Het is nu 26 jan 2021, 14:50

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Pagina 7 van 10 [ 186 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: 3e jaar VO 2019-2020
BerichtGeplaatst: 22 nov 2019, 14:18 
Volwassene

Oe, join the club, met z’n drie-tjes. :? :| :o

En nee, het leren lukte niet meer gisteravond. Toets zal dus helaas het gemiddelde weer omlaag brengen ben ik bang. Maar enfin, bijna weekend!

BerichtGeplaatst: 22 nov 2019, 20:29 
Volwassene

8) :lol:

Zoon vroeg zich af waarom ik me druk maak over een 5.6. Dat is nl gewoon voldoende, en alles wat voldoende is is goed. Einde verhaal.

Profiel Stuur privébericht  

BerichtGeplaatst: 22 nov 2019, 21:07 
Volwassene

Ha ha-nneke, het stadium van “vanaf een 8 is het pas goed”, oftewel, hoe ik er zelf altijd in stond op de middelbare school, dat stadium ben ik reeds lang geleden gepasseerd. Zo ongeveer toen zoon halverwege de eerste klas was. :lol:

BerichtGeplaatst: 23 nov 2019, 11:01 
Volwassene

:lol: :lol: :lol:

BerichtGeplaatst: 23 nov 2019, 11:02 
Volwassene

Steeds als ik over school wil beginnen zegt zoon: oeps, ik ben op het verkeerde moment op de verkeerde plaats. Of iets in die richting. ( tijd om te evacueren komt ook regelmatig voorbij)
Dat is natuurlijk ook gewoon de puberteit, bedacht ik me later.

BerichtGeplaatst: 23 nov 2019, 13:02 
Volwassene

In dat geval zou ik het onderwerp voorlopig laten rusten, hanneke. Ontspanning, gezelligheid en verbondenheid zijn minstens zo belangrijk.

BerichtGeplaatst: 27 nov 2019, 00:47 
Volwassene

hanneke schreef:
8) :lol:

Zoon vroeg zich af waarom ik me druk maak over een 5.6. Dat is nl gewoon voldoende, en alles wat voldoende is is goed. Einde verhaal.

Het levensmotto van mijn zoon :lol:

BerichtGeplaatst: 29 nov 2019, 13:50 
Volwassene

Paula :lol:

Hier vorderen we langzaam richting profielkeuze.

Zoon heeft samen met de mentor NT afgestreept als optie. Wis B gaat het niet worden ( mentor is wiskundedocent, en ziet dat zoon wiskunde oervervelend vindt)
Ze hebben ook CM weggestreept, want te veel talen. Of een kunstvak. Is ook niks vindt hij.
Dit heeft hem wel geholpen.
Hij neigt nu naar NG. Zonder natuurkunde wellicht.

Dinsdag heb ik een gesprek met de mentor.
Ik ben benieuwd.

BerichtGeplaatst: 29 nov 2019, 16:40 
Volwassene

NG zonder natuurkunde lijkt mij ook een goede keuze! Al vallen er dan wel wat studies af.
Succes met het mentorgesprek. Is je zoon daar bij?

BerichtGeplaatst: 29 nov 2019, 22:30 
Volwassene

Nee, hij sprak de mentor al genoeg vond hij.
:lol:

BerichtGeplaatst: 30 nov 2019, 10:26 
Volwassene

:D

Hier hoor ik weinig over de profielkeuze. Ik laat het maar even op school voor nu. Voelt ook niet zo actueel, gezien de cijfers van jongste. Hier de laatste weken alleen voldoendes (niet allemaal heel dik, maar toch), maar hij staat nog lange niet op overgaan. Er komen nog best veel cijfers aan en ook elke week flink wat toetsen, dus ik hoop dat ie de stijging weet vast te houden.

BerichtGeplaatst: 30 nov 2019, 20:57 
Volwassene

Yes mn dochter durfde eindelijk voor zichzelf op te komen en heeft de economie leraar gevraagd om de toets in te zien. Gisteren was het zover en ze heeft er gewoon een punt bij! ipv een 3.2 nu een 4.2. Dat voelt al beter. Daarbij heeft ze de tweede toets nu ook terug en daar heeft ze een 6.5 op gehaald. Nu staat ze dus een 5.4 en daar is ze nu al een stuk geruster over.

qua profielkeuze hangt het tussen ng en nt. Dat hangt er vanaf of ze bij wiskunde een gemiddelde van 7 kan laten zien. Zo ja dan mag ze wiskunde b doen en dan kiest ze nt. Anders ng.
Ze heeft nog wel steeds teveel vakken dus ze moet nog zeker een vak schrappen die ze eigenlijk wel wil houden.

BerichtGeplaatst: 05 dec 2019, 10:08 
Volwassene

Deze week maar een raar mentorgesprek gehad.
Zoon staat bekend als lastig, maar ja zijn cijfers zijn wel goed (met een soort van verbazing) dus eigenlijk niet echt een probleem (voor hem als mentor).
Vervolgens kwam ter sprake dat de profielkeuze nog een probleem was, want zoon wil eigenlijk zowel geen scheikunde als geschiedenis.

Oplossing was dat wij maar vooral veel moesten praten met zoon.
Maar ja, wij hebben als ouders werkelijk nog nul komma nul inhoudelijke informatie gekregen (anders als half maart moet je een keuze gemaakt hebben, en je mag ook een stagedag meelopen met een beroep (iets waarvan zoon ook nog geen flauw benul heeft, dus richting profielkeuze ook nog niet echt helpt).
Dit werd nog een keer herhaald tijdens mentorgesprek. Mijn vraag of we wat meer informatie over de vakken(keuzes) konden krijgen om dit gesprek ook te kunnen voeren met zoon, werd beantwoord met :'half januari worden de ouders voorgelicht en jullie kunnen natuurlijk altijd naar decaan gaan'.

Het is dat het de tweede bij ons thuis is die moet kiezen, dus ik al vrij goed op de hoogte ben van de vier richtingen (man overduidelijk nog niet) en ik hiermee enigszins aan de slag kan. Toevallig ook nog een papier bij zoon op buerau gezien over welke vakken er eigenlijk op school geboden worden in de bovenbouw (want is ook anders als bij oudste). Op mijn mail naar de decaan met de vraag of zij ons van meer informatie kon voorzien, wordt totaal niet gereageerd.

En zoon weet het eigenlijk gewoon niet. CM valt zeker af. En bij alle drie de andere profielen zijn er eigenlijk wel 1 of 2 redelijk leuke vakken die hij wel zou willen doen, maar ook 2 vakken die hij eigenlijk helemaal niet wil doen.
Dit wordt dus nog even een te kraken noot voor de komende maanden.

Hij geeft wel aan dat hij graag naar de universiteit wil (maar weet totaal niet wat), maar dat hij ook steeds meer tegenzin in school krijgt. Niet omdat hij het niet zou kunnen, maar meer om aan te geven dat er meer wegen zijn, heb ik hem wel verteld dat als de tegenzin te groot zou worden, hij eventueel via HAVO, HBO ook naar de universiteit zou kunnen.

Verder staat zoon er wel redelijk voor, maar beginnen er nu toch wel wat onvoldoendes binnen te stromen. Vooralsnog staat hij gewoon op overgaan, maar de dalende lijn moet niet gaan doorzetten, wantgaat hij het zichzelf wel wat lastiger maken.

z 2007 1 tweetalig ath

BerichtGeplaatst: 05 dec 2019, 11:46 
Volwassene

Hier hebben we ook nog totaal geen informatie, pas half januari idd. Op school wordt er wel aan gewerkt en binnenkort hebben ze ook een profieldag op een uni. Erg leuk! De keuzes en vakken zijn hier anders dan bij mijn oudste, dus ik kan ook nog niet echt meedenken met jongste.

BerichtGeplaatst: 05 dec 2019, 13:03 
Volwassene

Mijn ervaring is dat je ook niet te vroeg moet beginnen met (mee)denken. Bij ons waren sommige vakken in de 3e klas nieuw en pas na een half jaar was er voldoende ervaring met deze vakken om te beoordelen of ze deze vakken willen houden. Verder is het belangrijk om eerst te weten welke vakken mogelijk zijn binnen een profiel, zodat leerlingen zich niet nu al verheugen op het laten vallen van vakken als niet zeker is of ze die vakken wel kunnen laten vallen.
Algemene gesprekken over belangstelling, met name om te achterhalen of het belangrijk is om bepaalde vakken of een bepaald profiel te kiezen, kunnen natuurlijk nu al gevoerd worden. Het is met name belangrijk om te achterhalen of het een punt is dat medische vakken of technische vakken worden uitgesloten.
Deze informatie is vrij makkelijk op internet te vinden. Voor technische studies aan de TU Delft zie bijvoorbeeld:
https://www.tudelft.nl/onderwijs/opleid ... ingseisen/

BerichtGeplaatst: 05 dec 2019, 19:13 
Volwassene

En ook niet elke studie kan na HBO. Wel goed om je dat te realiseren.

BerichtGeplaatst: 12 dec 2019, 17:48 
Volwassene

“Het houdt niet op, niet vanzelf...” zingt zoon net, nadat ik hem nog een paar weetjes in zijn hoofd probeer te praten voor de toets van morgen. Ik realiseer me eigenlijk nu pas dat ik heel perfectionistisch ben als het op leren aankomt. Ik vond mijn eigen manier van leren altijd heel gewoon. :oops: Zoon zit beduidend anders in elkaar. :mrgreen:

BerichtGeplaatst: 12 dec 2019, 20:13 
Volwassene

Humor :lol:

BerichtGeplaatst: 13 dec 2019, 15:55 
Volwassene

Nog een weekje en dan is het alweer kerstvakantie. Ik ben zelf heel druk geweest met mijn werk, misschien vind ik het daarom ook wel heel snel gegaan. Voor mijn gevoel is het schooljaar nog altijd net begonnen. Ook een beetje wishful thinking misschien, het idee dat er nog alle tijd is om wat tekorten weg te werken. Zoon werkt er nu wel echt voor en haalt, als hij er voor zijn doen hard voor heeft geleerd, meestal wel voldoendes. Met uitzondering van twee vakken: dezelfde vakken die vorig jaar ook onvoldoende waren. Heel typisch.
Dit weekend moet er hard geleerd worden om van de laatste 3 een 4 of een 5 te maken. Eens kijken of hij dat voor elkaar gaat krijgen. We houden de moed erin. We zijn blij dat hij zelf nog steeds ervoor wil gaan, ook al kost het hem bergen energie om een schooldag door te komen. En dan vrijdag het achtste uur een toets moeten maken... vast inhaalmoment. Tot nu toe niet echt goede resultaten behaald voor toetsen die hij vrijdag het achtste heeft gemaakt. [snorkel] Eens kijken hoe deze zal zijn...

BerichtGeplaatst: 13 dec 2019, 22:14 
Volwassene

Nog maar 1 drie Boom, dat gaat de goede kant op! Is dat ook de laatste onvoldoende? Hier ook zwarte cijfers de laatste tijd en er zijn ook wel wat onvoldoendes weggewerkt, maar er staan er nog wel wat. Met een beetje mazzel eind volgende week weer een paar minder, want er staan nog vier toetsen gepland. Allevier vakken staan nog onvoldoende.

Kun je je zoon vrijdag niet wat later naar school doen? Ik kan me voorstellen dat het op vrijdag het achtste uur echt te zwaar is. Ik vind het knap dat hij weer zoveel naar school gaat.

Pagina 7 van 10 [ 186 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]