Het is nu 26 jan 2021, 19:26

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Pagina 9 van 10 [ 186 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 6, 7, 8, 9, 10  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: 3e jaar VO 2019-2020
BerichtGeplaatst: 14 feb 2020, 22:37 
Volwassene

Wat fijn dat je zoon zo opbloeit Hanneke!

Profiel Stuur privébericht  

BerichtGeplaatst: 27 feb 2020, 18:30 
Volwassene

We hebben vorige week het profielkeuzeboekje ontvangen en dat geeft toch weer een andere kijk op de zaak. Zo kun je bv geen aardrijkskunde én natuurkunde kiezen en kun je in het vrije deel bij NG geen geschiedenis kiezen.

Heeft iemand ervaring met het vak NLT? Ik ben wel benieuwd of dat wat voor zoon zou kunnen zijn. Hij kan dat ook kiezen in het profieldeel ipv aardrijkskunde of natuurkunde. (Ik ga er voor het gemak en optimisme even vanuit dat hij gewoon over gaat naar vwo 4. 8) )

BerichtGeplaatst: 27 feb 2020, 21:34 
Volwassene

Tuurlijk Boom, altijd positief blijven :lol:

Nee, geen ervaring met NLT. Hier kun je alle combi’s kiezen, daar ben ik wel blij mee! Als zoon overgaat :mrgreen:

BerichtGeplaatst: 27 feb 2020, 21:56 
Volwassene

Boom schreef:
We hebben vorige week het profielkeuzeboekje ontvangen en dat geeft toch weer een andere kijk op de zaak. Zo kun je bv geen aardrijkskunde én natuurkunde kiezen en kun je in het vrije deel bij NG geen geschiedenis kiezen.

Heeft iemand ervaring met het vak NLT? Ik ben wel benieuwd of dat wat voor zoon zou kunnen zijn. Hij kan dat ook kiezen in het profieldeel ipv aardrijkskunde of natuurkunde. (Ik ga er voor het gemak en optimisme even vanuit dat hij gewoon over gaat naar vwo 4. 8) )

Mijn oudste heeft NLT gedaan op de HAVO.
Hij vond het erg leuk omdat het zo breed is. Het is een combinatie van wiskunde, natuurkunde, scheikunde, biologie en aardrijkskunde en ze zijn vaak projectmatig bezig met allerlei actuele maatschappelijke vraagstukken. Er is geen centraal eindexamen dus het wordt alleen via de schoolexamens getoetst.
OP https://betavak-nlt.nl/nl/p/over-nlt/ vind je er meer informatie over.

BerichtGeplaatst: 27 feb 2020, 22:36 
Volwassene

“ Leerlingen ervaren hoe wiskunde wordt gebruikt binnen natuurwetenschap en technologie, zij leren wiskunde kennen als taal van de natuurwetenschap.”
Poëtisch, maar dank voor de link, Martha.
Ik denk dat mijn zoon vooral geïnteresseerd is in hoeveel tijd het kost itt andere vakken zoals aardrijkskunde of economie en hoe de moeilijkheidsgraad zich verhoudt tot deze vakken.

BerichtGeplaatst: 27 feb 2020, 22:38 
Volwassene

Mijn zoon vond het makkelijker dan de losse vakken. Hij was er duidelijk minder tijd aan kwijt.

BerichtGeplaatst: 27 feb 2020, 22:40 
Volwassene

Marthe schreef:
Mijn zoon vond het makkelijker dan de losse vakken. Hij was er duidelijk minder tijd aan kwijt.

:lol: Thnx! :wink:

BerichtGeplaatst: 18 mei 2020, 20:20 
Volwassene

Wakker worden! :smsh: :bonk: [:))]
De topics van andere groepen en klassen worden ook langzaam maar zeker weer wakker, dus laat ik dit topic ook weer eens nieuw leven inblazen. Het online onderwijs doet zoon wel goed. Hij mist alleen wel het hebben van een korte termijndoel, lees: het maken van toetsen. Woordjes leren zonder dat ze getoetst worden? :nixweiss:
Verder ben ik wel benieuwd naar wat er na 1 juni gaat gebeuren en of er nog een toetsweek aan zit te komen en wat er allemaal meetelt voor het overgangsrapport. Hebben jullie daar al zicht op?

BerichtGeplaatst: 18 mei 2020, 20:59 
Volwassene

Helemaal geen info nog hier. Niet over schoolgang, niet over toetsen en niet over de overgangsnormen. Maar ik verwacht het eigenlijk wel deze week. Mogelijk wachten ze tot na de persconferentie van dinsdagavond. Ik ben wel benieuwd!

Hier geen toetsen deze hele periode. Jongste hoopt dat hij nog de kans krijgt wat onvoldoendes weg te werken. Ik snap niet helemaal waarom er geen opdrachten worden gegeven voor cijfers. Je kunt de stof best op een andere manier toetsen, dan toetsen afnemen in een klaslokaal. Maar erg inventief is de school niet, dat is in deze periode wel pijnlijk duidelijk geworden.

BerichtGeplaatst: 28 jun 2020, 15:11 
Volwassene

Jongste weet inmiddels al een tijdje dat hij over gaat, we mogen namelijk zelf beslissen. :roll:

Hoe is het met jullie kids? Hier is de motivatie wel weg nu. Weinig les, nauwelijks cijfers, alleen formatieve toetsen. Ik zou wel eens een uitslag daarvan willen weten, maar we horen niks (Jongste ook niet maar het boeit hem ook niet meer). Hij moet vandaag een belangrijke eindopdracht voor tto inleven, maar ik hoor hem boven mij heel opgewekt gamen. :mrgreen:

Na de zomer weer gewoon naar school. Zoonlief vindt het jammer, hij vindt het heerlijk zo. Paar keer lol maken op school met vrienden en verder niks. Want er is bijna geen les en bijna geen huiswerk. Ik ben er wel blij mee, het onderwijs is gewoon ver beneden de maat nu. De school krijgt het niet spits. Jammer, want het had voor jongste erg goed kunnen uitpakken. Hij leert best goed thuis en voelt zich gewoon heel goed. In al die tijd niet 1 keer buikpijn of hoofdpijn gehad.

Maar ach, hij gaat over, want we kunnen dus zelf kiezen en blijven zitten in de derde is niets voor hem en de havo kan altijd volgend jaar nog. We zullen zien!

Is bij jullie het schooljaar al voorbij? Ieder over naar de vierde?

BerichtGeplaatst: 28 jun 2020, 16:51 
Volwassene

Hier nog twee weken “ les”, maar ook hier eigenlijk nauwelijks meer sprake van echt onderwijs.
Zoon heeft gewoon 4 maanden vakantie gehad, waarin hij zich prima heeft vermaakt.
Hij is over naar 4 Havo, ziet dit helemaal zitten, en had gisteren zijn eerste sollicitatiegesprek bij Dirk vd Broek ( nadat hij bij een aantal kwekers te horen had gekregen dat ze helaas geen werk hadden).
Ik zie hier een kind dat enorm is gegroeid, zowel lichamelijk als geestelijk. Hij is ontspannen, onderneemt weer dingen met en zonder vrienden, dus wat ons betreft is het een waardevolle periode geweest.

BerichtGeplaatst: 13 jul 2020, 13:59 
Volwassene

Vandaag rapport opgehaald.
Prima rapport , slechts 2 vijven.
Heel mooi commentaar van de mentor, wat er eigenlijk op neer komt dat zoon heel goed weet wat hij wil, en dat het heel knap is dat hij zelf bewust de keuze voor Havo heeft gemaakt.
Mooie afsluiting van het schooljaar/het VWO.

Wat ik me nog afvroeg: is de overgang van 3 VWO naar 4 Havo vergelijkbaar met die van 3 naar 4 Havo? En dus een toegangsbewijs voor het MBO eventueel? Niet dat dit nu aan de orde is, en zoon is ook pas 14, maar mocht het wel aan de orde komen aan het einde van het volgende schooljaar, dan ben ik in ieder geval vast op de hoogte :wink:

BerichtGeplaatst: 13 jul 2020, 14:50 
Volwassene

Yes! “Mavodiploma” is binnen. Maw hij zou nu mogen doorstromen naar het MBO. Bijzonder eigenlijk, dat we dat helemaal niet vieren. :dance: :bounce:

BerichtGeplaatst: 14 jul 2020, 18:41 
Volwassene

Haha, de mijne ook :lol:

Hanneke, ik weet niet hoe dat met havo zit, maar in feite heeft je zoon toch ook een overgangsbewijs naar 4 vwo, gezien de cijfers, dus ik zou denken van wel.

BerichtGeplaatst: 15 jul 2020, 17:57 
Volwassene

Van de site van de Rijksoverheid:

Wat zijn de vooropleidingseisen voor het middelbaar beroepsonderwijs (mbo)?

Vooropleidingseisen vakopleiding (niveau 3) of middenkaderopleiding (niveau 4)
Om een vakopleiding of middenkaderopleiding te volgen, moet u voldoen aan 1 van de volgende voorwaarden:

U heeft een diploma lbo, vbo of vmbo kaderberoepsgerichte leerweg, vmbo theoretische leerweg, mavo, mavo-vbo of vmbo gemengde leerweg.
U heeft een diploma basisberoepsopleiding (mbo niveau 2) of vakopleiding (mbo niveau 3).
U heeft een bewijs dat u de eerste 3 leerjaren van de havo of het vwo goed heeft doorlopen. Of u heeft een ander diploma of bewijsstuk dat de overheid heeft erkend op basis van een ministeriële regeling.

BerichtGeplaatst: 15 jul 2020, 20:03 
Volwassene

:D

BerichtGeplaatst: 16 jul 2020, 22:16 
Volwassene

Het zit erop hier! Volgend jaar 4 vwo met IB, nieuwe ronde, nieuwe kansen. Fijne vakantie allemaal! [pompon]

BerichtGeplaatst: 16 jul 2020, 22:33 
Volwassene

Wat betekent toch IB? Ik lees het ook al bij Marthe, maar ergens zit een blinde vlek. 8)

BerichtGeplaatst: 16 jul 2020, 22:55 
Volwassene

IB is het vervolg in de bovenbouw van tweetalig vwo. In de eerste drie jaar hebben ze veel vakken in het Engels, maar in de bovenbouw zijn de meeste vakken weer in het Nederlands. Daarnaast hebben ze dan IB en geen ‘normaal” Engels meer. Ze hebben nu het niveau Engels van 6 vwo bereikt. Met IB is het eindniveau van Engels near native. Ik weet niet precies hoe het programma eruit ziet, volgens mij is het een soort van academisch programma met veel debatteren, papers schrijven en zo. Ik geloof dat ook het profielwerkstuk in het Engels moet. Deze info heb ik erover:

Het IB-programma wordt doorlopen naast het reguliere eindexamenprogramma. IB is het hoogste niveau dat te behalen is. Het is een opleiding gericht op het aanleren van academische vaardigheden, waarbij de Engelse taal middel is om deze te leren.
Het IB is een internationaal erkend diploma dat het mogelijk maakt een hoog beheersingsniveau van het Engels aan te tonen (near native), zodat het volgen van colleges aan universiteiten en hogescholen in het buitenland en in Nederland die het Engels als voertaal hebben, makkelijker te realiseren is.

BerichtGeplaatst: 16 jul 2020, 23:15 
Volwassene

Staat IB voor International Baccalaureate?

Pagina 9 van 10 [ 186 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 6, 7, 8, 9, 10  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]