Het is nu 26 jan 2021, 14:31

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Pagina 6 van 10 [ 186 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: 3e jaar VO 2019-2020
BerichtGeplaatst: 13 nov 2019, 16:24 
Volwassene

Jazzie, dat gaat lekker. Heerlijk na zo’n rotjaar.

Nycave, het hoort misschien niet, maar had je je dochter niet een dagje thuis kunnen houden als ze zoveel toetsen moest leren? Wat extra tijd om te leren vind ik dan wel gerechtvaardigd en als school dat niet regelt... Af en toe doe ik dat hier (een keer per jaar of zo) als het echt even helemaal spaak loopt.

Annemiek is dat Fce examen het tto junior examen? Ben benieuwd, ik heb er hier niets over gehoord. Volgens mij is dat altijd in mei toch?

Profiel Stuur privébericht  

BerichtGeplaatst: 13 nov 2019, 16:30 
Volwassene

Hier kan ik kort zijn: zoonlief is vrolijk, de drieën blijven binnen stromen en met ingang van deze week is de huiswerkbegeleiding opgeschroefd naar vier keer per week, op zoons verzoek. De begeleiding wordt een stuk strakker, op mijn verzoek :wink:

Ik heb er wel weer vertrouwen in, vooral omdat ik zoon echt zie groeien. Heel gek, die onvoldoendes lijken hem goed te doen. Was vorig jaar ook al zo. Vreemd kind :roll:

De begeleider heeft ook echt wel een strategie die misschien wel beter werkt dan de mijne. Niet beter voor de cijfers (op korte termijn), maar wel beter voor de persoonlijke ontwikkeling. Deze mentor staat er ook een stuk relaxter in dan die van vorig jaar.

BerichtGeplaatst: 13 nov 2019, 17:45 
Volwassene

Op zich klinkt dat goed Drietje. (Die naam met die drieën :lol: )
Dat hij het maar op de lange termijn kan bij trekken toch?

Nycave gelukkig zitten we nog vroeg in t jaar! Hopelijk trekt ze t bij. Wel fijn dat ze t leuk heeft gehad.

Wij hebben een goed gesprek gehad. Er is echt ruimte voor groei! Op de gebieden vooral waar wij ook de groei hopen te zien. Verder gaan ze bepaalde zaken wat eerder aanbieden (profiel bekijken/banen markt etc) dit omdat hij al een vrij duidelijke richting heeft. Proefexamen bio wilde hij graag vast doen om te zien waar hij staat. En die lag al op zijn bureau vandaag.
Dit zijn dingen voor hem omdat hij behoefte heeft aan richting. Waar werk ik voor? Waar werk ik naartoe wat heb ik nog nodig. Dit geeft hem rust. Hij had vorig jaar al onrust omdat gewoon het woord examen al eng was en zo hopen we toch nu al rust en ontspanning te brengen wat hem helpt in verdere ontwikkeling.
Er komt een ambulant begeleider die ook even mee gaat kijken in de aanpak voor A.
Met name executieve vaardigheden.
Coach gaf aan wel een idee te hebben maar wil het bespreken.
Omdat ze ziet dat gebruikelijke methodes om het aan te leren niet aansluit.

Ik ben erg benieuwd hoe het over een half jaar gaat.
Ik ben tevreden omdat ik zie dat zoon ruimte heeft om zichzelf te zijn. En daardoor bij komt.

BerichtGeplaatst: 13 nov 2019, 17:52 
Volwassene

Hier niks anders dan anders.
Zoon is redelijk vrolijk, haalt goede cijfers, baalt van school en wil al helemaal niet over de pakketkeuze praten. Dat doen we dus ook niet.

BerichtGeplaatst: 13 nov 2019, 18:41 
Volwassene

Wij hebben het hier ook nog niet over de pakketkeuze. Laat hem eerst maar lekker zelf met Qompas aan de gang en dan zien we wel weer verder na de kerstvakantie. Dan wordt het wel actueel.

BerichtGeplaatst: 13 nov 2019, 20:45 
Volwassene

Drietje, je hebt inderdaad je naam niet mee :lol: . Ik heet dan wel geen Drietje, maar ook hier drieën helaas. Zoon lijkt wel een nieuwe motivatie gevonden om het tij te keren: de scolarship waar hij voor wil gaan. Daar zijn hoge cijfers voor nodig weet hij nu. We gaan het zien. Persoonlijke ontwikkeling is nu even belangrijker dan voldoendes halen. Een investeringsjaar, zo zien man en ik het. Zoon wil graag over, maar “hoe?”, op die vraag moet hij een antwoord zien te vinden.

Klinkt goed, jazzie! Fijn dat hij het naar zijn zin heeft nu. Goed idee, van dat examen. Zoon heeft ook enorm de behoefte aan een doel voor ogen hebben.

Laatst bijgewerkt door Boom op 13 nov 2019, 21:08, in totaal 1 keer bewerkt

BerichtGeplaatst: 13 nov 2019, 20:56 
Volwassene

Zo zie ik het ook hoor!

Denk dat ik mijn naam maar verander in zesje. :mrgreen:

BerichtGeplaatst: 13 nov 2019, 21:09 
Volwassene

Drietje schreef:
Zo zie ik het ook hoor!

Denk dat ik mijn naam maar verander in zesje. :mrgreen:

:wink: :lol:

BerichtGeplaatst: 14 nov 2019, 13:36 
Volwassene

Dochter heeft nu een 3 en twee 5-en voor haar rapport. Gelukkig ook 2 8-en daar tegenover. De 3 is op economie. Dat was de toets na de uitwisseling. Die heeft ze nog steeds niet in kunnen zien, wel al een tweede toets moeten maken en nu 3 weken later nog steeds geen cijfer van. Dat loopt niet lekker. Ik zit in een klankbord groep van de school en een andere moeder gaf dit ook aan. met dezelfde leerkracht. Daar zouden ze nog even naar kijken.

2 onvoldoendes, de 3 en 5 zijn voor vakken waarvan ze nu al zeker weet dat ze die volgend jaar niet wil houden. Ik heb aangegeven dat ze zich moet concentreren op de vakken die ze wel wil houden. Tuurlijk moeten die cijfers nog iets omhoog maar belangrijkste zijn de overige cijfers. Op de klankbordgroep hoorde ik ook al dat dit jaar het moeilijkste jaar was, de meeste vakken in minder tijd. Dus veel huiswerk en veel druk erop. Dochter wil er in ieder geval vol voor gaan. Blijven zitten is geen optie voor haar want daar zit haar zusje al. :mrgreen:

BerichtGeplaatst: 20 nov 2019, 21:05 
Volwassene

Vandaag regent het opeens goede cijfers! :rainbow: :colorface: Die drieën (haha ik wil “drieën” typen en mijn iphone geeft halverwege het woord de suggestie “Drietje”! 8)) verdwijnen als sneeuw voor de zon. Er zijn nog steeds een hoop tekorten weg te werken, maar het tij lijkt te zijn gekeerd. Hij heeft nu redenen om zijn best te doen in elk geval: 1) het gaat niet meer vanzelf en 2) hij wil graag het vwo blijven doen om zijn toekomstdroom werkelijkheid te laten worden.
We hebben de overgangsnormen er alvast maar even bij gepakt. Met twee tekortpunten en twee compensatiepunten ga je over. Met drie tekortpunten en twee compensatiepunten ben je bespreekgeval en met vier tekortpunten blijf je zitten. We weten dus wat hem te doen staat. [opera]

BerichtGeplaatst: 20 nov 2019, 21:30 
Volwassene

Dat klinkt goed Boom! Die twee motivaties lijken hier ook te werken. Er wordt veel meer tijd doorgebracht op de huiswerkbegeleiding en ik hoor er ook betere verhalen over nu. Vorige en deze week waren er negen proefwerken, in een gewone volle schoolweek. Eigenlijk teveel om goed te leren (mogen er eigenlijk maximaal drie per week zijn, of zes so’s, maar dit waren allemaal proefwerken), maar ik hoop dat het harder werken hier ook resultaat heeft. Van vorig jaar weet ik nog dat jongste zich niet uit het veld laat slaan, ook niet door heel veel onvoldoendes, maar ik wel :lol:

Hier op school ben je met 1 vijf al bespreekgeval, ook al is het muziek of beeldende vorming... Ik vind dat echt heel vreemd, maar het is zo.

BerichtGeplaatst: 20 nov 2019, 22:00 
Volwassene

Wel weer een paar rare dingen deze week, trouwens. De muziekdocent heeft nog steeds vreemde streken (vorig jaar ook al) en nu vroeg de docent Nederlands aan jongste of hij de boekopdracht wel zelf had geschreven omdat het zo goed was. Vind ik een rare opmerking, eigenlijk. Hij heeft jongste al voor het derde jaar in de klas en nooit gemerkt dat hij echt heel goed kan schrijven? Beetje achterdochtig ook...

BerichtGeplaatst: 21 nov 2019, 14:09 
Volwassene

Misschien bedoeld als compliment? En dat dan heel knullig verpakt? ( ik zou zoiets ook kunnen zeggen bijv. " heb je dat echt zelf gedaan? Wat goed!")

BerichtGeplaatst: 21 nov 2019, 14:11 
Volwassene

Fijn zeg, de stijgende cijfers/inzet. Wat geeft dat onbewust toch veel druk he.
Hier op 1 uitglijder bij wiskunde na alleen maar goede cijfers, en nauwelijks zichtbare inspanning. Ik blijf daar moeite mee hebben.
Over twee weken gesprekken n.a.v. rapport. Ik vrees dat zoon niets wil. Maar volgens mij moet er wel wat. Dilemma hoor.

BerichtGeplaatst: 21 nov 2019, 19:58 
Volwassene

Wel fijn in elk geval dat zijn cijfers goed zijn, hanneke. Weet hij inmiddels al een beetje welke richting hij op wil? Misschien motiveert/inspireert dat wat meer. Van zoon hoorde ik dat zijn vrienden voor NT gaan. Dat gaat ‘m voor zoon vermoedelijk niet worden. We hopen dat hij in januari weer op overgaan staat en zich een beetje kan gaan oriënteren op profielkeuze.
But first things first: de scheikundetoets van morgen. Hij komt laat uit training vanavond en moet nog een hoop doen. Zal tegen tienen worden voordat hij klaar is, denk ik. En dat ligt niet alleen aan een slechte planning, maar ook aan de enorme berg zware toetsen. Three down, one to go.

BerichtGeplaatst: 21 nov 2019, 20:20 
Volwassene

Ja, die cijfers leggen druk, maar dat lijkt juist beter te werken voor jongste. Denk dat ik dat ook heb en ik herken het ook van mijn oudste. Als het lastig wordt, wordt het leuk. Maar we hadden hier wel een heel vermoeid kind de afgelopen dagen. Echt teveel toetsen.

Hanneke, ik vond dat ook helemaal geen fijne situatie in de afgelopen jaren. Raar he, dat we nu juist in de omgekeerde situatie zitten. En eerlijk gezegd heb ik veel liever die onvoldoendes en een kind dat een beetje meer ‘aan’ staat, dan een ongelukkig kind dat het allemaal veel te makkelijk afgaat. Zelf kiezen voor uitdaging is misschien een brug te ver, maar wat als de school er mee komt en het niet zo vrijblijvend is? Bijvoorbeeld een extra level in een taal of zo? Als het van je moeder komt is het natuurlijk sowieso stom, maar als de mentor goed ligt bij hem kan die misschien wel daarin het initiatief nemen.

BerichtGeplaatst: 22 nov 2019, 00:00 
Volwassene

Ja, misschien wel.

Ik heb met hem gesproken over vervroegd examen doen voor bijv. Engels. Maar zoon vroeg zich af wat hij dan moest met de vrijkomende uren. Daar had hij ook niks aan, vond hij.

We kregen uitnodiging voor gespreksavond. Ik vroeg aan hem naar welke docenten hij wil. Niemand.
Mentor misschien? Nee, daar heb ik al gesprekjes mee.
Toen zei ik dat ik de mentor ook wel wil spreken. Ik geloof dat zoon dat ook niet leuk vindt, maar ik kan moeilijk pas in februari, als de keuze daar is, bij haar aankomen met alles wat er speelt. Ze weet nog van niets eigenlijk. En er is misschien ook niets, behalve dan een gevoel van onbehagen van mijn kant. Maar eigenlijk vind ik het erg lastig om dat te bespreken waar zoon bij is. Hij heeft echter een mentor ( en een school) die juist het liefst met de leerlingen zelf communiceert.
Ik ga dit weekend proberen om toch e.e.a. te bespreken met jongste.

BerichtGeplaatst: 22 nov 2019, 00:02 
Volwassene

Boom schreef:
Wel fijn in elk geval dat zijn cijfers goed zijn, hanneke. Weet hij inmiddels al een beetje welke richting hij op wil? Misschien motiveert/inspireert dat wat meer. Van zoon hoorde ik dat zijn vrienden voor NT gaan. Dat gaat ‘m voor zoon vermoedelijk niet worden. We hopen dat hij in januari weer op overgaan staat en zich een beetje kan gaan oriënteren op profielkeuze.
But first things first: de scheikundetoets van morgen. Hij komt laat uit training vanavond en moet nog een hoop doen. Zal tegen tienen worden voordat hij klaar is, denk ik. En dat ligt niet alleen aan een slechte planning, maar ook aan de enorme berg zware toetsen. Three down, one to go.

Nee, richting weet hij ook niet. NT valt af, want hij vindt wiskunde B echt lastig. Dus dat is al iets.
Klinkt als een pittig programma zeg, met al die toetsen. Dat herken ik echt niet van hier. Ik heb de indruk dat er maar heel weinig toetsen zijn juist.

BerichtGeplaatst: 22 nov 2019, 09:17 
Volwassene

Hier ook heel veel toetsen, afgelopen twee weken elke dag minimaal 1 en dan vooral ook grote proefwerken. Ik vind het erg veel, net alsof je proefwerkweek hebt, maar wel elke dag nog verplicht tot 3 uur naar school moet. Volgende week drie proefwerken, dat valt dan weer mee (is officieel het maximum per week, maar blijkbaar geldt dat niet voor de derde klas?).

Is het hem nog gelukt te leren na de training Boom? Hier lukt dat echt niet meer, na zo’n lange dag.

Hanneke, ik zou denk ik toch gewoon in alle openheid een gesprek plannen met de mentor en je zoon de keuze laten of hij meegaat. Hij kent je zorg toch? Hij hoeft het ook niet per se leuk te vinden, het gaat buiten zijn comfort zone. En soms moet dat even. Wij gaan met jongste naar alle tafeltjesavonden en hij moet mee. Hij mag wel meebeslissen over de docenten die we spreken en daar heeft hij ook altijd wel een onderbouwde mening over. Je kan ook de mentor een keer bellen met je zorgen en het verder aan hem overlaten. Zelf vind ik het altijd lastig om zoiets achter de rug van mijn kinderen te doen, maar het kan in dit geval wel werken, denk ik.

BerichtGeplaatst: 22 nov 2019, 13:53 
Volwassene

Inmiddels toch ook wel een paar onvoldoendes terug, met als dieptepunt een 3.5 voor wiskunde.
Eens afwachten wat dit voor effect gaat hebben op hem.

Pagina 6 van 10 [ 186 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]