Het is nu 26 jan 2021, 20:54

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Pagina 5 van 10 [ 186 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 ... 10  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: 3e jaar VO 2019-2020
BerichtGeplaatst: 03 okt 2019, 15:51 
Volwassene

Vakkenpakketkeuze : bij de voorlichting deed de mentor dit voorkomen als een onomkeerbare stap in het leven van de kinderen. Beetje typerend voor de school eigenlijk : fouten maken mag niet.
Uiteindelijk bleek hier een frustratiepunt van de mentor zelf in te zitten : hij had blijkbaar wel wisI en niet wisII gekozen, kon dit nu niet meer inhalen, waardoor hij nooit meer docent voor zijn vak in de bovenbouw kan worden.
Het was duidelijk dat heel veel ouders toch wel moeite hadden met deze opvatting.

Verder krijgen de kinderen een advies van de docent mbt keuze van het vak. (P voor postief, T voor twijfel en N voor negatief). Ergens wel een fijn steuntje in de rug, maar ik ben ook wel nieuwsgierig hoe dit kan uitpakken voor kinderen waarbij het beeld van de docent duidelijk anders is als het beeld van het kind (want gevoelsmatig zal dit wel cijfermatig gedreven zijn, en de ene 6 is nou eenmaal niet de andere 6).
Daarnaast hoop ik dat er geen kinderen zijn die teveel N's krijgen, want dit lijkt me ook wel wat met het zelfbeeld van het kind te doen.
Het was nu ook niet heel erg duidelijk of dit advies ook bindend was of niet. Er is blijkbaar ooit een leerling geweest die een rechtzaak had aangespannen omdat school niet achter de vakkenkeuze stond. De leerling heeft dit uiteindelijk wel gewonnen. Maar vragen van ouders hierover werden niet echt duidelijk en eerder ontwijkend beantwoord.

Wij hebben eigenlijk nog geen flauw idee welke keuze mogelijkheden (scholen mogen bijv. het aanbod van de keuze profielvakken en van de vrij te kiezen vakken zelf bepalen) er zijn. Vooralsnog weet zoon ook nog niet welke vakken hij zal willen kiezen en eerlijk gezegd zou ik ook nog niet echt weten wat hij wil gaan kiezen (ik vermoed dat het NT of EM gaat worden). Vanaf de herfstvakantie zou hier in de mentor lessen meer aandacht aan besteed worden, dus ik ben benieuwd.

Zoon vertrekt zaterdagochtend heel vroeg naar Denemarken voor een uitwisseling. Hij is bekaf van deze week (veel toetsen, veel in te leveren werkstukken) en heeft dan altijd behoefte aan rust. Hij baalt ervan dat hij die nu niet gaat krijgen en kijkt er daarom nog niet echt naar uit. Hij heeft wel al leuk contact met 'zijn Deen', dus dat zal wel goedkomen.

z 2007 1 tweetalig ath
 Profiel Stuur privébericht  

BerichtGeplaatst: 03 okt 2019, 16:55 
Volwassene

Citaat:
hij had blijkbaar wel wisI en niet wisII gekozen, kon dit nu niet meer inhalen, waardoor hij nooit meer docent voor zijn vak in de bovenbouw kan worden.
Fixed mindset? Master lerarenopleiding onmogelijk?

BerichtGeplaatst: 03 okt 2019, 17:20 
Volwassene

zoiets ja. hij was er nu te oud voor dus dat ging hem nooit meer lukken.....
(Is overigens ook degene die de hb+ groep van de school doet :shock: )

z 2007 1 tweetalig ath

BerichtGeplaatst: 11 okt 2019, 13:14 
Volwassene

Zoon heeft een goede start gemaakt. Cijfers onveranderd hoog met weinig echt tijdsinvestering.
Hij had voor wiskunde een 6.8, dat vond hij erg tegenvallen. Hij heeft de fouten goed bekeken, en ik heb hem twee dagen met zijn wiskundeboek zien zitten. Vandaag proefwerk, dat vond hij goed gaan.
Ik ben heel blij dat hij dus duidelijk wel werkt, ondanks de matige intrinsieke motivatie. Over havo of mbo hoor ik hem nu niet.
Waar hij wel heel druk mee is, is het nieuws. Hij volgt alles, en maakt zich ook veel zorgen over alles wat er speelt, met name rond de Koerden.

BerichtGeplaatst: 12 okt 2019, 15:36 
Volwassene

Fijn hanneke, die hoge cijfers en herkenbaar, dat nieuws op de voet volgen. Zoon zet altijd de radio harder in de auto als het nieuws wordt uitgezonden. Hij laat zich verder niet uit over wat hij dan hoort, maar is er heus wel mee bezig.
Wiskunde had hij veel aan gedaan en werd beloond met een hoog cijfer. Hij koppelt die inzet alleen niet meteen aan het resultaat, dus iets vluchtig doorlezen is voor hem voor de overige vakken nog steeds de meest voor de hand liggende strategie. Dat leidt nogal eens tot spanningen. Ik snap daarom wel, Drietje, dat het heerlijk is om huiswerkbegeleiding uit te besteden. Voor zoon is dat alleen geen optie, omdat hij vier dagen in de week traint na schooltijd. Dat vele trainen brengt hem wel ergens! Vanwege de herkenbaarheid kan ik er niets over zeggen, maar hij gaat een geweldige ervaring tegemoet komende week. :D

BerichtGeplaatst: 12 okt 2019, 18:57 
Volwassene

Wat gaaf Boom!!! Super.

BerichtGeplaatst: 12 okt 2019, 19:36 
Volwassene

Leuk dat het gelukt is Boom!

Nou zoveel tijd kost de huiswerkbegeleiding mijn zoon niet hoor, als hij er drie uur per week doorbrengt is het veel. Dus er moet zeker wel een tandje bij, want daarmee redt hij het echt niet. Hij vindt namelijk ook dat hij dan wel ook klaar is. :|

BerichtGeplaatst: 22 okt 2019, 23:18 
Volwassene

Hoe is het met jullie kids? Jongste was de week voor de vakantie ziek. Balen, tweede keer alweer dit schooljaar. Het was ineens over op de eerste dag van de vakantie :|

Het is weer erg fijn, die vakantie. Jongste gaat lekker zijn gang, spreekt nu een dan af (leuke groep jongens en meiden) en volgens mij krijgt hij oog voor de dames :mrgreen: Hij is ook aan het leren, want er zijn zes toetsen in de week na de vakantie. De huiswerkbegeleiding is dicht dus hij doet het zelf. Ben benieuwd.

BerichtGeplaatst: 23 okt 2019, 14:33 
Volwassene

Hier nu ook vakantie, maar zoon moet heel erg veel toetsen inhalen doordat hij de week voor de vakantie afwezig was. Niet ziek gelukkig, het was een geweldige week! Echt, herinneringen gemaakt voor het leven... en ik ook. :)
Hij gaat over een uurtje beginnen met een planning maken, is de afspraak. Het is een onoverzichtelijke berg werk dat hij moet gaan doen. Ik zie door de bomen het bos nog niet, hopelijk komen we er samen uit. Hij heeft al wat tekorten weg te werken, dus er moet serieus hard geleerd gaan worden. Maar hij hangt voorlopig voor Netflix. :mrgreen: Ik laat hem maar even gaan nog, totdat hij met het lumineuze idee komt dat het tijd is om aan de slag te gaan. Dochter staat ondertussen een taart te bakken, die kunnen we nog gezellig samen oppeuzelen... onder het huiswerk... :?:

Edit: de planning is gemaakt, voor zover het kon. De inhaaldata voor de toetsen zijn nog niet bekend, dus veel is er uitgesteld. Nu tijd voor worteltjestaart en .... Netflix. :roll:

BerichtGeplaatst: 23 okt 2019, 19:10 
Volwassene

Klinkt als een topweek Boom! Jammer dat het wetk dan zo ophoopt. Zeker na een fijne week is opstarten dan dubbel zwaar denk ik.

Drietje, hopelijk valt dat ziek zijn nog onder opstartproblemen. Wel sneu ook eigenlijk, voor je zoon.

Hier vakantie, we zijn ook weg van huis. Geen huiswerk. Wel een berichtje vanaf de oppas dat zoons cavia dood is, en de andere cavia ziek. Niet fijn. Zoon was best verdrietig.

We hebben het wel heerlijk met het gezin. Zo jammer dat het maar een week vakantie is.......

BerichtGeplaatst: 23 okt 2019, 20:00 
Volwassene

Fijn dat jullie even een weekje er tussenuit zijn hanneke, maar sneu van de cavia’s. :(

@Drietje, zijn de klachten van jaar één aan het terugkeren bij je zoon? :? Vorig jaar ging het beter, toch? Enig idee waar het aan ligt?

Zoon heeft wat Duitse woordjes geleerd vanmiddag en gaat zo wat economie doen. Maar monopoly spelen met grote zus gaat voor. [sombrero] “Om kwart voor 8 ga ik eco doen”... het is nu vijf voor 8 en er wordt volop gedobbeld en onderhandeld over de Biltstraat...
Ik ga lekker even een avondwandelingetje maken met manlief. :dance:

BerichtGeplaatst: 24 okt 2019, 08:32 
Volwassene

Gossie, wat sneu van die cavia’s. Je kan zo gek zijn op huisdieren. Wel heerlijk, een weekje weg!

Boom, superleuk zo’n week! En belangrijker voor de ontwikkeling dan school :wink: Lastig, dat leren in de vakantie. Ik zie dat hier ook wel. Ook een hoop toetsen na de vakantie. Geen idee of het gebeurt, ik ga vandaag maar eens overhoren...

Ik heb nog steeds wel de zorg van dat eerste jaar, maar heb meer het idee dat het nu wel echt buikgriep was, maar op het laatst ook gecombineerd met spanning door een akkefietje met de huiswerkbegeleider. Dat levert dan ook meteen flinke buikpijn op, hij lag echt krom van de pijn.

Zo fijn dat het nu vakantie is. Helaas kwam er wel een heel laag cijfer binnen voor 1 van de kernvakken. Iets dat niet zo makkelijk op te halen valt door jongste. Daar baal ik dan wel van, denk ook wel dat de begeleiding hier een flinke steek heeft laten vallen (sowieso ben ik nog niet heel positief...). Zit ie weer het hele schooljaar tegen een achterstand aan te kijken...

BerichtGeplaatst: 24 okt 2019, 10:19 
Volwassene

Wat vervelend Drietje.
Wat maakt dat je twijfelt aan de begeleiding?

BerichtGeplaatst: 24 okt 2019, 12:01 
Volwassene

Hanneke, ik zie dat zoonlief er telkens max een uurtje is, vaak nog veel korter. Terwijl er enorm veel toetsen zijn ingepland, die dus nu helemaal in de herfstvakantie geleerd moeten worden. Al die toetsen staan al weken gepland, dus dat kon volgens mij anders. Verder mis ik het overhoren of het maken van oefentoetsen. Tot nu toe is dat geen enkele keer gebeurd. Dat is juist zo belangrijk bij jongste omdat hij moeilijk kan inschatten wanneer hij iets kent en dat had ik ook aangegeven van tevoren. Ik verwacht dat wel van huiswerkbegeleiding (ik heb daar nu ook iets van gezegd, dus hopelijk verandert dat). Bovendien hoor ik nooit iets, af en toe een terugkoppeling is toch wel normaal vind ik. Ook jongste krijgt moeilijk contact. Hij had, omdat hij ziek was, zijn planning voor de vakantie naar de begeleiding gestuurd met de vraag om feedback en krijgt dan niet eens een berichtje terug.

BerichtGeplaatst: 25 okt 2019, 23:21 
Volwassene

Drietje, huiswerk begeleiding van school hield hier niet meer in dan huiswerk maken op school en als je vragen had was er een aanspreekpunt. Maar zoon had nooit vragen. En huiswerk wat hij nodig vond werd gemaakt. Dus dsg ook gestopt. Moest er nog voor betalen okk...

BerichtGeplaatst: 26 okt 2019, 08:00 
Volwassene

Dat klinkt inderdaad niet positief. Hopelijk doen ze wel iets met je feedback.

BerichtGeplaatst: 07 nov 2019, 13:51 
Volwassene

Hoe gaat het met alle derdeklassers? Hier gaat het zijn gangetje. De laatste cijfers waren allemaal 3-en, maar dat lijkt de huiswerkbegeleider wel wakkergeschud te hebben. Hij heeft met zoon goede afspraken gemaakt en nu maar kijken of hij het kan waarmaken. De tegenzin van zoon is ook verdwenen, dus dat is ook heel belangrijk. Ik heb nog steeds het gevoel dat we dit een kans moeten geven.

Sociaal gaat het erg goed. Daar ben ik echt blij mee, want het duurde even voordat jongste een leuk clubje had gevonden waar hij zich thuisvoelt. Inmiddels groeit dat clubje jongens ook met meiden erbij en gaan ze regelmatig ergens ‘hangen’ ‘s avonds tot een uur of 12.

BerichtGeplaatst: 07 nov 2019, 14:20 
Volwassene

Hier gaat het ook allemaal zijn gangetje. Zoon heeft zich volgens mij bij zijn klas neergelegd en probeert er het beste van te maken (wat me een prima insteek lijkt). Zoals hij het aangeeft : er zal wel minder te bespreken zijn tijdens de ouderavond, want ik ben ook een stuk rustiger in de klas.

Zijn vrienden zijn eigenlijk een groepje jongens van vorig jaar, nu dus verspreid over 3 klassen. Eerste periode zit er eigenlijk al weer op (wat ook wel te merken was aan het aantal toetsen de afgelopen 2 weken) . Morgen komen er daarom ook een paar vrienden logeren, ze wonen nogal wijd verspreid rondom plaats vd school, dus s avonds even hangen is dan wat lastiger.

Pakketkeuze traject is ook begonnen en vooralsnog wil hij zowel geen geschiedenis als scheikunde kiezen. Dus daar moet nog wel een noot gekraakt gaan worden.

Daar waar ik hem vorig jaar inhoudelijk ook nog wel veel moest helpen, is dat nu echt een stuk minder en ligt de hulp meer bij de planning en hem tijden drukke weken een beetje van het gamen afhouden.

Verder zijn ze druk bezig met voorbereiding van het FCE examen van begin december. Ik krijg er van hem maar weinig van mee, dus weet eigenlijk niet zo goed wat ze allemaal moeten kennen en kunnen. Een aantal ouders maakten zich er erg druk om tijdens de ouderavond dat het vervroegd was, maar volgens hem viel het eigenlijk allemaal wel mee.

Eigenlijk kabbelt het bij middelste dus rustig verder op dit moment.

z 2007 1 tweetalig ath

BerichtGeplaatst: 07 nov 2019, 23:44 
Volwassene

Drietje ooo die drieën :shock: mag blij zijn dat ze wakker worden.
Hopelijk kunnen ze helpen. En valt t kwartje. Fijn dat t verder sociaal wel lekker gaat.

Annemiek klinkt op zich best goed. Gewoon doorgaan.

Hier gaat t goed. Zoon is aan challenge nr 3 begonnen. Hij is ontspannen en volgende week gesprekje met de coach over hoe t gaat. Ik heb namelijk geen idee of er niet meer de bedoeling is of dat het ok is zo. Hij leert dingen wel intens. Wel allemaal wennen.
Gelukkig vind ik t verder niet echt eng en vooral blij dat hij zeer ontspannen is en met plezier naar school gaat.

BerichtGeplaatst: 10 nov 2019, 12:38 
Volwassene

FCE examen wat is dat?

Dochter heeft 2 onvoldoendes binnengekregen op eco en geschiedenis. Op eco een 3. Gelijk daarna kwam weer een toets dus dat zal niet heel veel beter geweest zijn. Dat zijn gelukkig wel de vakken waar ze zelf al over eens was om deze zo snel mogelijk te laten vallen. Maar op een aantal vakken staat ze ook kantje boord en daar mag ze nog aan werken aangezien ze die wel in haar vakkenpakket wil gaan houden. Voor wiskunde moet ze voor wiskunde b in ieder geval een 7 staan. Daar staat ze nu een 6.3 op dus daar wil ze nog hard aan werken.
Ze is nu wel wakker geschud. Met een drie staat ze natuurlijk op zitten blijven en dat is haar eer te na.

Overigens is het wel verklaarbaar, doordat ze voor duits een week uitwisseling gedaan heeft moest ze de rest allemaal de week erna inhalen terwijl ze a moe was en 7 toetsen in een week waarbij ze 2 dagen pas om 5 uur thuis is van school geeft echt te weinig tijd. Op persoonlijk vlak heeft de uitwisseling haar zeker goed gedaan maar qua school is ze er wel indirect voor gestraft. Jammer genoeg heeft het geen voordeel voor de kids die meegedaan hebben in de zin van een project voorsprong of vrijstelling van iets of zo.

Pagina 5 van 10 [ 186 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 ... 10  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]