Het is nu 26 jan 2021, 19:44

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




 Pagina 1 van 1 [ 7 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: joepie, hier zijn we weer:-) Neurofeedback ea
BerichtGeplaatst: 19 jul 2020, 12:42 
Volwassene

Geregistreerd: 14 dec 2012, 16:58
Berichten: 95
Hallo iedereen,

Om de zoveel tijd kom ik weer hier terecht voor de oudste of de jongste- omdat ik er telkens toch heel veel aan heb (aan heb gehad) en me telkens een stapje verderbracht.

Pro memory: dochter (net 14) getest in eerste lj (een combi van verschillende onderdelen waarop vloeibaar iq +140, gecryst. IQ 107 en een KT-geheugen van 88 (!))
zoon (11) werd halverwege 3e lj naar 4e lj versnelt nav schoolvoorsprong van +1jr door school gemeten (verder niet getest).

Ondertussen gaat dochter naar het 3e middelbaar- en het onderpresteerdersgedrag gaat mi gewoon door. Ze heeft geluk dat ze een pientere meid is en er met weinig moeite komt maar ik maak me zorgen omdat:
1) ze nog steeds niet heeft leren leren, ze denkt dat als ze op een week 2u gewerkt heeft voor school ze erg veel deed, terwijl "succesvolle" klasgenoten 2u/dag, 10-14u/week studeren (Latijn). Maar dat heeft zij er niet voor over, dat is niet cool, dat zijn allemaal nerds zegt ze die niet genieten van het leven (?!).
2) Ze deed Latijn en stopt nu om wetenschappen te gaan doen (hetgeen haar ook heel goed ligt,, maar ook omdat die Latijn met zo weinig effort niet meer zou lukken in het 3de, zo slim is ze wel :-)) maar kreeg de commentaar op school van de wiskunde juf dat een richting met veel zware wiskunde niet ideaal is, omdat ze veel te traag werkt (de story of her life:-)). Ze heeft wel goeie resultaten op wiskunde omdat ze dit jaar begonnen zijn met algebra (daar is ze sterk in, ddat doet ze graag) en volgens juf het ritme dus best laag lag dit jaar, volgend jaar zou het meteen een pak hoger liggen en ziet ze dochterlief "verdrinken" in de materie en snelheid (ok, de rest de klassenleraars ziet geen enkel probleem en geloven volledig in dochter). Maar het zette ons weer tot nadenken, dezelfde commentaar als vele jaren in de lagere school. Mijn man is er rustiger in, die zegt, ach dat horen we al sinds 1e leerjaar dat ze traag is en in de problemen zou komen maar dat gebeurde nooit...

Maar aangezien ik een neurotische( :? ) moeder ben die commentaren niet zomaar naast zich neer kan leggen en het molentje in mijn bovenkamer blijft draaien ben ik in actie geschoten en heb ik een afspraak gemaakt voor een sessie neurofeedback voor haar. Mede ook omdat zijzelf en ik denken dat ze een zeer milde vorm van Gilles de la Tourette heeft (2 motorische ogenknipperen, neus optrekken tics /+ sniffen+ dwangmatige gedachten en handelingen (als iemand haar rechts heeft aangeraakt, moet er links in evenwicht gebracht worden en zal ze spiegelend zichzelf aanraken)). Het is niet opvallend, het speelt vnl in haar hoofd en ze heeft er sociaal geen impact van, vriendinnen zeggen soms "haha, je deed het weer" en vinden het wel grappig zonder meer.

mijn vraag: jullie inzicht in dit? hoe/wat zouden jullie doen?

en dan onze zoon, die gaat nu dus naar het middelbaar, evenzeer een trage kerel, met dezelfde commentaren in het lagere, sommige juffen "zagen" hem en anderen snappen denk ik niet waarom ze hem versnelden (hoewel de punten zeer goed bleven). Mijn bezorgdheid bij hem ligt erin dat ik merk dat zijn klasgenootjes een groeispurt aan het maken zijn en hoewel hij steeds bij de grootsten was, is hij nu bij de kleinsten en eerlijk, ik zie ook dat hij jonger is, hij is echt nog een jong (slim) kereltje en straks gaat hij naar de grote school- hoe was dat bij jullie en kun je je kind voorbereiden op zoiets? Hij is ook zo anders dan de rest, hij heeft ook geen behoefte om erbij te horen. Maar tegelijkertijd is hij wel gevoelig, mocht hij uitgesloten worden zou hij er zeker onder lijden.

mijn vraag: hoe liep dat bij jullie? Zijn er dingen die ik kan doen om te helpen?

alvast heel erg bedankt, ik kijk uit naar jullie ervaringen en inzichten!

Bazil



_________________
mama van een lieve dochter (jul '06) en schattige zoon (feb '09)
Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: joepie, hier zijn we weer:-) Neurofeedback ea
BerichtGeplaatst: 22 jul 2020, 20:01 
Volwassene
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 04 apr 2011, 10:08
Berichten: 2187
Hallo Bazil,

Wat jouw zoon betreft zou ik me niet meteen zorgen maken over zijn lengte. Kinderen komen op verschillende momenten in de puberteit, dus verschillen in lengte en in al dan niet kinderlijk gedrag (en wie bepaalt daarin de norm...) heb je altijd in de brugklas. Je zoon is er intussen denk ik ook aan gewend om de jongste te zijn.
Zoals bij elke slimme brugklasser zou je op kunnen letten of hij moeite krijgt met leren leren en hem daar wegwijs in maken, mocht dat nodig zijn.


Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: joepie, hier zijn we weer:-) Neurofeedback ea
BerichtGeplaatst: 22 jul 2020, 20:23 
Volwassene
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 04 apr 2011, 10:08
Berichten: 2187
Wat betreft jouw dochter snap ik de vraag niet helemaal. Je twijfelt of een profiel wetenschappen, met denk ik vakken als wiskunde B, natuur- en scheikunde, bij haar past. Haar docenten denken dat ze te langzaam werkt om het tempo bij te benen. Je ziet een verband met lage verwerkingssnelheid. Of een laag werktempo een probleem wordt, is lastig te zeggen. Soms maakt interesse in bepaalde vakken dat een kind 'harder' gaat werken, of lukt het beter doordat het meer om inzicht gaat in de bovenbouw dan om veel stampwerk. Dat kan gebeuren wanneer ze tot nu toe onvoldoende uitgedaagd is, maar wel de capaciteiten heeft. Maar of de lage verwerkingssnelheid bij haar daarmee te maken heeft, valt zo niet te zeggen.

Daarna heb je neurofeedback laten doen en hoop je dat dit helpt om tics te verminderen die misschien voortkomen uit een vorm van Gilles de la Touret. Daarbij raakte ik de draad kwijt: ik zie het verband niet met het voorgaande.
Tics komen niet alleen bij Gilles de la Touret voor. Het is iets waar veel gestresste hb-ers last van hebben. Herken je dat het erger wordt of minder erg onder bepaalde omstandigheden?

Je vermoedt ook dat ze echt leren leren vermijdt. Al met al zou ik Dan eerder denken aan faalangst of succesangst. Ken je dat begrip: [link]https://prismatis.nl/[/link]. Het boek van deze in deskundige biedt daar een heel mooi inzicht in. Misschien een interessante invalshoek om zo naar het gedrag van je dochter te gaan kijken en tot andere oplossingen te komen?


Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: joepie, hier zijn we weer:-) Neurofeedback ea
BerichtGeplaatst: 22 jul 2020, 22:18 
Volwassene
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 01 maart 2010, 19:43
Berichten: 20395
Woonplaats: Gelderland
@Bazil: zoals Bissi ook al schrijft, de groeispurt komt op verschillende momenten, als je in een brugklas rondkijkt zie je alles tussen 'hummels' en 'slungels'. Niet iets om je veel zorgen over te maken. Wel goed om je zoon voor te bereiden dat het mogelijk is dat hij nog wat langer 'klein' blijft wanneer zijn toekomstige klasgenoten al wél de lengte in gaan schieten. Maar ook dan, niet elke tiener wordt 1.95m lang dus het is helemaal niet gezegd dat hij altijd de kleinste zal zijn.

Mijn jongste was altijd groot voor zijn leeftijd. Hij ging echter als 9-jarige naar het VO én zijn groeispurt zette pas in toen hij in de 5e klas zat. Hij droeg toen ook een beugel. Klasgenoten waren min of meer uitgegroeid en de beugels waren alweer verleden tijd. Zoon heeft er niet onder geleden, hij is uiteindelijk zelf ook doorgeschoten naar bijna 2m. We hebben hem destijds wel goed voor bereid op wat jong naar de middelbare school gaan kon betekenen in de loop der jaren.



_________________
De beste leraar is hij, die het meest van zijn leerlingen opsteekt (C. Buddingh 1918-1985)
Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: joepie, hier zijn we weer:-) Neurofeedback ea
BerichtGeplaatst: 23 jul 2020, 13:32 
Volwassene
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 16 dec 2012, 22:50
Berichten: 3233
sjuut, waarom zo vet gedrukt dat kind niet aan het onderpresteren is? Omdat je daar heel zeker van bent?


Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: joepie, hier zijn we weer:-) Neurofeedback ea
BerichtGeplaatst: 23 jul 2020, 18:39 
Volwassene
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 01 maart 2010, 19:43
Berichten: 20395
Woonplaats: Gelderland
Ik kan me er wel enigszins in vinden Radijs. Ik zeg niet dat de dochter van Bazil niet kan onderpresteren hoor. Ik ken haar immers niet.

Maar als ik naar onze eigen oudste kijk: zij heeft t/m 6 gym op - minder dan - halve kracht gewerkt maar met optimale resultaten (cum laude geslaagd met 4 profielen). Had ze meer gekund? Absoluut! Als ze echt inspanning had geleverd, zou ze vermoedelijk alles met een 9-10 hebben kunnen afronden. Een enkele keer sloot ze een weddenschap af en haalde ze ook die 10. Maar het was niet haar streven om dat altijd te doen. Zij vond een 8,5 gemiddeld voldoende want dan was 2 uur per week huiswerk en voor een toets de stof een keer doorbladeren voldoende en dan hield ze ook tijd over voor sport en sociale contacten en, niet onbelangrijk, om zich suf te lezen (ze las in die tijd alles wat los en vast zat).

Was er sprake van (relatief) onderpresteren? Als je kijkt naar de definitie "boven de norm presteren maar onder wat je zou kunnen" dan wel.

Maar als een kind zich zelf bewust is van hoe hoe/zij werkt en presteert én in staat is om er een tandje bij te doen als het écht nodig is, denk ik niet dat er echt sprake is van onderpresteren.
Voor mij is onderpresteren iets waar het kind in kwestie zelf geen grip op heeft. In geval van oudste was er eerder sprake van een berekenende leerling die de voor haar juiste balans had gevonden tussen inspanning-ontspanning. Dat die balans niet altijd is wat wij als ouders graag zouden zien, is een gegeven :lol: .

(Ik heb het wel eens eerder geschreven, onze oudste moest pas in het 3e jaar van haar bachelor echt in de bak - ze zei toen nog eens "pfff, ik weet soms iets niet na één keer luisteren of lezen en dan moet ik het nóg een keer doornemen". Ondanks versnellen, verdiepen, verbreden en vermeerderen was dat dus nooit eerder nodig geweest. )



_________________
De beste leraar is hij, die het meest van zijn leerlingen opsteekt (C. Buddingh 1918-1985)
Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: joepie, hier zijn we weer:-) Neurofeedback ea
BerichtGeplaatst: 23 jul 2020, 20:28 
Volwassene
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 12 apr 2011, 16:35
Berichten: 2294
Woonplaats: Den Haag
Ik heb onderzoek gedaan naar onderpresteren en ben heel, heel diep de literatuur in gedoken.

Ik vermoed dat het punt wat Sjuut wil maken is: wanneer is onderpresteren (als we daaronder verstaan: een stuk lager presteren dan je zou kunnen) eigenlijk een probleem? Dat is het niet als er een bewuste keuze wordt gemaakt voor een bepaalde hoeveelheid inspanning die tot voldoende (als in: wat diegene zelf nastreeft en niet meer) resultaten leidt.Als er een angst bij komt, dan kan dat idd wel problematisch zijn, en is die angst iets dat aangepakt moet worden. Was dat idd wat je wilde belichten Sjuut?

De tweedeling die Sjuut beschrijft doet me denken aan de twee types waar Jim Delisle veel over heeft geschreven. HIj maakt het onderscheid tussen een underachiever die idd echt klem zit met angst en laag zelfbeeld, en de 'selective consumer'- die autonome keuzes maakt in waar wel of geen energie in wordt gestoken en die geen problemen met zelfbeeld heeft.

Maar: scholieren/studenten kunnen ook de connectie met school/studie(werk) niet genoeg voelen en dat kan ook echt problematisch zijn. En daar hoeft totaal geen angst/laag zelfbeeld bij te spelen. Het kan leiden tot een diepe leegte en frustratie, en dat kan ook echt heel belangrijk zijn om wat mee te doen.



_________________
ECHA-specialist hoogbegaafdheid en Psycholoog NIP
http://www.sachageerlings.nl
Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
 Pagina 1 van 1 [ 7 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar: