dus ze kan het laten vallen mocht het niet lukken.

BerichtGeplaatst: 10 sep 2019, 18:06 
Volwassene

Hier vindt dochter school nu leuk. Een goed teken denk ik.

BerichtGeplaatst: 10 sep 2019, 18:56 
Volwassene

Hier is zoon ook (voorlopig?)veel positiever dan vorige jaren. De vakken waar hij de meeste moeite mee/hekel aan had zijn verdwenen en dat geeft hem heel veel rust lijkt het. Het naschoolse vak tijdens late uren is ook geregeld, erg fijn. Voorlopig ook positief hier dus!

BerichtGeplaatst: 10 sep 2019, 21:01 
Volwassene

Ook hier is dochter over naar 4 TTO... met de laatste maand een tijdskaart is ze ruimschoots over! En zowaar ontzettend veel zin in schoon. We gaan het weer ervaren!

BerichtGeplaatst: 19 sep 2019, 10:04 
Volwassene

Merken jullie ook zo’n verschil met vorig jaar? Ik weet niet of het gewoon mijn zoon is die een sprong heeft gemaakt of dat het door de bovenbouw komt, maar hij staat er echt anders in, volwassener. Hij neemt ineens veel meer verantwoording voor zijn werk en regelt zonodig dingen met docenten als hij er niet uit komt. Ik heb hem ook al twee keer moeten zeggen dat hij echt moest stoppen met zijn huiswerk omdat het wel mooi geweest was (hij was ziek geweest en had veel in te halen). Ik weet niet wat ik meemaak maar ik vind het prachtig om die groei en dat zelfvertrouwen te zien. Herkennen jullie het?

BerichtGeplaatst: 19 sep 2019, 10:28 
Volwassene

Ja, dat herken ik zeker. M regelt ineens allerlei dingen zelf zonder dat ik er achteraan moet lopen. Huiswerk maken is geen strijd meer. Wonderlijk!

BerichtGeplaatst: 19 sep 2019, 18:54 
Volwassene

Ja, hier ook. Vorig jaar zag ik er al een glimp van, maar nu zet het echt door. Hij kwam vandaag ook thuis met de informatie over de cursus die hij gaat doen als junior coach. Past helemaal bij hem en hij glunderde helemaal. Ik geniet ervan!

BerichtGeplaatst: 20 sep 2019, 10:55 
Volwassene

Grappig dat jullie dit ook zien! Hij is zo'n stuk zelfstandiger, mooi hoor.
Wat ik ook heel fijn vind: hij heeft voor 't eerst echte vrienden. Opmerkelijk genoeg had zijn oma dat al voorspeld: dat was bij haarzelf en haar zoon (zijn vader dus) ook zo gegaan in de 4e. Ik heb daar altijd mijn schouders over opgehaald, maar het komt nu dus toch uit.

BerichtGeplaatst: 24 sep 2019, 09:27 
Volwassene

Dochter heeft het leuk.
Hele lange dagen, en toch minder moe. Huiswerk doet ze nu op school, in de tussenuren.
Tot nu toe alleen herhalingstoetsen voor Latijn gehad. Verder vooral veel uitval vanwege studiedagen en plaatselijke feestweek.

BerichtGeplaatst: 24 sep 2019, 09:37 
Volwassene

Ik kan precies hetzelfde schrijven.
Twee dagen tot 5 uur les, drie dagen tot 4 uur en dan toch nog tot iets in staat zijn 's avonds.
Zo mooi om te zien na alle ellende van afgelopen jaren.
Gisteren zag ik M met een aantal klasgenoten bezig en dat was zo mooi om te zien. Volkomen op haar gemak, geaccepteerd en tevreden.
Wat een verschil met wat we tot nu toe bij haar gezien hebben.
Het lijkt echt alsof er in de vakantie een soort knop omgegaan is.

BerichtGeplaatst: 24 sep 2019, 09:49 
Volwassene

Heerlijk om te lezen over die blije en zelfstandige kinderen.

Hier ook een zelfstandige dochter, maar dat was ze altijd al. Ik heb me nog nooit hoeven te bemoeien met school. Ze doet ook belachelijk weinig voor school (ik vraag mij nog steeds af of ze ooit tegen de lamp gaat lopen).

Er komt voor de bovenbouw weer een nieuw rooster: wordt rooster nummer 3. School heeft dit jaar de grootste problemen om het rooster voor iedereen acceptabel te krijgen. Ik ben benieuwd (dochter heeft nu ook wel veel tussenuren).

BerichtGeplaatst: 13 dec 2019, 16:07 
Volwassene

Hoe gaat het met de 4e-klassers?

Zoon is de eerste proefwerkweek goed doorgekomen, met een vijf voor wiskunde en de rest voldoende. De mentor had tijdens het 10-minutengesprek weinig te melden. De leraren vinden dat hij het goed doet, hoewel hij zich volgens hen niet overmatig inspant. Volgens mij hebben ze hem goed in de gaten.

De eerste voorlichtingsdag op de universiteit is achter de rug en zoon begint al een aardig idee te krijgen welke richting hij op wil. Sterker nog, als hij morgen mocht beginnen zou hij het doen. Het geeft hem de motivatie om school zo snel mogelijk, d.w.z. zonder doubleren, af te maken.

BerichtGeplaatst: 13 dec 2019, 17:01 
Volwassene

Rustig hier he? Hopelijk komt doordat het bij iedereen lekker loopt na dat voor de meesten toch wel hectische derde jaar? Hier wel in elk geval, het gaat lekker. Hij zit in een ritme, werkt zo nu en dan hard maar meestal niet zo erg :wink: maar hij begint wel duidelijk efficienter te worden, eindelijk. Met het lezen van boeken begint hij steevast veel te laat, opdrachten heb ik niet zo’n zicht meer op. Mooi om te merken hoe ik hem na die eerste jaren van flinke begeleiding nu lekker kan laten gaan. Ze krijgen niet veel cijfers meer, maar die van de toetsweek waren prima. Als hij zo doortuft tot aan het examen komt het wel goed allemaal (al mag hij van ons nog steeds best een jaartje blijven zitten :wink: )

Jeetje, nu al meegelopen op een uni cacao? Ik kan me er bij onze zoon nog geen voorstelling bij maken eigenlijk, het is echt nog zo’n jochie (laat het hem niet horen haha). Je zoon heeft dus ook al echt een idee wat hij wil gaan doen hierna? Leuk hoor! Hier blijft dat allemaal nog wat vaag, al zal het ongetwijfeld iets technisch worden. Misschien helemaal geen gek idee om al eens wat open dagen te bezoeken, misschien worden zijn ideeen dan een wat reeelere kant opgestuurd.

BerichtGeplaatst: 13 dec 2019, 17:55 
Volwassene

Bij ons is LOB (loopbaanbegeleiding) sinds de 4e een verplicht onderdeel van mentorles en werd op het rapport beoordeeld met v of o.
Er wordt al behoorlijk wat actie verwacht om een v te halen. Wij hadden ons al sowieso gericht op open dagen in 4 en dat hebben we ook gedaan, meeloopdagen in 5 en knoop doorhakken na een evt vervolgbezoek begin 6.
Ook wordt in oktober steevast info avonden gehouden op school zelf over de verschillende opleidingen waarbij een medewerker van de betreffende opleiding een informatie praatje komen houden. Week 1 de hogescholen en week 2 de uni’s. Daarbij is het voor leerjaar 4 verplicht om minstens 4 voorlichtingen bij te wonen.
Er wordt dus flink gestimuleerd om in 4 al volop met de oriëntatie van vervolgstudie bezig te zijn. Overigens krijg je in 5 en 6 pas geoorloofd verlof voor meeloopdagen.
In feb staat voor dochter de eerste (en ze is al zo gefocust dus waarschijnlijk ook de enige) meeloopdag gepland.
Zoon zit nu even niet zo lekker in zijn vel, dus die is nu even niet met de toekomst bezig, maar met het heden.

BerichtGeplaatst: 16 dec 2019, 15:32 
Volwassene

Dat kan ik me voorstellen Evyla, dat er momenten zijn dat het heden al lastig genoeg is.

Hier stimuleren ze ook om tijdig rond te gaan kijken naar vervolgopleidingen, maar dan zonder verplichtingen. En inderdaad pas verlof voor meeloopdagen vanaf de 5e, dus hij heeft nog niet echt op de uni meegelopen, maar een algemene voorlichtingsdag bezocht. Zoon had een hele waslijst aan studies waar hij informatie over wilde hebben. Juist doordat hij nu een beeld begint te krijgen wat studies inhouden, kan hij voorsorteren. Ik kan het iedereen aanraden.

Moederjan, fijn gevoel he om het een beetje los te kunnen laten. Doortuffen, dat is inderdaad het juiste woord.

Pagina 2 van 4 [ 79 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]